abonnement Unibet Coolblue
pi_121497949
Hallo,

Sinds gisteravond hebben wij een australian shepherd in huis van 9 weken oud (teefje). Wij wonen in Overijssel en ze is uit Flevoland opgehaald, een autorit van meer dan 1,5 uur. Gisteravond was ze nog vrij actief en speels maar nu is ze duidelijk minder goed te pas. Ze heeft al 6x overgegeven en slaapt de meeste tijd. Is dit voor mensen herkenbaar? Denk dat het gewoon de spanning/reis van gisteren is toch?

Daarnaast; hebben jullie nog tips wat betreft het houden van een hond (en dan misschien specifiek voor de australian shepherd)?

Mvg,
Nick
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 12:04:48 #2
155227 crew  Guppy
dus
pi_121498224
Komt ze bij een officiele fokker vandaan? Is ze geënt, gecontroleerd door de dierenarts en compleet met papieren en paspoort?

Drinkt ze wel goed? Veel overgeven is veel vochtverlies, en dat heeft uitdroging tot gevolg. Bij een puppy kan dat hard gaan. Bel voor de zekerheid ook even je eigen dierenarts voor advies, want een puppy van 9 weken hoort niet lusteloos te zijn, denk ik.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121498447
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:04 schreef Guppyfriend het volgende:
Komt ze bij een officiele fokker vandaan? Is ze geënt, gecontroleerd door de dierenarts en compleet met papieren en paspoort?

Drinkt ze wel goed? Veel overgeven is veel vochtverlies, en dat heeft uitdroging tot gevolg. Bij een puppy kan dat hard gaan. Bel voor de zekerheid ook even je eigen dierenarts voor advies, want een puppy van 9 weken hoort niet lusteloos te zijn, denk ik.
Ja op de gehele eerste alinea, behalve de dierenarts. Daar gaan we volgende week heen ;) Ze komt van een fokker (met stamboom) en we hebben instructies gekregen wat betreft voeding en uitlaten e.d..

Ze drinkt wel goed en eet ook goed, maar heb nu het idee dat de maag leeg is. Ze heeft inmiddels 5 keer overgegeven en er kwam nu alleen nog gal/slijm uit. Drinken staat er maar ze is op het moment nog aan het slapen.
pi_121498521
We kunnen elkaar de hand schudden. Wij hebben ook een Australian Shepherd in huis van 9 weken dus ik lees mee :)
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 12:15:34 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_121498545
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:12 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Ja op de gehele eerste alinea, behalve de dierenarts. Daar gaan we volgende week heen ;) Ze komt van een fokker (met stamboom) en we hebben instructies gekregen wat betreft voeding en uitlaten e.d..

Ze drinkt wel goed en eet ook goed, maar heb nu het idee dat de maag leeg is. Ze heeft inmiddels 5 keer overgegeven en er kwam nu alleen nog gal/slijm uit. Drinken staat er maar ze is op het moment nog aan het slapen.
Oké op de eerste ja :) maar ik bedoelde of ze door de dierenarts van de fokker ook gecontroleerd is voor ze naar jullie kwam.

Als ze straks wakker is, probeer dan sowieso of je er iets in kan krijgen aan drinken sowieso en aan eten ook. En houd in de gaten dat ze genoeg drinkt, want uitdroging zit je niet op te wachten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121498548
Die van ons heeft nog nooit overgegeven. Slapen doet ie natuurlijk wel veel.
pi_121498595
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:15 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Oké op de eerste ja :) maar ik bedoelde of ze door de dierenarts van de fokker ook gecontroleerd is voor ze naar jullie kwam.

Als ze straks wakker is, probeer dan sowieso of je er iets in kan krijgen aan drinken sowieso en aan eten ook. En houd in de gaten dat ze genoeg drinkt, want uitdroging zit je niet op te wachten.
Drinken gaan we in de gaten houden ;) Maar is eten wel verstandig? Alles wat ze vanmorgen at is er weer uit gekomen en dat is geen prettig gezicht, je ziet het hele lijfje samenknijpen totdat het er bij de bek uit komt.
pi_121498615
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:15 schreef lily het volgende:
Die van ons heeft nog nooit overgegeven. Slapen doet ie natuurlijk wel veel.
Slapen kan die van ons ook als de beste :P Ik zal straks eens een fotootje maken ;) Voor de naam zitten we nog te twijfelen tussen Jody en Senna, wat vinden jullie?
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 12:18:20 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_121498626
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:17 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Drinken gaan we in de gaten houden ;) Maar is eten wel verstandig? Alles wat ze vanmorgen at is er weer uit gekomen en dat is geen prettig gezicht, je ziet het hele lijfje samenknijpen totdat het er bij de bek uit komt.
Ik zou haar toch een beetje geven. Ze moet ook iets hebben om eruit te gooien. Want gal opgeven is helemaal onprettig
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121498870
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:18 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik zou haar toch een beetje geven. Ze moet ook iets hebben om eruit te gooien. Want gal opgeven is helemaal onprettig
Akkoord. Even wachten tot ze wakker is dan ;)
pi_121501132
Wat sneu, hij zal zich wel niet zo lekker voelen kan ik me zo voorstellen. Wij hebben weliswaar geen australian shepherds maar wel 3 andere honden (8, 3 en 1 jaar), en geen enkele pup heeft hier ooit zomaar overgegeven. Diarree en dergelijke of lusteloosheid hebben ze ook nooit gehad. Het kan stress zijn natuurlijk, maar zo vaak overgeven gecombineerd met lusteloosheid zou ik toch geen goed teken vinden. Heeft hij ook diarree of dat niet? Kan het een reactie zijn op (onbekend) anti-vlooienmiddel of ontwormingsmiddel?

Hoe dan ook, uitdroging is het grootste risico nu, dus ik zou er voor waken dat dat in ieder geval goed zit. Dit kun je controleren door een huidplooi in de nek omhoog te trekken (zachtjes, niet knijpen uiteraard) en als de hond voldoende vocht binnen heeft dan zou de huid direct soepel terug moeten plooien als je los laat. Als hij uitgedroogd is blijft de huidplooi langer omhoog staan, en dan zou ik direct contact opnemen met de dierenarts. Verder voldoende vers water blijven aanbieden, en voorzichtig wat kleine beetjes voer. Ik neem aan dat je een beetje voer van de fokker mee hebt gekregen of zelf hetzelfde merk in huis hebt wat de pup daar kreeg? Ik zou dat merk/soort blijven voeren en in kleine hoeveelheden (mondje vol per keer) aanbieden. Hopelijk gaat dat dan wel goed en als het binnen blijft kun je na een uur of twee nog een mondje vol aanbieden en daarna (als het goed gaat) weer langzaam opbouwen tot de normale hoeveelheid. Een gezonde pup heeft als het goed is wel wat vetreserve dus een dagje minder eten zou niet direct gevaarlijk moeten zijn. Verder vooral het hondje lekker met rust laten en vandaag niet teveel van hem vragen. Kleine stukjes uitlaten alleen om de behoefte te doen, en even geen drukke toestanden met andere honden of mensen of wilde spelletjes. En morgen langs de dierenarts voor een algemene keuring (mocht hij dan nog ziek zijn zou ik de 9 weken inenting nog even uitstellen tot hij weer beter is).

Ik zou trouwens ook even contact opnemen met de fokker en hem/haar om advies vragen. Als het een door mij gefokte pup was zou ik zeker willen weten dat het nog niet zo lekker loopt in het nieuwe huis. Normaal is deze situatie met zo veel overgeven namelijk niet, zeker niet een dag na de verhuizing en autoreis als de situatie juist rustiger zou moeten zijn. Is de fokker aangesloten bij de rasvereniging? En hoeveel pups en volwassen honden had hij/zij? Wie weet heeft hij/zij nog wel een goede tip.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_121505521
Als ik jou was zou ik je pup ook kennis laten maken met mensen met een andere huidskleur. Mijn hond flipt helemaal uit als ze een zwart of aziatisch iemand ziet :P
pi_121506586
Kan goed door de vele veranderingen.
heb je een tijd opgekregen dat ze normaal at ?
verandering van etenstijd kan ook kotsen tot gevolg hebben ,is het maagzuur er nog niet klaar voor .

ga er maar vanuit dat die darmen verkrampt zijn .
Blijft licht voer er niet in zijnde gekookte kip/of witvis kan je het beste ff een prik gaan halen.
Had hier donderdag hetzelfde ,dag gevast daarna kip weer alles eruit .
prik gehaald en binnen 12 uur weer het dametje .

krijg je ook finidiar forte om de ontlasting weer wat te binden
http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=27

Persoonlijk vind ik onderstaand beter werken als kip/rijst vis alleen heb je daar nu op zondag niks aan
http://www.huisdierenshop(...)nal-gram-p-8248.html
treetje in huis kan nooit kwaad .

We gaan de diarree/kotsperiode weer in,
is het niet van de sneeuw,dan is het wel van het zout en daarna van de ontdooiende ontlasting die niet opgeruimd is .

herder is een lange hond ,dus vatbaar voor maagtorsie .
Na het eten verplicht minimaal een uur rust .
Zeker als ze op brok staat .

Doe rustig aan ,duurt twee jaar voor een herder lichamelijk volwassen is ,en drie jaar geestelijk .
Het zijn intelligente honden benut dat
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:24:18 #14
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121515682
Je geeft het hondje het voer wat de fokker heeft meegegeven? Geef je dat in hele grote hoeveelheden, dat ze misschien te snel en te veel ervan eet en daarna uitkotst of zit er tijd tussen het eten en het braken?

Ik vind Jody een mooiere naam trouwens :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:33:21 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_121516203
Bel de dierenarts.

Bel de fokker, deze zal in principe altijd willen weten dat er iets mis is. Sowieso is het verstandig altijd de fokker op de hoogte te stellen (ook juridisch).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_121521199
Het gaat inmiddels weer beter. Ze drinkt gewoon normaal en is weer gewoon lekker speels en ondeugend. Eten gaat nog niet echt, maar verwacht eigenlijk dat dat morgen wel weer komt ;)

Het is trouwens Senna geworden ;), bedankt voor alle adviezen!
pi_121713879
Hallo!

Even een update met 2 vraagjes.

Het gaat nu goed, ze eet gewoon prima en voelt zich hier duidelijk thuis. Het is net een klein kind waarbij je constant dingen moet afkeuren en moet belonen, hartstikke leuk om te doen!

Echter valt het mij op dat ze sinds een dag of twee constant aan de muren zit te knagen, wat kan dit betekenen? En moet ik dit afkeuren?

Ten tweede; dit vind ik zelf een lastig punt. Als ik haar aanhaal dan is ze natuurlijk heel enthousiast en speels en begint ze (op een speelse manier) te bijten. Dit wil ik echter niet en ik zeg dan ook nee en duw haar weg. Dit ziet zij echter als een uitdaging er ontstaat een soort vicieuze cirkel.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bedankt,
Nick
  vrijdag 18 januari 2013 @ 11:34:57 #18
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121715247
Wat harder met je stem optreden bij ongewenst gedrag. Als ze aan de muut knaagt is dat gewoon uit aandacht of de eilbom te bijten. Wij hebben daarvoor voor onze border collie een flink aantal botten en kauwspeeltjes in huis.

Het blijven uitdagen herken ik ook maar dan geef ik de hond na een harde nee gewoon geen aandacht meer. Of hij moetcerplicht naar zijn mand om af te koelen. Als hij daarna vrij is en lief aandacht komt vragen zonder te happen beloon ik hem.

Onze 'pup' is nu bijna 9 maanden maar we moeten grm dagelijks nog corrigeren en leren hem ook dagelijks nieuwe dingen. Het is gewoon blijven doorzetten
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 11:36:50 #19
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_121715328
Jezus auto correct op mobiel is ruk, sorry voor de typfouten. Bedoel wil om te bijten aan het begin ;)

Waar blijven de fotos trouwens? :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_121718132
Dat bijten heeft onze pup ook heel erg. Precies zoals jij het beschrijft. Aan schoenen, jassen, tafel, vloerkleed..alles.
Bij aanhalen wordt hij enthousiast en gaat in je handen bijten om te spelen.

Ook bijt hij heel erg in benen en schoenen/veters en dan vooral bij onze 3 kinderen. Door hen aanwezigheid wordt hij zo druk en speels dat hij moeilijk te corrigeren is. We stoppen hem dan in de bench om wat af te koelen want de hoeveelheid prikkels is dan echt te groot.

Wij gebruiken bij ongewenst gedrag (op bank proberen te springen, in benen bijten, bijten aan sich; gewoon het woord "NEE" (harde toon).

Dat helpt wel goed.

Maar goed; inderdaad een kwestie van consequent zijn, doorzetten en herhalen...uiteindelijk wordt je beloond maar het kost een hoop "bloed, zweet en tranen".
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 13:04:44 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_121718362
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar zij spelen ook een belangrijke rol bij de opvoeding van je hondje. Als zij de hond opjutten, werkt dat natuurlijk averechts. Jij hebt het dus eigenlijk dubbel zo zwaar, want je moet ook je kinderen extra opvoeden :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121742368
Ja, klopt, inderdaad.

Maar het werkt vooral bij thuiskomst van de kinderen,
Ineens 3 kinderen die binnenvliegen, druk zijn, gedoe. Dat maakt hem helemaal wild natuurlijk.
Dan is hij niet te corrigeren en echt overprikkeld.

Pas wat later op de dag (in de avond) gaat dat beter met hen. Zijn ze allemaal wat rustiger en dus onze pup ook.
Hoewel hij bij hen drukker blijft dan bij ons. Zij roepen ook van alles door elkaar heh; Nee. Af. Stop. Niet doen. Goed zo.
En dan wegrennen... met alle gevolgen vandien.

Ja, ja, leuk speelmateriaal ;)

oh, ze zijn 3, 8 en bijna 12
pi_121744723
Bijten is hier ook een probleem. Zodra ze bijt idd gewoon stoppen met spelen en streng nee of uh zeggen. Het kan ook helpen om van de hand een vuist te maken. Een hond krijgt er dan geen grip op en het past niet in zijn bek. Oftewel, hij kan niet bijten en dat is niet leuk.. :6
Wij hebben ook genoeg speeltjes in huis, maar gelukkig is onze pup geen sloper. Vooral de varkensoren vind hij lekker om op te knagen.
pi_121745024
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:34 schreef Dragonberry het volgende:
Bijten is hier ook een probleem. Zodra ze bijt idd gewoon stoppen met spelen en streng nee of uh zeggen. Het kan ook helpen om van de hand een vuist te maken. Een hond krijgt er dan geen grip op en het past niet in zijn bek. Oftewel, hij kan niet bijten en dat is niet leuk.. :6
Wij hebben ook genoeg speeltjes in huis, maar gelukkig is onze pup is nog geen sloper. Vooral de varkensoren vind hij lekker om op te knagen.
O-)
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_121746037
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:40 schreef JerryLee het volgende:

[..]

O-)
Haha ik zat inderdaad nog te twijfelen of ik dat er tussen haakjes bij zou zetten :P
Maar hij heeft serieus nog niets gesloopt en van de hond bij mijn ouders herinner ik me dat toch wel anders..
pi_121772830
Bedankt voor alle reacties ;) Negeren af en toe helpt inderdaad wel! Dan heeft ze wel door dat het menens is:P Foto's komen nog, maar tot op heden nog geen mooie gemaakt met m'n camera, alleen met de mobiele foon ;) Zodra ik ze heb gemaakt post ik ze even!

Nogmaals bedankt:)

Nick
pi_122109671
Hoe gaat het met jullie pup, nickhguitar?

Hier gaat het iets minder. Hij is nu 11 weken.
In de bench en buiten gaat het prima. Wat betreft zindelijkheid ook.

Maar buiten de bench, in de woonkamer, wordt hij helemaal wild. Veel bijten, aanvallen, blaffen.
Bij corrigeren (nee zeggen, auw roepen (dat gaat vanzelf want hij bijt keihard) ) wordt hij nog gekker. Dan is er niets meer mee te beginnen. Je kunt dan onmogelijk op de bank zitten.
Hem iets aanbieden (speeltje) werkt dan maar een paar seconden.

Als we hem dan in de bench zetten is het goed maar op deze manier zit hij, naast de buitenwandelingen, meer in de bench dan wat anders.

Iemand tips?
pi_122112923
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:31 schreef lily het volgende:
Hoe gaat het met jullie pup, nickhguitar?

Hier gaat het iets minder. Hij is nu 11 weken.
In de bench en buiten gaat het prima. Wat betreft zindelijkheid ook.

Maar buiten de bench, in de woonkamer, wordt hij helemaal wild. Veel bijten, aanvallen, blaffen.
Bij corrigeren (nee zeggen, auw roepen (dat gaat vanzelf want hij bijt keihard) ) wordt hij nog gekker. Dan is er niets meer mee te beginnen. Je kunt dan onmogelijk op de bank zitten.
Hem iets aanbieden (speeltje) werkt dan maar een paar seconden.

Als we hem dan in de bench zetten is het goed maar op deze manier zit hij, naast de buitenwandelingen, meer in de bench dan wat anders.

Iemand tips?
negeren
flostouw
kauwbotten
gedroogde luchtpijp
kan hij zich zelf een beetje vermaken >hondenpuzzel

is het tijd gerelateerd of altijd ?

Een pup heeft heel veel slaap nodig anders raken ze overprikkelt , hetzelfde als kinderen die overprikkeld zijn worden ook vervelend .

hoe rustig is je huishouden ?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122113488
Wij hebben 3 kinderen waarvan er 2 overdag naar school gaan.

Iets anders aanbieden doen we al maar dat werkt maar heel kort. Na een paar seconden valt hij weer blaffend en bijtend aan. Negeren werkt ook niet want hij bijt dan hard in je benen/armen en springt op je.
Het is niet tijdsgebonden. Hij doet het ook 's avonds als we met zn tweeen zijn.

Het lijkt inderdaad op overprikkeling. Hij slaapt veel (in de bench) en buiten gaat het goed, hoewel hij de laatste dagen ook buiten niet goed loopt (aan halsband trekken, terug willen).
pi_122113930
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:42 schreef lily het volgende:
Wij hebben 3 kinderen waarvan er 2 overdag naar school gaan.

Iets anders aanbieden doen we al maar dat werkt maar heel kort. Na een paar seconden valt hij weer blaffend en bijtend aan. Negeren werkt ook niet want hij bijt dan hard in je benen/armen en springt op je.
Het is niet tijdsgebonden. Hij doet het ook 's avonds als we met zn tweeen zijn.

Het lijkt inderdaad op overprikkeling. Hij slaapt veel (in de bench) en buiten gaat het goed, hoewel hij de laatste dagen ook buiten niet goed loopt (aan halsband trekken, terug willen).
lekker aan het uitproberen,ik ken ze niet anders eigenlijk (op die leeftijd )
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122114054
Ja, dat dacht ik eigelijk al...uitproberen. Het zal wel een keer overgaan.
Doet me wel goed dat je zegt; ik ken ze niet anders op die leeftijd. Zolang het erbij hoort vind ik het best.

We hebben ooit 2 keer een pup opgevoed. Eentje in 1993 en eentje in 2002 maar dit staat me niet meer echt bij...
pi_122114830
Je bent gewoon goed bezig met die bench >time out .

Spelen doet hij natuurlijkerwijze op deze leeftijd met soortgenootjes/nestbroertjes/zusjes.
Daar worden de tandjes bij gebruikt...volkomen normaal.
Gaat ook niet zachtzinnig ,valt menig piepje of snauw
Bij gebrek aan soortgenoten in huis richten ze zich op de mens die ook interactie geeft.
Het wegduwen ziet zon hondje vaak als een spel...worden ze nog feller.
Straffen zullen ze niet begrijpen.
Voor ons niet prettig omdat die melktandjes behoorlijk scherp zijn.

Een bench is als het als een veilige plek wordt gezien voor/door de pup een geweldig hulpmiddel.
Zonder te straffen de pup oppakken en even een time out in de bench geven zodat ze wat rustiger worden helpt vaak goed.
Na een aantal maanden wordt dit typisch puppengedrag doorgaans een stuk minder

Het is ''vallen en opstaan,, wacht maar als hij gaat puberen *)
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122124643
@lily: het kan ook op een andere (iets minder zachtzinnige wellicht maar wel effectieve) manier. Al weet ik niet hoe kynologisch verantwoord dit is, het werkt voor ons, dus je zou het kunnen proberen als je wilt.

Onze pups (wij hebben 6 eigen pups opgevoed en 4 nestjes gefokt sinds de jaren '90, onze jongste is nu net 1) leerden we allemaal het gebijt in mensen op deze manier af. Geen van onze pups heeft met gebruik van deze methode lang gebeten en ze hebben al helemaal nooit zo hard gebeten dat het echt pijn deed. We volgenden altijd de volgende stappen:

1. Als de pup op je af komt of je speelt er mee en hij/zij begint te bijten in je handen/tenen/etc. zeg je eerst rustig en duidelijk 'Nee' en bied je een vervanging aan (speeltje o.i.d.).

2. De pup bijt nog eens en laat zich niet afleiden door het speeltje, dan hou je op met aaien/spelen/aandacht geven en zeg je 'NEE' in een rustige, duidelijke maar hardere toon.

3. De pup is nog steeds niet onder de indruk en bijt opnieuw, je zegt 'NEE' en knijpt de bek van de pup zachtjes maar duidelijk dicht (zonder je vingers/tenen er tussen te houden uiteraard).

4. De pup snapt het nog steeds niet of wil het niet snappen, herhaal stap 3 en knijp iets harder/langer.

5. De pup is bijzonder eigenwijs en gaat nog steeds door, herhaal stap 3 en knijp hard/lang genoeg zodat de pup een piep geeft uit protest en zijn snuitje los probeert te trekken. Het is niet de bedoeling hem/haar echt pijn te doen uiteraard, maar het is wel de bedoeling het een onaangename ervaring te maken.

6. Als je een echte doorzetter hebt die van geen wijken wil weten, herhaal stap 5 tot hij/zij het snapt en niet meer bijt.

Uit de praktijk bij ons bleek dat de pups echt héél snel doorhadden dat bijten in mensen niet de bedoeling is. Na 1x knijpen snapten de meesten het, en dan is een rustige duidelijke 'Nee' daarna voldoende om ze te waarschuwen en te helpen onthouden dat bijten niet goed is. Soms moet je dan een dag later weer eens knijpen maar binnen een week hadden ze het bij ons echt helemaal door en is 'Nee' voldoende om ze zachtjes en voorzichtig te laten doen.

En ze snappen echt het verschil tussen bijten in mensen en gewoon lekker spelen en bijten in een speeltje of flos o.i.d., je hoeft niet bang te zijn dat je ze beschadigd of bang maakt om bij je te komen of te spelen. Bijten hoef je niet toe te staan, bij hun moeder en andere honden letten ze ook echt wel op wat ze doen. Een andere hond zet de pup ook niet in time out als ze te hard bijten maar geeft ze gewoon een snauw als het pijn doet. Wat mij betreft is je laten bijten en de pup enkel wegzetten niet voldoende, zonder echte negatieve consequentie kunnen ze heel lang doorgaan met het 'spelletje' namelijk. Ze kunnen beslist sneller en duidelijker leren dat bijten geen wenselijk gedrag is.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122126648
Ik heb een uurtje terug de fokker aan de telefoon gehad en zei vertelde me ongeveer hetzelfde, Miss_Isis.
Ik moet dit gedrag niet pikken en zeker laten merken dat ik er niet van gediend ben. Zij vertelde ook dat zo'n gedrag tussen honden niet getolereerd wordt en dat het tussen pups en hun ouders/andere honden er ook soms flink aan toe gaat.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:27:44 #35
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_122127106
Je pup mag best van je reactie schrikken hoor, deden wij ook met onze border collie. In een roedel zou de moederhond of een andere hond het ook niet pikken en vrij hard dat laten merken.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_122127113
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:19 schreef lily het volgende:
Ik heb een uurtje terug de fokker aan de telefoon gehad en zei vertelde me ongeveer hetzelfde, Miss_Isis.
Ik moet dit gedrag niet pikken en zeker laten merken dat ik er niet van gediend ben. Zij vertelde ook dat zo'n gedrag tussen honden niet getolereerd wordt en dat het tussen pups en hun ouders/andere honden er ook soms flink aan toe gaat.
Nouja, dat vind ik dus eigenlijk ook. Voelde me bijna een dierenbeul toen ik bovenstaande opschreef :') maar ik sta er wel achter. Onze honden gedragen zich netjes en bijten/grommen/blaffen nooit naar ons (ook de puber van net 1 jaar niet, ze moest het eens in haar hoofd halen!) omdat we daar vanaf het begin af aan heel duidelijk in zijn geweest. En zulk brutaal gedrag als jij beschrijft (blaffen, bespringen, bijten) van een pup hebben we dan ook nooit gepikt. Direct duidelijk afstraffen en laten merken dat je niet met je laat sollen. Je bent nou eenmaal geen nestgenootje of mede pup maar het baasje, en het is toch de bedoeling dat de pup naar je luistert :Y

Het klinkt in ieder geval als een pittig pupje wat jullie hebben, maar met voldoende beweging, uitdaging en duidelijke regels en grenzen ga je er vast een hele leuke hond aan hebben O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122131994
Nou, korte update:

Ik heb de tip van Miss_Isis toegepast. Zijn bek dichtgeknepen toen hij beet.
Ik wil niet meteen halleluja roepen maar het werkte :o

Hij schrok ervan en vond het niet bepaald leuk. Meteen daarrna deed hij lief en kwam hij bij me kroelen.
Voor het eerst sinds dagen deed hij "normaal", gewoon spelen en af en toe ff langskomen voor een aai. Hij probeert het af en toe weer ff maar dan knijp ik zijn bek dicht en dan kiest hij eieren voor zijn geld.

wow, tot nu toe :D

thx
pi_122136344
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:41 schreef Miss_Isis het volgende:
@lily: het kan ook op een andere (iets minder zachtzinnige wellicht maar wel effectieve) manier. Al weet ik niet hoe kynologisch verantwoord dit is, het werkt voor ons, dus je zou het kunnen proberen als je wilt.

Onze pups (wij hebben 6 eigen pups opgevoed en 4 nestjes gefokt sinds de jaren '90, onze jongste is nu net 1) leerden we allemaal het gebijt in mensen op deze manier af. Geen van onze pups heeft met gebruik van deze methode lang gebeten en ze hebben al helemaal nooit zo hard gebeten dat het echt pijn deed. We volgenden altijd de volgende stappen:

1. Als de pup op je af komt of je speelt er mee en hij/zij begint te bijten in je handen/tenen/etc. zeg je eerst rustig en duidelijk 'Nee' en bied je een vervanging aan (speeltje o.i.d.).

2. De pup bijt nog eens en laat zich niet afleiden door het speeltje, dan hou je op met aaien/spelen/aandacht geven en zeg je 'NEE' in een rustige, duidelijke maar hardere toon.

3. De pup is nog steeds niet onder de indruk en bijt opnieuw, je zegt 'NEE' en knijpt de bek van de pup zachtjes maar duidelijk dicht (zonder je vingers/tenen er tussen te houden uiteraard).

4. De pup snapt het nog steeds niet of wil het niet snappen, herhaal stap 3 en knijp iets harder/langer.

5. De pup is bijzonder eigenwijs en gaat nog steeds door, herhaal stap 3 en knijp hard/lang genoeg zodat de pup een piep geeft uit protest en zijn snuitje los probeert te trekken. Het is niet de bedoeling hem/haar echt pijn te doen uiteraard, maar het is wel de bedoeling het een onaangename ervaring te maken.

6. Als je een echte doorzetter hebt die van geen wijken wil weten, herhaal stap 5 tot hij/zij het snapt en niet meer bijt.

Uit de praktijk bij ons bleek dat de pups echt héél snel doorhadden dat bijten in mensen niet de bedoeling is. Na 1x knijpen snapten de meesten het, en dan is een rustige duidelijke 'Nee' daarna voldoende om ze te waarschuwen en te helpen onthouden dat bijten niet goed is. Soms moet je dan een dag later weer eens knijpen maar binnen een week hadden ze het bij ons echt helemaal door en is 'Nee' voldoende om ze zachtjes en voorzichtig te laten doen.

En ze snappen echt het verschil tussen bijten in mensen en gewoon lekker spelen en bijten in een speeltje of flos o.i.d., je hoeft niet bang te zijn dat je ze beschadigd of bang maakt om bij je te komen of te spelen. Bijten hoef je niet toe te staan, bij hun moeder en andere honden letten ze ook echt wel op wat ze doen. Een andere hond zet de pup ook niet in time out als ze te hard bijten maar geeft ze gewoon een snauw als het pijn doet. Wat mij betreft is je laten bijten en de pup enkel wegzetten niet voldoende, zonder echte negatieve consequentie kunnen ze heel lang doorgaan met het 'spelletje' namelijk. Ze kunnen beslist sneller en duidelijker leren dat bijten geen wenselijk gedrag is.
Correctie op basis van pijn ?
Word snel een glijdende schaal :actie >reactie
Onder elkaar is de kracht nagenoeg gelijk
een moederhond kan het in de regel verbaal af

http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren.html

http://www.puppyopvoeden.nl/hond-staffen-of-belonen/

[ Bericht 1% gewijzigd door JerryLee op 27-01-2013 22:05:40 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122164097
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:38 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Correctie op basis van pijn ?
Word snel een glijdende schaal :actie >reactie
Onder elkaar is de kracht nagenoeg gelijk
een moederhond kan het in de regel verbaal af

http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren.html

http://www.puppyopvoeden.nl/hond-staffen-of-belonen/
Tja, maar een mensengezin is nou eenmaal niet hetzelfde als pups onder elkaar (en dat moet ook niet, je bent de baas geen nestgenootje!) en het is ook niet hetzelfde als de relatie moeder/pup. En een 'time out' in de bench heb ik een moederhond of andere volwassen hond ook nog nooit aan een pup zien geven trouwens...

Wat betreft het 'glijdende schaal', dat is bij ons absoluut niet van toepassing. We hebben ook echt nog nóóit een pup gehad die terug beet of de confrontatie aan ging na zo'n correctie. Het gaat om jonge pups hè, je leert ze dit ongewenste gedrag af op een moment waarop ze nog jong zijn en nog niet zo direct aan het klimmen zijn in de rangorde. Als je dit gedrag steeds laat gaan en dan als ze lekker puberen ineens probeert hun snuit dicht te knijpen dan loop je risico dat een dominant aangelegde puber denkt 'wat nou, ik pak je gewoon terug'. Maar bij pups is daar echt geen sprake van. Je gebruikt een fysieke correctie als het goed is maar heel weinig, zodat het de 'kracht' niet verliest en de pup al op jonge leeftijd merkt welk gedrag acceptabel is en wat niet.

Als je dat goed doet, consequent toepast en vooral niet te vaak(!) (daarom ook elke keer eerst waarschuwen met 'NEE' voor je straft, je moet de pup de kans geven te luisteren naar een verbale correctie zonder dat je direct fysiek wordt) dan is het gewoon een hele duidelijke methode. Duidelijker imo dan in 'time out' zetten waar een pup maar weinig van snapt, en veel directer gerelateerd aan het ongewenste gedrag.

Deze aanpak komt ook overeen met hoe ik onze twee oudere honden (toen 7,5 en 3) zag reageren op de jongste (nu 1) toen ze er bij kwam als 8 weken oud pupje. Als ze te opdringerig/brutaal/wild was dan werd er eerst een lage waarschuwende grom gegeven, en als ze niet ophield met het gedrag werd dat snel gevolgd door een harde snauw/grauw waar ze behoorlijk van schrok. Daarbij werd ze ook wel eens fysiek geraakt (niet gebeten, maar wel aangestoten met de neus en kaak tijdens de snauw). Daarna gedroeg ze zich direct weer rustig en onderdanig naar de volwassen honden en/of ging ze bij ze uit de buurt om ergens anders te spelen. Dat is het effect wat je als mens ook probeert te bereiken imo, een pup die direct duidelijk merkt dat bepaald gedrag te ver gaat en zich snel weer rustig en onderdanig gedraagt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122164729
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:46 schreef lily het volgende:
Nou, korte update:

Ik heb de tip van Miss_Isis toegepast. Zijn bek dichtgeknepen toen hij beet.
Ik wil niet meteen halleluja roepen maar het werkte :o

Hij schrok ervan en vond het niet bepaald leuk. Meteen daarrna deed hij lief en kwam hij bij me kroelen.
Voor het eerst sinds dagen deed hij "normaal", gewoon spelen en af en toe ff langskomen voor een aai. Hij probeert het af en toe weer ff maar dan knijp ik zijn bek dicht en dan kiest hij eieren voor zijn geld.

wow, tot nu toe :D

thx
Goed om te lezen, hopelijk blijft het werken :) Bij ons hadden de pups met een week allemaal wel door wat de bedoeling was, heel soms sluipt een klein bijtje geven tijdens het spelen er weer in en dan is een 'NEE' of 1x helpen herinneren door het snuitje dicht te knijpen vaak al voldoende.

Wel belangrijk en wat ik hier boven ook tegen JerryLee schrijf: zorg dat je het niet te vaak toepast. Het moet een duidelijk signaal zijn, duidelijk genoeg om de pup op te laten houden met z'n vervelende gedrag maar als je het te vaak gebruikt is hij er op den duur niet (meer) van onder de indruk. Je moet hem dan ook steeds als hij opnieuw begint eerst waarschuwen met 'NEE' of 'EH' o.i.d. voor je fysiek corrigeert, zodat hij wel de kans krijgt te luisteren en leert dat 'Nee' betekent dat hij rustig moet doen/op moet houden met bijten. Het is ook een beetje een kwestie van aanvoelen wanneer hij echt aan het uitdagen is en je in moet grijpen, en wanneer een keer extra 'NEE' zeggen en ophouden met aandacht geven voldoende is.

En nog een tip: zorg dat de kinderen (ik weet niet hoe oud ze zijn?) deze methode niet te pas en te onpas gaan proberen toe te passen. Het moet echt consequent op het juiste moment en de juiste manier gebeuren en als kinderen willen helpen met opvoeden en bv ook gaan knijpen o,i.d. kan de pup daardoor ongevoelig worden voor de correctie en het gaan zien als een spelletje. De kinderen hoeven zich uiteraard niet te laten bijten, maar een kind de pup laten straffen zou ik niet doen. Wij leren kinderen altijd duidelijk 'NEE' zeggen als de pup (te hard) bijt en direct op te houden met spelen/rennen/stoeien/aandacht geven (dat blijkt hier vaak al moeilijk genoeg, zo'n pup heeft zelfs met scherpe tandjes nog een ontzettende aantrekkingskracht :') ). Op het moment dat de pup dan toch doorgaat met bijten moet er eigenlijk een volwassene ingrijpen, eventueel corrigeren en ze uit elkaar halen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122246991
Ik heb toch wel te vroeg gejuiched.

Hij bijt nog steeds flink en een time-out in de bench is vaak onoverkomelijk, dus dat passen we weer toe.

De kinderen zijn helemaal niet in staat om hem te corrigeren. Daarvoor is hij te wild en bijterig.
We zullen dit zeker zelf moeten doen, ook voor hen, dus flink aan de bak de komende maanden (met kinderen erbij moet je dubbel opvoeden).

Ze willen dus helemaal niet met hem spelen want dat gaat gewoon niet. Gewoon door het huis lopen lukt al niet zonder dat je hem in je been hebt hangen. Als je op de bank gaat zitten, vliegt hij meteen op je (bijtend).
We hebben ondertussen allemaal al van alles kapot (broeken, mouwen en handen).

Heftig pupje is het.

Hier nog wat foto's van ons mupke:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en deze nog bij zijn mama:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door lily op 30-01-2013 11:49:01 ]
pi_122249867
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:05 schreef lily het volgende:
Ik heb toch wel te vroeg gejuiched.

Hij bijt nog steeds flink en een time-out in de bench is vaak onoverkomelijk, dus dat passen we weer toe.

De kinderen zijn helemaal niet in staat om hem te corrigeren. Daarvoor is hij te wild en bijterig.
We zullen dit zeker zelf moeten doen, ook voor hen, dus flink aan de bak de komende maanden (met kinderen erbij moet je dubbel opvoeden).

Ze willen dus helemaal niet met hem spelen want dat gaat gewoon niet. Gewoon door het huis lopen lukt al niet zonder dat je hem in je been hebt hangen. Als je op de bank gaat zitten, vliegt hij meteen op je (bijtend).
We hebben ondertussen allemaal al van alles kapot (broeken, mouwen en handen).

Heftig pupje is het.
Geen raad maar lees dit eens door onder het mom gedeelde smart :

http://www.forum.duitsehe(...)39963&st=0&sk=t&sd=a

Verder smakelijke kauwsnacks .luchtpijpen gedroogde paardenstaart .(Blijf vernieuwend qua aanbod )
Zijn ze best even mee zoet ,je belast ze niet lichamelijk.
Via geur en smaak zijn ook nieuwe dingen te ontdekken .
Klieren is ook vaak een stukje verveling ,geef niet welke reactie ze krijgen als ze hem maar krijgen .

Geestelijk afmatten ,speuren mag al vanaf een week of zeven, of kijk of puzzelen wat voor hem is .
Nina Otterson en dergelijke .
(Onder toezicht )

Het is een herder ,dus een werkhond .
Ik weet niet wat voor lijn je hebt gekozen ? (show of werk )
Ga voor een wisselwerking

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryLee op 30-01-2013 12:04:03 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122250082
Ja, ik heb natuurlijk al flink gegoogled en we zijn zeker niet de enige las ik al. Hij heeft zeker al een flinke lading speeltjes en kauwartikelen maar blijkbaar zijn wij toch echt interessanter.
Ach ja...blijven uitproberen maar. Komt wel goed.

Oh, van die kauwsnacks, die dentalsnacks enzo. Maakt niet uit welk merk maar hij krijgt er accuut diarree van. Hij vindt ze heerlijk maar die bewaren we nog maar even.
Wel jammer.

De droge hondenkoekjes verdraagt hij wel.
Kauwbotten ook maar die vindt hij nog niet interessant.

En puzzelen?
Die moet ik even opzoeken...

edit: gevonden
wow, echt puzzels voor honden...werkt dat echt?

[ Bericht 3% gewijzigd door lily op 30-01-2013 12:10:24 ]
pi_122251425
Nou, hij klinkt zeker behoorlijk pittig! Dat pluizige koppie lijkt volgens mij een stuk onschuldiger dan hij is :P Zijn jullie al begonnen met een puppycursus? Anders zou ik me daar z.s.m. voor inschrijven (hier in de buurt kan dat gewoon vanaf 8 à 9 weken). Daar krijg je ook tips en het geeft je iets om mee te oefenen. En verder: consequent blijven! En inderdaad zorgen dat hij voldoende uitdaging heeft en niet puur uit verveling jullie te pakken neemt. Af en toe laten spelen met andere honden zou ik ook aanraden (wel voorzichtig en niet te lang natuurlijk zodat hij niet z'n spieren en gewrichten overbelast).

Het grote nadeel is dat fysiek uitputten (nog) niet goed mogelijk is op deze leeftijd, ze hebben gewoon meer energie dan je verantwoord met beweging op kan maken omdat ze nog volop in de groei zijn. Die puzzels kunnen een alternatief zijn, net als zoekspelletjes of gehoorzaamheidstraining (oefenen met 'kom hier', 'blijf', 'zit', 'lig/af', 'apport'... of kunstjes leren zoals high five, tussen je benen doorlopen, etc.). Maar de kans is wel groot dat dit hondje gezien het ras ook behoefte heeft aan meer fysieke uitdaging. En met time outs in de bench kom je er dan ook niet, daar zal hij op de langere termijn waarschijnlijk niet rustiger door worden imo.

Wel jammer dat de pup/gezin match hier kennelijk toch niet goed is gegaan. Is dit jullie eerste hond van dit ras? Hebben jullie hem zelf uit het nest gekozen of met hulp van de fokker? En zijn zijn broertjes en zusjes van hetzelfde kaliber qua karakter? Het klinkt imo namelijk alsof jullie een behoorlijk druk en dominant mannetje in huis hebben, een heleboel werk om dat in goede banen te leiden, zeker in combinatie met 3 jonge kinderen!

Ik zou je nog wel mee willen geven om je er niet bij neer te leggen dat hij nou eenmaal zo is of dat het normaal is dat hij zich zo gedraagt. Wat jij beschrijft is in zo'n mate namelijk geen normaal puppygedrag! Dus mocht het niet verbeteren met de gegeven tips dan zou ik toch ook overwegen om een gedragsdeskundige of trainer eens mee te laten kijken met hoe het gaat in huis. Het kan helpen als een buitenstaander met verstand van zaken eens met een frisse blik naar de situatie kijkt. En alle gedrag dat je nu al kan verbeteren en slechte gewoontes die je kan doorbreken is winst; anders heb je met een beetje pech straks een totaal losgeslagen puberhond in huis en daar wordt niemand vrolijk van.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122251758
We hebben twee rottweilers opgevoed en gehad dus dit is de eerste keer dat we een herder hebben. Ik was nooit zo kapot van puppytraining eigenlijk. Veel geld, weinig nieuws.
De gehoorzaamheidstraining gaat perfect. In het verleden en nu ook. Hij leert snel en kan al veel. Buiten volgen, bij de stoeprand zitten, blijf, hier en zit, beheerst hij al prima.

De fokster heeft zelf 11 herders en als we willen komt ze langs. Ze heeft erg veel ervaring met dit ras.
Ook heeft onze dierenarts een gedragstherapeute in huis, die zelf veedrijvers heeft.

Ik moet zeggen dat ik tips altijd fijn vind en ik haal er dan uit wat ik nodig heb of kan gebruiken, en het zeker niet onderschat maar ik maak me er eigenlijk niet druk om. Komt wel goed.
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:22:24 #46
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_122251859
Ooh, lekker pittig ding!
Ik zou zeker met hem op puppycursus gaan, een rottweiler is echt heel anders dan een herder. Bovendien kan je dan daarna doorstromen naar een leuke hondensport, want een Aus heeft wel meer nodig dan alleen de dagelijkse wandelingetjes ;).
Hoe oud is hij nu?
KuikenGuppy
pi_122251893
11 weken.

Ja, een hondensport gaan we wel doen straks :)
Een vriend van ons heeft een agilityclub.

maar goed; in ieder geval bedankt voor jullie bijdrage :)
dit is helemaal niet mijn topic ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door lily op 30-01-2013 13:31:31 ]
pi_122260261
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 12:03 schreef lily het volgende:
Ja, ik heb natuurlijk al flink gegoogled en we zijn zeker niet de enige las ik al. Hij heeft zeker al een flinke lading speeltjes en kauwartikelen maar blijkbaar zijn wij toch echt interessanter.
Ach ja...blijven uitproberen maar. Komt wel goed.

Oh, van die kauwsnacks, die dentalsnacks enzo. Maakt niet uit welk merk maar hij krijgt er accuut diarree van. Hij vindt ze heerlijk maar die bewaren we nog maar even.
Wel jammer.

De droge hondenkoekjes verdraagt hij wel.
Kauwbotten ook maar die vindt hij nog niet interessant.

En puzzelen?
Die moet ik even opzoeken...

edit: gevonden
wow, echt puzzels voor honden...werkt dat echt?
Nee die dental en dergelijke dat is allemaal kleur/vulstoffen en conservering.
Zuiver gedroogd vlees zonder toevoegingen ,het beste kan je zelf drogen prijstechnisch ,maar er zijn ook goede merken
Wel nalezen op de verpakking want je hebt ook een chinese variant ,daar gaan ze inderdaad van aan de dunne

Koekjes is koolhydraten,ten eerste is zijn vertering daar niet op ingesteld,(hij haalt er geen voedingswaarde uit ) ten tweede ze krijgen er plak van .
Geen koolhydraten>deegwaren (dus ook rijst) geen plak.

Puzzels ,kan niet voor iedereen spreken ,maar hier werkt het wel
je hebt diverse moeilijkheidsgraden,dus begin simpel
de ene hond verbaast je qua intelligentie ,de ander tsja .....maar hij is wel lief .
Misschien is er iemand op cursus die ook heeft kan je onderling ruilen .

En qua wandelen richting aan geven en dergelijke ( met je hand )
Interactie ,zoek maar eens op Klaas Wijnberg,dat is ff prettiger dan Cesar Millan
(Niet om C.M. af te vallen hij bereikt fantastische dingen in heel korte tijd ,maar bepaalde trainingsmethoden zijn niet echt meer van deze tijd )

De ene hond kan wel puppentraining aan ,de ander zit toch vrij hoog in een spanningsboog .
Individueel trainen gaat in de regel gemakkelijker ,en rustiger .

[ Bericht 2% gewijzigd door JerryLee op 30-01-2013 17:10:58 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122307168
Het gaat ondertussen best wel goed.
Het is niet zo dat hij ineens niet meer bijt maar we kunnen er nu wat mee en daar reageert hij erg goed op. Het is absoluut minder geworden. Niet meer zo hectisch.
Ook onze kinderen leren we rustiger te doen en dat begint door te dringen.

Zo'n puppytraining heb ik bij onze vorige twee honden wel gedaan maar ik vond het eigenlijk een "gewassen neus"
Die dingen leer ik hem liever 1 op 1, zoals JerryLee ook al zegt, en dat gaat nu al prima.

Het is actie reactie, en dan hebben we ook nog eens 3 kinderen en 2 katten dus dat zijn wat hindernissen die wij (en onze pup) erbij hebben.

Door de tips hier en elders op internet beginnen we weer te wennen aan het hebben van een pup, reageren we rustiger en dat werkt natuurlijk op hem.
Het gaat uiteindelijk om ons gedrag, wij moeten dat aanpassen aan hem en leren hoe we met hem om moeten gaan.

@JerryLee, van Klaas Wijnberg had ik nog niet gehoord.
Heel veel is er niet te vinden van zijn methode, dan zal ik zijn boek moeten kopen, maar het spreekt me wel aan.
Communiceren met je hond dmv oogcontact en handgebaren.
Ik zal me er eens in verdiepen.
Jouw posts stralen trouwens een bepaald soort rust uit, dat vind ik wel pretttig.
pi_122307438
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 13:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik zou je nog wel mee willen geven om je er niet bij neer te leggen dat hij nou eenmaal zo is of dat het normaal is dat hij zich zo gedraagt. Dus mocht het niet verbeteren met de gegeven tips dan zou ik toch ook overwegen om een gedragsdeskundige of trainer eens mee te laten kijken met hoe het gaat in huis.
Nee, we zullen dit zeker niet afdoen met normaal puppygedrag dus "laat maar gaan". We moeten aan de bak en willen graag straks een stabiele hond dus als het mis dreigt te gaan zal ik zeker aan een bel trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door lily op 31-01-2013 18:15:33 ]
pi_122307774
Fijn dat het wat rustiger wordt nu voor jullie, het is ook natuurlijk nogal wennen voor iedereen om na vrij lange tijd weer een kleine druktemaker in huis te hebben. Jullie gaan er vast goed doorheen komen met z'n allen, en zolang je voor ogen houd wat je wilt bereiken met de hond ben je al een heel eind.

En je hebt er ook beslist wel het ras voor om veel mee te bereiken; zoals dat communiceren met oogcontact en handgebaren dat is een shepherd op het lijf geschreven natuurlijk! Ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen verder. Wij (nou ja, mijn man) doen jachttraining met de jongste (net 1 geworden) en ik vind het altijd prachtig om te zien hoe een hond iets doet waar hij voor gemaakt is. Je kan echt zien dat er dan iets 'klikt' in zo'n koppie en dan gáán ze er echt voor. Echt mooi O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_122334077
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 17:59 schreef lily het volgende:
Het gaat ondertussen best wel goed.
Het is niet zo dat hij ineens niet meer bijt maar we kunnen er nu wat mee en daar reageert hij erg goed op. Het is absoluut minder geworden. Niet meer zo hectisch.
Ook onze kinderen leren we rustiger te doen en dat begint door te dringen.

Zo'n puppytraining heb ik bij onze vorige twee honden wel gedaan maar ik vond het eigenlijk een "gewassen neus"
Die dingen leer ik hem liever 1 op 1, zoals JerryLee ook al zegt, en dat gaat nu al prima.

Het is actie reactie, en dan hebben we ook nog eens 3 kinderen en 2 katten dus dat zijn wat hindernissen die wij (en onze pup) erbij hebben.

Door de tips hier en elders op internet beginnen we weer te wennen aan het hebben van een pup, reageren we rustiger en dat werkt natuurlijk op hem.
Het gaat uiteindelijk om ons gedrag, wij moeten dat aanpassen aan hem en leren hoe we met hem om moeten gaan.

@JerryLee, van Klaas Wijnberg had ik nog niet gehoord.
Heel veel is er niet te vinden van zijn methode, dan zal ik zijn boek moeten kopen, maar het spreekt me wel aan.
Communiceren met je hond dmv oogcontact en handgebaren.
Ik zal me er eens in verdiepen.
Jouw posts stralen trouwens een bepaald soort rust uit, dat vind ik wel pretttig.
Er is ook een puppy fluisteraar boek van hem

http://www.bol.com/nl/p/de-puppyfluisteraar/1001004006184405/
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_125449207
Hey Nick,

Hoe gaat het met jullie australian shepherd?

Die van ons is nu 5 maanden. Een wildebras tot en met.
Hij groeit op in een druk gezin en dat maakt het niet makkelijker voor hem maar hij groeit als kool en is blij.
Bijten doet hij niet meer maar hij rent en vliegt als een bezetene en pakt alles in zijn bek dus we zijn er druk mee als iedereen thuis is. De bench is zijn rustpunt. Daar ligt hij rustig op een bot te kauwen of te slapen, maar daarbuiten...

Buiten los wandelen gaat prima. Aan de lijn is nog een uitdaging. Veel trekken, springen en in de riem bijten en andere mensen en honden tegenkomen..oeh, daar kan hij nog geen weerstand aan bieden.
We zijn er reuzedruk mee.

Hij is superslim dus commando's aanleren gaat prima alleen is zijn wilde enthousiasme nog wat lastig.

De hondenpuzzel heeft hij zo door dus maar weer op zoek naar een moeilijkere. Dat was wel een goede tip trouwens.





  donderdag 18 april 2013 @ 19:48:18 #54
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_125451636
Leuke foto's Lily O+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')