abonnement Unibet Coolblue
pi_127429325
Even een kwestie voorleggen wat in de schoonfamilie speelt en jullie visie daarop

De oma van mijn vriendin is vorig jaar overleden na 5 jaar in een verpleeghuis te hebben gezeten.
6 jaar geleden heeft zij haar volledige verzameling Swarovski aan haar dochter gegeven met de enige mededeling dat haar verzameling in de familie en compleet moet blijven. De overleden oma had 7 kinderen.

Al die jaren was er niks aan de hand maar nu een jaar na het overlijden wil 1 van haar kinderen een aantal stukken uit die collectie want zoals hij zelf zegt heeft hij recht op een deel daarvan uit de erfenis omdat hij die 3 stukken 15 jaar geleden aan zijn moeder gaf voor haar verjaardag
Er is geen testament opgemaakt met verdeling en bij de verdeling van de (in)boedel is betreffende zoon niet aanwezig geweest want hij leefde al jaren in onmin met de familie en wilde met niemand ooit nog contact.

Zijn RB schrijft in een brief dat die stukken per ommegaande overhandigd moeten worden omdat de broers/zussen niet eigenhandig mogen bepalen wat en hoe er verdeeld wordt. ( hij mag blijkbaar wel bepalen wat hij wil)

Mijn inziens heeft dit niet eens met erfenis te maken omdat die stukken bij leven zijn gegeven aan haar dochter en dus geen uitmaken van de erfenis.
  woensdag 5 juni 2013 @ 02:17:56 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127429378
Als je iets bij bewustzijn geeft doe je er afstand van, dat geldt hier voor zowel de zoon (bij een verjaardag gegeven, dus afstand van gedaan) als voor de oma (gegeven aan jouw vriendin met de bedoeling dat de boel bij elkaar zou blijven)
Tevens hebben jullie de collectie als 6 jaar in bezit en niet pas na haar overlijden.

Ik heb er verder geen verstand van maar dit lijkt me niet meer dan logisch.
Ik zou de zoon lekker laten proberen wat ie wil, evt rechtzaak.. lijkt me dat het recht aan jullie kant staat dus dat kost verder toch niks (behalve tijd)
pi_127429518
Zo zie ik het dus ook :Y

Note: beeldjes staan bij tante van mijn vriendin. Strijd gaat tussen 3 broers/3 zussen tegen 1 broer, allen ooms en tantes van vriendin
  woensdag 5 juni 2013 @ 03:17:54 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127429576
Wat zijn die 3 beeldjes die die vent wil eigenlijk waard?
En heef het voor hem echt sentimentele waarde of alleen finaniële?
pi_127429743
Was het niet zo dat kinderen sowieso recht hebben op de helft van het kindsdeel? Dus met een beetje pech heeft ie in elk geval recht op geld?
pi_127429761
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 05:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
Was het niet zo dat kinderen sowieso recht hebben op de helft van het kindsdeel? Dus met een beetje pech heeft ie in elk geval recht op geld?
Nee, dat doet hier niet terzake. Oma heeft de collectie 6 jaar voor haar overlijden weggegeven, en dus is de collectie geen onderdeel meer van de nalatenschap, aangenomen dat oma nog handelingsbekwaam was ten tijde van de gift.
Maar goed, maak dat dat kind maar wijs. Die was niet bij de boedelverdeling en denkt dat iedereen hem probeert te benadelen vanwege oude familievetes.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_127429822
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 05:58 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Nee, dat doet hier niet terzake. Oma heeft de collectie 6 jaar voor haar overlijden weggegeven, en dus is de collectie geen onderdeel meer van de nalatenschap, aangenomen dat oma nog handelingsbekwaam was ten tijde van de gift.
Maar goed, maak dat dat kind maar wijs. Die was niet bij de boedelverdeling en denkt dat iedereen hem probeert te benadelen vanwege oude familievetes.
Goed samengevat :Y
pi_127429925
De gift kan wel ter zake zijn. Voor de legitieme portie is niet alleen de nalatenschap van belang, maar ook een aantal giften. Een van die giften is de gift aan een andere legitimaris in de gevallen waarin die gift de gewone giften overstijgt (artikel 67d in combinatie met 69b1 beide boek 4 burgerlijk wetboek).
Indien er verder niet veel te erven was, en die verzameling in verhouding daarmee een hoge waarde had zou door die gift wel eens de legitieme portie aangetast kunnen zijn.
  woensdag 5 juni 2013 @ 07:14:03 #9
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_127429952
Los van al het juridische.

Ik zou dat misschien ook graag terugwillen?

Wat is het probleem als hij dat terugkrijgt?
pi_127430209
De expliciete vermelding dat het "binnen de familie moest blijven" duidt wel degelijk op een vermoeden dat het deel uitmaakt van de nalatenschap, dat hij meent er recht op te hebben omdat hij die 3 stukken heeft gegeven is alleen onzin.
  woensdag 5 juni 2013 @ 07:55:35 #11
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_127430250
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 07:14 schreef n00b13 het volgende:
Los van al het juridische.

Ik zou dat misschien ook graag terugwillen?

Wat is het probleem als hij dat terugkrijgt?
Ik geef jou een fiets voor je verjaardag. Na een jaar gaat mijn fiets kapot. Ik kom de fiets ophalen die ik aan jou heb gegeven voor je verjaardag. Want ik heb hem gegeven aan jou dus ik heb het recht om hem terug te eisen.

Je reactie raakt kant noch wal 8)7
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:13:33 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430365
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 02:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zo zie ik het dus ook :Y

Note: beeldjes staan bij tante van mijn vriendin. Strijd gaat tussen 3 broers/3 zussen tegen 1 broer, allen ooms en tantes van vriendin
Een van die broers of zussen zal toch de vader of moeder van je vriendin zijn neem ik aan ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:13:47 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_127430367
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 02:17 schreef SiGNe het volgende:
ls je iets bij bewustzijn geeft doe je er afstand van, dat geldt hier voor zowel de zoon (bij een verjaardag gegeven, dus afstand van gedaan) als voor de oma (gegeven aan jouw vriendin met de bedoeling dat de boel bij elkaar zou blijven)
Tevens hebben jullie de collectie als 6 jaar in bezit en niet pas na haar overlijden.
Dit lijkt mij ook, maar ik ga dit even volgen waar het op uit draait. Lijkt me dat de RB van de eiser dat zelf ook wel had kunnen bedenken en toch doen ze er moeite voor....
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:14:25 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430370
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 07:07 schreef frederik het volgende:
De gift kan wel ter zake zijn. Voor de legitieme portie is niet alleen de nalatenschap van belang, maar ook een aantal giften. Een van die giften is de gift aan een andere legitimaris in de gevallen waarin die gift de gewone giften overstijgt (artikel 67d in combinatie met 69b1 beide boek 4 burgerlijk wetboek).
Indien er verder niet veel te erven was, en die verzameling in verhouding daarmee een hoge waarde had zou door die gift wel eens de legitieme portie aangetast kunnen zijn.
Een gift 6 jaar voor overlijden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:15:37 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127430375
Heerlijk, een familievete om wat kitsche prullen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127430404
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een gift 6 jaar voor overlijden?
Ja, alles tot een half jaar voor overlijden.
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:19:30 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430411
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:13 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dit lijkt mij ook, maar ik ga dit even volgen waar het op uit draait. Lijkt me dat de RB van de eiser dat zelf ook wel had kunnen bedenken en toch doen ze er moeite voor....
Het is maar de vraag of de RB wel weet dat de stukken al ver voor het overlijden geschonken zijn en dus geen deel uitmaken van de erfenis.
Als de zoon lang genoeg getroebleerd was dan kan dat prima.

Overigens neem ik dan voor het gemak even aan dat de familie die zoon verder niet buiten de erfenis heeft gehouden en hem wel zijn deel (of de geldelijke waarde daarvan) heeft doen toekomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:20:29 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430429
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:18 schreef Deshain het volgende:

[..]

Ja, alles tot een half jaar voor overlijden.
Dus een schenking 6 jaar voor overlijden niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_127430432
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:19 schreef Leandra het volgende:
Overigens neem ik dan voor het gemak even aan dat de familie die zoon verder niet buiten de erfenis heeft gehouden en hem wel zijn deel (of de geldelijke waarde daarvan) heeft doen toekomen.
Minus de waarde van 1/7e deel van het glaswerk..
pi_127430469
erfenis , altijd leuk voor een potje gezeik binnen de familie.
laat op papier overeenkomen dat de stukken binnen de familie blijven en niet verkocht mogen /gaan worden.
of stuk meppen , heeft niemand wat en kan er ook niemand over zeuren
pi_127430481
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus een schenking 6 jaar voor overlijden niet.
Wel als het doel is om het binnen de familie te houden en het dus onbetwist een voorschot op de erfenis is.
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:28:49 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:20 schreef Deshain het volgende:

[..]

Minus de waarde van 1/7e deel van het glaswerk..
Dat glaswerk is 6 jaar geleden al geschonken en is dus geen onderdeel van de erfenis, maar het zou wel handig zijn als ze die er qua waarde wel in meegerekend hebben, dan heeft hij helemaal niets te klagen.

Maar het probleem zal wel zijn dat de hele erfenis bestond uit een paar verpleeghuismeubels die verder ook niemand wilde hebben, en dat glaswerk het enige van waarde was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 juni 2013 @ 08:31:58 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127430538
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:26 schreef Deshain het volgende:

[..]

Wel als het doel is om het binnen de familie te houden en het dus onbetwist een voorschot op de erfenis is.
Dat is geen "dus".
Het is geen erfstuk omdat de schenker het binnen de familie wil houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_127430622
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat glaswerk is 6 jaar geleden al geschonken en is dus geen onderdeel van de erfenis, maar het zou wel handig zijn als ze die er qua waarde wel in meegerekend hebben, dan heeft hij helemaal niets te klagen.
Dat is geen dus ;)
quote:
Maar het probleem zal wel zijn dat de hele erfenis bestond uit een paar verpleeghuismeubels die verder ook niemand wilde hebben, en dat glaswerk het enige van waarde was.
Dan nog, deel je die puinbak waar alles in is gegaan ook door 7. Er is nu iemand onevenredig bedeeld en daar doet de verhouding binnen het gezin niks aan af.

Of je je druk moet maken om prullaria is natuurlijk ook de vraag maar blijkbaar vindt hij van wel.
pi_127431181
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, een familievete om wat kitsche prullen
Net of je naar Geer en Goor aan het kijken bent, die zie ik dat ook wel doen _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')