abonnement Unibet Coolblue
pi_124135700
9,9% belasting? Ik teken er direct voor. Ik betaal nu 38% over m'n inkomsten, ik betwijfel of er een Cyprioot is die daarbij in de buurt komt :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 16 maart 2013 @ 18:21:12 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124136109
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is gigantisch! Dit betekent dat het Europese Deposito Garantiestelsel feitelijk is afgeschaft! Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd. Door spaarders onder de ¤100.000 te laten meebetalen zijn ze echt de Rubicon overgestoken!

Je moet je onderhand gaan afvragen of je geen beter rendement haalt als je je geld onder je matras bewaart. Je loopt dan een procentje rente mis maar voorkomt confiscatie van een veel groter bedrag.
Zojuist een mail naar de minister gestuurd met cc naar alle fractievoorzitters
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124138103
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_124138332
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zojuist een mail naar de minister gestuurd met cc naar alle fractievoorzitters
Interessant. Open anders een topic om FOK! op de hoogte te houden? *G*
జ్ఞ‌ా
  zondag 17 maart 2013 @ 00:20:46 #230
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_124149936
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zojuist een mail naar de minister gestuurd met cc naar alle fractievoorzitters
Ben benieuwd. Het zal je gebeuren. Dat oude verhaaltje over de sprinkhaan en de mier kan ook de vuilnisbak in. Aan het einde graait iedereen gewoon het eten van de mier weg om de luie sprinkhaan te redden.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  zondag 17 maart 2013 @ 00:27:24 #231
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_124150107
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zojuist een mail naar de minister gestuurd met cc naar alle fractievoorzitters
Ik snap je punt niet helemaal. De vermogensbelasting is gewoon gewijzigd (verhoogd). Dat lijkt me iets anders dan het afschaffen van het Europese Deposito Garantiestelsel.
Ten percent faster with a sturdier frame
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 08:13:34 #232
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124154638
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 00:27 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik snap je punt niet helemaal. De vermogensbelasting is gewoon gewijzigd (verhoogd). Dat lijkt me iets anders dan het afschaffen van het Europese Deposito Garantiestelsel.
Ja ze weten er weer een mooie draai aan te geven maar het Depositogarantiestelsel is effectief omzeild. Er wordt niks meer gegarandeerd. Elke keer als banken een probleem hebben dan krijg je gewoon een deel van je geld niet terug en dat noemen ze dan een "eenmalige bronbelasting". Als mensen dinsdag op hun internetrekening inloggen dan staat er in plaats van 100k opeens nog maar 93,25k. Als dat zomaar kan, wat is dat Depositogarantiestelsel dan nog waard? 100k onder een matras is dinsdag nog steeds 100k.

Ik verwacht dan ook dat er weer een flinke vlucht van spaargeld gaat plaatsvinden vanuit met name Spanje, want die weten dat ze de volgende zijn....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 maart 2013 @ 08:20:12 #233
862 Arcee
Look closer
pi_124154688
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 00:27 schreef TC03 het volgende:
Ik snap je punt niet helemaal. De vermogensbelasting is gewoon gewijzigd (verhoogd). Dat lijkt me iets anders dan het afschaffen van het Europese Deposito Garantiestelsel.
Dus die percentages moeten ze nu jaarlijks betalen?

En dan rond half maart?
pi_124155431
quote:
2s.gif Op zondag 17 maart 2013 08:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja ze weten er weer een mooie draai aan te geven maar het Depositogarantiestelsel is effectief omzeild. Er wordt niks meer gegarandeerd. Elke keer als banken een probleem hebben dan krijg je gewoon een deel van je geld niet terug en dat noemen ze dan een "eenmalige bronbelasting". Als mensen dinsdag op hun internetrekening inloggen dan staat er in plaats van 100k opeens nog maar 93,25k. Als dat zomaar kan, wat is dat Depositogarantiestelsel dan nog waard? 100k onder een matras is dinsdag nog steeds 100k.

Ik verwacht dan ook dat er weer een flinke vlucht van spaargeld gaat plaatsvinden vanuit met name Spanje, want die weten dat ze de volgende zijn....
Het is de overheid die die belasting invoert. Net als dat je hier 1,5% belasting betaalt over de 80.000 euro die je boven de 20.000 hebt. Feitelijk neemt die 80% ook met 1,5 % af ieder jaar. Maar het depositosysteem is nog wel van kracht.

Ondanks dat ik het heel vervelend vindt voor de Cyprioten, lijkt het me toch niet helemaal wat jij bedoelt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 09:59:01 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155596
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:46 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Het is de overheid die die belasting invoert. Net als dat je hier 1,5% belasting betaalt over de 80.000 euro die je boven de 20.000 hebt.
NEE. Dit is een heffing op banktegoeden, niet op vermogen. Je kunt het noemen wat je wilt maar het is precies hetzelfde als een deel van je spaargeld verliezen door een haircut, default, etc.

Formeel mag het DSG dan intact zijn, feit is dat je nu opeens minder geld op je rekening had dan gisteren. Het is net zoiets als de default op Griekse bonds die een "vrijwillige haircut" werd genoemd. Dat was zogenaamd geen default, alleen was je wel 40% van je geld kwijt....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 maart 2013 @ 10:02:25 #236
862 Arcee
Look closer
pi_124155640
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 09:46 schreef Ill-Skillz het volgende:
Het is de overheid die die belasting invoert. Net als dat je hier 1,5% belasting betaalt over de 80.000 euro die je boven de 20.000 hebt.
Detail, maar het is 1.2% over alles wat je boven de ruim 20.000 hebt.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 10:03:06 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155650
Btw: dit is ook weer een overweging die het minder aantrekkelijk maakt om geld op een deposito te zetten. Stel je bent een Cyprioot en je zag dit 3 maanden geleden al aankomen, maar je had je geld net vastgezet voor 1 jaar.... |:(

Ik denk niet dat ik nog deposito's ga afsluiten de komende tijd...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124156133
quote:
3s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:03 schreef SeLang het volgende:
Btw: dit is ook weer een overweging die het minder aantrekkelijk maakt om geld op een deposito te zetten. Stel je bent een Cyprioot en je zag dit 3 maanden geleden al aankomen, maar je had je geld net vastgezet voor 1 jaar.... |:(

Ik denk niet dat ik nog deposito's ga afsluiten de komende tijd...
Jij bent toch geen Cyprioot?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124156494
Ik denk wel dat de rest van het "vermogen" ginds ook nog aan de beurt komt!
Ik weet niet hoeveel procent van het vermogen van alle Cyprioten op spaarrekeningen staat, maar een koe heeft ginds ook vier uiers!
Het probleem is dat er momenteel weinig oplossingen zijn om je spaargeld te kanaliseren.
Vastgoed, té duur en problematisch wegens slechte betalers etc., goud, te duur, de beurs, overgewaardeerd, spaarverzekeringen, bijna geen rendement......
Trouwens, ook nog een reden om niet te lang te werken en je centen zelf op te doen!
pi_124157861
quote:
After Cyprus, eurozone risks transmission failure and running out of road


By Nick Malkoutzis

The Eurogroup’s decision on Friday to impose a one-off tax on depositors in Cyprus may mark a turning point in the euro crisis. Only, the single currency’s decision makers might soon realize that in taking this particular turn, they also ran out of road.

Under pressure from several members of the eurozone – Germany in particular, if reports are accurate – the new Nicosia government agreed that deposits above 100,000 euros would be taxed 9.9 percent and those under 100,000 at a rate of 6.75 percent.

This is an unprecedented decision for a eurozone country. It is also one whose potential consequences reach much further than an island in the eastern Mediterranean. It threatens to cause the transmission system between the economic and financial sectors on one side and the political and social on the other to seize up. Without this, the euro cannot be propelled forward. It cannot function.

The choice to tax depositors has prompted an intense economic debate about whether it was the correct policy or not. Both sides have put forward points worth considering. Those arguing against the decision have pointed, for instance, to the risk of contagion in other eurozone countries that are facing economic problems. Those who defend the Eurogroup’s stance say depositors in Cyprus earned high interest, which gave them profits over the last few years and carried a bigger risk.

Setting these arguments aside, the eurozone ignores at its peril the fact that these decisions do not happen in an economic or financial vacuum. They have political and social consequences that cannot be ignored if the single currency is to have a future. One need only look at the political changes that have taken place in Greece, Ireland, Portugal, Spain, Italy and elsewhere to realize that the euro area is running out of leaders who have the backing needed to implement the decisions being taken.

Cypriot President Nicos Anastasiades, elected just last month, has to clarify to his people why he is adopting a bank deposit tax when he told voters a few weeks ago that he was absolutely opposed to it. Even before Anastasiades had returned from Brussels, his political opponents were demanding a referendum on the deposit tax. Some were even calling for new elections or an exit from the euro.

Anastasiades also has to explain to Cypriots why small-time depositors have to pay a similar levy to the one some eurozone countries supposedly demanded so alleged Russian oligarchs would be forced to pay for bailing out the island’s banking system. Furthermore, he has to inform them why the Cypriot government’s pledge to guarantee deposits up to 100,000 euros - supposedly even in the most extreme circumstances - is not even worth the paper it was written on.

The implications for people’s trust in their government and financial system are obvious. It would be remiss to think that this wariness will be contained just to Cyprus. While many will be watching next week for signs of financial contagion from the Cypriot decision in other parts of the eurozone, with Spaniards or Italians possibly withdrawing savings from their banks, there is a more insidious infection that could spread.

Cypriots will be given equity in their banks in return for the tax but what value will this have when they no longer have faith in the banking system? Cypriots will be told that the deposit tax will stave off further measures but they only have to look to Greece or Portugal to see that promises of no more taxes or cuts have little value. They will be told that there was no alternative but then they will hear about pressure from other single currency members and concerns about the upcoming German elections.

And, all the time, citizens in other troubled eurozone countries will watch and grow warier. They will interpret the policies advocated by the stronger members as punitive for the weaker. They will consider the hypocrisy of leaders who cry foul about money laundering in Cyprus but turn a blind eye if it is happening in Lichtenstein, Switzerland, Luxembourg, the City of London or anywhere else in Europe. They will realize that their government’s promises carry no value when measured against the ideas, motives or obsessions of the single currency’s big players.

This is the point at which the political and social sectors will experience a complete disconnect from the economic and financial. Restoring the connection will be an immense task.

Then, these same citizens will begin to ask themselves where their interests lie, what’s in the euro for them and whether other options would be better. And, as they are mulling over these thoughts, they will look to other parts of Europe and see people like them but also analysts and policy makers wondering what all the fuss is about. They will hear others who have not had to suffer any hardship or financial losses wonder why there is such a negative reaction to wages being slashed, taxes being hiked or deposits being taxed.

This is the point at which the links within the eurozone will begin to pop apart, when citizens will turn to Beppe Grillo-style solutions, to nationalists, extremists or to anyone who promises a different path.

This is the point at which the vehicle stops functioning and the road ends.
Als er al over gesproken wordt kan je liever eieren voor je geld kiezen.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  zondag 17 maart 2013 @ 12:45:37 #241
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_124158930
quote:
2s.gif Op zondag 17 maart 2013 08:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja ze weten er weer een mooie draai aan te geven maar het Depositogarantiestelsel is effectief omzeild. Er wordt niks meer gegarandeerd. Elke keer als banken een probleem hebben dan krijg je gewoon een deel van je geld niet terug en dat noemen ze dan een "eenmalige bronbelasting". Als mensen dinsdag op hun internetrekening inloggen dan staat er in plaats van 100k opeens nog maar 93,25k. Als dat zomaar kan, wat is dat Depositogarantiestelsel dan nog waard? 100k onder een matras is dinsdag nog steeds 100k.

Ik verwacht dan ook dat er weer een flinke vlucht van spaargeld gaat plaatsvinden vanuit met name Spanje, want die weten dat ze de volgende zijn....
Ik snap je punt, maar in feite wordt er alleen aan de knoppen gedraaid, er zijn geen nieuwe knoppen toegevoegd. Je zou kunnen zeggen dat het Garantiestelsel altijd al in meer of mindere mate een wassen neus is geweest. Ook in Nederland betaal je belasting boven de 20k, dus boven de 20k is er dan toch ook niks gegarandeerd?
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 17 maart 2013 @ 13:00:41 #242
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_124159320
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:07 schreef DappereDodo77 het volgende:
9,9% belasting? Ik teken er direct voor. Ik betaal nu 38% over m'n inkomsten, ik betwijfel of er een Cyprioot is die daarbij in de buurt komt :')
Dit gaat over je spaartegoed.

quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zojuist een mail naar de minister gestuurd met cc naar alle fractievoorzitters
Je hebt dat toch wel eens vaker gedaan? Heb je daar ooit een (serieus) antwoord op gehad?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 13:04:56 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124159448
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:45 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik snap je punt, maar in feite wordt er alleen aan de knoppen gedraaid, er zijn geen nieuwe knoppen toegevoegd.
Er is wel degelijk een knop toegevoegd: als de overheid dat zo wenst dan kan nu het Depositogarantiestelsel aan de kant worden geschoven en beslag worden gelegd op een deel van het spaargeld teneinde de bank te herkapitaliseren en een bailout te geven aan senior bondholders. Het Depositogarantiestelsel garandeerde nu juist dat dit niet zou gebeuren met spaartegoeden beneden de ¤100.000.

quote:
Je zou kunnen zeggen dat het Garantiestelsel altijd al in meer of mindere mate een wassen neus is geweest. Ook in Nederland betaal je belasting boven de 20k, dus boven de 20k is er dan toch ook niks gegarandeerd?
Ik snap werkelijk niet waarom steeds die vermogensbelasting erbij wordt gehaald. Het gaat hier om een confiscatie van spaartegoeden teneinde een bank te herkapitaliseren. Morgen staat er opeens nog maar ¤93,25k op je bankrekening terwijl dat gisteren nog ¤100k was. Die ¤100k die je onder je matras had verstopt is er gewoon nog hoor, evenals de senior bonds in die je in je beleggingsportefeuille hebt. Een vermogensbelasting is dus iets heel anders.

Het frappante is dat juist hetgene dat expliciet door de staat werd gegarandeerd nu wordt geconfisqueerd terwijl senior bonds die geen enkele garantie hebben worden ontzien. Dit schept een precedent dat zijn weerga niet kent en het is imo gelijk aan het doorzagen van de poten waar de stabiliteit van de banken in de Eurozone op rustte. Het Depositogarantiestelsel gaf mensen een reden om hun spaargeld toch nog maar even op een gammele spaarbank te laten staan. Ik verwacht nu dat mensen massaal hun geld gaan weghalen. En niet alleen in Cyprus...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 17 maart 2013 @ 13:12:25 #244
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124159704
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:00 schreef AQuila360 het volgende:

Je hebt dat toch wel eens vaker gedaan? Heb je daar ooit een (serieus) antwoord op gehad?
Ja, maar dan vooral van oppositiepartijen die het kunnen gebruiken voor kamervragen. Dat is ook eigenlijk m'n enige doel want ik weet toch al wat een minister of ministerie gaat antwoorden. Maar oppositiepartijen kunnen een discussie aanzwengelen en publiciteit genereren en zo ook de publieke opinie beïnvloeden of op z'n minst attenderen op wat er aan de hand is. Alleen al sommige reacties in dit topic geven aan dat een hoop mensen niet begrijpen hoe GIGANTISCH dit is....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124160232
Ik zit er wel serieus over te denken om mijn spaargeld weg te halen van de bank...ik zie het nu al gebeuren dat wij mogen bijdragen voor Spanje en Portugal (en Italië/Frankrijk ook maar direct erbij?). Ik loop dan wel rente mis, maar dat is een schijntje in vergelijking met 6% confisquatie.
  FOK!fotograaf zondag 17 maart 2013 @ 14:16:39 #246
13368 NiGeLaToR
pi_124161881
Lost hier eigenlijk iemand de hypotheek nog af? Meest veilige 'belegging' ;)
pi_124163721
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Lost hier eigenlijk iemand de hypotheek nog af? Meest veilige 'belegging' ;)
ZIt ik wel aan te denken. Als onze - nu nog 4,2% - spaardeposito's aflopen, is het wel gunstiger om onze 3,5% hypotheek af te lossen t.o.v. een spaardeposito van 2,5 - 3,0%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124165229
quote:
Sharon Bowles, de voorzitter van de Commissie voor Economische en Monetaire Zaken van het Europees Parlement, reageerde ontzet. "Het afpakken van geld van gewone spaarders wordt als een belasting bestempeld, maar dat is volgens haar alleen maar om de EU-depositogarantieregels te omzeilen."
http://www.nu.nl/economie(...)gt-reddingsplan.html

Het verschil zit 'm inderdaad precies in het gedeelte: banksaldo reduceren versus het níet reduceren van andere vormen van vermogensopslag (aandelen, cash etc.), wat wel het geval zou zijn via een vermogensrendementsheffing. Zijn we al aan het schuiven met geld of maakt buiten SeLang zich hier niemand zorgen om? :7
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_124177903
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:32 schreef wormtrein het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie(...)gt-reddingsplan.html

Het verschil zit 'm inderdaad precies in het gedeelte: banksaldo reduceren versus het níet reduceren van andere vormen van vermogensopslag (aandelen, cash etc.), wat wel het geval zou zijn via een vermogensrendementsheffing. Zijn we al aan het schuiven met geld of maakt buiten SeLang zich hier niemand zorgen om? :7
Ik maak mij er ook zorgen om. Het is belanchelijk dat het falen van banken wordt verhaald op de spaarders. Waar stopt dit? Hoeveel geld kunnen je afhandig maken? Kan er besloten worden dat wij solidiar moeten met de rest van de EU en gaan zij ons ook naaien? Hoe gaat het bij onze eigen banken?

Mensen die zich hier geen zorgen om maken hebben te weinig spaargeld.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  zondag 17 maart 2013 @ 20:26:04 #250
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_124177969
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:16 schreef NiGeLaToR het volgende:
Lost hier eigenlijk iemand de hypotheek nog af? Meest veilige 'belegging' ;)
Nee. Ga wel mijn IB-groep lening maar eens aflossen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')