Wij zijn gisteren op de Montessori school geweest. Wat vond ik dat een fijne school, en B. Vond dat ook. Deze staat nu met stip op 1 bij ons.
Door de verhalen over vrijheid en dergelijke, vroeg ik me af hoe de school zou zijn. Ik vond het echter met die vrijheid nogal meevallen. Dat wil zeggen: er is juist veel structuur, alleen is deze niet specifiek gericht op het leren, maar meer op de normale gang van zaken. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met elkaar, hoe loop je door een klas zonder iedereen te storen, je stem zachtjes houden zodat niet iedereen je hoeft te horen. Op ieder tafeltje lag een kleedje met een plantje; iedere ochtend ruimen ze dat op zodat hun tafeltje leeg is m te werken en iedere middag wordt het tafeltje weer leeggeruimd van de werkjes om de plantjes en kleedjes er terug te zetten. De kleuters gymen er iedere dag een uur! Omkleden gaat in rust, ze helpen elkaar als ze eerder klaar zijn en lopen echt in stilte (we waren allemaal verbaasd

) naar de gymzaal en terug.
Ook de filosofie achter het montessori onderwijs sprak ons heel erg aan. Nadeel vind ik wel dat ze iedere twee jaar de jaargroepen door elkaar gooien, maar ik begrijp de gedachte erachter wel. Er zitten altijd twee jaargroepen bij elkaar, dus ieder kind is ooit een jongste en ooit een oudste.
Ik had er een heel fijn gevoel bij, dus ik denk dat dit onze eerste keus wordt.
[ Bericht 49% gewijzigd door miss_sly op 31-03-2012 16:18:10 ]