quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 14:07 schreef rene90 het volgende:Ik ben nu wat aan het googlen op motor verhuur gebeuren in Saigon,en dan kom je rond de 100 dollar om een maand een motor te huren. Dus dat is misschien ook wel een optie als je inderdaad iets vindt wat het weer kan oppikken in het Noorden.
En dan moet je hem ook nog op de trein terug zetten.

Heen en weer ga je niet redden in een maand (tenzij je Highway 1 neemt). Neem je ook in overweging dat veel verhuurders je paspoort als onderpand vragen, dit is dus echt een no-go als je door Vietnam reist.
Overigens moet je je wel beseffen dat de wegen daar niet bepaald goed zijn. Ik heb over hoofdwegen gereden waar ik de term off-road niet eens meer wou overwegen... alsof er een carpetbomb overheen was gegaan. Dus daar gaat ook veel tijd in zitten.
Heb veel 's nachts gereden en dat is ook een aparte ervaring. Totaal geen verlichting, mensen die zonder licht rijden, mensen met licht rijden alleen met een verblindend grootlicht, etc.... Overdag is niet veel beter.... geloof me, Vietnamezen rijden als debielen.... hoe vaak ik een 10-tonner op me af heb zien komen die een andere 10-tonner inhaalde in een buitenbocht... erg veel close calls gehad (en heb echt heel veel motor ervaring (ook off-road)). Een motor monteur vertelde me dat er per dag 36 mensen overlijden in het verkeer van Vietnam.. en na een maand rondcrossen kan ik vertellen dat me dit niet verbaasde...
Waar het op neer komt als je een goede motor in Vietnam zoekt: Neem er een met een goede toeter.

Als je een kruispunt oversteekt; toeteren. Als je iemand inhaalt: toeteren.. etc..
Aan de andere kant... het is een waanzinnig mooi land, de mensen zijn hulpvaardig en bescheiden. Ik ga er graag naar terug en doe het zo weer....
Nog een kleine waarschuwing: Je mag als Nederlander niet rijden in Vietnam. Er staan gevangenisstraffen erop.
- Rijden zonder rijbewijs: 3 jaar cel
- Ongeluk veroorzaken zonder rijbewijs: 10 jaar
- Dodelijk ongeluk veroorzaken zonder rijbewijs: 30 jaar
De praktijk? 1 keer aangehouden, NL rijbewijs laten zien.. de motor aangewezen erop en ik mocht gaan met een paar glimlachende agenten achter me.

De agenten zijn hulpvaardig en aardig. Ze durfden buitenlanders (naar mijn idee) niet echt aan te houden. Misschien de taalbarriere of het idee dat buitenlanders goed zijn voor de economie, dat weet ik niet. Wel zijn er belachelijk veel controles en wordt er erg veel in beslag genomen. Het enige wat ik kreeg was een glimlach, heel veel duimpjes omhoog en ook een aantal keer werd er naar me gesalueerd (waarop ik dat terug deed). Bij een ongeluk wordt het trouwens meestal gelijk met de betrokkenen geregeld... handje contantje (en dat gaat je in de honderden kosten). Agenten zijn vaak ook te overtuigen met wat 'tea money'. Anyhow; Dit is de praktijk... maar weet wat er in de theorie kan gebeuren als je de verkeerde voor je hebt...