Duvel | vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:30 | |
Enkele hoogtepunten uit het vorige topic: en niet te vergeten: Hier keuvelen we verder.. Laatste post: Modelspoor, deel VIII Beurskalender! http://www.modelspoorbeurs.nl/ http://www.modelspoordagen.nl/ | ||
NikkelCobalt | vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:39 | |
Aangezien vorig topic 1,5 jaar heeft gelopen, neem ik mij voor in dit deel een start te maken met mijn eigen modelbaan. | ||
Duvel | vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:00 | |
Je kunt voor relatief weinig geld met een oude pc, een oude trafo en een printje van Conrad en gratis software al digitaal rijden! | ||
NikkelCobalt | vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:12 | |
Je zit alleen met je decoders die je moet aanschaffen, maar een dcc decoder hoeft niet veel te kosten volgens mij? ¤ 15-25 euro? | ||
Duvel | vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:13 | |
Ja, o.a. Voor H0 zijn ook zeer goedkope Hornby-decoders te koop, volgens mij rond de 10 euro. Ik heb er nog geen ervaring mee. Reken voor een ESU Lokpilot 4 op 25 euro, maar dan heb je ook meerdere functie-uitgangen, functie-mapping en weet ik veel wat voor stoere functies. | ||
Wombcat | vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:38 | |
Ik heb een Minitrix-locje met een Hornby-decoder. Ben daar niet zo blij mee, want je kunt de maximum snelheid niet instellen. | ||
Duvel | vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:50 | |
Je hebt gelijk, zie ik nu. Ik heb er eentje liggen maar nog niet ingebouwd. Was de bedoeling dat ie de propeller van de Schienenzeppelin gaat aandrijven. | ||
whY... | woensdag 31 oktober 2012 @ 07:34 | |
Ochtend! Door de foto's ben ik weer super enthousiast natuurlijk. Ik vroeg mij af, zijn er ook mensen die alleen de locs en wagonnen sparen of kopen deze mensen dan 'echte' miniaturen (die niet rijden kunnen) en natuurlijk een mooie beginnersvraag, misschien vind iemand het leuk om digitaal en analoog verschil uit te leggen? En waarom digitaal kan werken op een analoog spoor met analoge treinen? Want ik heb dit ooit wel eens bekeken maar snap het eigenlijk niet meer xD | ||
Wombcat | woensdag 31 oktober 2012 @ 08:04 | |
Met digitaal staat er continu spanning op de baan. In de loc moet je een decoder zetten. De decoder geeft de spanning gedoseerd door aan de loc. Vanuit je centrale (b.v. multimaus, mobile station, intellibox etc.) vertel je de decoder hoeveel spanning die door moet laten, dus hoe snel de loc rijdt. De digitale stroom is 'anders' dan analoge stroom (digitaal is een vorm van wisselstroom). De decoder kan herkennen of er digitale of analoge spanning op de baan staat. Als hij analoge spanning herkent, geeft 'ie die gewoon door aan de motor. Dit is een beetje versimpeld verteld hoe het werkt. | ||
NikkelCobalt | woensdag 31 oktober 2012 @ 10:23 | |
Er zijn volgens mij weinig miniaturen die niet kunnen rijden. Ja, die dingen die je bij tijdschriften krijgt bedoel je. Maar die zijn zeer ongedetailleerd. Volgens mij is een motor en loopwerk ook maar een klein deel van de prijs van een trein. Dus, ik denk niet dat er mensen zijn die 'dummys' verzamelen... Misschien een enkeling. En, de meeste verzamelaars zonder baan dromen wel van een baan ;-) | ||
NikkelCobalt | vrijdag 2 november 2012 @ 14:37 | |
Geen ruimte voor een modelspoorbaan? Trek je buren gewoon mee in de hobby! http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.11294210.html | ||
Herr.Flick | vrijdag 2 november 2012 @ 14:53 | |
Fiorano | vrijdag 2 november 2012 @ 15:47 | |
Prachtig filmpje! | ||
Driftkikkerrrrr | vrijdag 2 november 2012 @ 20:02 | |
Mijn god. | ||
DaMart | vrijdag 2 november 2012 @ 20:15 | |
Ik wil ook zulke buren. Kan ik eindelijk mijn uitbreidingsplannen verwezenlijken . | ||
DaMart | vrijdag 2 november 2012 @ 20:52 | |
Apart... ik heb geen bovenleiding, maar zet wel altijd de panto's omhoog van het materieel op de baan. Op Youtube staan dan weer heel veel filmpjes van mensen die wel bovenleiding hebben, maar dan laten ze de panto's juist naar beneden . Ik zou toch denken dat je die dingen juist omhoog zet als je bovenleiding boven je baan hebt . | ||
Duvel | vrijdag 2 november 2012 @ 21:48 | |
Je bovenleiding moet wel goed hangen en stevig zijn om daar beugels tegenaan te zetten... | ||
Herr.Flick | vrijdag 2 november 2012 @ 23:31 | |
Pantograaf helemaal uit vond ik geen gezicht, maar met een visdraadje en een knoopje leggen kom je een heel eind! | ||
DaMart | vrijdag 2 november 2012 @ 23:34 | |
Daar heb je ook wel weer een punt. Maar ik zou het zelf toch of goed doen, of niet . Morgen trouwens maar even naar de modelspoorwinkel. Van de week reed een van de locs bonkend over de baan en hij kwam niet meer tegen de helling op... lekke antislipband en een verdwenen antislipband . | ||
Bitlord | woensdag 7 november 2012 @ 16:26 | |
In de categorie hoogteverschillen overbruggen: Meer filmpjes van Miniatur Wunderland binnenkort hier en nu al deels op mijn Youtube-account. | ||
Flodder450 | vrijdag 9 november 2012 @ 11:34 | |
Ik wet eindelijk wat het merk is van die dubbeldekker van ons Een Roco | ||
Cryothic | vrijdag 9 november 2012 @ 12:25 | |
Wat is nou de beste plek om "fijn" gaas vandaan te halen? Ik wil wat klooien met landschappen enzo. En van hout ga ik dan een geraamte maken. Daaroverheen wil ik gaas nieten/lijmen, en daaroverheen dan gipsdoek. En misschien flexiebele tegellijm als rotsjes ofzo. Maar volgens mij verkoopt de bouwmarkt vooral vrij grof gaas en per strekkende meter. Of verkopen die ook kleine stukjes? Momenteel klooi ik af en toe wat met een soort diorama van 30x20cm. Dus om dan met een vierkante meter gaas aan te komen gaat ook wat ver | ||
NikkelCobalt | vrijdag 9 november 2012 @ 13:40 | |
Ik heb geen verstand van berglandschappen maken, maar je zou ook 2 lagen gaas kunnen gebruiken. Ik weet ook niet waar je nu tegen aan zit te kijken, maar kippengaas is volgens mij fijn genoeg voor bergbouw. Je zou trouwens ook de hele boel in styrodur/roofmate oid kunnen maken (met gips voor afwerking), lijkt me zelf wat makkelijker, omdat je meer flexibel bent in aanleg en eventueel afbraak voor een nieuw spoortje. Met een gips-gaas constructie wordt dat wat lastiger, omdat je het gaas opnieuw moet vormen en je skelet moet aanpassen. Al is een tunnel aanleggen in styrofoam ook meteen weer wat lastiger natuurlijk, maar je kunt hier ook een gulden middenweg in zoeken. Een filmpje ter inspiratie: | ||
Cryothic | vrijdag 9 november 2012 @ 13:44 | |
In het geval nu gaat t om een dioramatje, dus er zal niet opeens zomaar een spoortje bij komen. Daar is met het geraamte al rekening mee gehouden. Ik zal zo het filmpje eens kijken | ||
NikkelCobalt | vrijdag 9 november 2012 @ 13:48 | |
Kijk dan vooral deel 2 er ook even bij, die vent maakt in mijn ogen wel een geniaal dioramaatje van een rotspartij! deel2: | ||
DaMart | vrijdag 9 november 2012 @ 19:41 | |
Ik had nog wat ruimte in de vitrinekasten en dus is er een eerste levering van nieuw materieel geweest vandaag . Binnenkort komen er nog een paar varianten van die Re 4/4 II uit, die ik ook wil hebben . | ||
DriekOplopers | vrijdag 9 november 2012 @ 21:57 | |
Mooie spullen. Proficiat! | ||
Flodder450 | zondag 11 november 2012 @ 00:23 | |
Hoe staat het eigenlijks met joun Hondekoppen Driek? | ||
Wombcat | zondag 11 november 2012 @ 06:29 | |
Ik heb mijn bergen gemaakt met schilderstape en daaroverheen gips. Idee had ik hier vandaan: | ||
DaMart | zondag 11 november 2012 @ 20:40 | |
Dank je . De handgreepjes voor die wagons waren wel weer een drama trouwens... ik kon er 7 weggooien. Gelukkig pasten de reservehandgrepen die ik had voor mijn andere EW II's er ook op . En een locomotief met geluid... daar wil ik er eigenlijk wel meer van hebben . | ||
DriekOplopers | zondag 11 november 2012 @ 22:38 | |
Tijdgebrek. | ||
Duvel | zondag 11 november 2012 @ 23:06 | |
Tijdgebrek is stom. Met Driek zijn DE2 als inspiratie ben ik ook overstag gegaan, maar dan voor de gele... Mijn baan heeft nog steeds geen aankleding, dus in plaats daarvan een slechte soep. | ||
DriekOplopers | zondag 11 november 2012 @ 23:40 | |
Duvel! Gefeliciteerd met je aanwinst. In deze gele versie ben ik ooit nog eens van Zutphen naar Winterswijk gebromd. En terug. | ||
NikkelCobalt | zondag 11 november 2012 @ 23:52 | |
Artitec? Limburg of overijssel? | ||
whY... | maandag 12 november 2012 @ 00:27 | |
o wauw dat ziet er zo mooi uit! Krijgen we hier een rijdend filmpje van? | ||
Flodder450 | maandag 12 november 2012 @ 11:41 | |
mooi | ||
Duvel | maandag 12 november 2012 @ 11:43 | |
De 165, het oosten dus. | ||
Duvel | maandag 12 november 2012 @ 11:43 | |
Ja, als ie terug is van Artitec, misschien. | ||
Flodder450 | maandag 12 november 2012 @ 11:49 | |
Reparatie? | ||
Duvel | maandag 12 november 2012 @ 11:56 | |
Ja, motordraaistel liep niet goed. | ||
Duvel | maandag 12 november 2012 @ 11:57 | |
Dank je, ik heb er ook nog regelmatig in gezeten: Apeldoorn - Zutphen, Zwolle - Kampen, Heerlen - Aken, Almelo - Mariënberg. Leuke treinen! | ||
Flodder450 | maandag 12 november 2012 @ 13:24 | |
Kerstlampjes op de baan zijn doorgebrand, dat word dus lachen gieren brullen om ze te vervangen, aangezien we nooit een schema hebben gemaakt van de baan Ook heb ik een schoenendoos vol trix-spul gevonden, lijkt ergens uit de jaren 60/70 oid | ||
Cryothic | maandag 12 november 2012 @ 14:10 | |
Dat is ook wel een mooie methode ja, maar vooral voor grote stukken denk ik. | ||
DaMart | maandag 12 november 2012 @ 14:19 | |
Ik heb de bergen op mijn baan vormgegeven door piepschuim te stapelen en daaroverheen gips te smeren en er grasmat op te plakken. Werkt ook erg goed . | ||
Cryothic | maandag 12 november 2012 @ 14:58 | |
Das ook een optie. Was eerder al genoemd met roofmate. Maar momenteel zit ik maar met een plankje van 20x30 En dan heb ik er nog wat snoertjes doorheen lopen voor wat lampjes. Maar piepschuim (is dat gewoon te koop bij de bouwmarkt?) of roofmate zijn misschien nog wel de beste opties ja. | ||
DaMart | maandag 12 november 2012 @ 15:30 | |
Ik bewaar altijd piepschuim uit verpakkingen. Ik heb ook nog een behoorlijke voorraad liggen geloof ik . | ||
Cryothic | maandag 12 november 2012 @ 16:12 | |
Ja, maar weet je wat een ruimte dat kost om te bewaren? Daarbij is dat wel lastig bewerken denk ik. Of gebruik je zo'n goeiend draadje? | ||
DaMart | maandag 12 november 2012 @ 16:21 | |
Ik breek gewoon stukken af en als ik echt iets op maar wil hebben, dan pak ik een breekmes . | ||
NikkelCobalt | maandag 12 november 2012 @ 16:22 | |
Zijn allebei goed met een 'box-cutter' te bewerken. Roofmate is alleen veel fijner. Piepschuim kun je bij de meeste bouwmarkten halen, roofmate heb ik er nog nooit gezien, maar verschilt per vestiging. Heb roofmate bij een bouwstoffen handel kunnen halen. | ||
Cryothic | maandag 12 november 2012 @ 16:45 | |
Ik heb roofmate (of iig van dat blauwe fijne piepschuim) hier bij de Bouwmaat gezien. Maar ja, daar heb je net als bij de makro enzo een pasje voor nodig | ||
NikkelCobalt | maandag 12 november 2012 @ 18:05 | |
Hmm, interessant, zit een vestiging ook in Groningen, eens even een pasje aanvragen Ik heb platen van de Ubbens, maar die zit in Noord/Oost Nederland | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 00:43 | |
Leuk topic, ben zelf ook op dit moment bezig een start te maken met modelspoor na jarenlang daar niet meer mee bezig te zijn geweest. Het wordt in iedergeval een N baantje en hoop mijn grootvaders hulp daarbij te krijgen omdat hij altijd zo een baan heeft gehad en hij mij vast hulp kan geweven qua ontwerp e.d. Aansluiten, bouwen e.d. zal ik zelf wel doen, hij is tenslotte al een jaartje ouder en dat gepriegel wil ik hem wel besparen. Moet wel zeggen dat het getik van de treintjes zeer rustgevend werkt. . Mijn eigen treintjes komen de komende week stap voor stap binnen met als pronkstuk de 1601 van Fleischmann, het eerste treintje waar ik ooit mee reed op de modelspoor en nu mijn eerste eigen treintje zal zijn. | ||
whY... | woensdag 14 november 2012 @ 01:01 | |
Ik ben heel benieuwd naar foto's en materiaal naarmate je baan groeit Oh misschien toch maar even langs de modelbouw winkel morgen om even te kwijlen.... | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 01:21 | |
Toch niet die zonder de grijze band bij de ramen? Hoe Fleischmann daar op is gekomen is... | ||
whY... | woensdag 14 november 2012 @ 01:24 | |
Nu ik toch NS materieel zie, ik ben nogal fan van de moderne treinen en dus ook NS geel, maar ook thalys etc. Is het dan handig te investeren in Marklin of kan ik nu dan beter overstappen op ROCO, Fleishman ofzo. Dan laat ik het antiek voor antiek en start ik gewoon opnieuw. Nu kan ik nog switchen van merk zonder dat het echt pijn doet. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 01:38 | |
Ik durf wel te zeggen dat het aanbod h0 2rail groter is dan 3rail ;-) En het artitec spul wordt volgens mij voor 2 en 3rail gemaakt, dus daar hoef je niet wakker van te liggen. En voor de doehetzelver zal het vast mogelijk zijn om andere merken om te bouwen. | ||
Duvel | woensdag 14 november 2012 @ 06:54 | |
Ombouw is wel lastig. Als ik opnieuw zou beginnen, zou ik voor 2-rail gaan. | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 11:34 | |
Volgens de foto op Marktplaats, die volgens mij echt door de verkoper is gemaakt, is het er een met een grijze band.bij de ramen . | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 12:05 | |
Ah. Nog een speciale reden dat je de 1601 hebt gekozen dan? Zelfde nummer als je ooit mee reed? | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 12:41 | |
Het was voor mij het eerste modeltreintje van mijn grootvader waar ik mee mocht spelen dus ik was er zeer op gebrand om deze inderdaad ook in mijn collectie te hebben. Vooral nostalgie dus. Ik weet nog niet of ik hem ga laten digitaliseren (schijnt een ramp te zijn bij dit model) maar ik ga er in ieder geval een tijdje analoog mee rijden. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 12:47 | |
Ohja, dat is leuk om hem dan weer te hebben. Ik heb wel een FLM 1738 gedigitaliseerd, al weet ik niet in hoeverre die verschilt met de 1601: Deze was goed te doen Dremel is wel aan te raden om in de printplaat ruimte te maken | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 13:19 | |
Ruimtegebrek is iets wat ik hoorde waar alle NS 16xx en 17xx locjes last van schijnen te hebben bij Fleischmann. Het grote probleem van de 1601 is natuurlijk dat hij ruim voor de digitale tijd is uitgebracht, ik geloof in de jaren 80 toen het nog lang niet van toepassing was en men er ook geen rekening mee hield, ik vrees dus dat ik ook aan het motorblokje aanpassingen moet doen en dat doe ik liever niet, ben niet zo ontzettend handig. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 13:36 | |
Valt wel mee dus, heb ik ondervonden. Nog even gezocht, maar volgens mij verschillen die dingen niet zoveel van elkaar, printplaat is van ander materiaal/kleur zo te zien. Kan me ook niet voorstellen dat ze het metaalwerk aanpassen: een nieuwe matrix maken onder het mom "laten we het de digitaliseerder makkelijk maken" is een dure grap. Vandaar ook dat Minitrix een amerikaanse loc als NS 2200 verkoopt Maar als je er absoluut niet handig mee bent, dan zou ik me er niet direct aan wagen nee. Mocht je willen experimenteren kun je beter een lokje van 25 euro verneuken. Ruimtegebrek had ik alleen echt last van in de FLM V60 in ACTS livrei. Toch zonder aanpassing een standaard (dus geen micro) -decoder in weten te krijgen | ||
Cryothic | woensdag 14 november 2012 @ 13:39 | |
Grappig, ik heb een Fleischmann Piccolo 7363, (kon ik toevallig lezen op een foto van t doosje, want ik ben niet thuis ), maar die heeft wel die grijze banden aan de zijkant van de cabine zeg maar. Zijn er dan 2 modellen/lichtingen van? Of zou m'n pa die ooit zelf erop geschilderd hebben? (of de vorige eigenaar, want volgens mij kocht m'n pa veel 2de hands ) Die van mij heeft er ook zo'n gemeente-wapen op trouwens, zie ik op die foto van jouw ook niet. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 13:49 | |
Zou goed kunnen dat het een nieuw uitgebrachte versie betreft. Volgens mij was er ook een startset waar eentje bij zit, alleen ik kan daar zo snel niks meer van vinden. | ||
Cryothic | woensdag 14 november 2012 @ 15:31 | |
Hm, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden. Heb hem iig in een origineel Fleischmann doosje. Ik weet niet hoe die in de starterset verpakt zou zitten. | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 15:55 | |
Okay, dat is in ieder geval goed om te weten, ik ga het dan over een paar maanden maar eens proberen met een goedkoop oud locje inderdaad om te kijken of ik het voor elkaar kan krijgen, beetje oefenen met solderen enzo. Anders kan ik later altijd nog voor het Dinamo systeem gaan, misschien iets ingewikkelder maar minder gepriegel in de locjes zelf begreep ik. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 16:14 | |
Klopt, Dinamo stuurt op blokbasis je modelbaan aan. Per blok kan Dinamo dan zelf een spanning op het blok zetten, analoog of digitaal DCC. (Haha, digitale spanning). Ik weet niet hoe het zit met combinaties, 2 digitale loks op een, op dat moment, digitaal blok zal niet zo'n probleem zijn, een digitale en analoge op 1 blok weet ik niet. Analoge loks worden met PWM (pulsbreedtemodulatie) gevoed, waardoor je de loks kunt laten "kruipen" (echt langzaam rijden). Iets wat je met een gewone trafo niet kunt. Plus, door ook nog een hoogfrequente spanning er overheen te blazen blijven lichtjes van de lok gewoon branden op volle sterkte, itt het analoge bedrijf waar de lichtsterkte afhankelijk is van de snelheid van de lok. Het is wel een stuk duurder dan een DCC oplossing | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 16:25 | |
Ik heb in ieder geval al een Multi Maus besteld die binnenkort binnenkomt en een treinstel dat digitaal is voorbereid (zonder decoder nog er in maar die is zo geplaatst). Het valt mij wel op dat het erg veranderd is sinds ik voor het laatst met treintjes heb gereden dus ik ben al flink aan het bijlezen. Ik dacht echter dat je met analoge spanning de trein juist preciezer kon aansturen omdat je zelf de spanning regelt terwijl digitaal vooral in stappen werd geregeld. Persoonlijk lijkt analoog mij qua vloeiende bewegingen dan het mooist qua vertragen en optrekken. Maar Digitaal is natuurlijk ideaal qua meerdere treinen en de lampjes die voluit blijven branden. Komende maand maar eens de dubbeldekker bij Phildie bestellen en dan heb ik in iedergeval de treintjes rondrijden die ik al wilde hebben toen ik nog een jochie was, de ICE en de dubbeldekker (waarvoor de 1601 of vergelijkbare NS loc uit de 16xx of 17xx een must was, al is de 16xx natuurlijk tegenwoordig nog maar zelden te vinden bij dubbeldekkers, als hij uberhaupt nog flink te zien is). Maar, ik zie dat er in mijn woonplaats een bedrijf is die treintjes digitaliseert, ideaal . [ Bericht 8% gewijzigd door DJJoris op 14-11-2012 17:01:54 ] | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 17:01 | |
Digitaal gaat in stappen, dat klopt. Dat is een beperking in adresruimte. Bijvoorbeeld 24 stappen is makkelijker te bereiken dan 128 stappen, dat neemt veel bandbreedte in waardoor het, of langer zou duren voordat een trein weer reageert op een nieuw signaal (DCC, zou dan eerst heel lang luisteren doordat er meer langere berichten doorkomen), of het aantal treinen dat maximaal aangestuurd kan worden veel kleiner wordt (SLX). Ik denk dat Dinamo daar geen last van heeft. Oplossing voor dit probleem is overigens dat in de decoder in te stellen is wat het bereik is. Stel je gaat tot maximale snelheid (racetrein), dan moet je die 100% in bijvoorbeeld 24 stappen verdelen. Zeg je nu, ja mijn treinen rijden op z'n hardst 40% van de max, dan kun je dat instellen, zodat die 24 stappen regeling binnen die 40% gaat.
Als je een keer een digitale baan in werking ziet zul je versteld staan hoe soepel het loopt in vergelijking met analoog! Het schokt niet! En zelfs voor optrekken en afremmen zijn functies in decoders gebouwd die dit regelen, zodat als je bij stap 0 direct naar 24 schakeld, hij gewoon heel rustig optrekt. De curve hierbij zijn zelfs ook in te stellen. Verkoopt Phildie die dubbeldekkers nog? Of zit er wachtlijst achter? Wat er op z'n site staat is helaas niet allemaal direct leverbaar En als je een Phildie DDM2 stam neemt, kan ik aanraden tzt ook eens naar een Minitrix 1800 te kijken. Deze komt qua kleurstelling meer overeen met de DDM2. Ik vind de FLM kleuren erg oranjegeel overkomen. Volgens mij klopt er iets niet met de werkelijkheid, of FLM of Phildie + Minitrix doen iets fout. Je pakt flink uit met de hobby dus | ||
DJJoris | woensdag 14 november 2012 @ 17:11 | |
De dubbeldekkers staan met een blauw blokje aangegeven dus ik ga er vanuit dat hij ze nog maakt. Overigens is dat het hoogste bedrag wat ik ooit aan een treintje zal uitgeven en puur omdat ik het al zo lang eigenlijk wil zien rijden. Baal er nog steeds van dat het gewoon voor N-Spoor erg lastig is om dat soort modellen in de NS stijl te vinden. Het gaat overigens om de DDM2 stam ja en een 1800 locje staat op de verlanglijst maar voor later, tot die tijd mag de 1600 hem op sleeptouw nemen. Nu ik die winkel in mijn woonplaats gevonden hebt gaat mijn 1601 mogelijk deze maand nog onder "het mes" om door een professional te worden gedigitaliseerd. Maar flink uitpakken valt dus wel mee ;-), ja Phildie is duur maar het is hoogstwaarschijnlijk eenmalig, wil het gewoon alvast hebben om rond te rijden, de komende maanden wordt het waarschijnlijk vooral veel schuiven en meten en voorzichtig vastleggen . Moet wel zeggen dat ik lang niet meer zo enthousiast ben geweest over een hobby . | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 17:16 | |
Geen mooie Blauwe Engel van Guarniero voor jou? | ||
Wombcat | woensdag 14 november 2012 @ 20:28 | |
Het kan inderdaad dat de allereerste lichting van de 7363 nog geen zwarte banden bij de ramen had. Volgens mij is die nog uitgebracht voordat de loc bij de NS reed. Ik kan me ook vaag herinnen dat in de catalogus van 1983/84 (toen begon ik met N-spoor) hij nog zonder banden in de catalogus stond, maar dat weet ik niet zeker meer . Ik had er vroeger ook eentje. Die heb ik in 1984 of 1985 voor mijn verjaardag gekregen, ik denk 1984. Die had gewoon zwarte banden bij de ramen. Toch was 'ie al niet meer conform voorbeeld, want toen hadden de 1600s al stadswapens op de flank. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 22:59 | |
Ik las ook zoiets terug op een ander forum: het model kwam uit voor uberhaupt in werkelijkheid rond reed. Gebaseerd op de tekentafel dus; ik lees berichten dat er nooit een bandloze 1600 heeft rondgereden, zelfs het prototype niet. Maar wellicht dat iemand uit het TreinenTopic daar meer info over heeft. Zit ik alleen nog mee, dat ik vrijwel zeker weet dat het een nieuwe startset was, met bandloze 1600 (of zou dat dan een 1700 zijn geweest?). Dat zou dan te verklaren zijn door dat FLM per ongeluk een verkeerd ontwerp van de plank heeft gehaald en dat heeft geherproduceerd. | ||
Cryothic | woensdag 14 november 2012 @ 23:09 | |
Bedoel je nou dat Dinamo duurder is dan DCC? | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 23:14 | |
Euh, ja, behoorlijk? Of volgens jou niet? | ||
Cryothic | woensdag 14 november 2012 @ 23:28 | |
In mijn geval niet denk ik. Ik heb ooit eens een berekening gemaakt. Maar met alle standaard onderdelen (dus 8 baanvakken geloof ik enzo) zou ik aan hardware 400 euro kwijt zijn meen ik me te herinneren. En dan zou het moeten werken. Wat kost een systeem om digitaal aan te sturen? Volgens mij was zo'n controller alleen al 200 euro. En dan komt er ook nog eens 100 euro per trein bij om decoders in te gaan laten bouwen. De treintjes die ik hier heb zijn geen van allen (vermoed ik) voorbereid voor decoderinbouw. En zo heel handig met solderen ben ik ook weer niet. Dus dat is wel een risico om zelf te gaan doen. Daarbij zijn losse decoders volgens mij ook een euro of 30-50? Dus als ik dan een paar locs wil laten rijden, ben ik een kapitaal kwijt om digitaal te rijden volgens mij. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 23:46 | |
dcc centrale 100 euro, decoder 20 per lok. Volgens mij moet dat kunnen. Maar je hebt gelijk dat als je analoog blijft op dinamo, je geen decoderkosten hebt natuurlijk. | ||
NikkelCobalt | woensdag 14 november 2012 @ 23:54 | |
(typte net op telefoon) Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat bij het maken van zo'n berekening met bepaalde overwegingen (zoals het niet zelf digitaliseren) je inderdaad uit kan komen dat het voordeliger is om Dinamo te rijden. Maar ik denk wel dat je een basissysteem digitaal goedkoper met DCC kunt opzetten. Ben zelf overigens, zoals wellicht bekend uit eerdere topics, Selectrix rijder. DCC heb ik verder niet zoveel mee | ||
whY... | donderdag 15 november 2012 @ 00:59 | |
Hey mensen, 'net terug' van de modelbouwwinkel! ohw wat een mooie treinen lagen er weer... maar daar ging ik niet voor Ik heb even gepraat over 2-rail en 3-rail en Marklin en Roco en Fleischman maar het kwam bij mij een beetje uit op 'dat het allemaal niet zoveel uitmaakt'. Die man is zelf 2-rail rijder erg deskundig en heeft veel uitgelegd qua verschillen. Ik moet zeggen dat het in de looks van de baan zelf, de bededded 2-rail van Roco wel érg mooi is, maar de niet bedded Krail van Marklin ook erg goed eruit ziet. En de flexrailsen enzovoorts. Dus ik weet het nog niet, het lijkt erop dat ik misschien toch 3-rail blijf rijden, maar liever laat ik me overtuigen door iemand (van jullie) om danwel 2 danwel 3 rail te gaan rijden. Ik heb in ieder geval de folders weer en ga weer lekker zitten neuzen. Wat me wel opviel is dat sommige treinen die ik wil niet eens zo duur zijn dus dat is weer een plus punt, sommige zijn natuurlijk weer wel duur maar ja daar sparen we dan maar voor. Eerst maar eens knopenhakken en meelezen hierzo naar al dat mooie spul. | ||
DJJoris | donderdag 15 november 2012 @ 00:59 | |
Wanneer ik Guarniero centjes heb misschien (n)ooit . Verder denk ik dat Digitaal het goedkoopst is als je nieuw begint zonder een grote collectie van analoge treintjes maar dat hoe groter de collectie al is je mogelijk goedkoper uit bent om Dinamo te nemen, voor mij hangt het er nog een beetje vanaf denk ik, indien mijn Grootvader materieel beschikbaar stelt dan wordt het denk ik Dinamo en anders gaan we gewoon gelijk digitaal. Wat ik mij wel afvraag, vroeger reden de Fleischmann treintjes van mijn grootvader nooit op Trix rails, is dat een foutje qua stroomvoorziening/aansluiten of hoorde dat toen? En is dat nu voorbij? | ||
DJJoris | donderdag 15 november 2012 @ 01:00 | |
Oh ja, helemaal vergeten, Marklin had dat 3 rail systeem , good old memories, heb er daar ook nog 1 van gehad, Loc van meer dan 30 jaar oud nog liggen die het nog doet . | ||
whY... | donderdag 15 november 2012 @ 01:02 | |
Ik heb ook 1 locje van die leeftijd denk ik Mijn vader heeft nog veel spul, ik ga vrijdag naar me pa, misschien toch maar eens lief aankijken of ik de erfenis 40 jaar eerder mag ontvangen | ||
Duvel | donderdag 15 november 2012 @ 08:28 | |
De eerste 1600 is meteen met grijze band afgeleverd. Ik heb een juichboekje van Alsthom uit die tijd waar ie prominent op staat. | ||
Cryothic | donderdag 15 november 2012 @ 08:59 | |
In mijn geval heb ik een collectie treinen van m'n pa ge-orven (klinkt raar). En ja, met 20 euro per loc is het misschien wel te doen. Maar ik denk niet dat ik het zelf kan. Voordeel van digitaal is volgens mij wel dat je minder werk kwijt bent met het instellen van je baan t.o.v. dinamo. Of zie ik dat verkeerd? Volgens mij moet je voor Dinamo meer railsjes doorzagen, baanvakken maken, sensors plaatsen enzo? | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 11:13 | |
Nouja, met DCC heb je een heleboel parameters die je per decoder kunt instellen, dus daar ben je ook wel even mee bezig om alles fine te tunen Ook een reden dat ik voor Selectrix ben gegaan. Die blokken/baanvakken/railsjes zagen heb je inderdaad met Dinamo. Maar ook met volwaardig digitaal doe je dat voor je bezetmelders ook. Al heb je die niet per se nodig, dit zou je softwarematige kunnen oplossen. Voor de bestuurbaarheid wil je waarschijnlijk wel meer blokken definieren dan in een digitaal systeem => meer zagen, meer Dinamo componenten. Je zit wel met veel software instellingen: als jij met analoge treinen rijdt, en de trein rijdt van blok 1 => blok 2 binnen, dan moet Dinamo op dat moment wel blok 2 inschakelen. Dit kan maar op 1 manier: in de software (koploper bv) moet de spoorlayout bekend zijn. Vooraf moet je dit dus allemaal instellen. Al heeft de gemiddelde digitale spoorbaan natuurlijk ook een PC erbij. Maar dat hoeft niet per se. Ik lees ook nog even net op de site, maar in een eerdere reply zei ik iets over digitaal en analoge lok op 1 blok: dat kan dus niet. (alleen van toepassing als je multitractie wilt rijden) | ||
Cryothic | donderdag 15 november 2012 @ 11:21 | |
qua princiepe zou ik blind voor digitaal gaan. Maar dan lopen de kosten voor de treinen zo op. Dat is m'n grootste barriere. Kan het in m'n treintjes ingebouwd worden, en wat gaat t kosten. Het budget is niet schrikbarend hoog, dus als je dan het eerste jaar maar met 1 of 2 loc's kunt rijden, is de lol er ook snel vanaf | ||
DriekOplopers | donderdag 15 november 2012 @ 11:26 | |
De rails van Marklin vallen nog wel mee, qua lelijk. Maar de wissels zijn echt heel erg lelijk met al die omhooglopende contactpunten. Geen gezicht. Als je echt wat moois wilt, moet je voor tweerail gaan. | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 11:39 | |
Ik heb ook geen advies voor je, ik heb alleen antwoorden Tuurlijk het is duur, Dinamo in opstartkosten misschien meer, maar bij uitbreiding minder. Bij DCC is het eerder andersom. Maar aan het eind van de rit ben je misschien wel evenveel kwijt! Ben je al in het bezit van een spoorbaan? Anders zou ik ook overwegen daar eerst mee te beginnen, en dan analoog te rijden. Later kun je altijd overstappen. Door alles in blokken te delen en handmatig delen in te schakelen ben je voorbereid voor de toekomst, voor welk digitaal systeem dan ook. Bouwkosten en aanschafprijzen van wissels en wisselmotoren zijn ook niet gering namelijk. En een een digitaal systeem zonder spoorbaan is ook maar zo-zo | ||
Cryothic | donderdag 15 november 2012 @ 11:43 | |
Ik heb de oude treinbaan van m'n pa uit elkaar gesloopt. Dus ik heb wel een verhuisdoor met behoorlijk wat rails ja. Hij had zelf idd ook baanvakken gemaakt, maar dat werd elektronisch geregeld (baanvakken aan en uit aan de hand van treinen die er reden). Maar ja, meneer was dan ook elektrotechnicus . Verder ben ik nog niet begonnen aan de bouw van een eigen baan nee. | ||
Wombcat | donderdag 15 november 2012 @ 11:45 | |
Wat voor locs heb je? Zelf ombouwen hoeft niet moeilijk te zijn (maar ik heb het zelf ook nog nooit gedaan). Er zijn ook workshops waarin het je wordt geleerd. | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 11:45 | |
Je zegt zelf dat je wenst om bepaald hogesnelheids materieel te rijden. Kijk vooral wat je wilt, en ga dan opzoeken voor welk rail systeem dit te krijgen is. Er is bijvoorbeeld geen standaard 3-rail Thalys. | ||
Duvel | donderdag 15 november 2012 @ 12:20 | |
Echt wel... | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 12:40 | |
Oh, ik las vrij recente ombouw berichten op het 3rail forum. Die deden het meer voor de uitdaging dan | ||
Duvel | donderdag 15 november 2012 @ 12:43 | |
Deze is nogal duur... Misschien dat dat wel een rol speelt? | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 13:09 | |
Hmm... nouja het zijn whY... z'n centen. ¤ 470 eurie voor 4 bakken. Of ¤ 835 voor 10. Al is de Trix variant niet goedkoper. Beter een Mehano Thalys op de kop tikken. Of als je hier een harde plasser van krijgt: 50 eurie, van marklin, op batterijen | ||
trainfreak | donderdag 15 november 2012 @ 13:33 | |
De Kuifje Thalys bestaat ook. Kost net geen 1000 euro. Het was wel een beperkte oplage dus ik weet niet of die nu nog beschikbaar gaat zijn. Bij m'n vriendin thuis heb ik ondertussen ook de zolder kunnen inpalmen, en er ligt al een voorlopig baantje. Alleen ontbreekt de tijd me om er aan verder te werken. | ||
Cryothic | donderdag 15 november 2012 @ 16:21 | |
Weet ik niet zo 123 uit m'n hoofd. Vooral oude (neem ik aan) van Fleischmann en Minitrix. | ||
NikkelCobalt | donderdag 15 november 2012 @ 17:04 | |
123 locs, das een boel | ||
Wombcat | donderdag 15 november 2012 @ 17:04 | |
Dan heeft 'ie zeker een modelspoorzaak ge-erfd | ||
Cryothic | donderdag 15 november 2012 @ 22:53 | |
Misschien kom ik van t weekend er aan toe om eens een inventarisje te maken Treintjes van m'n pa zitten iig in hun doosjes. M'n opa gebruikte er oude foto-papier dozen voor, met schotjes. Kan nog een hele klus worden om die te identificeren | ||
Driftkikkerrrrr | donderdag 15 november 2012 @ 23:07 | |
Ik heb een jaar geleden bijna allerlei apparatuur aangeschaft, uiteindelijk toch niet gedaan omdat het te duur was. Ik kwam ook op 300 - 40 euro minimaal uit, en dan zou ik een baan kunnen aansturen met een paar blokken, wissels en een centrale. Maar daar kwam dan nog de juiste rails bij, goede wissels en zo'n 20 euro per loc voor een decoder. En dan loopt het als student al een beetje te hoog op. | ||
Duvel | donderdag 15 november 2012 @ 23:11 | |
Dat moet je als student niet doen, ik geloof dat ik tijdens m'n studententijd twee locjes heb gekocht of zo... De laatste vijf, zes jaar ging iets harder. | ||
Driftkikkerrrrr | donderdag 15 november 2012 @ 23:12 | |
Voor de geïnteresseerden mijn vraagbaak op beneluxspoor: http://forum.beneluxspoor(...)48559.html#msg548559 | ||
Duvel | donderdag 15 november 2012 @ 23:26 | |
Ga jij voor die spullen van Wim Ros? | ||
Cryothic | vrijdag 16 november 2012 @ 22:12 | |
Voor Dinamo heb je geen decoders nodig toch? Nice, die ga ik binnenkort eens even doorlezen denk ik. Tenzij het niet relevant is voor N | ||
Driftkikkerrrrr | vrijdag 16 november 2012 @ 23:26 | |
Als ik het vorig jaar had gekocht wel. Maar nu weet ik niet of er weer wat nieuws is. Misschien is de markt veranderd ofzo. Niet dat ik wat zou kopen though. Toch geen geld voor. Geen idee of je daar decoders voor nodig hebt. Behulpzame mensen met verstand op dat forum daar! | ||
NikkelCobalt | zaterdag 17 november 2012 @ 01:55 | |
Hoeft niet, kan wel. Als je digitaal/analoog gemixt rijdt. | ||
DJJoris | zaterdag 17 november 2012 @ 02:38 | |
Digitaal kan toch alleen maar rijden met Decoders? Maar goed, gelukkig met Dinamo kan je dan analoog er nog bij rijden. Kreeg in ieder geval van het N-Spoorforum te horen dat het weigeren van een Fleischmann loc op Minitrix spoor te maken had met een aansluiting wat wel goed nieuws is want tenslotte heb ik meer Minitrix rails nodig voor mijn baan dan Fleischmann want het grootste gedeelte zal niet te zien zijn. En ik bakken vol Minitrix heb liggen. [ Bericht 10% gewijzigd door DJJoris op 17-11-2012 10:51:52 ] | ||
NikkelCobalt | zaterdag 17 november 2012 @ 13:16 | |
Dat klopt, een lok zal alleen luisteren naar een digitaal signaal als er een decoder in zit Dinamo zet dus naar wens op een bepaald blok een digitale of een analoge spanning. Als je serieus een baan wilt maken zou ik altijd overstappen op Peco rails! Is in opzet veel realistischer, vooral de "code 55" serie. Zowel voor H0 als N verkrijgbaar. Voor de achtergrond is een goedkopere variant aan te raden, zoals Minitrix | ||
DJJoris | zaterdag 17 november 2012 @ 14:55 | |
Dat Peco klinkt wel interessant, scheelt ook gelijk om bochten dan te kopen en kan ik ze zelf gewoon uitleggen. Scheelt denk ik in totaal wel weer, jammer alleen dat de enige winkel die ik ken die het levert het alleen per koker van 30 stuks doet en niet verzendt. Maar ik ga me er zeker in verdiepen, en nu ik er al over nadenk komen die 30 stuks waarschijnlijk wel op ook. Bedankt voor de tip. Heb overigens besloten om geen Phildie dubbeldekker aan te schaffen, ik kan voor zo een bedrag zoveel andere leuke treintjes aan schaffen, het zijn wel mooie dingetjes maar gewoon erg prijzig en zeker voorlopig nog niet voor mij het geld waard nu ik nog in de kinderschoenen sta. | ||
NikkelCobalt | zaterdag 17 november 2012 @ 15:31 | |
Volgens mij is het wel goed te krijgen, ook in kleinere hoeveelheden. Ik kan het ook via een importeur inkopen, heb echter nog nooit iets afgenomen.. bij gebrek aan begin van een baan. En ja, voor 600-800 euro kun je inderdaad ook een boel andere dingen kopen Mijn huidige collectie: Toen ik de foto bekeek zag ik dat m'n wadloper ook mis die zet ik toch meestal wel in de vitrine. Doosje door de selectie geglipt. Hier nog op oude foto, met ICR bakken, zitten ook niet in de vitrine. | ||
DJJoris | zaterdag 17 november 2012 @ 15:57 | |
Wow, prachtige collectie . Hoop ooit zelf ook een beetje een aardige collectie te kunnen opbouwen. Maar ik begin rustig aan. Voorlopig zijn de twee treintjes voldoende, heb een paar IC wagonnetjes besteld en een klein baantje uitgetekend, hopelijk komende weken wat vrije tijd om het voorzichtig neer te leggen. | ||
Wombcat | zaterdag 17 november 2012 @ 16:18 | |
Leuk spul Ook nog maar wat pics van mij dan (nog meer in het vorige topic): | ||
DJJoris | zaterdag 17 november 2012 @ 16:22 | |
Gaaf . Ik word er helemaal stil van en ben dan ook gedeeltelijk mijn plannen aan het herzien van wat ik wilde bouwen, tenminste de locatie wil ik gaan veranderen en dus ook het type trein dat er rond gaat rijden, in ieder geval wel iets waar de ICE mooi bij past want anders heb ik die voor niets besteld en dat vind ik nu eenmaal een erg mooi treintje. Nu ik de dubbeldekker ook loslaat zit ik meer te denken aan iets van rond de grens Nederland Duitsland zodat ik ook wat Duits materieel kan aanschaffen voor de baan (is ook een stuk makkelijker te vinden). | ||
Wombcat | zaterdag 17 november 2012 @ 16:26 | |
Dank je. Ik heb laatst ook nog een (kort) filmpje gemaakt om mijn nieuwe fotocamera uit te proberen: Toen ik vorig jaar weer begon, heb ik voor een duitse baan gekozen. Kun je lekker bergen maken en er is idd meer materiaal voorhanden . Nederlands materiaal in N-spoor is toch vrij beperkt, vooral treinstellen valt erg tegen qua aanbod. Hoewel Piko nu net met een GTW 2-6 is gekomen (van de DB), dus ik verwacht wel dat daar ook nog nederlandse versies van uitkomen. | ||
DJJoris | zaterdag 17 november 2012 @ 16:31 | |
Ze hebben de GTW 2-6 en de GTW 2-8 wel in Veolia en Arriva kleuren zag ik. Leuk filmpje overigens, filmpjes zeggen natuurlijk meer dan foto's en ademt veel sfeer, verder voegt het geluid ook veel toe natuurlijk. Vandaag is trouwens mijn 1601 binnengekomen, keurig met grijze streep . Ze heeft nog niet gereden want ik heb daar nog geen tijd voor gehad maar wat een schoonheid, ben er erg blij mee . Ben benieuwd wat mijn grootvader gaat zeggen wanneer hij haar op het spoor ziet. [ Bericht 27% gewijzigd door DJJoris op 18-11-2012 00:04:55 ] | ||
NikkelCobalt | zondag 18 november 2012 @ 11:48 | |
| ||
DJJoris | maandag 26 november 2012 @ 00:20 | |
De afgelopen paar dagen mijn treintjes een beetje over een testbaantje laten rijden en het gaat prima, al heeft de 1601 loc meer problemen met een bepaalde wissel dan mijn ICE3 van Minitrix, op een of andere manier ontspoort die steeds keer op keer daar, mogelijk moet ik die wissel dan een keer gaan vervangen, het is overigens alleen als de loc over het binnenspoor moet dus in dat opzicht is het geen grote ramp aangezien dat op die manier van die kant nooit zal gaan gebeuren maar het is wel even irritant op dit moment. | ||
NikkelCobalt | maandag 26 november 2012 @ 11:34 | |
Ligt je wissel goed recht (dat je geen drempelovergang hebt), bocht direct na de wissel kan ook problemen geven, of probeer je hem open te rijden toevallig? Antislipbandjes er nog goed op? Zomaar enkele mogelijke oorzaken | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 26 november 2012 @ 12:11 | |
Ik denk dat er een waarschuwings-bordje met snelheidsbeperking mist vlak voor dat wissel | ||
DJJoris | dinsdag 27 november 2012 @ 01:11 | |
Nou die snelheid valt reuze mee want de ICE heeft er absoluut geen problemen mee. De bandjes zitten er in ieder geval nog goed op. Er viel mij wel op dat de wissel niet steeds helemaal open blijft staan, verschuift soms al na twee asjes, misschien zit de wissel iets te los. Het is in iedergeval geen groot probleem . | ||
DaMart | vrijdag 7 december 2012 @ 13:53 | |
Ik heb gisteren de verzameling SBB RE 4/4 II-locomotieven weer uitgebreid met een vijfde exemplaar . | ||
DJJoris | vrijdag 7 december 2012 @ 15:04 | |
Een erg mooie loc. Ik zit nog steeds te denken welke regio ik mijn baan wil doen plaatsvinden . | ||
DaMart | vrijdag 7 december 2012 @ 17:12 | |
Dank je. Ook deze loc maakt trouwens geluid. Dus ik ga binnenkort mijn decoders maar ruilen tegen decoders met geluid. Lekker herrie maken op de modelspoorbaan :d. Dit zijn de andere 4 van dit type op mijn baan: Eind deze maand komt er ook een Cargo-uitvoering uit, en die staat inmiddels al in bestelling. Op zich heb ik nu wel een aardige hoeveelheid materieel, die het mogelijk maakt om af en toe eens af te wisselen wat er op de baan staat . | ||
Duvel | vrijdag 7 december 2012 @ 17:29 | |
Ik heb een paar dieseltreinen met geluid, maar alles tegelijk is best veel herrie! | ||
DeZwabber | woensdag 12 december 2012 @ 14:16 | |
Ik lurk hier wel eens, en vandaag even een modelbouwwinkel binnen gelopen nadat het na een hele tijd weer begon te jeuken. Had als kind een H0 setje van Märklin, maar vanwege ruimte wilde ik nu kijken naar wat kleiners. Had in eerste instantie Z in gedachten, maar ik zag N treintjes staan en dat is wel een hele mooie grootte eigenlijk. Had nog nooit N in m'n handen gehad Nu nog even rustig de tijd nemen om te besluiten wat ik wil qua tijdperk en mogelijkheden. En bijspijkeren over de mogelijkheden van vandaag de dag, die zijn iets anders van 15 jaar geleden zag ik al. | ||
whY... | woensdag 12 december 2012 @ 22:14 | |
Ja ik vind het moeilijk bij te komen met al die nieuwe dingen, het is niet meer even je transformator aansluiten en rijden. Ik zit nu dus ook in jouw schoenen DeZwabber want wat komt er veel bij kijken! Ben laatst in Duitsland geweest hier de foto's : | ||
NikkelCobalt | donderdag 3 januari 2013 @ 14:03 | |
Ik zag net dat Piko komt met een Hondekop in 1:160 (N). En de GTW 2/6 & 2/8 voor zowel Arriva en Veolia staan ook in de catalogus. En nog beter is dat de prijs ook erg scherp is http://www.menzels-loksch(...)9693_N%20Katalog.pdf | ||
Diemux | donderdag 3 januari 2013 @ 16:42 | |
Yup, 175 euro is een koopje! | ||
ZwartmetSuiker | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:07 | |
Heb je serieus nog een schaal kleiner dan N? | ||
DeZwabber | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:10 | |
Ja, Z, ZZ en T T is gekkenwerk. Iets van 3mm spoorbreedte. Z is van deze superkleine schalen het makkelijkste te krijgen. | ||
ZwartmetSuiker | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:15 | |
Wtf dan kun je toch amper wat doen Bij N kun je nog leuke details toevoegen maar dat lijkt me redelijk onmogelijk als je treinen kleiner dan spelden zijn. | ||
DeZwabber | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:19 | |
Je ziet het dan ook bijna nergens. | ||
#ANONIEM | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:09 | |
Leuk dit topic. De reden dat ik dit zeg is omdat ik in mijn hele jonge jaren een heel plateau van mijn vader heb gekregen waar een aantal dorpjes op waren gebouwd met bergen, riviertjes en natuurlijk een spoorlijn bestaande uit de mooiste wagons die je maar kon bedenken. Dit plateau nam ook de hele zolder in beslag (hele grote zolder hadden wij) en ik herinner mij dat het bedienen van dit alles vanuit heel groot bedieningspaneel plaatsvond. Vooral als het grote licht uitging op zolder en al die dorpjes verlicht werden door de aangebrachte verlichting te samen met het geluid van de treinen die reden,geroezemoes op de stations van mensen die daar liepen (kleine mini-speakers met bandopname) of het geluid van water,koeien in de bergen auto's en bussen die toeterden op de wegen. Kortom zo realistisch mogelijk. Helaas heb ik dit later van de hand gedaan toen ik verhuisde en ouder werd alleen nu denk ik af en toe: Goh...ik zou dit weleens weer willen oppakken en proberen na te bouwen. Alleen de prijs voor wat ik wil denk ik dat we dan over duizenden euro's spreken. Of niet? | ||
Diemux | zaterdag 5 januari 2013 @ 17:30 | |
Gewoon klein beginnen en langzaam uitbouwen. Het rijdend materiaal en rails zijn de duurste post, scenery kan je goed zelf maken van alles en nog wat. Daarnaast zijn er genoeg beurzen voor tweedehands spul. | ||
DJJoris | zondag 20 januari 2013 @ 00:58 | |
Ik weet het, het klinkt belachelijk maar ik hoop dat er snel modellen (en dan het liefste N-Spoor) van de Fyra komen , ik heb een paar ideeën en daar heb ik de Fyra voor nodig . | ||
Diemux | zondag 20 januari 2013 @ 02:01 | |
Heb nu eindelijk weer wat ruimte weten te bemachtigen, moet alleen nog bedenken hoe dat in te vullen... Ideeën? Schaal N | ||
Nemephis | zondag 20 januari 2013 @ 02:31 | |
Verouderen jullie je materieel wel eens? Door graffiti of smeer of stof o.i.d. aan te brengen? Of moet het allemaal juist in nieuwstaat blijven? | ||
NikkelCobalt | zondag 27 januari 2013 @ 00:28 | |
Nog nooit gedaan. Hoewel ik absoluut vind dat brandschone treinen op een modelbaan eigenlijk direct uit de toon vallen. Ik zou het dan eerder op een goedkope wagon doen. Als je het doet verminder je de waarde (geen idee waarom ik dat zo belangrijk vind), en mocht het niet bevallen dan heb je ook gewoon pech (of bestaat er afwasbaar spul? blijft natuurlijk een risico dat er wat meer af gaat dan enkel de smeer). Genoeg reden om het te laten m.i. | ||
trainfreak | zondag 27 januari 2013 @ 08:38 | |
Je kan ook verweren met krijt of iets dergelijks. Volgens mij kan je dat nog redelijk goed afvegen zonder sporen na te laten. | ||
Wombcat | dinsdag 29 januari 2013 @ 18:42 | |
Leuk stukje in De Speld over modelspoor: http://www.speld.nl/2011/(...)raging-op-het-spoor/ | ||
Nemephis | dinsdag 29 januari 2013 @ 18:49 | |
Je hebt spul daarvoor op waterbasis wat je er zo weer afpoetst als het niet goed gelukt. Doe zelf aan modelbouw, daar wordt het veel toegepast 'weathering' heet dat. Vandaar de vraag. | ||
Nemephis | dinsdag 29 januari 2013 @ 18:52 | |
Fantastisch! En die reacties! Geldt voor die hele site, trouwens. | ||
NikkelCobalt | dinsdag 29 januari 2013 @ 18:58 | |
Ken het ja, doe het zelf ook wel op plastic kitjes. Maar om het op een trein te doen is toch eng Om meer specifiek te zijn, je wilt niet dat het spul in onmogelijk kiertjes komt van raamspijlen bijvoorbeeld. Dan wordt weghalen lastig. Je kunt ook niet elke trein helemaal uit elkaar halen. En doe je dat wel heb je weer risico van afbrekende delen. Maar ik spreek hier verder voor mezelf natuurlijk ;-) | ||
Nemephis | dinsdag 29 januari 2013 @ 19:36 | |
Een trein is ook 'ietsjes' duurder dan een bouwpakket, dat telt ook wel mee. Maar ik vind het er altijd zo onnatuurlijk uitzien, brandschone landschappen, auto's, treinen... nét niet realistisch, zeg maar. | ||
NikkelCobalt | dinsdag 29 januari 2013 @ 21:11 | |
Ben ik helemaal met je eens! Een 1600/1700/1800 loc moet bijvoorbeeld ook gewoon zwart van voren zijn. Maar ik doe het voorlopig nog maar niet | ||
Duvel | dinsdag 29 januari 2013 @ 21:15 | |
Die van mij rijdt gewoon altijd met het koninklijk rijtuig in een setting in de jaren '90, toen ze de locs nog wel wasten voor de koninklijke inzet. | ||
NikkelCobalt | dinsdag 29 januari 2013 @ 22:04 | |
Dat kan, maar een koninklijk rijtuig tussen een sleep kalkwagens is natuurlijk niet heel realistisch | ||
Duvel | dinsdag 29 januari 2013 @ 22:05 | |
Goed voorbeeld van meervoudige inzetbaarheid: die loc reed gisteren nog de koninklijke trein! | ||
NikkelCobalt | dinsdag 29 januari 2013 @ 22:07 | |
..maar de rangeerder is hem vergeten af te koppelen? | ||
Duvel | dinsdag 29 januari 2013 @ 22:07 | |
Nee hoor, verklaart alleen waarom ie nog zo schoon is. | ||
DaMart | vrijdag 1 februari 2013 @ 22:46 | |
Ik zit eens op de website van Roco te kijken en ik zie dat ze dit jaar wel met een leuk nieuw speeltje komen: een sneeuwruimer . | ||
DaMart | vrijdag 1 februari 2013 @ 23:13 | |
Gisteren trouwens een nieuwe loc opgehaald. Dit is de 6e variant van de Re 4/4 van de SBB die ik nu heb . | ||
Nemephis | zaterdag 2 februari 2013 @ 02:25 | |
Doet 'ie het ook echt? | ||
DaMart | zaterdag 2 februari 2013 @ 09:34 | |
Hij komt pas in de zomer uit, dus ik heb geen idee eigenlijk. Maar ik vind hem wel leuk. Gewoon een berg watten op de modelspoorbaan gooien om sneeuw na te bootsen en dan met dat ding de sporen weer sneeuwvrij maken . | ||
Duvel | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:27 | |
| ||
DaMart | zaterdag 2 februari 2013 @ 10:35 | |
Zoiets ga je toch ook niet midden in de winter aanschaffen, als de sneeuw er al ligt? . | ||
Nemephis | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:46 | |
Zou leuk zijn als je over je baan sneeuw-voor-diorama's kan strooien, en dat die sneeuwveger het dan écht aan de kant veegt. Hoe je dan alles weer weghaalt als je er flauw van bent weet ik ook niet | ||
valek | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:49 | |
Ik heb altijd het idee dat dit een ontzettend dure hobby is. Maar wel een leuke hobby. | ||
Diemux | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:50 | |
Qua materieel en rails kost het wel wat maar er is een zeer grote tweedehands markt en qua scenery valt er veel te maken van goedkope materialen. | ||
DaMart | zaterdag 2 februari 2013 @ 15:58 | |
Stofzuiger . Moet je wel alles wat niet weg moet, goed vastzetten . | ||
NikkelCobalt | zaterdag 2 februari 2013 @ 16:17 | |
Je kunt ook een laag piepschuim op je modelbaan plakken en een dremelbitje op je lok monteren | ||
DaMart | zaterdag 2 februari 2013 @ 16:23 | |
Voor wie nog inspiratie zoekt: Die winterbaan op het eind . | ||
DeZwabber | zaterdag 2 februari 2013 @ 16:26 | |
nice | ||
ZwartmetSuiker | zaterdag 2 februari 2013 @ 16:58 | |
Of perslucht. | ||
DeZwabber | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:04 | |
Een goeie staalborstel | ||
DaMart | zaterdag 2 februari 2013 @ 17:30 | |
Die zit al onder een van mijn schoonmaakwagons. Net weer eens even een schoonmaaktrein over de baan laten rijden . | ||
DaMart | dinsdag 5 februari 2013 @ 21:32 | |
Mijn Zwitserse baan is klaar voor de sneeuw, met de nieuwe winterwegsleeploc . | ||
Diemux | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:00 | |
Mooi ding! | ||
Wombcat | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:04 | |
Een staalborstel is toch niet zo'n goed idee voor onder je schoonmaakwagon? Dan krijg je toch krassen op de rails waar het vuil in kan blijven hangen? | ||
DaMart | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:12 | |
Bij nader inzien is het ook niet echt een staalborstel volgens mij. Geen idee wat voor materiaal het wel is dan onder de LUX-railreiniger . | ||
arkkey | dinsdag 5 februari 2013 @ 22:39 | |
Wat is nu tegenwoordig DE manier om rails (n-spoor) zo vast te maken dat het goed blijft zitten en dat het de rails zelf niet verkloot? Vroeger wel eens met dubbelzijdig plakband in de weer geweest en spijkertjes maar dat vond ik het alle2 toch net niet. Bij de spijkertjes vooral omdat de ondergrond niet overal geschikt was om in te nagelen. | ||
NikkelCobalt | dinsdag 5 februari 2013 @ 23:24 | |
Denk niet dat "de" manier bestaat... ieder z'n manier Ik heb rails dmv ballast vastgelegd op proefstukjes. Vooraf wel alles tijdelijk spijkeren om alles op z'n plek te houden, de combinatie houtlijm en ballast zorgt daarna voor fixatie. (je lijmt dus rails en grind allemaal aan de ondergrond vast) Nadelen: isolatielaag tegen geluid gaat wat lastig, en wissels moet je voorzichtig mee omgaan (er moet geen ballast tussen komen ). En 't gaat er wat lastiger uit: nachtje weken tegen een klauwhamer Wat voor ondergrond werk je op dat spijkeren een probleem was? | ||
arkkey | woensdag 6 februari 2013 @ 08:28 | |
Ik had indertijd een stukje licht verhoogde constructie met iets van multiplex ofzo, wat meer dan stevig genoeg was voor scenery/treintjes, alleen als je daarop ging lopen hameren (hoe zacht ook) trilde dat hele ding naar de kloten | ||
NikkelCobalt | woensdag 6 februari 2013 @ 14:20 | |
Zacht isolatielaagje ertussen kan dan wel uitkomst zijn: kurk oid. Maar er zijn wel meer factoren: te grote spijkers, te harde ondergrond, te weinig ondersteuning | ||
Nemephis | woensdag 6 februari 2013 @ 15:19 | |
Nu denk ik als modelbouwer meteen: gaatjes van 1mm boren, aan ondergrond vastmaken met een minuscuul schoefje, daarna ballast er overheen. Nadeel: gaatjes. Voordeel: gemak en stevige constructie. Nog even over weathering, op zoek naar info voor een project van mij kwam ik langs deze pagina waarop een oude wagon wordt verweerd. Niemand die daar een oude wagon aan wil wagen? | ||
NikkelCobalt | woensdag 6 februari 2013 @ 16:17 | |
Zeker wel. Voor 10 euro zou ik ook nog wel wat oude wagonnetjes scoren om te verneuken. Maar, dan heb je alleen een paar van die wagonnetjes rondrijden die vies zijn. Eigenlijk moet alles vies natuurlijk, ook de duurdere modellen. Overigens zou mijn voorkeur uitgaan naar een airbrush. Lijkt me dat je daarmee natuurlijker effect creëert. Helaas niet in bezit van dergelijke apparatuur | ||
Nemephis | woensdag 6 februari 2013 @ 17:51 | |
Je hebt een redelijke (made in China) airbrush plus toebehoren zoals luchtslang vanaf ongeveer vijftig Euro. Een compressor heb je vanaf ongeveer 75 Euro. Een compressor is redelijk waardevast, maar gebruikte Chinese airbrushpistolen zijn niks meer waard. Die spuiten zijn wel ideaal om op een betaalbare manier aan airbrushen te beginnen. Maar weathering kan in principe prima zonder airbrush. Met modelbouwverf in de juiste kleuren, penselen, terpetine om te verdunnen/schoonmaken, pastelkrijt, een spuitbus blanke lak kom je een heel eind. Om dit te maken verf je je wagon eerst grijs, gewoon egaal grijs zonder verwering of zo. Breng je verf aan in dunne lagen, de verf moet makkelijk uit te smeren zijn, als het te stroperig is moet je het verdunnen. Het geeft niet als de eerste laag niet dekkend is. Breng géén dikke laag aan om het maar dekkend te krijgen! Dat laat je goed drogen, minstens 24 uur maar een dag wachten kan geen kwaad.Dan, als het nodig is, op dezelfde wijze een tweede dunne laag, weer 24 uur wachten en eventueel nog een derde laag als het nog niet dekkend is. Pastelkrijt is bij de Action te koop maar het ligt niet in alle filialen, zo vertelde het winkelmeisje van de Action alhier, toen ze uitlegde dat ik het helaas ergens anders moest kopen. Bij een speciaalzaak heb ik voor een tientje een doosje droge pastelkrijt van het merk Koh-I-Noor gekocht. Je hebt ook vette pastelkrijt: die moet je niet hebben! Dat krijt heb je nodig om poeder mee te maken waarmee het leukste gedeelte komt, weathering aanbrengen. Eerst vouw je een A-4'tje over de lengte en breedte dubbel, zodat je een 'putje' in het midden hebt: Dat heb je nodig om het slijpsel van de krijtjes op te vangen. Met een scherp hobbymes haaks op je krijtje schraap je vervolgens boven dat papiertje fijn slijpsel af. Voor bruingrijs poeder maak je eerst wat grijs, met poeder van een wit en een zwart krijtje. (mengen met een saté-prikkertje waarvan het puntje is afgeknipt). Dan doe je er bruin bij (weer mengen) tot je de gewenste kleur hebt. Met een droge, harde penseel breng je vervolgens heel voorzichtig wat van dat slijpsel aan waar je het hebben wilt. Pas op, je hebt snel te veel aan je penseel! Met een ander, schoon penseel veeg je het poeder dat je net op je wagon hebt aangebracht in de lengterichting van waar je het hebben wilt. En als het mislukt dan even met lauw water met afwasmiddel schoon maken en je kan weer opnieuw. Om kleine gedeeltes schoon te maken kan je wat-tipjes gebruiken die je een beetje nat maakt in water met wat afwasmiddel. Die wat-tipjes kan je ook gebruiken om 'vegen' te maken alsof het een plek is waar regenwater standaard langs weg loopt o.i.d. Je kan natuurlijk meerdere lagen aanbrengen. Als je dat wilt zou ik tussenlagen sealen met hoogglans transparante lak. Als laatste seal je alles met matte transparante lak. Je moet verf en weathering een tint lichter qua kleur aanbrengen dan je als eindresultaat wilt omdat het door de lak iets donkerder uitslaat. Vooral met een satijn- of matte eindlaag geeft dat een heel realistisch doorleefd resultaat. Er zijn ook nog veel meer manieren om weathering aan te brengen, b.v. met haarlak, met zout, etc. Als je dat interessant vindt kan ik wel een paar links bij zoeken maar deze post is zo al tl;dr genoeg [ Bericht 7% gewijzigd door Nemephis op 06-02-2013 17:57:29 ] | ||
NikkelCobalt | woensdag 6 februari 2013 @ 20:32 | |
Wil sowieso nog een keer een airbrush, maar in die wereld ben ik helemaal niet thuis. Doe namelijk ook wel eens aan gewone kitjes, en hoewel ik met een kwast toch nog behoorlijk strak alles erop krijg denk ik dat een airbrush de boel veel makkelijker maakt Met weatheren zit ik altijd meer aan dit soort effecten te denken: http://www.beneluxspoor.org/bnls/IMG_4941_1.jpg (misschien nog in wat mindere mate, deze is wel vrij extreem) | ||
Nemephis | donderdag 7 februari 2013 @ 07:35 | |
Je afbeelding doet het niet, NikkelCobalt. Weatheren met pastels heb ik vandeweek voor het eerst gedaan op de truck in deze afbeelding. Die was eerst egaal zwart/grijs. Bij de Kever zijn alleen de wielen wat viezer gemaakt. en om een indruk te geven van de grootte: | ||
Cryothic | donderdag 7 februari 2013 @ 09:16 | |
Erg mooi gedaan. Dat soort dingen zijn in N helaas heel erg moeilijk | ||
NikkelCobalt | donderdag 7 februari 2013 @ 11:35 | |
Even de url kopieren, in een nieuw venster plakken en op enter drukken, eventueel een vraagteken (?) achter de url zetten. | ||
Nemephis | donderdag 7 februari 2013 @ 15:06 | |
Volgens mij is dat makkelijk na te maken, dat stof, met pastelkrijt. Zelfs op schaal N. Maar wie durft het aan op z'n dure mooie materieel? | ||
DeaDLocK2K | zaterdag 9 februari 2013 @ 12:26 | |
Ik zou het in een spuitcabine doen. Of nou jah, door mijn pa in een spuitcabine laten doen. Die heeft skills. | ||
Duvel | maandag 18 februari 2013 @ 14:18 | |
Hm, wat gebeurt hier allemaal? | ||
Sounddragon | maandag 18 februari 2013 @ 14:19 | |
Nothing happened, walk on please | ||
Driftkikkerrrrr | woensdag 27 februari 2013 @ 20:27 | |
Zeg mensen, ik wil een model bus van Rietze ombouwen voor 't Faller Car System, en nu kan ik twee dingen doen: Alle onderdeeltjes (stuurinrichting, motor, accu's e.d.) los kopen of een donor bus kopen en alles over zetten. Als je alles losse onderdelen bij elkaar optelt zit je bijna op hetzelfde bedrag als een nieuwe bus met startset en alles. Iemand enig idee waar ik een goedkope donor bus kan scoren? | ||
NikkelCobalt | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:32 | |
Je kunt toch ook een losse bus kopen? Is die duurder dan een startset? En met donorbus gaat het voornamelijk om het chassis? Heb ze nog nooit tegen lage bedragen zien liggen H0 of N? | ||
Driftkikkerrrrr | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:34 | |
Het stomme is dus dat een losse bus nog duurder is dan een startset Het gaat me enkel om de motor, stuurinrichting en elektronica binnenin. Als ik daarnou een adresje voor vind. H0 Trouwens. | ||
NikkelCobalt | vrijdag 1 maart 2013 @ 14:44 | |
Tja, je kunt het ook zelf proberen te maken, zo lastig is het ook allemaal niet Stuurinrichting zal wel een precisiewerkje worden. Qua elektronica stelt het, in N althans, weinig voor: reedcontactje (of iets vergelijkbaars), motor, wormwieltje en tandwieltje. Is wel aan te komen, vooral voor een bus waar je redelijk wat ruimte hebt. Sowieso is het duur, 90~120 euro voor een wagentje. Binnenkant is niet van goud, dus hoe ze bij dat bedrag komen... en de kap is het ook niet | ||
Diemux | vrijdag 1 maart 2013 @ 20:50 | |
Op de beurs zie je ze nog wel eens liggen, bij ons op de club bouwt iemand ook startset bussen om naar gelede Connexxion bussen. Gaat op zich best makkelijk! | ||
Bitlord | zaterdag 2 maart 2013 @ 01:35 | |
Eindelijk mijn losse filmpjes van mijn bezoek aan Miniatur Wunderland in Hamburg, het modelspoorwalhalla, tot een leuk overzichtsfilmpje gesmeed. BIj Rail was ik trouwens ook nog geweest, maar daar hebik alleen met een telefoon gefilmd (slechtere beeldkwaliteit) Ik wil nog wel eens een klein z-baantje maken, gewoon omdat het kan. Iemand hier met Z? | ||
Driftkikkerrrrr | maandag 11 maart 2013 @ 22:40 | |
Zeg, wat doet een standaard Lima koploper gemiddeld op beurzen? Op marktplaats word er zo'n 70 ~ 100 euro voor gevraagd. Kan dat goedkoper op een beurs? | ||
Duvel | dinsdag 12 maart 2013 @ 08:47 | |
Volgens mij niet... | ||
Automatic_Rock | dinsdag 12 maart 2013 @ 10:50 | |
Nee, is altijd wel zo'n 70 tot 90 euro. Je moet op beurzen niet raar kijken als er iemand ¤125 voor durft te vragen Als ze goedkoper zijn dan ¤70 dan is er vaak wat aan stuk | ||
whY... | zondag 31 maart 2013 @ 05:12 | |
Klein kickje. Ik ben vandaag in het nieuwe Madurodam geweest Utrecht CS ziet er echt goed uit! Beetje weinig treinen. Thalys, 12** met dubbeldekker, twee of drie andere goederentreinen en een stilstaande sprinter (ns). | ||
#ANONIEM | woensdag 15 mei 2013 @ 10:07 | |
Dag, ik heb een aantal vragen als newbie dus vergeef mij op voorhand als ze al eerder zijn gesteld. Ik ben van plan eens een hele oude hobby van weleer ter hand te nemen en op te bouwen. Treintjes dus die ik als jong aapje leerde kennen via mijn vader die op zolder een hele ruimte had ingericht (plateau) aangezien hij een grote fan was van treintje spelen. Sterker nog, hij had zelfs een ouderwets NS pak erbij met pet om de illusie helemaal compleet te maken en ik vond dat prachtig daar ik onder het plateau weleens mocht staan en dan te midden van watervallen, huizen en bergen stond terwijl links en rechts allemaal treintjes voorbij reden en aankwamen op allerlei perrons en waar je dan ook allerlei geluiden hoorden. Mijn vragen zijn: - Waar kan ik het beste alles in 1 kopen. - Wat ben ik zoal kwijt daar ik zoals in de OP bij sommigen was te zien een heel landschap wil gaan opbouwen met alles erop en eraan. Zelf dacht ik aan +/- 10.000 euro max? - Waar moet ik opletten bij aankoop en waarvoor. Dit is voorlopig genoeg voor nu. Bedankt alvast voor de eerste informatie. | ||
Duvel | woensdag 15 mei 2013 @ 10:51 | |
De lol van de hobby is dit soort dingen zelf uit te vinden. Succes, o.a. met de volgende links: http://forum.beneluxspoor.net http://forum.3rail.nl http://forum.modelspoormagazine.be | ||
Diemux | woensdag 15 mei 2013 @ 11:37 | |
- Niet. Geen enkele winkel heeft alles wat je nodig hebt. Daarom zijn er gelukkig veel webwinkels en beurzen! - Ligt er helemaal aan hoe bont je het gaat maken. De hoogste kosten zitten natuurlijk in materieel. - Je moet eerst een plan maken. Wat ga je maken, welke ruimte heb je, welke schaal, modules of vaste baan, digitaal of analoog etc. Ik zou je aanraden eerst bovengenoemde websites te bekijken en rustig door te lezen. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. | ||
DeaDLocK2K | woensdag 15 mei 2013 @ 12:33 | |
Inderdaad. Koop trouwens dit boek: http://www.bol.com/nl/p/b(...)2097%26itm_role%3din Gerard weet waar hij over praat en je leert er veel van. Je kan trouwens een heel landschap maken voor slechts enkele honderden euro's als het moet. | ||
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 08:56 | |
Helemaal geweldig dit. Ik heb wat handvaten en ga mij er even in verdiepen. Als ik nog vragen heb dan horen jullie het wel. | ||
Mylene | woensdag 3 juli 2013 @ 16:47 | |
Hier moet ik zijn. Ik kwam dit artikel tegen, knap en mooi gedaan . http://www.dailymail.co.u(...)ws-thousands-NJ.html | ||
Specularium | woensdag 3 juli 2013 @ 16:49 | |
Tering, . | ||
Wombcat | woensdag 3 juli 2013 @ 17:01 | |
Holy cow | ||
StateOfMind | woensdag 3 juli 2013 @ 17:30 | |
Duvel | woensdag 3 juli 2013 @ 17:51 | |
Sodeknetter... | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 17:52 | |
Nice. | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 17:54 | |
Ik was trouwens een half jaar geleden van plan om ruimte vrij te maken voor een modelbaan. En ik heb inmiddels het meubel af, op het likje verf na. Nu eens een sporenplan maken | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 18:38 | |
Heeft iemand ervaring met zo'n sjabloon van Minitrix? Handig? Geldverspilling? | ||
ZwartmetSuiker | woensdag 3 juli 2013 @ 19:16 | |
Je hebt zat digitale alternatieven. | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 20:42 | |
Oh | ||
bleiblei | woensdag 3 juli 2013 @ 21:02 | |
Ik vind het wel een erg amerikaanse baan. Groot maar kwalitatief niet heel denderend. Is bijv. de baan van Rotterdam Miniworld stukken mooier en gedetailleerder uitgevoerd. | ||
Duvel | woensdag 3 juli 2013 @ 21:47 | |
Kijk eens naar SCARM. Een gratis modelspoorplanner. | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 21:53 | |
Dat ziet er vrij handig uit | ||
DeZwabber | woensdag 3 juli 2013 @ 21:55 | |
Ja maar ik moet wel zeggen dat ze zich er bij een paar stukken scenery zich er wel erg makkelijk vanaf hebben gemaakt, zoals het model van het nieuwe R'dam centraal station wat bijna een plaat triplex beplakt met aluminiumfolie is. | ||
Duvel | woensdag 3 juli 2013 @ 22:07 | |
Echt retegaaf. | ||
Diemux | donderdag 4 juli 2013 @ 14:29 | |
Ben benieuwd of die baan überhaupt rijvaardig is... Sporen een beetje rechtleggen is toch niet zo heel moeilijk? | ||
Duvel | donderdag 4 juli 2013 @ 16:41 | |
Dit is veel realistischer voor een Amerikaanse baan! | ||
Scarlet_Dragonfly | donderdag 4 juli 2013 @ 16:43 | |
Dit is ook met een flinke telelens geschoten, waardoor je in de diepte een heel gecomprimeerd beeld krijgt (check de schijnbare erg korte goederenwagons links maar). Het is in het echt dus een stuk minder kronkelig dan het op deze foto lijkt. Maar blijft wel een gaaf gezicht! | ||
DJJoris | maandag 9 september 2013 @ 00:28 | |
Tijdje niet meer gereageerd omdat er zoveel tussen kwam, nu gelukkig weer begonnen met bouwen, heb wat extra rails aangeschaft en langzaam maar zeker groeit het baantje en weet ik een beetje wat ik exact wil. Het tijdvak is een klein beetje in de toekomst waarbij mogelijk de Hanzelijn als snelle verbinding wordt uitgebreid voorbij Zwolle richting Duitsland en de IJmeerlijn is gebouwd (ik wil gewoon graag mijn ICE door iets als Almere heen zien rijden en Almere is misschien wel volgens velen een suffe stad maar ik woon er graag), al zal je er wel met regelmaat een "Hondekop" of twee over de baan zien rijden als "Sprinter" omdat simpelweg de Sprinters niet in N zijn te vinden. Voor de "Hondekoppen" ga ik ook geluidmodules bestellen want ik vond ze altijd wel een bijzonder geluid maken en van wat ik begrepen heb kunnen er geluiden aan toegevoegd worden? Want dan ga ik ook kijken of het authentieke geluid wat ze maakten bij het remmen er aan kan worden toegevoegd . Overigens ben ik niet van plan om er bovenleiding te plaatsen, mijn ervaring er mee was een hel (bij mijn hele oude Marklin baan). | ||
Diemux | maandag 9 september 2013 @ 08:54 | |
Mag ik jullie allen er op attenderen dat de NZH Hobbyclub in Haarlem op 21 en 22 september Open Dagen heeft! Deze grote vereniging heeft een aantal grote clubbanen (Wissel- en gelijkstroom, LGB, N-Spoor, Oud Marklin en een modelbouw afdeling). Er zal tevens met RC boten worden gevaren. Ook komt spoorvereniging het Y langs met hun life steam baan. http://www.nzhhobbyclub.nl | ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 20:00 | |
na meer dan 20 jaar weer een huisje in elkaar aan het zetten ga weer een baan aanleggen, was eerst altijd H0 maar ga door ruimtegebrek op spoor N over | ||
Wombcat | zondag 15 september 2013 @ 20:07 | |
Leuk. Heb je al een plan? | ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 20:10 | |
afgezien van de startset en de plek waar ie komt op mijn werkkamer heb ik totaal geen plannen dit is de startset, wil het goed doen http://www.fleischmann.de(...)001001/products.html komt in November uit dus nog even wachten [ Bericht 22% gewijzigd door Klonk op 15-09-2013 20:17:25 ] | ||
Bitlord | zondag 15 september 2013 @ 20:20 | |
Zijn die wagons toevallig 1:100? Ze komen zo kort over. | ||
Diemux | zondag 15 september 2013 @ 20:23 | |
| ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 20:24 | |
geen idee, moet ik eerlijk zeggen was me ook al opgevallen maar het is toch niet het materieel waar ik mee wil gaan rijden, dit is de makkelijkste manier om het Z21 systeem te kopen met wat te rijden erbij, kan de boel later altijd nog verkopen | ||
Automatic_Rock | zondag 15 september 2013 @ 20:29 | |
Dan zouden de rijtuigen veel te lang moeten zijn, het is N | ||
Wombcat | zondag 15 september 2013 @ 20:30 | |
1:100 lijkt me sterk, bij spoor N. En dat zijn volgens mij gewoon oude Roco-wagons in een Fleischmann-jasje. Die zijn gewoon 1:160. | ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 20:32 | |
kut, ik merk nu zelf dat ik ook moet schakelen van H0 naar N | ||
Duvel | zondag 15 september 2013 @ 21:56 | |
Wel leuk, met een WLAN router! | ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 21:59 | |
en besturing met tablet | ||
Duvel | zondag 15 september 2013 @ 22:03 | |
W00t! | ||
Klonk | zondag 15 september 2013 @ 22:07 | |
Als je het doet is het de moeite om het goed te doen toch? Zal wel even wennen zijn, heb altijd met de beroemde groene trafo van fleischmann gereden. Op www.z21.eu wordt het hele systeem uitgelegd. | ||
Duvel | zondag 15 september 2013 @ 22:26 | |
Ik heb bij mijn baan (die nu even niet bestaat) een oude pc die het digitale signaal maakt, gekoppeld met een Conrad boosterprintje en trafo. Iets minder fancy, maar wel digitaal rijden! | ||
Klonk | maandag 16 september 2013 @ 13:56 | |
welja, en als het werkt dan werkt het toch heb nu gewoon mazzel met een schone lei en een aardig budget te kunnen beginnen setje trouwens vanmorgen besteld, komt in week 43 | ||
Klonk | maandag 16 september 2013 @ 14:54 | |
zit echt te twijfelen over dikte van de ondergrond, hoe dunner hoe makkelijker met snoeren enzo en eventuele verplaatsing maar dun is ook risico op schade... plaat wordt 125 * 90, wat zouden jullie doen? | ||
Diemux | maandag 16 september 2013 @ 14:55 | |
Minimaal 12mm. (uiteraard met dwarsbalken/frame aan de onderzijde tegen het vervormen) | ||
Klonk | maandag 16 september 2013 @ 14:59 | |
dus als ik wat dikker doe verlies wat verplaatsbaarheid maar krijg ik het makkelijker met doorvoeren van de kabels | ||
Klonk | dinsdag 17 september 2013 @ 07:51 | |
de plek waar het moet gaan gebeuren is nu nog een opslaghoek, teringbende mooi moment en een goeie reden om op te gaan ruimen | ||
Klonk | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:12 | |
Tadaaaaaaa Lijkt verrekte klein 1.25 * 0.80 Poten zijn 4x4 en bovenblad 1.6 Morgen tussen de poten netjes afwerken | ||
Wombcat | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:14 | |
Kijk, het begin is er Al een beetje een idee wat voor baan je er op wilt leggen? | ||
Wombcat | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:19 | |
Trouwens een tip voor je: maak een la onder de baan waar je de besturing, trafo's e.d. in kwijt kunt. Ies handig En met N kun je leuke dingen doen, ik heb zelf ook N-spoor (alleen al bijna een jaar er niets aan gedaan ). Hier had ik al eens wat pics gepost. | ||
Klonk | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:20 | |
spoor N dat is het enige, voor de rest heb wat ideetjes maar zoiets moet groeien, niet gelijk denken dat ik de mooiste baan ter wereld kan maken Twijfel alleen nog een beetje over de hoogte, staat nu op 1 meter, eerst maar eens wachten tot over twee weken de set binnen is, dan eens een tijdje klooien en eventueel nog wat afhalen. | ||
Wombcat | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:21 | |
Komt er nog een frame onder het blad trouwens? Da's wel beter voor de stevigheid. | ||
Klonk | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:21 | |
Op de tafel ligt trouwens het toekomstige controlecentrum, een afgedankte Sony Tablet S die ik op heb gegraven | ||
Klonk | vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:23 | |
Zeker, sowieso tussen de poten nog dwarslatten doen en dan nog schuine latten die de poten diagonaal verbinden. Moet voldoende zijn voor dat kleine oppervlak gok ik zo | ||
Klonk | zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:13 | |
Nou, ik heb tijd genoeg nu zie ik net Leverdatum van week 43 naar week 47 verschoven | ||
Driftkikkerrrrr | zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:31 | |
2 Studenten, paar modeltreinen, paar busjes. Hoop huisjes en nauwelijks geld. En toch maken we een modelbaan. Inmiddels zijn we er al even mee bezig, en hebben we gekozen voor een baan die op te klappen is tegen de muur. We werken om een simpel baanplan heen en bedenken de rest ter plekke. Momenteel hebben we zowel analoge treinen als digitale modellen in bezit, maar nog geen centrale. De digitale treinen worden momenteel aangestuurd met een Piko Digi1. Zie hier enkele foto's: Er is vanwege ruimtegebrek gekozen voor een simpel baanontwerp. De grootte van de baan is 125 bij 250cm. We hebben gekozen voor een houten frame, met daarop platen Styrisol, en daaroverheen vloerisolatie als geluidsdemping. Er word voornamelijk met huidig Nederlands materiaal gereden. Het achterste gedeelte van de baan word verborgen, en er komt scenery op een verhoogd plateau. Tot zover wat we al hebben, zodra er iets nieuws is komen de foto's. In de tussentijd zijn reacties welkom! | ||
bleiblei | zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:05 | |
Leuk! Aan wat voor scenery zitten jullie te denken? Gaan jullie daar veel aandacht aan besteden of ligt de focus op rijplezier. | ||
Driftkikkerrrrr | zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:36 | |
Nederlands landschap is het idee. Met een luxe villa wijk en een busstation waar Faller car system busjes rond rijden die we zelf willen / mee bezig zijn om te maken van Rietze Connexion lijnbussen. Het station Vogelsheim van Faller hebben we op het oog om langs het spoor te plaatsen. | ||
Duvel | maandag 21 oktober 2013 @ 22:31 | |
Voor de liefhebbers: http://www.elotrack.nl/NL100.70-NS-Locomotief-1500-serie.html | ||
DaMart | zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:58 | |
Nog meer mensen die dit weekend naar Eurospoor gaan of al zijn geweest? Ik ben vandaag geweest en heb me nog ingehouden met de aankopen . | ||
Klonk | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:00 | |
Fuuuuuucccckkkkk, was dat dit weekend Nu weet ik weer waar ik afgelopen Vrijdag vrij voor wou nemen | ||
DaMart | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:01 | |
Yep. Maar morgen ook nog . | ||
Klonk | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:02 | |
absoluut niet op zondag, een keer gedaan maar nooit meer was al geen liefhebber van de gedachte om kinderen te krijgen maar daarna helemaal niet meer druk, drukker, drukst... | ||
Klonk | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:04 | |
ach, en ik heb lekker in het zonnetje staan spotten vandaag in het Ruhrgebied was ook lekker | ||
whY... | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:05 | |
Ik heb een huis op het oog waar ik ruimte heb voor een baan! Een paar weken geleden nog wat huisjes gekregen om te bouwen, waren over van iemand waarvan de man was overleden.. achja wie weet ga ik ze nog bouwen en schilderen. Pas als ik ruimte heb wil ik naar beurzen gaan, anders weet ik totaaaal niet wat ik wil kopen (oftewel ik wil dan álles hebben ) | ||
Klonk | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:10 | |
Nu ik hier toch ben, iemand een idee voor een makkelijke railplanner, heb er nu wat getest maar voor alles lijkt het vooral de bedoeling om a a: het zo ingewikkeld mogelijk te maken b: afgestudeerd wiskundige te moeten zijn Kom niet verder dan Winrail en Anyrail. | ||
whY... | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:14 | |
Indirect een antwoord op je vraag: Die staat inderdaad hier ergens in het topic. | ||
DaMart | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:47 | |
Ik heb zelf trackplanner gebruikt om mijn huidige baanplan eens in kaart te brengen . | ||
Alexxxxx | zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:48 | |
Die Multicar uit foto 2 van de OP | ||
Duvel | zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:57 | |
www.scarm.info ? | ||
Duvel | zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:58 | |
Vrijdagmiddag even geweest! Veel banen had ik al een keer gezien, en ik heb niets gekocht! | ||
Klonk | zondag 27 oktober 2013 @ 06:22 | |
scarm ga ik inderdaad eens naar kijken kleine edit:perfect, kan zelfs om half zeven in de ochtend er mee werken, al is dat natuurlijk stiekem half 8 vandaag kleine edit nummer twee: ik mis in alle programma's een wisseltype die in mijn startset zit [ Bericht 33% gewijzigd door Klonk op 27-10-2013 06:59:09 ] | ||
whY... | zondag 27 oktober 2013 @ 17:10 | |
http://www.dumpert.nl/med(...)in_elkaar_gezet.html Past hier ook wel goed! | ||
DaMart | zondag 27 oktober 2013 @ 20:14 | |
Een modelspoorbaan is ook nooit af he . In 2009 was na zo'n drie jaar bouwen de baan klaar, maar vandaag heb ik toch weer eens wat veranderd. Dit is de tweede keer al dat het sporenplan gewijzigd is. Tot gisterenavond zag het spoor naar het bergstation er nog zo uit: Na wat sloopwerk, een kabel trekken en rails weer neerleggen, ziet het er nu zo uit: Het bergstation is een kopstation waar een locwissel plaatsvindt. Dit nieuwe kopspoor voor de wachtende loc maakt dat rangeren wat efficiënter. Maar hebben jullie dat ook, dat je, ondanks dat de baan klaar is, je nog regelmatig dingen aanpast? | ||
Duvel | zondag 27 oktober 2013 @ 20:56 | |
Nee, ik moet nog beginnen. | ||
Klonk | zondag 27 oktober 2013 @ 20:57 | |
idem, enige wat ik kan veranderen is de stapel bouwpakketten van huisjes wat anders neerleggen | ||
Klonk | maandag 18 november 2013 @ 07:31 | |
Week 47 Eindelijk Waarom mijn vreugde, volgens Fleischmann komt mijn startset deze week uit Jammer genoeg geen dag, alleen maar KW47 | ||
Diemux | maandag 18 november 2013 @ 09:01 | |
Welke? Yup, die van mij is ook nooit af. | ||
#ANONIEM | maandag 18 november 2013 @ 10:28 | |
Ingehouden zoals je zelf zegt. En...om zo onbeleefd te zijn: Wat heb je hiervoor betaalt? Minder dan ¤50,-? ( dan is het inderdaad netjes.) Je moest eens weten. Jaaaren terug (denk aan 70) had ik op zolder een hele kamer ingericht,giga plateau met uiteraard een opening in het midden, waarop mijn hele spoorbaan,wat zeg ik? " mini-dorp " was ingericht. Pas na een jaar of wat was het echt helemaal klaar omdat ik altijd wel iets zag wat verbetert kon worden,weg moest,bijgekocht moest worden. Bergen,beekjes,brug..alles zat erop en uren-dagen-weken-maanden werk. [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2013 10:32:29 ] | ||
bleiblei | maandag 18 november 2013 @ 10:32 | |
Is het een bewuste keuze geweest om voor een rails type te kiezen waar het ballast al aan zit? Ik heb dergelijke rails vroeger ook gehad van Marklin maar heb eigenlijk altijd de ballastloze rails mooier gevonden. Kan je beter detail aanbrengen. | ||
DaMart | maandag 18 november 2013 @ 10:36 | |
Nee, wel wat meer. Maar minder dan 200 . Af en toe dan vind ik inderdaad dat iets beter kan, bijvoorbeeld omdat ik weer een avondje Youtubefilmpjes van modelspoorbanen heb zitten kijken . Deze aanpassing kwam eigenlijk voort uit het besef dat dit efficiënter was. Bij het kopstation moet er een locwissel plaatsvinden en die bleef ik heen en weer rijden. Dit is handiger, houd ik andere sporen over voor rangeren en zo . | ||
DaMart | maandag 18 november 2013 @ 10:38 | |
Toen ik begon, had ik nog een kleine voorraad Pikorails van vroeger. Dat was niet genoeg om een nieuwe baan mee te maken, dus ik moest sowieso nieuwe rails hebben. Toen heb ik gekozen voor een startpakket van Roco, omdat daar alles al in zat en dat was rails met bedding. Mocht ik in de toekomst een grotere baan kunnen maken, dan sluit ik niet uit dat ik rails zonder bedding ga gebruiken hoor. Sowieso is de bedding ook van deze rails, op de wissels na, gemakkelijk los te maken. | ||
Klonk | maandag 18 november 2013 @ 11:33 | |
http://www.fleischmann.de(...)001001/products.html | ||
DaMart | vrijdag 22 november 2013 @ 21:18 | |
Gisteren weer een nieuwe aanwinst opgehaald bij de winkel. Zevende versie van dit type loc . Meteen een nieuwe vitrinekast gekocht, want de oude waren al vol en er staan nog 2 van dit soort locs in bestelling . | ||
Diemux | vrijdag 22 november 2013 @ 22:16 | |
Kijk, weer een N-spoorder erbij! Mooi apparaat! | ||
Klonk | woensdag 27 november 2013 @ 17:10 | |
Ik wil mijn treintje Ze hadden een grote levering van Fleischmann binnen gekregen maar niet mijn treintje Kunnen ze niets aan doen natuurlijk, maar toch wil ik mijn treintje | ||
Wombcat | woensdag 27 november 2013 @ 17:18 | |
Ik zou ze boven je UI roosteren! | ||
DeZwabber | woensdag 27 november 2013 @ 17:19 | |
Ja helaas, bladeren op de rails. | ||
Klonk | woensdag 27 november 2013 @ 17:21 | |
Ik wacht geduldig af Zolang ie er over 2 1/2 week maar is, dan heb ik vakantie | ||
Klonk | woensdag 27 november 2013 @ 17:44 | |
Mijn Taurus heeft anti slip dingen op het wiel | ||
DaMart | woensdag 27 november 2013 @ 17:46 | |
Dat hebben alle locs toch? Erg irritant als zo'n antislipband op is... dan vind je overal stukjes rubber naast de baan En je loc rijdt niet zo lekker meer . | ||
Klonk | woensdag 27 november 2013 @ 17:53 | |
Ok, dan is het niet de schuld is van de herfstblaadjes maar van de duitse postbode die het bij de duitse winkel moet bezorgen | ||
Klonk | zaterdag 30 november 2013 @ 20:30 | |
jeuhhh, een nieuwe hobby Ik had eens zitten rekenen en kwam tot de conclusie met de dingen die ik wilde dat het goedkoper was nog een startset te kopen, dus ik naar de stad, leuke startset gekocht de http://www.fleischmann.de(...)001001/products.html om precies te zijn. Blij als een kind en vol herinneringen aan 25 jaar geleden rij ik naar huis, eenmaal thuis braaf boekjes erbij (ja want dat doe je toch) alles stap voor stap aangesloten en het rijplezier kon beginnen. En dat duurde ongeveer een half uur Ging eten dus de boel even uitgezet en daarna weer snel naar mijn treintje uiteraard Und dan gebeurt er iets raars, eerst error 13 op de multimaus en daarna treintje rijdt nog maar een kant uit, als ik de andere kant uit wil komt er een akelige schreeuw uit het locje, verlichting op de loc doet een gezellige discotheek en dan springt het controlecentrum op overload. Dus ik boekje erbij, niets van de dingen is van toepassing, kortom, ik had analoog moeten blijven rijden, dat snap ik tenminste, iemand interesse in een ouwe nieuwe hobby Nah, maar eens kijken of ik komende week tijd heb om de treinenwinkel even op te zoeken maar nu ga ik even Call of Duty spelen en wat noobs afknallen om mijn agressie kwijt te raken | ||
Wombcat | zaterdag 30 november 2013 @ 20:46 | |
Error 13 duidt op een gebroken kabel of foutje in de multimaus, zie ook hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49056.0.html | ||
Klonk | zaterdag 30 november 2013 @ 20:56 | |
error 13 komt nu niet meer terug zodra ik de loc op de rails zet vliegt in overload, als ik de moderne techniek goed vertaal lijkt me dat eerder een kortsluiting ergens in de loc... | ||
Klonkette | zondag 1 december 2013 @ 00:41 | |
Ik denk ook kortsluiting ja... oven viel ook steeds uit toen je bezig was, dus dat wordt geen appeltaart morgen! | ||
Klonk | zondag 1 december 2013 @ 07:17 | |
| ||
Wombcat | zondag 1 december 2013 @ 07:45 | |
knipperende lichtjes betekent idd kortsluiting in de loc. | ||
Klonk | zondag 1 december 2013 @ 07:58 | |
dan hierbij de mededeling voor Klonkette, je werkt er vlakbij wil jij hem even meenemen Dinsdag en dan in je pauze daar even langs gaan? scheelt een hoop gedoe voor mij maar even zonder gekheid, kortsluiting in de loc waar zou dat door kunnen komen, heb ik iets fout gedaan bij het aansluiten? eerst alle kabeltjes erin en als laatste de stroom op de ehmmmm, trafo of hoe dat zwarte kastje ook moge heten, ben een ouwe analoog spoorder dus qua digitaal spoor ik nog niet helemaal er moet ergens een piek zijn geweest anders doet het geen poef zullen we maar zeggen | ||
Wombcat | zondag 1 december 2013 @ 08:14 | |
Kortsluiting in de loc kan volgens mij niet door verkeerd aansluiten van de multimaus, trafo of rails komen. Dat zit echt in de loc. | ||
Klonk | zondag 1 december 2013 @ 08:18 | |
Maandagmorgen loc dus Dank voor je hulp enzo, zat echt heel hard aan mezelf te twijfelen | ||
DeaDLocK2K | zondag 1 december 2013 @ 13:59 | |
Wat een ontzettend sexy model <3 | ||
DaMart | maandag 2 december 2013 @ 09:31 | |
Het zou ook nog de decoder in de loc kunnen zijn. Heb je die zelf vast moeten solderen, of had je een stekker eraan zitten die je gewoon op de printplaat kon vastzetten? Indien dat laatste van toepassing is: haal de decoder eens los en draai hem 180 graden. Als je die stekker verkeerd om erin steekt, dan doen locs wel eens raar, vooral verlichting en zo. | ||
Klonk | maandag 2 december 2013 @ 09:34 | |
zat er al in, loc heeft het even gedaan en daarna was de lol na een half uurtje ofzo voorbij heb nergens aangezeten | ||
Cryothic | maandag 2 december 2013 @ 10:52 | |
al die mooie locs zijn er weer alleen in H0 | ||
Klonk | maandag 2 december 2013 @ 12:02 | |
Dit is wat mijn loc op dit moment doet Best gezellig hoor die lampjes maar ik mis toch wat En van wat ik zo kan zien zit alles op de plek waar het hoort te zitten en zit alles vast, wil er wel even wat foto's van maken als iemand denkt er iets mee te kunnen doen [ Bericht 25% gewijzigd door Klonk op 02-12-2013 12:32:04 ] | ||
Klonk | dinsdag 3 december 2013 @ 14:46 | |
Fout in de loc, en de loc gaat even op vakantie in de heimat Goeie nieuws in het volgende topic |