De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers. Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140. Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een 240 is een veredelde 140 die in mijn ogen meer oldtimer is.
Een Mini is ontwerp uit de jaren 60 en 2CV uit de jaren 50.
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:14 schreef Hyperdude het volgende:
Auto´s ontworpen met slechts een lineaal.
[ afbeelding ]
Ik heb toch iets ander idee van oldtimer, een 164 is ok, een mooie 144S is tijdloos.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:37 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
De 140 vind ik eigenlijk 1 van de minder geslaagde klassiekers. Een 164 is veel leuker en een 240 is ook toffer dan een 140. Een 740 vind ik op zich ook wel een oldtimer: lekker lomp, vierkant en duidelijk gericht op de USA-markt.
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:17 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ik zit al een aantal jaar in de handel van oldtimers, en het lange staan van een Amazon of PV is iets dat al enige jaren speelt. Terwijl jongere auto's juist sneller weggaan (een 740 was doorgaans in een week tijd verkocht, een 240 duurde ook nooit lang). Pas nu de onzekerheid over de oldtimerregeling er is, zijn ze allemaal onverkoopbaar. Vreemd genoeg was er wel een opleving te zien aan het einde van afgelopen jaar, toen veel mensen een 13e maand hadden en dus ineens wel nog gauw een oldtimertje erbij kochten (natuurlijk voor een appel en een ei, dankzij de onzekerheid over de oldtimerregeling, maar dan kan je wel nog een jaartje belastingvrij rijden wat in geval van LPG al gauw 1200-1400 Euro per jaar scheelt).
Forums zijn inderdaad de vervanger voor jongeren voor clubs, maar het aantal afsteldagen en clubmeetings zijn bij forums natuurlijk wel een stuk lager. En je hebt zaken als een tijdschrift, naslagwerk etc een stuk minder.
Wellus.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:38 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Toen roesten ze al in de folder, zeldzaam ja, klassieker nee.
Volgens mij is de hele tweedehandsmarkt behoorlijk ingekakt sinds het uitbreken van de crisis (alweer 5 jaar geleden, kun je nagaan...). Motoren, gitaren... het ligt allemaal nog steeds op z'n gat.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren. Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd)quote:Op dinsdag 12 februari 2013 22:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
De situatie wat betreft gebrek aan geld enerzijds en bezuinigen anderzijds is dan ook weer een aantal jaar bezig, zo sinds 2007. Dat is al best een tijdje. Is volgens jou het verval voor oudere oldtimers al langer ingezet?
Ah, het postzegelverzamelings-effect.quote:Op woensdag 13 februari 2013 00:01 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Juist in crisistijd hebben oldtimer-garages een behoorlijke groei gezien in de verkoop van wegenbelastingvrije auto's (het ging dan vooral om auto's uit de periode 1982-1986, afhankelijk of ze al belastingvrij waren of niet), dus veel autobedrijven die klassiekers hadden hebben met de jongste belastingvrije auto's goed kunnen boeren. Bij de garage waar ik werkzaam was, was het zelfs niet vreemd dat je iedere dag wel 2 auto's verkocht en dat een paar weken lang totdat de voorraad geheel op was (voornamelijk 240's maar ook 740's, Amazons verkocht je maar 1-2x per jaar en een PV stond gemiddeld 2 tot 3 jaar voordat die verkocht werd)
Speelt al wat langer: een jaren 30-Ford bracht een jaar of 15-20 terug kennelijk enorm veel geld op, dat was een jaar of 10-15 later ineens niet meer het geval. Doordat de oldtimer-liefhebbers vergrijzen vervalt de interesse voor de oudere auto's, en jongere oldtimer-liefhebbers hebben meer iets met de auto's waarin ze zijn opgegroeid of vroeger als ultieme droomauto zien dan een auto uit 1958 of 1960.
Zeg nou zelf: zullen de meesten in dit topic een Lamborghini Countach leuk vinden, of een Lamborghini Espada? En onder de nóg jongeren: een Countach of een Diablo?
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.quote:
morderne auto zitten ook geen klasiekers tussen johquote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ah zo, wel een goede vergelijking al zullen auto's altijd wel in trek blijven (terwijl postzegels wellicht in de toekomst niet eens meer zullen bestaan).quote:Op woensdag 13 februari 2013 18:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Er zat 15 jaar geleden een enorme bubble in postzegelverzamelingen. Nu is het op dit moment helaas zo dat de oudjes van toen uitgestorven zijn en de oudjes van nu evenals de jeugd geen zin hebben boven zo'n stoffig album te hangen.
Dat heeft nogal gevolgen voor de prijs.
onzin, jij vind een auto uit de jaren 80 geen oldtimer, omdat je er zelf mee bent opgegroeid, het zijn de auto's uit je jeugd, dus voor jou "normaal." Voor mensen van na die generatie zeker niet. Het zijn auto's uit een andere generatie dan die uit de jaren 60, of 70, of 50 Maar zeker ook een andere dan de "moderne" auto. Wel degelijk oldtimers. :-)quote:Op dinsdag 12 februari 2013 21:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een auto uit de jaren 80 kan ik eigenlijk geen oldtimer noemen, dat is nogal vaak een goedkope dagelijkse rammelbak, uitzonderingen daar gelaten.
Ook hoihoi,quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:56 schreef Amoeba het volgende:
Hoihoi
Ik heb een vraagje. Naar aanleiding van de motie van de SP afgelopen december wil ik 'n oldtimer gaan kopen.
Link: www.autoblog.nl/tweede-kamer-schrapt-belasting-oldtimerliefhebber
Autoblog is duidelijk niet gecharmeerd van 'n 190D, ik wel. Een 190D uit '88, is deze dan direct belastingvrij (afgezien van de bouwmaand) of geldt daar die idiote overgangsregeling voor waar ze 't ooit over hadden. (25-30 jaar oud)
Link? Kan daar niets over vinden.quote:Op donderdag 14 februari 2013 13:15 schreef Bart-Willem het volgende:
Dus ga er maar van uit dat 'ie niet belastingvrij wordt aangezien de regeling per 1-1-2014 op de schop gaat. Zeker omdat 't een diesel is.
Ehm heel internet? De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Link? Kan daar niets over vinden.
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:10 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Ehm heel internet? De oldtimerregeling komt juist (al dan niet deels) te vervallen dankzij de import van al die 85-86'er diesels. Zie Fehac/Autoweek/Nu/KNAC/Autoblog/etc/etc.
Wat het minstens wordt: de diesels worden belastingvrij bij 35 jaar en ouder, maar de kans is groter dat de maatregelen veel erger worden dan dit.
In de huidige regeling is het al zo dat auto's van 1987 en jonger nog steeds dieseltoeslag moeten betalen. Dat is dus het grootste deel van hun wegenbelasting, alleen het benzinedeel vervalt.quote:Op donderdag 14 februari 2013 16:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het onzinnig om 'n diesel te kopen, en kan ik beter 'n benzinebak kopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |