Wij zijn vandaag dus bij een Dalton school geweest. Het is een oud gebouw, dat kun je zien, maar begin volgend jaar verhuizen ze naar nieuwbouw, waar dan ook de hele school bij elkaar komt te zitten. Nu zijn er een paar klassen die in een dependance zitten. De schooldirectuer hield een praatje, dat helaas, maar begrijpelijk, ongeveer de helft van de tijd ging over het aannamebeleid. Er wordt wel wat gewijzigd, maar dat gaat pas gelden voor kinderen die na 1 oktober 2013 naar school gaan, geloof ik. Dus dat is voor ons niet van toepassing.
Wat hij verder vertelde over de school en hun methode voelde zo goed. Het sloot voor mijn gevoel echt aan bij wat wij willen voor Senna. 'Vrijheid in gebondenheid' noemde hij het. Dat betekent dat ze de kinderen begeleiden naar zelfstandigheid, maar ze niet vanaf het begin gewoonweg maar los laten in de hoop dat het wel goed komt. De zelfstandigheid en vrijheid worden gedoseerd aangeboden en steeds een beetje meer. Zij gaan wel uit van klassikale lessen, maar met aandacht voor het individu. Samenwerking van de kinderen onderling wordt ook gemotiveerd. Ze hebben aparte leerkrachten voor de gymles vanaf groep 3 of 4, een aparte leerkracht voor handenarbeid en veel samenwerkingsverbanden op het gebied van cultuur (muziek, toneel, grafisch atelier).
Er waren twee nadelen, maar ik vermoed dat het nadelen zijn die we op meer scholen tegen gaan komen. Er zijn op een totale groep van 37 leerkrachten maar 7 mannen, waarvan er binnenkort ook weer een verdwijnt. Hij verwachtte dat de vrijgekomen plek helaas niet opgevuld zou worden door een man, omdat het aanbod van mannelijke leerkrachten gewoon vreselijk laag is. Wat ik erg leuk vond, was trouwens dat de oudste leerkracht nu 61 is, en de jongste 24 (die had zelf ook op deze school gezeten
).
Het andere nadeel was de tussenschoolse opvang. Zij zijn hiervoor afhankelijk van een stichting die werkt met vrijwilligers, en helaas zijn dat vaak zeker wel welwillende mensen, maar niet echt pedagogisch onderlegd en dus was deze opvang niet altijd even goed. Ze proberen er zo veel mogelijk aan te doen, maar hebben niet veel mogelijkheden. Toch blijft ongeveer 90% van de kinderen over!
Ze waren wel bezig geweest met continuerooster, maar dat was op dit moment nog niet realiseerbaar. Wel verwachten ze dat er binnen 5 jaar van overheidswege een continuerooster wordt opgelegd, dus dan zouden alle basisscholen dat (moeten) gaan invoeren.
Kortom, we hebben een goed gevoel bij deze school. Het zag er ook echt gezellig uit, de lokalen, de gangen, de speelplaats. We mochten rondlopen en konden in de klassen kijken, en dat gaf een prettig gevoel. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwbouw, want dat moet deze school bijna perfect maken
maar goed, bottomline van het aannamebeleid is inderdaad dat je je dus maar gewoon overal moet inschrijven en moet afwachten
Ik vind dat echt zo vervelend. De samenwerking met de andere twee scholen van onze keuze is wel groot, en zoals ik van hem begreep zijn de lesmethodes helemaal niet zo verschillend, als je naar de uitvoering kijkt.
We hebben ons dus maar ingeschreven daar