Bijvoorbeeld. Ik neem een spotgoedkoop vliegticket. Als je die grens maar overkomt (mits je de Global Pass heb, en niet in het verkeerde land treint met je one country )quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:36 schreef Adrenalini het volgende:
Handig topic. Ik ga van de zomer ook interrailen .
Weet iemand wat de beste manier is om vanuit Nederland naar het buitenland te gaan. Ivm de niet geldigheid van de kaartjes in Nederland. Gewoon trein richting het dichtstbijzijnde buitenlandse treinstation pakken?
Als je een Interrailticket hebt heb je recht op een treinticket naar en van de grens met 50% korting.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:36 schreef Adrenalini het volgende:
Handig topic. Ik ga van de zomer ook interrailen .
Weet iemand wat de beste manier is om vanuit Nederland naar het buitenland te gaan. Ivm de niet geldigheid van de kaartjes in Nederland. Gewoon trein richting het dichtstbijzijnde buitenlandse treinstation pakken?
zo zwart wit is het niet;)quote:Op maandag 9 juli 2012 18:39 schreef wil-bert het volgende:
25 juli vlieg ik naar Istanbul, om vanaf daar terug naar Nederland te gaan per trein. De route is als volgt:
Istanbul - Boekarest
Boekarest - Budapest
Budapest - Krakow
Krakow - Praag
Praag - Utrecht
Deze treinen zullen allemaal nachttreinen worden, daarom twijfel ik wat goedkoper is: met of zonder interrailticket. Interrail ziet een nachttrein immers als twee dagen heb ik begrepen.
Ik had de volgende prijzen al gevonden 1. Los ticket (inclusief bed/couchette plaats) 2. Toeslag Interrail voor bed:
Istanbul - Boekarest - ¤60,80 - ¤ 22
Boekarest - Budapest - ¤ 58 - ¤ 9
Budapest - Krakow - ¤ 40 - ¤ 10
Krakow - Praag - ¤ 52 - ¤ 9,40
Praag - Utrecht - ¤ 89 - ¤ 20 (volgens NSHispeed)
Totaal:
¤ 299,80 voor de losse tickets incl. bed/couchette
¤ 70,40 plus ¤ 257 = 327,40 voor Interrail met bedtoeslag
Mijn vraag: is het de moeite om alles zelf te kopen en wat raden jullie aan? Dit is mijn eerste Interrail avontuur ( ), dus ben wel benieuwd. Kloppen mijn gevonden prijzen ook wel een beetje met de werkelijkheid?
Raden jullie trouwens voor elke reis een bed aan of is een zitplek ook voldoende?
Alvast bedankt
als je nachttrein daarbinnen valt dan is het in ordequote:Je mag van de nachttreinregeling gebruik maken als je na 19:00 een rechtstreekse nachttrein neemt die na 04:00 de volgende dag aankomt binnen de geldigheid van je pas. Dit kost je dan maar één reisdag. Je mag dus niet dezelfde dag of midden in de nacht aankomen op je eind- of overstapstation, maar je moet een rechtstreekse reis maken die om 19:00 of later begint en eindigt om 04:00 of later
Ah kijk, daar kan ik wat mee! Thx!quote:Op maandag 9 juli 2012 18:50 schreef WasMachinator het volgende:
[..]
zo zwart wit is het niet;)
interrail heeft een nachttreinregeling:
[..]
als je nachttrein daarbinnen valt dan is het in orde
Sterkte met de nachttrein vanaf Istanbul. Je moet midden in de nacht de trein uit bij de grens om daar een uur te wachten.quote:
Om het erger te maken: tot en met ongeveer de grens rijdt er nu een bus, door werkzaamheden daar aan het spoor. Dus slapen zal wel niet lukken vrees ik...quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:55 schreef pretpletter het volgende:
[..]
Sterkte met de nachttrein vanaf Istanbul. Je moet midden in de nacht de trein uit bij de grens om daar een uur te wachten.
Nou, misschien is dat wel beter dan de trein zelfs. Serieus hoor, heb al vaker gelezen dat mensen de bus prefereren boven de trein vanaf Istanbul richting Bulgarije.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:20 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Om het erger te maken: tot en met ongeveer de grens rijdt er nu een bus, door werkzaamheden daar aan het spoor. Dus slapen zal wel niet lukken vrees ik...
Goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar. Dus mocht iemand get antwoord hebbenquote:Op zondag 15 juli 2012 21:42 schreef psychedelicate het volgende:
Even een kort vraagje over die reserveringen/toeslagen; waar en wanneer moet dat?
Het liefst stap ik in een trein zonder iets te plannen. Een paar uur of zelfs een dag van tevoren is nog okay, maar ik wil niet dat ik nu al dingen moet vastleggen.
Bij treinen van en naar Duitsland kan het via bahn.de, dat staat er ergens een optie op alleen de reservering en geen ticket uit mijn hoofd. Bij bijvoorbeeld de CNL van Praag naar Nederland kan je bellen naar NS hispeed, naar het ns hispeed loket op het station (dus geen gewoon bemand loket) of bijvoorbeeld in Praag nog reserveren.quote:Op zondag 15 juli 2012 21:42 schreef psychedelicate het volgende:
Even een kort vraagje over die reserveringen/toeslagen; waar en wanneer moet dat?
Het liefst stap ik in een trein zonder iets te plannen. Een paar uur of zelfs een dag van tevoren is nog okay, maar ik wil niet dat ik nu al dingen moet vastleggen.
Dank voor je antwoord! Ik ga toch maar even reserveren voor de zekerheid ook al is het niet overal nodig. Beter dan dat je straks niet mee kanquote:Op maandag 16 juli 2012 22:11 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Bij treinen van en naar Duitsland kan het via bahn.de, dat staat er ergens een optie op alleen de reservering en geen ticket uit mijn hoofd. Bij bijvoorbeeld de CNL van Praag naar Nederland kan je bellen naar NS hispeed, naar het ns hispeed loket op het station (dus geen gewoon bemand loket) of bijvoorbeeld in Praag nog reserveren.
Maar het ligt echt aan de populariteit van de trein of je ver van tevoren moet boeken, het is in ieder geval wel mogelijk om op dezelfde dag nog te boeken op het station. In Frankrijk zijn trouwens maar een beperkt aantal 'Interrail-stoelen' beschikbaar, dus daar zou ik wel op tijd reserveren!
In Sofia naar Vitosha Mountain => http://www.tripadvisor.nl(...)_Mountain-Sofia.htmlquote:Op maandag 23 juli 2012 15:20 schreef hoj het volgende:
Nog twee weekjes! Iemand nog toffe todo's in Sofia of Belgrado?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?Let me occupy your mind
As you do mine
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Ik zag op de interrail website wel een boodschap staan over Griekenland, er stan vanaf Griekenland, dus weet niet of het naar Griekenland ook is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?En hou er rekening mee dat er werkzaamheden zijn in Turkije, er rijden gedeeltelijk bussen van en naar Istanbul.quote:Helaas heeft de Griekse nationale spoorwegmaatschappij OSE al het internationale treinverkeer voor onbepaalde tijd geannuleerd.
Dit betekent dat u niet met de trein van Griekenland naar Bulgarije, de VJRM (VJR Macedonië) of Turkije kunt reizen.
De binnenlandse treinen in Griekenland rijden momenteel niet allemaal.
Bron
Hier zijn we van op de hoogte en we weten gelukkig ook enkele alternatieven om toch op onze plek van bestemming to komen .quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:25 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Ik zag op de interrail website wel een boodschap staan over Griekenland, er stan vanaf Griekenland, dus weet niet of het naar Griekenland ook is.
[..]
En hou er rekening mee dat er werkzaamheden zijn in Turkije, er rijden gedeeltelijk bussen van en naar Istanbul.
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Mooie route maar zitten wel gigantische afstanden tussen soms zegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?
Dat klopt!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mooie route maar zitten wel gigantische afstanden tussen soms zeg
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Altijd je Interrail ticket invullen zoals beschreven staat op het ticket. Wij deden dat 2 jaar lang niet en in Bulgarije werden we ineens eruit getrapt op een station wat 1 krot was en verder wel een jungle leek. En alleen omdat wij die steden en tijden nooit invulden. De datum invullen op het ticket is niet genoeg dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?
Wij hebben dat vorig jaar ook niet gedaan, drie weken lang goed gegaan, pas toen we terug waren in Nederland begon een conducteur daar over te zeuren. Vergeet ook niet een kaartje te kopen voor je treinreis in Nederland tot de grens(en de terugweg), dan is de interrail niet geldig.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:42 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Altijd je Interrail ticket invullen zoals beschreven staat op het ticket. Wij deden dat 2 jaar lang niet en in Bulgarije werden we ineens eruit getrapt op een station wat 1 krot was en verder wel een jungle leek. En alleen omdat wij die steden en tijden nooit invulden. De datum invullen op het ticket is niet genoeg dus.
Zo gaat dat in zowat elke nachttrein hoor. Ja, niet met je paspoort, maar wel dat ze je ticket pas de volgende ochtend teruggeven.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:12 schreef RacerDKB het volgende:
Oh en in de nachttreinen daar nemen ze gewoon je hele interrailticket in om die op hun eigen tempo te controleren, op de terugweg namen ze zelfs ticket + ID-kaart/paspoort in Echt niet fijn om dat af te geven aan iemand in een land waar ze met spiegels onder de trein kijken of er mensen aan hangen. Ochtend er na als ze je wekken kreeg je ze pas terug.
Oke nja ticket snap ik nog ook wel, maar van Amsterdam - Praag deden ze het niet Dus daarom was het wel apart. ID-kaart innemen is tegen de EU-wetten in geloof ik zelfs, maar niet dat Kroatië een EU-land is.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo gaat dat in zowat elke nachttrein hoor. Ja, niet met je paspoort, maar wel dat ze je ticket pas de volgende ochtend teruggeven.
Van Boekerest naar Budapest hadden we het niet afgegeven, we werden 3 keer wakker gemaakt door kaart controle en nog 2 keer paspoortcontrole. Nou, dan geef ik het liever af... dan duren die 14 uur in een nachttrein wel heel langquote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:35 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Oke nja ticket snap ik nog ook wel, maar van Amsterdam - Praag deden ze het niet Dus daarom was het wel apart. ID-kaart innemen is tegen de EU-wetten in geloof ik zelfs, maar niet dat Kroatië een EU-land is.
Volgens mij was dat ook 3 maandenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:12 schreef Assassin92 het volgende:
Oke thanks! Wij vliegen naar Spanje en weer terug, dus met Frankrijk hebben wij niets te maken. Kan je nu ook alvast je Interrail kopen, en over een tijdje nog langs gaan bij de Treinreiswinkel om te reserveren?
Kan je in jullie geval niet beter losse kaartjes kopen?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:12 schreef Assassin92 het volgende:
Oke thanks! Wij vliegen naar Spanje en weer terug, dus met Frankrijk hebben wij niets te maken. Kan je nu ook alvast je Interrail kopen, en over een tijdje nog langs gaan bij de Treinreiswinkel om te reserveren?
Interrail in Spanje is iets van 130 euro.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:57 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Kan je in jullie geval niet beter losse kaartjes kopen?
Barcelona - Valencia zie ik al vanaf 20,40
Valencia - Madrid 26,50
Madrid - Malaga iets duurder, 90
Ben je in totaal voor 140 klaar, itt. 181 voor de goedkoopste interrail (excl. reserveringskosten).
Of verpest ik het zo allemaal
Ah vandaar.quote:Op woensdag 6 februari 2013 12:36 schreef Assassin92 het volgende:
[..]
Interrail in Spanje is iets van 130 euro.
Meestal geldt: hoe duurder en onbekender, hoe ouder.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:56 schreef Landgeld het volgende:
Hoe is het om zo'n reis alleen te maken en wat is een gemiddeld leeftijd van mensen die dit doen?
Ben zelf 28 en volgens mij de gemiddelde leeftijd van een Europa rondreis wat jonger
Welke diverse sites lees je?quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef Landgeld het volgende:
Als ik zo lees op diverse sites ligt de leeftijd gemiddeld wel wat laag.
Ga er nog over nadenken.
Wil eigenlijk wat speciaals...in Europa
Mijn ervaring is juist dat de Amerikanen en Australiërs het jongst zijn, die gaan op hun 18e, mogen ineens drinken, enz...quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welke diverse sites lees je?
Want ondertussen komen er gruwelijk veel Amerikanen, Canadezen, Australiers etc naar Europa en die zijn natuurlijk allemaal wat ouder. Over het algemeen zijn de reizigers uit Europa wat jonger, de mensen die van andere continenten komen zijn (natuurlijk) ouder.
Inderdaad, zodra je van de gebaande paden afgaat. Want die drie plaatsen slaat de gemiddelde Amerikaan natuurlijk over. En de hop-on hop-off bus van de Australiërs (ja, echt!) stopt er ook niet.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:51 schreef WasMachinator het volgende:
In Praag komen ook behoorlijk wat Amerikanen
Verder kwam ik op mn reis veel mede Nederlanders tegen.. Belgrado, Sofia, Istanbul ze zitten overal
voor niet europeanen bestaat er eurailquote:Op maandag 25 februari 2013 11:31 schreef verhagensam3 het volgende:
Hallo allemaal, ik heb een vraag:
Ik vroeg mij af of ik een interrail pas kan kopen voor mijn familie die in de Verenigde Staten woont. Ze voeldoen niet aan de voorwaarden om er zelf 1 te kopen dus vroeg ik me af of ik ze misschien kon aanschaffen.. Ze hebben niet de zelfde achternaam als ik.
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij hierbij wilt helpen of advies geven. Mijn familie doet erg moeilijk en denken dat losse trein en vliegtickets goedkoper is..
Ik hoop snel een reactie te krijgen,
Met vriendelijke groet,
S. V.
Ikquote:Op maandag 25 februari 2013 21:36 schreef koekii het volgende:
Zijn er nog FOK!kers hier die dit jaar (zomer) gaan intertraillen?
Hoe lang duurt je reis en wordt het je eerste keer? Ga je trouwens alleen of reis je samen?quote:
Ik heb het al gedaan, zowat heel europa, echt niks gepland en ging prima. Ik wil wel met andere gaan, maar de meeste vrienden hebben liever een zuipvakantie in Spanje.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:41 schreef koekii het volgende:
[..]
Hoe lang duurt je reis en wordt het je eerste keer? Ga je trouwens alleen of reis je samen?
Ik overweeg namelijk om dit jaar ook te gaan intertraillen, maar ik twijfel nog aangezien niemand van mijn vrienden groep zin heeft in trein reizen
ik van 13 juli tot 4 augustus.quote:
Ik ga aankomende zomer voor de eerste keer alleen een treinrit door Europa maken van 3 weken. Ik zat te denken aan een ritje Scandinavië of meer richting Zuid / Zuid-Oost.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:47 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik heb het al gedaan, zowat heel europa, echt niks gepland en ging prima. Ik wil wel met andere gaan, maar de meeste vrienden hebben liever een zuipvakantie in Spanje.
Zeker.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:08 schreef Xeor het volgende:
Dat is misschien ook een heel leuk idee om gewoon 1 groot land te pakken en daar doorheen te trekken. Misschien nog niet zo een heel slecht idee om gewoon te beginnen met Noorwegen en/of Zweden.
Mag ik vragen wat je zoal in Noorwegen gedaan hebt?
Dat lijkt me nou echt een super ervaring, ik heb nog wel een aantal vragen voor je als je het niet erg vindt . Waar is jou reis gestart in Noorwegen? Ik zat er zelf aan te denken om te vliegen naar Bergen en dan via de Trein/Bus langzaam langs de kust naar boven te trekken.quote:Op vrijdag 19 april 2013 14:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zeker.
Grote rugzak meegenomen en vier weken door het land gereisd. Doel was om helemaal tot de Noordkaap te komen en ondertussen toffe dingen doen. Walvissafari, zeekajakken, gletsjerwandeling en de wandeling naar de echte noordkaap. Alles ertussenin was ook geweldig; mensen die je ontmoet, beetje kamperen, veel verschillende hostels gezien; de een sjiek, de ander een omgebouwde studentenflat. Daarna vanaf de Noordkaap terug gevlogen naar Oslo om daar nog een kleine week te blijven en letterlijk uit te rusten van die tocht richting de Noordkaap.
Eigenlijk was een maand voor Noorwegen nogal aan de krappe kant, maar ik heb het wel als avontuurlijk reizen ervaren. Een paar honderd km voor de Noordkaap stopt het spoor dus zul je manieren moeten bedenken om toch naar boven te komen. Proberen te onderhandelen met busmaatschappijen voor een vriendenprijsje als je je verhaal vertelt, een dekkaart om op de Hurtigruten een stuk af te leggen. Ik vond het allemaal fantastisch.
In grote lijn ben ik begonnen in Stavanger, daarna via Bergen en Voss naar Oslo. Toen naar Trondheim en Bodø. Daar houdt het spoor op en ben ik met de bus naar de Vesteralen-eilanden gereden. Vanuit de Vesteralen met de boot en bussen in Tromsø aangekomen en in Tromsø een dekkaart gekocht om met de Hurtigruten richting Honningsvag te reizen. En daar heb ik tot slot de bus gepakt om op de Noordkaap te komen. Dit heeft bij elkaar zo'n 2,5 week geduurd, omdat ik onderweg ook de activiteiten wilde doen zoals het zeekajakken en de walvissafari. Redelijk op het gemak, dus.quote:Op vrijdag 19 april 2013 14:47 schreef Xeor het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt een super ervaring, ik heb nog wel een aantal vragen voor je als je het niet erg vindt . Waar is jou reis gestart in Noorwegen? Ik zat er zelf aan te denken om te vliegen naar Bergen en dan via de Trein/Bus langzaam langs de kust naar boven te trekken.
Voor mij was de Trotter van Noorwegen het allerbelangrijkste qua informatie. Hier staan zo ontzettend veel goeie tips in, dat ik je die sowieso echt sterker dan sterk wil aanbevelen.quote:Goede tip dat je het laatste stuk niet met de trein kan doen, wist je dit van tevoren of wat dit een verassing voor je? Mocht je nog tips hebben of leuke websites over Noorwegen hou ik me aanbevolen
Mijn planning is om een vliegticket naar Oslo te pakken vanuit Oslo de trein naar Bergen omdat dit toch wel een van de mooiste routes van Europa schijnt te zijn. Vanuit Bergen langzaam omhoog trekken langs ??? (Nog uit te zoeken)quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In grote lijn ben ik begonnen in Stavanger, daarna via Bergen en Voss naar Oslo. Toen naar Trondheim en Bodø. Daar houdt het spoor op en ben ik met de bus naar de Vesteralen-eilanden gereden. Vanuit de Vesteralen met de boot en bussen in Tromsø aangekomen en in Tromsø een dekkaart gekocht om met de Hurtigruten richting Honningsvag te reizen. En daar heb ik tot slot de bus gepakt om op de Noordkaap te komen. Dit heeft bij elkaar zo'n 2,5 week geduurd, omdat ik onderweg ook de activiteiten wilde doen zoals het zeekajakken en de walvissafari. Redelijk op het gemak, dus.
Bedankt voor de tip ga ik bestellenquote:Voor mij was de Trotter van Noorwegen het allerbelangrijkste qua informatie. Hier staan zo ontzettend veel goeie tips in, dat ik je die sowieso echt sterker dan sterk wil aanbevelen.
De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad heel erg mooi. Als je daar toch in de regio bent moet je ook zeker het Flam-Myrdal-traject nemen. Mooiste treinstukje van Noorwegen wordt gezegd. Ontzettend toeristisch, maar de natuur is zo schitterend, dat moet je gezien hebben. Succes ermee.quote:Op zaterdag 20 april 2013 14:14 schreef Xeor het volgende:
[..]
Mijn planning is om een vliegticket naar Oslo te pakken vanuit Oslo de trein naar Bergen omdat dit toch wel een van de mooiste routes van Europa schijnt te zijn. Vanuit Bergen langzaam omhoog trekken langs ??? (Nog uit te zoeken)
In ieder geval bedankt dat jij je ervaringen deelt
[..]
Bedankt voor de tip ga ik bestellen
Bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 20 april 2013 15:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad heel erg mooi. Als je daar toch in de regio bent moet je ook zeker het Flam-Myrdal-traject nemen. Mooiste treinstukje van Noorwegen wordt gezegd. Ontzettend toeristisch, maar de natuur is zo schitterend, dat moet je gezien hebben. Succes ermee.
De One-Country-pas is er voor de gewone trajecten, zoals hier de NS-trajecten. Het Flam-Myrdal traject wordt door een oldtimer gereden en je moet een kaartje kopen aan de kassa. Kun je wel gewoon op reguliere stations doen en je krijgt flink korting op je kaartje, omdat je in bezit bent van een interrail pas. Reserveren wordt vaak wel geadviseerd. Ik heb het regelmatig gedaan, geen extra kosten en je hebt altijd een stoel (rijd + stoelnummer). Dag vantevoren even naar het station lopen en voor de dag erna een stoel kosteloos reserveren. Ideaal.quote:Op maandag 22 april 2013 15:44 schreef Xeor het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip
Kan je met die one country pass gewoon gebruik maken van dit traject dan? Ik geloof dat ik voor Oslo - Bergen ook moet reserveren maar zover ben ik nog niet gekomen
Ligt er puur aan waar je heen gaat. Een budget voor 2 weken Scandinavië staat gelijk aan 4 tot zelfs 6 weken in oost-europa.quote:Op maandag 22 april 2013 19:04 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb deze winter 3 maanden door Azië gereisd. Dit heb ik alleen gedaan en is zeer goed bevallen dus nu wil ik wel wat meer van Europa gaan zien.
Ik wil dan 2/3 weken gaan en ik vroeg me af wat voor budget ik daarvoor moet aanhouden, met alles erop en eraan.
Ook door mijn eerdere reis heb ik ervaring met heel goedkoop leven, dus dat wil ik van de zomer weer gaan doen.
Noorwegen is wel een erg prijzig land, 1-2 liter sterke drank meenemen uit Nederland is geen overbodig luxequote:Op maandag 22 april 2013 19:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ligt er puur aan waar je heen gaat. Een budget voor 2 weken Scandinavië staat gelijk aan 4 tot zelfs 6 weken in oost-europa.
Oké goede tip inderdaad, heb je de rit Oslo - Bergen ook weleens gedaan?quote:Op maandag 22 april 2013 16:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De One-Country-pas is er voor de gewone trajecten, zoals hier de NS-trajecten. Het Flam-Myrdal traject wordt door een oldtimer gereden en je moet een kaartje kopen aan de kassa. Kun je wel gewoon op reguliere stations doen en je krijgt flink korting op je kaartje, omdat je in bezit bent van een interrail pas. Reserveren wordt vaak wel geadviseerd. Ik heb het regelmatig gedaan, geen extra kosten en je hebt altijd een stoel (rijd + stoelnummer). Dag vantevoren even naar het station lopen en voor de dag erna een stoel kosteloos reserveren. Ideaal.
Ja, een dag van tevoren gereserveerd, want het is een redelijk druk traject.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:45 schreef Xeor het volgende:
[..]
Oké goede tip inderdaad, heb je de rit Oslo - Bergen ook weleens gedaan?
Oke, en deze rit valt ook niet onder de "gewone" traject denk ik of wel?quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, een dag van tevoren gereserveerd, want het is een redelijk druk traject.
Jawel, dat is wel een gewone verbinding.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:58 schreef Xeor het volgende:
[..]
Oke, en deze rit valt ook niet onder de "gewone" traject denk ik of wel?
Oke scheelt weerquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel, dat is wel een gewone verbinding.
op basis van mijn ervaring(berlijn, praag, belgrado, sofia, istanbul, thessaloniki, bari, rome voor 22 dagen) zou ik rond de 1600 aanhouden. dan moet je in principe goed zitten.quote:Op maandag 22 april 2013 19:04 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb deze winter 3 maanden door Azië gereisd. Dit heb ik alleen gedaan en is zeer goed bevallen dus nu wil ik wel wat meer van Europa gaan zien.
Ik wil dan 2/3 weken gaan en ik vroeg me af wat voor budget ik daarvoor moet aanhouden, met alles erop en eraan.
Ook door mijn eerdere reis heb ik ervaring met heel goedkoop leven, dus dat wil ik van de zomer weer gaan doen.
1600 voor 2 tot 3 weken? Dat kan natuurlijk wel een derde tot de helft goedkoper als je een beetje in goedkope hoek van Europa gaat zitten.quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:41 schreef WasMachinator het volgende:
[..]
op basis van mijn ervaring(berlijn, praag, belgrado, sofia, istanbul, thessaloniki, bari, rome voor 22 dagen) zou ik rond de 1600 aanhouden. dan moet je in principe goed zitten.
Je wilt per se met de trein? De laatste twee jaar had ik meen Norwegian Air een pas waarmee je voor 2 of 3 weken onbeperkt naar alle bestemmingen in Noorwegen kon vliegen, Noorwegen was wel onderverdeeld in drie zones maar je kon ook alle zones nemen. Een soort interrail voor in de lucht dus.quote:Op zaterdag 27 april 2013 12:54 schreef SeLang het volgende:
Vraag aan de Noorwegen-per-trein gangers:
Noorwegen is toch wel een land dat je doet vanwege de natuur (lijkt me). Maar hoe bereikbaar is dat als je met de trein gaat? Want de trein stopt meestal ergens in de stad...
Ik zou graag nog eens een grote reis door Noorwegen maken (ik ben alleen maar in Oslo geweest, ooit voor het werk) maar met eigen auto wordt het wel heel erg veel rijden (plus dure boot vanuit Engeland waar ik woon). Met de auto kun je wel makkelijk alle natuur plekjes bereiken maar dat wordt dus echt vele duizenden km rijden als je de Noordkaap wilt bereiken, en dan moet je ook nog terug...
Dus: is de trein een goed alternatief of niet?
Dat lijkt me nog problematischer dan de trein. Zie originele vraag.quote:Op zondag 28 april 2013 11:49 schreef MCH het volgende:
[..]
Je wilt per se met de trein? De laatste twee jaar had ik meen Norwegian Air een pas waarmee je voor 2 of 3 weken onbeperkt naar alle bestemmingen in Noorwegen kon vliegen, Noorwegen was wel onderverdeeld in drie zones maar je kon ook alle zones nemen. Een soort interrail voor in de lucht dus.
Absoluut! Zelf bv 11 dagen gereisd van Skopje naar Sofia en Istanbul voor 250 pond ( was een uitdaging voor een reismagazine) en dat was ook nog incl vliegen naar Skopje en terug vanuit Istanbul. Waarbij Istanbul de grotere kostenpost was. Dus zeker als je naar oost Europa gaat kan je makkelijk voor 1000,- 3 weken reizen.quote:Op zondag 28 april 2013 11:46 schreef MCH het volgende:
[..]
1600 voor 2 tot 3 weken? Dat kan natuurlijk wel een derde tot de helft goedkoper als je een beetje in goedkope hoek van Europa gaat zitten.
Dat Noorwegen verhaal was gewoon een side note, maar interrail vind ik echt 1 van de meest absurde dingen die je kunt doen als je zegt dat je ergens lang de tijd voor wil nemen. Ik zie genoeg mensen die een Interrail nemen en dan zo'n standaardronde maken van Berlijn - Krakau - Praag - Budapest of whatever en die denken dan dat ze heel Europa hebben gezien terwijl ze eigenlijk alleen maar door Europa zijn rondgesjeesd in een heel korte periode. Bovendien is het in Oost- en Midden-Europa veel goedkoper om alles met losse tickets te doen. Je bent lang genoeg op deze aardbol om elke zomer 1 of 2 landen in drie weken rustig te bekijken, dat noem ik pas ergens lekker lang de tijd voor nemen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 09:43 schreef Buitendam het volgende:
Een land met zo'n natuur met het vliegtuig doen is doodzonde. Dat moet je echt per grondvervoer doen! Ik heb vanuit de Noordkaap een vlucht terug genomen naar oslo, maar de drie weken daarvoor alles per trein, bus, boot etc.
Mijn idee van interrailen is lang de tijd nemen, rugzak op en je route minimaal vooraf uitstippelen. En dan in een paar weken het land gaan verkennen.
Interrail heeft One-Country passen, hé? Als je een maand door een land gaat treinen is dat alles behalve een absurde methode om lang de tijd te nemen om een land goed te verkennen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:23 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat Noorwegen verhaal was gewoon een side note, maar interrail vind ik echt 1 van de meest absurde dingen die je kunt doen als je zegt dat je ergens lang de tijd voor wil nemen. Ik zie genoeg mensen die een Interrail nemen en dan zo'n standaardronde maken van Berlijn - Krakau - Praag - Budapest of whatever en die denken dan dat ze heel Europa hebben gezien terwijl ze eigenlijk alleen maar door Europa zijn rondgesjeesd in een heel korte periode. Bovendien is het in Oost- en Midden-Europa veel goedkoper om alles met losse tickets te doen. Je bent lang genoeg op deze aardbol om elke zomer 1 of 2 landen in drie weken rustig te bekijken, dat noem ik pas ergens lekker lang de tijd voor nemen.
Dat vind ik geen interrailen of snap je het woord inter niet? In welke landen heb jij dan een One-Country pas aangeschaft?quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Interrail heeft One-Country passen, hé? Als je een maand door een land gaat treinen is dat alles behalve een absurde methode om lang de tijd te nemen om een land goed te verkennen.
Ik versta onder interrailen dat je op pad bent met de trein, en dan natuurlijk buiten Nederland.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:04 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat vind ik geen interrailen of snap je het woord inter niet? In welke landen heb jij dan een One-Country pas aangeschaft?
Voor Noorwegen kan een dergelijke pas wel uit inderdaad.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik versta onder interrailen dat je op pad bent met de trein, en dan natuurlijk buiten Nederland.
Interrailen heeft buiten het feit dat je buiten Nederland treint niets met grenzen oversteken en meerdere landen bezoeken te maken, anders slaat de Interrail One Country Pas natuurlijk helemaal nergens op. Ikzelf heb Noorwegen in een maand verkent met de diezelfde pas. En dan heb je nog precies 26 andere landen om uit te kiezen.
Als je hetzelfde idee hebt om met een rugzak een land te verkennen zijn er nog wel een aantal mooie opties. Zweden, Finland, Turkijke. Inmiddels zijn veel mensen al redelijk bekend in Frankrijk, Duitsland en Spanje, maar als je de hoeveelheid aan te ontdekken kilometers ziet kun je die zo aan het rijtje toevoegen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:26 schreef MCH het volgende:
[..]
Voor Noorwegen kan een dergelijke pas wel uit inderdaad.
Frankrijk en Spanje heeft niet zulke aantrekkelijke voorwaarden voor Interrailreizigers, Turkije kun je misschien beter combineren met een Balkan Flexi Pass en Duitsland heeft voor jongeren een zeer aantrekkelijke aanbieding voor onbeperkt reizen in de zomer.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:52 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Als je hetzelfde idee hebt om met een rugzak een land te verkennen zijn er nog wel een aantal mooie opties. Zweden, Finland, Turkijke. Inmiddels zijn veel mensen al redelijk bekend in Frankrijk, Duitsland en Spanje, maar als je de hoeveelheid aan te ontdekken kilometers ziet kun je die zo aan het rijtje toevoegen.
Het ging me meer om het 'rugzak-om-en-ontdekken'-principe.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:17 schreef MCH het volgende:
[..]
[..]
Frankrijk en Spanje heeft niet zulke aantrekkelijke voorwaarden voor Interrailreizigers, Turkije kun je misschien beter combineren met een Balkan Flexi Pass en Duitsland heeft voor jongeren een zeer aantrekkelijke aanbieding voor onbeperkt reizen in de zomer.
Ik ga deze zomer naar Frankrijk met de trein. Maar is de Thalys echt zo duur wat betreft reserveringen? Ik zie op de site van treinreiswinkel dat een reservering tot ¤39 euro kost.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:23 schreef Lemans24 het volgende:
TGVs in Frankrijk zijn spotgoedkoop als je ze vantevoren boekt. Voor spontaan reizen is het een minder geschikt land, inderdaad.
Voor Spanje geldt hetzelfde met de AVE treinen, maar daar heb je meestal wel goedkopere langzame treinen en veel bussen, in tegenstelling tot Frankrijk.
Vantevoren boeken is vrij goedkoop, al kost de Thalys wel iets meer dan de TGV.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:03 schreef Two het volgende:
[..]
Ik ga deze zomer naar Frankrijk met de trein. Maar is de Thalys echt zo duur wat betreft reserveringen? Ik zie op de site van treinreiswinkel dat een reservering tot ¤39 euro kost.
Boeken hoeft niet aangezien ik door Frankrijk kom met mijn interrail. Maar dan zit je toch met toeslagen? Is dat misschien waar die ¤39,- vandaan komt? Of zit die toeslag 'm in het feit dat het over het traject Parijs - Nederland gaat en je interrail niet geldig is in Nederland?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:10 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Vantevoren boeken is vrij goedkoop, al kost de Thalys wel iets meer dan de TGV.
Reserveren is gratis, alleen niet via de treinreiswinkel. Maar die heb je voor zo'n eenvoudig ticket ook niet nodig. Gewoon boeken via www.tgv-europe.com (al heet dat nu weer anders).
Nee, toeslag is nou eenmaal zo hoog.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:15 schreef Two het volgende:
[..]
Boeken hoeft niet aangezien ik door Frankrijk kom met mijn interrail. Maar dan zit je toch met toeslagen? Is dat misschien waar die ¤39,- vandaan komt? Of zit die toeslag 'm in het feit dat het over het traject Parijs - Nederland gaat en je interrail niet geldig is in Nederland?
In ieder geval bedankt voor de tip van het gratis reserveren! Daar ga ik eens naar kijken.
Hmm zal er eens naar kijken dan. Dat twee á drie maanden van tevoren boeken komt sowieso wel goed. Bedankt in ieder geval!quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:20 schreef Lemans24 het volgende:
Of reserveren ook gratis is voor mensen met een interrailpas, weet ik niet hoor. Het zit bij de prijs in als je een los ticket koopt.
Die 39 euro zal inderdaad voor een apart ticket voor de thalys zijn, dat is de promo-prijs voor Rotterdam-Parijs. Die moet je dan wel ruim vantevoren (twee of drie maanden) kopen, anders is het veel duurder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarschijnlijk gaan we Florence en Madrid schrappen, Barcelona wat dagen afhalen en in ruil daarvoor hopelijk nog Bosnië/Servië aandoen.
Ik hoor het graag van de ervaren Interrailers!Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
Ja, we hadden de route wel uitgestippeld, maar dit was meer om onze ambitie beetje weer te geven, hoeveel plekken we willen bezoeken et cetera.quote:Op maandag 16 september 2013 23:04 schreef rosstek het volgende:
Ik zou Madrid schrappen, Barcelona inkorten, wel naar Florence gaan en Sarajevo en Belgrado toevoegen.
Als je dan toch je hele route al uitgestippeld hebt, is er ook weinig meer van de bonnefooi over en kun je net zo goed (vrijblijvend) overnachtingen reserveren.
Mijn ervaring is dat als je ergens maar 1 nacht blijft, je liever onbezorgd de stad gaat verkennen, dan 3 keer de stad door moet op zoek naar een slaapplek, en nergens meer aan toe komt.
quote:http://elvira.mav-start.hu/
1 ticket of Zagreb Spezial: 29,00 euro/person (outward journey)
Please note that home printing of international tickets is not possible. International tickets booked online must be collected at any of the Ticket Collection Points located at railway stations in Hungary before your journey.
http://www.bahn.de
Fares not available
Tariff abroad
For connections outside of Germany, a special ticket is required. These offers are not bookable via the internet.
Tickets may be purchased in any DB ReiseZentrum, authorised travel agencies or over the telephone using DB ReiseService by dialing +44 8718 80 80 66 (chargeable).
wanneer ga je eigenlijk? 2 dagen van te voren een ticket kopen is vroeg zat.quote:Op donderdag 1 mei 2014 14:49 schreef conobram het volgende:
Thanks, zal vanavond even een mailtje sturen naar de Treinreiswinkel. Hopen dat het wat wordt.
Ben trouwens van plan om vanaf München via Ljubljana en Zagreb naar Hongarije te reizen.
edit: kan inderdaad gewoon via Treinsreiswinkel, komt dan wel 7,50 administratiekosten p.p. bij (bij deze reis dan)
Even klein advies; als je via Ljubljana naar Zagreb gaat, neem dan ff de extra tijd om via Rijeka te gaan; is hartstikke mooi, en dan pak je ook een beetje zee en strand mee in die mooie omgevingquote:Op donderdag 1 mei 2014 14:49 schreef conobram het volgende:
Thanks, zal vanavond even een mailtje sturen naar de Treinreiswinkel. Hopen dat het wat wordt.
Ben trouwens van plan om vanaf München via Ljubljana en Zagreb naar Hongarije te reizen.
edit: kan inderdaad gewoon via Treinsreiswinkel, komt dan wel 7,50 administratiekosten p.p. bij (bij deze reis dan)
Half juli. Denk dat ik toch lekkerder zit als ik al kaarten gereserveerd heb. Heb je ervaring op dat traject?quote:Op maandag 5 mei 2014 13:05 schreef broccolitaart het volgende:
[..]
wanneer ga je eigenlijk? 2 dagen van te voren een ticket kopen is vroeg zat.
Denk dat het vooral tripjes worden vanuit de hoofdsteden. Heb de accommodaties namelijk al vastliggenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 13:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Even klein advies; als je via Ljubljana naar Zagreb gaat, neem dan ff de extra tijd om via Rijeka te gaan; is hartstikke mooi, en dan pak je ook een beetje zee en strand mee in die mooie omgeving
Doodzonde dit altijd maar de meeste mensen leren dat bij vervolgreizen wel afquote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:02 schreef conobram het volgende:
[..]
Half juli. Denk dat ik toch lekkerder zit als ik al kaarten gereserveerd heb. Heb je ervaring op dat traject?
[..]
Denk dat het vooral tripjes worden vanuit de hoofdsteden. Heb de accommodaties namelijk al vastliggen
Tja, mijn vriendin heeft een vaste baan en niet zo'n lange vakantie. Er is dus niet zo heel veel ruimte voor improvisatie, detours etc. Dat is inderdaad maar iets voor een volgende keer.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Doodzonde dit altijd maar de meeste mensen leren dat bij vervolgreizen wel af
Nouja, je gaat in steden komen waar je uiteindelijk langer wilde blijven en steden waar je uiteindelijk toch iets minder lang had willen zijn. Wanneer je niets vast hebt staan, zit je niet met dat probleem Ik merk het hier wekelijks dat mensen aangaven dat ze het graag niet gepland hadden zodat ze hier een week konden blijven in plaats van slechts een dagjequote:Op dinsdag 6 mei 2014 16:07 schreef conobram het volgende:
[..]
Tja, mijn vriendin heeft een vaste baan en niet zo'n lange vakantie. Er is dus niet zo heel veel ruimte voor improvisatie, detours etc. Dat is inderdaad maar iets voor een volgende keer.
Je hebt al 12 overnachtingsplekken, dat zijn dus al bijna 2 weken aan dagen met een overnachting. Verder wil je ook nog genoeg tijd hebben om die steden te zien, dus ik weet niet of dit gaat passen.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:04 schreef Equis.Viris het volgende:
Even heel oriënterend gekeken naar een route om aankomende, of waarschijnlijk volgende, zomer te doen met Interrail. Het is een Interrail treinkaart met de bijbehorende reistijden, ik heb het met Paint ( ) er nog wat bij geknutseld, de zwarte punten zijn steden waar ik wil overnachten en de gele tussenstops. Ik wil er zo'n 2-3 weken voor uittrekken, is dit een goede route en met Interrail goed te doen? Ik heb er namelijk 0,0 ervaring mee.
Doel is eigenlijk om Istanbul te bereiken en onderweg nog wat mooie steden als Florence te bezoeken.
EricOscuro, bedankt voor de tip btw
[ link | afbeelding ]
check http://www.seat61.com/index.html#.U43nz_l_u1c voor tips en updates, er zijn werkzaamheden bij Istanbul maar er schijnt vervangend busvervoer te zijn.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:04 schreef Equis.Viris het volgende:
Even heel oriënterend gekeken naar een route om aankomende, of waarschijnlijk volgende, zomer te doen met Interrail. Het is een Interrail treinkaart met de bijbehorende reistijden, ik heb het met Paint ( ) er nog wat bij geknutseld, de zwarte punten zijn steden waar ik wil overnachten en de gele tussenstops. Ik wil er zo'n 2-3 weken voor uittrekken, is dit een goede route en met Interrail goed te doen? Ik heb er namelijk 0,0 ervaring mee.
Doel is eigenlijk om Istanbul te bereiken en onderweg nog wat mooie steden als Florence te bezoeken.
EricOscuro, bedankt voor de tip btw
[ link | afbeelding ]
Istanbul is momenteel drama.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:24 schreef gijsman het volgende:
[..]
check http://www.seat61.com/index.html#.U43nz_l_u1c voor tips en updates, er zijn werkzaamheden bij Istanbul maar er schijnt vervangend busvervoer te zijn.
check http://www.bahn.de/p/view/index.shtml voor dienstregelingen, maar zal je vast wel gedaan hebben.
rome kan je niet zomaar zien tijdens een tussenstop, florence is daar geschikter voor.
Toch vooral met de trein - er zijn toch vast wel rechtstreekse bussen naar Istanboel? Alleen is een Interrail dan natuurlijk niet geldig.quote:
Interrail is in dat soort gevallen wel geldig. Probleem is dat een busreis naar Istanbul een regelrechte hel is. Zeker omdat de grensovergang per bus nog langer duurt dan per trein.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 17:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Toch vooral met de trein - er zijn toch vast wel rechtstreekse bussen naar Istanboel? Alleen is een Interrail dan natuurlijk niet geldig.
Is er niet een overdag-bus van Burgas naar Istanboel of zoiets?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 19:06 schreef Dven het volgende:
[..]
Interrail is in dat soort gevallen wel geldig. Probleem is dat een busreis naar Istanbul een regelrechte hel is. Zeker omdat de grensovergang per bus nog langer duurt dan per trein.
Ik woon op zo'n 5 kilometer van Gorna. Daar is het prima en het probleem niet zo zeer, sterker nog, de bus is stukken sneller aangezien je per trein de Balkan over moet steken en dat gaat zo vlot niet. Volgens mij is de problematiek omtrent de landverschuiving in Europees Turkije nog steeds niet volledig opgelost en kom je daar dus ook voor (flinke) vertragingen te staan, waar het daadwerkelijke probleem schuilt. Al is dat onlangs mogelijk verholpen, ben al een tijdje Turkije niet in geweest.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 19:30 schreef gijsman het volgende:
Additional bus on Bucharest-Istanbul route until 13 August...
On the Bucharest-Istanbul route from 10 April until 13 August 2014, a bus is also temporarily replacing the train between Gorna Orjahovitsa & Dimitrovgrad in Bulgaria. In other words, until mid-August the Bucharest-Istanbul train has become a train from Bucharest to Gorna, a bus to Dimitrovgrad, a train to Cerkezkoy, then a bus to Istanbul (and vice versa westbound). Although these trains & rail-replacement buses all work very smoothly, you might prefer the Belgrade-Sofia-Istanbul route rather than the route via Bucharest during this period, as the Sofia-Istanbul train is not affected by the Gorna-Dimitrovgrad work, only by the Cerkezkoy-Istanbul work, as shown in this section.
via: http://www.seat61.com/Turkey.htm#.U44EuPl_u1c
Okay duidelijkquote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:10 schreef Dven het volgende:
Tevens klopt het kaartje niet want de verbinding Belgrado - Budapest ontbreekt sowieso en de tijden zijn zeeeeeeer foutief Sofia - Belgrado is bijvoorbeeld geen 8 uur en een beetje maar zo'n 12 uur. En reken met de recente overstromingen in Servie er maar op dat het nog veel meer gaat zijn.
Laatste keer dat ik die lijn gepakt heb was een maand of zes geleden. Vertrek rondom 20.30 te Sofia en aankomst kort voor 07.00 in Belgrado. Terwijl het in Belgrado een uur vroeger is dan in Sofia. En zo was het alle keren daarvoor ook. Mogelijk dat je inderdaad zo'n 8,5 uur in de trein rijdt maar dan rekenen ze er de stops aan de grens niet bij. Die zeker in de zomer lang duren door alle backpackers waardoor de treinen overvol zijnquote:
Bij voorkeur gebruik ik Raildude. Heeft me in tegenstelling tot de spoorwegen zelf nog nooit in de steek gelatenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:18 schreef gijsman het volgende:
http://www.interrail.eu/s(...)railway_map_2014.pdf
Denk dat je beter deze kaart kan gebruiken maar daar staan geen reistijden en afstanden op.
De nachttrein door Oostenrijk Hopelijk zit je bij schemering in de bergenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 20:22 schreef Facepalm het volgende:
Vandaag de tickets ontvangen, nu nog 2 maanden wachten.
Eerste met de nachttrein naar Wenen, daarna naar Budapest en dan verder Oost-Europa in, nog niet echt plannen voor.
blijf lekker thuis net zo makkelijkquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 20:50 schreef rosstek het volgende:
BuzzFeed - 27 Very Real Interrailing Problems
In plaats van met de trein, kan je ook voordelig vliegen van/naar Rome, met bijvoorbeeld Ryanair. Scheelt een hoop tijd.quote:Op woensdag 10 december 2014 23:07 schreef Karbonkel95 het volgende:
Alleen Milaan trekt ons niet, schijnt niks te zijn, dus vanaf daar willen we gelijk naar Bologna. Dus ipv. beginnen in Rome, eindigen in Rome. Bedankt in ieder geval
Dankje! Dit wilde we ook al uitzoeken, omdat ik me niet voor kon stellen dat vier keer met de trein zo duur was! Vliegen wilde we terug sowieso vanaf Rome, omdat dat met Ryan air goedkoop kan idd, alleen we beginnen niet in Rome, dus dachten we of de trein naar Bologna, of vliegen op Milaan en daarna de trein naar Bologna, want je hebt gelijk dat bespaart heel veel tijd! Die site ga ik eens op kijken We gaan het wel vastleggen, ook al wil ik ook wel vrijheid en een keer op het moment zelf bepalen waar ik heen wil, ons budget laat dat niet toe, dus van te voren is veel goedkoper en voor een eerste keer op zo'n manier reizen ook wel fijn denk ikquote:Op donderdag 11 december 2014 13:41 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
In plaats van met de trein, kan je ook voordelig vliegen van/naar Rome, met bijvoorbeeld Ryanair. Scheelt een hoop tijd.
En als je van tevoren al weet waar je wanneer naartoe wil, dan loont het om de prijs van een Interrail ticket te vergelijken met losse tickets op http://www.trenitalia.com . Veel verbindingen zijn te krijgen voor 9 euro als je op tijd boekt.
Naast Trenitalia (zeg maar de NS van Italië), heb je ook nog een private onderneming die je voor 19 euro van Bologna naar Rome (en ook andere plekken) brengt in één van hun hogesnelheidstreinen: http://www.italotreno.it/EN/Pages/default.aspxquote:Op donderdag 11 december 2014 17:50 schreef Karbonkel95 het volgende:
dus dachten we of de trein naar Bologna, of vliegen op Milaan en daarna de trein naar Bologna, want je hebt gelijk dat bespaart heel veel tijd! Die site ga ik eens op kijken
Dankje! Heel handig Ik heb net gekeken op die site en los is dus veel goedkoper dan een pas! Na lang zoeken alle trajecten gevonden die we af zullen leggen, cinque terre komt geen hogesnelheidstrein, vandaar dat ik de niet op deze kan vinden natuurlijk xd Maar op die andere site wel! Super bedankt dusquote:Op vrijdag 12 december 2014 18:00 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Naast Trenitalia (zeg maar de NS van Italië), heb je ook nog een private onderneming die je voor 19 euro van Bologna naar Rome (en ook andere plekken) brengt in één van hun hogesnelheidstreinen: http://www.italotreno.it/EN/Pages/default.aspx
Nee, de kaartjes voor de langere afstanden moet je wel van tevoren boeken. Via de website krijg je na betaling een e-ticket gemaild. Meestal kan je boeken vanaf 90 dagen voor vertrek. Dan weet je vrijwel zeker dat je het laagste tarief hebt; als je op de dag zelf een kaartje koopt, ben je vele malen duurder uit.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:25 schreef Karbonkel95 het volgende:
Kan je die ook van te voren boeken of is dat niet nodig? Die treinkaartjes? Of is dat gewoon net als in nl naar het station gaan en dan je kaartje kopen en gaan ?
quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:56 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Nee, de kaartjes voor de langere afstanden moet je wel van tevoren boeken. Via de website krijg je na betaling een e-ticket gemaild. Meestal kan je boeken vanaf 90 dagen voor vertrek. Dan weet je vrijwel zeker dat je het laagste tarief hebt; als je op de dag zelf een kaartje koopt, ben je vele malen duurder uit.
Voor de kortere afstanden en de regionale treinen kan je een kaartje op het station / uit de automaat / bij de conducteur kopen. Dat zijn vaste prijzen, die niet veranderen naar mate de trein voller zit.
Voor meer informatie over de treinen en kaartjes kan je ook op http://www.seat61.com/Italy-trains.htm kijken
Oke! Super bedankt Dan kopen we de kaartjes met de hoge snelheidstrein van te voren en de rest, wat niet veel meer is, ter plekke! Super bedankt Ik ga ook op die site een kijkje nemenquote:Op vrijdag 12 december 2014 19:56 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Nee, de kaartjes voor de langere afstanden moet je wel van tevoren boeken. Via de website krijg je na betaling een e-ticket gemaild. Meestal kan je boeken vanaf 90 dagen voor vertrek. Dan weet je vrijwel zeker dat je het laagste tarief hebt; als je op de dag zelf een kaartje koopt, ben je vele malen duurder uit.
Voor de kortere afstanden en de regionale treinen kan je een kaartje op het station / uit de automaat / bij de conducteur kopen. Dat zijn vaste prijzen, die niet veranderen naar mate de trein voller zit.
Voor meer informatie over de treinen en kaartjes kan je ook op http://www.seat61.com/Italy-trains.htm kijken
Als je budget niet zo hoog is zou ik een hele andere route doen! Londen, Edinburgh, Parijs en Geneve zijn totaal niet budget proof ;p Als je geen hoog budget heb zou ik het oosten van Europa opzoeken!quote:Op zondag 14 december 2014 12:46 schreef bekechild het volgende:
Hoi,
Ik wil graag deze zomer in mijn eentje gaan interrailen.
Nou is mijn budget niet super groot, maar heb ik nog niet echt een concreet budget kunnen trekken, ik zou graag de interrail pas van 10 dagen binnen 22 dagen willen en dan vliegen naar Edinburgh, van daaruit naar Londen reizen, dan naar Parijs vanuit Parijs naar Montpellier en daar een stukje Franse kustlijn meepakken richting Geneve, vanuit Geneve naar Milaan en vanuit Milaan naar Munchen en terug richting Nederland. Wat voor budget moet ik hier ongeveer voor berekenen, ik wil graag gebruik maken van AirBNB voor overnachtingen.
Groet,
Wat raad je me dan aan qua steden?quote:Op zondag 14 december 2014 15:02 schreef Karbonkel95 het volgende:
[..]
Als je budget niet zo hoog is zou ik een hele andere route doen! Londen, Edinburgh, Parijs en Geneve zijn totaal niet budget proof ;p Als je geen hoog budget heb zou ik het oosten van Europa opzoeken!
Ik ken niet heel veel steden in het Oosten eerlijk gezegd, ik weet alleen dat het daar een stuk goedkoper is en dat Geneve een van de duurste steden is.. Ik ben zelf in Boedapest geweest en dat is met stipt op 1 mijn favoriete stad! En Praag is ook heel mooi. Verder is Ljubljana leuk voor een dag en Bled ook, maar dat is vooral voor het meer. En Krakau staat bij mij hoog op het lijstje, ook omdat je dan naar Auswitchz kan. Sarajevo schijnt ook heel mooi te zijn!quote:Op zondag 14 december 2014 15:03 schreef bekechild het volgende:
[..]
Wat raad je me dan aan qua steden?
Als je budget niet supergroot is, zou ik zeker deze reis niet per interrail aanraden. Alleen de toeslagen op de genoemde verbindingen zijn vrijwel dezelfde prijs als een gewoon ticket. En airbnb is veel te onhandig en duur als je alleen maar een paar nachten ergens blijft. Kijk dan eerder naar hostels of couchsurfing als je niet veel te besteden hebt.quote:Op zondag 14 december 2014 12:46 schreef bekechild het volgende:
Hoi,
Ik wil graag deze zomer in mijn eentje gaan interrailen.
Nou is mijn budget niet super groot, maar heb ik nog niet echt een concreet budget kunnen trekken, ik zou graag de interrail pas van 10 dagen binnen 22 dagen willen en dan vliegen naar Edinburgh, van daaruit naar Londen reizen, dan naar Parijs vanuit Parijs naar Montpellier en daar een stukje Franse kustlijn meepakken richting Geneve, vanuit Geneve naar Milaan en vanuit Milaan naar Munchen en terug richting Nederland. Wat voor budget moet ik hier ongeveer voor berekenen, ik wil graag gebruik maken van AirBNB voor overnachtingen.
Groet,
Oftewel met z'n tweeen vlieg je voor ¤200,- en met de trein kun je voor ¤200,- p.p. Dat ziet er toch al heel anders uit.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 16:23 schreef UIO_AMS het volgende:
Zit nu net te kijken voor een tripje naar Bordeaux met de trein. ¤ 400 voor 2 personen. Ik vlieg al voor onder de ¤ 100 pp.
Leuke rit wel, al zou ik Sofia overslaan. Pak dan iets leukers in die regio. Hoe zit het trouwens met de rails naar Istanbul toe. Is die al gerepareerd?quote:Op dinsdag 21 april 2015 23:52 schreef Beunhaas92 het volgende:
Ik ga deze zomer met een vriend bijna een maand reizen met Interrail. Dit is onze route:
Groningen > Berlijn > Praag > Wenen > Bratislava > Boedapest > Belgrado > Sofia > Thessaloniki > Istanbul. Vanuit de laatste plaats vliegen wij terug.
Iemand tips of ervaringen met deze route? Met name het treinen... We hebben 22 dagen om Istanbul te bereiken. Daar blijven we vervolgens nog een dag of 4 en dan vliegen wij terug.
Ik heb de reis momenteel uitgestippeld. Is het aan te raden om de hostels van te voren te reserveren (op de eerste een of tweede steden na) of een of twee dagen van te voren?
Feit blijft dat treinen tweemaal zo duur is.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 16:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Oftewel met z'n tweeen vlieg je voor ¤200,- en met de trein kun je voor ¤200,- p.p. Dat ziet er toch al heel anders uit.
Ik blijf de voorkeur geven aan couchsurfen. Gratis en je leert direct veel mensen en de stad op niet-toeristische wijze kennen.quote:Op maandag 15 december 2014 23:48 schreef Karbonkel95 het volgende:
^airbnb is trouwens best goedkoop! Ik wil het ook gaan gebruiken, vooral omdat dat als het goed is zonder credit card kan en hostel boeken vaak niet. Ik had een appartement vlakbij centrum gevonden in Rome voor 23 euro, voor twee personen per nacht. Dus ruim een tientje pp
Praag, Belgrado, Novi Sad, Cluj-Napoca, Brasov, Veliko Tarnovo, Plovdiv, Thessaloniki... Zo veel leuke steden op het oostelijk continent. Zolang je de twee gedrochten Sofia en Boekarest maar overslaatquote:Op zondag 14 december 2014 15:03 schreef bekechild het volgende:
[..]
Wat raad je me dan aan qua steden?
Train from Toulouse to Barcelonaquote:Op woensdag 22 april 2015 21:03 schreef Paksoi het volgende:
Vraagje, over 2 weken zit ik in Zuid-Frankrijk, in het plaatsje Aspet, een uurtje van de Spaanse grens. Graag zou ik een tripje willen maken naar Barcelona, met de auto zit ik daar zo'n 4 uur vandaan, echter gaat m'n voorkeur naar te reizen per trein. Nu lijkt me dat er wel treinverbindingen zijn in het gebied waar ik zit, maar is er geen enkele site die mij daarover duidelijke informatie kan geven. Ook zit in dicht in de buurt van de stad Toulouse, dus misschien dat ik vanuit daar moet reizen. Iemand die mij kan zeggen waar ik zoal moet kijken?
Weet je nog een leuk alternatief voor Sofia tussen Belgrado en Thessaloniki? Voor zover ik weet en kon vinden rijdt er nog geen trein tussen Thessaloniki en Istanbul. Wordt waarschijnlijk de bus.quote:Op woensdag 22 april 2015 06:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Leuke rit wel, al zou ik Sofia overslaan. Pak dan iets leukers in die regio. Hoe zit het trouwens met de rails naar Istanbul toe. Is die al gerepareerd?
Op de route van is Nis wel een leuke stad. Uit m'n hoofd de derde stad van Servie. Als je een paar uur om wilt reizen dan kan ik je Veliko Tarnovo in Bulgarije aanraden. Een van de drukstbezochte steden op de Balkan, zeker door backpackers. Zeer grote historie, veel cultuur, prachtige natuur, en tal van barretjes en openluchtconcerten in de zomer. Meeste mensen hebben er spijt van dat ze op hun reis drie dagen in Sofia zijn verbleven en maar een enkele dag in Veliko Tarnovo, dat ze ook nog uitgekozen hebben omdat het toch per ongeluk op de weg lag. Heel veel mensen die jaarlijks of wanneer ze weer op reis gaan terugkeren. Zegt genoeg En natuurlijk staat er een koud pintje voor je klaarquote:Op vrijdag 24 april 2015 22:37 schreef Beunhaas92 het volgende:
[..]
Weet je nog een leuk alternatief voor Sofia tussen Belgrado en Thessaloniki? Voor zover ik weet en kon vinden rijdt er nog geen trein tussen Thessaloniki en Istanbul. Wordt waarschijnlijk de bus.
Ja hoor is geen probleem. Wordt soms ook verkocht in de trein, tijdens onze reis was het zelfs happy hour, halve liters voor 1,5 euroquote:Op woensdag 20 mei 2015 22:37 schreef H0D3NPYL het volgende:
Mag je ook gewoon alcohol zuipen onderweg?
Zou niet weten waarom niet? Denk dat het zo ongeveer door iedereen gedaan wordt in de nachttreintjes. Altijd feestquote:Op woensdag 20 mei 2015 22:37 schreef H0D3NPYL het volgende:
Mag je ook gewoon alcohol zuipen onderweg?
Allemaal bij het loket, de eerste mss via de site van de hongaarse spoorwegen: http://www.mavcsoport.hu/quote:Op zaterdag 11 juli 2015 15:57 schreef Beunhaas92 het volgende:
Wie helpt mij uit de brand?
Ik moet de laatste drie treinen verplicht reserveren... (Boedapest - Belgrado, nachttrein) (Belgrado - Sofia, nachttrein) en (Sofia-Thessanoliki) maar echt nergens maar dan ook nergens vind ik HOE en WAAR ik kan reserveren. Ik weet alleen dat Interrail zelf zo'n dienst heeft, maar die termijn red ik niet meer, want ik vertrek a.s. woensdag (eerst via Berlijn, Praag en wenen) Wie helpt mij uit de brand....
Ik heb zo'n Interrail pas trouwens.
Top! Dus bij aankomst, kan ik direct reserveren voor de trein die ik een paar dag later naar de volgende stad neem.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 16:35 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
Allemaal bij het loket, de eerste mss via de site van de hongaarse spoorwegen: http://www.mavcsoport.hu/
De site is niet heel logisch en simpel opgezet, dus boeken kan lastig zijn als je niet weet wat je moet doen
Ja in principe wel, of hij moet toevallig vol zitten.quote:Op zaterdag 11 juli 2015 17:00 schreef Beunhaas92 het volgende:
[..]
Top! Dus bij aankomst, kan ik direct reserveren voor de trein die ik een paar dag later naar de volgende stad neem.
Dat telt als 1 reisdag want je vertrekt 19:01 inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2015 12:36 schreef S-te-Fan het volgende:
Stel je stapt 's avonds om 21:50 in de trein in krakau om om 8:25 aan te komen in boedapest de volgende dag. Telt dit dan als 2 of als 1 reisdag?
Iets verder kijken dan mijn neus lang is, ik heb het al!
Zitten nachttreinen vaak al vol of kan je gerust ter plekken aan het loket pas reserveren?
na 1600 is het gratis, je moet wel kaartje halen bij de info bali rechts van de ingangquote:Op zondag 9 augustus 2015 14:23 schreef S-te-Fan het volgende:
Oké thanks
Nog een vraagje. Bij Auschwitz krijg je korting als je een "valid student pass" hebt. Maar waar de neuk kan je checken ofdat je studentenpas zo'n valid student pas is.
Ik neem overigens wel aan dat mijn studentenpas (Universiteit van Wageningen) voldoende is.
Intussen zijn er al weer jarenlang "last-minute"-reserveringen voor Interrail in de TGV. Dan betaal je meer (ongeveer 20 euro) voor de reservering, maar dan kun je wel altijd mee (tenzij de trein echt helemaal volgeboekt is).quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 16:07 schreef MCH het volgende:
Volgens mij is er een beperkt contingent tgv-kaartjes beschikbaar voor interrailers. Denk dat je delen van deze reis beter kan doen met de bus. Scheelt nogal wat kosten tov een dure interrailpas.
Ok, bedankt voor de update.quote:Op dinsdag 6 oktober 2015 18:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Intussen zijn er al weer jarenlang "last-minute"-reserveringen voor Interrail in de TGV. Dan betaal je meer (ongeveer 20 euro) voor de reservering, maar dan kun je wel altijd mee (tenzij de trein echt helemaal volgeboekt is).
Aangezien je met een wervelwind door Europa gaat heb je alleen tijd voor de highlights van elke stad. Die kun je zelf wel vinden via wikitravel b.v.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 20:53 schreef Tikhemdaan1 het volgende:
Ik ga samen met een vriend aankomende zomer ook Interrailen door Europa. We gaan 22 dagen met 10 reisdagen, en gaan waarschijnlijk deze steden pakken: Berlijn, Praag, Wenen, Budapest, Zagreb, Venetie, Milaan, Barcelona en Parijs. Wat zijn nou dingen die we moeten zien/doen in deze steden?
Gewoon alles 3-4 maanden tevoren boeken en de aanbiedingen in de gaten houden van voyages-sncf, dan is treinreizen door Europa nog leuk en goedkoop.quote:Op zondag 18 oktober 2015 16:19 schreef Dven het volgende:
Waarom is interrailen zo duur, helemaal nu ik 26 ben
Steek je tijd een beetje in zelf googlen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:36 schreef Beunhaas92 het volgende:
Jij stemt zeker D66. Florence en Bologna.
Dat, plus als je in die lijst steden overal maar een volle dag hebt zou ik sowieso de helft skippen en overal wat meer tijd nemen, geen railpass kopen en met stoptreinen reizen.quote:
Pisa of Florence gaan makkelijk in 1 dag, Rome zou ik 2 of 3 dagen doen, met de rest geen ervaringquote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:40 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat, plus als je in die lijst steden overal maar een volle dag hebt zou ik sowieso de helft skippen en overal wat meer tijd nemen, geen railpass kopen en met stoptreinen reizen.
Ik vond sightseeing in Rome bij 35 graden geen sinecure. Het kan wel als je vroeg opstaat maar het is een flinke klus om dan alles in 2 of 3 gezien te krijgen. Ach, Italië moet je sowieso in het laagseizoen bezoeken. Avoiding the crowds.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:45 schreef gijsman het volgende:
[..]
Pisa of Florence gaan makkelijk in 1 dag, Rome zou ik 2 of 3 dagen doen, met de rest geen ervaring
Ik heb Rome in vier dagen (of 5, weethet niet meer) 'gedaan' en we willen nog eens terug, we hebben wat dingen over geslagen eigelijk En verder inderdaad we waren er in mei, al heet zat wat mij betreft!quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:50 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik vond sightseeing in Rome bij 35 graden geen sinecure. Het kan wel als je vroeg opstaat maar het is een flinke klus om dan alles in 2 of 3 gezien te krijgen. A
Simpel toch, eerst de benelux naar Brussel en daar overstappen op de directe trein naar Luxemburg. Eventueel verder reizen in Luxemburg met een ov dagkaart van een paar euro plus een internationale dagkaart fiets.quote:Op vrijdag 13 april 2018 09:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Heb nu al een paar keer een internationale reis per trein geboekt, maar vooral bij nsinternational is het behoorlijk irritant dat je iedere keer de Thalys-optie krijgt en andere opties weggelaten worden. Dat ging bij de site van de Belgische treinen een stuk beter. En daar kun je in ieder geval voor het Belgische deel een fietskaartje online bestellen.
Ik wil geen Thalys of andere hogesnelheidslijn, omdat ik mijn fiets mee wil nemen en voor de Thalys wordt een belachelijk bedrag daarvoor gevraagd. En/of dan moet je hem inpakken. Bij de oude internationale treinen hoefde dat niet, maar vorig jaar kreeg ik de optie van de internationale trein Amsterdam - Brussel dan weer niet. Uiteindelijk met drie overstappen (IC naar Rotterdam, IC naar Antwerpen, IC naar Charleroi en boemeltje naar Couvin) toch in het zuiden van België verzeild.
Voor mijn volgende meerdaagse fietstocht wil ik naar Luxemburg met de trein en dan terugfietsen. Binnenkort maar eens mij gaan verdiepen in de treinopties.
Een hoop gedoe om een fiets mee te krijgen: https://www.nsinternation(...)meenemen-in-de-treinquote:Op vrijdag 13 april 2018 09:55 schreef MCH het volgende:
Simpel toch, eerst de benelux naar Brussel en daar overstappen op de directe trein naar Luxemburg. Eventueel verder reizen in Luxemburg met een ov dagkaart van een paar euro plus een internationale dagkaart fiets.
Nog goedkoper is de 6 km fietsen tussen Eijsden en Vise (vlak) en de bijna 12 km tussen Gouvy en Troisvierges, beetje heuvelachtig. Ook minder gezeik bij boeken.quote:Op vrijdag 13 april 2018 10:13 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Een hoop gedoe om een fiets mee te krijgen: https://www.nsinternation(...)meenemen-in-de-trein
Afgaande hierop was alleen de Intercity Brussel een nog enigszins reële optie, al is het een crime om daar een fietskaart voor te krijgen (moest je naar een loket, waarom niet online???) en op de site van nsinternational kwam deze trein destijds al helemaal niet als optie naar voren.
Het loont de moeite om de IC naar Maastricht te nemen, het boemeltje naar Luik en dan daar een IC naar Luxemburg. Maar die optie krijg ik dan weer niet op de site. Dus moet ik weer aparte kaartjes kopen (fietskaartje uit de machine, zelf reizen op mijn OV-kaart tot Maastricht en online bij NMBS kaartjes voor mijzelf en mijn fiets van Maastricht naar Luxemburg). Is waarschijnlijk wel goedkoper. .
Van Maastricht naar Eijsden zit ik al in de boemel naar Luik, dus dat stukje hoeft niet per fiets. Van Gouvy naar Troisvierges op de fiets is wel een goede tip. Bedankt!quote:Op vrijdag 13 april 2018 10:28 schreef MCH het volgende:
Nog goedkoper is de 6 km fietsen tussen Eijsden en Vise (vlak) en de bijna 12 km tussen Gouvy en Troisvierges, beetje heuvelachtig. Ook minder gezeik bij boeken.
Je kunt kaartjes voor de NMBS ook uit de Belgische automaat in Maastricht halen, er staan er daar twee.quote:Op vrijdag 13 april 2018 10:13 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Een hoop gedoe om een fiets mee te krijgen: https://www.nsinternation(...)meenemen-in-de-trein
Afgaande hierop was alleen de Intercity Brussel een nog enigszins reële optie, al is het een crime om daar een fietskaart voor te krijgen (moest je naar een loket, waarom niet online???) en op de site van nsinternational kwam deze trein destijds al helemaal niet als optie naar voren.
Het loont de moeite om de IC naar Maastricht te nemen, het boemeltje naar Luik en dan daar een IC naar Luxemburg. Maar die optie krijg ik dan weer niet op de site. Dus moet ik weer aparte kaartjes kopen (fietskaartje uit de machine, zelf reizen op mijn OV-kaart tot Maastricht en online bij NMBS kaartjes voor mijzelf en mijn fiets van Maastricht naar Luxemburg). Is waarschijnlijk wel goedkoper. .
Hogesnelheidstreinen kan je uit de zoekresultaten filteren door een vinkje te zetten in het daarvoor bedoelde vakje. Alleen ziet de planner door een foutje de Eurostar en de IC Brussel nog even wel als hogesnelheidstrein....quote:Op vrijdag 13 april 2018 09:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik wil geen Thalys of andere hogesnelheidslijn, omdat ik mijn fiets mee wil nemen en voor de Thalys wordt een belachelijk bedrag daarvoor gevraagd. En/of dan moet je hem inpakken. Bij de oude internationale treinen hoefde dat niet, maar vorig jaar kreeg ik de optie van de internationale trein Amsterdam - Brussel dan weer niet.
Prijzen komen tegenwoordig uit hetzelfde systeem en zijn gelijk en door eigen aanbiedingen van nsinternational soms zelfs beter, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 13 april 2018 09:57 schreef J.B. het volgende:
NS Internationaal is sowieso kut, betaalt altijd de hoofdprijs en de service is waardeloos. Beter is om tickets te boeken bij DB (sparpreis) of de NMBS (B-Europe).
Nu loop ik weer tegen het volgende aan: Kan wel op de gewenste datum een kaartje krijgen van Maastricht naar Luik en een kaartje van Luik naar Troisvierges (Lux), maar niet van Maastricht naar Troisvierges.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:14 schreef DutchTrain het volgende:
Hogesnelheidstreinen kan je uit de zoekresultaten filteren door een vinkje te zetten in het daarvoor bedoelde vakje. Alleen ziet de planner door een foutje de Eurostar en de IC Brussel nog even wel als hogesnelheidstrein....
Volgens mij kan je gewoon een ticket in de trein kopen voor het deel van Gouvy naar Luxemburg, kost ¤3 geloof ik. Maar goed, het systeem is inderdaad klote en dat is ook van de problemen van het spoor in Europa.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:36 schreef UIO_AMS het volgende:
Maastricht naar Gouvy kan dan weer wel, terwijl die trein na Gouvy doorrijdt naar Troisvierges.
Enigszins frustrerend.
Ook fietskaartjes? En ook naar Troisvierges in Luxemburg? Of alleen naar Belgische stations?quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:14 schreef J.B. het volgende:
Je kunt kaartjes voor de NMBS ook uit de Belgische automaat in Maastricht halen, er staan er daar twee.
Zover ik weet zijn binnen Luxemburg fietsen gratis, dus daar heb je geen fietskaartje nodig.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:45 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ook fietskaartjes? En ook naar Troisvierges in Luxemburg? Of alleen naar Belgische stations?
Ik bedoelde een personenkaartje naar Troisvierges.quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:46 schreef J.B. het volgende:
Zover ik weet zijn binnen Luxemburg fietsen gratis, dus daar heb je geen fietskaartje nodig.
Dan gok ik op de automaten in Maastricht. Online dit proberen te doen is waardeloos. .quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:49 schreef J.B. het volgende:
Wacht, nu loopt alles door elkaar
Maastricht automaat: kaartje naar Gouvy + fietskaartje naar Gouvy.
Gouvy naar Troisvierges: kaartje in de trein à 3 euro en geen fietskaartje nodig.
Ow, nou dan ga ik wel fietsen. Of ik bestel alleen dat kaartje online. .quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:49 schreef J.B. het volgende:
Nvm, voorwaarden veranderd zie ik. Zit niks anders op dan een los kaartje Gouvy-Troisvierges te kopen. Leve één Europa
Afstappen in Gouvy bespaart je bijna ¤10 (6,50 (voor Gouvy Troisvierges via B-Europe) + 3 van de fietskaart (ipv fietsdagkaart))quote:Op vrijdag 13 april 2018 11:57 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dan gok ik op de automaten in Maastricht. Online dit proberen te doen is waardeloos. .
Volgens de reisplanner heb ik 19 minuten overstaptijd in Maastricht. Moet voldoende zijn om wat kaartjes uit de automaat te trekken. En als ik geen kaartje in de trein kan kopen voor het deel Gouvy - Troisvierges stap ik wel op de fiets. .
Dacht al dat het fietskaartje best duur was geworden. Vorige keer betaalde ik ¤ 5 voor mijn fiets (toen enkele reis van Huy naar Maastricht) en niet ¤ 8.quote:Op vrijdag 13 april 2018 12:01 schreef J.B. het volgende:
Afstappen in Gouvy bespaart je bijna ¤10 (6,50 (voor Gouvy Troisvierges via B-Europe) + 3 van de fietskaart (ipv fietsdagkaart))
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |