abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 3 december 2011 @ 21:26:30 #1
362303 Sprinkhaan51
Always on the move...
pi_105145782
Yo.

Heeft iemand ideeën om een schoenenwinkel te starten?

Graag wil ik er eentje in Limburg beginnen.

Heb al gegoogled op groothandel schoenen maar het is nogal een rompslomp.

Het liefst wil ik in Buitenland (niet in België) schoenen inkopen, dus Nederland of wie weet Italië.
Zou handig zijn omdat ik dan gelijk de korting van BTW krijg, in BE dus niet (daar kan je heel lang op wachten voordat je het terugkrijgt).

Een startkapitaal heb ik al, verder nog informeren voor lening bij een bank. Of eventueel via Unizo (instantie in België die startende zelfstandigen helpt met leningen, etc).

Wat zou je bijvoorbeeld gemiddeld aan winst (percentage) hebben per paar?
Ik neem aan dat er vele dames zullen zijn die veel inkopen gaan doen, dat is al een heel leuk vooruitzicht. $$$

Alle tips zijn welkom.

Op een ander forum heb ik gelezen dat je mogelijk best kan informeren op een schoenenbeurs. Maar weet op het moment nog niet waar. Weet iemand iets meer? Ik hoor het wel dan.
  zaterdag 3 december 2011 @ 23:34:36 #2
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_105151227
Maak eerst een goed ondernemingsplan en ga langs bij de KvK of doe de KvK e-start cursus. Ik krijg de indruk dat je nog niet echt veel research hebt gedaan naar wat erbij komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
  FOK!fotograaf zondag 4 december 2011 @ 00:19:20 #3
17893 Forno
pi_105152915
Dit lijkt op een spontaan idee, iets wat je in 5 minuten hebt bedacht.

Denk eerst eens een weekje na, onderzoek, en schrijf op zijn minst iets van een ondernemingsplan.

Zo niet, dan zijn er genoeg mensen die je graag van je startkapitaal willen afhelpen.
pi_105154216
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:26 schreef Sprinkhaan51 het volgende:
Yo.

Heeft iemand ideeën om een schoenenwinkel te starten?

Graag wil ik er eentje in Limburg beginnen.

Heb al gegoogled op groothandel schoenen maar het is nogal een rompslomp.

Het liefst wil ik in Buitenland (niet in België) schoenen inkopen, dus Nederland of wie weet Italië.
Zou handig zijn omdat ik dan gelijk de korting van BTW krijg, in BE dus niet (daar kan je heel lang op wachten voordat je het terugkrijgt).

Een startkapitaal heb ik al, verder nog informeren voor lening bij een bank. Of eventueel via Unizo (instantie in België die startende zelfstandigen helpt met leningen, etc).

Wat zou je bijvoorbeeld gemiddeld aan winst (percentage) hebben per paar?
Ik neem aan dat er vele dames zullen zijn die veel inkopen gaan doen, dat is al een heel leuk vooruitzicht. $$$

Alle tips zijn welkom.

Op een ander forum heb ik gelezen dat je mogelijk best kan informeren op een schoenenbeurs. Maar weet op het moment nog niet waar. Weet iemand iets meer? Ik hoor het wel dan.
Staat dit wel in het juiste sub-forum?

Ik denk dat je alles een beetje te rooskleurig ziet.
Een nieuw bedrijf heeft even nodig om naam te maken, dus de eerste tijd zul je blij zijn dat je uberhaubt winst maakt. Je winst is afhankelijk van de locatie waar je je winkel wilt openen. In het centrum van een stad zul je duurder uit zijn wat betreft de huur, dan in een gebied daar omheen. Daarnaast zul je moeten bepalen welke doelgroep je wilt aanspreken en zul je je goed moeten orienteren op de markt en proberen de juiste, verkoopbare, keuzes te maken. Ik zou me eens gaan orienteren op een franchiseconcept als ik jou was.

Heb je ervaring in de schoenenbranche?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_105154351
Gaat dit om een 'echte' winkel of om een webshop?
Heb je marktonderzoek gedaan?

Besef je dat de schoenenbranch één van de moeilijkste branches is? Je moet een fors aantal modellen hebben om je winkel mee te vullen en elk model moet je in alle gangbare maten hebben. Je moet dus heel veel inkopen, heel veel investeren, voordat je kunt beginnen te verkopen. Tegelijk is het een erg modegevoelige sector, dus als je niet goed inkoopt blijf je zitten met gedateerde modellen.
  zondag 4 december 2011 @ 01:38:10 #6
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_105155183
Als je je klanten ook welkom wilt heten met 'yo' dan kun je maar het beste in sneakers gaan handelen.

Vraag jezelf eerst eens af wat voor schoenen je wilt verkopen. Sportschoenen, nette schoenen dames of heren of allebei?
Je hebt voorraden nodig, en je zult tientallen modellen in je winkel nodig hebben voor variatie en keuze, anders komen mensen niet terug.
Je hebt dus een flink startkapitaal nodig om die voorraad aan te kunnen leggen, verder moet je een pand kopen of huren, marketing, eventueel personeel, inrichting van je winkel enz.

Schoenen is net zoals met kleding een lastige markt. 1x een lastig seizoen en je kunt al failliet zijn.
Mocht ik zoiets in deze tijd in deze branche iets beginnen zou ik voor jongeren gaan. Die hebben eigenlijk altijd bijbaantjes, vinden mode belangrijk en willen daar continue geld aan uitgeven. Nadeel is dat het budget wat beperkter is.

Ook in Nederland duurt het trouwen even voordat je een btw verrekening krijgt.
From feudal serf to spender.
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 10:50:06 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_105159361
Ik denk dat dit topic beter in Werk, Geldzaken en Recht past dan in K&W :)

Ik schop hem ff die kant op !

WGR --> K&W
pi_105165944
Ik heb een schoenenwinkel in Limburg, niet de goede tijd om eentje te starten iig :)

Ik koop overigens in in Duitsland en Italie.

Wat bedoel je hiermee? "Ik neem aan dat er vele dames zullen zijn die veel inkopen gaan doen, dat is al een heel leuk vooruitzicht. $$$". Volgens mij denk je dat dames veel komen spenderen in een schoenenwinkel? Dames komen in de uitverkoop en vergelijken prijzen op internet. Lopen de hele stad af voordat ze een aankoop doen terwijl heren vaak het paar wat lekker zit gelijk meenemen.

Uit je OP kan ik opmaken dat je nog vrijwel geen research hebt gedaan en je niet echt door hebt wat erbij komt kijken, ik kan me vergissen natuurlijk...

[ Bericht 14% gewijzigd door Audreyoot op 04-12-2011 14:32:46 ]
pi_105182686
quote:
17s.gif Op zondag 4 december 2011 14:27 schreef Audreyoot het volgende:
Ik heb een schoenenwinkel in Limburg, niet de goede tijd om eentje te starten iig :)
Puur uit interesse, maar hoe gaat dat dan met je schoenenvoorraad? Wat doe je als een bepaald model niet meer in de mode is? Kan je die dan terugsturen naar de leverancier of moet je zelf manieren vinden om die schoen te kwijt te raken?
pi_105183393
Wel tof dat TS zo lekker actief meepost. ^O^
pi_105184190
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 20:57 schreef MWP het volgende:

[..]

Puur uit interesse, maar hoe gaat dat dan met je schoenenvoorraad? Wat doe je als een bepaald model niet meer in de mode is? Kan je die dan terugsturen naar de leverancier of moet je zelf manieren vinden om die schoen te kwijt te raken?
Ingekocht is ingekocht, ben je zelf verantwoordelijk voor. Je legt voorraden aan in seizoenen, heb je een schoen een seizoen niet gekocht bewaar ik hem voor de uitverkoop.
pi_105188250
quote:
15s.gif Op zondag 4 december 2011 21:08 schreef k_man het volgende:
Wel tof dat TS zo lekker actief meepost. ^O^
verwacht je dat dan van iemand die speciaal een account voor aanmaakt op FOK om dit te vragen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_105200024
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:26 schreef Sprinkhaan51 het volgende:
Ik neem aan dat er vele dames zullen zijn die veel inkopen gaan doen, dat is al een heel leuk vooruitzicht. $$$
Doordat je dit zegt weet ik nu al dat je gaat falen met je shop. Je hebt duidelijk nog nergens over nagedacht. Hoe oud ben je, TS?
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 10:09:03 #14
9859 crew  Karina
Woman
pi_105200091
Je kunt nooit met Zalando of Omoda concurreren, tenzij je echt een niche markt zou kunnen bedenken (geen idee of die bestaat binnen de "schoenenwereld").
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_105200425
Ik neem ook niet aan dat hij ermee wilt concurreren, hij wil ook geen webshop starten. Doe ik zelf ook niet, maar volgens mij heeft TS helemaal geen besef wat erbij komt kijken.

En sowieso, 'korting van BTW' :')
pi_105201036
quote:
99s.gif Op maandag 5 december 2011 10:09 schreef Karina het volgende:
Je kunt nooit met Zalando of Omoda concurreren, tenzij je echt een niche markt zou kunnen bedenken (geen idee of die bestaat binnen de "schoenenwereld").
Zijn dat al zulke grote namen dan?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 10:46:30 #17
9859 crew  Karina
Woman
pi_105201098
quote:
17s.gif Op maandag 5 december 2011 10:21 schreef Audreyoot het volgende:
Ik neem ook niet aan dat hij ermee wilt concurreren, hij wil ook geen webshop starten. Doe ik zelf ook niet, maar volgens mij heeft TS helemaal geen besef wat erbij komt kijken.

En sowieso, 'korting van BTW' :')
Stom, op een of andere manier kreeg ik het idee dat het een webshop betrof. Maar dan geldt hetzelfde, maar dan voor fysieke winkelsketens die al flink wat filialen hebben.


quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 10:44 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Zijn dat al zulke grote namen dan?
Volgens mij verkopen die flink wat schoenen tegenwoordig. Ik vermoed dat de fysieke winkels er wel iets van merken. Maar misschien kan Audrey daar iets over zeggen :)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_105201327
quote:
99s.gif Op maandag 5 december 2011 10:46 schreef Karina het volgende:

[..]

Stom, op een of andere manier kreeg ik het idee dat het een webshop betrof. Maar dan geldt hetzelfde, maar dan voor fysieke winkelsketens die al flink wat filialen hebben.

[..]

Volgens mij verkopen die flink wat schoenen tegenwoordig. Ik vermoed dat de fysieke winkels er wel iets van merken. Maar misschien kan Audrey daar iets over zeggen :)
Ja het zijn bekende websites waar ik zelf ook wel van bestel hoor ;) Maar in de winkel merk ik er weinig van. Ik zit in een dorp waar veel oudere mensen komen en hanteer zelf een assortiment voor kinderen, heren, dames(wat ouder publiek) en een gedeelte voor de jongere dames.
De wat oudere mensen willen toch graag een schoen passen en zullen niet snel op internet bestellen(hebben vaak niet eens een pc), heren en kids al helemaal niet. De wat jongere dames wel, maar die houden ook van een zaterdagje shoppen waar ze impulsaankopen doen. Daarom hanteer ik voor de jongere dames leuke en opvallende uitgaansschoen, die willen ze dezelfde avond nog dragen.
Veel gezinnen shoppen nog in het weekend, en dan gaan ze inderdaad met het hele gezin op zoek naar nieuwe schoenen voor iedereen. Qua prijs lig ik onder die van de scapino omdat hier in het dorp heel veel mensen met uitkering zitten. Heb eerst in het hogere segment gezeten maar dat had weinig zin hier. Grotere ketens zie ik dan ook niet als concurrentie, Scapino ligt 2 deuren verder en mensen gaan die richting uit om schoenen te kopen, dan vinden ze het niet erg om 20 m verder te lopen om even de prijs te vergelijken :)
  maandag 5 december 2011 @ 11:24:36 #19
362303 Sprinkhaan51
Always on the move...
pi_105202133
quote:
17s.gif Op maandag 5 december 2011 10:54 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja het zijn bekende websites waar ik zelf ook wel van bestel hoor ;) Maar in de winkel merk ik er weinig van. Ik zit in een dorp waar veel oudere mensen komen en hanteer zelf een assortiment voor kinderen, heren, dames(wat ouder publiek) en een gedeelte voor de jongere dames.
De wat oudere mensen willen toch graag een schoen passen en zullen niet snel op internet bestellen(hebben vaak niet eens een pc), heren en kids al helemaal niet. De wat jongere dames wel, maar die houden ook van een zaterdagje shoppen waar ze impulsaankopen doen. Daarom hanteer ik voor de jongere dames leuke en opvallende uitgaansschoen, die willen ze dezelfde avond nog dragen.
Veel gezinnen shoppen nog in het weekend, en dan gaan ze inderdaad met het hele gezin op zoek naar nieuwe schoenen voor iedereen. Qua prijs lig ik onder die van de scapino omdat hier in het dorp heel veel mensen met uitkering zitten. Heb eerst in het hogere segment gezeten maar dat had weinig zin hier. Grotere ketens zie ik dan ook niet als concurrentie, Scapino ligt 2 deuren verder en mensen gaan die richting uit om schoenen te kopen, dan vinden ze het niet erg om 20 m verder te lopen om even de prijs te vergelijken :)
Heb een reden om te reageren:
Heren geen computer - internet? WTF? Echt bullshit.
pi_105202160
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:24 schreef Sprinkhaan51 het volgende:

[..]

Heb een reden om te reageren:
Heren geen computer - internet? WTF? Echt bullshit.
he :?

je mag ook best inhoudelijk reageren op een forum ;)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_105202193
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:24 schreef Sprinkhaan51 het volgende:

[..]

Heb een reden om te reageren:
Heren geen computer - internet? WTF? Echt bullshit.
Dat staat er niet, er staat dat oudere mensen vaak geen pc hebben en heren en kinderen niet snel schoenen online bestellen.
  maandag 5 december 2011 @ 11:27:49 #22
362303 Sprinkhaan51
Always on the move...
pi_105202212
Heb idd nog niet veel zoekwerk gedaan, spontaan dit topic gestart.
Nu is het zo dat als ik zo'n store wil beginnen dat ik in de toekomst mogelijk ook een webshop erbij ga nemen.
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 11:29:37 #23
9859 crew  Karina
Woman
pi_105202274
quote:
17s.gif Op maandag 5 december 2011 10:54 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja het zijn bekende websites waar ik zelf ook wel van bestel hoor ;) Maar in de winkel merk ik er weinig van. Ik zit in een dorp waar veel oudere mensen komen en hanteer zelf een assortiment voor kinderen, heren, dames(wat ouder publiek) en een gedeelte voor de jongere dames.
De wat oudere mensen willen toch graag een schoen passen en zullen niet snel op internet bestellen(hebben vaak niet eens een pc), heren en kids al helemaal niet. De wat jongere dames wel, maar die houden ook van een zaterdagje shoppen waar ze impulsaankopen doen. Daarom hanteer ik voor de jongere dames leuke en opvallende uitgaansschoen, die willen ze dezelfde avond nog dragen.
Veel gezinnen shoppen nog in het weekend, en dan gaan ze inderdaad met het hele gezin op zoek naar nieuwe schoenen voor iedereen. Qua prijs lig ik onder die van de scapino omdat hier in het dorp heel veel mensen met uitkering zitten. Heb eerst in het hogere segment gezeten maar dat had weinig zin hier. Grotere ketens zie ik dan ook niet als concurrentie, Scapino ligt 2 deuren verder en mensen gaan die richting uit om schoenen te kopen, dan vinden ze het niet erg om 20 m verder te lopen om even de prijs te vergelijken :)
Uit je verhaal blijkt in ieder geval dat TS eerst goed moet kijken waar behoefte aan is: een goedkopere winkel, een winkel met wat duurdere schoenen, meer kinderschoenen of juist niet? Noem maar op.

En Limburg is nogal vaag, een klein dorpje in Limburg of in Maastricht, dat scheelt nogal.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 5 december 2011 @ 11:30:34 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_105202306
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 11:24 schreef Sprinkhaan51 het volgende:

[..]

Heb een reden om te reageren:
Heren geen computer - internet? WTF? Echt bullshit.
Er staat toch duidelijk dat het om oudere mensen gaat. Maar goed, blij dat je je in ieder geval laat zien.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 5 december 2011 @ 11:32:50 #25
362303 Sprinkhaan51
Always on the move...
pi_105202380
quote:
99s.gif Op maandag 5 december 2011 11:29 schreef Karina het volgende:

[..]

Uit je verhaal blijkt in ieder geval dat TS eerst goed moet kijken waar behoefte aan is: een goedkopere winkel, een winkel met wat duurdere schoenen, meer kinderschoenen of juist niet? Noem maar op.

En Limburg is nogal vaag, een klein dorpje in Limburg of in Maastricht, dat scheelt nogal.
True.
Ff melden dat het een dorp is met een drukke weg, langs die weg zou ik eentje willen starten. Daar liggen veel winkels, etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')