abonnement Unibet Coolblue
pi_110286707
Centraal Zweden topic

Over Zweden

Zweden, officieel het Koninkrijk Zweden (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen in het westen en noorden, Finland in het noordoosten, de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen de eilanden Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad is Stockholm.
Het land heeft een oppervlakte van 450.000 km˛ en 9.059.651 inwoners (2009). Het land wordt voor ongeveer 82% bevolkt door de Zweden. De staat Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide in de vroegmoderne tijd uit tot grootmacht, die onder meer delen van de tegenwoordige Baltische staten, Finland en het Heilige Roomse Rijk omvatte. In de achttiende, negentiende en aan het begin van de twintigste eeuw werd echter veel gebied verloren. Sinds 1814, toen het land Noorwegen annexeerde en hiermee bijna een eeuw lang een personele unie vormde, is Zweden niet meer in oorlog geweest.






FOK!ers in Zweden

Jagärtrut - Uppsala
Tonio-Mcdo - Stockholm
heaven7&Stepho - Stockholm
Knutknuttsson- Uppsala
Bajskorv - Stockholm (part-time)
pi_110286733
MIjn laatste post
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:49 schreef Jagärtrut het volgende:
Hier is het open, zonder inschrijven ofzo. Als je overdag wast is het vaak helemaal leeg, en dan kan ik in theorie 10 machines voor mezelf hebben, en 6 drogers.

Als ik eens een dag thuis werk is het ideaal! En anders op zaterdagmorgen 8 uur, wassen terwijl ik hardloop en als ik thuiskom de was de droger in.

Ik ben een wasstrategist.
pi_110286759
Trouwens voor midsommer weer lekker de Archipelago in! Zin in, even 2 dagen veel schnaps drinken met vrienden. Bootjes erbij, BBQ, hmmmm
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110286841
Ik kan ook niet wachten tot de zomer. Weet iemand wat de waterkwaliteit in Stockholm stad is? Ik woon aan de Munkbroleden, lijkt me niet heel hygiënisch daar?
  vrijdag 13 april 2012 @ 18:56:55 #5
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_110286941
Ik ga dit deel even volgen, ga in juni een week naar zweden voor mijn werk. :)
The Admirals......1995-2007
pi_110286956
Wij doen de hele was voor twee volwassenen en twee kinderen op één avond, één keer per week. Ik vind het ideaal. En goed boekingssysteem hier, ook fijn.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110287050
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 18:53 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ik kan ook niet wachten tot de zomer. Weet iemand wat de waterkwaliteit in Stockholm stad is? Ik woon aan de Munkbroleden, lijkt me niet heel hygiënisch daar?
Geen idee eigenlijk, maar het zal wel niet enorm slecht zijn. Anders pak je in de zomer gewoon een bootje de stad uit. Je zit zo in de archipelago, met genoeg plek om lekker te zwemmen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110293521
Ook Stockholm City nu weer sneeuw. ;(

Hebben Uppsala en Göteborg trouwens ook fietsprojecten als Stockholm Citybikes? Kan er niks over vinden op internet. Ik heb een Stockholm citybike-abonnement (300 SEK voor hele seizoen) sinds een paar dagen, echt een uitkomst!
pi_110294637
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:17 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Ook Stockholm City nu weer sneeuw. ;(

Hebben Uppsala en Göteborg trouwens ook fietsprojecten als Stockholm Citybikes? Kan er niks over vinden op internet. Ik heb een Stockholm citybike-abonnement (300 SEK voor hele seizoen) sinds een paar dagen, echt een uitkomst!
In Uppsala niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110303595
Eh. In Zweden gaan wonen en dan klagen over sneeuw? :').
pi_110305121
Ik zit sinds januari in Jönköping voor mijn studie en tot nu toe bevalt Zweden mij erg goed :)
pi_110306675
En we gaan winterbanden verwisselen en de fucking hele wereld is wit :') En niet zo'n beetje ook.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2012 07:54:08 ]
pi_110307198
En GRMBL die stomme garage heeft antwoordapparaat aanstaan :r
pi_110307971
-O-
pi_110307980
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:48 schreef r8v2 het volgende:
Eh. In Zweden gaan wonen en dan klagen over sneeuw? :').
in januari niet. In mid-April. Ja, dan is het wel genoeg geweest.
pi_110310346
Sneeuw kun je nooit genoeg hebben O+.
pi_110310521
Wow zo'n beetje maar in Uppsala? Hier ligt zeker 10 cm!
pi_110311823
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:48 schreef r8v2 het volgende:
Eh. In Zweden gaan wonen en dan klagen over sneeuw? :').
Het is een keer genoeg geweest, sneeuw na eind maart is niet acceptabel. ;( Het is ook vervelend aangezien het een maand geleden hier al bijna 20 graden was..

Hier trouwens hetzelfde beeld:

pi_110316930
Heb net 2.5 uur met de hond door de sneeuw lopen ploeteren in het bos, ik hou er wel van. O+

pi_110328806
Hier ligt geen sneeuw meer :( afgelopen week een minimaal laagje, maar dat was het dan ook wel. Ik zou het helemaal niet erg vinden als alles weer mooi wit was.
pi_110329928
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:54 schreef Gftw het volgende:
Hier ligt geen sneeuw meer :( afgelopen week een minimaal laagje, maar dat was het dan ook wel. Ik zou het helemaal niet erg vinden als alles weer mooi wit was.
Ik heb normaal gesproken ook geen moeite met de winter, maar ik heb er nu echt genoeg van. En helemaal van die vieze prutsneeuw zoals vandaag. Dat komt natuurlijk ook omdat we al heerlijk lenteweer hebben gehad. Ik wil zon.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110381458
Als iemand een tip heeft voor een web development baan in omgeving Uppsala/Stockholm, ik houd me aanbevolen! :)
Eins, zwei, hoeplakai.
  maandag 16 april 2012 @ 09:59:52 #23
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_110386239
Nog een maandje en dan ben ik in Västervik *O* zinin!
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_110387870
Woon nu 1.5 maand in Zweden voor werk, samen met m'n vrouw. We wisten dat het niet makkelijk zou zijn om een baan te vinden, maar nu ze afgewezen is voor vrijwilligerswerk bij het katten asiel omdat ze geen Zweeds spreekt.. :')

Verder leuk land hoor, van de zomer naar Kiruna/Lofoten :Y
pi_110396586
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 10:58 schreef superheist het volgende:
Woon nu 1.5 maand in Zweden voor werk, samen met m'n vrouw. We wisten dat het niet makkelijk zou zijn om een baan te vinden, maar nu ze afgewezen is voor vrijwilligerswerk bij het katten asiel omdat ze geen Zweeds spreekt.. :')

Verder leuk land hoor, van de zomer naar Kiruna/Lofoten :Y
Heeft ze zich al aangemeld voor SFI oid? Mijn vriendin is nu ook bezig. :)
pi_110410198
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:55 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Heeft ze zich al aangemeld voor SFI oid? Mijn vriendin is nu ook bezig. :)
Nee mag niet omdat we er maar 6 maanden zullen wonen.. (minimaal 12 voor SFI geloof ik)
pi_110411062
Hoe kunnen ze dat nou checken? Wij zijn er voor een aantal jaar maar als wij na een half jaar naar Nederland gaan omdat alles in de soep loopt kan niemand ons tegenhouden hoor :P Alleen heb je wel een personnummer nodig.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2012 20:29:06 ]
pi_110411728
Oh had ze gemaild en ze zeiden dat we bewijs van de Migrationsverket moesten tonen dat we permanent in Zweden settelen. Collegas van me kregen hetzelfde te horen trouwens. Zal wel vasteras zijn.
pi_110413346
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:39 schreef superheist het volgende:
Oh had ze gemaild en ze zeiden dat we bewijs van de Migrationsverket moesten tonen dat we permanent in Zweden settelen. Collegas van me kregen hetzelfde te horen trouwens. Zal wel vasteras zijn.
hier in uppsala doen ze het zelfs voor de masterstudenten!
  donderdag 19 april 2012 @ 14:08:37 #30
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_110530625
Aangemeld om een Master te gaan volgen in Stockholm :) Hopen op toelating! Heeft iemand hier nog tips qua een kamer huren? Heb zelf al enkele sites gevonden, maar meer is altijd welkom natuurlijk :) (Alvast voor eventuele voorbereiding :P )
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_110675736
De zon in Stockholm! :o O+ Volgende week 20 graden volgens yr.no

* Tonio-mcdo juist dan even Zweden uit is.
pi_110678659
quote:
ja joh, dat is over de poolcirkel!
pi_110680558
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:13 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja joh, dat is over de poolcirkel!
ja, maar dan nog.. :P

het begon net weg te smelten viel er vannacht weer 10 cm :')
pi_110694847
Kan je wel weer lekker skiën :)
pi_110695562
quote:
4s.gif Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ja, maar dan nog.. :P

het begon net weg te smelten viel er vannacht weer 10 cm :')
Wanneer is de sneeuw weg bij jou?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110711524
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:49 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wanneer is de sneeuw weg bij jou?
meestal half mei hoorde ik ze zeggen, maar ik heb verhalen gehoord dat er in begin juni nog een dik pak sneeuw gevallen is :')
pi_110711641
quote:
4s.gif Op dinsdag 24 april 2012 10:43 schreef gogosweden het volgende:

[..]

meestal half mei hoorde ik ze zeggen, maar ik heb verhalen gehoord dat er in begin juni nog een dik pak sneeuw gevallen is :')
vorig jaar was ik mid juni in kiruna en richting narvik, en toen sneeuwde het daar inderdad!
pi_110713368
Ben 3 jaar terug eind maart in Kiruna geweest en toen was het nog -10 met hopen sneeuw :o
pi_110713722
Ik ben er wel eens geweest in de voorzomer, toen hadden we ook nachtvorst. Maar sneeuw lag er toen niet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110755616
Toen ik er in begin maart was lag er genoeg sneeuw, maar viel het me toch tegen met de kou en de sneeuw (naar de verhalen die ik gehoord had). Ik hoorde dat er deze winter sowieso milder was dan normaal. Dat was trouwens ook leuk, 2 x 24 uur in de bus voor een paar dagen Kiruna.
pi_110759353
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 05:45 schreef Gftw het volgende:
Toen ik er in begin maart was lag er genoeg sneeuw, maar viel het me toch tegen met de kou en de sneeuw (naar de verhalen die ik gehoord had). Ik hoorde dat er deze winter sowieso milder was dan normaal. Dat was trouwens ook leuk, 2 x 24 uur in de bus voor een paar dagen Kiruna.
deze winter is wel de koudste temperatuur ooit gemeten in Kiruna. -35 of iets dergelijks, in het centrum!

(toen stond ik nog te protesteren met een groepje mensen, dat is verdomd koud :') )

nu schijnt het zonnetje weer en volgens klart.se wordt het volgende week + 17 (!!!!) graden :o
pi_110760289
Wij waren destijds met het vliegtuig gegaan. Dat vliegveldje van Kiruna! :D O+

Mag ik ook ff klagen? Ik mis Nederland :{ Ja stom he, ik mis familie en vrienden. Vrienden hebben we hier nog niet gemaakt (ja ik weet we zitten hier net 6 weken) en das af en toe behoorlijk eenzaam en kut :{ En ik mis dat je weet waar je alles kunt krijgen en hoe het heet. En ik mis het Kruidvat :D

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 11:07:21 ]
pi_110760563
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:06 schreef heaven7 het volgende:
Wij waren destijds met het vliegtuig gegaan. Dat vliegveldje van Kiruna! :D O+

Mag ik ook ff klagen? Ik mis Nederland :{ Ja stom he, ik mis familie en vrienden. Vrienden hebben we hier nog niet gemaakt (ja ik weet we zitten hier net 6 weken) en das af en toe behoorlijk eenzaam en kut :{ En ik mis dat je weet waar je alles kunt krijgen en hoe het heet. En ik mis het Kruidvat :D
is het niet de kruidvat?

wat doen jullie eigenlijk in Zweden? Werk?

Gek, ik had het er van de week met m'n vriend over dat ik Nederland eigenlijk helemaal niet meer mis. En op de een of andere manier kan ik me ook niet meer voorstellen daar te wonen....
pi_110760770
Ik mis Kruidvat dan. Wij werken en wonen ja. Niet voor altijd, jaartje of wat.
pi_110761114
Het voordeel van Nederland is wel dat je een stuk eenvoudiger naar de dokter/tandarts kan gaan. Hier moet ik alles weer opnieuw uitzoeken (incl. verzekeringen). En ik mis mijn vriendin, gelukkig komt ze volgende week een weekje langs :D
pi_110761707
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:15 schreef Jagärtrut het volgende:
Nederland eigenlijk helemaal niet meer mis. En op de een of andere manier kan ik me ook niet meer voorstellen daar te wonen....
pi_110761819
Nou fantastisch jongens, mag ik het land waar ik 27 jaar gewoond heb en nu sinds 6 weken mis ff missen? Jeetje.
pi_110762932
jij voelt je ook snel aangevallen zeg :')
pi_110767186
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:53 schreef heaven7 het volgende:
Nou fantastisch jongens, mag ik het land waar ik 27 jaar gewoond heb en nu sinds 6 weken mis ff missen? Jeetje.
Hij zegt toch helemaal niets? Hij benadrukt dat hij Nederland ook niet mist? :?

Ik ga dit weekend voor een week weg uit Stockholm naar Nederland, maar heb hier in zeven weken zoveel toffe mensen ontmoet dat ik eigenlijk niet weg wil. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Tonio-mcdo op 25-04-2012 20:44:51 (:')) ]
pi_110767439
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:23 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Hij zegt toch helemaal niets? Hij benadrukt dat hij Nederland ook niet mist? :?

Ik ga dit weekend voor een week weg uit Stockholm naar Nederland, maar heb hier in zeven mensen zoveel toffe mensen ontmoet dat ik eigenlijk niet weg wil. :')
Lees je post nog es :P.
pi_110767454
quote:
4s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:27 schreef gogosweden het volgende:
jij voelt je ook snel aangevallen zeg :')
Ik ben niet de enige :').
pi_110779905
Nu wen ik altijd snel op een nieuwe plek, maar ik heb Nederland ook nog geen seconde gemist. Zeker niet nu ik eindelijk rozenbotteljam gevonden heb. :P
pi_110780768
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:29 schreef Murazor4096 het volgende:
Nu wen ik altijd snel op een nieuwe plek, maar ik heb Nederland ook nog geen seconde gemist. Zeker niet nu ik eindelijk rozenbotteljam gevonden heb. :P
_O- mijn pa vond dit ook helemaal geweldig toen hij dit in de winkel had gevonden :D
pi_110780952
quote:
4s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:44 schreef gogosweden het volgende:

[..]

_O- mijn pa vond dit ook helemaal geweldig toen hij dit in de winkel had gevonden :D
Ja, nyponsoppa is best ok, maar ik mis de suiker. :@

Maarre, waar heeft je pa het gevonden dan? Want degene die ik hier heb is eigenlijk nog net niet zoet genoeg. :D
pi_110781236
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:47 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Ja, nyponsoppa is best ok, maar ik mis de suiker. :@

Maarre, waar heeft je pa het gevonden dan? Want degene die ik hier heb is eigenlijk nog net niet zoet genoeg. :D
pa heeft het ook steeds over dat gebak enzo hier niet te eten is omdat er te weinig suiker in zit _O-

Ehm gewoon bij de ICA dacht ik (maxi) maar kan ook bij de Öob geweest zijn :P
pi_110784575
quote:
6s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:28 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Lees je post nog es :P.
Pardon. :')
pi_110785795
quote:
4s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:52 schreef gogosweden het volgende:

[..]

pa heeft het ook steeds over dat gebak enzo hier niet te eten is omdat er te weinig suiker in zit _O-

Ehm gewoon bij de ICA dacht ik (maxi) maar kan ook bij de Öob geweest zijn :P
Taarten en zo zijn goed te doen hier, maar die kaneelbollen e.d. vind ik inderdaad ook lang niet zoet genoeg. En bedankt, ik ga die twee nog ns goed uitchecken!
pi_110785899
Hm, ik heb qua zoetigheid nooit klachten in Zweden.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110787855
Had gewoon graag wat medeleven ofzo gehad maar dat hoef ik blijkbaar niet te verwachten hier.
pi_110788832
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:25 schreef heaven7 het volgende:
Had gewoon graag wat medeleven ofzo gehad maar dat hoef ik blijkbaar niet te verwachten hier.
Volgens mij reageren mensen vrij normaal, maar je moet het allemaal niet zo negatief interpreteren. Bijna iedereen mist zijn vaderland voor een kortere of langere periode. Ik had er zelf, zoals sommige anderen, nooit last van. Maar ik kan het me best voorstellen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110789329
Het zijn wel normale reacties maar ik zeg dat ik heimwee heb en prompt komen er 2 reacties van mensen dat zij dat helemaal niet hebben en zich niet meer kunnen voorstellen hoe het is om in NL te wonen :P Dat geeft mij geen medeleven gevoel maar wellicht ligt dat aan mij ja.
pi_110789474
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:44 schreef heaven7 het volgende:
Het zijn wel normale reacties maar ik zeg dat ik heimwee heb en prompt komen er 2 reacties van mensen dat zij dat helemaal niet hebben en zich niet meer kunnen voorstellen hoe het is om in NL te wonen :P Dat geeft mij geen medeleven gevoel maar wellicht ligt dat aan mij ja.
Het is een forum. Mensen posten comments en anderen reageren. Het is nu eenmaal geen praatgroep, mensen vertellen hun eigen ervaringen. Als je dat vervelend vindt, ligt het echt aan jezelf.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110789719
Een beetje medeleven van mensen die in hetzelfde schuitje zitten is toch niet zo gek..
pi_110790044
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:49 schreef heaven7 het volgende:
Een beetje medeleven van mensen die in hetzelfde schuitje zitten is toch niet zo gek..
Het is gewoon niet wat mensen op een forum doen... En blijkbaar zitten er niet veel mensen in hetzelfde schuitje.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110791249
Correctie, in dit topic gebeurt het blijkbaar niet maar medeleven tonen aan een ander is zeker wél iets op wat fora gebeurt. En met hetzelfde schuitje bedoel ik Nederlanders die nu in Zweden wonen. Dat niet iedereen heimwee (meer) heeft verwacht ik ook niet maar wel dat mensen snappen wat ik nu voel.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 22:12:32 ]
pi_110791279
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:11 schreef heaven7 het volgende:
Correctie, in dit topic gebeurt het blijkbaar niet maar medeleven tonen aan een ander is zeker wél iets op wat fora gebeurt.
Wat jij wil.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110791328
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:12 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Wat jij wil.
Dat is niet wat ik wil, dat is een feit. Ga maar eens in overige subfora neuzen.
pi_110791533
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:12 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik wil, dat is een feit. Ga maar eens in overige subfora neuzen.
Nogmaals, wat jij wilt, het is ongetwijfeld een feit.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110793593
Ik mis Nederland ook niet. Alleen de familie en vrienden die er wonen. Vooral nu mijn ouders sukkelen met hun gezondheid en straks twee jaar niet in staat zijn geweest om hier te komen. Mijn ouders hebben het daar moeilijk mee, weet ik. En ik weet ook dat het hun meer om de kleinkinderen te doen is, dan om mij. Maar dat is ze vergeven ;)

En de dingen die ik wel mis, zijn dan ook weer gebonden aan personen en niet aan Nederland zelf. Zoals elke twee weken met mijn vader en vrienden naar het stadion. Of Paaslunch met de hele familie. Dat soort dingen. Maar dat ik Nederland mis, kan ik absoluut niet zeggen. Als ik ooit remigreer dan is het om familie, niet om Nederland.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110794218
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:43 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik mis Nederland ook niet. Alleen de familie en vrienden die er wonen. Vooral nu mijn ouders sukkelen met hun gezondheid en straks twee jaar niet in staat zijn geweest om hier te komen. Mijn ouders hebben het daar moeilijk mee, weet ik. En ik weet ook dat het hun meer om de kleinkinderen te doen is, dan om mij. Maar dat is ze vergeven ;)

En de dingen die ik wel mis, zijn dan ook weer gebonden aan personen en niet aan Nederland zelf. Zoals elke twee weken met mijn vader en vrienden naar het stadion. Of Paaslunch met de hele familie. Dat soort dingen. Maar dat ik Nederland mis, kan ik absoluut niet zeggen. Als ik ooit remigreer dan is het om familie, niet om Nederland.
Bijna hetzelfde hier. Familie en de kroeg. Ik mis een goeie Amsterdamse kroeg...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_110794731
Wie gaat er allemaal naar "valborg" maandag btw?
pi_110795003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:52 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Bijna hetzelfde hier. Familie en de kroeg. Ik mis een goeie Amsterdamse kroeg...
Dat soort dingen.....een avondje dom in de kroeg zitten en waar je af en toe een bekende tegenkomt van vroeger. Praatje hier, praatje daar. Op de fiets naar huis
quote:
4s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:59 schreef gogosweden het volgende:
Wie gaat er allemaal naar "valborg" maandag btw?
Half Zweden komt naar Uppsala maandag. In ieder geval half Stockholm. Vind Valborg altijd heel gezellig en leuk, maar sla dit jaar over. Het is ook nog een lang weekend met 1 mei erachteraan, dus misschien last-minute cruise naar Tallin of Riga vanuit Stockholm boeken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_110797589
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 23:03 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat soort dingen.....een avondje dom in de kroeg zitten en waar je af en toe een bekende tegenkomt van vroeger. Praatje hier, praatje daar. Op de fiets naar huis

[..]

Half Zweden komt naar Uppsala maandag. In ieder geval half Stockholm. Vind Valborg altijd heel gezellig en leuk, maar sla dit jaar over. Het is ook nog een lang weekend met 1 mei erachteraan, dus misschien last-minute cruise naar Tallin of Riga vanuit Stockholm boeken.
Ok _O_

ik bereid me voor op een avond met liters vodka, vuur en veul muziek _O-
Die Zweden weten wel hoe ze moeten feesten :D
pi_110799719
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:25 schreef heaven7 het volgende:
Had gewoon graag wat medeleven ofzo gehad maar dat hoef ik blijkbaar niet te verwachten hier.
och schatteke toch. Bij deze mijn medeleven.
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_110803313
quote:
4s.gif Op woensdag 25 april 2012 23:36 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Ok _O_

ik bereid me voor op een avond met liters vodka, vuur en veul muziek _O-
Die Zweden weten wel hoe ze moeten feesten :D
een avond? Tijdens de avond is het meeste gedaan. Een dag.

Ik ga denk ik naar Stockholm. Nu 3x valborg meegemaakt, en ik vind het wel goed. Maar goed, in Uppsala zijn en niet vieren is ook lastig, dus maar eens de hort op.
pi_110804340
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

een avond? Tijdens de avond is het meeste gedaan. Een dag.

Ik ga denk ik naar Stockholm. Nu 3x valborg meegemaakt, en ik vind het wel goed. Maar goed, in Uppsala zijn en niet vieren is ook lastig, dus maar eens de hort op.
op de avond gaat t vuur aan en vuurwerk etc etc.

Dan gaan de flessen open en de muziek aan _O_
pi_110814199
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:30 schreef gogosweden het volgende:

[..]

op de avond gaat t vuur aan en vuurwerk etc etc.

Dan gaan de flessen open en de muziek aan _O_
ben je ooit in Uppsala geweest met valborg?

Hier beginnen we om half 8 met champagne, en gaat het drinken de hele dag door. Tegen de avond zijn velen te lam om nog maar wat te doen!
pi_111605677
Heb een optie op een kamer in Uppsala per 1 juli *O*. Nu nog werk er bij vinden...
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_111605809
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 14:20 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ben je ooit in Uppsala geweest met valborg?

Hier beginnen we om half 8 met champagne, en gaat het drinken de hele dag door. Tegen de avond zijn velen te lam om nog maar wat te doen!
nee! jammer genoeg niet.

Ik zal dit jaar ergens bij kalmar zijn, hopen dat het daar wel wat leuker is _O_
pi_111605854
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 23:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

nee! jammer genoeg niet.

Ik zal dit jaar ergens bij kalmar zijn, hopen dat het daar wel wat leuker is _O_
Je bedoelt volgend jaar?
pi_111606309
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 23:06 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Je bedoelt volgend jaar?
ja klopt _O-

Midsommar bedoelde ik eigenlijk met mijn post
pi_111614822
Hier ook maar even mijn post uit trv;

Misschien al bekend bij jullie, maar ik wist het niet; Norwegian vliegt ook van Arlanda naar Amsterdam. Als ik de prijzen bekijk is het een mooi alternatief voor wie met ryanair reist. Duurder, maar wel vanaf Arlanda
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_111615033
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hier ook maar even mijn post uit trv;

Misschien al bekend bij jullie, maar ik wist het niet; Norwegian vliegt ook van Arlanda naar Amsterdam. Als ik de prijzen bekijk is het een mooi alternatief voor wie met ryanair reist. Duurder, maar wel vanaf Arlanda
Ja, dat had ik ook gezien. Ik hoorde dat ze ook op Maastricht gaan vliegen!
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:09:49 #85
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_111615152
Ik rij morgen naar Västervik *O* zin in mooi Zweden :)

Hopen dat de snoeken een beetje honger hebben
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_111615162
quote:
11s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:09 schreef Catch22- het volgende:
Ik rij morgen naar Västervik *O* zin in mooi Zweden :)

Hopen dat de snoeken een beetje honger hebben
+ - 12 uur rijden
pi_111615193
welke vliegmaatschappijen vliegen er trouwens op Kiruna?

Voor zover ik weet is het alleen SAS
pi_111615251
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:05 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, dat had ik ook gezien. Ik hoorde dat ze ook op Maastricht gaan vliegen!
En ryanair vliegt nu ook op Eelde/Groningen, alleen nog niet deze kant op. Maar daar wordt wel over nagedacht, zeiden ze. Voor mij zou dat ideaal zijn.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:13:26 #89
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_111615258
quote:
4s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:10 schreef gogosweden het volgende:

[..]

+ - 12 uur rijden
Dat klopt.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_111615310
quote:
11s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:13 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dat klopt.
ik moet straks 18 tot 20 uur rijden naar kalmar, en dan blijf ik nog binnen de grenzen van Zweden ook _O-
pi_111615391
quote:
4s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:10 schreef gogosweden het volgende:
welke vliegmaatschappijen vliegen er trouwens op Kiruna?

Voor zover ik weet is het alleen SAS
norwegian ben ik daar wel eens mee naar toe gevlogen...
pi_111615401
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:13 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

En ryanair vliegt nu ook op Eelde/Groningen, alleen nog niet deze kant op. Maar daar wordt wel over nagedacht, zeiden ze. Voor mij zou dat ideaal zijn.
ik ben veel blijer met Bremen...
pi_111615486
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

norwegian ben ik daar wel eens mee naar toe gevlogen...
staat er anders niet tussen op hun website hoor ;(
pi_111615740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ik ben veel blijer met Bremen...
Is voor mij ook nog goed te doen. Ik vind alleen Nyköping-Uppsala een rotstuk. Maar zolang het zķveel in prijs scheelt in vergelijking met Stockholm, neem ik het wel voor lief.
Mijn vriendin en dochter vliegen trouwens in september met Norwegian retour voor 1600 kroon. Daar kan Ryanair zelfs nauwelijks tegenop. Als ze deze prijzen blijven hanteren, dan vlieg ik denk ik niet meer met Ryanair.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_111615835
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:31 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Is voor mij ook nog goed te doen. Ik vind alleen Nyköping-Uppsala een rotstuk. Maar zolang het zķveel in prijs scheelt in vergelijking met Stockholm, neem ik het wel voor lief.
Mijn vriendin en dochter vliegen trouwens in september met Norwegian retour voor 1600 kroon. Daar kan Ryanair zelfs nauwelijks tegenop. Als ze deze prijzen blijven hanteren, dan vlieg ik denk ik niet meer met Ryanair.
Mijn vriend woont in Bremen, vandaar! Dus voor mij schiet naar Amsterdam vliegen niet zoveel op.

Al komt hij waarschijnlijk in de zomer hier wonen, dus ik hoop erg binnenkort m'n laatste ryanairvlucht te maken. Ik krijg er langzamerhand een hekel aan!
pi_111617054
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
Hier ook maar even mijn post uit trv;

Misschien al bekend bij jullie, maar ik wist het niet; Norwegian vliegt ook van Arlanda naar Amsterdam. Als ik de prijzen bekijk is het een mooi alternatief voor wie met ryanair reist. Duurder, maar wel vanaf Arlanda
Klopt, ik ben vorige week met Norwegian van Amsterdam naar Stockholm teruggevlogen. Tijd is beetje ongunstig (21.20 vanaf Schiphol) maar voor 65 euro enkeltje, halfleeg vliegtuig en Wi-Fi aan boord. Bij aankomst op Arlanda rijdt de Arlanda Express nog om het kwartier.
pi_111634249
Een andere optie is Germanwings vanaf Keulen (2.5 uur rijden vanaf Utrecht, maar de trein is ook vrij goedkoop) naar Arlanda. Vluchten zijn op het moment tussen de 50 en 100 (enkele reis), maar heb ze ook wel rond de 25 gezien. Als je in het zuiden moet zijn is Ryanair van Weeze naar Växjo ook goedkoop. Ben heen en weer gevlogen voor 80 euro.

Irritant dat KLM naar zo'n beetje heel Europa vliegt voor 99 euro, maar Arlanda is 160 :S.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_111647078
Als ik het zo zie zijn de meeste appartementen in Zweden zijn koop, met alsnog een bizar hoge bewonersvereniging "contributie". Waar kan je gewone huur-appartementen vinden?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_111648044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:13 schreef jakkop het volgende:
Als ik het zo zie zijn de meeste appartementen in Zweden zijn koop, met alsnog een bizar hoge bewonersvereniging "contributie". Waar kan je gewone huur-appartementen vinden?
Mwah...die "contributie" valt vaak wel mee als je ziet wat je ervoor terug krijgt.. Ligt ook een beetje aan de stabiliteit van de vereniging en hoe groot het appartement is. Ik woon ook zo en bevalt me prima.

Je ging naar Uppsala, toch? Voor huurappartementen buiten studentvestiging om zul je je moeten inschrijven. Uppsalahem, HSB. Er zijn er nog wel meer.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_111648609
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
Je ging naar Uppsala, toch? Voor huurappartementen buiten studentvestiging om zul je je moeten inschrijven. Uppsalahem, HSB. Er zijn er nog wel meer.
Heb me inderdaad ingeschreven, maar dat duurt nogal lang natuurlijk. Ben nu aan het kijken naar de particuliere markt, maar die is van nature lastiger te doorzien.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_111648686
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:39 schreef jakkop het volgende:

[..]

Heb me inderdaad ingeschreven, maar dat duurt nogal lang natuurlijk. Ben nu aan het kijken naar de particuliere markt, maar die is van nature lastiger te doorzien.
http://www.blocket.se/uppsala/lagenheter?ca=10&w=1&cg=3020&st=u

geen dank :)
pi_111648812
quote:
Ja ik weet van Blocket uiteraard. Jammer dat alles of onbetaalbaar, of alleen voor de zomer is.
Eins, zwei, hoeplakai.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:49:10 #103
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_111649152
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:39 schreef jakkop het volgende:

[..]

Heb me inderdaad ingeschreven, maar dat duurt nogal lang natuurlijk. Ben nu aan het kijken naar de particuliere markt, maar die is van nature lastiger te doorzien.
Tja, dan zit je inderdaad al snel vast aan Blocket.se, denk ik.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_111663483
Zelf een advertentie plaatsen op Blocket.se met foto/ wat je zoekt (in je beste Zweeds wordt gewaardeerd), helpt vaak! Meerdere vrienden van mij die zo snel iets gevonden hebben, in Stockholm weliswaar.
pi_111672106
Kan iemand me nog een leuk, casual restaurant aanbevelen in Stockholm? Redelijk goedkoop zou geawardeerd worden..
pi_111672290
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 17:52 schreef Jagärtrut het volgende:
Kan iemand me nog een leuk, casual restaurant aanbevelen in Stockholm? Redelijk goedkoop zou geawardeerd worden..
Ik vind Tranan altijd erg fijn, maar da's toch snel nog 150-200 sek voor een voorgerecht en 200-300 voor een hoofd.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_111689077
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:49 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Tja, dan zit je inderdaad al snel vast aan Blocket.se, denk ik.
Lijkt er inderdaad wel op. Heb gelukkig veel vrienden in Uppsala, dus hoop via-via wat te regelen. Ik heb een optie op een kamer in Årsta maar die is vrij klein, dus ik kijk nog even om me heen.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_111689165
Wie van jullie zitten er eigenlijk in lapland?
  donderdag 24 mei 2012 @ 13:37:02 #109
317008 Gftw
_(^.^)/
pi_111968553
Ik zit vanaf juni weer in Nederland...
pi_111978514
Morgen weer een weekje terug naar Zweden :)
  donderdag 24 mei 2012 @ 18:41:37 #111
347415 r8v2
Relbie.
pi_111979750
Nog 2 maanden en 3 weken *O*.
  zondag 27 mei 2012 @ 20:29:55 #112
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_112099725
Hallo! Ik zit eraan te denken om mijn master (1 jaar) te gaan doen in Zweden. Aan te raden? :)
Heb al eerder 4 maanden gestudeerd in Denemarken en dat was me in ieder geval goed bevallen. Ik heb ook Deens geleerd en die taal lijkt best veel op Zweeds.
Iemand nog aanraders qua steden? Stockholm lijkt me leuk, maar ook duur... Wat is een leuke studentenstad?
pi_112101195
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 20:29 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Hallo! Ik zit eraan te denken om mijn master (1 jaar) te gaan doen in Zweden. Aan te raden? :)
Heb al eerder 4 maanden gestudeerd in Denemarken en dat was me in ieder geval goed bevallen. Ik heb ook Deens geleerd en die taal lijkt best veel op Zweeds.
Iemand nog aanraders qua steden? Stockholm lijkt me leuk, maar ook duur... Wat is een leuke studentenstad?
malmö, göteborg, lund, jönköping, stockholm, uppsala, en umeå (die laatste is nogal noordelijk, dus je moet tegen sneeuw kunnen)
  maandag 28 mei 2012 @ 17:23:26 #114
347415 r8v2
Relbie.
pi_112131821
Vaxjo natuurlijk :7.
pi_112202494
Stockholm is geweldig (woon er nu) maar erg duur en absoluut geen studentenstad zoals Uppsala en Lund.
pi_112205170
Geen studentenstad? Er wordt genoeg georganiseerd enzo voor studenten! Ik ken die andere steden dan wel niet maar je komt hier niks te kort als student hoor! :) Ik vind Stockholm persoonlijk veel gaver en meer afwisseling dan Uppsala, dat vind ik leuk voor een middagje. Maar ik ben misschien verwend.
  woensdag 30 mei 2012 @ 10:20:16 #117
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112205503
Uppsala is natuurlijk studentenstad nummer 1. Hier is het één en al student.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112208333
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 10:05 schreef heaven7 het volgende:
Geen studentenstad? Er wordt genoeg georganiseerd enzo voor studenten! Ik ken die andere steden dan wel niet maar je komt hier niks te kort als student hoor! :) Ik vind Stockholm persoonlijk veel gaver en meer afwisseling dan Uppsala, dat vind ik leuk voor een middagje. Maar ik ben misschien verwend.
Er is geen studentenleven zoals in de andere steden, mede omdat de stad zo duur is.
pi_112208527
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:41 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Er is geen studentenleven zoals in de andere steden, mede omdat de stad zo duur is.
Denk niet dat de Zweden die mening delen, althans niet mijn Zweedse vrienden. Komen van verschillende universiteiten, maar het studentenleven in Stockholm is "anders", maar niet afwezig. Net als Delft en Amsterdam. In Delft draait alles om de studenten, maar Amsterdam heeft ook gewoon een actief studentenleven. Daar doen kosten niks aan af.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_112208797
Alle Zweedse vrienden die ik ken ontkennen ook niet dat het studentenleven er is (zie Lappis, Jerum en Gärdet, vol met studentenhuisvesting) maar ten eerste is de vraag voor huisvesting zo hoog dat je vaak jaren wacht (of teveel geld betaalt voor een kamer in de city/ver buiten de stad)

Plus de kosten van leven zijn vele malen hoger in Stockholm dan in Lund. Dat is in A'dam ook zo, maar in Nederland zijn, om maar iets te noemen, supermarktprijzen landelijk gelijk. Kan hier zo 30/40% schelen afhankelijk van waar je zit.

De Zweedse studenten die ik ken werken naast hun studie 20+ uur per week, omdat een 'normaal' studentenleven met regelmatig uitgaan hier in Stockholm nu eenmaal heel duur is. Dat maakt het een compleet andere sfeer dan Lund en Uppsala.

Zie ook onderzoek van eerder dit jaar. Stockholm scoort hoog, maar affordibilaty is de boosdoener: http://www.thelocal.se/39128/20120215/
pi_112208953
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:53 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Alle Zweedse vrienden die ik ken ontkennen ook niet dat het studentenleven er is (zie Lappis, Jerum en Gärdet, vol met studentenhuisvesting) maar ten eerste is de vraag voor huisvesting zo hoog dat je vaak jaren wacht (of teveel geld betaalt voor een kamer in de city/ver buiten de stad)

Plus de kosten van leven zijn vele malen hoger in Stockholm dan in Lund. Dat is in A'dam ook zo, maar in Nederland zijn, om maar iets te noemen, supermarktprijzen landelijk gelijk. Kan hier zo 30/40% schelen afhankelijk van waar je zit.

De Zweedse studenten die ik ken werken naast hun studie 20+ uur per week, omdat een 'normaal' studentenleven met regelmatig uitgaan hier in Stockholm nu eenmaal heel duur is. Dat maakt het een compleet andere sfeer dan Lund en Uppsala.

Zie ook onderzoek van eerder dit jaar. Stockholm scoort hoog, maar affordibilaty is de boosdoener: http://www.thelocal.se/39128/20120215/
Nogmaals vreemd, mijn vriendin had ook vrij makkelijk een eigen flatje, en bijna al haar vriendinnen wonen nog steeds in de (vrij grote en centrale) apartementjes die ze tijdens hun studie via de sociale woningvoorziening (hoe dat ook heet in Zweden) geregeld hebben. En dat is 6-7 jaar na dato.

Enfin, ik herken het beeld dus gewoon niet. Dat het duur is, prima, maar dat maakt verder niet zo uit qua studentenleven. Ik werkte ook 20+ uur in Delft, net als meeste vrienden. Denk niet dat dat ooit impact gehad heeft.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_112209250
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:41 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Er is geen studentenleven zoals in de andere steden, mede omdat de stad zo duur is.
Wat bajskorv zegt. Ik ken Stockholm al 4 jaar en mijn vriend is hier zelf student geweest. Prima studentenleven hoor.
pi_112209366
Dan verschillen we gewoon van mening, mijn ervaring met Stockholm is compleet anders.

Over de huisvesting, je beschrijft nu een situatie van 6/7 jaar geleden, meeste officiële wachtlijsten staan momenteel op minimaal 3 jaar. http://www.sssb.se/index.php?page=sok_ledigt
pi_112209470
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:07 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Dan verschillen we gewoon van mening, mijn ervaring met Stockholm is compleet anders.

Over de huisvesting, je beschrijft nu een situatie van 6/7 jaar geleden, meeste officiële wachtlijsten staan momenteel op minimaal 3 jaar. http://www.sssb.se/index.php?page=sok_ledigt
Misschien ook omdat jij zelf geen Zweed bent? Dat maakt nogal uit qua ervaring... Een stad als Delft absorbeert ook makkelijker een buitenlander in het studentenleven, terwijl dat in A'dam lastiger is.

PS: Meeste mensen die ik ken zijn juist voor permanente huisvesting gegaan, niet voor studenten huisvesting. Geen idee of dat een enorm verschil maakt, maar de meeste hebben er goed aan verdiend toen de overheid apartementen in de verkoop deed
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_112209705
Wellicht is dat het, ja.
Overigens absoluut niet denken dat ik teleurgesteld ben in Stockholm. Ik was niet op zoek naar Studentenleven en beschouw Stockholm echt als een stad was ik de komende jaren nog wil blijven leven. Alle voorzieningen naast de deur en een prachtige stad.

Dit weekend naar Vinterviken geweest, geweldig natuurgebied op 15 minuten reistijd van Slussen.
pi_112209755
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:10 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Misschien ook omdat jij zelf geen Zweed bent? Dat maakt nogal uit qua ervaring... Een stad als Delft absorbeert ook makkelijker een buitenlander in het studentenleven, terwijl dat in A'dam lastiger is.

PS: Meeste mensen die ik ken zijn juist voor permanente huisvesting gegaan, niet voor studenten huisvesting. Geen idee of dat een enorm verschil maakt, maar de meeste hebben er goed aan verdiend toen de overheid apartementen in de verkoop deed
de meeste mensen zijn ook door hun ouders ingeschreven bij woningbouwverenigingen in alle grote steden op het moment van geboorte zo ongeveer, en hebben dus enorm veel wachtdagen.

Anyways, als student zou ik niet voor Stockholm gaan, maar voor Lund of Uppsala. Kwaliteit en geschiedenis van de universiteit, enorm studentenleven zouden daarbij de belangrijkste argumenten zijn. Netzoals ik in NL niet in Amsterdam zou gaan studeren denk ik. Maar, ik denk dat je in Stockholm inderdaad een best okay studentenleven kan hebben.
pi_112209837
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:18 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

de meeste mensen zijn ook door hun ouders ingeschreven bij woningbouwverenigingen in alle grote steden op het moment van geboorte zo ongeveer, en hebben dus enorm veel wachtdagen.

Anyways, als student zou ik niet voor Stockholm gaan, maar voor Lund of Uppsala. Kwaliteit en geschiedenis van de universiteit, enorm studentenleven zouden daarbij de belangrijkste argumenten zijn. Netzoals ik in NL niet in Amsterdam zou gaan studeren denk ik. Maar, ik denk dat je in Stockholm inderdaad een best okay studentenleven kan hebben.
Het hangt ook van je studie af, voor SSE is nu eenmaal geen equivalent in Zweden. Voor andere studies kan je juist beter buiten Stockholm zijn. Ik heb voor Delft gekozen deels door de studie natuurlijk, maar ook enigzins omdat ik het "intiemere" studentenleven wel kon waarderen. Is ook wel zo gebleken, dus was een goeie keuze voor mij.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_112374486
Weet iemand of er nog ergens met een boel andere Nederlanders naar het EK gekeken gaat worden as zaterdag?
  zondag 3 juni 2012 @ 10:56:15 #129
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112374602
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 10:47 schreef heaven7 het volgende:
Weet iemand of er nog ergens met een boel andere Nederlanders naar het EK gekeken gaat worden as zaterdag?
De Nederlandse vereniging op de ambassade zond twee jaar geleden wedstrijden uit op groot scherm. Misschien nu weer?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112375211
Jazeker!

Quote uit nieuwsbrief:

Clubactiviteit EK voetbal (alleen voor leden)

Samen EK voetbaltoernooi 2012 uitzendingen kijken op de Nederlandse ambassade, Götgatan 16 A, Stockholm.
9 juni 18.00 Nederland – Denemarken, zaal open 17.00
13 juni 20.45 Nederland – Duitsland, zaal open 19.45
17 juni 20.45 Nederland – Portugal, zaal open 19,45
eventuele kwart, halve en finale gaan we natuurlijk ook proberen uit te zenden! Leden mogen maximaal twee introducé’s meenemen (50 kronor per introducé).
  zondag 3 juni 2012 @ 11:43:33 #131
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_112375646
Ik ga het EK in 2, mogelijk 3 landen kijken:

Zaterdag in NL, Dinsdag in Duitsland, en op 17 juni zit ik in de US, eens kijken of het daar ook mogelijk is iets te zien....
pi_112375732
Die TT mag wel veranderd worden naar "sneeuw in begin juni :( "

;(
pi_112376091
Wat een pokkeweer idd! Veel gedronken dit weekend...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  zondag 3 juni 2012 @ 12:10:06 #134
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112376324
Ik las ergens dat het gisteren zelfs kouder was dan op Julafton. Of dat echt zo is weet ik niet, maar mijn auto gaf gisteren overdag wel het waarschuwingssignaal dat de temperatuur onder de drie graden was gezakt :X
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112376354
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:10 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik las ergens dat het gisteren zelfs kouder was dan op Julafton. Of dat echt zo is weet ik niet, maar mijn auto gaf gisteren overdag wel het waarschuwingssignaal dat de temperatuur onder de drie graden was gezakt :X
waar zit jij dan?

want waar ik zit was het -30 rond julafton, dus dat zie ik niet echt gebeuren hoor :P
  zondag 3 juni 2012 @ 12:12:27 #136
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_112376387
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:10 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik las ergens dat het gisteren zelfs kouder was dan op Julafton. Of dat echt zo is weet ik niet, maar mijn auto gaf gisteren overdag wel het waarschuwingssignaal dat de temperatuur onder de drie graden was gezakt :X
vorig weekend lag ik in bikini aan de baltische zee. Zelfs nog in de zee gezwommen. Nu moet ik m'n handschoenen weer opzoeken!
  zondag 3 juni 2012 @ 12:14:25 #137
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112376441
quote:
4s.gif Op zondag 3 juni 2012 12:11 schreef gogosweden het volgende:

[..]

waar zit jij dan?

want waar ik zit was het -30 rond julafton, dus dat zie ik niet echt gebeuren hoor :P
Uppsala.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112377065
Gisteren was dan ook de koudste junidag sinds 1928 (in Stockholm), brr!
  zondag 3 juni 2012 @ 12:44:26 #139
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112377212
Het verschil is ook wel erg groot. Ik heb serieus mijn winterjas gisteren aangehad. Vorige week liep ik in korte broek.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 5 juni 2012 @ 13:33:24 #140
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_112472980
vandaag studeren alle middelbare scholieren af. Op een platte wagen, door de stad. Met luide mizeik. Raad eens wie met ze kan praten vanuit het raam op haar kantoor? Wat godsgruwelijk irritant!
pi_112473439
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 13:33 schreef Jagärtrut het volgende:
vandaag studeren alle middelbare scholieren af. Op een platte wagen, door de stad. Met luide mizeik. Raad eens wie met ze kan praten vanuit het raam op haar kantoor? Wat godsgruwelijk irritant!
haten op mensen "som tar studenten" :') _!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 14:42:31 #142
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_112476010
quote:
4s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 13:44 schreef gogosweden het volgende:

[..]

haten op mensen "som tar studenten" :') _!
haten is nog wel een groot woord. Maar, de ramen druenen hier, en het gegil is nu niet echt concentratie bevorderend...
  dinsdag 5 juni 2012 @ 14:43:20 #143
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_112476045
sjonge jonge, 1x per jaar zijn de kinderen klaar met school en je zeikt nog steeds? sommige hollandse trekjes hoef je niet mee te nemen naar het buitenland hoor.

En tradities van het land waar je woont omarmen is ook niet gek hoor.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_112476460
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 14:43 schreef Catch22- het volgende:
sjonge jonge, 1x per jaar zijn de kinderen klaar met school en je zeikt nog steeds? sommige hollandse trekjes hoef je niet mee te nemen naar het buitenland hoor.

En tradities van het land waar je woont omarmen is ook niet gek hoor.
dit dus
  dinsdag 5 juni 2012 @ 14:58:45 #145
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_112476880
ach, ik heb net nog tegen een collega gezegd dat ik het hartsikke tof vind dat Zweden deze tradities heeft. Dat soort dingen heeft NL niet. Maar goed, 5 uur lang in het lawaai en gegil zitten terwijl ik een deadline heb is nou niet het idee van prettig, in mijn ogen.

Maar goed, ik zeur. Laat ik al m'n andere hollandse trekjes ook maar wegnemen.

Het is de laatste tijd wel gezellig zeg in dit topic. Lijkt wel alsof de leukste fokker's naar Zweden zijn ge-emigreerd. Of doen alsof. Of gewoon komen zeiken in dit topic.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 15:00:45 #146
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_112476977
gewoon denken "het hoort er bij"... Je doet er toch niets aan doen, klagen helpt sowieso niet.

Vistrip viel tegen qua vis, was wel weer fijn om in Zweden te zijn. Wel erg ver rijden, dus dat doen we niet opnieuw. Of vliegen, of naar west-Zweden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_112477325
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 14:58 schreef Jagärtrut het volgende:
ach, ik heb net nog tegen een collega gezegd dat ik het hartsikke tof vind dat Zweden deze tradities heeft. Dat soort dingen heeft NL niet. Maar goed, 5 uur lang in het lawaai en gegil zitten terwijl ik een deadline heb is nou niet het idee van prettig, in mijn ogen.

Maar goed, ik zeur. Laat ik al m'n andere hollandse trekjes ook maar wegnemen.

Het is de laatste tijd wel gezellig zeg in dit topic. Lijkt wel alsof de leukste fokker's naar Zweden zijn ge-emigreerd. Of doen alsof. Of gewoon komen zeiken in dit topic.
Jij voelt je ook snel aangevallen zeg :') Als ze in nederland Koninginnedag hebben zeur je toch ook niet erover terwijl je een deadline hebt? het hoort er gewoon bij. Net zoals dit :)
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 15:00 schreef Catch22- het volgende:
gewoon denken "het hoort er bij"... Je doet er toch niets aan doen, klagen helpt sowieso niet.

Vistrip viel tegen qua vis, was wel weer fijn om in Zweden te zijn. Wel erg ver rijden, dus dat doen we niet opnieuw. Of vliegen, of naar west-Zweden.
Wel een leuk stadje, dat västervik?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 15:10:20 #148
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_112477405
we zaten in Loftahammer. Maar we zijn het dorp niet in geweest. Van het huisje naar de haven en terug. tussendoor 2x bij de pomp en super geweest, dus ik heb geen idee hoe het daar was. Natuur/omgeving was erg mooi in ieder geval.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_112477430
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 15:10 schreef Catch22- het volgende:
we zaten in Loftahammer. Maar we zijn het dorp niet in geweest. Van het huisje naar de haven en terug. tussendoor 2x bij de pomp en super geweest, dus ik heb geen idee hoe het daar was. Natuur/omgeving was erg mooi in ieder geval.
oké leuk ^O^
pi_112479948
quote:
13s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 14:58 schreef Jagärtrut het volgende:
ach, ik heb net nog tegen een collega gezegd dat ik het hartsikke tof vind dat Zweden deze tradities heeft. Dat soort dingen heeft NL niet. Maar goed, 5 uur lang in het lawaai en gegil zitten terwijl ik een deadline heb is nou niet het idee van prettig, in mijn ogen.

Maar goed, ik zeur. Laat ik al m'n andere hollandse trekjes ook maar wegnemen.

Het is de laatste tijd wel gezellig zeg in dit topic. Lijkt wel alsof de leukste fokker's naar Zweden zijn ge-emigreerd. Of doen alsof. Of gewoon komen zeiken in dit topic.
Blij dat ik niet de enige ben die dat ervaar :P Tuurlijk zijn tradities leuk maar het kan best irritant zijn als je je moet concentreren. Oh en koninginnendag of de jaarlijkse carnaval in Nederland zijn soms ook strontirritant als je gewoon op tijd moet slapen om te werken of whatever :{
pi_112494526
Dit is misschien een beetje een long shot, maar iemand enig idee of er iets van een pub is in Stockholm waar Nederlanders naar het EK kijken? Ik zie dat veel wedstrijden beginnen als ik net klaar ben met mn werk, dus het is voor mij makkelijker om even een cafe in te rollen na de tijd, maar om nou tussen de Zweden of Engelsen te gaan zitten op zo'n moment.....
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:28:39 #152
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112494930
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:21 schreef Murazor4096 het volgende:
Dit is misschien een beetje een long shot, maar iemand enig idee of er iets van een pub is in Stockholm waar Nederlanders naar het EK kijken? Ik zie dat veel wedstrijden beginnen als ik net klaar ben met mn werk, dus het is voor mij makkelijker om even een cafe in te rollen na de tijd, maar om nou tussen de Zweden of Engelsen te gaan zitten op zo'n moment.....
De ambassade zendt alle wedstrijden uit, maar om binnen te komen moet je volgens mij lid zijn van de Nederlandse vereniging daar. Verder kan je een O'Leary's opzoeken, daar zullen altijd wel Nederlanders zitten.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112497169
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:28 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

De ambassade zendt alle wedstrijden uit, maar om binnen te komen moet je volgens mij lid zijn van de Nederlandse vereniging daar. Verder kan je een O'Leary's opzoeken, daar zullen altijd wel Nederlanders zitten.
Oh, dat is jammer, het lijkt me wel vet om het op de ambassade te kijken. En die is hier letterlijk om de hoek ook nog.
pi_112498207
Hoe zit he trouwens met stemmen? Ik ben tijdens verkiezingen in Zweden, dus is het mogelijk op de ambassade oid te stemmen of moet ik iemand gaan machtigen?
Beneath the gold, bitter steel
  dinsdag 5 juni 2012 @ 22:29:42 #155
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112498513
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:08 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Oh, dat is jammer, het lijkt me wel vet om het op de ambassade te kijken. En die is hier letterlijk om de hoek ook nog.
Volgens mij is dat lid worden zo geregeld hoor.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112500194
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:29 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Volgens mij is dat lid worden zo geregeld hoor.
Ik zal eens een mailtje sturen, bedankt voor de info!
pi_112500275
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 22:24 schreef Fingon het volgende:
Hoe zit he trouwens met stemmen? Ik ben tijdens verkiezingen in Zweden, dus is het mogelijk op de ambassade oid te stemmen of moet ik iemand gaan machtigen?
Aangezien ik toch op die site zit te kijken, een linkje voor je:
http://zweden.nlambassade(...)rkiezingen-2012.html
pi_112502668
Wij gaan ook naar de ambassade met nog een ander stel :) Kost 150 kronen om lid te worden en dan kan je verder alles bijwonen dus denk dat wij dat ook maar gaan doen ookal kunnen we als introducee mee.
pi_112518553
Trädgården (Skanstull) zendt de Nederlandse wedstrijden ook uit.
Verder inderdaad ambassade (vroeg komen want vol is vol en die zaal is niet bijster groot)
pi_112565172
Wat is vroeg? Hoelang van te voren?
pi_112565528
Vandaag verlaat ik Zweden voor 2 maanden, minstens. Gek gevoel zeg!
  donderdag 7 juni 2012 @ 20:59:53 #162
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_112583783
Taalcursus besteld :)
http://www.talendomein.nl(...)zweeds-9781847838100

Ik ga pas in september 2013 (hopelijk), maar wil graag alvast de taal leren en heb eind 2011 nog 4 maanden Deens geleerd, dus voordat die kennis weg begint te vallen even op Zweeds overgaan :)
pi_112584141
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 13:42 schreef Jagärtrut het volgende:
Vandaag verlaat ik Zweden voor 2 maanden, minstens. Gek gevoel zeg!
hoe lang zat je er al?

Hier sneeuwt het op dit moment weer,

alsof sneeuw sinds begin oktober al niet genoeg is :r
pi_112593423
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 13:42 schreef Jagärtrut het volgende:
Vandaag verlaat ik Zweden voor 2 maanden, minstens. Gek gevoel zeg!
ik woon bijna 4 jaar in Zweden...
pi_112716574
Zo, net de allerlaatste bevestiging binnen van de UU dus per 30 juli 2012 begin ik in Uppsala met een taalcursus Zweeds van een maand, gevolgd door half jaar studie :)
Ik kan echt niet wachten, nog een maand doorbikkelen en dan eindelijk weg :D
Beneath the gold, bitter steel
pi_112749237
Ik ben over een maand eindelijk weer even terug in NL :P O+
  maandag 11 juni 2012 @ 19:39:22 #167
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112751673
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 18:56 schreef heaven7 het volgende:
Ik ben over een maand eindelijk weer even terug in NL :P O+
Ik reis einde van de maand weer eens naar NL. Dan is het 7 maanden geleden dat ik er voor het laatst was
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 11 juni 2012 @ 19:41:48 #168
347415 r8v2
Relbie.
pi_112751785
Ik kan juist niet wachten om naar .se te moven :P.
pi_112758202
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik reis einde van de maand weer eens naar NL. Dan is het 7 maanden geleden dat ik er voor het laatst was
Dat is wel langer dan ik, tzt 4 maanden :) Hoe lang ga je?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2012 21:15:31 ]
  maandag 11 juni 2012 @ 21:44:16 #170
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112760244
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:15 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Dat is wel langer dan ik, tzt 4 maanden :) Hoe lang ga je?
Eerst gaan we met de auto naar Nederland. Daar zijn we dan een paar dagen en vliegen we door naar Kroatië voor vakantie. Als we terug komen zijn we nog een week in Nederland.
Maar ik heb de hele zomer vrij en mijn pa is ziek, dus misschien blijf ik wel wat langer. Of gaan we niet op vakantie, moeten we even bekijken allemaal.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_112760716
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2012 19:39 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik reis einde van de maand weer eens naar NL. Dan is het 7 maanden geleden dat ik er voor het laatst was
ik was nu voor 2 dagen in NL, de laatste keer was op 1 januari, voor 1 dag. Vrijdag vlieg ik via AMS naar de US, dus nog 2 uurtjes in NL!
pi_112772031
Treurige avond :(
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_112776982
En verwarrend met allebei de teams in dezelfde kleuren :')
  dinsdag 12 juni 2012 @ 10:10:46 #174
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_112777383
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 00:40 schreef aardappel het volgende:
Treurige avond :(
Beetje treurig team ook, viel me zwaar tegen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_113019479
Iemand goeie tips voor een taxi van Arlanda richting archipelago (Furusund?). Is een ritje van zeker een uur en dus snel erg kostbaar...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_113033651
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 20:57 schreef Bajskorv het volgende:
Iemand goeie tips voor een taxi van Arlanda richting archipelago (Furusund?). Is een ritje van zeker een uur en dus snel erg kostbaar...
zou een auto huren niet voordeliger zijn? Of met de trein naar Stockholm en vandaar met de boot?
pi_113038714
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 00:06 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zou een auto huren niet voordeliger zijn? Of met de trein naar Stockholm en vandaar met de boot?
Nee, daarvoor komen we te laat aan (middernacht), dan is de verhuur dicht en boten gaan al helemaal niet meer. Zodoende een taxi, want laten ophalen is op midsommar ook geen optie.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_113044481
Mijn pa woont in zweden , en gaat samen met zn vriendin een nieuw huis bouwen op de plek waar nu hun zomerhuis staat , zodat ze daar permanent kunnen wonen ,gaaf !

http://www.skidstahus.se/index.asp?id=83&hid=68

beter is het snel klaar <3 :D
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_113056700
quote:
1s.gif Op maandag 18 juni 2012 07:43 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Nee, daarvoor komen we te laat aan (middernacht), dan is de verhuur dicht en boten gaan al helemaal niet meer. Zodoende een taxi, want laten ophalen is op midsommar ook geen optie.
Tsja, dan is geld ophoesten voor een taxi inderdaad de enige oplossing. En dan denk ik dat er weinig verschil zit tussen verschillende maatschappijen..
pi_113057139
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 16:40 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Tsja, dan is geld ophoesten voor een taxi inderdaad de enige oplossing. En dan denk ik dat er weinig verschil zit tussen verschillende maatschappijen..
Mwah, dat zou me dus verbazen. Het verschil van Stockholm naar Arlanda is al behoorlijk (goedkoopste 350 sek, duurste iets van 520 sek). In Nederland ken ik ook taxi bedrijven die me voor 45 euro van Schiphol naar de andere kant van Leiden brengen, terwijl het op de meter 150 euro is ofzo.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_113057330
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 16:48 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Mwah, dat zou me dus verbazen. Het verschil van Stockholm naar Arlanda is al behoorlijk (goedkoopste 350 sek, duurste iets van 520 sek). In Nederland ken ik ook taxi bedrijven die me voor 45 euro van Schiphol naar de andere kant van Leiden brengen, terwijl het op de meter 150 euro is ofzo.
tsja, ik ben meestal te cheap om met een taxi te gaan. Ik weet dat van uppsala naar arlanda de goedkoopste maatschappij 450 sek is..de rest zit rond de 500. Dat verschil is dus zo weinig dat ik er vanuit ging dat het verder ook niet zoveel verschilt...
pi_113057751
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 16:51 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

tsja, ik ben meestal te cheap om met een taxi te gaan. Ik weet dat van uppsala naar arlanda de goedkoopste maatschappij 450 sek is..de rest zit rond de 500. Dat verschil is dus zo weinig dat ik er vanuit ging dat het verder ook niet zoveel verschilt...
Ik gebruik juist veel taxi's, en het scheelt soms echt enorm. De goedkope maatschappijen in Stockholm gaan echter niet snel de archipelago in, dus zodoende op zoek naar wat tips...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_113325468
Weet hier iemand misschien wat de regels zijn omtrent barbecuen en bier drinken in de Stockholmse parken?
Toen ik laatst met een Braziliaanse vriend een BBQ set tevoorschijn haalde in Humlegården keken alle omstanders ons een beetje raar aan waardoor we ons toch wel een beetje aso voelden (misschien zagen we spoken).
Ik heb geprobeerd te googlen op eventuele regels, maar kon niets vinden.
Of kent hier iemand een fijne plek om te barbecuen in Stockholm stad?
How long has it been since we've waltzed?
pi_113326752
Hm vreemd, ze zijn over het algemeen gek op bbq in Zweden.. zeker in de parken. Grappig, ik werk om de hoek bij Humlegården :)
pi_113328961
Overal gaat de bbq naar voren idd.

heb zelfs wel eens met een paar maten met -20 staan "grillen" zoals ze dat noemen,

:P
pi_113349386
Ik vind Skinnarviksberget een hele fijne plek om te barbequen, maar soms wat winderig. Rålambshovsparken is ook fijn, omdat je er in de zomer kunt zwemmen.
pi_113393808
o ok, zodra 't weer warm wordt ga ik het nog eens proberen in Tantolunden. Ik zie wel als ik eraf gekicked wordt :P
@heaven7 werk je bij Vattenfall?
Ik werk ook dichtbij: Stureplan
How long has it been since we've waltzed?
pi_113401147
Nope :)
pi_113401673
Iedereen midsommar trouwens overleefd? Ik had wel een zware, maar de archipelago was weer magisch met het mooie weer van vrijdag!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_113402128
Is er interesse voor een "zweden topic" meet? Zou me wel leuk lijken een keertje :Y
pi_113444537
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 10:04 schreef Bajskorv het volgende:
Iedereen midsommar trouwens overleefd? Ik had wel een zware, maar de archipelago was weer magisch met het mooie weer van vrijdag!
ik heb met een paar Zweden een pizza gegeten en een wijntje gedronken. Amerikaanse midsommar!
pi_113759850
Heeft iemand hier ervaring met het solliciteren zonder persoonsnummer? Is namelijk een beetje vicieuze cirkel (werk-persoonsnummer-werk) en sommige automatische sollicitatieformulieren eisen dat je een persoonsnummer invult. Alvast bedankt!
  zondag 22 juli 2012 @ 14:50:22 #193
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_114530050
Vanaf September woon ik ook voor 2 jaar in Zweden *O* Heb er zin in!
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zondag 22 juli 2012 @ 15:01:55 #194
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_114530467
Filmpje van toen ik samen met een vriend bij m'n vakantiewoning. Is in Angermanland, befaamd om zijn hoge kust en... :')

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_114532152
Meest verontrustende aan surströmming is dat je niet overdrijft in je filmpje. Wát een penetrante ranzige lucht. Smaakt niet veel beter.
  maandag 23 juli 2012 @ 23:40:38 #196
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_114586837
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:01 schreef Dven het volgende:
Filmpje van toen ik samen met een vriend bij m'n vakantiewoning. Is in Angermanland, befaamd om zijn hoge kust en... :')

Whehe...knap dat je het geprobeerd hebt, ik had het niet gedaan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 24 juli 2012 @ 08:49:49 #197
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_114594889
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:56 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Meest verontrustende aan surströmming is dat je niet overdrijft in je filmpje. Wát een penetrante ranzige lucht. Smaakt niet veel beter.
Precies. Mensen in Nederland wilde het niet geloven. Tot ik een blikje meenam en ze uitnodigde deze te openen. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar zien kokhalzen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 27 juli 2012 @ 16:23:32 #198
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_114724037
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 08:49 schreef Dven het volgende:

[..]

Precies. Mensen in Nederland wilde het niet geloven. Tot ik een blikje meenam en ze uitnodigde deze te openen. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar zien kokhalzen :')
Du, sådär kan du inte äta surströmming!
Du ska ju skölja den, rensa den och äta den med tillbehör som tunnbröd, potatis, lök, dill, citronpeppar, gräddfile, tomat mm och glömm inte att ha en nubbe.
Have the nerve go with the curve...
  vrijdag 27 juli 2012 @ 17:14:56 #199
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_114726273
Het lijkt me het verstandigst dat je die nubbe (of liever een paar meer) vantevoren nuttigt :+
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_114883895
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juli 2012 08:49 schreef Dven het volgende:

[..]

Precies. Mensen in Nederland wilde het niet geloven. Tot ik een blikje meenam en ze uitnodigde deze te openen. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar zien kokhalzen :')
Je maakt het er niet makkelijker op voor mij, ik heb de Zweedse buurman beloofd het samen met hem te eten volgende maand. :'(
  dinsdag 31 juli 2012 @ 08:03:03 #201
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_114884036
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 07:25 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Je maakt het er niet makkelijker op voor mij, ik heb de Zweedse buurman beloofd het samen met hem te eten volgende maand. :'(
Ach, beetje brood, wat ui en aardappelsalade plus sterke drank en je overleeft het wel :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_114884405
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 08:03 schreef Dven het volgende:

[..]

Ach, beetje brood, wat ui en aardappelsalade plus sterke drank en je overleeft het wel :D
Ik ga in ieder geval geen hele haring zo naar binnen proppen, da's alvast een goede les. :Y
  dinsdag 31 juli 2012 @ 10:19:18 #203
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_114886373
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 08:43 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Ik ga in ieder geval geen hele haring zo naar binnen proppen, da's alvast een goede les. :Y
Je ruikt nog twee dagen naar poep. Vriend en ik beide een beetje, zelfs in ons huisje rook het naar die gore troep alleen al door die stank uit onze muilen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_114888129
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 10:19 schreef Dven het volgende:

[..]

Je ruikt nog twee dagen naar poep. Vriend en ik beide een beetje, zelfs in ons huisje rook het naar die gore troep alleen al door die stank uit onze muilen :')
Hmm.... ik begin er steeds meer spijt van te krijgen dat ik dit heb beloofd. :')
pi_114888340
surströmming, vorig jaar had iemand een verrot blikje in het ventilatiesysteem van school gedumt. Duurde serieus 4 weken voordat de lucht weg was :')
  dinsdag 31 juli 2012 @ 12:00:08 #206
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_114889790
quote:
4s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 11:19 schreef gogosweden het volgende:
surströmming, vorig jaar had iemand een verrot blikje in het ventilatiesysteem van school gedumt. Duurde serieus 4 weken voordat de lucht weg was :')
Wat een rotstreek :D
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_114890244
Ik vond die surströmming meevallen. Het mooiste er van was dat we met het blikje naar mijn kamer (Flogsta, groot studentencomplex) waren gegaan en elke Zweed die we binnen tegen kwamen helemaal flipte en boos werd toen hij of zij het zag =]

Dus op vriendelijk verzoek van mijn roomies toch maar buiten open gemaakt. Stonk vreselijk, maar kokhalzen was echt niet nodig
Ik zeg altijd maar zo, met drie wielen heb je nog geen auto.
pi_114923758
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 12:00 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Wat een rotstreek :D
idd _O-
pi_115700662
Zo, inmiddels een week in Växjö en oh wat bevalt het hier toch goed O+.
pi_115701862
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:32 schreef r8v2 het volgende:
Zo, inmiddels een week in Växjö en oh wat bevalt het hier toch goed O+.
vakantie? :P
pi_115702049
Nope, 3 september beginnen met uni, 3 jaar...
pi_115702250
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 00:07 schreef r8v2 het volgende:
Nope, 3 september beginnen met uni, 3 jaar...
:o

wat voor studie?
pi_115702262
IT, Network security.
pi_115702394
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 00:13 schreef r8v2 het volgende:
IT, Network security.
Tof!

ben een aantal keer in Växsjö geweest, leuke stad wel :Y
pi_115702421
Ja, alleen jammer dat het wel zo'n rooie eco-stad is :').
pi_115702592
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 00:17 schreef r8v2 het volgende:
Ja, alleen jammer dat het wel zo'n rooie eco-stad is :').
hoe bedoel je? :P
pi_115703018
Veel kunstgedoe, elk bedrijf doet aan dat groen-CO2-milieu geneuzel, overal staan bordjes "Vaxjo, europas grönaste stad", etc.
pi_115703414
quote:
4s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 00:31 schreef r8v2 het volgende:
Veel kunstgedoe, elk bedrijf doet aan dat groen-CO2-milieu geneuzel, overal staan bordjes "Vaxjo, europas grönaste stad", etc.
goed initatief, dat dan weer wel :Y
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:38:18 #219
348696 bobbernaut
ik heet geen bob.
pi_115708961
Ewaa Zweedse rakkers, Gogo hoe gaat het dan :9 :7
Op woensdag 20 november 2013 16:56 schreef SosuaCafe het volgende:
Bob is gewoon noord korea. Keihard schreeuwen en herrie maken op het grensgebied om de vijand gek te maken.
pi_115789626
Het blijft me verbazen hoeveel geduld iedereen hier heeft, bijvoorbeeld in het verkeer of in de rij van de supermarkt. Heerlijk O+.
pi_115790132
Nou het gebeurt anders regelmatig dat er een 2e kassa opengaat en de mensen die achter je staan snel naar die kassa hollen om vervolgens eerder aan de beurt te zijn dan jij.
pi_115790182
Ja, dat klopt, maar daarvoor staan ze tenminste niet te drentelen of hardop te zuchten. Of letterlijk hardop zeggen "Pff, er mag wel een extra kassa open" ofzo.
pi_115791061
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:02 schreef heaven7 het volgende:
Nou het gebeurt anders regelmatig dat er een 2e kassa opengaat en de mensen die achter je staan snel naar die kassa hollen om vervolgens eerder aan de beurt te zijn dan jij.
Hier is het toch bijna altijd wel "nästa på tur". En daar houdt men zich ook aardig aan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_115791575
Ga in Oktober beginnen aan AiO in Uppsala! Heb er zin in :)
pi_115791916
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:31 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Hier is het toch bijna altijd wel "nästa på tur". En daar houdt men zich ook aardig aan.
Niet wat ik meemaak helaas dus.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2012 18:57:30 ]
pi_115792868
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 18:45 schreef Sleip het volgende:
Ga in Oktober beginnen aan AiO in Uppsala! Heb er zin in :)
Akademiska neem ik aan? Bepaalde afdeling?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_115795775
Wel een beetje jammer dat er een paar dronken Zweden mijn cider en bier gejat hebben :').
pi_115796493
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 19:17 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Akademiska neem ik aan? Bepaalde afdeling?
Bij een onderzoeksgroep in het BMC :)

Wordt nog wel tricky om op tijd housing te vinden. Iemand tips?
Probeer al wat via Heimstaden, Studentstaden.se, Rikshem en studentboet.se
pi_115796780
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:31 schreef Sleip het volgende:

[..]

Bij een onderzoeksgroep in het BMC :)

Wordt nog wel tricky om op tijd housing te vinden. Iemand tips?
Probeer al wat via Heimstaden, Studentstaden.se, Rikshem en studentboet.se
Ken ik ook wel, mijn vriendin werk op Akademiska, vandaar de vraag.

Je kan ook op blocket.se bekijken. Is particulier aanbod van kamers e.d
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_115801205
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 20:36 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ken ik ook wel, mijn vriendin werk op Akademiska, vandaar de vraag.

Je kan ook op blocket.se bekijken. Is particulier aanbod van kamers e.d
Aha, cool :) Thx voor de tip.
Klopt het trouwens dat je de hele migrations- en skatteverket papiertrein pas kan starten zodra je in Zweden bent? Dat las ik op hun website maar leek me een beetje raar.
pi_115801277
Nope, dat kan al eerder. Het kan alleen wel ff 3 maanden duren. Ik ben nog aan het wachten and it annoys me want ik wil mijn auto invoeren :P.
pi_115803766
Je moet druk zetten, bellen, bellen, bellen. Het is sneu, maar het helpt echt. De chef van mijn vriendin belde zelfs (ongevraagd) migrationsverket om te vertellen dat ze nu echt eens op moesten schieten. Was toen zo rond.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_115804155
Ik dacht altijd dat je vriendin Zweeds was, knut!

En ik vond migrationsverket en skatteverket niet zo lang duren, binnen twee weken had ik m'n personnummer...
pi_115805341
Twee weken? Ik ga ook maar eens even langs dat kantoor hier morgen :P.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 01:08:34 #235
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115809215
Woei, op vakantie in Hagfors! Plaatsen in zweden die we moeten zien? Morgen gaan we naar Oslo (noorwegen uiteraard), maar we zijn Stockholm ook nog van plan te gaan bekijken zien.
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 01:23:03 #236
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_115809501
Dit is geen TRV. }:|
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_116380659
Is hier nog iemand die binnenkort naar Nederland gaat of vanuit Nederland naar Stockholm komt en plek in zn bagage over heeft? Ik heb dringend konijnenvoer nodig en dat kost in Nederland 7 euro en hier ¤30,- :P
pi_116380822
Is net buiten Stockholm niet goedkoper? In een of ander gehucht ofzo? :P. Ik wil hier best in Växjö kijken maar daar heb je ook weinig aan gezien de afstand :P.
pi_116381339
Ik ben helaas al 1.5 uur aan het googlen en ben het zat :P Maar heb een advertentie op Ebay gevonden :') Hoop maar dat dat goed gaat!
pi_116428810
Godver Migrationsverket schiet eens op met die verblijfsvergunning. Alhoewel ik vermoed dat ze info opgevraagd hebben in NL en ze daar weer niet opschieten :').
pi_116430811
quote:
7s.gif Op woensdag 5 september 2012 18:04 schreef r8v2 het volgende:
Godver Migrationsverket schiet eens op met die verblijfsvergunning. Alhoewel ik vermoed dat ze info opgevraagd hebben in NL en ze daar weer niet opschieten :').
Hoe lang wacht je al?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_116431365
2.5 maand. Ze hebben nog een halve maand in theorie :P.
pi_116431814
quote:
14s.gif Op woensdag 5 september 2012 19:21 schreef r8v2 het volgende:
2.5 maand. Ze hebben nog een halve maand in theorie :P.
Dat is wel lang inderdaad. Denk dat je pech hebt ook met de zomerperiode.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_116433292
voor een stad waarvan veel mensen zeggen dat er veel werk beschikbaar is (vooral in IT) is het toch verrekte lastig om een passende baan te vinden :{
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_116453551
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 20:32 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Waar zit je, Stockholm?
Nog niet, maar dat is wel het plan.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_116454912
Vriend had zo een baan.. ook IT en spreekt niet eens vloeiend Zweeds :)
pi_116676389
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 12:21 schreef heaven7 het volgende:
Vriend had zo een baan.. ook IT en spreekt niet eens vloeiend Zweeds :)
IT is ook nogal een breed begrip lijkt me.

Gaan er nog mensen stemmen vandaag? Ik was te laat met aanvragen, jammer dan, had het wel interessant gevonden om te kijken hoe het er aan toe gaat.
pi_116676588
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:09 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

IT is ook nogal een breed begrip lijkt me.

Gaan er nog mensen stemmen vandaag? Ik was te laat met aanvragen, jammer dan, had het wel interessant gevonden om te kijken hoe het er aan toe gaat.
vandaag?

Vandaag kunnen wij niet meer stemmen. Tenzij we naar Nederland vliegen, denk ik. Ik heb zo'n twee weken geleden per brief gestemd.
pi_116676625
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:19 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

vandaag?

Vandaag kunnen wij niet meer stemmen. Tenzij we naar Nederland vliegen, denk ik. Ik heb zo'n twee weken geleden per brief gestemd.
Oh, ik dacht dat je naar de ambassade kon om te stemmen, daar werk ik toch vlakbij. :@
pi_116676725
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:20 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat je naar de ambassade kon om te stemmen, daar werk ik toch vlakbij. :@
nope.
pi_116676772
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 09:24 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

nope.
Je hebt helemaal gelijk, lees ik hier. :) Weer wat geleerd.
pi_117177388
Ik zou graag volgend jaar in Zweden mijn master doen. Het land lijkt me echt geweldig, maar het enige waar ik mee zit is dat ik toch wel een beetje ben veroordeeld tot de wat kleinere steden ''onder'' Stockholm zoals Uppsala / Lund.

Vraag me een beetje af in hoeverre dit leuk is voor de langere termijn? In andere landen heb ik keuze uit steden als Chicago, Sydney, Budapest, Johannesburg. Toch steden van een iets ander kaliber qua grootte dan bijvoorbeeld Uppsala..

Zweden trekt mij als land echter het meeste van allemaal..
pi_117178402
Na een week woonruimte zoeken weer ontdekt hoe verziekt de woningmarkt hier in Stockholm is. :')
pi_117182411
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:52 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Na een week woonruimte zoeken weer ontdekt hoe verziekt de woningmarkt hier in Stockholm is. :')
hier ook. Ik ben heel blij dat ik al redelijk wat wachtdagen opgebouwd heb hier en daar. Betekent dat ik nu in een fijn studenten appartement zit (ben dan officieel ook nog student), en straks naar wat anders over kan.

@ Eipet: ik woon al vier jaar in Uppsala. Het is klein, maar ook fijn. Soms wou ik wel eens dat het wat groter was, want er gebeurt neit altijd even veel. Toch vind ik het niet erg om hier te wonen. Wat voor studie zou je gaan doen?
pi_117182647
Wat is er zo verziekt aan dan? Ik neem aan dat je het over huurwoningen hebt?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_117183880
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:52 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Na een week woonruimte zoeken weer ontdekt hoe verziekt de woningmarkt hier in Stockholm is. :')
ik stel me nu ook alvast in de rij voor de uni

omdat er echt een ziek tekort is aan studentwoningen in Stockholm :{
pi_117196482
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 23:24 schreef EiPet het volgende:
Ik zou graag volgend jaar in Zweden mijn master doen. Het land lijkt me echt geweldig, maar het enige waar ik mee zit is dat ik toch wel een beetje ben veroordeeld tot de wat kleinere steden ''onder'' Stockholm zoals Uppsala / Lund.

Vraag me een beetje af in hoeverre dit leuk is voor de langere termijn? In andere landen heb ik keuze uit steden als Chicago, Sydney, Budapest, Johannesburg. Toch steden van een iets ander kaliber qua grootte dan bijvoorbeeld Uppsala..

Zweden trekt mij als land echter het meeste van allemaal..
Ik kan het niet vergelijken, maar zeker Sydney, Chicago en Johannesburg lijken me niet alleen van een ander kaliber dan Uppsala, maar ook van Stockholm.

Uppsala is wel een echte studentenstad, heb er altijd met veel plezier gewoond.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_117197470
Juist. De makkelijkste en goedkoopste manier om een Zweedse rekening in Zweden te betalen terwijl je een Zweedse bankrekening hebt is met je eh, Nederlandse bankrekening* :').

*Ik heb nog geen internetbankieren hier want geen persoonnummer
pi_117203907
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 17:07 schreef r8v2 het volgende:
Juist. De makkelijkste en goedkoopste manier om een Zweedse rekening in Zweden te betalen terwijl je een Zweedse bankrekening hebt is met je eh, Nederlandse bankrekening* :').

*Ik heb nog geen internetbankieren hier want geen persoonnummer
Jeetje, hoe lang duurt dat nou al?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_117205369
Naja, ik heb twee aanvragen lopen. Eentje voor tijdelijke verblijfsvergunning (ziektekostenverzekering), die al wat langer loopt ja. En nu dus ook een verzoek om een persoonsnummer. Maar daarvoor moet ik nog wat gegevens opsturen. Maar dan zou ik het in principe snel moeten hebben (skatteverket had binnen 2 dagen alweer hier een brief in de bus liggen met het verzoek om meer gegevens).
pi_117221507
Huurwoningen inderdaad. Belachelijk veel vraag en 'weinig aanbod', waardoor het zeer moeilijk is iets te vinden voor een normale prijs.

Dit uitzicht doe je het uiteindelijk voor. :') Geen bedlampje nodig.

pi_117291226
Gaaf zeg. Ik ga je blog zeker lezen. Ben wel in Zweden geweest, maar nog nooit in Stockholm.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_117293076
Eindelijk weer eens in het land, lekker pokkeweer...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_117298707
Mooi. Uppehalsrätt binnen. Meteen een kopie meegestuurd voor de persoonsnummer-aanvraag dus dat moet wel loslopen ;).
pi_117408605
hoi allemaal. iemand in göteborg?
pi_117682604
Zo, verhuisd. Hoef ik me daar een jaar niet druk om te maken. :)
pi_117714955
Beste mensen,

hoe wordt een hbo-diploma in zweden gezien richting technische informatica ?
  zondag 7 oktober 2012 @ 23:47:39 #269
347415 r8v2
Relbie.
pi_117717086
Gewoon bachelor?
  zondag 7 oktober 2012 @ 23:47:59 #270
347415 r8v2
Relbie.
pi_117717099
Morgen waarschijnlijk persoonsnummer in de bus *O*.
pi_117729947
Ik begrijp dus dat ik op alle bachelor-fcunties mag reageren ? :)
pi_117736818
Dat is wel een lastig iets, ik zou zeggen ja maar als je zeker wil weten dat je diploma's aan de in Zweden gestelde eisen voldoen moet je de boel opsturen voor een "bedömning" (beoordeling). Waarheen hangt af van je opleiding.

edit- en als je je diploma's alleen maar in het Nederlands hebt moet je ze eerst laten vertalen in het Engels of Zweeds en ze moeten ook gewaarmerkt zijn.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 16:52:59 ]
pi_117736932
Waarom zweden mooi van natuur?

En kom jullie in het echt uit Nederland of zijn jullie naar Zweden verhuist?
hey ho allemaal alles goed
pi_117740018
heaven7,

ok ! Helaas wordt het dan nog uitzoeken ? :) In het Engels is het gewoon bachelor of computer science :)
pi_117740453
Dan is het wellicht niet nodig, dat weet ik niet. Ik ben pedagogisch medewerker en weet dat het Nederlandse onderwijstraject daar heel anders in is bijvoorbeeld.
pi_117740809
Persoonsnummer binnen *O*. Als ik echter mijn auto wil aanmelden voor import krijg ik meteen een opmerking dat ik de klantenservice moet contacteren :').

En ik moet ook weer eerst een id-kaart regelen voordat de bank me laat internetbankieren :').

Ach, elke keer kleine stapjes maar we komen er wel :P.
pi_117740864
Oh pff al die ellende hebben wij een half jaar terug ook gehad ja :{ Vreselijke rompslomp!
pi_117741050
Valt wel mee. Het gaat iig vooruit. Gestaag, maar we gaan vooruit :P.
pi_118436589
Stockholm meldt sneeuw, 25 oktober. :')
pi_118436692
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm meldt sneeuw, 25 oktober. :')
Ik lees het op fb bij collegas, inderdaad. Hier niets. Jammer, keek wel uit naar sneeuw. Blijft het ook plakken?
pi_118436759
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm meldt sneeuw, 25 oktober. :')
Växjö ook :).
pi_118436772
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:52 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Växjö ook :).
bij mij ook
pi_118436798
In noord Zweden (waar ik 10 van de 12 maanden zit) lag er eind september al :')
  donderdag 25 oktober 2012 @ 21:58:35 #284
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_118437131
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Stockholm meldt sneeuw, 25 oktober. :')
Dit dus.

Nice :')
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_118437154
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:50 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik lees het op fb bij collegas, inderdaad. Hier niets. Jammer, keek wel uit naar sneeuw. Blijft het ook plakken?
Bij mij op Södermalm (binnenstad) niet op de straat, wel op auto's, vensterbanken en gras. Verrekte koud ook..
pi_118437398
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 21:59 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Bij mij op Södermalm (binnenstad) niet op de straat, wel op auto's, vensterbanken en gras. Verrekte koud ook..
Växjö idem dito.
pi_118437515
En ik heb inmiddels:

- een ID-kaart
- Internetbankieren + creditcard
- tijdelijke platen op de auto

Nu nog vechten met Forsakringskassan (volgens hun ben ik zo'n standaardstudent) en Tele2 (geen contract zonder Zweeds inkomen) :P.
pi_118437624

Keukensfeerplaatje voor Jagärtrut :*

Overigens ook hier een update sinds laatste post. Verhuisd naar Södermalm en een fulltime baan in Stockholm, dus momenteel ook door de Skatteverket-molen. Migrationsverket was met m'n contract binnen 3 dagen geregeld (!)
pi_118437675
quote:
6s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 22:05 schreef r8v2 het volgende:
En ik heb inmiddels:

- een ID-kaart
- Internetbankieren + creditcard
- tijdelijke platen op de auto

Nu nog vechten met Forsakringskassan (volgens hun ben ik zo'n standaardstudent) en Tele2 (geen contract zonder Zweeds inkomen) :P.
Volgens mij heb je 8 maanden een persoonsnummer nodig voor een contract, of heb ik dat mis?
pi_118437707
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 22:08 schreef Tonio-mcdo het volgende:

[..]

Volgens mij heb je 8 maanden een persoonsnummer nodig voor een contract, of heb ik dat mis?
Nee, Zweeds inkomen...
pi_118437836
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 22:07 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[ afbeelding ]
Keukensfeerplaatje voor Jagärtrut :*

Overigens ook hier een update sinds laatste post. Verhuisd naar Södermalm en een fulltime baan in Stockholm, dus momenteel ook door de Skatteverket-molen. Migrationsverket was met m'n contract binnen 3 dagen geregeld (!)
Cool!
pi_118485869
Zwaar teleurgesteld, iedereen op fb bezig dat er vrijdag sneeuw zou zijn als ik terugkwam uit NL, maar helaas... Benieuw of het nog gaat gebeuren voor november.
Beneath the gold, bitter steel
  donderdag 15 november 2012 @ 14:40:56 #293
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_119238917
Ik zit misschien in januari in Stockholm voor werk, is er een beetje leuk zwembad waar ik een beetje baantjes kan trainen?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_119238983
Hier, water genoeg: http://goo.gl/maps/rjF8h
pi_119266245
Vraagje aan onze Knäckebröd vrienden:

Deze week maakte Zlatan tijdens de wedstrijd Zweden vs Engeland een wereldgoal en wilde dus weten of de bladen nog steeds in jubelstemming zijn en hem al voorgedragen hebben voor het ereburgerschap van het land. ;)
pi_119266443
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 november 2012 09:05 schreef Iwanius het volgende:
Vraagje aan onze Knäckebröd vrienden:

Deze week maakte Zlatan tijdens de wedstrijd Zweden vs Engeland een wereldgoal en wilde dus weten of de bladen nog steeds in jubelstemming zijn en hem al voorgedragen hebben voor het ereburgerschap van het land. ;)
Volgens mij is Zlatan nooit echt geliefd geweest in Zweden, zelfs die wereld goal gaat daar niks aan doen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_119267330
Hij stond anders toch echt wel op elke voorpagina ;).
pi_119267352
quote:
4s.gif Op vrijdag 16 november 2012 09:52 schreef r8v2 het volgende:
Hij stond anders toch echt wel op elke voorpagina ;).
Ik zie niet wat dat ermee te maken heeft? Rutte haalt ook de voorpagina, maar is momenteel niet enorm geliefd.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_119267394
In diezelfde kranten en op het nieuws waren ze anders positief over die goal/hijzelve.
pi_119267597
quote:
4s.gif Op vrijdag 16 november 2012 09:55 schreef r8v2 het volgende:
In diezelfde kranten en op het nieuws waren ze anders positief over die goal/hijzelve.
Goal was ook briljant, maar ik geef enkel aan dat hij nooit geliefd is geweest. Zal hij denk ik ook niet worden, kranten schrijven morgen wel weer negatief en dan weer positief.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_119338314
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 14:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zit misschien in januari in Stockholm voor werk, is er een beetje leuk zwembad waar ik een beetje baantjes kan trainen?
Hier op Södermalm zitten twee zwembaden, eentje op Medborgarplatsen (T-bana Medborgarplatsen) en een groot zwembad dat Eriksdalsbadet heet (T-bana Skanstull)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')