Dit topic is bedoeld om het te hebben over de acteurs van 'toen'. Hiermee doel ik op alle acteurs die vanaf de jaren 30 van de vorige eeuw veel betekend hebben voor de filmwereld. Meestal gaat het om bekende acteurs, maar dat hoeft niet perse.
Ook is dit topic bedoeld om de verschillen tussen de acteurs van toen en acteurs van nu met elkaar te vergelijken. Om maar een voorbeeld te geven: acteurs van toen (en zij die nog in leven zijn) komen mannelijker over dan de acteurs die we tegenwoordig zien in films. Kijk maar bijvoorbeeld naar Clint Eastwood en Johnny Depp. Ik zal het verschil proberen uit te leggen.
________________________________________________________________________________
•
Clint Eastwood![clint-eastwood.jpg]()
Clint Eastwood speelde in en/of regisseerde o.a. de volgende films:
Gran Torino,
Where Eagles Dare,
The Good, The Bad and The Ugly,
Dirty Harry,
Million Dollar Baby en
Mystic River.
Ik zie Clint Eastwood als een échte man. Logisch zou je denken, maar ik bedoel er wat anders mee. Hij is niet zoals al die 'verwijfde' mannelijke acteurs die tegenwoordig in Hollywood rondlopen (of welke andere showbizz industrie dan ook). Als je hem in zijn vroegere films ziet of in zijn meest recente (Gran Torino) dan komt hij gewoon veel mannelijker/agressiever over dan b.v. een George Clooney of een Johnny Depp.
Dit komt vooral zo over omdat hij veel meer heeft meegemaakt heeft. Hij is niet zomaar een acteur. Hij heeft nog bewust de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en actief mee gevochten tijdens de Korea Oorlog. Weinig acteurs/regisseurs hebben zulke ervaringen. Andere acteurs die in hetzelfde rijtje passen zijn bijvoorbeeld:
•
James 'Jimmy' Stewart ![2047_view.jpg]()
James Stewart was de eerste acteur die in 1941 in dienst ging om actief deel te nemen aan de Tweede Wereldoorlog. Heeft een uitgebreide militaire carrière gehad en trok zich pas in 1968 terug, werd Brigadegeneraal. James Stewart overleed in 1997.
James Stewart speelde o.a. in
Vertigo ,
It's a Wonderful Life en
Mr. Smith Goes to Washington•
Ernest Borgnine![1ErnestBorgine.jpg]()
Ernest Borgnine is geboren op 24 januari 1917. Schreef zich op achttien jarige leeftijd in en verliet het leger in 1945. Ernest Borgnine is momenteel 94 jaar oud en nog steeds actief.
Ernest Borgnine speelde o.a. in
The Wild Bunch,
Escape from New York en
The Dirty Dozen.
•
Henry Fonda
(Afbeelding is uit een film)Ook Henry Fonda heeft gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij vond het niets om in een oorlogsfilm te spelen in Hollywood, hij ging voor het echte werk. Henry Fonda heeft altijd een zeer 'zwaar' karakter gehad in films. Is naar mijn mening één van de beste acteurs ooit, met top films als
Once Upon a Time in the West,
Twelve Angry Men en
On Golden Pond op zijn naam.
[ Bericht 4% gewijzigd door computerprobleem op 15-09-2011 02:34:19 ]