abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Moderator vrijdag 1 april 2016 @ 19:45:07 #201
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_161102397
En de informatie over de luchthavens:

AUA - Aruba
Relatief klein vliegveld met een paar winkeltjes met de bekende taxfree shops en souvenirs winkels. Doordat de vluchten van en naar de USA op een aparte terminal worden afgehandeld is het vaak niet bijzonder druk in de terminal.

CUR - Curaçao
Ook hier vind je de bekende taxfree goederen en souvenirs. Er is een sportsbar met wat versnaperingen. Tegen de tijd dat er meerdere intercontinentale vluchten vertrekken wordt het er wel oncomformtabel druk in de terminal.

CUN - Calcun - Mexico
Modern vliegveld met een goed airco. Door de vorm van de terminal loop je wel lange afstanden. De terminal waar de vakantievluchten aankomen/vertrekken is rond van vorm en bij aankomst loop je buitenom die terminal. In de terminal zijn voldoende shops en tentjes waar je eten kan kopen.
De Mexicanen hebben een simpel maar doeltreffend systeem om steekproefsgewijs koffers te controleren: na het ophalen van je ruimbagage moet je op een knop druk als gezelschap. Wordt de lamp groen, dan mag je doorlopen, wordt de lamp rood: dan mag het hele gezelschap zijn koffer openen voor controle.
Dit kan er soms toe leiden dat je lang in de bus moet wachten na aankomst als je een pakketreis boekt omdat er gewacht moet worden op die ene pechvogel van de groep die een rode lamp kreeg.
Bij de uitgang van het vliegveld staan de Mexicanen al voor je klaar om je koffer te dragen. Het is echter nog geen twee minuten lopen naar de uitgang van de aankomsthal en de bus. Maar die gasten verwachten wel briefgeld als fooi...

VRA - Varadero - Cuba
Zeer eenvoudig en ouderwets vliegveld. Geen airco, weinig voorzieningen en shops, maar je kan er wel drinken kopen met Euro's. Geduld is hier wel een vereiste.

HOG - Holguin - Cuba
Ook een eenvoudig vliegveld, maar al iets moderner dan Varadero en ook hier kan je met Euro's afrekenen. De terminal voor vertrekkende vluchten is erg klein en warm. Als er meer dan 1 intercontinentale vlucht vertrekt dan is het er heel erg druk.

PUJ - Punta Cana - Dominicaanse Republiek
Hier ook het vaste recept van een paar winkeltjes en plaatsjes waar je drinken kan kopen. Het opvallende van dit vliegveld is dat er maar weinig buitenmuren zitten en vanuit de terminal loop je zo naar vliegveld zonder door een deur te gaan.

SID - Espargos - Sal - Kaapverdië
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik hier ben geweest en toen was er niet veel. Alleen een heleboel warmte en een paar kleine winkeltjes met tax free spullen.
So we just called him Fred
pi_161115030
# Maatschappij
TAM Linhas Aéreas en British Airways
# Traject
BEL - GRU - LHR - AMS (Belém - São Paulo - London - Amsterdam)
# Vertraging
Geen vertraging van de vlucht, wel vanwege de bagage... (zie onder)

# Vriendelijk personeel
Ja, vooral bij TAM, British iets minder maar die vlucht duurt ook maar een uur, en in dat uur moeten ze alles doen, in clusief eten en drinken uitdelen, waardoor de bemanning nogal gestresst leek.
# Eten
BEL - GRU Een kleffe sandwich met kaas en ham. Op deze vlucht werd geen alcohol geserveerd !! Hallo we zitten toch niet in Saudi-Arabië.
GRU - LHR de warme maaltijd was kip met polenta. Ik vond deze kip verrassend genoeg erg lekker, echt niks te klagen, behalve dat het gewoon niet genoeg eten was. Misschien had ik op het vliegveld meer moeten eten maar ik had daarna al gauw weer een beetje trek. Het was gewoon nit zo substantieel, zo zonder rijst of braziliaanse farinha wat ik wel gewend was na maanden brazilie en wel verwacht van een braziliaanse maatschappij.
Het ontbijt was een warme sandwich met gesmolten kaas en ham. Prima.
Op deze vlucht wel alcohol gelukkig, anders kan ik niet slapen.

# Entertainment
BEL - GRU: Geen. Het schermpje toonde alleen in flight information. Toch is dit een vlucht van meer dan 3 uur (brazilie is groooooooooot)
GRU - LHR: Volledig in flight entertainment systeem met een redelijke keuze aan films. Niet zo veel keus als Lufthansa, maar niks mis mee en ook redelijk veel Latin American films. Gek genoeg voornamelijk spaanstalige en weinig Braziliaanse films !!
# Algehele indruk
Zowel op BEL - GRU als GRU - LHR werd mij een stoel in een rijtje van 3 gegeven waarbij er niemand op de middelste zat. Top zeker op de intercontinentale vlucht ^O^
Op LHR - AMS zaten we in een klein vliegtuigje, en dat zat wel helemaal propvol. Maar goed die vlucht duurt ook maar een minuut en het personeel moet volledige service verlenen in een korte tijd. Ik zat in de rij achter de business class. Het enige wat de business class extra had t.o.v. ons, was dat de middelste stoel leeg was, er stond een tafeltje op. Nou als mensen daar 3x zo veel voor willen betalen :')
# Eventueel informatie over de luchthavens
BEL - Ondanks dat Belém een extreem armoedige en rommelige stad is, is de luchthaven best modern. Toch een terminal met 2 verdiepingen, roltrappen, airco etc. Er stond geen rij bij de check in en ook niet bij de security. Vloeistof is op deze vluchten nog geen probleem om mee te nemen, en de controle lijkt wat minder streng dn in europa. In de terminal achter de security kun je geen volledige maaltijd krijgen, wel heerlijke locale ijsjes, en de standaard snacks/drinken/duty free. Naar het vliegtuig loop je gewoon in de slurf, niet ouderwets over het tarmac wat je zou verwachten in zo een armoedige stad. Het is dus veel beter geregeld dan zelfs de meeste europese luchthavens !

GRU: Een enorme moderne luchthaven met meerdere terminals. Ik moest met de bus naar een andere terminal, maar de busrit duurde zo kort, dat had ik misschien ook wel kunnen lopen. Genoeg winkels, plekken met eten en drinken etc. Ook plekken met stopcontacten die het DOEN. Gewoon slurven etc., niet lopen op het tarmac.
Helaas is de wifi beperkt op GRU: je krijgt 1 uur gratis per apparaat daarna mag je betalen. Vind dat gratis wifi de standaard zou moeten zijn.

LHR: Is denk ik wel bekend toch, enorme luchthaven, zelfs een busirt tussen terminals duurt echt heel lang, modern, genoeg veel te dure plekken om dingen te kopen. Normaal koop ik zo min mogelijk maar een lekkere Engelse pint kon ik niet laten staan, en ik heb ook boeken gekocht want ze waren in de aanbieding. Maar waarschijnlijk alsnog te duur uit :(

Het probleem op deze vlucht was de baggage. In Belém kreeg ik al gezeik, dat ik op london uit zou moeten stappen, de koffers halen, en opnieuw inchecken. Ja doei ! :') Heb gewoon gepraat en uiteindelijk zijn de koffers rechtstreeks verstuurd.
Bij aankomst in ams bleek echter dat maar 1 van mijn 2 koffers is aangekomen (nog een reden om met TAM te vliegen: je krijgt 2 koffers van 23 kilo *O* ). Belachelijk natuurlijk. Ik krijg nu echter bericht dat deze koffer naar mijn huis wordt bezorgd vanmiddag. Maar dit is een fout van British Airways en ben er alsnog niet bepaald blij mee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_161228897
Deze vlucht maakte ik op de vroege ochtend van 5 juli 2015, tijdens de snikhete zomerdagen die voor hittegolven over heel Nederland zorgden. Prachtig was dat.

# Maatschappij
KLM
# Traject
Amsterdam Schiphol - Sao Paulo - Buenos Aires
# Vertraging
Nee, we kwamen zelfs 15 minuten te vroeg aan bij onze overstap in Sao Paulo, en we kwamen gewoon op het juiste tijdstip in Buenos Aires aan.
# Vriendelijk personeel
Ja, helemaal top. Zelfs nog even een praatje mee gemaakt tijdens de vlucht van Sao Paulo naar Buenos Aires. De service was bij beide vluchten ook prima.
# Eten
Prima, niks mis mee. Voor zover ik me kan herinneren kregen we een broodje, pasta, een toetje en natuurlijk onbeperkt drinken.
# Entertainment
De schermpjes die we voor ons hadden werkten heel slecht en liepen steeds vast. Gelukkig heb ik geen schermpjes nodig, ik heb genoeg aan m'n Spotify playlist op mijn iPhone, maar toch, voor de mensen die wel films willen kijken was dit wel een slecht puntje.
# Algehele indruk
KLM is een prima maatschappij, comfortabele stoelen, vriendelijk personeel en mooie toestellen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam Schiphol: het was hier erg druk toen wij hier waren. Logisch ook natuurlijk, het was begin juli dus volop vakantietijd. Verder een enorm grote luchthaven en behoorlijk sfeervol vind ik ook, veel leuke winkeltjes, restaurantjes etc.
Sao Paulo: We moesten een aardig stuk lopen van het vliegtuig naar de gate van de volgende vlucht, zeker 30 minuten. Maar verder een mooie luchthaven, erg modern en duidelijk aangegeven met elektronische borden waar we naartoe moesten lopen.
Buenos Aires: Mooie luchthaven, wel redelijk oud, maar verder wel duidelijk en genoeg te shoppen op deze luchthaven.

Was een topvakantie trouwens. Wat een toffe stad is Buenos Aires zeg!
*O*
  zaterdag 7 mei 2016 @ 10:42:52 #204
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_161982797
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 22:28 schreef Mixende_match het volgende:
Hi, heeft er iemand ervaring met xiamen airlines? en we maken een tussenstop op xiamen arlines, iemand daar ook ervaring mee? (Mag je trouwens van het vliegveld af?)

Thx!!
Inmiddels wel :)

maatschappij
Xiamen Air

Traject
Amsterdam - Xiamen - Taipei Songshan
Taipei Songshan - Xiamen - Amsterdam

Prijs
¤ 316 euro bij Supersaver via referral link van skyscanner inclusief boekingskosten

Personeel
Zeer attent. Beter dan Emirates of KLM. Spreken beperkt Engels, maar letten overal op (bijvoorbeeld schermpjes en leeslampjes uit boven lege plekken bij nachtvlucht, drankjes en snacks voor wakkere passagiers, rest laten slapen, kleurplaten voor kinderen etc). Ondanks een volle en drukke vlucht heen konden ze de drukte makkelijk aan.

Vliegtuig
De Boeing 787 van en naar Amsterdam is een toptoestel. Door de grotere ramen, de aangepaste verlichting en klimaatregeling veel minder last van een jetlag en zelf enkele uren kunnen slapen in een economy class stoel. Beenruimte is voldoende en stoelen zijn stevig genoeg om 12 uur op te kunnen zitten.

Entertainment
Touch screen scherm met muziek, films, documentaires en spellen. Alles in verschillende talen, maar nog geen Nederlands. Ook nog geen wifi. Op dit moment films als The Martian, Spectre etc met goede beeld- en geluidskwaliteit

Eten
Veel en voor vliegtuig eten wel ok. Vanuit Amsterdam warme lunch en avondeten. Bij beide keuze uit Chinees of Westers. Beide goed te eten, verschil zit vooral of er aardappels of rijst bij zit. Broodje, salade, fruit en stukje cake zijn hetzelfde. Tussendoor nog snacks (gestoomd broodje, broodje tonijnsalade). Drankjes variërend van verschillende soorten thee tot olijvensap, graandrank, rode wijn en Tsingtao bier.

Algemene indruk
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben, laat staan een touchscreen entertainment systeem bediend hebben. Ze een beetje helpen kan geen kwaad ;)


luchthavens
De verbouwing op Schiphol is weer grotendeel voorbij. Wel door het begin van de meivakantie op zaterdagochtend 2 uur gedaan over bagage afgeven en de securitycheck.

Xiamen, zie hieronder. Voor de rest een fijn vliegveld met de gebruikelijk souvenirwinkels en eettentjes.

Taipei Songshan: fijne luchthaven in het centrum die niet echt veel gebruikt meer lijk te worden. Voordeel dat je voor nog geen 5 euro met een taxi vrijwel over in de stad komt vanaf deze luchthaven en de metro ook voor de deur stopt.

Overige opmerkingen
Bij de overstap in Xiamen moet je nu nog je bagage ophalen, Dit kan alleen door door de immigration te gaan en dus een gratis 24uuurs of 72 uurs transitvisum ter plekke aan te vragen. Dit spreekt allemaal voor zich (landingkaart invullen, in rij staan en wachten maar). Vergeeet vooral niet, dat je een printje van je ticket bij je moet hebben, waarmee je kan aantonen dat je China ook weer binnen 24 of 72 uur verlaat (opvallend hoeveel NL'ers dat niet bij zich hadden). Het kost echter wel wat tijd, zowel op de heen- als terugreis. Houd daar rekening mee in je overstaptijd.
Verder moet je ook weer door de security, waar ze naast de gebruikelijk vloeistoffen op dit moment streng controleren op powerbanks; deze moeten een CE keuring hebben welke er ook op staat geprint, anders ben je 'm kwijt.

En omdat je toch een gratis visum krijgt, kan je er ook voor kiezen om later op de dag of een dag later verder te vliegen. Xiamen is een best aardige stad. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een taxi naar het centrale treinstation te gaan en daar een wandeling te maken over een oude spoorlijn ( Xiamen Railway Park) of naar het eilandje voor de kust te gaan, waar nog wat overblijfselen van handelsposten te vinden zijn.

Mocht je niet de stad in willen, dan heeft Xiamen voor een beperkt aantal passagiers een gratis hotel geregeld. Dat staat niet ergens duidelijk aangegeven, maar als je snel door de immigration bent, dan kun je naar de transferbalie in de hal van het vliegveld. De taxi naar het hotel moet je wel zelf betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door DutchTrain op 07-05-2016 11:03:34 ]
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
pi_161988810
Je bent ongeveer de eerste die een positieve ervaring heeft met Xiamen Air. Meeste mensen vinden de service aan boord zeer slecht, IFE is altijd stuk en het eten is heel slecht.
pi_161989489
Maatschappij
Qatar Airways

Traject
Bru-Doh-Cmb

Vertraging
Geen

Vriendelijk personeel
Best wel. Inmiddels ben ik ver afgezakt qua status en zat nog eens in economy. De purser was de hele tijd bezig met een mindervalide vrouw achter me, beetje irri, ook omdat ik van haar mijn stoel niet (volledig) naar achteren kon doen.
Op Doh-Cmb sliep ik een tijdje, maar vond het niet bijzonder. Tevens ook een vrouw van wie ik niet helemaal baar achteren mocht.

Eten
Het was vrij goor. Ik had meer verwacht. Bestek was vies op Doh-Cmb (wel van metaal)

Entertainment
Bru-Doh was echt top, alleen had ik net zo'n IFE doos in m'n beenruimte. Doh-Cmb was stukken minder - ik begon met de nieuwe Star Wars op m'n eerste vlucht maar kon m niet afkijken op doh-cmb wat ze hadden m nog niet. Karig, zat ik daar met Chloe Moretz' 5th wave als enige film die ik nog niet had gezien.

Algehele indruk
Qatar is een stuk minder geworden sinds de laatste keer dat ik met ze vloog. Veel minder qua service. Ze zijn nu vergelijkbaar met de Europese flag carriers. Een veiligheidsfilmpje met Barca balschoppers boeit mij weinig.

Eventueel informatie over de luchthavens
Bru werkt alweer en vrij netjes ook met die twee vertrekhallen die ze hebben gemaakt.
Overstap op Doh ging gesmeerd, ik had maar 50 minuten dus direct naar m'n gate gelopen.
Cmb is best oké. Niets bijzonders, maar ook geen grote miserie. Wc's waren oké.
2015:EBB NBO JRO DAR FCO DUB SOF LON MAD PTY SJO MGA
2016:MGA UII SAL MAD SXF PAR CMB ALC DME ULN PEK BKK DMK KBV CNX CEI BKK MDL
2017:RGN BKK FCO LHR NRT LHR LHR MIA BOG MIA RDU LHR
  zaterdag 7 mei 2016 @ 17:05:14 #207
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_161989742
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 16:16 schreef wielrennerdt het volgende:
Je bent ongeveer de eerste die een positieve ervaring heeft met Xiamen Air. Meeste mensen vinden de service aan boord zeer slecht, IFE is altijd stuk en het eten is heel slecht.
Ik heb tevoren een enkele negatieve review gelezen, maar dat was iemand die blijkbaar anders nooit verder kwam dan een vluchtje binnen Europa. Eten is gewoon goed voor vliegtuigeten, er is keuze en je kon ook nog wisselen als het niet was wat je wilde, want ja, niet iedereen lust traditioneel Chinees. Service aan boord was echt beter dan alle airlines waarmee ik eerder vloog in economy (inclusie Emirates, KLM, AirCanada) ^O^
Ik heb van één persoon gezien dat de hoofdtelefoonaansluiting van het IFE kapot was en die kreeg meteen een andere plek. Voor de rest werkt het snel en makkelijk. Waarschijnlijk hebben ze er wat kinderziektes mee gehad :?
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
  zaterdag 7 mei 2016 @ 17:51:38 #208
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_161990695
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:42 schreef DutchTrain het volgende:
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben
Ik denk dat vooral door de prijs mensen worden overgehaald om te vliegen met Xiamen Airways. De angst van mij is inderdaad dat er veel Chinese toer groepen aanwezig zijn en ik zie regelmatig ook wachtlijsten voorbij komen met passagiers die pas aan de gate te horen krijgen of ze mee kunnen, dus men moet het dus vooral van groep vervoer en lage prijs vervoer hebben...
Maar mogelijk voor mensen met een smalle beurs interessant.

Weet jij of er een USB poort op zit in het entertainmentsysteem? Ik zat laatst in een KLM toestel op een vlucht naar Kuala Lumpur en daar kan je dus niet opladen. Ik ben mijn vrienden van Turkish gewend dus dit was een schok voor mij dat er nog luchtvaartmaatschappijen bestaan waar dit niet kan op verre vluchten. (Overigens door KLM wel goed opgelost door in de galley voorin mijn toestel op te laden want ik heb geen powerbank maar vreemd blijft het wel).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 7 mei 2016 @ 18:09:01 #209
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_161991051
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 17:51 schreef ozzietukker het volgende:
Ik denk dat vooral door de prijs mensen worden overgehaald om te vliegen met Xiamen Airways. De angst van mij is inderdaad dat er veel Chinese toer groepen aanwezig zijn en ik zie regelmatig ook wachtlijsten voorbij komen met passagiers die pas aan de gate te horen krijgen of ze mee kunnen, dus men moet het dus vooral van groep vervoer en lage prijs vervoer hebben...
Maar mogelijk voor mensen met een smalle beurs interessant.
Ja, omdat inchecken via de KLM site gaat vanaf Amsterdam en dus pas 30 uur van tevoren je stoel kan kiezen en inchecken, hoorde ik ook van anderen dat ze pas aan de gate een stoel toegewezen kregen op de heenweg. Op de terugweg is inchecken vooraf sowieso nog niet mogelijk, maar ik neem aan dat dat de komende tijd wel allemaal geregeld wordt.

quote:
Weet jij of er een USB poort op zit in het entertainmentsysteem? Ik zat laatst in een KLM toestel op een vlucht naar Kuala Lumpur en daar kan je dus niet opladen. Ik ben mijn vrienden van Turkish gewend dus dit was een schok voor mij dat er nog luchtvaartmaatschappijen bestaan waar dit niet kan op verre vluchten. (Overigens door KLM wel goed opgelost door in de galley voorin mijn toestel op te laden want ik heb geen powerbank maar vreemd blijft het wel).
Ja, onder de schermpjes in Economy in de 787 zit een USB poort waar je mee kan opladen. Ik heb ze ook wel eens gezien met usb-host functionaliteit, dus dan kon je je eigen films kijken en muziek luisteren, maar dat kon bij deze niet.
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
pi_161991988
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 18:09 schreef DutchTrain het volgende:
Ja, onder de schermpjes in Economy in de 787 zit een USB poort waar je mee kan opladen. Ik heb ze ook wel eens gezien met usb-host functionaliteit, dus dan kon je je eigen films kijken en muziek luisteren, maar dat kon bij deze niet.
ik weet niet hoe het bij KLM staat, maat mijn laaste Air Quatar vlucht, heel veel in de cabine afgebroken. blij dat ik mijn powerbank er bij had.
pi_162292523
# Maatschappij
Iberia Express & Iberia
# Traject
Amsterdam - Madrid - New York (JFK)
New York (JFK) - Madrid - Amsterdam
# Vertraging

1 uur in Amsterdam, reden niet opgegeven. Iedereen zat in het vliegtuig, deuren dicht en security demonstratie uitgevoerd, hierna riep de kapitein om dat we een uur later gingen vertrekken.

30 minuten in Madrid op weg naar New York, na pushback vliegtuig 30 minuten stilgestaan naast de gate. Kapitein riep op een gegeven moment iedereen op te controleren of alle elektronische apparatuur volledig uitstond vanwege een computersysteem dat niet wilde werken. 10 minuten hierna werkte het schijnbaar en konden we vertrekken.

1 uur in New York op weg naar Madrid, crew was een uur te laat op de luchthaven. Naar eigen zeggen door file onderweg.

# Vriendelijk personeel
Ja, niks op aan te merken. Elke vraag werd beantwoordt en crew sprak allen prima Engels en natuurlijk Spaans.
# Eten
Op de vlucht van Amsterdam naar Madrid en v.v. was er enkel de bekende betaalde kar. Op de vlucht naar New York rijst met groente, salade, fruit en broodje als maaltijd. Ben vegetariër, dit bij check-in aangegeven, moest niks meer doen in het vliegtuig zelf. Kreeg vanzelf mijn speciale maaltijd. Ongeveer 1,5 uur voor aankomst kregen we een ontbijtbox. Wat best apart is voor een vlucht die om 19:00 lokale tijd aankomt. Ontbijtbox was overigens niet vegetarisch, die zag ik ze vanuit een ooghoek aan iemand anders geven. :')

Op de terugvlucht van New York naar Madrid pasta met salade en fruit. Tevens weer een ontbijtbox, dit keer wel vegetarisch. Eten was op zich wel ok op beide vluchten, niks speciaals verder.
# Entertainment

IFE met recente films (o.a. The Hateful Eight, The Revenant & The Danish Girl), muziek en reisinformatie. USB poort in scherm om telefoon aan te sluiten en eigen content te bekijken. Op de heenweg liep menig scherm vast op de reisinfo tab, geen idee waarom. Na reset werkte alles weer. IFE was in Spaans en Engels beschikbaar.

# Algehele indruk

Ondanks dat ik menig slechte verhalen over Iberia heb gehoord vond ik deze vluchten wel prima. Mooie nieuwe vliegtuigen (A340), vriendelijk personeel, genoeg eten en drinken. De vluchten tussen Amsterdam en Madrid werden uitgevoerd door Iberia Express, die zowat minder beenruimte hebben dan Ryanair. Geen probleem met mijn lengte, tevens had ik een hele rijd voor mijzelf op de heenweg. Maar kan me voorstellen dat de wat langere mensen hier een probleem van maken.

De vertragingen, en vooral de matige communicatie hierover, zijn wel een hekelpuntje. Het kwam af en toe een beetje over alsof ze er zelf vrij weinig om gaven. 3 van de 4 vluchten vertrokken niet op tijd.

# Eventueel informatie over de luchthavens

AMS: Goede luchthaven, prima voorzieningen maar voor mij toch iets te groot. Mijn voorkeur gaat naar luchthavens als Eindhoven maar dat is niet altijd een optie.
MAD: Zelfde als Amsterdam, groot. Wel cool dat ze een automatische trein hebben tussen T4 en T4S, overstappen duurde van gate naar gate slechts 40 minuten.
JFK: Heel erg groot uiteraard, maar toch oogde het in mijn ogen best klein doordat er zoveel terminals zijn. Was wel fijn, beter dan van te voren gedacht. Snelle paspoortcontrole terwijl het toch best druk was. Moest langer wachten in Amsterdam dan in MAD en JFK.

Op de terugreis is mijn koffer op JFK verkeerd gelabeld, dame aan de check-in had als eindbestemming MAD ingevoerd. Heb het nog extra nagevraagd of ze hem direct naar Amsterdam door zouden sturen. Antwoord was Ja maar in Amsterdam kwam hij niet op de band. 2 dagen later alsnog thuis afgeleverd, was in Madrid op de band gekomen en uiteraard niet opgehaald. :')
pi_162314246
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162322987
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 00:08 schreef LintuxCx het volgende:
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
Heb wel vaker gehoord dat ze dat doen hoor. Hangt ook van de bezetting van het vliegtuig en de gemoedstoestant van de steward af, en ook of je baggage hebt of niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 19 mei 2016 @ 20:40:07 #214
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_162333915
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 00:08 schreef LintuxCx het volgende:
Kort, maar toch, ben enthousiast:

EI (Aer Lingus) vlucht DUB→LHR vlucht, geboekt voor 20:05. Kom op tijd op het vliegveld, stewardess biedt me de vlucht 70 minuten eerder aan. Nooit eerder meegemaakt, zelfs de enkele keer dat ik vroeg of het kon. :D (Toen vonden ze mijn ticket niet flexibel genoeg, al was deze dat volgens mij ook niet.)

Dus mooi op tijd thuis en niet te veel tijd verpild op het vliegveld.
Het aanbieden kan wel eens in het belang van Aer Lingus zijn geweest, de vlucht van 20.05 kan inderdaad wel eens overboekt geweest zijn en dan kan men op deze ruimte op die vlucht creëren en voorkomen dat men nee verkoopt.
Met Turkish Airlines gebeurd het ook regelmatig, niet als ik een enkele vlucht heb, maar als ik daarna een doorvlucht heb, zie dat er al wat vertraging is dan doet men nooit lastig met overboeken, simpelweg omdat men weet dat zij verantwoordelijk voor een verbinding zijn.

Neemt niet weg dat het mooi meegenomen is natuurlijk.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_162341538
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:46 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Heb wel vaker gehoord dat ze dat doen hoor. Hangt ook van de bezetting van het vliegtuig en de gemoedstoestant van de steward af, en ook of je baggage hebt of niet.
Ze leek in een vriendelijke bui, en ikzelf ook. :) Had incheckbagage en daarvoor was het nog net op tijd zei ze idd.

Maar da's een goeie, overboeking van de originele vlucht had ik nog niet aan gedacht, zou het voor hun gunstiger maken dan ja.

Maar goed, evenzogoed was ik best blij - én op tijd op het vliegveld aankomen, én niet lang hoeven wachten. ^O^
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_162844673
Voor het eerst met united airlines gevlogen, de vlucht zelf was wel prima (gewoon standaard stoelen)

Beetje jammer dat het toestel wel verouderd is, mini 4:3 schermpjes die meer storing gaven dan beeld.

Personeel is vrij zakelijk en het eten was eigenlijk totaal niet te vreten, typische magnetron maaltijden en als ontbijd/lunch 2x een bevroren broodje gekregen.

pluspunt is wel dat er genoeg drankjes aangeboden worden.
  woensdag 8 juni 2016 @ 18:00:06 #217
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162845530
Heeft iemand wel eens met KLM gevlogen? Goede ervaringen?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_162845802
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2016 18:00 schreef Boterbartje het volgende:
Heeft iemand wel eens met KLM gevlogen? Goede ervaringen?
Nee denk 't niet. Erg obscure onbekende maatchschappij in Nederland.
Rip City
  woensdag 8 juni 2016 @ 20:05:42 #219
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162849083
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2016 18:12 schreef RipCity het volgende:

[..]

Nee denk 't niet. Erg obscure onbekende maatchschappij in Nederland.
Oh ik dacht dat die best wel goed waren aangeschreven en ook wel bekend omdat je er ook wel veel van ziet op schiphol. Is het wel veilig dan?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  woensdag 8 juni 2016 @ 20:20:51 #220
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_162849505
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juni 2016 20:05 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat die best wel goed waren aangeschreven en ook wel bekend omdat je er ook wel veel van ziet op schiphol. Is het wel veilig dan?
Crash in Tenerife met KLM staat nog steeds op één met aantal slachtoffers...
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 8 juni 2016 @ 23:34:31 #221
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_162856427
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 20:20 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Crash in Tenerife met KLM staat nog steeds op één met aantal slachtoffers...
Ik vlieg gelukkig niet op Tenerife
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  vrijdag 17 juni 2016 @ 19:13:09 #222
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_163093851
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:42 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Inmiddels wel :)

maatschappij
Xiamen Air

Traject
Amsterdam - Xiamen - Taipei Songshan
Taipei Songshan - Xiamen - Amsterdam

Prijs
¤ 316 euro bij Supersaver via referral link van skyscanner inclusief boekingskosten

Personeel
Zeer attent. Beter dan Emirates of KLM. Spreken beperkt Engels, maar letten overal op (bijvoorbeeld schermpjes en leeslampjes uit boven lege plekken bij nachtvlucht, drankjes en snacks voor wakkere passagiers, rest laten slapen, kleurplaten voor kinderen etc). Ondanks een volle en drukke vlucht heen konden ze de drukte makkelijk aan.

Vliegtuig
De Boeing 787 van en naar Amsterdam is een toptoestel. Door de grotere ramen, de aangepaste verlichting en klimaatregeling veel minder last van een jetlag en zelf enkele uren kunnen slapen in een economy class stoel. Beenruimte is voldoende en stoelen zijn stevig genoeg om 12 uur op te kunnen zitten.

Entertainment
Touch screen scherm met muziek, films, documentaires en spellen. Alles in verschillende talen, maar nog geen Nederlands. Ook nog geen wifi. Op dit moment films als The Martian, Spectre etc met goede beeld- en geluidskwaliteit

Eten
Veel en voor vliegtuig eten wel ok. Vanuit Amsterdam warme lunch en avondeten. Bij beide keuze uit Chinees of Westers. Beide goed te eten, verschil zit vooral of er aardappels of rijst bij zit. Broodje, salade, fruit en stukje cake zijn hetzelfde. Tussendoor nog snacks (gestoomd broodje, broodje tonijnsalade). Drankjes variërend van verschillende soorten thee tot olijvensap, graandrank, rode wijn en Tsingtao bier.

Algemene indruk
Topmaatschappij, zeker voor de prijzen waarvoor ze nu vliegen. Wel moet je er rekening mee houden dat je vooral met veel Chinezen in de vlucht zit en een handjevol Nederlanders nog op dit moment. En dan vooral Chinezen van toergroepen en die nog niet eerder gevlogen hebben, laat staan een touchscreen entertainment systeem bediend hebben. Ze een beetje helpen kan geen kwaad ;)


luchthavens
De verbouwing op Schiphol is weer grotendeel voorbij. Wel door het begin van de meivakantie op zaterdagochtend 2 uur gedaan over bagage afgeven en de securitycheck.

Xiamen, zie hieronder. Voor de rest een fijn vliegveld met de gebruikelijk souvenirwinkels en eettentjes.

Taipei Songshan: fijne luchthaven in het centrum die niet echt veel gebruikt meer lijk te worden. Voordeel dat je voor nog geen 5 euro met een taxi vrijwel over in de stad komt vanaf deze luchthaven en de metro ook voor de deur stopt.

Overige opmerkingen
Bij de overstap in Xiamen moet je nu nog je bagage ophalen, Dit kan alleen door door de immigration te gaan en dus een gratis 24uuurs of 72 uurs transitvisum ter plekke aan te vragen. Dit spreekt allemaal voor zich (landingkaart invullen, in rij staan en wachten maar). Vergeeet vooral niet, dat je een printje van je ticket bij je moet hebben, waarmee je kan aantonen dat je China ook weer binnen 24 of 72 uur verlaat (opvallend hoeveel NL'ers dat niet bij zich hadden). Het kost echter wel wat tijd, zowel op de heen- als terugreis. Houd daar rekening mee in je overstaptijd.
Verder moet je ook weer door de security, waar ze naast de gebruikelijk vloeistoffen op dit moment streng controleren op powerbanks; deze moeten een CE keuring hebben welke er ook op staat geprint, anders ben je 'm kwijt.

En omdat je toch een gratis visum krijgt, kan je er ook voor kiezen om later op de dag of een dag later verder te vliegen. Xiamen is een best aardige stad. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om met een taxi naar het centrale treinstation te gaan en daar een wandeling te maken over een oude spoorlijn ( Xiamen Railway Park) of naar het eilandje voor de kust te gaan, waar nog wat overblijfselen van handelsposten te vinden zijn.

Mocht je niet de stad in willen, dan heeft Xiamen voor een beperkt aantal passagiers een gratis hotel geregeld. Dat staat niet ergens duidelijk aangegeven, maar als je snel door de immigration bent, dan kun je naar de transferbalie in de hal van het vliegveld. De taxi naar het hotel moet je wel zelf betalen.
Thx! Inmiddels ben ik er ook mee gevlogen (a'dam -Xiamen - Bangkok en weer terug) Precies wat jij vertel! echt prima! Het was de goedkoopste vliegmaatschappij naar bangkok (750 voor 2 personen) en echt netjes allemaal. Niks negatiefs mee gekregen. Entertainment ook vrij recente films ed en idd opladen kan gewoon :)
~ Bonito La Risa ~
  woensdag 22 juni 2016 @ 13:30:49 #223
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_163213114
# Maatschappij
Air Transat, Airbus A330-300

# Traject
LGW - YYZ

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel
Niet uitermate vriendelijk ofzo, maar gewoon professioneel

# Eten
Ik kreeg 2 maaltijden (rijst met een soort curry-achtig spul ongeveer een uurtje - anderhalf uur in de vlucht en een pizzapunt vlak voor de landing). Allebei vrij smakeloos, maar binnen te houden. Gegeven het feit dat het vliegtuigvoedsel was dus prima te doen.
Non-alcoholische dranken, koffie en thee waren onbeperkt/gratis. De trolley kwam iets van 5 keer langs, maar je kon sowieso om drinken vragen wanneer je wilde. Bij het diner (dat rijstgerecht) kreeg je een glaasje wijn.

# Entertainment
Eigen IFE-systeem. Heb me eerst proberen te vermaken met een of andere comedy uit de jaren '50, maar daar ben ik na een half uur mee gestopt. De rest van de vlucht tot Toronto me kunnen vermaken met The Big Bang Theory

# Algehele indruk
Best prima. Had 500 euro betaald voor een enkele reis London - Toronto en dat was inclusief ruimbagage, onbeperkt drinken en 2 maaltijden. Tevens geen vertraging, de beenruimte was voldoende (al ben ik maar 1.82m) en de stoel was comfortabel genoeg.
Minpuntje is dat er erg weinig aandacht was besteed aan de afwerking van het vliegtuig. Enorme naden tussen het IFE-scherm en het frame waar het in zat, de stoelen hadden veel bloot metaal ipv dat dat netjes weggewerkt was en dat soort dingen.
Maar dat was ook het enige, voor de prijs en service zou ik het niet laten iig.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Bij de Air Transat-desk op LGW stond geen rij, dus ik was heel snel door de security heen. Airside was het wel gigantisch druk. Wel veel winkels en restaurants, dus ik heb me wel vermaakt.
Op YYZ heb ik eerst lang in de rij voor de douane gestaan en daarna moest ik ook nog iets van een uur op mijn koffer wachten. Daarnaast deed ik er ook lang over om de juiste bushalte te vinden. Paar dagen later vloog ik vanaf YYZ naar LGA, dat was wel weer prima met de TSA precheck die ze hebben.
pi_163213640
# Maatschappij
China southern

# Traject
AMS - CAN (Guangzhou, China)

# Vertraging
Nee

# Vriendelijk personeel
Prima, op de terugreis was er nog een Nederlandse stewardess mee maar het Engels van haar collega's was ook prima.

# Eten
Chinees eten voornamelijk. Op de heenreis om 14.30 vertrokken, en uiteindelijk was het redelijk krom geregeld, dat we rond 17.00 een maaltijd kregen, en vervolgens 5 uur later weer. Dan was het dus midden in de nacht Chinese tijd en had je niet echt de mogelijkheid te slapen. Eten zelf simpel, rijst met een beef curry iets. Drinken was goed geregeld. Terugreis prima, 00.05 vetrokken, 01.00 maaltijd en 01.30 lichten uit. Daarna 8 uur later ontbijt met omelet en een worstje, broodje etc.

# Entertainment
IFE was goed, best uitgebreid. Wel treurig dat ik mijn telefoon niet mocht gebruiken. Zelfs op vliegtuig stand bleven ze naast je staan tot je je telefoon uit deed. Tablets mochten weer wel...rare situatie dus.

# Algehele indruk
Goed genoeg, beetje jammer van de heenvlucht met de rare tijden voor de maaltijden en dat ze zo moeilijk doen over het gebruik van je telefoon (daar stonden wat foto's op die ik wilde filteren).

# Eventueel informatie over de luchthavens
Neem wat extra tijd op Guangzhou, je hebt drie punten waar je langs moet, douane, immigratie, security. Vooral de laatste twee kunnen op piekuren wat tijd in beslag nemen. Van het moment tot aankomst op de luchthaven tot bij de gate was 2 uur, op een niet piek moment.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 22 juni 2016 @ 17:25:48 #225
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_163217702
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 13:51 schreef rene90 het volgende:

# Entertainment
IFE was goed, best uitgebreid. Wel treurig dat ik mijn telefoon niet mocht gebruiken. Zelfs op vliegtuig stand bleven ze naast je staan tot je je telefoon uit deed. Tablets mochten weer wel...rare situatie dus.
Dat heb ik wel vaker gehoord bij Chinese maatschappijen, is inderdaad een officiële regel in China.

Achterliggende gedachte is overigens dat de gemiddelde passagier het niet zo nauw neemt in China met de 'vliegtuig stand' en tot aan het opstijgen toe de telefoon met al haar functies blijft gebruiken. Met scherm uit functies van de gemiddelde smartphone is het dan voor cabine personeel niet te controleren in welke stand deze staat dus om het gemakkelijk te maken is de regel dat dan alles uit moet en de telefoon dus ergens wordt weggelegd.
En daar zit dan weer wat in, want dat één telefoon welke niet in vliegtuigstand staat heeft geen invloed op welk systeem dan ook, maar als het 280 passagiers zijn in de A330, tja dan kan er wel degelijk wat storing optreden en kan de vliegveiligheid in gevaar komen, alhoewel met de huidige technologische ontwikkelingen dat risico zeer beperkt is.

Deze maatregel is dan ook eigenlijk niet meer van deze tijd, bij KLM mag je tot het moment van opstijgen de telefoon met alle functies gebruiken, roepen ze het ook actief om, en zo zijn er nog wel meer maatschappijen waarbij sommige zelfs wifi aanbieden, en dan zijn er een aantal welke weer belachelijke beperkingen opleggen die juist bij de passagier, met de wetenschap hoe andere maatschappijen ermee omgaan, veel irritatie en onbegrip opleveren.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')