abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 september 2011 @ 16:53:31 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_102334602
Hallo,

Vorig jaar 6 maanden een woning gehuurd via de ''beste'' makelaar in woningbemiddeling Remax. Deze vroegen aan bemiddelingskosten een maand huur, te weten EUR 1025 + 19% btw. We moesten dus in 1 keer circa EUR 3200 overmaken. We hadden zelf een woning uitgezocht op de Remax website en gemeld dat we deze wel wilden bezichtigen. Na de bezichtiging hebben we besloten om de woning te huren. Hiervoor moesten we ons nog wel even inschrijven bij Remax als woningzoekende. Het is toch te zot voor woorden dat we voor deze ''bemiddeling'' zo veel geld moeten betalen. Tenslotte is de verhuurder de opdrachtgever en niet wij. We gaan dus de volledige bemiddelingskosten of een groot gedeelte daarvan terugeisen bij Remax. Stelletje uitzuigers. Ik denk dat het weer een heel gedoe gaat worden en dat het op een rechtszaak zal uitdraaien maar het zij zo. Hebben jullie hier ervaring mee?

Zie ook het artikel hieronder

Bemiddelingsbureaus hebben lak aan regels (artikel uit mei 2011)

Vara Kassa besteedde 23 april aandacht aan de kosten voor woningbemiddeling. Die zijn in de praktijk vaak onterecht of erg hoog, maar ze worden zowel door bemiddelingsbureaus als door makelaars toch vaak in rekening gebracht. Ook al mag dat wettelijk niet.

​Om bemiddelingskosten in rekening te mogen brengen moet er opdracht tot bemiddeling zijn gegeven, er moet gezocht zijn en er moet een woning aan de woningzoekende zijn aangeboden.

Voor woningen waarvoor de verhuurder het bureau heeft gevraagd een huurder te zoeken, mogen aan de huurder sowieso geen bemiddelingskosten worden gevraagd.

Opdracht tot bemiddeling

Als de huurder om bemiddeling heeft gevraagd, bijvoorbeeld door zich in te schrijven bij een (kamer)bemiddelingsbureau, geldt altijd dat het bedrag dat voor de bemiddeling wordt gevraagd in redelijke verhouding moet staan tot de hoeveelheid werk die de bemiddeling met zich meebracht.

Onterechte en hoge bemiddelingskosten

In de praktijk wordt voor bemiddeling bijna altijd een maand huur gevraagd, plus 19% btw (soms met de servicekosten er nog bovenop). Met de eerste maand huur en vaak nog één of twee maanden borg is een huurder een enorm bedrag kwijt bij aanvang van het huurcontract. De bemiddelingskosten kunnen oplopen tot duizenden euro’s. En zijn dus in de praktijk heel vaak onterecht of veel te hoog.
"Hoka Hey!"
pi_102335096
En je dacht hier niet aan voordat je het geld overmaakte?
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:18:35 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102335209
Je hebt je ingeschreven, waarmee je instemt met hun algemene voorwaarden. Daarnaast heb je het geld gewoon betaald. Lijkt mij dat je het eerder had kunnen bedenken en niet met hen in zee had moeten gaan.

Desalniettemin erg veel geld voor bemiddeling...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102335230
Ik ben het met je eens dat je wordt "genaaid" door makelaars en bemiddelaars van huurwoningen. Maar je wist dit op voorhand, lijkt me sterk dus dat een rechter hier in mee gaat.
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:24:18 #5
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_102335354
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:19 schreef BertusG het volgende:
Ik ben het met je eens dat je wordt "genaaid" door makelaars en bemiddelaars van huurwoningen. Maar je wist dit op voorhand, lijkt me sterk dus dat een rechter hier in mee gaat.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:19 schreef BertusG het volgende:
Ik ben het met je eens dat je wordt "genaaid" door makelaars en bemiddelaars van huurwoningen. Maar je wist dit op voorhand, lijkt me sterk dus dat een rechter hier in mee gaat.
Lezen jullie het artikel ook? Hierin staat duidelijk dat 1. Het wettelijk niet toegestaan is bemiddelingskosten te vragen aan de huurder als de verhuurder opdracht aan het bemiddelingsbureau heeft gegeven om een huurder te zoeken. 2. De kosten van de bemiddeling in verhouding moeten staan tot de moeite die de makelaar heeft gedaan. Ik weet niet wat jullie verdienen maar voor 1 bezichtiging van een half uur en het opstellen van een huurcontract vind ik ruim EUR 1025 toch wel vrij riant.
"Hoka Hey!"
pi_102335712
Heb je onderhandeld over de prijs die Remax je voorstelde?
quote:
Artikel 3 Algemeen en persoonlijk aanbod en totstandkoming opdracht
1. Het algemene aanbod van de makelaar aan de consument bevat een duidelijke omschrijving van de
dienstverlening aan de consument. Het algemene aanbod bevat tevens het honorarium voor de
dienstverlening en de overige condities waaronder de dienstverlening wordt verricht.
2. Na kennisneming door de consument van het algemene aanbod, biedt de makelaar de consument
gelegenheid daarover in onderhandeling te treden om tot een persoonlijk aanbod te komen. De opdracht komt tot stand door aanvaarding van het algemeen/persoonlijk aanbod door de consument
Remx AV
pi_102335965
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:24 schreef matspontius het volgende:

[..]


[..]

Lezen jullie het artikel ook? Hierin staat duidelijk dat 1. Het wettelijk niet toegestaan is bemiddelingskosten te vragen aan de huurder als de verhuurder opdracht aan het bemiddelingsbureau heeft gegeven om een huurder te zoeken. 2. De kosten van de bemiddeling in verhouding moeten staan tot de moeite die de makelaar heeft gedaan. Ik weet niet wat jullie verdienen maar voor 1 bezichtiging van een half uur en het opstellen van een huurcontract vind ik ruim EUR 1025 toch wel vrij riant.
Dus als ik het goed begrijp was je ten tijde van het betalen van de bemiddelingskosten niet op de hoogte van het feit dat dit bij wet niet wenselijk wordt geacht?
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:50:20 #8
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_102335980
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:39 schreef Wokkel het volgende:
Heb je onderhandeld over de prijs die Remax je voorstelde?

[..]

Remx AV
Ken jij Remax uberhaupt wel?? Ze doen je geen aanbod, ze zeggen dat je deze bemiddelingskosten gewoon direct moet overmaken, samen met de eerste maand huur en de borg. Wat valt er dan nog te onderhandelen? Ze melden dit echt niet aan je persoonlijk. Het staat in hun voorwaarden maar het gaat hierbij om het feit of dit wettelijk mag!! Ze kunnen wel van alles in hun voorwaarden zetten ......
"Hoka Hey!"
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:51:55 #9
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_102336014
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:49 schreef BertusG het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp was je ten tijde van het betalen van de bemiddelingskosten niet op de hoogte van het feit dat dit bij wet niet wenselijk wordt geacht?
Klopt helemaal. Ik ben hierop gewezen door een kennis van het juridisch loket. Deze heeft met succes zijn bemiddelingskosten van het bemiddelingsbureau teruggevorderd.
"Hoka Hey!"
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:52:54 #10
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_102336037
[quote]0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:51 schreef matspontius het volgende:

[..]
"Hoka Hey!"
pi_102336731
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:51 schreef matspontius het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Ik ben hierop gewezen door een kennis van het juridisch loket. Deze heeft met succes zijn bemiddelingskosten van het bemiddelingsbureau teruggevorderd.
In dat geval heb ik niks gezegd en wens ik je veel succes om die absurde bemiddelingskosten terug te vorderen. Vrees dat je wel een lange adem moet hebben, maar het bedrag is het waard.
  vrijdag 28 september 2012 @ 21:53:18 #12
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_117371029
Even een update voor alle bet- en allesweters hier en dat niet voor de eerste keer! Tjonge, wat hebben mensen toch een kennis, ongelofelijk. Kijk naar de commentaren van sommigen hierboven..... Tip: laat je dus niet afschrikken door die nutteloze en hersenloze opmerkingen van sommige personen hier.

Maar, ok. De bemiddelingskosten teruggevorderd en 3/4 hiervan teruggekregen! Makelaar voor het blok gezet en gedreigd met een rechtszaak (via een juridische kennis). Hij koos eieren voor "zijn" geld en ging akkoord met deze schikking. En voila, ook weer opgelost.
"Hoka Hey!"
pi_117371798
Het is al opgelost zie ik, mooi. Maar het is inderdaad wel zo dat je die kosten kan terugvorderen, zelfs alle kosten maar als je met 3/4e al genoegen nam bespaart je dat natuurlijk wel een rechtszaak.

Voor zover ik weet geven juristen ook het advies om eerst de kosten te betalen, omdat je anders gewoon de woning niet krijgt, en deze vervolgens terug te vorderen. Wat er in hun algemene voorwaarden staat boeit geen kut, hun voorwaarden staan niet boven de wet.
  zaterdag 29 september 2012 @ 09:11:12 #14
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_117381683
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 22:07 schreef Goodluck_Charm het volgende:
Het is al opgelost zie ik, mooi. Maar het is inderdaad wel zo dat je die kosten kan terugvorderen, zelfs alle kosten maar als je met 3/4e al genoegen nam bespaart je dat natuurlijk wel een rechtszaak.

Voor zover ik weet geven juristen ook het advies om eerst de kosten te betalen, omdat je anders gewoon de woning niet krijgt, en deze vervolgens terug te vorderen. Wat er in hun algemene voorwaarden staat boeit geen kut, hun voorwaarden staan niet boven de wet.
Jij snapt het helemaal! Die makelaars belazeren de boel gewoon en steken zo heel veel geld in hun zak. En als je je zelf als een mak schaap naar de slachtbank laat leiden zie je je geld nooit terug. Dus ik snap het commentaar van sommigen hier niet, als je er geen verstand van hebt reageer dan gewoon niet. Op deze manier worden mensen op het verkeerde been gezet terwijl ze juist hun geld moeten terugvorderen.

En inderdaad schikken is veel beter als een slopende rechtszaak want in Nederland is de rechtspraak zo ingedeeld dat de dader tot in den treure de mogelijkheid krijgt om zich te verdedigen. Daar zouden de heren politici zich ook eens mee moeten bezighouden. Dat schrikt namelijk heel veel mensen af om uberhaupt een zaak te beginnen. Ik heb de afgelopen 2 jaar al 2 zaken zo gewonnen, 1 is nog bezig, waar heel veel mensen van melden dat de kans op succes erg klein was. Hoe heet het spreekwoord ook alweer: "schoenmaker blijf bij je leest".

Mijn tip: informeer je heel goed van te voren, geef nooit op en durf. Het is namelijk je recht en je geld waar het hier om gaat!
"Hoka Hey!"
pi_117382547
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 17:49 schreef BertusG het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp was je ten tijde van het betalen van de bemiddelingskosten niet op de hoogte van het feit dat dit bij wet niet wenselijk wordt geacht?
Doet er niet toe, als je namelijk wel al op de hoogte bent dan moet je het ook gewoon betalen en terugvorderen, anders kom je nooit aan een huis natuurlijk :')
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_124793808
Ik moest 625 euro betalen + 21 % B.T.W.
Dit was inderdaad een gelijkstelling met 1 maand huur.

Hoewel ik dit van te voren had gelezen, had ik geen andere keuze. Mijn oude woning moest ik tenslotte uit. Wat in de algemene voorwaarden staat hoeft blijkbaar niet juist te zijn. Dit blijkt opnieuw weer!! Ook ik werd door die irritante receptioniste heel koelbloedig verwezen naar de algemene voorwaarden. Kwaad was ik !
Ik heb vervolgens jumelet juridisch advies ingeschakeld. Deze hebben namens mij brieven gestuurd Uiteindelijk heb ik door hun mijn bemiddelingskosten terug weten te krijgen. Van deze teruggave kon ik gemakkelijk hun betalen, dus ik hield nog 'over' ook. Als je kan spreken van 'overhouden van je eigen geld'. Ik hoop dat het binnenkort landelijk verboden wordt bemiddelingskosten voor deze praktijken!!

Kortom: bemiddelingskosten hoef je niet te betalen, je moet er blijkbaar alleen werk van maken !!!

Groetjes,

Jantine
Jantine
pi_124796538
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:20 schreef Jantine1979 het volgende:

Kortom: bemiddelingskosten hoef je niet te betalen, je moet er blijkbaar alleen werk van maken !!!

Groetjes,

Jantine
Ik heb 2 jaar geleden 890 + 21% BTW af mogen tikken. Lijkt me wel de moeite waard om een poging te wagen. Iemand die een "juridisch loket" aan kan raden?
pi_124797062
Hier ook een maandhuur, echter was het wel inc. btw. Dat die btw er soms bovenop komt staat er niet helder overal vind ik.
Nadeel van die kosten terugvorderen is wel dat deze mensen soms ook aan de huurderskant kunnen bemiddelen, dat zal dan wat lastiger gaan.
pi_124798731
Zie ook mijn topic van een jaar geleden: WGR / Huur-'bemiddelingkosten' terugvorderen . Ik heb er nog steeds geen werk van gemaakt, maar ga de komende tijd nog eens kijken of ik niet (een deel van) m'n kosten kan terugvragen.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_124867474
Heeft het als student zijnde nut om de bemiddelingskosten voor een kamer terug te vragen? Vaak zijn dit bedragen van 400, voor wat? 5 minuten werk!
I pwn u!
pi_125063428
http://www.banning.nl/523(...)ge-bij-huurders.html

Ik heb vorig jaar ook een flinke som geld betaald voor bemiddeling; ik ga ook eens proberen terug te vorderen; gelukkig werk ik zelf bij een verhuurder met veel juridische kennis. :)
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_125063723
Interessant topic, vorig jaar ook zon 700 euro overgemaakt aan bemiddeling. Enige wat de makelaar heeft gedaan daarvoor is twee keer op komen draven (bij bezichtiging en bij overhandiging van sleutels). Na betaling van die factuur was het ook gelijk afgelopen met alle hulp :')
pi_125065765
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:30 schreef zijle het volgende:
Interessant topic, vorig jaar ook zon 700 euro overgemaakt aan bemiddeling. Enige wat de makelaar heeft gedaan daarvoor is twee keer op komen draven (bij bezichtiging en bij overhandiging van sleutels). Na betaling van die factuur was het ook gelijk afgelopen met alle hulp :')
Ze maken natuurlijk meer kosten dan dat, maar goed, het moet voor rekening van de verhuurder zijn.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_125380935
Is er nog iets als verjaring, want ik huur nu en heb bemiddelingskosten betaald, maar wil tijdens de huurperiode geen onenigheid creëren met de verhuurder
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_132591472
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:54 schreef groggy het volgende:
Is er nog iets als verjaring, want ik huur nu en heb bemiddelingskosten betaald, maar wil tijdens de huurperiode geen onenigheid creëren met de verhuurder
5 jaar als het goed is.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')