(Oeps, verkeerde browser, dit is nog steeds Isegrim)
14 december
Safari-dag! Vroeg uit de veren en in de jeep. Onderweg nog even wat te drinken en te knabbelen halen (de lunch die we van het hotel meekrijgen is nogal karig
). De toegang tot het park kost in totaal (jeep inclusief chauffeur + vier toeristen) tegen de 9000 lkr (ongeveer 57 euro). De toegangsprijs is gelijk aan Horton Plains, je moet alleen ook betalen voor de jeep en chauffeur.
We hebben meer dan 560 foto's gemaakt. Onderstaande is daaruit slechts een kleine selectie van de mooiste foto's / meest bijzondere dieren. Yala barst uit haar voegen van het leven. Overal waar je kijkt zijn dieren. We hebben vele honderden herten gezien, tientallen wilde zwijnen, honderden pauwen, duizenden vogels, veel olifanten en twee luipaarden. Je zit zelden vijf minuten in de auto zónder iets te zien. Niet overslaan als je naar Sri Lanka gaat!
Het weer was niet ideaal; 's ochtends regende het heel hard en we zijn flink natgeregend in jeep met open zijkanten (we wilden de plastic zijkanten zo min mogelijk dicht doen omdat je dan gewoon niks ziet en zeker geen foto's kunt maken). 's Middags was het beter fotoweer.
Bij het begin van het park krijg je een 'animal tracker' mee. De onze heet Mudith en hij heeft de ogen van een havik. Hij weet het kleinste stukje krokodil te spotten. Bovendien is hij zeer enthousiast en is duidelijk te merken dat hij veel van de dieren houdt en óók opgewonden is als we een bijzonder dier spotten. Hij vraagt ons naderhand om hem de mooiste foto's te mailen, dus we hebben zijn mailadres.
Nou, daar gaat 'ie dan, de meest fotorijke dag tot nu toe...
Deze langurs zie je minder vaak dan de andere apen die we op de foto hebben. Ze lijken ook wat schuwer. In dit geval zaten ze aan de overkant van een brede rivier, eigenlijk te ver weg voor goede foto's, maar dit is nog de beste:
Deze hertjes zie je echt overal, er zijn er vele duizenden. Geen wonder dat de luipaarden het hier goed doen.
Tijdens een pauze op het strand (Yala ligt aan de kust en is in 2004 zwaar getroffen door de tsunami):
Het beestje is nog geen 2cm, maar je ziet ze ook veel groter. Deze krabbetjes zijn erg grappig en razendsnel. Hun kleur is nagenoeg gelijk aan het zand en eerst denk je dat het stofjes zijn die over het strand waaien. Ze graven een holletje in het zand. Als je stil zit, kun je bezig zien (beweeg en ze schieten hun holletje in en blijven daar voorlopig zitten). Ze kruipen naar binnen en komen met hun 'armpjes' vol zand weer naar buiten en gooien dat zo ver mogelijk weg. Af en toe krijgen ze een stukje zand op hun oogje en dat wrijven ze dan weg, ziet er superschattig uit.
Ze doen me denken aan de krab uit Spongebob Squarepants.
Krokodillen zijn er ook, in groten getale. We hebben er denk ik een stuk of tien gezien. Dit was één van de grootste:
Vlakbij de krokodil zat een leguaan op een steen:
Een jonge mangoest:
We hadden er al eerder eentje gezien, maar die was te snel weg om op de foto te zetten. Bij ons hotel in Kataragama hebben we er later nog eentje gezien.
Pauwen zijn overal. Hun roep hoor je in de ochtend- en avondschemering. Het is vreemd om een dier in het wild te zien dat je alleen kent van de kinderboerderij en in gekortwiekte toestand. Nick dacht dat pauwen niet konden vliegen.
Er zijn ontzettend veel vogels. Een bescheiden selectie:
Onze animal tracker noemde het een 'eagle', ik weet niet precies wat voor (sub)soort, maar prachtig om te zien:
En zijn vrouwtje, in dezelfde boom:
Familie van onze ooievaar:
Familie van onze ijsvogel:
Neushoornvogels:
Onze animal tracker noemde dit 'foxes', maar ze lijken meer op jakhalzen o.i.d.
Nog even opzoeken wat het precies zijn.
Waterbuffels zijn ook alomtegenwoordig:
Net als de wilde zwijnen, die weinig angst kennen voor de voorbijrijdende jeeps:
We hebben diverse keren olifanten gespot; twee familiegroepjes (koeien + jonge dieren) en verscheidene vrijgezelle bullen. Het is geweldig om olifanten in het wild te zien. Ze trekken zich weinig tot niets aan van de jeeps en gaan gewoon hun gang. Meestal zijn ze aan het eten. Ze moeten zo'n 200kg per dag naar binnen werken, dus daar heb je wel een dagtaak aan.
Ze zijn wel heel kieskeurig in wat ze eten; een bepaalde klimopsoort lijkt bij allen favoriet.
10% van de Indische olifanten leeft in Sri Lanka en de populatie neemt toe.
Het eerste familiegroepje dat we spotten staat in de bosjes te schuilen voor de regen. Je zou denken dat een olifant zich moeilijk kan verstoppen, maar je moet soms toch goed kijken om ze te spotten.
Een vrouwtjesolifant tussen de bomen:
Het groepje in de bosjes kwam later naar een meer open stuk toe, alwaar ze begonnen aan een gezamenlijke krabsessie tegen een boom die duidelijk eerder voor dat doel was gebruikt.
Een baby bij het eerste groepje, deze is minder dan een jaar oud:
Een vrijgezelle bul met een beschadigde staart, op zoek naar de lekkerste klimopjes:
Het kleintje (ook minder dan een jaar oud) dat bij de tweede familiegroep hoorde:
De moeder van het kleintje die de weg oversteekt. Ze ging verrassen ver bij haar kroost vandaan. Naast onze auto stonden het kleintje en zijn oudere broer te grazen, moeder stond verderop aan de andere kant van de weg.
Broederliefde.
En zo dichtbij komen ze dan.
Het kleintje was bang van onze jeep, zijn oren vlogen naar buiten, hij draaide zich plots om, maar besloot toen toch dapper verder te lopen, naar zijn moeder aan de andere kant van de weg.
Overigens hoef je bij deze olifanten niet bang te zijn voor agressie naar de jeep; dat is nog nooit gebeurd. Gebeurt wel af en toe met de Afrikaanse variant, die groter en agressiever is. Deze dieren maken vooral een zeer vredige indruk.
Het andere hoogtepunt was natuurlijk de luipaard. Steeds als we een andere jeep tegenkwamen, informeerde onze tracker of er luipaarden gespot waren. Toen we een jeep tegenkwamen waarin de mensen wild zaten te gebaren dat we 'die kant' op moesten, was duidelijk dat we waarschijnlijk geluk hadden.
En ja hoor.
Deze jonge luipaard lag heerlijk te dutten in een boom, volkomen onverstoorbaar:
Steeds als het dier ook maar het puntje van zijn staart bewoog, raakte iedereen in beide jeeps die er stonden opgewonden. Zou hij wakker worden? Na ruim een half uur wachten werden we beloond; het middagdutje was voorbij:
Even gapen:
Hij snelde door de bosjes en stak even later de weg over. Dat hebben we niet goed op de foto helaas, omdat iedereen zich verdrong bij de voorkant van de jeep waardoor LHO niet kon scherpstellen.
De tracker was nog het meest enthousiast van ons allemaal.
En alsof we nog niet genoeg mazzel hadden, bleek deze jonge luipaard op weg te zijn naar zijn mama, die aan de andere kant van de weg zat. Ze zaten op grote afstand, maar deze foto is desondanks redelijk gelukt:
Samenvattend: Yala is echt adembenemend mooi. Er valt ontzettend veel te zien en je verveelt je geen seconde. En schroom niet om naar Mudith te vragen, hij heeft ons zelfs gevraagd om vrienden naar hem door te verwijzen. Hij is een goede gids en bovendien een leuke gozer.
Zijn fooi van 1000 lkr (van ons alle vier) vindt hij 'too much' (is het waarschijnlijk ook) maar wij vinden het welverdiend.
Ga ook vooral een hele dag en geen halve. Het scheelt je enkele tientjes, maar het is 't echt waard.
Nog eventjes over ons hotel in Kataragama (Gem River Edge Eco Lodge): het is echt een prachtige accommodatie. Alles is zoveel mogelijk van lokale materialen gemaakt. Het is kleunschalig. Het kleine restaurantje is hartstikke tof en de mensen zijn erg lief. Vooral Muna (Srilankaan) weet veel van de omgeving en alles wat erin leeft (zijn grootouders woonden in wat nu Yala National Park is). Maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden en die ze explicieter zouden moeten vermelden: er is geen warm water, je deelt je toilet en douche met twee andere stellen en het eten is zuiver vegetarisch. Ik heb met al die dingen helemaal geen moeite, maar er zijn vast mensen die zich bekocht voelen als ze met een ander idee hierheen gaan. Het eten is duidelijk met heel veel zorg gemaakt, maar voor het merendeel niet echt ons ding. Wij willen wat stevigere maaltijden hebben, vooral als we de hele dag op pad zijn. Alles is hier erg licht. Wel leuk is dat alles uit hun eigen tuin of uit de jungle komt en dat je dus dingen krijgt die je elders niet krijgt.
Het eten is overigens ook overpriced. We hebben nog nergens zoveel betaald, al is het naar onze maatstaven nog steeds niet vreselijk veel. Wat ik echt een beetje triest vond, is dat als wij met z'n tweeën de hele dag op safari zouden zijn gegaan, dit 120 dollar zou hebben gekost, maar dat we nu met z'n vieren 50 dollar per persoon moesten betalen, dus in totaal 200 dollar. Dat vond ik niet zo netjes, ze besparen er immers kosten en werk mee.