abonnement Unibet Coolblue
pi_117469095
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:39 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Waarom niet?
Ik dacht dat dat net zoiets als een mountainbike verzetje was? Dus 44/32 ofzo? Dan zit je al best snel op de max of met scheve ketting enzo.
pi_117469096
Je kunt natuurlijk elk verzet steken dat je wilt, zelfs een 53x11 :P Een crosser kan prima voor op de weg, maar ik zou het niet doen als je a) ermee de bergen in wilt (slechte remmen) of b) nooit van de (semi-)verharde wegen af gaat.
pi_117469186
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:43 schreef eentwee het volgende:
Je kunt natuurlijk elk verzet steken dat je wilt, zelfs een 53x11 :P Een crosser kan prima voor op de weg, maar ik zou het niet doen als je a) ermee de bergen in wilt (slechte remmen) of b) nooit van de (semi-)verharde wegen af gaat.
Maar als je dan "goedkoop" een crosser wil overnemen maar dan wel wel de banden + voorbladen moet gaan vervangen is het al weer een stuk minder goedkoop :P
pi_117469229
Inderdaad, je moet het dan ook niet doen vanwege het geld t.o.v. een gebruikte racefiets maar omdat je ook offroad wilt rijden en niet twee fietsen wilt hebben.
  maandag 1 oktober 2012 @ 16:56:20 #180
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_117469619
Daar heb je wel een punt eentwee.
  FOK!fotograaf maandag 1 oktober 2012 @ 17:07:55 #181
73911 ultra_ivo
pi_117470016
Dat slechte remmen verhaal voor crossers dateert nog uit de tijd van de Mafac crossremmetjes. Zet je er fatsoenlijke cantilevers op (bijv. de Tektro Oryx) remt ie prima. Ik heb die remmen op m'n vakantiefiets zitten en kan prima een vol beladen fiets bergaf tot stilstand brengen.
pi_117470073
'Klassiek' crossverzet is vaak een 44/39 dubbel o.i.d. De meeste nieuwe crossfietsen worden met een compact geleverd. Heb zelf een compact 46/36. Rijd altijd met gebruikte wegcassettes, liefst 12-27. 36/27 is helemaal niet zo licht, gebruik ik regelmatig. Niet te vergelijken met de pielverzetjes van mountainbikes, 22/32 en dan ook nog 26 inch wielen.. Bij toertochten moet ik dus ook eerder van de fiets op steile klimmen. Rijd je wedstrijden op een met linten afgezet grasveldje, dan heb je natuurlijk geen compact nodig. Ook is het bij lage snelheden vaak sneller om te rennen. Maar tegenwoordig worden crossfietsen breder ingezet dan voor wedstrijdjes van max 1 uur, vandaar dat ze steeds vaker compacts en bidonnokjes hebben.
pi_117470169
Ik heb zowel Shimano BR-550 (zelfde idee als Tektro Oryx) en TRP Euro X Mag (echte cantilevers) op mijn crossfiets gehad en het remt allebei redelijk (droog weer, vers afgesteld) tot bijna niet (nat weer, slechte afstelling bijv. door slijtage vd blokken). Komt nog bij dat de voorvork vaak bokt waardoor je weinig controle hebt. Maar mijn referentie is dan ook een moderne racefiets :P
  FOK!fotograaf maandag 1 oktober 2012 @ 19:01:22 #184
73911 ultra_ivo
pi_117474497
De afstelling van een cantilever bepaalt de remwerking. Stel je de kabelhoek fout in dan zal ie inderdaad niet remmen. Stel je 'm goed in dan werkt ie prima.
pi_117528060
Oke dat zijn wel wat goede overwegingen.

Voor mijn gevoel zijn de tweedehands crossers op marktplaats enzo wat goedkoper. Vaak zijn het dan wel al fietsen met ook een set wegbanden erbij.

Maar als ik het begrijp kan racen met een crosser op zich wel, maar eigenlijk heeft het alleen meerwaarde als je er ook mee gaat crossen en geen twee fietsen wilt.
pi_117529381
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 17:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat slechte remmen verhaal voor crossers dateert nog uit de tijd van de Mafac crossremmetjes. Zet je er fatsoenlijke cantilevers op (bijv. de Tektro Oryx) remt ie prima. Ik heb die remmen op m'n vakantiefiets zitten en kan prima een vol beladen fiets bergaf tot stilstand brengen.
Ik heb ook Tektro Oryx, en ik kom slippend tot stilstand als ik zou willen ;)
  FOK!fotograaf woensdag 3 oktober 2012 @ 04:07:17 #187
73911 ultra_ivo
pi_117534959
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 22:52 schreef Knuffleheinz het volgende:
Oke dat zijn wel wat goede overwegingen.

Voor mijn gevoel zijn de tweedehands crossers op marktplaats enzo wat goedkoper. Vaak zijn het dan wel al fietsen met ook een set wegbanden erbij.

Maar als ik het begrijp kan racen met een crosser op zich wel, maar eigenlijk heeft het alleen meerwaarde als je er ook mee gaat crossen en geen twee fietsen wilt.
Heb je een crosser met oogjes heb je ook de meerwaarde dat je er makkelijker een mooie vakantiefiets of wintefiets van kan maken. Spatborden en bagagedrager zijn dan zo gemonteerd.
pi_117543761
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 23:17 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ik heb ook Tektro Oryx, en ik kom slippend tot stilstand als ik zou willen ;)
slippende banden of slippende remmen? :P ;)
pi_117549810
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 04:07 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Heb je een crosser met oogjes heb je ook de meerwaarde dat je er makkelijker een mooie vakantiefiets of wintefiets van kan maken. Spatborden en bagagedrager zijn dan zo gemonteerd.
Inderdaad! Dan ook goed opletten op de busjes voor bidonhouders. Op mijn fiets maar voor 1 bidon, helaas. Er zijn wel oplossingen voor. Crossfiets is gewoon behoorlijk veelzijdig. Als ik ooit de behoefte zou krijgen op Parijs-Roubaix voor toeristen te rijden zou ik het ook op de crosser doen.
pi_117687754
Ben gisteren begonnen aan Start2bike en hetgeen me opviel was dat anderen veel kleinere verzetten hadden op hun fiets. Nou heb ik voor 2 keuzes: 52 tandwielen of 39.. Achter heb ik 9 keuzes tussen 24 en 11 tandwielen..
Wat raden jullie mij aan om te monteren?
pi_117690463
Wat valt er te monteren/kiezen?
pi_117691766
Ja, ik hoorde iemand spreken over een "compact crank" ofzo?
De vraag is: is mijn kleinste plaat voor (39) wel klein genoeg?
pi_117692183
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 13:07 schreef Rory78 het volgende:
Ben gisteren begonnen aan Start2bike en hetgeen me opviel was dat anderen veel kleinere verzetten hadden op hun fiets. Nou heb ik voor 2 keuzes: 52 tandwielen of 39.. Achter heb ik 9 keuzes tussen 24 en 11 tandwielen..
Wat raden jullie mij aan om te monteren?
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 14:44 schreef Rory78 het volgende:
Ja, ik hoorde iemand spreken over een "compact crank" ofzo?
De vraag is: is mijn kleinste plaat voor (39) wel klein genoeg?
je kan toch gewoon schakelen?
als jij voor 39 rijdt en achter 24, rijdt jij het lichtste verzet wat je kan op jouw fiets. Blijkt dit nog te zwaar te zijn voor de weg waarop je fietst, moet je of meer trainen of inderdaad andere kransjes plaatsen.
Hierbij is het eenvoudiger om achter grotere kransjes te plaatsen dan voor kleinere.
pi_117692217
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 14:44 schreef Rory78 het volgende:
Ja, ik hoorde iemand spreken over een "compact crank" ofzo?
De vraag is: is mijn kleinste plaat voor (39) wel klein genoeg?
Hangt ervan af wat je van plan bent. Prima voor op vlakke polderwegen, zelfs voor een geoefende fietser misschien al wel te zwaar voor de alpen. Je zou nog een bergcassette kunnen monteren zodat je achter 27 of 28 tandjes als kleinste verzet hebt. Je crank vervangen wordt al snel een (te) dure grap.
pi_117709201
Okay; thanks, dus ik kan beter achter een andere cassette overwegen...
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:34:19 #196
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_117723918
Al een tijdje ben ik aan het kijken of ik recreatief wil gaan wielrennen om zo mijn conditie en lichaam te verbeteren. Heb hier al het een en ander gelezen, maar heb nog een aantal vragen:

- Het begint met de juiste maten van je fiets. Waar kan ik deze het beste laten opmeten, of is in zelf meten in het begin ook genoeg? (Woon in Noord-Limburg)

- Wat voor begin materiaal raden jullie mij aan? (Kleding, schoenen, gereedschap, meters of wellicht iets waar ik zelf nog niet aan gedacht had)
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:39:22 #197
308981 Narcotical
Best in the World
pi_117724041
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:34 schreef mime_negert het volgende:
Al een tijdje ben ik aan het kijken of ik recreatief wil gaan wielrennen om zo mijn conditie en lichaam te verbeteren. Heb hier al het een en ander gelezen, maar heb nog een aantal vragen:

- Het begint met de juiste maten van je fiets. Waar kan ik deze het beste laten opmeten, of is in zelf meten in het begin ook genoeg? (Woon in Noord-Limburg)

- Wat voor begin materiaal raden jullie mij aan? (Kleding, schoenen, gereedschap, meters of wellicht iets waar ik zelf nog niet aan gedacht had)
Had al een reactie in ander topic geplaatst ;)
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  maandag 8 oktober 2012 @ 10:46:22 #198
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_117724245
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:39 schreef Narcotical het volgende:

[..]

Had al een reactie in ander topic geplaatst ;)
Had ik ook gezien :Y

Mijn budget is maximaal ¤ 1000,-
Natuurlijk zo goedkoop mogelijk omdat ik eerst zeker wil weten of ik het ook echt leuk vind.
pi_117724496
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 10:46 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Had ik ook gezien :Y

Mijn budget is maximaal ¤ 1000,-
Natuurlijk zo goedkoop mogelijk omdat ik eerst zeker wil weten of ik het ook echt leuk vind.
Ik ben voorstander van zelf meten. Bijvoorbeeld d.m.v. een site zoals https://www.wrenchscience(...)%2fFit%2fHeight.aspx

In Limburg staat Math Salden bekent om de goede prijzen. Helaas ook voor de grote drukte en de mindere service. Echte dozenschuiver. Qua prijs komt er echter vrijwel niemand in de buurt, dus ik zou er zeker een kijkje gaan nemen. Aangezien we aan het einde van het seizoen zitten en de collectie van volgend jaar eigenlijk al in de winkel moet staan zullen veel lokale en kleinere fietswinkels ondertussen ook wel een mooie prijs kunnen bieden.
  maandag 8 oktober 2012 @ 11:25:25 #200
364261 Limburg82
I shit you not.
pi_117725443
quote:
- Wat voor begin materiaal raden jullie mij aan? (Kleding, schoenen, gereedschap, meters of wellicht iets waar ik zelf nog niet aan gedacht had)
Fietspomp :P

Voor de rest dat wat Knut zegt.
Behalve dat over het zelf meten. Jezelf opmeten is het één, de maten overbrengen op de fiets is weer iets anders. Je loopt niet met je rolmaat de winkel binnen, om de maat van de fiets te nemen. Daarnaast moet je ook goed weten wat je eigenlijk meet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')