Varrierend van 60.000 tot 120.000quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal?
Geen idee. Ik weet wel dat mijn diesel bij 170k inmiddels diverse foutmeldingen begint te geven over m'n gloeibougies. En ik begin het in 't verbruik ook te merken...quote:Op dinsdag 6 december 2011 21:59 schreef Barcaconia het volgende:
Wat is tegenwoordig een gangbare termijn voor een ontstekingsbeurtje van een auto? Ik sleutel alleen aan oldtimers of diesel dus ik ben gewend om vaak bougies te wisselen bij de oldtimers, maar bij mijn huidige auto zag ik tot mijn verbazing 95.000km als termijn voor bougies. Is dat normaal?
hoe bedoel je precies? ben je bang dat je de co-meting niet gaat halen?quote:Op woensdag 7 december 2011 00:41 schreef NoBody122 het volgende:
Mijn Patrol moet binnenkort voor de APK.. Hoe creatief kun je tegenwoordig zijn met roetmetingen, om de motor niet teveel op z'n flikker te geven?
Nee, dat zal wel wat meevallen denk ik (tenzij ze het meteen koud meten...), maar het gaat me vooral om de manier waarop ze die test doen; de motor wordt dan hoog in de toeren gejaagd en dat vinden de meeste (diesel)motoren niet echt fijn, koud al helemaal niet..quote:Op woensdag 7 december 2011 09:14 schreef MrKikker het volgende:
[..]
hoe bedoel je precies? ben je bang dat je de co-meting niet gaat halen?
Vraag gewoon even of ze de Patrol even warm laten lopen, En dan pas gaan meten is hier nooit een probleem als ik erom vraag.quote:Op woensdag 7 december 2011 15:03 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nee, dat zal wel wat meevallen denk ik (tenzij ze het meteen koud meten...), maar het gaat me vooral om de manier waarop ze die test doen; de motor wordt dan hoog in de toeren gejaagd en dat vinden de meeste (diesel)motoren niet echt fijn, koud al helemaal niet..
Ben er gisteren wat over wezen googlen en ben toen zelfs verhalen tegengekomen van motoren die gewoon kapot zijn gelopen tijdens een roetmeting
Juh, dat was ik sowieso wel van plan; liefst nog doe ik dat zelf (scheelt toch weer een half uur arbeidstijd).quote:Op woensdag 7 december 2011 15:13 schreef ayumu het volgende:
[..]
Vraag gewoon even of ze de Patrol even warm laten lopen, En dan pas gaan meten is hier nooit een probleem als ik erom vraag.
zelf een paar rondjes rijden zodat hij goed warm is?quote:Op woensdag 7 december 2011 15:25 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Juh, dat was ik sowieso wel van plan; liefst nog doe ik dat zelf (scheelt toch weer een half uur arbeidstijd).
De reden voor mijn vraag is dat er wellicht ook nog andere tips 'n tricks bestaan, die het leed nog wat verder zouden kunnen verzachten
Dat.quote:Op woensdag 7 december 2011 15:59 schreef MrKikker het volgende:
[..]
zelf een paar rondjes rijden zodat hij goed warm is?
Daar was ik al bang voor. Nu weet ik het in ieder geval. Dank voor de reactiesquote:Op woensdag 7 december 2011 18:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
je kunt hem warm rijden, maar dan moet ie nog op zn staart getrapt worden.
je komt er niet onder uit....
en ja er sneuvelen nog wel eens motoren bij een roetmeting, maar dit zijn eigenlijk slecht onderhouden auto's (d-riem niet vervangen)
waarom zou je bang zijn voor een roetmeting, als je auto fatsoenlijk onderhouden is, is er niks aan de handquote:Op woensdag 7 december 2011 18:53 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor. Nu weet ik het in ieder geval. Dank voor de reacties
voor de APK moet je in 1x vol gas geven, en vast houden voor een X sec. Zoals hij het doet, hoord het nietquote:Op woensdag 7 december 2011 19:20 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
En motor niet laten warmlopen, dan heb je kans dat er roet verzamelt in de uitlaat. Beter is goed warm rijden, even lekker op zijn staart trappen en dan laten keuren/meten. Nooit problemen met mijn 31 jaar oude diesel. En onderhoud is inderdaad ook heel belangrijk.
Overigens gaat een goede keurmeester wel met tact met een auto om, het gas niet keihard laten 'klappen' maar met een korte curve op- en afbouwen bijvoorbeeld. Dat kan een gezonde motor echt wel hebben.
Er zijn er ook, die niet verder gaan dan 4000 toeren, om zo het risico zoveel mogelijk te beperken. Ik ga sowieso even bij mijn garagist na hoe zij daar normaliter mee omgaan; het verschilt natuurlijk per persoon.quote:Op woensdag 7 december 2011 19:20 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
En motor niet laten warmlopen, dan heb je kans dat er roet verzamelt in de uitlaat. Beter is goed warm rijden, even lekker op zijn staart trappen en dan laten keuren/meten. Nooit problemen met mijn 31 jaar oude diesel. En onderhoud is inderdaad ook heel belangrijk.
Overigens gaat een goede keurmeester wel met tact met een auto om, het gas niet keihard laten 'klappen' maar met een korte curve op- en afbouwen bijvoorbeeld. Dat kan een gezonde motor echt wel hebben.
ik kan je wel zeggen, een steek proefcontroleur trapt hem in 1x op zn staart..quote:Op woensdag 7 december 2011 19:41 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
Maar 'in één keer vol gas geven' kan op verschillende manieren...
waarom dan, dan kun je echt zien als de motor schoon is, in deel last niet. dan pak je er geen slechte verstuivers er uitquote:Op woensdag 7 december 2011 20:01 schreef 2cv het volgende:
Eigenlijk is het idioot dat de wet voorschrijft dat je voor de APK een motor onbelast (ver) in het rode toerengebied moet jagen.
Slechte verstuivers constateer ik door de verstuivers uit het blok te trekken en door de dieselboer na te laten kijken.quote:Op woensdag 7 december 2011 20:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
waarom dan, dan kun je echt zien als de motor schoon is, in deel last niet. dan pak je er geen slechte verstuivers er uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |