abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:42:42 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115037039
Na de UMTS hoest en de Ve-Tsin migraine waart er een nieuwe kwaal door Nederland
quote:
Ziek door windenergie'
AMSTERDAM - Het geluid van windturbines veroorzaakt een grote stroom klachten. De klachten lopen uiteen van slaapproblemen, duizeligheid, depressies, concentratie- en leerproblemen en oorsuizen.

Tot die conclusies komt onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Utrecht, na een uitgebreide analyse van het beschikbare wetenschappelijke bewijs over de gevolgen voor de volksgezondheid van het windturbinegeluid, meldt Sp!ts vrijdag.

Het onderzoek toont aan wat bewoners in Houten al langere tijd roepen: windmolens maken je ziek. Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd zinnen vertegenwoordigt, gebuikt het rapport van Pijl om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof. Daarin staat centraal dat de Nederlandse wetgeving omtrent de bouw van de molens in strijd is met het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens, aldus Pijl.

Zowel de gemeente Houten als energieleverancier Eneco willen niet reageren op de kwestie
http://www.telegraaf.nl/b(...)_windenergie___.html

Wat denken jullie, worden de mensen ziek van de molentjes? Of is het Banaanstelleritus veroorzaakt door Kletsika? Persoonlijk word ik kotsmisselijk van gezeur, dus waarom niet van windmolengeluid? Is dit de nieuwe asbest of is het de nieuwe colasmaak?
Whats next? Zwakzinnig door zonnepanelen? Huilbuien door hoosbuien? Of hebben de mensen een terechte klacht en zorgt het zwaar diepe geluid voor echte problemen en moeten we straks ook afscheid nemen van de diepe bastonen van de surroundsystemen van betere kwaliteit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:46:24 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115037060
Niet alleen het geluid, ook de slagschaduw schijnt erg onprettig te zijn, maar dat was al een tijd bekend, daarom wil je geen windmolen vlakbij je huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_115037089
Overdreven gedoe. Als je echt beweerd ziek te worden van zoiets dan praat je het jezelf aan.
Het is niet de eerste keer dat mensen zichzelf ziek denken. Irritatie oke maar ziek? Flikker toch op.
pi_115037090
Windmolens zijn ge-wél-dig. Had er vlakbij een woning en ik vind het een heerlijk geluid. Slagschaduw. :') Vogels zouden er tegenaan vliegen. :') De frequentie maakt je ziek. :') Het is niet rendabel. :')

Ach, ga zo maar door.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 07:54:11 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115037104
Infrageluid, geluid dieper dan de gehoorgrens heeft wel degelijk effecten
quote:
Infrageluid verwijst naar extreme basgolven of -trillingen, met een frequentie die lager ligt dan het bereik van het menselijke gehoor (20 Hz tot 22 kHz). Hoewel we deze geluidsgolven niet kunnen horen, kunnen we ze wel voelen. Het is al aangetoond dat ze verschillende effecten teweeg kunnen brengen bij sommige mensen, zoals angstaanvallen, extreme droefheid en rillingen. "Luid infrageluid, tussen 0,5 en 10 Hz, volstaat om het evenwichtsorgaan in het binnenoor te activeren." Psycholoog Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire denkt dat de vreemde gewaarwordingen die mensen toeschrijven aan spoken misschien worden veroorzaakt door infrasone trillingen.* Hij is niet de enige die dat denkt.

In 1998 publiceerden Vic Tandy, een wetenschapper in overheidsdienst en deeltijds docent aan de universiteit van Coventry, en Dr. Tony Lawrence van het departement psychologie een studie getiteld "Spoken in de Machine" in het Journal of the Society for Psychical Research. Ze haalden infrageluid aan als oorzaak van verschijningen die waren waargenomen door personeelsleden van een laboratorium in Warwick waar het zogezegd spookte.

Een aantal jaar daarvoor was Tandy laat nog aan het werk in het "spooklab" in Warwick toen hij een grijs ding op zich af zag komen. "Ik voelde dat de haren in mijn nek rechtop gingen staan�¤� verklaarde hij. "Het leek zich tussen mij en de deur te bevinden en dus kon ik me alleen maar in de richting van dat ding draaien en het onder ogen zien."* Maar het ding verdween. De volgende dag verscheen het echter opnieuw, onder een andere vorm, terwijl Tandy aan het werken was aan zijn floret. "Het handvat zat vastgeklemd in een bankschroef op een werkbank, en toch begon het lemmet bijzonder hevig te trillen," zei hij. Hij vroeg zich af waarom het lemmet trilde in het ene deel van de kamer maar niet in een ander deel. De verklaring, zo ontdekte hij, was dat er infrageluid werd geproduceerd door een ventilator. "Toen we die uiteindelijk uitschakelden, was het net alsof er een enorm gewicht werd weggenomen," zei hij. "Het wekt bij mij een vermoeden dat één van de toepassingen van dit lopende onderzoek een link zou kunnen zijn tussen infrageluid en het zieke-gebouwen syndroom." Toen hij het infrageluid ging opmeten, bleek het 18.98 hertz te zijn - exact de frequentie waarbij de oogbal bij de mens begint te resoneren. De geluidsgolven veroorzaakten resonantie in zijn oogballen en daardoor ontstond er een optische illusie: hij zag een figuur die er niet was.*

Infrasone golven kunnen zich over lange afstanden verplaatsen en zijn minder vatbaar voor storing of interferentie dan golven met een hogere frequentie.

Infrageluid kan worden voortgebracht door de wind, door sommige soorten aardbevingen, door oceaangolven en door dingen zoals lawines, vulkanen en meteoren.* Olifanten kunnen infrageluid uitsturen dat op een afstand van 2 km kan worden waargenomen. Zelfs tijgers produceren infrageluid.*
http://nederlands.skepdic.com/dict_infrageluid.htm
verder lezen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound
http://en.wikipedia.org/wiki/Perception_of_Infrasound

Het wordt zelfs ingezet als wapen
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_weapon

Er is ook onderzoek naar gedaan
http://iopscience.iop.org/1748-9326/6/3/035103/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115037152
Voor de zekerheid breng ik mijn subwoofer naar de kringloop vandaag.
pi_115037166
Al die mensen met een 6-cilinder kijken ook zo depressief. Nu snap ik waarom. En al die boeren met joekels van landbouw machines staan met 1 been in het graf. ;(
pi_115037282
En dan moet je nagaan dat er in de VS alleen al 60 doden per jaar vallen door die sluipmoordenaars. :X

Dit dan tegen 0 :o in de 104 kernreactoren in dat land, de laatste 40 jaar.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:27:25 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115037334
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:21 schreef fruityloop het volgende:
En dan moet je nagaan dat er in de VS alleen al 60 doden per jaar vallen door die sluipmoordenaars. :X

Dit dan tegen 0 :o in de 104 kernreactoren in dat land, de laatste 40 jaar.
Zo gaan er ieder jaar een slordige 800 mensen dood in Nederland omdat ze hun huis niet genoeg luchten.
Maar hier gaat het over Windmolens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:31:27 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037377
quote:
onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid
Lekker zinnig, als juristen gaan bepalen of iemand ziek wordt of niet!

Ik wil trouwens best geloven dat mensen ziek worden van windmolens, umts-straling (gek genoeg geen gsm-straling!) of wat dan ook, maar realiseer je dan dat dat volledig tussen hun oren zit! Net als hoogtevrees!
En het lijkt me onzinnig om het land te gaan verbouwen van wege mensen die zichzelf gek maken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo gaan er ieder jaar een slordige 800 mensen dood in Nederland omdat ze hun huis niet genoeg luchten.
Maar hier gaat het over Windmolens
Maar voornamelijk rokers toch?
Daarbij hangt dit natuurlijk samen met de torenhoge belastingen op energie: hoe aantrekkelijk is het om een raam open te zetten als het buiten -15 is?
censuur :O
pi_115037418
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Lekker zinnig, als juristen gaan bepalen of iemand ziek wordt of niet!

Ik wil trouwens best geloven dat mensen ziek worden van windmolens, umts-straling (gek genoeg geen gsm-straling!) of wat dan ook, maar realiseer je dan dat dat volledig tussen hun oren zit! Net als hoogtevrees!
En het lijkt me onzinnig om het land te gaan verbouwen van wege mensen die zichzelf gek maken.
In dat kader is het fijn om te weten dat het opgenomen zendvermogen van de gemiddelde GSM al jaren aan het dalen is, oa dankzij de nieuwere GSM technieken. *O*

Maar goed, windmolens zijn niet zo efficiënt, en de keuze is simpel, ~2000 grote windmolens óf 1 olieplatform op de noordzee. Zo'n platform wekt grofweg evenveel energie op als 2000 van die moordwapens, aldus een berekening die ik laatst zag.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:38:47 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037459
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:35 schreef fruityloop het volgende:
Maar goed, windmolens zijn niet zo efficiënt, en de keuze is simpel, ~2000 grote windmolens óf 1 olieplatform op de noordzee. Zo'n platform wekt grofweg evenveel energie op als 2000 van die moordwapens, aldus een berekening die ik laatst zag.
Tsja, zet een paar grote kerncentrales neer en we zijn de komende 50 jaar van de molentjes af. Maar ja. Politieke keuze he.
censuur :O
pi_115037514
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 07:50 schreef RichardDawkins het volgende:
Overdreven gedoe. Als je echt beweerd ziek te worden van zoiets dan praat je het jezelf aan.
Het is niet de eerste keer dat mensen zichzelf ziek denken. Irritatie oke maar ziek? Flikker toch op.
Net zoals de whiplash?
pi_115037614
quote:
Het geluid van windturbines veroorzaakt een grote stroom klachten. De klachten lopen uiteen van slaapproblemen, duizeligheid, depressies, concentratie- en leerproblemen en oorsuizen.

Tot die conclusies komt onderzoeker Kinanya Pijl van de faculteit Rechtsgeleerdheid
De conclusie dat er veel klachten zijn is wel aannemenlijk.

quote:
Het onderzoek toont aan wat bewoners in Houten al langere tijd roepen: windmolens maken je ziek.
Een alinia later is er een heel andere conclusie?
pi_115037660
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, zet een paar grote kerncentrales neer en we zijn de komende 50 jaar van de molentjes af. Maar ja. Politieke keuze he.
Even een snelle analyse van mij, dit blijft er over aan te bebouwen stukjes Nederland als we een kerncentrale >5km van een bebouwde kom willen bouwen. (rood is niet te bebouwen)


En dit blijft er over aan vrije stukjes bij >10km


Dat wordt lastig dus..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 08:57:21 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_115037689
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:54 schreef fruityloop het volgende:
Even een snelle analyse van mij, dit blijft er over aan te bebouwen stukjes Nederland als we een kerncentrale >5km van een bebouwde kom willen bouwen. (rood is niet te bebouwen)
[ afbeelding ]
Waarom zou je dat willen? Net alsof 5 km uitmaakt als-ie BOEM doet.
censuur :O
pi_115037695
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen? Net alsof 5 km uitmaakt als-ie BOEM doet.
Ik dacht ik zet even een politieke pet op, die zijn gek op dit soort kaartjes.. :@
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_115037791
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:31 schreef RemcoDelft het volgende:

Maar voornamelijk rokers toch?
Daarbij hangt dit natuurlijk samen met de torenhoge belastingen op energie: hoe aantrekkelijk is het om een raam open te zetten als het buiten -15 is?
Nee het gaat piet waarschijnlijk over radongas. http://www.milieucentraal(...)as-en-thoron-in-huis

Verder snap ik niet dat dit in het nieuws komt omdat zoals je al opmerkte dit onderzoek door een jurist gedaan is, die waarschijnlijk nog niet eens enige notie heeft van statistiek. :D
pi_115037795
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen? Net alsof 5 km uitmaakt als-ie BOEM doet.
Afstand doet er niet toe?
pi_115037882
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Afstand doet er niet toe?
Jawel, maar niet als je een afstand aanhoud die geen veiligheid bied als het echt misgaat.
pi_115038234
Zie ik dat nou goed op LinkedIn en is ze 2e jaars rechtenstudent? Google Scholar geeft ook geen eerdere publicaties van haar. De website van de universiteit doet ook geen melding van dit onderzoek.

Ik ben benieuwd naar de gebruikte methodiek in haar publicatie. Iemand een link hiernaar?
pi_115038263
Als men groene energie wil moeten ze de nadelen er maar bijnemen. :Y
Ура для россии
pi_115038607
Op haar LinkedIn pagina staat dit:
quote:
At Amice Advocaten I work on an independent research on 'The European Human Rights Perspective on Wind Turbine Noise Effect on Human’s Health and Well-being, With a Case Study on Wind Turbines in Houten, the Netherlands'. In this respect I filed a complaint at the European Court of Human Rights in the name of 100 applicants and wrote a report in which the central question is: 'Does the European Court of Human Rights provide sufficient protection against wind turbine noise pollution?'
Ze is het onderzoek dus al begonnen voor groep klanten van het advocatenkantoor waar ze werkt met de insteek dat windenergie ziek maakt.

Het stuk in de Spits is wat langer dan de Telegraaf en daar staan een paar interessante quotes in:

quote:
Op basis van een uitgebreide literatuurstudie komt ze tot de conclusie dat omwonenden ziek kunnen worden van windenergie.
quote:
Op 10 augustus rondt Pijl haar rapport af.
quote:
Het advocatenkantoor Amice Advocaten, dat ruim honderd gezinnen uit Houten vertegenwoordigt, gebruikt het onderzoek van de Universiteit van Utrecht om een verzoekschrift in te dienen bij het Europese Hof.
quote:
En vooral bewoners van het platteland betalen de prijs. Letterlijk, want een windmolen in de buurt van je huis kan de waarde van je woning zo maar met 30 procent doen dalen.
Dit laatste is overigens bewezen onzin. Maar daar heeft een lobbygroep als Nationaal Kritisch Platform Windenergie natuurlijk lak aan.

Dus de 'onderzoekster' (2e jaars rechtenstudent) werkt voor een advocatenkantoor die een rechtzaak voert tegen windturbines. Haar 'studie' is nog niet eens gepubliceerd, laat staan peer-reviewed. Bovendien is het nogal vreemd dat een advocaat een medische beoordeling doet.

Ik ben bang dat de term 'independent research' met een korreltje zout genomen kan worden.
pi_115038770
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:46 schreef cynicus het volgende:
Op haar LinkedIn pagina staat dit:

Ik ben bang dat de term 'independent research' met een korreltje zout genomen kan worden.
Dit is nu het henk en ingrid niveau van onderzoek wat het publiek wilt hebben. :')

Belachelijk dat dit in de media komt terwijl het rapport nog niet eens uitgebracht is, het is niet meer dan een publiciteitsstunt waarvan de rechter zou moeten zeggen leuk die rechtzaak maar ik zie toch teveel belangenverstrengeling laat dat onderzoek maar uitvoeren door een onafhankelijke wetenschapper en dan gaan we eens kijken of er serieus iets aan de hand is. :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:11:18 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_115039311
Het is inderdaad niet prettig om bij een windmolen te wonen, net zoals het niet prettig is om aan een drukke autoweg te wonen. Dat is een open deur en er is geen onderzoek voor nodig om die in te trappen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')