abonnement Unibet Coolblue
pi_121496336
We hebben in ons appartement(huurwoning) snachts/sochtends last van compleet beslagen ramen. daarmee bedoel ik niet een beetje beslagen maar zo erg dat het water er vanaf stroomt en een plas vormt op de vensterbank. dit is zowel in de woonkamer als in de slaapkamer het geval.

Afgelopen november is er iemand van de woningbouw langs geweest maar tot nog toe is er alleen een rooster in de badkamerdeur geplaatst. woningbouw geeft als oorzaak een te hoge luchtvochtigheid in de woning. met natuurlijk een oorzaak die bij ons ligt zoals de was ophangen (hangt buiten of droger, een hele enkele keer binnen), het aquarium(jawel wel 25liter met gesloten kap), enz. daarbij hebben de rest van de appartementen op de gallerij hetzelfde probleem. dit is duidelijk te zien als ik er sochtends langs loop: ramen compleet beslagen, vitrage en alles wat op de vensterbank staat beschimmeld.

de ramen:
woonkamer(zuid): groot raam in de buitenmuur, 2e grote raam grenzend aan inpandig balkon.
beide ramen hebben ventilatie roosters die altijd open staan.
open keuken(noord): klein raampje, ook hierin zit een ventilatie rooster.
slaapkamer(noord): groot raam met ventilatie rooster en 1kiepraam. rooster staat altijd open, raam staat snachts open.
op de ruitjes in de voordeur en de balkondeur na zit overal dubbele beglazing.

nog wat meer gegevens.
temperatuur overdag 18-19 graden
snachts daalt de temperatuur meestal naar ongeveer 16graden (verwarming staat op 15graden)

gisteravond de relatieve luchtvochtigheid gemeten.
in het midden van de kamer (2meter van het raam): RL 45%, 19 graden
op de vensterbank tegen het raam: RL 65%, 17graden

het gebouw is ruim 20jaar oud, beglazing waarschijnlijk ook.

Wat kan zoveel condensvorming op de ramen veroorzaken?

[ Bericht 0% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 11:07:43 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 11:19:39 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121496871
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 10:58 schreef loecje het volgende:
Wat kan zoveel condensvorming op de ramen veroorzaken?
Simpele natuurkunde: waterdamp condenseert op het koudste oppervlak. Ik heb het hier ook: krenten hebben ooit 1 ruit vervangen door een slechtere variant dubbel glas, die is elke ochtend drijfnat (want dat is de koudste ruit in huis). Plasje eronder gewoon even weghalen met een handdoek, veel meer kan je er niet aan doen.
Meer ventileren helpt wellicht, maar dan mag je ook meer stoken.
censuur :O
pi_121497079
Wij hebben het hier ook bij HR++ beglazing en kunstofkozijnen (woning is uit 2009). Zeker bij ramen waar er direct vitrage hoor zit ontstaat er een koudere luchtlaag en heb je dus ook meer condens.

De luchtvochtigheid krijgen we bij ons ook bijna niet onder de 50%. Dat komt meer omdat ons huis bijna luchtdicht is, ventileren moet echt bewust met de roosters open.
pi_121497097
wij hebben het ventilatierooster constant open staan, nooit condens... doen we hem dicht, altijd condens...
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 11:32:29 #5
155227 crew  Guppy
dus
pi_121497245
Ventileren is het sleutelwoord.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 13 januari 2013 @ 11:45:56 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121497668
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:27 schreef TheOneAndOnly het volgende:
wij hebben het ventilatierooster constant open staan, nooit condens... doen we hem dicht, altijd condens...
Als ik hier het rooster in de woonkamer openzet en de ventilatie aan, worden de radiatoren heet en bljiven heet. Met het rooster dicht zijn de radiatoren alleen aan de bovenkant af en toe warm...
Oftewel ik schat dat het zo 1000 euro per jaar aan aardgas zou kosten. Daarvoor neem ik het beetje condens wel voor lief en blijft het woonkamer-rooster dicht in de winter.
De hele energieefficiency van de woning verdwijnt bij het openen van alle ventilatie.
censuur :O
  Milf zondag 13 januari 2013 @ 11:58:21 #7
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_121498077
Eerst goed ventileren en daarna de verwarming aanzetten?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 13 januari 2013 @ 12:32:25 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_121499041
Waterdamp condenseert op koude vlakken, zoals Remco ook al aangeeft. Enige oplossing is goed ventileren. En dat is meer dan een keer de voordeur open en dicht doen....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_121500202
Vochthuishouding is een apart vak vind ik, en moeilijk vind ik het ook, ventileren met het weer wat we gehad hebben, volgens mij komt dan slechtere lucht binnen als dat ik binnen heb hier in het land.
En net als ik denk van ik heb het zover, gooit het vrouwtje tijdens een regenbui alle vensters open of gaat de vloer dweilen, en alles is naar de .........

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 13:04:17 ]
pi_121501355
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Simpele natuurkunde: waterdamp condenseert op het koudste oppervlak. Ik heb het hier ook: krenten hebben ooit 1 ruit vervangen door een slechtere variant dubbel glas, die is elke ochtend drijfnat (want dat is de koudste ruit in huis). Plasje eronder gewoon even weghalen met een handdoek, veel meer kan je er niet aan doen.
Meer ventileren helpt wellicht, maar dan mag je ook meer stoken.
logisch, maar dat vocht moet toch ergens vandaan komen?
volgens de woningbouw is er niets mis met het glas (tuurlijk zeggen ze dat) inmiddels zijn de kozijnen zo vochtig dat de verf eraf bladert en het kit loslaat

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Wij hebben het hier ook bij HR++ beglazing en kunstofkozijnen (woning is uit 2009). Zeker bij ramen waar er direct vitrage hoor zit ontstaat er een koudere luchtlaag en heb je dus ook meer condens.

De luchtvochtigheid krijgen we bij ons ook bijna niet onder de 50%. Dat komt meer omdat ons huis bijna luchtdicht is, ventileren moet echt bewust met de roosters open.
bij ons zit de luchtvochtigheid in de kamer onder de 50% en toch beslaan de ramen.
bij de ramen is de luchtvochtigheid opeens een stuk hoger, hoe kan dit verschil verklaart worden?

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:58 schreef nikky het volgende:
Eerst goed ventileren en daarna de verwarming aanzetten?
dat hebben we een tijd gedaan op aanraden van de woningbouw. elke ochtend en avond de voordeur en balkondeur open. naast het raam en de ventilatieroosterd die al open staan.
maar we merkten 0,0 verschil. behalve hogere stookkosten dan.

quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:32 schreef error_404 het volgende:
Waterdamp condenseert op koude vlakken, zoals Remco ook al aangeeft. Enige oplossing is goed ventileren. En dat is meer dan een keer de voordeur open en dicht doen....
zoals in de openingspost staat: ventilatie roosters staan altijd open. slaapkamer raam staat open. verder kunnen alleen de balkondeur en de voordeur open.
na het douche blijft de ventilator in de badkamer minimal een uur aan staan.
nog meer meer ventileren? ik zou niet weten hoe...

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:03 schreef john2406 het volgende:
Vochthuishouding is een apart vak vind ik, en moeilijk vind ik het ook, ventileren met het weer wat we gehad hebben, volgens mij komt dan slechtere lucht binnen als dat ik binnen heb hier in het land.
En net als ik denk van ik heb het zover, gooit het vrouwtje tijdens een regenbui alle vensters open of gaat de vloer dweilen, en alles is naar de .........
met regen gaat het raamdicht, ventilatie roosters blijven normaal wel open.

maar zoals nu is het buiten koud en droog, ideaal om te ventileren dus gisteren alles open gehad (incl de voordeur en balkondeur, brrr). maar ook vannacht waren de ramen compleet beslagen incl waterballet op de vensterbank.

[ Bericht 0% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 15:18:12 ]
pi_121501427
Ik weet niet meer hoeveel vocht een mens afgeeft in een dag, misschien kan iemand het aanvullen, ik dacht iets van 2 ltr, maar met zekerheid weet ik het niet meer.
En dit weer is het beste voor te ventileren, open weer dus vind ik.
  Moderator zondag 13 januari 2013 @ 13:40:28 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_121501631
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:35 schreef john2406 het volgende:
Ik weet niet meer hoeveel vocht een mens afgeeft in een dag, misschien kan iemand het aanvullen, ik dacht iets van 2 ltr, maar met zekerheid weet ik het niet meer.
En dit weer is het beste voor te ventileren, open weer dus vind ik.
En dan ga je nog koken, afwassen, douchen, dweilen, was drogen, planten water geven enz. En dan heeft TS ook nog een aquarium. Vocht genoeg.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 13 januari 2013 @ 14:03:21 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121502333
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:32 schreef loecje het volgende:
logisch, maar dat vocht moet toch ergens vandaan komen?
O.a. uit jou... Adem maar eens uit tegen je ruit.

quote:
volgens de woningbouw is er niets mis met het glas (tuurlijk zeggen ze dat) inmiddels zijn de kozijnen zo vochtig dat de verf eraf bladert en het kit loslaat
En is verf en kit jouw of hun verantwoordelijkheid?

quote:
bij ons zit de luchtvochtigheid in de kamer onder de 50% en toch beslaan de ramen.
bij de ramen is de luchtvochtigheid opeens een stuk hoger, hoe kan dit verschil verklaart worden?
De relatieve luchtvochtigheid neemt TOE als dezelfde lucht afkoelt. Bij het raam dus.
Als je koude buitenlucht opwarmt neemt de relatieve luchtvochtigheid AF. (warme lucht kan meer vocht bevatten waardoor het relatief minder wordt (100% is per definitie de maximum luchtvochtigheid bij die temperatuur)).
censuur :O
pi_121502672
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:40 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

En dan ga je nog koken, afwassen, douchen, dweilen, was drogen, planten water geven enz. En dan heeft TS ook nog een aquarium. Vocht genoeg.
heel klein aquarium van 25 liter, onverwarmd en volledig gesloten lichtkap. daar komt amper vocht vanaf. vorig jaar stond er een bak van 400liter. die is weg gedaan en het vochtprobleem is er niet minder om geworden. eerder erger.
planten hebben we niet ivm de katten. was drogen gebeurd in de droger of buiten.
dweilen gebeurd alleen in de keuken dat is wel nog geen 1m2

douchen, koken en leven gebeurd natuurlijk wel ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 14:35:50 ]
pi_121502938
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:15 schreef loecje het volgende:

douchen, koken en leven gebeurd natuurlijk wel ;)
En dat zijn nou net de oorzaken van vocht in huis.

Met hoeveel mensen? Via zweet ademlucht etc. verdijnen er liters uit je lichaam. Koken: hele walmen komen er vrij.

Tip: ventileer eerst eens die ruimtes waar de meeste waterdamp vrijkomt: badkamer + keuken. En houdt die ruimtes zo veel mogelijk gesloten richting die natte ruit (woonkamer?) Kijk wat het effect is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121502939
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

O.a. uit jou... Adem maar eens uit tegen je ruit.

[..]

En is verf en kit jouw of hun verantwoordelijkheid?
dat ik vocht uitadem snap ik. maar zoveel dat ik de handdoeken kan uitwringen nadat er aan het begin van de avond nog geventileerd is in de woning?
bij mijn weten stoot 1 persoon ongeveer 60ml per uur uit. dat is 1,5 liter per dag. overige bezigheden (douchen, koken enz) maakt dit aantal nog wat hoger. maar door bij droog weer te ventileren zou ik verwachten dat een groot deel van dit vocht het huis weer verlaat. toch wordt het vochtprobleem niet minder.
ook kende ik het beslaan van dubbele beglazing niet. maar blijkbaar komt dit dus wel vaker voor. ik ken het alleen van enkele beglazing.

ik weet niet precies hoe het met onderhoudsverdeling zit. maar kozijn zelf zijn sowieso verantwoordelijkheid van de woningbouw, daarbij hoort het kit lijkt mij ook. maar hoe dat met verf aan de binnen zijde zit weet ik niet.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:03 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De relatieve luchtvochtigheid neemt TOE als dezelfde lucht afkoelt. Bij het raam dus.
Als je koude buitenlucht opwarmt neemt de relatieve luchtvochtigheid AF. (warme lucht kan meer vocht bevatten waardoor het relatief minder wordt (100% is per definitie de maximum luchtvochtigheid bij die temperatuur)).
een daling van 2 graden kan een relatieve luchtvochtigheids toename geven van 20%?

wat ergens anders werd geopperd was dat er een koudebrug is via het kit (jaren 80 methode?) en het kit gaat dus kapot aan de buitenkant (inmiddels ook aan de binnenkant) waardoor regen in het kozijn zou kunnen komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 14:38:15 ]
pi_121503085
Je kan me veel vertellen, maar als er zo gestookt, geventileerd en afgevoerd wordt, dan snap ik er ook geen reet van.

En die RLV die wordt genoemd is écht niet hoog ofzo m.i.

Misschien je kozijn gewoon lek als een mandje.

Kook trouwens altijd met de deksels erop, anders wordt je huis echt een stoomcabine.
Laat die handjes wapperen!
pi_121503095
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:24 schreef blomke het volgende:

[..]

En dat zijn nou net de oorzaken van vocht in huis.

Met hoeveel mensen? Via zweet ademlucht etc. verdijnen er liters uit je lichaam. Koken: hele walmen komen er vrij.

Tip: ventileer eerst eens die ruimtes waar de meeste waterdamp vrijkomt: badkamer + keuken. En houdt die ruimtes zo veel mogelijk gesloten richting die natte ruit (woonkamer?) Kijk wat het effect is.
open keuken dus deze kan niet dicht. raam bij keuken kan ook niet open.
badkamer heeft geen raam, alleen een ventilator. de deur zit altijd dicht en ventilator van de badkamer staat na het douchen altijd lang aan. verder drogen wij de muren en vloer met een trekker (minder vocht + minder kalk ;) )
pi_121503111
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:24 schreef loecje het volgende:

wat ergens anders werd geopperd was dat er een koudebrug is via het kit (jaren 80 methode?) en het kit gaat dus kapot aan de buitenkant (inmiddels ook aan de binnenkant) waardoor regen in het kozijn kan komen.
Lijkt me stug, dan zou je echt watersporen moeten zien als hett regent.

Ik houd het op een combi van afvoeren en verwarmen. Is er centrale ventilatie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121503200
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:28 schreef loecje het volgende:
open keuken dus deze kan niet dicht. raam bij keuken kan ook niet open.

Afzuiging in de keuken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121503228
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:28 schreef Gieliovd het volgende:
Je kan me veel vertellen, maar als er zo gestookt, geventileerd en afgevoerd wordt, dan snap ik er ook geen reet van.

En die RLV die wordt genoemd is écht niet hoog ofzo m.i.

Misschien je kozijn gewoon lek als een mandje.
dat was precies mijn reactie, ik snap er niets van...
er wordt vanuit de woningbouw gehamerd op ventileren ventileren ventileren. maar ik weet niet hoe ik nog beter kan ventileren...

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt me stug, dan zou je echt watersporen moeten zien als hett regent.

Ik houd het op een ombi van afvoeren en verwarmen. Is er centrale ventilatie?
hoe zie je watersporen als de ramen en vensterbank elke nacht compleet nat zijn?
ik zie het verschil tussen regen-sporen en condens-sporen niet...

er is ventilatie punt(geen idee hoe zo'n ding heet) in de open keuken. deze hangt boven het gasstel en kan harder worden gezet tijdens het koken(3standen), er is verder geen afzuigkap.

en in de badkamer zit een vergelijkbaar punt gekoppeld aan licht.
pi_121503479
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Afzuiging in de keuken?
zie vorige post
+ een ventilatie rooster in het raam wat altijd open staat.
pi_121503623
Het kan zijn dat het al wat ouder dubbelglas is. Dat isoleert minder dan het nieuwste hr++ glas.

Wij hebben boven dubbelglas laten plaatsen dat wat dunner is omdat het dan nog netjes in het kozijn paste en we niet de (nog erg goede) kozijnen hoefden te vervangen. Ook stoken we boven natuurlijk niet zo hard dus iets minder goed isolerende ramen is niet erg.

Op het dubbelglas boven condenseert het met deze temperaturen nog enorm, dat wat jij beschrijft, en dat is dus alleen maar vocht van onszelf. Na een nacht slapen gaat alles open en is het ook zo weer weg (en ook wij hebben de ventilatieroosters boven open).

Ik vind het dus eigenlijk niet zo verbazingwekkend. Zeker niet nu.
pi_121503881
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:40 schreef loecje het volgende:

[..]

zie vorige post
+ een ventilatie rooster in het raam wat altijd open staat.
Rooster zal alleen lucht door naar binnen komen zonder ventilator, en met ventilator moet hij die lucht wat hij naar buitenblaast ergens vandaan halen dus zonder aanvoer van lucht gaat er niks naar buiten die ventilator kan het huis of keuken namelijk niet vacuum zuigen.
pi_121503990
het gebouw is van 90 of 91.
hier zijn voor zover ik weet nooit nieuwe ruiten geplaatst dus de dubbele beglazing zal ook uit dat jaar komen.

wanneer het heel vochtig is buiten snap ik de condensatie nog. maar dit is elke dag zo terwijl wij er alles aan proberen te doen om het vocht kwijt te raken.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:52 schreef john2406 het volgende:

[..]

Rooster zal alleen lucht door naar binnen komen zonder ventilator, en met ventilator moet hij die lucht wat hij naar buitenblaast ergens vandaan halen dus zonder aanvoer van lucht gaat er niks naar buiten die ventilator kan het huis of keuken namelijk niet vacuum zuigen.
er zitten zowel aan de noordkant (keuken) als aan de zuidkant (woonkamer) ventilatie roosters. het kan dus gewoon doorwaaien wat ook duidelijk te voelen is als het een hard waait.
pi_121504065
Doorwaaien zal het niet doen denk ik me de koude lucht valt naar beneden de warme lucht stijgt die zal dan wel wegwaaien samen met vocht als je verwarming aan hebt.
pi_121504085
Condens is egaal vocht; regensporen zijn echt strepen. De vocht ontstaat vooral 's nachts? Vrijwel zeker condensatie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121504110
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:57 schreef john2406 het volgende:
Doorwaaien zal het niet doen denk ik me de koude lucht valt naar beneden de warme lucht stijgt die zal dan wel wegwaaien samen met vocht als je verwarming aan hebt.
doorwaaien is idd niet helemaal het juiste woord.
ik probeerde te zeggen dat er duidelijk een luchtverplaatsing is van buiten naar binnen, en daarmee dus ook van binnen naar buiten.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:01:22 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121504214
@TS: op welke stand staat je ventilatiesysteem?

Ik zou zeggen, doe een experiment, probeer dit eens twee dagen:
-zet alle ventilatieroosters/kieren/ramen dicht (ook in de badkamer!)
-zet alleen een ventilatierooster open in alleen de meestgebruikte slaapkamer (en als dat niet kan het raam daar op een piepklein kiertje)
-zet de afzuiginstallatie op stand 2 en zet die niet lager
-als er een filnke kier onder alle binnendeuren zit: houd die allemaal eens dicht

Kijk wat het effect is.
censuur :O
pi_121504228
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:58 schreef blomke het volgende:
Condens is egaal vocht; regensporen zijn echt strepen. De vocht ontstaat vooral 's nachts? Vrijwel zeker condensatie.
het condens is zoveel dat het in stroompjes van het glas naar beneden stroomt. dus ook dat zijn strepen.

vocht op de ramen ontstaat idd savonds. maar ik eerder niet opgelet wanneer het regent.
maar de theorie elders was ook niet dat er een open verbinding met buiten zou zijn, dat zouden we zeker moeten zien. maar dat het water van buiten in het kozijn trekt, of zelfs verder tot in de muur.

er zijn geen vochtplekken op de muur te zien. tenminste niet op de plekken waar wij de muur zichtbaar hebben.
pi_121504346
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:
@TS: op welke stand staat je ventilatiesysteem?

-zet de afzuiginstallatie op stand 2 en zet die niet lager

Kijk wat het effect is.
Zoiets. Lijkt me dat je het vocht zo snel mogelijk bij de bron moet verwijderen: keuken, badkamer en slaapkamer(s).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121504351
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:
@TS: op welke stand staat je ventilatiesysteem?

Ik zou zeggen, doe een experiment, probeer dit eens twee dagen:
-zet alle ventilatieroosters/kieren/ramen dicht (ook in de badkamer!)
-zet alleen een ventilatierooster open in alleen de meestgebruikte slaapkamer (en als dat niet kan het raam daar op een piepklein kiertje)
-zet de afzuiginstallatie op stand 2 en zet die niet lager
-als er een filnke kier onder alle binnendeuren zit: houd die allemaal eens dicht

Kijk wat het effect is.
alles dichtproppen is vragen om nog meer vocht want het kan niet meer weg.
dan is het vragen om schimmelproblemen.

kieren onder de deur dicht maken is ons zelfs verboden door de woningbouw. geen tochtrollen, tochtstrips, enz.
pi_121504471
Zoals ik al noemde vochthuishouding is een apart vak wel vaak met proberen verschillende dingen kom je erachter, voorbeeld hier in huis muur noordoosten koudste kant dus, altijd muren zeike nat op slaapkamers, bij renovatie van het dak ik er een ubink zelfzuigende doorvoer op geplaats naar schoorsteen in, in schoorsteen boven in slaapkamers beide zijde roosters gezet en het is opgelost.
Toevals treffer is het geweest, maar als ik het niet geprobeert had was ik e niet achter gekomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 15:08:08 ]
pi_121504512
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:04 schreef loecje het volgende:

alles dichtproppen is vragen om nog meer vocht want het kan niet meer weg.
dan is het vragen om schimmelproblemen.

kieren onder de deur dicht maken is ons zelfs verboden door de woningbouw. geen tochtrollen, tochtstrips, enz.
Het vocht moet via het afzuigsysteem verdwijnen. Verse (droge) lucht moet via open ramen of roosters kunnen toetreden. Dat moet in balans zijn.

Bij onbalans krijg je die vochtproblemen.

S.v.p. meer info over het afzuigsysteem: standen, werking, controle m.b.v. rook etc...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121504517
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets. Lijkt me dat je het vocht zo snel mogelijk bij de bron moet verwijderen: keuken, badkamer en slaapkamer(s).
badkamer kan alleen alleen aan als het licht aan gaat.

in de keuken standaard op stand 1 en met koken op stand 2 of 3. dit maakt echter idioot veel lawaai, geen stand waar ik de ventilator de gehele dag op zou willen zetten.

ventilator doen het goed genoeg om een A4 papier vast te zuigen. op deze manier heeft degene van de woningbouw de ventilator getest.
pi_121504578
Zal toch moeten. Zeker in de badkamer. Desnoods schroef je de lamp er maar uit.

Simpel een raampje open kan averechts werken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121504623
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:08 schreef loecje het volgende:

[..]

badkamer kan alleen alleen aan als het licht aan gaat.

in de keuken standaard op stand 1 en met koken op stand 2 of 3. dit maakt echter idioot veel lawaai, geen stand waar ik de ventilator de gehele dag op zou willen zetten.

ventilator doen het goed genoeg om een A4 papier vast te zuigen. op deze manier heeft degene van de woningbouw de ventilator getest.
Hoe zit het dan met de deur van de badkamer is daar een rooster in geplaats?

Of een kier onder de deur gezaagd desnoods, maar daar is het probleem ja niet dus het heeft eigenlik geen zin het daar over te hebben.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 15:12:07 ]
pi_121504683
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:09 schreef blomke het volgende:
Zal toch moeten. Zeker in de badkamer. Desnoods schroef je de lamp er maar uit.

Simpel een raampje open kan averechts werken.
dan hebben we geen licht meer in badkamer ;) dan laat ik liever een ledlamp 24/7 branden

bij woningbouw ligt een verzoek voor een andere ventilator. maar dit verzoek is al 2x kwijt geraakt...
jep we hebben een geweldige woningbouw ;)
pi_121504708
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Het vocht moet via het afzuigsysteem verdwijnen. Verse (droge) lucht moet via open ramen of roosters kunnen toetreden. Dat moet in balans zijn.

Bij onbalans krijg je die vochtproblemen.

S.v.p. meer info over het afzuigsysteem: standen, werking, controle m.b.v. rook etc...
Zoals ik het lees is er geen centale afzuiging, drie standen keuken is afzuigkap denk ik me 1 stand badkamer is een afzuigings ventilatortje.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:14:21 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121504735
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:04 schreef loecje het volgende:
alles dichtproppen is vragen om nog meer vocht want het kan niet meer weg.
dan is het vragen om schimmelproblemen.
Ik heb het niet over alles dichtproppen... Maar serieus: probeer het eens! Gezien je verhaal zou dit zomaar kunnen helpen. En ik heb het over 2 dagen, niet over maanden... Werkt het niet, probeer je iets anders. Feit is dat hetgeen je tot nog toe doet niet werkt.
De afzuiging trekt het vocht weg uit de vochtigste ruimten, dan laat je elders verse lucht binnen.
censuur :O
pi_121504750
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de deur van de badkamer is daar een rooster in geplaats?

Of een kier onder de deur gezaagd desnoods, maar daar is het probleem ja niet dus het heeft eigenlik geen zin het daar over te hebben.
afgelopen zomer is een rooster in de badkamerdeur geplaatst omdat we last hadden van schimmel in de badkamer. de enige manier om toen de badkamer droog te krijgen was door de badkamer deur open te zetten en de ventilator aan. daarmee komt dus al het vocht van de badkamer in de woning. vandaar dat er een rooster in de badkamerdeur is geplaatst.
pi_121504800
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zoals ik het lees is er geen centale afzuiging, drie standen keuken is afzuigkap denk ik me 1 stand badkamer is een afzuigings ventilatortje.
klopt het is geen centrale afzuiging maar afzuigings ventilator met een koker op het dak.
pi_121504817
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:14 schreef loecje het volgende:

daarmee komt dus al het vocht van de badkamer in de woning. vandaar dat er een rooster in de badkamerdeur is geplaatst.
Vandaar dat die badkamerventilator veel langer moet draaien !!!!!!!!
Idem keuken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121504853
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Vandaar dat die ventilator veel langer moet draaien!!!!!!!!
mee eens, kom jij dat de woningbouw duidelijk maken?
daarom laten wij de lamp in de badkamer ook lang aan nadat we zijn wezen douchen ;)
zoals ik al zei laat ik liever de lamp 24/7 aan dan geen ventilatie in de badkamer

[ Bericht 3% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 15:23:34 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 15:19:07 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121504915
Ik zou toch wat planten nemen, die kunnen een behoorlijke bijdrage leveren aan een goed binnenklimaat.
pi_121504941
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou toch wat planten nemen, die kunnen een behoorlijke bijdrage leveren aan een goed binnenklimaat.
Doen die het s avond niet het omgekeerde van overdag?
pi_121504956
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef Erasmo het volgende:
Ik zou toch wat planten nemen, die kunnen een behoorlijke bijdrage leveren aan een goed binnenklimaat.
je bedoeld nog meer vocht in huis ?
daarbij gaat dat gewoon niet werken met 2 kittens in huis.
pi_121505045
Even alles lezend heb je die ventilator dus in de badkamer de heledag aan?

Dan zuigt die dus al je warme lucht weg, misschien zuigt die zelfs door je ramen nieuwe lucht naar binnen?

Zet er een vochtgestuurde op anders lijkt me beter die is dan alleen aan als het vocht in die hoogte komt als ingesteld.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:25:21 #49
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121505129
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:17 schreef loecje het volgende:

[..]

mee eens, kom jij dat de woningbouw duidelijk maken?
daarom laten wij de lamp in de badkamer ook lang aan nadat we zijn wezen douchen ;)
zoals ik al zei laat ik liever de lamp 24/7 aan dan geen ventilatie in de badkamer
Dat kan een simpele timer ook oplossen: ventilator nog even laten draaien als de lamp uit is.
censuur :O
pi_121505137
niet de gehele dag, maar wel na het douchen minimaal een uur. alleen als ik sochtends douche ga ik geen uur wachten voordat ik weg kan. dus dan blijft de ventilator aan.

en het is huurwoning van de woningbouw. wij mogen de ventilatoren niet aanpassen.
er is bij de woningbouw al een vraag in gediend voor een nieuwe ventilator, tegelijk met rooster in de badkamer deur.
rooster is geplaatst, ventilator was niet nodig want het werkte nog.

[ Bericht 1% gewijzigd door loecje op 13-01-2013 15:31:44 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 15:26:37 #51
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121505172
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doen die het s avond niet het omgekeerde van overdag?
Dat ligt eraan, wat denk jij dat ze overdag doen?

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:20 schreef loecje het volgende:

[..]

je bedoeld nog meer vocht in huis ?
daarbij gaat dat gewoon niet werken met 2 kittens in huis.
Nee juist minder, ook leveren ze een bijdrage aan het verminderen van de CO2-waardes en filteren ze de lucht van stoffen die niet bijster goed voor je zijn.

En dat werkt gewoon, ik heb al zolang ik leef planten en katten in huis.
pi_121505194
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat kan een simpele timer ook oplossen: ventilator nog even laten draaien als de lamp uit is.
de ventilator is zo oud dat het zelf geen timer optie heeft. daar is al naar gekeken.
vandaar ook de vraag voor een nieuwe ventilator, die dus niet is toegekend.
  zondag 13 januari 2013 @ 16:34:48 #53
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121507826
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:26 schreef Erasmo het volgende:
Nee juist minder, ook leveren ze een bijdrage aan het verminderen van de CO2-waardes en filteren ze de lucht van stoffen die niet bijster goed voor je zijn.
Reken eens uit hoeveel CO2 jij uitblaast (hint: evenredig met het gewicht aan voedsel dat je inneemt) en kijk dan eens hoeveel die plant per dag zwaarder wordt... Die bijdrage is miniem.
censuur :O
  zondag 13 januari 2013 @ 16:37:33 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121507946
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Reken eens uit hoeveel CO2 jij uitblaast (hint: evenredig met het gewicht aan voedsel dat je inneemt) en kijk dan eens hoeveel die plant per dag zwaarder wordt... Die bijdrage is miniem.
Kijk dit eens: http://www.ted.com/talks/(...)r_own_fresh_air.html
pi_121508662
een plan moet ik water geven. je kan me niet vertellen dat van dat water niet een gedeelte verdampt.
ik kan me niet voorstellen dat een plant meer water opneemt dan ik in de pot gooi.
pi_121508923
Misschien bedoelt hij geen water geven en die plan kan dan het water uit de vochtige lucht halen, krijg je misschien schimmels in de planten bak?
pi_121600837
een van de kozijnen.


aan de binnenkant zitten er barsten in het kit + schimmel (2dagen geleden nog schoon gemaakt, nu alweer zwart uitgeslagen)

aan de buitenkant lijkt het alsof het kit allemaal in stukjes is gebroken. meerdere stukken staan overeind zoals in het midden van de foto te zien is.
pi_121603035
Zijn jullie de enige die hier last van hebben? Heb je al geïnformeerd bij buren?
pi_121603489
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 10:58 schreef loecje het volgende:
daarbij hebben de rest van de appartementen op de gallerij hetzelfde probleem. dit is duidelijk te zien als ik er sochtends langs loop: ramen compleet beslagen, vitrage en alles wat op de vensterbank staat beschimmeld.
buren direct naast ons hebben last maar gaan binnenkort verhuizen dus ze willen er geen werk meer van maken. rest de buren op de galerij heb ik nog niet gesproken.
vanmiddag wel de benedenbuurvrouw gesproken en daar zien de kozijnen op de 1e verdieping, zuidkant er net zo erg uit. ook met vergelijkbare vochtproblemen. zij gaan hiermee ook naar de woningbouw.
pi_121603588
Als je afzuiging met timer neemt zal er ook nog een fasedraad bijmoeten. Als die er niet ligt.

Dat de ramen niet meer waterdicht zijn is wel goed te zien. Opnieuw kitten is geen overbodige luxe. Het condensprobleem zal je er niet mee oplossen alleen als je het mij vraagt.
pi_121614212
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:58 schreef nikky het volgende:
Eerst goed ventileren en daarna de verwarming aanzetten?
Andersom doen.
Eerst verwarmen zodat de lucht in de ruimte veel vocht opneemt en deze vervolgens door ventileren uitwisselen met koudere lucht die minder vocht bevat.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121614577
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 10:58 schreef loecje het volgende:

gisteravond de relatieve luchtvochtigheid gemeten.
in het midden van de kamer (2meter van het raam): RL 45%, 19 graden
op de vensterbank tegen het raam: RL 65%, 17graden

Merkwaardige meting overigens.
Het is wel logisch dat de temperatuur afneemt en de RV toeneemt als je in dezelfde ruimt dichter bij een raam gaat meten.
Maar lucht 19 graden met RV 45% die afkoelt tot 17 graden heeft een RV van 51%.

Het feit dat je water in de vensterbank hebt is overigens volstrekt logisch. De lucht die je bij het raam gemeten hebt heeft een dauwpunt van 10 graden. Dus als de lucht tegen het koude raam komt gaan er waterdruppeltjes ontstaan want het glas zelf is ongetwijfeld kouder dan 10 graden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121615464
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:59 schreef quo_ het volgende:

[..]

Andersom doen.
Eerst verwarmen zodat de lucht in de ruimte veel vocht opneemt en deze vervolgens door ventileren uitwisselen met koudere lucht die minder vocht bevat.
half overheen gelezen. wij hebben idd een week gelucht toen de kamer al warm was. dat moest zo van de persoon van de woningbouw. volgens hem zou daarmee het probleem opgelost zijn.
maar omdat we na een week geen enkel verschil zagen zijn we daarmee gestopt. ik ga niet voor de vogeltjes stoken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:05 schreef quo_ het volgende:

[..]

Merkwaardige meting overigens.
Het is wel logisch dat de temperatuur afneemt en de RV toeneemt als je in dezelfde ruimt dichter bij een raam gaat meten.
Maar lucht 19 graden met RV 45% die afkoelt tot 17 graden heeft een RV van 51%.

Het feit dat je water in de vensterbank hebt is overigens volstrekt logisch. De lucht die je bij het raam gemeten hebt heeft een dauwpunt van 10 graden. Dus als de lucht tegen het koude raam komt gaan er waterdruppeltjes ontstaan want het glas zelf is ongetwijfeld kouder dan 10 graden.
waar komt die extra % opeens vandaan?
ik kon me er al niets bij voorstellen dat een daling van 2 graden RL toename geven van 20% kan geven. maar op die vraag werd eerder in dit topic niet meer gereageerd.

is het normaal dat dubbele beglazing kouder is dan 10graden?
pi_121615872
Ik zie een hoop dingen voorbij komen hier die volgens mij geen reet met het probleem te maken hebben.
Er zit condens aan de binnenkant van de ramen in de buitengevel.

Als je vochtproblemen IN huis hebt, structureel, dan kan je dat eenvoudig meten.
(Ervaring met eigen huis, 65 tot 70 % in alle kamers)
TS meet hier slechts 45 %, dat is een normale goede waarde.

Ik ben van mening dat de badkamer hier los van staat. Die moet een eigen luchtcirculatie hebben, aanvoer via een laag punt (rooster in de deur) en afvoer via een hoog punt (ventilator in het plafond).
Wanneer de ventilator uit staat en die buis loopt naar buiten toe dan heb je vanzelf al luchtverplaatsing, want de lucht wil daar naar buiten toe.
Als je dit wil testen, pak bijvoorbeeld een sigaret en ga in de buurt staan, kijk waar de rook zich naartoe verplaatst.

Condens krijg je als een warme ruimte aan een koude ruimte grenst, en dan op de koude plek.
Als jouw ramen aan de binnenkant beslaan, betekent het dat ze aan de binnenkant KOUD zijn. Normaal gesproken bij dubbelglas isoleert dit voldoende zodat de binnenkant niet koud genoeg is voor condensvorming.
Daarom krijg je bij enkel glas WEL condensvorming.

Het condensprobleem kan echter ook optreden bij de ventilatieroosters, als hier door het verschil warm/koud wel waterdruppels ontstaan en die kunnen nergens heen (geen luchtverplaatsing) dan vallen ze naar beneden, op je raam en kozijn.
Proberen: kozijn droog maken en roosters dichtzetten.

Verder zien die kitranden er belabberd uit, maar dat komt omdat ze kletsnat zijn. Misschien komt er hierdoor teveel koude lucht naar binnen, je zegt zelf al dat er scheuren in zitten.

Omdat de buren er ook last van hebben is het in dit geval het beste om met enkele buren dit bij de woningbouw aan te kaarten, het is gewoon een bouwkundig/technisch probleem dat bij al die huizen speelt die op deze manier zijn gebouwd.
Daar moeten zij voor zorgen. Het is jouw taak om genoeg te ventileren in huis en dat doe je zo te lezen al.
pi_121616403
Nog een praktijkvoorbeeld trouwens, ik heb een kier onder mijn voordeur. Daar hangen bijna altijd druppels onderaan. Nu het buiten vriest heb ik mini ijspegeltjes. ;)
De vloer van de hal wordt namelijk verwarmd en buiten is het zoals je waarschijnlijk al weet koud.
pi_121618681
als eerste bedankt voor je uitgebreide reactie hier kan ik iets mee

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:27 schreef R2R het volgende:
Ik zie een hoop dingen voorbij komen hier die volgens mij geen reet met het probleem te maken hebben.
Er zit condens aan de binnenkant van de ramen in de buitengevel.

Als je vochtproblemen IN huis hebt, structureel, dan kan je dat eenvoudig meten.
(Ervaring met eigen huis, 65 tot 70 % in alle kamers)
TS meet hier slechts 45 %, dat is een normale goede waarde.

Ik ben van mening dat de badkamer hier los van staat. Die moet een eigen luchtcirculatie hebben, aanvoer via een laag punt (rooster in de deur) en afvoer via een hoog punt (ventilator in het plafond).
Wanneer de ventilator uit staat en die buis loopt naar buiten toe dan heb je vanzelf al luchtverplaatsing, want de lucht wil daar naar buiten toe.
Als je dit wil testen, pak bijvoorbeeld een sigaret en ga in de buurt staan, kijk waar de rook zich naartoe verplaatst.
er zit idd een laag rooster in de duur. ventilator in het plafond heeft een open verbinding naar buiten (met een kapje op het dak tegen inregenen). of hier ook luchtstroom is zal ik morgen testen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:27 schreef R2R het volgende:
Condens krijg je als een warme ruimte aan een koude ruimte grenst, en dan op de koude plek.
Als jouw ramen aan de binnenkant beslaan, betekent het dat ze aan de binnenkant KOUD zijn. Normaal gesproken bij dubbelglas isoleert dit voldoende zodat de binnenkant niet koud genoeg is voor condensvorming.
Daarom krijg je bij enkel glas WEL condensvorming.

Het condensprobleem kan echter ook optreden bij de ventilatieroosters, als hier door het verschil warm/koud wel waterdruppels ontstaan en die kunnen nergens heen (geen luchtverplaatsing) dan vallen ze naar beneden, op je raam en kozijn.
Proberen: kozijn droog maken en roosters dichtzetten.
hiermee bedoel je de ramen onder de ventilatierooster?
want een raam hier is 4 meter breed, opgedeeld in 4 delen waarvan maar 1 deel een rooster heeft. toch zijn alle 3 de delen compleet beslagen.

op welk moment de roosters dicht zetten?
sochtends ramen droog maken, overdag ventileren (vocht het huis uit) en aan einde van de middag de roosters dicht zetten, dus voordat de nieuwe condensvorming ontstaat?

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:27 schreef R2R het volgende:
Verder zien die kitranden er belabberd uit, maar dat komt omdat ze kletsnat zijn. Misschien komt er hierdoor teveel koude lucht naar binnen, je zegt zelf al dat er scheuren in zitten.

Omdat de buren er ook last van hebben is het in dit geval het beste om met enkele buren dit bij de woningbouw aan te kaarten, het is gewoon een bouwkundig/technisch probleem dat bij al die huizen speelt die op deze manier zijn gebouwd.
Daar moeten zij voor zorgen. Het is jouw taak om genoeg te ventileren in huis en dat doe je zo te lezen al.
dat is een punt waar we momenteel mee bezig zijn. buren vragen of ze vergelijkbare problemen hebben en laten melden bij de woningbouw.
plan is verder om deze week nog meer foto's te maken en met de foto's naar de woningbouw te gaan. als ze hier niet willen kijken dan gaan we daar wel heen om het te laten zien.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 23:22:07 #67
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121618992
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:27 schreef R2R het volgende:
Als jouw ramen aan de binnenkant beslaan, betekent het dat ze aan de binnenkant KOUD zijn. Normaal gesproken bij dubbelglas isoleert dit voldoende zodat de binnenkant niet koud genoeg is voor condensvorming.
Dat is afhankelijk van heel veel omstandigheden:
-de isolatiewaarde van het glas
-de binnentemperatuur
-de buitentemperatuur
-de luchtvochtigheid
-etc.
Feit is dat dubbel glas wel degelijk kan beslaan.
censuur :O
pi_121619040
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van heel veel omstandigheden:
-de isolatiewaarde van het glas
-de binnentemperatuur
-de buitentemperatuur
-de luchtvochtigheid
-etc.
Feit is dat dubbel glas wel degelijk kan beslaan.
van die gegevens staat een groot gedeelte al in het topic ;)
is er dan nog niets zinnigs over te zeggen?

of anders tips wat we verder nog kunnen onderzoeken?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 23:25:25 #69
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121619121
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:23 schreef loecje het volgende:
of anders tips wat we verder nog kunnen onderzoeken?
Ik heb een suggestie gedaan, om dat eens twee dagen te proberen, maar dat wou je niet....
Zelfs als de afzuigkap lawaai maakt hoor je dat toch niet in je slaapkamer? Laat dat ding vannacht eens draaien terwijl je alleen in je slaapkamer ventilatie openzet.
censuur :O
pi_121619681
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb een suggestie gedaan, om dat eens twee dagen te proberen, maar dat wou je niet....
Zelfs als de afzuigkap lawaai maakt hoor je dat toch niet in je slaapkamer? Laat dat ding vannacht eens draaien terwijl je alleen in je slaapkamer ventilatie openzet.
en ja de ventilator in de keuken hoor ik in de slaapkamer(ik slaap moeilijk en ik heb mijn slaap hard nodig). het gaat hier niet om een grote woning maar om een 2 kamer appartement.

dus omdat ik niet het hele huis dicht wil stoppen kan je er verder helemaal niets over zeggen??
leg mij dan eens uit wat het nut ervan is?
als ik de ventilator in de keuken aan zet, vervolgens alle roosters en ramen dicht, de tochtstroken onder de deur dicht, en rooster in de slaapkamer open.... dan komt er bijna geen frisse lucht meer binnen. want van de lucht uit de slaapkamer kan het niet naar de woonkamer/keuken toe want de ruimtes onder de deur zitten dicht.
de lucht komt dan waarschijnlijk via alle kiertjes in alle ruimtes, maar wat is daar het nut van?
pi_121620391
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:20 schreef loecje het volgende:

[..]

half overheen gelezen. wij hebben idd een week gelucht toen de kamer al warm was. dat moest zo van de persoon van de woningbouw. volgens hem zou daarmee het probleem opgelost zijn.
maar omdat we na een week geen enkel verschil zagen zijn we daarmee gestopt. ik ga niet voor de vogeltjes stoken.

[..]

is het normaal dat dubbele beglazing kouder is dan 10graden?
Ik heb dubbelglas van een jaar of 25 oud, dus waarschijnlijk vergelijkbaar met dat van jouw.
Binnen heb ik het 21 graden en buiten is het ongeveer -4.

Met een provisorisch tegen het raam geplakte sensor meet ik na een kwartiertje al 13 graden. Het lijkt me aannemelijk dat je met een binnentemperatuur die in de buurt van de 16 graden ligt wel op een glastemperatuur van 10 graden of lager uitkomt.

Behoudens een keer uitbundig koken of een huis vol visite hebben we eigenlijk nooit beslagen ramen. Maar ik houd er ook wel een wat comfortabeler temperatuurregime op na. Nacht en niet-thuis temperatuur is hier 18 graden en als we in huis zijn is het 20,5 of 21 graden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121620799
ik kan een van de sensoren van de temperatuur/hygrometer ook wel eens op het raam plakken om te kijken hoe koud het raam snachts wordt. al moet ik dan even kijken hoe ik ervoor zorg dat dat blijft zitten met al het vocht.

heeft er nog iemand een verklaring voor de hoge relatieve luchtvochtigheid bij het raam ten opzichte van de kamer?
pi_121620842
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 00:09 schreef loecje het volgende:
ik kan een van de sensoren van de temperatuur/hygrometer ook wel eens op het raam plakken om te kijken hoe koud het raam snachts wordt. al moet ik dan even kijken hoe ik ervoor zorg dat dat blijft zitten met al het vocht.

heeft er nog iemand een verklaring voor de hoge relatieve luchtvochtigheid bij het raam ten opzichte van de kamer?
Heb je er gordijnen o.i.d. voor hangen?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121621340
Geen gordijnen. Er hangen lamellen maar die waren ten tijde van de meting volledig open. Normaal hangen de lamellen wel voor het raam maar dan open gedraaid. Ik gebruik de lamellen vooral in de zomer tegen de zon. Anders wordt het bloedheet in huis.
pi_121621555
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 00:25 schreef loecje het volgende:
Geen gordijnen. Er hangen lamellen maar die waren ten tijde van de meting volledig open. Normaal hangen de lamellen wel voor het raam maar dan open gedraaid. Ik gebruik de lamellen vooral in de zomer tegen de zon. Anders wordt het bloedheet in huis.
Hmm.... Ik had me voor kunnen stellen dat in een min of meer afgeloten ruimte tussen glas en raambedekking een iets vochtiger omgeving zou ontstaan vanwege de plas water in de vensterbank.
Maar blijkbaar niet aan de orde.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121621910
Ik kan kijken of er een verschil is wanneer de lamellen helemaal open zijn ten opzichte van voor de ramen en open gedraaid. Misschien dat dat toch nog enig verschil maakt.
In de slaapkamer zijn de lamellen nachts trouwens wel dicht. Anders kijkt iedereen die op de galerij loopt naar binnen terwijl ik lig te slapen :p

En een keer het verschil tussen roosters open en dicht testen. Alleen avond/nacht.
pi_121622338
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:27 schreef R2R het volgende:
Het condensprobleem kan echter ook optreden bij de ventilatieroosters, als hier door het verschil warm/koud wel waterdruppels ontstaan en die kunnen nergens heen (geen luchtverplaatsing) dan vallen ze naar beneden, op je raam en kozijn.
Ik moet zeggen dat dit wel aannemelijk klinkt, zo`n rooster is natuurlijk een geweldige koudebrug.

Zelf woon ik een nieuwbouwhuis, wat uiteraard goed geisoleerd is.
En daar merk ik dat bij temperaturen zoals vandaag een onderdeel als bijvoorbeeld de metalen deurklink/greep van de voordeur steenkoud is en vol met druppels hangt, dit is natuurlijk ook een koudebrug van jewelste.
Ik kan wel extra hard gaan stoken in de hal, maar in de hal beneden en boven zitten verder geen ventilatieroosters of afzuigpunten, en ik ga geen hal onnodig warm stoken, dus af en toe veeg ik de druppels maar gewoon weg ;)
  woensdag 16 januari 2013 @ 07:55:09 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121623848
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 23:38 schreef loecje het volgende:

[..]

en ja de ventilator in de keuken hoor ik in de slaapkamer(ik slaap moeilijk en ik heb mijn slaap hard nodig). het gaat hier niet om een grote woning maar om een 2 kamer appartement.

dus omdat ik niet het hele huis dicht wil stoppen kan je er verder helemaal niets over zeggen??
leg mij dan eens uit wat het nut ervan is?
als ik de ventilator in de keuken aan zet, vervolgens alle roosters en ramen dicht, de tochtstroken onder de deur dicht, en rooster in de slaapkamer open.... dan komt er bijna geen frisse lucht meer binnen. want van de lucht uit de slaapkamer kan het niet naar de woonkamer/keuken toe want de ruimtes onder de deur zitten dicht.
de lucht komt dan waarschijnlijk via alle kiertjes in alle ruimtes, maar wat is daar het nut van?
De kier onder de deur moet je natuurlijk NIET dichtstoppen. Het doel is een circulatie op gang te houden.
Als dit niet werkt, probeer je wat anders. Punt is: probeer dingen.
censuur :O
pi_121624726
Recent waren onze slaapkamerruiten ook drijfnat. Ik heb 2 ochtenden met zemen de condens weggehaald. Resultaat: veel minder condens (wel beslagen; geen druppels).

Het is dus ook een kwestie van ervoor zorgen dat je niet steeds condens verdampt (overdag) -> condenseert ('s nachts) -> etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121627074
Je bedoeld ochtends alle ramen droog maken en deze doeken uitwringen en buiten ophangen zodat het vocht uit huis is? Dat doe ik al. Oké nu het vriest gaan de handboeken niet meer naar buiten maar in de was/droger

[ Bericht 3% gewijzigd door loecje op 16-01-2013 11:14:23 ]
pi_121627173
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 07:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De kier onder de deur moet je natuurlijk NIET dichtstoppen. Het doel is een circulatie op gang te houden.
Als dit niet werkt, probeer je wat anders. Punt is: probeer dingen.
lees dan je eigen experiment nog eens... Met name het laatste punt.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:
@TS: op welke stand staat je ventilatiesysteem?

Ik zou zeggen, doe een experiment, probeer dit eens twee dagen:
-zet alle ventilatieroosters/kieren/ramen dicht (ook in de badkamer!)
-zet alleen een ventilatierooster open in alleekn de meestgebruikte slaapkamer (en als dat niet kan het raam daar op een piepklein kiertje)
-zet de afzuiginstallatie op stand 2 en zet die niet lager
-als er een filnke kier onder alle binnendeuren zit: houd die allemaal eens dicht

Kijk wat het effect is.
Daar lees ik toch echt de kieren onder de deuren dicht.

ik probeer vanalles zoals je in dir topic ook kan zien. maar zoals ik toen al zei, ik ga niet alles dichtproppen. dat is niet omdat ik dat niet wil proberen, maar omdat ik geen rede zie waarom een afgesloten ruimte opeens minder/geen condensvorming zal hebben. kom je met een onderbouwing zal ik het experiment zeker nogmaals overwegen.

[ Bericht 10% gewijzigd door loecje op 16-01-2013 11:13:34 ]
pi_121627997
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 01:06 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat dit wel aannemelijk klinkt, zo`n rooster is natuurlijk een geweldige koudebrug.

Zelf woon ik een nieuwbouwhuis, wat uiteraard goed geisoleerd is.
En daar merk ik dat bij temperaturen zoals vandaag een onderdeel als bijvoorbeeld de metalen deurklink/greep van de voordeur steenkoud is en vol met druppels hangt, dit is natuurlijk ook een koudebrug van jewelste.
Ik kan wel extra hard gaan stoken in de hal, maar in de hal beneden en boven zitten verder geen ventilatieroosters of afzuigpunten, en ik ga geen hal onnodig warm stoken, dus af en toe veeg ik de druppels maar gewoon weg ;)
ik zal eens een foto maken van het gehele raam(als dat lukt). dan kunnen jullie zien hoe de roosters zitten. ik denk namelijk niet dat dat het probleem is omdat het raamgedeelte met rooster dan erger moet zijn dan een raamgedeelte zonder rooster.
pi_121633055
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 10:47 schreef loecje het volgende:
Je bedoeld ochtends alle ramen droog maken en deze doeken uitwringen en buiten ophangen zodat het vocht uit huis is? Dat doe ik al. Oké nu het vriest gaan de handboeken niet meer naar buiten maar in de was/droger
Droger heeft afvoer naar buiten?

Verder dat afzemen blijven herhalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121633426
ramen drogen gebeurd elke ochtend weer opnieuw ;)

de droger zit aangesloten op riool, het is een wasmachine/droger combi (dat is dan een condens droger dacht ik).
verder staat de ventilator van de badkamer ook aan als de wasmachine / droger aan staat dus het vocht wat dan nog vrij komt kan worden afgevoerd naar buiten.
de droger staat toch aan om alle was te drogen, het extra vocht uit de doeken van de ramen maakt volgens mij weinig verschil.

maar mocht je een betere oplossing hebben hoor ik het graag. de doeken nu buiten ophangen heeft ook weinig zin, dan kan ik er iemand mee neerslaan zo bevroren. zodra het niet meer vriest gebeurd dat wel weer.
pi_121633846
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 13:36 schreef loecje het volgende:
ramen drogen gebeurd elke ochtend weer opnieuw ;)

de droger zit aangesloten op riool, het is een wasmachine/droger combi (dat is dan een condens droger dacht ik).
verder staat de ventilator van de badkamer ook aan als de wasmachine / droger aan staat dus het vocht wat dan nog vrij komt kan worden afgevoerd naar buiten.
de droger staat toch aan om alle was te drogen, het extra vocht uit de doeken van de ramen maakt volgens mij weinig verschil.

maar mocht je een betere oplossing hebben hoor ik het graag. de doeken nu buiten ophangen heeft ook weinig zin, dan kan ik er iemand mee neerslaan zo bevroren. zodra het niet meer vriest gebeurd dat wel weer.
Het blijft lastig om op afstand de juiste oorzaak aan te geven.

Zo te lezen zijn er 3 potentiële vochtbronnen:

1. De keuken
2. De badkamer incl. was/droogcombi
3. Jullie zelf;

Het is dus een kwestie van proberen/isoleren/afzuigen op de goede plek van de vochtbronnen. ZIe ook RemcoDelft's tips.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121656231
Niet mee eens, als dit de bron van de vochtproblemen zou zijn moet je dit makkelijk kunnen meten.

Ik had thuis 65 tot 70 % luchtvochtigheid en nog steeds waren mijn ramen niet beslagen (HR++).

TS, staat er niet toevallig op het raam welk soort dit is?
Het staat meestal aangegeven in de ruimte tussen de 2 ruiten in, dus op dat zilverkleurige gedeelte aan de zijkanten.

Gebruik je een gaskachel? (neem aan van niet gezien bouwjaar)
pi_121659209
dat zou ik morgen even moeten kijken bij daglicht.
het huis heeft gewoon centrale verwarming, er is ook geen aansluiting voor een gaskachel geweest.

vanavond als test de roosters in de woonkamer eens dicht gelaten. het is nu nog erger dan gisterenavond. dat lijkt nog niet de oplossing maar dat zien we morgen vroeg.
morgen avond de lamellen eens helemaal open doen ipv open gedraaid. ik ben benieuwd of dat misschien toch het grote verschil in luchtvochtigheid kan verklaren.

het viel het mijn vriend net op dat de plint bij de voordeur los liet. deze opgepakt, de onderkant is helemaal verschimmeld. laminaat staat bol en ondervloer lijkt ook beschimmeld.
het kozijn van de voordeur ook eens beter bekeken en deze is onderaan compleet rot. met compleet rot bedoel ik dat ik zonder moeite mijn vinger er een vingerkootje in kon duwen... niet best
eerst dacht ik nog dat zou kunnen komen door het raampje in de voordeur waar water vanaf stroomt. maar het laminaat in de slaapkamer staat achter de kast ook omhoog...

overal foto's van gemaakt en morgen middag maar weer bij de woningbouw langs.
pi_121660188
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 22:31 schreef loecje het volgende:
dat zou ik morgen even moeten kijken bij daglicht.
het huis heeft gewoon centrale verwarming, er is ook geen aansluiting voor een gaskachel geweest.

vanavond als test de roosters in de woonkamer eens dicht gelaten. het is nu nog erger dan gisterenavond. dat lijkt nog niet de oplossing maar dat zien we morgen vroeg.
morgen avond de lamellen eens helemaal open doen ipv open gedraaid. ik ben benieuwd of dat misschien toch het grote verschil in luchtvochtigheid kan verklaren.

het viel het mijn vriend net op dat de plint bij de voordeur los liet. deze opgepakt, de onderkant is helemaal verschimmeld. laminaat staat bol en ondervloer lijkt ook beschimmeld.
het kozijn van de voordeur ook eens beter bekeken en deze is onderaan compleet rot. met compleet rot bedoel ik dat ik zonder moeite mijn vinger er een vingerkootje in kon duwen... niet best
eerst dacht ik nog dat zou kunnen komen door het raampje in de voordeur waar water vanaf stroomt. maar het laminaat in de slaapkamer staat achter de kast ook omhoog...

overal foto's van gemaakt en morgen middag maar weer bij de woningbouw langs.
Je zou haast denken dat er ergens een leiding lekt die dagelijks een paar liter water naar binnen druppelt.
En jij je maar suf ventileren :)
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_121660327
Lijkt op een flinke lekkage van buitenaf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121662723
Dat klinkt niet goed nee.

Heb je een kruipruimte?

Staat er water in?
pi_121662808
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 22:46 schreef quo_ het volgende:

[..]

Je zou haast denken dat er ergens een leiding lekt die dagelijks een paar liter water naar binnen druppelt.
En jij je maar suf ventileren :)
verklaart alleen niet waarom de hele gallerij er ook last heeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 22:49 schreef blomke het volgende:
Lijkt op een flinke lekkage van buitenaf.
daar zijn wij nu ook bang voor. dat zou wel kunnen verklaren waarom de buren ook last hebben.
de buitenmuren zijn hier van een soort stucwerk op gaasachtig iets (steengaas?). hoe de muren verder opgebouwd zijn weet ik niet.

buurman is net nog wezen kijken, het schijnt dat er een jaar of 3 geleden (voordat wij hier woonden) er ook lekkage via de gevel was. dit is toen hersteld.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 23:31 schreef R2R het volgende:
Dat klinkt niet goed nee.

Heb je een kruipruimte?

Staat er water in?
we hebben geen kruipruimte op de 3e woonlaag ;)
pi_121662884
Oh sorry dat had ik niet meegekregen.
  donderdag 17 januari 2013 @ 00:28:38 #93
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121665330
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 10:51 schreef loecje het volgende:

[..]

lees dan je eigen experiment nog eens... Met name het laatste punt.

[..]

Daar lees ik toch echt de kieren onder de deuren dicht.
Taalverwarring o|O
Als er een kier zit: houd de deuren dicht. Zit er geen kier, deuren iets open houden.
censuur :O
pi_121666040
Zeg dat dan;)
Maar in dat geval is dat bijna het experiment wat we nu doen.
Roosters in de woonkamer zijn dicht.
Rooster in de Slaapkamer nog gewoon open.
Deuren zijn standaard dicht (anders heb ik hyperkittens op de slaapkamer) .
alleen de Ventilator in de keuken staat niet aan.
pi_121669155
roosters dicht was niet zo'n succes. het ruikt muf in huis en het water liep vanochtend in dunne stroompjes van de vensterbank af. vanochtend om 7uur stond ik dus de vensterbank en ramen weer droog te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:43 schreef R2R het volgende:
TS, staat er niet toevallig op het raam welk soort dit is?
Het staat meestal aangegeven in de ruimte tussen de 2 ruiten in, dus op dat zilverkleurige gedeelte aan de zijkanten.
met moeite kunnen lezen dus ik weet niet of alle getallen juist zijn maar dit kon ik ervan maken:
1601AR -H 17 06.05.91 00.56 000 325 122
in de woonkamer lijkt overal dezelfde code te staan. al is deze bij sommige ruiten bijna onleesbaar.

ik gok dat 06.05.91 de productie datum is. wat overeenkomt met het bouwjaar van de woning.
pi_121670617
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:07 schreef loecje het volgende:

ik gok dat 06.05.91 de productie datum is. wat overeenkomt met het bouwjaar van de woning.
Klopt. Gezien het feit dat het buitenlucht nu kurkdroog is, zou je - bij roosters-open en afzuiging-aan - zo langzamerhand ook een droger binnenklimaat verwachten.

Denk dat die lekkage en natte vloer in de gang, wel eens de vochtbron kan zijn. Kan je daar verder onderzoek aan doen.?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 17 januari 2013 @ 10:19:01 #97
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121670903
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 00:47 schreef loecje het volgende:
Zeg dat dan;)
Maar in dat geval is dat bijna het experiment wat we nu doen.
Roosters in de woonkamer zijn dicht.
Rooster in de Slaapkamer nog gewoon open.
Deuren zijn standaard dicht (anders heb ik hyperkittens op de slaapkamer) .
alleen de Ventilator in de keuken staat niet aan.
Nu sla je de cruciale stap over! Zonder geforceerde ventilatie geen circulatie, en dat heb je nu juist nodig.
censuur :O
pi_121671361
ventilator in de badkamer staat sinds eergister wel 24/7 aan. dan is er toch ook geforceerde ventilatie?
die in de keuken maakt echt een idioot lawaai. alsof je naast een oude stofzuiger ligt te slapen. vast iets mis mee maar hij doet het nog dus wordt niet vervangen...

luchtvochtigheid in de kamer is op dit moment, in het midden van de kamer, 46% herstel nu nog maar 38% (meter was nog aan het zakken blijkbaar) bij een temperatuur van 21 graden (heerlijk winter zonnetje)
straks de sensoren eens in het halletje bij de voordeur hangen, benieuwd of het daar nu duidelijk vochtiger is.

vanavond het verschil tussen raam en kamer weer meten. dit keer met de lamellen volledig open.

[ Bericht 15% gewijzigd door loecje op 17-01-2013 12:31:14 ]
pi_121676983
midden van de kamer had zoals eerder gezegd een RL van 38% met temperatuur van 21 graden

hal geeft een RL van 50% met temperatuur van 19,3
pi_121679270
Een paar tips:

- Huis tuin en keuken RV meters zijn meestal niet zo nauwkeurig... kunnen makkelijk veel afwijken.
- is de elektrische afzuiging echt een afzuiging of een cirulatie? waardoor de vochtige lucht weer terug komt?
- lekt er misschien een radiator? (natte plek op de grond)
- vocht plekken in de muur of plafond?
pi_121685829
- ik gebruik geen analoog huis tuin en keuken meter maar een digigale hygro/thermometer met meerdere sensoren uit het terrarium. daar kan natuurlijk altijd iets een afwijking in zitten maar is over het algemeen redelijk nauwkeurig.

- de afzuiging is zowel in de badkamer als de keuken een ventilator met een opening in het dak naar buiten toe.(eerder in het topic al vermeld) in de badkamer heeft de ventilator alleen een aan/uit gekoppeld aan het licht en in de keuken een ventilator met 3 standen.

- wanneer de radiator lek zou zijn had ik dat gezien aan de drukmeter. druk is hetzelfde gebleven dus een lek lijkt me onwaarschijnlijk.

- er zijn geen duidelijke vochtplekken op de muren. tot nu toe alleen stroompjes van de vensterbank af gevonden. en natuurlijk het rotte kozijn bij de voordeur. echter kan ik niet overal de muren/vloeren bekijken.
pi_121687064
Is de rookgas afvoer van de CV in orde? daar kan ook nogal wat vocht vandaan komen.
(en is i.v.m. koolmonoxide nog gevaarlijk ook)
Mijn ouders hadden vroeger (erg lang geleden) in de keuken een geiser zonder afvoer...
De ramen besloegen bijna gelijk als het buiten koud was als de geiser in gebruik was.
Toen ze een afvoer gemaakt hadden was het beslaan een stuk minder (enkel glas)
pi_121687721
38% is laag, 50% is goed.

De keukenventilator klinkt als zo'n ding in het plafond die op een centraal afzuigsysteem zit gemonteerd. Op welke stand je hem ook zet, hij staat altijd aan tenzij je de stekker eruit trekt bij de ventilatiebox.

Ik blijf erbij, het is in jouw huis niet vochtig genoeg om beslagen ramen te creëren.
pi_121695428
cv is voor zover ik weet in orde. een HR ketel van 1 jaar oud.
rookgas afvoer loopt netjes naar boven door het dak heen.

keukenventilator heeft geen ventilatie box en ook geen stekker. was dat maar zo, die dingen zijn een stuk stiller.
het is gewoon een ventilator op het plafond, met een buis door het dak heen, met daarop een kapje tegen inregenen. op de muur zit een schakelaar met standen waarmee de ventilator harder of zachter gezet kan worden.
pi_121695910
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 22:31 schreef loecje het volgende:
het viel het mijn vriend net op dat de plint bij de voordeur los liet. deze opgepakt, de onderkant is helemaal verschimmeld. laminaat staat bol en ondervloer lijkt ook beschimmeld.
het kozijn van de voordeur ook eens beter bekeken en deze is onderaan compleet rot. met compleet rot bedoel ik dat ik zonder moeite mijn vinger er een vingerkootje in kon duwen... niet best
eerst dacht ik nog dat zou kunnen komen door het raampje in de voordeur waar water vanaf stroomt. maar het laminaat in de slaapkamer staat achter de kast ook omhoog...
Toch lijkt het erop dat hier een smak water naar binnen is getrokken. Kan je dit verder onderzoeken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121696279
ik wacht nu eerst even de woningbouw af. morgen een afspraak.
kan er zelf nu ook weinig aan onderzoeken. heb geen apparatuur om vocht op te sporen en ben geen expert.

ik zou onder het laminaat kunnen kijken, maar dat gaat niet zonder het laminaat eruit te slopen. dat laat ik liever nog even zitten totdat er iemand langs is geweest.
anders weet ik wel weer hoe het gaat; ik heb zelf het laminaat eruit getrokken dus heb zelf het probleem veroorzaakt en krijg niets vergoed...
pi_121722397
zo gesprek gehad bij de woningbouw met een vrouw van onderhoud.

de ventilatoren gaan hoogstwaarschijnlijk vervangen worden. zowel keuken als badkamer.
verder wordt de lage luchtvochtigheid in de woonkamer en de in verhouding hoge luchtvochtigheid bij de ramen opvallend gevonden. maar vooral het rotte kozijn van de voordeur en vocht in de slaapkamer gaf de doorslag: volgende week donderdag komt er iemand langs om het vochtprobleem te onderzoeken. *O*
pi_121746479
vanmiddag nog eens de hele buitenmuur bij de galerij bekeken. bij ons appartement zag ik niets aan de gevel. daarop de rest van de galerij ook maar eens bekeken, ook het stuk achteraan waar ik normaal nooit kom.
daar trof ik dit aan:


:X
  Moderator zaterdag 19 januari 2013 @ 07:56:18 #109
155227 crew  Guppy
dus
pi_121753928
Hier lijkt toch wel iets meer aan de hand te zijn dan gebrek aan ventilatie :X
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121974480
vandaag is er iemand van de woningbouw langs geweest.
natuurlijk is het vochtprobleem deze week minder dan voorgaande weken.

de ventilatoren in de keuken en badkamer gaan vervangen worden. die ventilatoren worden als veroorzaker aangemerkt.
van het kozijn van de voordeur gaat de dorpel vervangen worden, maar waarschijnlijk pas in het voorjaar.
verder wordt in het voorjaar alles opnieuw geschilderd aan de buitenzijde, dan zal het kit waar nodig ook vervangen worden.
wat betreft de gevels is er afgelopen zomer al een onderzoek gestart. mocht er uit dit onderzoek komen dat de gevels vervangen/gerepareerd moeten worden dan zal dit een meerjarenplan worden (hopen dat wij niet pas over een Xaantal jaar aan de beurt zijn)

met het dubbelglas kan niets mis zijn want er zit geen vocht tussen het glas. daar ben ik het niet helemaal mee eens...
pi_121995150
Het is in elk geval niet lek.
pi_121995518
quote:
vandaag is er iemand van de woningbouw langs geweest.
natuurlijk is het vochtprobleem deze week minder dan voorgaande weken.

de ventilatoren in de keuken en badkamer gaan vervangen worden. die ventilatoren worden als veroorzaker aangemerkt.
van het kozijn van de voordeur gaat de dorpel vervangen worden, maar waarschijnlijk pas in het voorjaar.
verder wordt in het voorjaar alles opnieuw geschilderd aan de buitenzijde, dan zal het kit waar nodig ook vervangen worden.
wat betreft de gevels is er afgelopen zomer al een onderzoek gestart. mocht er uit dit onderzoek komen dat de gevels vervangen/gerepareerd moeten worden dan zal dit een meerjarenplan worden (hopen dat wij niet pas over een Xaantal jaar aan de beurt zijn)

met het dubbelglas kan niets mis zijn want er zit geen vocht tussen het glas. daar ben ik het niet helemaal mee eens...
Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent met de uitkomst van het gesprek.. of wel? Zoals zo vaak duren dergelijke zaken bij woningbouwverenigingen vaak een eeuwigheid. Waarschijnlijk zul je er zelf continu achteraan blijven zitten... Tenminste dat is mijn ervaring.

Veel succes. De aanhouder wint ;)
  donderdag 24 januari 2013 @ 19:15:10 #113
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121996464
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 09:54 schreef loecje het volgende:
natuurlijk is het vochtprobleem deze week minder dan voorgaande weken.
Dat is niet zo gek, het is veel kouder buiten.

quote:
de ventilatoren in de keuken en badkamer gaan vervangen worden. die ventilatoren worden als veroorzaker aangemerkt.
Dan nog zal je de keukenventilator langdurig aan moeten laten staan voor dat iets uitmaakt.

quote:
wat betreft de gevels is er afgelopen zomer al een onderzoek gestart
"een onderzoek"? Da's toch een kwestie van iemand met kennis laten kijken, en direct besluiten of het wel/niet aangepakt moet worden? Volgens mij klinkt "onderzoek" meer als: "we hebben er voorlopig nog geen zin in"... 't is nou niet bepaald rocket science dat het langdurig onderzoek nodig heeft...

quote:
met het dubbelglas kan niets mis zijn want er zit geen vocht tussen het glas
Dat klopt.
quote:
daar ben ik het niet helemaal mee eens...
Je kan van ouder glas geen moderne isolatiewaarde verwachten.
censuur :O
pi_121996491
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:47 schreef R2R het volgende:
Het is in elk geval niet lek.
als er vocht tussen de ruiten had gezeten was de dubbele beglazing duidelijk lek.
maar dat er geen vocht zit zegt niet dat er niets mis kan zijn met de ramen/kozijnen...
het is namelijk opvallend dat de problemen met de jaren steeds erger worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:55 schreef KeesBekkema het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent met de uitkomst van het gesprek.. of wel? Zoals zo vaak duren dergelijke zaken bij woningbouwverenigingen vaak een eeuwigheid. Waarschijnlijk zul je er zelf continu achteraan blijven zitten... Tenminste dat is mijn ervaring.

Veel succes. De aanhouder wint ;)
nieuwe ventilatoren zouden we wel snel wat van horen.

maar verder is het afwachten tot het voorjaar. ook wel logisch want kitten en verven heeft nu geen zin. zelfs muren controleren kan niet aangezien er een halve meter sneeuw op de gallerij tegen de gevel aan ligt.

[ Bericht 1% gewijzigd door loecje op 24-01-2013 19:30:18 ]
pi_121996865
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 19:15 schreef RemcoDelft het volgende:

"een onderzoek"? Da's toch een kwestie van iemand met kennis laten kijken, en direct besluiten of het wel/niet aangepakt moet worden? Volgens mij klinkt "onderzoek" meer als: "we hebben er voorlopig nog geen zin in"... 't is nou niet bepaald rocket science dat het langdurig onderzoek nodig heeft...
het onderzoek klonk ook meer als: wat moet er gebeuren, wat moet er direct gebeuren(en wat kan dus uitgesteld worden) en hoeveel gaat dat kosten.
eind van de zomer is er bij een van de buren wel iemand geweest om te kijken hoe de muurlagen waren opgebouwd. ik gok dat dat ook onder het 'onderzoek' valt.

als de gevel vervangen moet worden is dat niet alleen voor dit gebouw maar ook aantal dezelfde gebouwen hier in de straat. dat is een leuke kostenpost. waar wij gewoon onderhoudskosten voor betalen dus ze zien maar hoe ze de boel regelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')