abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 3 maart 2013 @ 18:23:53 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_123582316
quote:
Meerderheid Nederlanders wil bindend referendum over de EU

64 procent van de Nederlandse bevolking wil een referendum over hoeveel meer de Europese Unie mag beslissen voor ons land. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Burgerforum EU.

Vooral de kiezers van de eurosceptische partijen PVV en SP zijn voor een referendum. Van de PVV-stemmers vindt 99 procent dat een goed idee, van de SP-stemmers is dat 85 procent. Opvallend genoeg willen ook veel kiezers van de VVD (64 procent) en 50Plus (82 procent) graag zo'n referendum.

Meerderheid wil bindend referendum
Een kleine meerderheid (57 procent) van de 2000 ondervraagden wil bovendien dat een EU-referendum bindend moet zijn, zodat de politiek verplicht is zich aan te sluiten bij de mening van het volk.

Van de D66-aanhang wil slechts 31 procent een volksraadpleging. Ruim 2 op de 3 stemmers van die partij heeft daarbij het liefst een raadgevend referendum, dat politici - in tegenstelling tot een bindend referendum - naast zich neer kunnen leggen.

http://www.rtl.nl/compone(...)il_EU-referendum.xml
Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendum :') !
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_123582413
Ze hebben mij niets gevraagd, tel ik niet mee als Nederlander dan? Ik vind dat er een referendum moet komen of er een referendum moet komen over de EU.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_123582577
De meerderheid heeft nooit gelijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 3 maart 2013 @ 18:30:19 #4
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_123582581
Voor een bindend referendum.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_123582716
Een bindend referendum kan sowieso niet zonder een wijziging van de grondwet toch?
pi_123582805
quote:
4s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Uitgerekend de D66 aanhang is tegen een referendum :') !
Papegaaien Pechtold na.
Oh nee d66 stemmers hè.. Dan zijn ze na lang beraad tot deze beslissing gekomen.

En deze colum natuurlijk.
pi_123582876
quote:
6s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:35 schreef karton2 het volgende:

[..]

Papegaaien Pechtold na.
Oh nee d66 stemmers hè.. Dan zijn ze na lang beraad tot deze beslissing gekomen.

En deze colum natuurlijk.
D66 stemmen is dan ook voor winnaars.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 3 maart 2013 @ 18:39:10 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_123582939
Zwaktebod van Pechtold. Referenda zijn natuurlijk alleen leuk in de verwachting dat de meerderheid in je straatje stemt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_123582995
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
Zwaktebod van Pechtold. Referenda zijn natuurlijk alleen leuk in de verwachting dat de meerderheid in je straatje stemt.
Nogal wiedes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_123583112
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

D66 stemmen is dan ook voor winnaars.
De aanvoerder van je partijtje napapegaaien getuigd niet echt van een winnaarsmentaliteit. Het lijkt verdomme de PVV wel.
pi_123583195
quote:
6s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:43 schreef karton2 het volgende:

[..]

De aanvoerder van je partijtje napapegaaien getuigd niet echt van een winnaarsmentaliteit. Het lijkt verdomme de PVV wel.
Waar papegaai ik Pechtold precies na?

Overigens vond ik het referendum-standpunt van D66 juist altijd een nadeel van de partij.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_123583797
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:44 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar papegaai ik Pechtold precies na?

Overigens vond ik het referendum-standpunt van D66 juist altijd een nadeel van de partij.
Was niet tegen jou gericht maar op de uitslag van de peiling van De Hond waarbij d66 stemmers een referendum niet zien zitten.
pi_123584617
wat zou van mierlo hier van vinden?
  zondag 3 maart 2013 @ 20:49:05 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123589271
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 18:33 schreef Tocadisco het volgende:
Een bindend referendum kan sowieso niet zonder een wijziging van de grondwet toch?
Klopt.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:52:26 #15
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123589468
Een club die pleit voor een referendum over de EU betaalt De Hond om een peiling daarover uit te voeren. Resultaat: Een meerderheid van de ondervraagden wil een referendum.
pi_123590149
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 20:52 schreef freako het volgende:
Een club die pleit voor een referendum over de EU betaalt De Hond om een peiling daarover uit te voeren. Resultaat: Een meerderheid van de ondervraagden wil een referendum.
Maar goed, dat was met 50Plus ook zo en toen werd er ook om gelachen. Totdat er uit peilingen van de concurrentie bleek dat er toch nog wel eens een kern van waarheid in zat.
pi_123590977
Zei Maurice er ook bij WAAROM de nederlanders een referendum over de eu willen?
  zondag 3 maart 2013 @ 21:34:44 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123592326
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:15 schreef arjan1212 het volgende:
Zei Maurice er ook bij WAAROM de nederlanders een referendum over de eu willen?
Naar verluidt was de vraag "Vindt u dat er een referendum in Nederland moet gehouden worden als er plannen zijn om nieuwe bevoegdheden aan de EU over te dragen?"

De link op de site van Maurice de Hond werkt om de een of andere reden niet, maar op de site van het Burgerforum staat het resultaat ook: https://www.burgerforum-eu.nl/pers/onderzoek_maurice_de_hond.pdf
pi_123594532
cda en d66 stemmers zijn pro europa

Als Nederland niet in de eurozone
had gezeten zou onze economie er
beter voorgestaan hebben

daar is bijna iedereen het mee oneens

dus mijn conclusie. de nederlanders willen de euro houden, maar dat de eu ophoud met structuurfondsen, landbouwsubsidies en wellicht het betalen voor griekenland, portugal, ierland en spanje?
pi_123595288
en het eu-budget tm 2020 is er net door
banken unie gaat ook door

lijkt me eigenlijk vrij nutteloos dat referendum.. alles is al in werking

dat kan je niet meer tegenhouden
  zondag 3 maart 2013 @ 22:51:08 #21
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_123597463
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen voor referenda zijn. Zeker niet over onderwerpen als de Europese Unie. De meerderheid van de Nederlanders heeft er geen verstand van en is in zoverre beïnvloed door de media dat ze zelf geen argumenten meer in kunnen brengen.

Zoals arjan212 al zegt, nu nog een referenda houden over Europa heeft geen zin, en lijkt me bovendien erg schadelijk. Stel dat we met zijn allen zo snugger zouden zijn om hier een bindend referendum voor in te stellen, en Nederland stemt tegen meer invloed van de EU, dan hebben we nog een aantal hele zware jaren voor de boeg.

De meerderheid gelooft gewoon in sprookjes. Ogen en oren dicht en er maar van uit gaan dat alle problemen zichzelf wel oplossen. Alsof dat zou gebeuren als we de EU buiten de deur houden...
pi_123599583
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:51 schreef Belabor het volgende:
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen voor referenda zijn. Zeker niet over onderwerpen als de Europese Unie. De meerderheid van de Nederlanders heeft er geen verstand van en is in zoverre beïnvloed door de media dat ze zelf geen argumenten meer in kunnen brengen.

Zoals arjan212 al zegt, nu nog een referenda houden over Europa heeft geen zin, en lijkt me bovendien erg schadelijk. Stel dat we met zijn allen zo snugger zouden zijn om hier een bindend referendum voor in te stellen, en Nederland stemt tegen meer invloed van de EU, dan hebben we nog een aantal hele zware jaren voor de boeg.

De meerderheid gelooft gewoon in sprookjes. Ogen en oren dicht en er maar van uit gaan dat alle problemen zichzelf wel oplossen. Alsof dat zou gebeuren als we de EU buiten de deur houden...
Ja als er NU een referendum word gehouden over het eu-budget bv. en nederland stemt voor een verlaging, dan gaat dat pas in NA 2020 natuurlijk..
pi_123599733
De vraag in het referendum zou natuurlijk moeten zijn, bent u voor een banken-unie, een politieke-unie en een permanente transfer-unie?

Als het antwoord dan nee is

Dan gaan de landen in het zuiden failliet terwijl ze gewoon de euro houden, en moeten alle banken worden genationaliseerd

ik zie het probleem niet eigenlijk
  maandag 4 maart 2013 @ 12:26:35 #24
362590 Krabs2.0
Krabburgers
pi_123612287
D66 is zo'n eng eurocratisch clubje.
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
pi_123612650
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 22:51 schreef Belabor het volgende:
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen voor referenda tweede kamerverkiezingen zijn. Zeker niet over onderwerpen als de Europese Unie, onderwijs, gezondheidszorg, buitenlands beleid & defensie. De meerderheid van de Nederlanders heeft er geen verstand van en is in zoverre beïnvloed door de media dat ze zelf geen argumenten meer in kunnen brengen.

Zoals arjan212 al zegt, nu nog een referenda verkiezingen houden over Europa heeft geen zin, en lijkt me bovendien erg schadelijk. Stel dat we met zijn allen zo snugger zouden zijn om hier een bindende referendumverkiezing voor in te stellen, en Nederland stemt tegen meer invloed van de EU meer bezuinigingen op defensie, dan hebben we nog een aantal hele zware jaren voor de boeg.

De meerderheid gelooft gewoon in sprookjes. Ogen en oren dicht en er maar van uit gaan dat alle problemen zichzelf wel oplossen. Alsof dat zou gebeuren als we de EU buiten de deur houden...
Gezien je aversie tegen referenda omdat de meerderheid van de Nederlanders er geen verstand zou hebben vraag ik me af of je bij tweede kamerverkiezingen ook gewoon thuisblijft. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die media & entertainment management studeert veel verstand van gezondheidszorg heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')