abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 31 december 2012 @ 05:42:27 #51
25682 2cv
Niet subtiel
pi_120997226
Ik heb het deeg uiteindelijk onder plastic (vershoudfolie zonder perforaties) laten rijzen. Met het plastic heb ik de bak beslag luchtdicht afgesloten.

Pan vullen met water, water aan de kook brengen, pan van het vuur af, rooster er op (uit de oven) bak met beslag er op.

Gist is inderdaad van die supermarktgist. Voor een plaatje: toets op images.google.com "gist dr oetker" in (zonder aanhalingstekens) en je weet hoe het er uit ziet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_120998145
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:56 schreef djkoelkast het volgende:
Oliebollen van een dag oud zijn niet zo lekker meer, ik ga ze echt pas morgenavond bakken, meestal tijdens de laatste top 2000 a gogo.
Ben wel begonnen aan het bladerdeeg voor de appelflappen, het nog boterloze deeg moet eerst 7 uur rusten, dan 3x vouwen met steeds een uur er tussen en dan nog een nachtje rusten voor ik het kan gebruiken.
Zelf bladerdeeg maken is _O_ , wel veel werk! Vanwaar deze keuze?
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  Moderator maandag 31 december 2012 @ 10:25:34 #53
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_121000040
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 08:50 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Zelf bladerdeeg maken is _O_ , wel veel werk! Vanwaar deze keuze?
Op de eerste plaats de smaak en dan de keuze om zelf je grondstoffen te bepalen. Bladerdeeg maak je normaal met harde en zachte tarwe, maar ik heb gekozen voor zachte tarwe en harde spelt. Alle ingrediënten biologisch en omdat ik het Paul Hollywood-recept gebruik zit er ook ei in, die komen van onze eigen kippen.

En ik kan de lappen zo groot maken als ik wil, dat supermarktbladerdeeg is voor het mooie net te klein voor appelflappen.

En ik vind het gewoon erg leuk, over een uur doe ik de laatste "turn" en dan is het vanavond klaar voor appelflappen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 31 december 2012 @ 10:44:30 #54
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_121000578
Leuk dat je zelf mille-feuille (bladerdeeg) maakt Koelkast. Flink wat werk, maar dat is vaak juist zo leuk (als je van kokkerellen e.d. houdt.) Vaak hoor je mensen zeggen: 'Waarom al dat werk?' Haal je toch gewoon in de super?! Ja maar, 'het gaat niet alleen om de bestemming, maar ook om de reis' zeg ik dan, lol! ;)

Het is gewoon leuk om het zelf te maken en ermee bezig te zijn. Uiteraard gaat het ook om de bestemming, want het smaakt vaak beter als je producten zelf maakt! :)

Maar goed, qua oliebollen; het beslag is lekker aan het rijzen, heb alle tips ter harte genomen die ik hier heb gelezen. Waarvoor dank! Ben benieuwd hoe ze gaan worden. :) Even pauze nu en straks lekker bakken!
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  Moderator maandag 31 december 2012 @ 11:27:02 #55
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_121001893
Ik vind het altijd een uitdaging om dingen te maken en ik probeer ze altijd ietsje anders te maken. Met meer smaak of meer structuur/textuur, bijvoorbeeld door vaak volkorenmeel toe te voegen (niet alles, maar een 10% bijvoorbeeld), heb ik ook bij mijn bladerdeeg gedaan. Gewoon om het wat meer spanning te geven, wat meer mondgevoel.
Oliebollen ga ik vanavond aan beginnen, volgens het door mijzelf ontwikkelde recept van een paar jaar geleden (staat nog in het vorige topic). Krenten en rozijnen staan sinds gisteren te wellen in appelsap en cachacha (de rum was op). Ik maak uiteraard ook naturel.
Als ik tijd over heb maak ik ook nog crème brûlée, maar dat is nog niet zeker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_121002019
Ik heb gister oliebollen en appelbeignets gebakken, heerlijk als ze net uit het vet komen! Passen 7 oliebollen of 4 appelbeignets tegelijk in de frituurpan, ging mooi :D
  maandag 31 december 2012 @ 13:01:25 #57
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_121005423
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 11:27 schreef djkoelkast het volgende:
Ik vind het altijd een uitdaging om dingen te maken en ik probeer ze altijd ietsje anders te maken. Met meer smaak of meer structuur/textuur, bijvoorbeeld door vaak volkorenmeel toe te voegen (niet alles, maar een 10% bijvoorbeeld), heb ik ook bij mijn bladerdeeg gedaan. Gewoon om het wat meer spanning te geven, wat meer mondgevoel.
Oliebollen ga ik vanavond aan beginnen, volgens het door mijzelf ontwikkelde recept van een paar jaar geleden (staat nog in het vorige topic). Krenten en rozijnen staan sinds gisteren te wellen in appelsap en cachacha (de rum was op). Ik maak uiteraard ook naturel.
Als ik tijd over heb maak ik ook nog crème brûlée, maar dat is nog niet zeker.
Ja leuk! Je bent er goed mee bezig!

Het is zeker leuk om zelf aan de slag om zo de smaak en het mondgevoel te 'manipuleren', maar wat ik ook leuk vind is, dat je b.v. met volkoren meel, de boel wat gezonder kan maken. Zelf een pizzabodempje maken b.v. en dan veel gezonde toppings en het is geen snack meer maar een gezonde maaltijd! ;)

Maar goed, het gaat hier over oliebollen. :P Ik heb je recepten zeker gelezen en als leidraad gebruikt, maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet zou gaan sleutelen. ;) Ik heb er b.v. wat verse gember aan toegevoegd en dat geeft een heerlijk frisse ronde smaaktoevoeging, heel lichtjes uiteraard. En wat roomboter gesmolten.

Ze zijn klaar en ben erg tevreden, nu even rusten, de bollen laten uitdampen en laat het feest maar beginnen! Hiep! ;)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  Moderator maandag 31 december 2012 @ 13:22:46 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_121006288
Dat sleutelen aan recepten is juist het leuke, ik heb geprobeerd een zo goed mogelijk basisrecept te maken, daar kun je, zolang je de nat/droogverhoudingen in de gaten houdt eindeloos mee experimenteren, dat doe ik zelf ook. Vorig jaar was iets minder geslaagd, waarschijnlijk door te veel harde tarwe, daardoor werden de bollen niet echt bruin en iets te stevig, lesje voor de volgende keer dus ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_121014899
Hier aan het bakken met het recept van de eetschrijver:

http://eetschrijven.blogspot.nl/2009/12/bollen-bakken.html

Ik vind ze lekker en mijn oliebollen-avontuur is vanaf dit jaar serieus van start gegaan.
Komende jaar dus wat vaker oliebollen maken, met verschillende recepten/vullingen.

DJKoelkast: Heerlijk om idd plezier te hebben tijdens de reis ;) , ikzelf heb nog nooit zelf bladerdeeg gebakken en wil dat binnenkort eens gaan doen. Vooral eigenlijk omdat ik eens leuke croissant varianten zag met allerlei vullingen en omdat versgebakken nog steeds het lekkerst is!
Lijnen doen we na onze dood!
http://safranaargana.blogspot.com/
  maandag 31 december 2012 @ 18:43:40 #60
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_121018806
Wederom oliebollen gebakken met mijn recept uit 2007 (zie topic 1) en ze zijn weer geweldig gelukt. Goudbruin, luchtig en gaar. De verhouding 1:1 voor melk en meel werkt bij mij toch echt het beste.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_121019022
volkoren bollen! En ja, ze worden hier verschikkelijk lekker gevonden. En er zit nog zuivel in het beslag ook :P



  maandag 31 december 2012 @ 20:16:06 #62
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_121021262
Zonder handen-branden een behoorlijke partij bollen gebakken. Staat de buurman ineens aan de deur die op een of andere wonderlijke manier met de overproductie van een oliebollenkraam was opgezadeld. Of we hem alsjeblieft konden bevrijden...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator maandag 31 december 2012 @ 20:57:06 #63
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_121022169
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 18:50 schreef evo87 het volgende:
volkoren bollen! En ja, ze worden hier verschikkelijk lekker gevonden. En er zit nog zuivel in het beslag ook :P

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Daarom zijn ze ook zo donker, maar mooi gaar!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_121022184
Alleenmaar zelfbak. _O_
Lekker happen
  † In Memoriam † dinsdag 1 januari 2013 @ 23:24:48 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121055461
Mijn oliebollen zijn ook door iedereen die ze geproefd heeft geslaagd bevonden ! Mede dankzij de tips en truucs in dit topic.

Ik had het beslag in 2 ongelijke delen gedeeld (direct na het mengen): 1 deel naturel en 1 deel gemengd met rozijnen die eerder zo'n 24 uur in de ruim hebben liggen weken (daarna wel uit laten lekken natuurlijk).

Ik heb in een deel van het natural-deeg tijdens het in de olie scheppen een stukje fruit (appel of peer uit blik) gedaan. Helaas zat er door die methode wat weinig vrucht in de vrucht-gevulde bollen dus dat moet anders de volgende keer.

Overigens, ik heb nu 3 liter zonnebloemolie in de frituurpan zitten. M'n ouders vinden dat ik dat spul wel terug kan gieten in de flessen en over +/- een jaar weer gebruiken. Ik heb zo mijn twijfels. Wat vinden jullie ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 1 januari 2013 @ 23:32:31 #66
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_121055924
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:24 schreef 2cv het volgende:

Overigens, ik heb nu 3 liter zonnebloemolie in de frituurpan zitten. M'n ouders vinden dat ik dat spul wel terug kan gieten in de flessen en over +/- een jaar weer gebruiken. Ik heb zo mijn twijfels. Wat vinden jullie ?
Na de oliebollen heb ik nog een partij appelbeignets gemaakt waarna de karamel in mijn bakolie ronddreef. Olie maar afgevoerd... En om zonnebloemolie nou een jaar te gaan bewaren? Voor spul van 90 cent per liter? Ik zou de gok niet nemen dat je dan ineens in ranzige olie aan het werken bent
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator dinsdag 1 januari 2013 @ 23:33:34 #67
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_121055977
Olie weggooien, pan schoon opbergen en volgend jaar weer pakken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † dinsdag 1 januari 2013 @ 23:34:45 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121056049
Mooi, dan giet ik de olie inde tank van mijn auto.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_121056649
Mijn oma doet rustig 5 jaar met dezelfde olie. Je begrijpt dat ik daar geen oliebollen eet :+
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_121064337
ik heb vd week appelbeignets en oliebollen gebakken.

oliebollen had ik als volgt:
500 gr bloem
100 gr eieren
8 gr gist
375 ml water
snufje zout
2 zakjes vanilliesuiker

super lekker
  woensdag 2 januari 2013 @ 11:03:40 #71
19529 Fendy
True Spirit
pi_121065178
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 23:46 schreef robuust89 het volgende:
Mijn oma doet rustig 5 jaar met dezelfde olie. Je begrijpt dat ik daar geen oliebollen eet :+
Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar oud :o uiteraard niet gegeten :')
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_121346471
Ik doe ook al een paar jaar zelf oliebollen bakken. Eerste paar jaar met een pak mix van de koopmans gedaan om een beetje feeling te krijgen voor het bakproces en met de jaarwisseling van 2011-2012 de stap gewaagd en een recept gezocht op internet om ze helemaal zelf te bakken.

Ik heb dit recept gevolgd, vorig jaar met westmalle erin en dit jaar west vleteren erin. Ik word tot nu toe door mijn vrienden nog elk jaar weer gevraagd of ik ze wil bakken. :P
  † In Memoriam † woensdag 9 januari 2013 @ 12:50:27 #73
91830 MaximusTG
pi_121348700
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2013 11:03 schreef Fendy het volgende:

[..]

Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar oud :o uiteraard niet gegeten :')
Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel ja :P.
  woensdag 9 januari 2013 @ 13:26:05 #74
19529 Fendy
True Spirit
pi_121349863
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 12:50 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel ja :P.
Het zag eruit als teer, smaakt voor mijn gevoel ook vergelijkbaar :')

Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  † In Memoriam † zaterdag 19 januari 2013 @ 00:38:45 #75
25682 2cv
Niet subtiel
pi_121750117
Ik heb vanavond (weer) oliebollen gebakken, maar ben het citroensap vergeten. Ik heb niets gemerkt, behalve dat het deeg plakkeriger leek. Kan dat kloppen ?

En hoe kan ik ze het beste bewaren ? Ze zitten nu in schalen in een doos op +/- 10 graden celcius. Zijn ze morgen nog goed en lekker ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')