Het is meer nieuws dan een brandje in aalsmeer of Tygo Gernandt op de Blauwe Bankquote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:06 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Daarom snap ik niet waarom het iedere keer weer in het nieuws komt.
Hee, Journalisten, die begrijpen het verschil al niet tussen en punt en een procent, denk jij dat die zulke zaken wel begrijpen?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:10 schreef Chooselife het volgende:
Het misleidende aan dit verhaal is, is dat het niet om "Nederlands luchtruim" gaat.
Het gaat slechts om een deel luchtruim wat Nederland bewaakt, onder NAVO afspraken. Hoog propaganda gehalte dus.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hee, Journalisten, die begrijpen het verschil al niet tussen en punt en een procent, denk jij dat die zulke zaken wel begrijpen?
Valt me nog mee dat ze niet voor de AH in Hilversum of Aalsmeer staan en voorbijgangers vragen wat er aan de hand is.
Martin-Baker 3KS1 first pilot's ejection seat. This is a 3KS1 Mk2 and of an earlier standard to the Vulcan's ultimate 3KS Mk4. The co-pilot's seat was the 3KS2. The series 3 seats were heavy and fitted to all the V bombers, the Mk1 Vulcan receiving the 3K. The 3KS (S = star) introduced the combined harness and horseshoe parachute pack as fitted to the lightweight series 4 seats.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 02:45 schreef niels0 het volgende:
Vulcans hadden geen schietstoelen. Strategic bombers hebben dat doorgaans niet. Niet de TU-95 / B-52 en de B-2 stealth ook niet.
Hmm, dat verbaast me. Was weer 'ns te snel met een oordeel.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:14 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Martin-Baker 3KS1 first pilot's ejection seat. This is a 3KS1 Mk2 and of an earlier standard to the Vulcan's ultimate 3KS Mk4. The co-pilot's seat was the 3KS2. The series 3 seats were heavy and fitted to all the V bombers, the Mk1 Vulcan receiving the 3K. The 3KS (S = star) introduced the combined harness and horseshoe parachute pack as fitted to the lightweight series 4 seats.
© Copyright Martin-Baker Aircraft. Via Cliff Doe.
http://www.avrovulcan.org.uk/misc/3KS1.htm
net even de RAF-site bekeken( http://www.raf.mod.uk/history/OperationBlackBuck.cfm )quote:Op donderdag 21 maart 2013 22:53 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Erg mooi. Ik was wel wat verbaasd dat ze met die vulcan nog terug probeerden te vliegen terwijl er een goede kans was dat er te weinig brandstof was en hij toch een paar maanden later naar de sloop zou gaan. Vlieg dan richting de Engelse vloot en spring er uit zou je zeggen. Beter daar in een water dan een goede kans om er in te duikelen ver weg van iedere mogelijke hulp.
O .quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Die bestaat alleen nog op papier dus zo mooi is dat allemaal nou ook weer niet hoor
Daar zou ik niet al te trots op zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=7351578
Sommige piloten overlijden, anderen raken gewond, sommigen zijn na afloop een "kopje" kleiner (2-3 cm).quote:Op donderdag 21 maart 2013 22:55 schreef sp3c het volgende:
schietstoel is niet zo heel goed voor je gezondheid
Denk je echt dat wij ons braaf houden aan de grenzen van het Russische luchtruim?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:32 schreef Freak188 het volgende:
Volgens mij doen ze het allemaal expres. De Russen vliegen het luchtruim binnen zonder aanmelding en zodoende mogen de F16 vliegers weer eens een rondje met de afterburner doen. Is weer eens wat anders dan een oefenrondje.
let ff op waar ik op reageerquote:Op zondag 24 maart 2013 18:53 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Daar zou ik niet al te trots op zijn.
Die silhouette staat voor alles behalve een kill.
quote:Of ben jij ook zo trots op dat stelletje van 6 Nederlands- Belgische kerels welke een jongen hier in Nederland onlangs hebben mishandeld?
onzinquote:Daarnaast is de wijze waarop deze silhouette een feit is geworden een schande; illegale actie door schending van internationale / VN verdragen + de soevereniteit van een land.
Er waren toch 4 of 5 vliegers welke het opnamen tegen één (niet eens goed- functionerende MiG; defecte radar, logge generator, defecte RWR; dat zich oftewel compleet blind en doof in eigen luchtruim bevond) en een zooi AIM-120C afschoten waarvan uiteindelijk eentje zijn werk deed? Dat is geen eerlijk gevecht en is even laf als een blind persoon midden op straat beroven.quote:
Het zou je sieren als je zou onderbouwen waarom het onzin is.quote:
en wij schreeuwen wel moord en brand? de tering wat kan iedereen hier overdrijven zeg! Niks meer dan normaal, dat onbekende vliegtuigen begeleid worden. Doen de russen ook, dat zal ook vast wel ergens gemeld worden, net zoals het nederlandse mindef nu gdaan heeft, gewoon een melding zonder moord en brand geschreeuw.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:53 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Daar zou ik niet al te trots op zijn.
Die silhouette staat voor alles behalve een kill.
Of ben jij ook zo trots op dat stelletje van 6 Nederlands- Belgische kerels welke een jongen hier in Nederland onlangs hebben mishandeld?
Daarnaast is de wijze waarop deze silhouette een feit is geworden een schande; illegale actie door schending van internationale / VN verdragen + de soevereniteit van een land.
[..]
Sommige piloten overlijden, anderen raken gewond, sommigen zijn na afloop een "kopje" kleiner (2-3 cm).
[..]
Denk je echt dat wij ons braaf houden aan de grenzen van het Russische luchtruim?
Dit soort dingen gebeuren over een weer, alleen schreeuwt het oosten geen moord en brand om dit soort zaken.
3 migs en wat ermee aan de hand was konden ze natuurlijk niet ruikenquote:Op zondag 24 maart 2013 19:03 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Er waren toch 4 of 5 vliegers welke het opnamen tegen één (niet eens goed- functionerende MiG; defecte radar, logge generator, defecte RWR; dat zich oftewel compleet blind en doof in eigen luchtruim bevondt) en een zooi AIM-120C afschoten? Dat is geen eerlijk gevecht en is even laf als een blind persoon midden op straat beroven.
niet helemaal waar, Chapter 7 in het VN charter dat geldde voor de internationale troepenmacht in de Balkan staat het gebruik van geweld toe, de beslissing om te gaan bombarderden is na het Srebrenica drama verschoven van de VN naar de NATOquote:[..]
Het zou je sieren als je zou onderbouwen waarom het onzin is.
De Veiligheidsraad gaf geen mandaat om luchtbombardementen uit te voeren. Dat deze toch zijn doorgezet is dus per definitie een illegaal feit.
Maar we weten dat wij in het westen wetten naar eigen hand zetten, als dat niet al het geval is.
nix beters te doenquote:PS: Je bent er wel als de klippen bij geweest om te reageren.
Waarom duw je ze niet gewoon weg om het op een draf te zetten?quote:Op zondag 24 maart 2013 19:17 schreef sp3c het volgende:
als 3 blinden mij proberen te beroven dan sla ik ze ook in elkaar
ik zal wel teveel gedronken hebbenquote:Op zondag 24 maart 2013 19:35 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Waarom duw je ze niet gewoon weg om het op een draf te zetten?
Dronken beuken is ook wel zo fijn, net alsof je een rol speelt in een (aktie)filmquote:
Het schijnt dat de vlieger zelf moest trappen omdat de brandstof te duur was.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:03 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Er waren toch 4 of 5 vliegers welke het opnamen tegen één (niet eens goed- functionerende MiG; defecte radar, logge generator, defecte RWR; dat zich oftewel compleet blind en doof in eigen luchtruim bevond) en een zooi AIM-120C afschoten waarvan uiteindelijk eentje zijn werk deed? Dat is geen eerlijk gevecht en is even laf als een blind persoon midden op straat beroven.
Scuttlebutt has it dat de piloot nog met zijn Marakov op de Nederlanders geschoten en vervolgens geraakt heeft!quote:Op zondag 24 maart 2013 21:09 schreef Nobu het volgende:
[..]
Het schijnt dat de vlieger zelf moest trappen omdat de brandstof te duur was.
Nog een docu over de voorbereidng en de vlucht naar de Falklandsquote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:22 schreef niels0 het volgende:
[..]
Hmm, dat verbaast me. Was weer 'ns te snel met een oordeel.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:10 schreef Chooselife het volgende:
Het misleidende aan dit verhaal is, is dat het niet om "Nederlands luchtruim" gaat.
Het gaat slechts om een deel luchtruim wat Nederland bewaakt, onder NAVO afspraken. Hoog propaganda gehalte dus.
Er wordt wel om minder gejankt; http://www.telegraaf.nl/b(...)ee_in_gevecht__.htmlquote:Op zondag 24 maart 2013 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
oja, nee ja. Echt. Ja. goed argument. de Mig was kapot.
Dat heb je zeker uit onderstaand artikel vandaan?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik betwijfel of het er wel 3 waren, want het verhaal heeft toch wel wat merkwaardigheden;
- Als het er 3 waren, hoe is het dan met de overige 2 afgelopen? Zijn die door een poort naar een andere dimensie gevlogen? In de tekst wordt niet meer gerefereerd naar de overige 2, en meer dan 1 "kill" door 4 F-16's is er niet geregistreerd.
Het toenmalige Joegoslavië beschikte over 16 van dit soort apparaten, waarvan 2 tweezitters welke allen enkel zijn weggelegd voor trainingen. Als ze er de eerste avond al 3 opuit stuurden waren ze er allang doorheen geweest. Vergeet niet dat de bombardementen 78 dagen hebben geduurd en zij na afloop nog wat 29'jes over hebben gehouden.
- Verder is het nogal tegenstellend dat iemand je voorlangs voorbij vliegt, niet eens poogt neer te halen en je met het blote oog (nota bene in het donker), kan zien dat de MiG bewapend is met R-60 raketten.
- De rest van het verhaal gaat om een min of meer luchtgevecht in de lage sfeer tussen 4 F-16's en 1 MiG 29 (wat ik reeds aangaf). Aangezien ze redelijk laag vlogen (hij heeft het over heuvels) zullen ze ook wel in het bereik van de Joegoslavische luchtverdediging zijn geweest. En dan kan het best zo zijn dat de "kill" een "blue on blue" incident was.^ Niet geheel mee eens, het wapentuig van de Joegoslaven werd al in de Sinaï- oorlog, Zesdaagse oorlog en Jom Kippoer oorlog gebruikt. Dat was ten tijde van Allied Force niet modern meer te noemen.quote:In één nacht hebben we toen zo´n beetje alles van de moderne oorlogsvoering in de lucht meegemaakt.Mwah, dat valt nog te bezien. De VS, Europa, NAVO hebben hun inlichtingendiensten. Dit soort wapentuig krijg je niet onopvallend overhauld voor grootschalig onderhoud en eventuele modernisatie naar Oekrainë of Rusland.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:17 schreef sp3c het volgende:
...wat ermee aan de hand was konden ze natuurlijk niet ruiken
Gezien de staat van de Joegoslavische jagers werd afhankelijk gedacht dat geen vijandelijke vliegtuigen het luchtruim zouden kiezen. Idem wat betreft de tijdsduur van Operation Allied Force; experts beschouwden 3 dagen als afdoende, wat uiteindelijk uitliep naar 78 dagen en bombardementen van niet enkel militaire maar ook civiele en industriële infrastructuur. Natuurlijk aangevuld met de nodige oorlogsmisdaden als het bombarderen van de Servische staatstelevisie.Natuurlijk heeft iedereen daar een eigen kijk op, voor mij waren dit waren echter "3" blinden die beroofd werden en hun eigen land probeerden te verdedigden.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:17 schreef sp3c het volgende:
als 3 blinden mij proberen te beroven dan sla ik ze ook in elkaarAchter de waarheid zal niemand ooit komen. Tot op het bot zal dit nooit uitgezocht worden aangezien daar totaal geen internationale belangstelling voor is. Bovendien is er nog veel gezeik omtrent Kosovo en geeft het westen niet graag fouten toe.quote:
We weten allemaal dat het westen met regelmaat verkeerde dingen doet maar het volledig goedpraat door de wetgeving te verdraaien / legaal te laten ogen. Kijk maar naar wat Bradley Manning naar buiten bracht, of naar de Tweede Golfoorlog. Van die MDW's is nooit iets teruggevonden.Uitval van boordelectronica.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:18 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
wat moet ik me daar bij voorstellen?
[ Bericht 0% gewijzigd door Gruj0 op 29-03-2013 23:29:19 ]
bron is Jane's maar denk vooral dat je het beter weet ...quote:Operation Allied Force - How Dutch F-16AMs shot down a Mig-29
Amendola Air Base, Italy - Four F-16AMs of the Royal Netherlands Air Force (RNLAF) were among the first NATO aircraft to enter Serbian airspace on the night of 24 March. Within minutes, the Dutch had achieved their first air-to-air victory since World War II, shooting down a Serbian MiG-29.
The engagement also marked the combat debut for the F-16AM, the most advanced F-16 in operational service.
In an interview with Jane's Defence Weekly, Lt Col Jon Abma, RNLAF, commanding officer of the Belgian-Netherlands Deployed Air Task Force (DATF) described the events that happened during the first moments of Operation Allied Force.
"At 19.30hr local time four F-16AMs took off from here for a fighter escort mission to protect one of the first NATO strike packages. After an in-flight refuelling over the Adriatic Sea, the flight crossed over Albania into Serbia. Upon entering Serbian airspace, they were informed by AWACS that three MiG-29 aircraft had taken off from an air base near Belgrade," Col Abma said.
That base is understood to have been Batajnica, home of the Yugoslav Air Force's only MiG-29 unit, the 127th Fighter Aviation Squadron 'Knights'. Col Abma said: "The four F-16AMs headed out toward the threat, working to detect the MiGs on their own radars. Subsequently, one of the MiGs was picked up by all four F-16s. When within range, our flight leader fired one AMRAAM against the MiG. It was an instant hit, after a flight of 30 seconds."
The AMRAAM, credited with a speed of over 4,000km/h,would be capable of covering a distance of more than 33km in 30 seconds. According to RNLAF personnel at Amendola, the head-on missile intercept took place 18km from the lead F-16.
"The pilot involved visually saw a fiery explosion. At the same time, the AWACS recorded that the MiG disappeared from the scope," Col Abma said. "We have never seen the other MiG-29s, but around the same time two US F-15s shot down two of those aircraft."
Col Abma said that the rules of engagement (ROEs) for air-to-air engagements require that the target has been tracked by AWACS throughout its flight, and that four other parameters also must be met. Other RNLAF officers said that among those are a positive IFF identification and an approval from the mission commander.
Flying in the air defence role, the F-16AMs at Amendola each carried four AMRAAMs, two external fuel tanks and a Northrop Grumman ALQ-131 ECM pod. In addition four of the eight aircraft also carried two Raytheon AGM-65G Maverick air-to-ground missiles each.
"This is so that they can react instantly when a ground target needs to be attacked urgently," said Col Abma, adding that this 'swing role' capability was much appreciated by NATO's Combined Air Operations Center (CAOC) in Vicenza, Italy, which plans and leads the air campaign.
Royal Netherlands Air Force F-16AM (F-16 Airframe Details for 86-0063) "MiG Killer", of 322nd sqn, leaving Fairford AB on July 24th, 1999. On March 24th, 1999, this aircraft downed a Serbian MiG-29 with an AIM-120 Amraam.
http://kosova.org/post/Op(...)t-down-a-Mig-29.aspx
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |