Tot ze gelijk zijn met de rest van de behuizing zegmaar, verder gaat echt niet.quote:Op zondag 27 januari 2013 10:51 schreef FHR het volgende:
[..]
Heb je de zuigers wel helemaal teruggeduwd? Of alleen tot ze gelijk zijn? Het is trouwens wel handig om de oude pads erin te laten zitten. Daardoor beschadig je de zuigers niet. Dan met een grote platte schroevendraaier ze uit elkaar duwen. Wel voorzichtig, niet te hard/te snel.
Kijk ook even of je remklauw wel goed gecentreerd staat. Als dat niet zo is, zal één kant aanlopen. Centreren kan je doen door de inbusboutjes waarmee de remklauw vast zit iets los te draaien, rem inknijpen en (terwijl je de rem inknijpt) de boutjes weer vast te zetten.
Als het echt niet wilt, kan je altijd nog een beetje olie uit het systeem halen. Dan kunnen de zuigers weer wat verder naar buiten. Maar dat is echt een beetje lompe noodoplossing.
Ik ken dat... ik heb ook al veel te lang stil gezeten. Van de week maar eens rustig aan beginnen (ik ga vaak te snel en te enthousiast aan de gang) en even iets van een trainingschema opzetten.quote:Op zondag 27 januari 2013 16:58 schreef StateOfMind het volgende:
Jammer dat alle sneeuw nu weg is, was wel mooi. Maar goed, het groen heeft ook wel weer zijn charme natuurlijk.
Ik goed aan mijn gewrichten dat de vorst uit de lucht is
Nu alleen mijn rug nog (nota bene opgelopen tijdens het op de bank zitten )
Afvijlen.. doet mijn LBS ook.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:23 schreef MarcoD het volgende:
[..]
Tot ze gelijk zijn met de rest van de behuizing zegmaar, verder gaat echt niet.
Hoe je moet centreren wist ik al. Met voorrem zelfde verhaal hoewel het net een tikje minder is.
Ik denk dat die pads gewoon te dik zijn..
vorig jaar gewoon lekker elke dag wezen raggen, kon bijna meteen nieuw aandrijfsetje kopen, klote pekelquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:50 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Niet fietsen om je fiets schoon te houden
Ojee, een nieuwe ketting is ook bijna niet te betalen!quote:Op zondag 27 januari 2013 18:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
vorig jaar gewoon lekker elke dag wezen raggen, kon bijna meteen nieuw aandrijfsetje kopen, klote pekel
30 euro voor XT.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:05 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Ojee, een nieuwe ketting is ook bijna niet te betalen!
Dat bedoel ik. het plezier dat je van die ketting gehad hebt lijkt me de schaal makkelijk doorslaan.quote:
Als je hem na elke rit schoonmaakt en een goede smering gebruikt (Shimano Wet lube of ChainJuice) dan heb je dat probleem ook niet zo snel.. Maar het is wel elke keer een klus met die pekel. En dan heb ik het nog niet over trapaslagers en dergelijke.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:09 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. het plezier dat je van die ketting gehad hebt lijkt me de schaal makkelijk doorslaan.
Dat spul had ik standaard op mijn fiets zitten.. toen ik voor XT ging heb ik de ketting ook meteen maar mee gepakt.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:12 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ben de mtb die ik aan mammies nieuwe husband heb gegeven even een beurt aan 't geven. Hij rijdt er nu een paar jaar mee.
Ik heb een HG73 ketting besteld, LX is dat. En een HG50 cassette. Deore/tiagra is dat. Best zat om door de modder te rijden als je 't mij vraagt.
SHIMANO CN-HG 73 ketting (grijs) Standard
¤ 15,76
1 571532 SHIMANO LX freewheelbody (standaard) Standard
¤ 31,52
1 1775697 SHIMANO cassette CS-HG50-9 (standaard) 12-27
¤ 19,32
totaal
¤ 66,60
Verzendkosten
¤ 7,95
totaalbedrag
¤ 74,55
Ik was ze net even aan het schoonmaken en zag dat de remblokjes ook wel aan vervanging toe zijn. Die had ik dus ook nog even moeten bestellen.
Er zit ook XT/Sram 9.0 op die mtb, maar als ik dat er terug op ga zetten qua ketting en cassette ben ik 2x zoveel kwijt. En 't maakt toch niet veel uit.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:14 schreef Auti het volgende:
[..]
Dat spul had ik standaard op mijn fiets zitten.. toen ik voor XT ging heb ik de ketting ook meteen maar mee gepakt.
Als ik denk aan de staat waarin je de fiets kreeg aangeboden dan lijkt het mij ook geen verkeerde keuze. Goed genoeg.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:15 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Er zit ook XT/Sram 9.0 op die mtb, maar als ik dat er terug op ga zetten qua ketting en cassette ben ik 2x zoveel kwijt. En 't maakt toch niet veel uit.
behalve dat pekel alles aanvreet, je alleen je ketting, ruw met je spul omgaan; prima maar om moe moedwillend door de pekel te rijden..quote:Op zondag 27 januari 2013 19:05 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Ojee, een nieuwe ketting is ook bijna niet te betalen!
Ook als hij er goed voor had gezorgd zou Deore/LX qua ketting en tandwielen prima zijn. Hij is geen professional en je moet ketting en tandwielen regelmatig vervangen. Ik reed zelf ook met LX ketting en 105 cassette wedstrijden. Puur vanuit kostenbesparend motief.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:16 schreef Auti het volgende:
[..]
Als ik denk aan de staat waarin je de fiets kreeg aangeboden dan lijkt het mij ook geen verkeerde keuze. Goed genoeg.
Nee, om meteen op je fiets te springen, als je net lekker aan het diner zit, maar toevallig net een strooiwagen langs ziet komen, gaat mij ook wat ver.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:46 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
behalve dat pekel alles aanvreet, je alleen je ketting, ruw met je spul omgaan; prima maar om moe moedwillend door de pekel te rijden..
thuisblijven niet, maar ik ga niet naar buiten elke dag als ze strooien, pak ik wel de singlespeed, die leeft op roest en krassenquote:Op zondag 27 januari 2013 19:56 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Nee, om meteen op je fiets te springen, als je net lekker aan het diner zit, maar toevallig net een strooiwagen langs ziet komen, gaat mij ook wat ver.
Maar thuis blijven terwijl je zin hebt om een rondje te doen, alleen omdat er gestrooid is...
LX zou ook wel voldoende moeten zijn, ik zal eens kijken of nog gereedschap heb om een cassette te vervangen en dan eens mijn oude cassette terugzetten en kijken hoe dat schakelt icm XT shifters.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:54 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ook als hij er goed voor had gezorgd zou Deore/LX qua ketting en tandwielen prima zijn. Het is geen professional en je moet ketting en tandwielen regelmatig vervangen. Ik reed zelf ook met LX ketting en 105 cassette wedstrijden. Puur vanuit kostenbesparend motief.
Ja, vooral gewicht en de duurdere kettingen en cassettes lopen wel ietsie mooier en stiller en het schakelen zal ook wat sneller zijn, maar veel scheelt het niet. Verder zijn alle kettingen en cassettes gewoon compatibel, zolang je maar alles 9 speed of 10 speed hebt.quote:Op zondag 27 januari 2013 19:58 schreef Auti het volgende:
[..]
LX zou ook wel voldoende moeten zijn, ik zal eens kijken of nog gereedschap heb om een cassette te vervangen en dan eens mijn oude cassette terugzetten en kijken hoe dat schakelt icm XT shifters.
Ik heb namelijk het idee dat een XT cassette toch sneller schakelt dan een LX maar ik heb de combi XT shifters en LX cassette nog nooit uitgeprobeerd.. vind ik eigenlijk wel een interessante en leuke test.
Voor de rest draait het om gewicht denk ik, ik weet de exacte cijfers niet dus ik kan het niet bevestigen.. maar kilo's scheelt het natuurlijk ook weer niet.
Ik vind vooral snel terugschakelen op het voorblad belangrijk bij MTB'en en daarbij merk ik echt een enorm verschil tussen XT/XTR derailleurs of lager.. onder XT is gewoon te traag. Die XT die ik nu heb doet keihard PANG! en klaar, en dat is wel handig tijdens een klimmetje of als je net dreigt vast te lopen.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:01 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, vooral gewicht en de duurdere kettingen en cassettes lopen wel ietsie mooier en stiller en het schakelen zal ook wat sneller zijn, maar veel scheelt het niet. Verder zijn alle kettingen en cassettes gewoon compatibel, zolang je maar alles 9 speed of 10 speed hebt.
Groot verschil tussen Deore LX en XT zijn de materialen die gebruikt zijn voor de kettingbladen voor de voortandwielen.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:08 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik vind vooral snel terugschakelen op het voorblad belangrijk bij MTB'en en daarbij merk ik echt een enorm verschil tussen XT/XTR derailleurs of lager.. onder XT is gewoon te traag. Die XT die ik nu heb doet keihard PANG! en klaar, en dat is wel handig tijdens een klimmetje of als je net dreigt vast te lopen.
Elke willekeurige fietsenwinkel waar ze mountainbikes verkopen. 2 Tientjes hooguit.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:40 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Iemand enig idee waar in een goedkoop spatbordje voor over het achterwiel kan kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |