abonnement Unibet Coolblue
pi_128254673
iedereen kon toch zien aankomen dat het met die stinkdiesels uit Duitsland niet lang meer ging duren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_128263182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:17 schreef densmee het volgende:
iedereen kon toch zien aankomen dat het met die stinkdiesels uit Duitsland niet lang meer ging duren
Daarvoor was al een regeling bedacht van het optrekken van de leeftijd voor MRB-vrijstelling naar 30 jaar, gelijk aan het grootste herkomstland van die diesels. Tevens zou voor 'nieuwe' oldtimers geen vrijstelling meer verleend worden voor de dieseltoeslag en lpg-toeslag van de MRB.

Maar nog voor dat die aanpassingen van 1,5 jaar terug (o.i.d) echt werkelijkheid zijn geworden, wordt er met een kapmes gewoon in de rondte gezwaaid zonder echt na te denken in de hoop meer geld binnen te kunnen halen.
  woensdag 26 juni 2013 @ 08:11:02 #103
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128268399
Die vorige regeling was inderdaad ter oplossing van het probleem maar is nooit werkelijkheid geworden. Ze hadden snel geld nodig en dan is dit (in theorie) de beste manier.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_128270259
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:17 schreef densmee het volgende:
iedereen kon toch zien aankomen dat het met die stinkdiesels uit Duitsland niet lang meer ging duren
Daar was al een oplossing voor bedacht door de oude regeling te wijzigen en aan te scherpen. Maar dat sloot natuurlijk niet aan bij de waan-van-de-dag stijl van regeren en wetgeving maken die tegenwoordig zo in zwang is.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:50:50 #105
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128428571
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Golf 1 of Golf 2 met snel/omgebouwd dieselblok dan moet je nu je slag slaan. Met duizenden tegelijk op Marktplaats voor weinig.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 1 juli 2013 @ 18:14:55 #106
53151 T42
Pinball Wizard
pi_128468391
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:50 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Golf 1 of Golf 2 met snel/omgebouwd dieselblok dan moet je nu je slag slaan. Met duizenden tegelijk op Marktplaats voor weinig.
klopt maar die blokken werken ook goed in een boot, kever of t2 bus
  dinsdag 2 juli 2013 @ 13:53:50 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_128497894
Niet zozeer oldtimer nieuws, maar past wel in dit topic imo. De inkt van de nieuwe oldtimerregeling is nog niet droog of de grijpgrage handjes in Den Haag hebben het volgende slachtoffer alweer in het vizier:

quote:
'Te veel voordeel voor zuinige auto's'

Milieuvriendelijke auto's krijgen momenteel te veel belastingvoordeel, vindt het CDA. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro's per auto.

"De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto's oplevert", zegt CDA'er Pieter Omtzigt.

Omtzigt heeft samen met Kamerleden Sander de Rouwe en Agnes Mulder vragen gesteld aan het kabinet over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze 'disproportioneel' noemen.

"De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.

Belasting

In ieder geval tot 2014 geldt een aantal verschillende maatregelen, die gestapeld veel voordeel op kunnen leveren.

Zo hoeven er voor milieuvriendelijke auto's geen aanschafbelasting en minder wegenbelasting betaald te worden en zijn er voor ondernemers verschillende fiscale voordelen zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Kleinschaligheids-InvesteringAftrek (KIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Daardoor kost de hybride auto Mitsubishi Outlander Phev voor een zzp'er door belastingvoordelen maar 16.678 euro terwijl het aanschafbedrag 48.990 euro is. De elektrische sportauto Tesla S is voor diezelfde zzp'er in plaats van 94.010 euro maar 25.059 euro, zo stelt de partij na een rekenvoorbeeld van een leasemaatschappij.

Niet milieuvriendelijk

Het CDA vraagt zich bovendien af of de auto's die belastingvoordeel krijgen wel altijd zo milieuvriendelijk zijn. "De auto's moeten niet alleen op papier, maar ook in praktijk zuiniger zijn", zo vindt Omtzigt.

Vooral auto's die in een testrit minder dan 49 gram CO2 per kilometer gebruiken, komen voor veel belastingvoordeel in aanmerking. Maar volgens het CDA zijn deze testritten vaak oud en niet representatief.

CDA wijst op een TNO rapport van eind mei waaruit blijkt dat brandstofverbruik en CO2-emissies in de praktijk vaak veel hoger zijn dan door fabrikanten opgegeven. Dat komt bijvoorbeeld doordat de testcondities door bijvoorbeeld rijgedrag vaak heel anders zijn dan bij het daadwerkelijke gebruik. Zo wordt ook het energiegebruik voor bijvoorbeeld verlichting en airconditioning in de tests niet meegenomen.

Duitsland

"In andere landen als Duitsland en Japan zijn er ook belastingvoordelen voor zuinige auto's. Maar daar lopen deze op tot een paar duizend euro, niet tienduizenden euro's. De voordelen in Nederland kunnen best wat lager", zo licht Omtzigt toe. Dit pakt dan weer voordeliger uit voor de staatskas.

Hij wijst erop dat daar in de voorjaarsnota van het kabinet over de begroting ook op wordt gewezen. In de voorjaarsnota wordt gesproken van "een relatief grote tegenvaller" bij de ontvangsten uit de autobelasting. Dit komt mede door "verdere vergroening van het nieuwe wagenpark", zo schrijft het kabinet.

Het CDA hoopt dan ook dat het kabinet bij het vaststellen van nieuwe autobelastingen minder fiscale voordelen biedt, zodat dit geld scheelt uit de staatskas.
nu.nl
pi_128498391
Ze zijn gek geworden :') ja, dat de belastingvoordelen veel te hoog zijn zag iedereen, was ook de enige reden om zo'n ding te kopen, want praktijkgebruik was niets bijzonders. Wat willen ze nou eigenlijk? Dat we toch weer allemaal smerige zuipende auto's gaan rijden?
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:24:19 #109
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_128499001
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:53 schreef AchJa het volgende:
Daardoor kost de hybride auto Mitsubishi Outlander Phev voor een zzp'er door belastingvoordelen maar 16.678 euro terwijl het aanschafbedrag 48.990 euro is. De elektrische sportauto Tesla S is voor diezelfde zzp'er in plaats van 94.010 euro maar 25.059 euro, zo stelt de partij na een rekenvoorbeeld van een leasemaatschappij.
Dat is al jaren bekend... Nu opeens komt een kamerlid er achter.
censuur :O
pi_128517290
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:53 schreef AchJa het volgende:
Niet zozeer oldtimer nieuws, maar past wel in dit topic imo. De inkt van de nieuwe oldtimerregeling is nog niet droog of de grijpgrage handjes in Den Haag hebben het volgende slachtoffer alweer in het vizier:

[..]

nu.nl
Belastingvoordelen 'subsidies' noemen :')
pi_128518220
Het is in die zin een subsidie omdat je het moet aanvragen via AgentschapNL: http://www.agentschapnl.n(...)n-aanvragen-miavamil

Het is niet zomaar een kwestie van een knopje aanvinken in je belastingaangifte.
Facts don't care about your feelings
  woensdag 3 juli 2013 @ 21:34:49 #112
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_128556813
V&A / [TK] Citroën CX 25D onverprutst, ongelast en origineel! APK 2015

Waarom heb ik in 1 dag al 4 reacties van Duitsers te pakken?

Mogen 30 jaar oude diesels daar wel lekker doorstinken?
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_128557839
Ja, daar heb je vrijstelling voor de milieuzones met een oldtimer. :P
pi_128561683
Hoe zit het eigenlijk met het schorsen als de auto wel geheel vrijgesteld word van de belasting? Is dit dan wel nodig of mag je dan weer het hele jaar door rijden?
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  woensdag 3 juli 2013 @ 23:13:56 #115
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_128562141
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:55 schreef Bart-Willem het volgende:
Ja, daar heb je vrijstelling voor de milieuzones met een oldtimer. :P
serieus?

Waarom zijn al die bakken dan eerst naar NL gekomen of ligt de leeftijdsgrens daar op 30 jaar ofzo?
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  woensdag 3 juli 2013 @ 23:33:42 #116
53151 T42
Pinball Wizard
pi_128563148
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 23:05 schreef Sjoegerd het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het schorsen als de auto wel geheel vrijgesteld word van de belasting? Is dit dan wel nodig of mag je dan weer het hele jaar door rijden?
lees de op eens even
  woensdag 3 juli 2013 @ 23:35:21 #117
53151 T42
Pinball Wizard
pi_128563209
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juli 2013 23:13 schreef Prowl het volgende:

[..]

serieus?

Waarom zijn al die bakken dan eerst naar NL gekomen of ligt de leeftijdsgrens daar op 30 jaar ofzo?
heel eu is het 30 jaar dus wij doen goed mee met 1 eu door het 40 jaar te doen
probleem van de 2e kamers was uitdrukkelijk 1987/1986/1985 auto's...
pi_128563431
quote:
15s.gif Op woensdag 3 juli 2013 23:13 schreef Prowl het volgende:

[..]

serieus?

Waarom zijn al die bakken dan eerst naar NL gekomen of ligt de leeftijdsgrens daar op 30 jaar ofzo?
Jep, 30 jaar en auto moet volledig origineel zijn zoals 'ie uit de fabriek komt rollen. :P Dus die 190-dieseltjes op wieldoppen komen daar goed weg! :+ Een LPG-installatie is in ieder geval taboe. :) En je hebt ook een verplichte taxatie (waarbij ook nog eens bepaald wordt dat een oldtimer niet teveel gebreken vertoont, anders krijgt het geen H-kenteken). Verder is het oldtimer-kenteken ook best duur (geloof 180 Euro per jaar ofzo?).
  donderdag 4 juli 2013 @ 08:36:15 #119
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128569796
Ontheffing in milieuzones is voor auto's van voor 1978.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_128572597
Wat ik begrepen heb is het 30 jaar, dus dat was in 2008 1978 inderdaad. :+ Ik mocht met m'n 244 diesel uit 1979 gewoon de milieuzone in, mits ik een kopie van het kentekenbewijs op de voorruit plakte (i.p.v. milieusticker, en dan blijkt uit dat kentekenbewijs dat de mijne een oldtimer is). :)
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:39:52 #121
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128574084
Is het serieus 30 jaar? Ik had 1978 begrepen.

Als dit zo is ga ik meteen met mijn oldtimer naar het Ruhrgebied.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:53:00 #122
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_128574552
Bron?
Volgens mij is er namelijk helemaal geen uitzondering voor oldtimers, met of zonder H platen of op buitenlands kenteken of wat dan ook.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_128574571
As far as I know is het gewoon 30 jaar. :) Wellicht heb je 't op een site gelezen met info uit 2008? :P De H-kentekens mogen ook gewoon de Umwelt-zones in, en die zijn dus allen 30 jaar of ouder. :)

Hier staat er meer over: https://shop.dekra.nl/Shop/Default.aspx?type=2 Daar staat dus: H-kenteken = vrijstelling voor Umwelt-zone. Voor Nederlandse oldtimers geldt: vķķr 1978 geen sticker of iets nodig (omdat je dan blauwe platen hebt, en die krijg je alleen voor auto's t/m 1977). Ze Germans weten dan dat een NL-auto met blauwe platen altijd oldtimer is. ;) Let wel: die informatie staat daar al sinds 2008 zo op, ik heb in ieder geval met mijn 1979'er geen problemen gehad terwijl ik langs een paar controleposten/fuiken gereden ben. :P
  donderdag 4 juli 2013 @ 12:13:51 #124
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_128575241
Hmm dus er is niks te vinden. Nouja het risico is nog wel de moeite waard. Mijn auto is toch meer dan 30 jaar oud.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_128590019
Gewoon kopie op de voorruit plakken en er kan weinig gebeuren. :P Desnoods laat je blauwe platen maken. :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')