abonnement Unibet Coolblue
pi_101941152
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:09 schreef _VoiD_ het volgende:
als net afgestudeerd HBOer is dat toch een redelijk normaal startsalaris? ...
Niet als ingenieur, maar goed ik heb me dan ook gek laten maken door mijn neven in India om dit te doen want het verdient groot geld (bovendien vond ik elektrotechniek wel interessant, maar maakte de opleiding met tegenzin af).

Als ik het leuk vond oké... maar deze wereld zit vol bureaucraten die je het werk niet leuk maken.
pi_101942980
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:12 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Inderdaad. Zelfs als afgestudeerde WO-er is het niet eens enorm slecht.
Weet je/iemand wat een acceptabel salaris voor een pas afgestudeerde WOer is? (Zonder de Fok! bias :P)
pi_101943119
Blijft moeilijk om zo te zeggen zonder vermelding van studierichting...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101944180
Dit geeft wel een beeld (weet niet hoe betrouwbaar): http://www.nobiles.nl/index.php?id=37&article=5629

Waar ik naar zoek: studierichting bèta, werk in de financiële dienstverlening
pi_101944298
Boy, dan wordt de range echt enorm. Als je een goeie CV hebt, kan het start salaris buiten Nederland zeker enorm aantikken. Maar je kunt ook bij Accenture gaan zitten en dan zit je weer meer richting de 2500 p.m. ofzo? Het is echt enorm moeilijk om aan te geven, omdat je juist met dit soort combinatie vaak aardig wat "top-jobs" ertussen hebt zitten. Begin volgend jaar bij een bank in Londen en je kunt een ton verdienen in je 1e jaar.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101944466
Daar was ik al bang voor :P Bedankt in ieder geval!
pi_101944507
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:38 schreef AsusLPT het volgende:
Daar was ik al bang voor :P Bedankt in ieder geval!
Het maakt ook niet zoveel uit, het is over het algemeen goed betaald en je kunt dus rustig kijken naar wat je leuk vind.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 september 2011 @ 17:49:26 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101944860
Ik vraag me af die focus van studenten op salaris iets van deze tijd is of dat het altijd al zo was? Zelf had ik daar echt geen flauw idee van en het interesseerde me in die tijd ook niet, laat staan dat het een factor was bij mijn studiekeuze. Pas toen ik begon met solliciteren (1991) ging ik links en rechts eens wat vragen om een idee te hebben wat een normaal salaris was. En dat gold voor alle mensen in mijn directe vrienden en kennissenkring. Het kan best zijn dat ik zelf (en mijn toenmalige omgeving) een uitzondering was hoor (toegegeven: een stelletje nerds), maar ik vraag het me dus af.

Btw: wat wel een rol speelde in studiekeuze was de mogelijkheid om überhaupt een baan kunnen vinden. Een overblijfsel van de gloom en doom tijd in m'n middelbare school periode (Lubbers zou gaan opstappen bij 1.000.000 werklozen en velen begonnen hem alvast uit te zwaaien).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_101947984
quote:
5s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:49 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af die focus van studenten op salaris iets van deze tijd is of dat het altijd al zo was? Zelf had ik daar echt geen flauw idee van en het interesseerde me in die tijd ook niet, laat staan dat het een factor was bij mijn studiekeuze. Pas toen ik begon met solliciteren (1991) ging ik links en rechts eens wat vragen om een idee te hebben wat een normaal salaris was. En dat gold voor alle mensen in mijn directe vrienden en kennissenkring. Het kan best zijn dat ik zelf (en mijn toenmalige omgeving) een uitzondering was hoor (toegegeven: een stelletje nerds), maar ik vraag het me dus af.

Btw: wat wel een rol speelde in studiekeuze was de mogelijkheid om überhaupt een baan kunnen vinden. Een overblijfsel van de gloom en doom tijd in m'n middelbare school periode (Lubbers zou gaan opstappen bij 1.000.000 werklozen en velen begonnen hem alvast uit te zwaaien).
Toen ik begon met solliciteren (2005) dacht ik er ook niet echt over na. Laat staan dat ik er bij aanvang van mijn studie over nagedacht had, ik ben toen gewoon gaan studeren wat ik uitdagend en leuk vond (beta dus). Natuurlijk wil iedereen na afstuderen een goeie baan hebben, maar dat ging bij de meeste niet zozeer over salaris, maar meer over carriere mogelijkheden, reizen, uitdagingen, etc... Iemand die bij McK ging werken was bijvoorbeeld niet echt gaver dan iemand die ergens een bijzonder plek in de hardcore techniek vond.

In mijn ervaring betaalt een focus op cash zich nooit uit. Dan heb je blijkbaar de verkeerde motivatie. En begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van een beetje verdienen, maar het heeft mijn keuze qua studie in ieder geval nooit bepaald en ook nu in mijn carriere is het niet de rode draad.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101959334
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:31 schreef AsusLPT het volgende:
Dit geeft wel een beeld (weet niet hoe betrouwbaar): http://www.nobiles.nl/index.php?id=37&article=5629

Waar ik naar zoek: studierichting bèta, werk in de financiële dienstverlening
Wel een waardeloos artikel, net als het gerelateerde artikel van ze. Een startsalaris betekent in elke sector wat anders. Diergeneeskunde aan de top met hun salarissen? Het startsalaris is leuk, maar daarna kunnen ze helemaal niet zo bijzonder veel meer verdienen, heel anders dan je traineeship waardoor je na 10 jaar o.i.d. directeur word.
pi_101966947
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:50 schreef Physics het volgende:

[..]

Wel een waardeloos artikel, net als het gerelateerde artikel van ze. Een startsalaris betekent in elke sector wat anders. Diergeneeskunde aan de top met hun salarissen? Het startsalaris is leuk, maar daarna kunnen ze helemaal niet zo bijzonder veel meer verdienen, heel anders dan je traineeship waardoor je na 10 jaar o.i.d. directeur word.
Ik denk dat je het letterlijk moet lezen als perspectief na het afstuderen :P Maar inderdaad. Ik denk dat door de kleine steekproef en de weide range van salarissen sommige startsalarissen wat hoog zijn. Bijv. econometrie ¤ 3125, als je 9 studenten met 2600/2800 meet en 1 die bij een investment bank is gaan werken dan is dat gemiddelde niet echt representatief meer.
pi_101967132
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:50 schreef Physics het volgende:

[..]

Wel een waardeloos artikel, net als het gerelateerde artikel van ze. Een startsalaris betekent in elke sector wat anders. Diergeneeskunde aan de top met hun salarissen? Het startsalaris is leuk, maar daarna kunnen ze helemaal niet zo bijzonder veel meer verdienen, heel anders dan je traineeship waardoor je na 10 jaar o.i.d. directeur word.
Van die startsalarissen klopt inderdaad geen hol. Stuk voor stuk zijn ze een paar honderd te hoog. Bijvoorbeeld voor fiscaal recht: die ¤ 3.200 is echt alleen in het topsegment voor wat betreft kantoren (en dan heb ik het niet over Big 4), daar is niks gemiddelds aan. Hetzelfde geldt voor accountancy etc.

Het lijkt erop alsof ze de hoogste startsalarissen hebben gepakt die ze konden vinden. Over het algemeen kun je stellen dat er niks deugt van die cijfers, haal er gerust een paar honderd vanaf.
pi_101967286
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 08:48 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Van die startsalarissen klopt inderdaad geen hol. Stuk voor stuk zijn ze een paar honderd te hoog. Bijvoorbeeld voor fiscaal recht: die ¤ 3.200 is echt alleen in het topsegment voor wat betreft kantoren (en dan heb ik het niet over Big 4), daar is niks gemiddelds aan. Hetzelfde geldt voor accountancy etc.

Het lijkt erop alsof ze de hoogste startsalarissen hebben gepakt die ze konden vinden. Over het algemeen kun je stellen dat er niks deugt van die cijfers, haal er gerust een paar honderd vanaf.
Idd, ik zag laatst in de krant een artikel waarin stond dat voor mijn opleiding een startsalaris van ¤2800 bruto een goed gemiddelde was.

In de praktijk zal je op ongeveer ¤2100 oid zitten verwacht ik.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:57:38 #164
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101973275
Sowieso kun je over dingen als Econometrie, Economie etc. niets zeggen over een startsalaris omdat men niet weet waar je überhaupt komt te werken. Ectrie kun je actuariaat in, i-banking kant op, voor de overheid werken etc. Economie is nog meer verspreid.
pi_101973362
Ik ga bij een grote verzekeraar in Utrecht werken.
Ik heb mijn B.Sc nog niet (nog één vak :') ), die zal ik eind dit jaar wel halen dan.
Het betreft een werkweek van 32u (4 dagen). Ik zou het hoe dan ook doen, tegen welk bod dan ook (dacht eerst aan een stageplek-dus stagevergoeding) omdat ik gewoon graag bij zo'n bedrijf zou willen werken.... Om relevante ervaring op te doen.
Maar goed, ik krijg minimumloon (21 jaar), en mensen zeggen dat ik dom ben om dit te gaan doen omdat je dat ook kan verdienen in een schoenenzaak ofzo. Het gaat mij meer om relevante ervaring en een kans om door te groeien. Maar op hoeveel kan ik eigenlijk rekenen? Heb minimumloon opgezocht, maar heb geen verstand van bruto/netto etc. dus hoeveel zou ik netto ongeveer vangen? 500 euro? Overigens zag ik net dat het bedrijf nogal betrokken is bij woekerpolissen.... :D
pi_101995987
Je houdt netto best veel over van minimum loon ivm arbeidskorting of hoe het ook heet. Daarnaast is het inderdaad zonde van de energie. Met een BSc moet je toch wel op 2k kunnen komen obv 40 urige werkweek.
Haai
pi_102008172
quote:
5s.gif Op woensdag 14 september 2011 17:49 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af die focus van studenten op salaris iets van deze tijd is of dat het altijd al zo was? Zelf had ik daar echt geen flauw idee van en het interesseerde me in die tijd ook niet, laat staan dat het een factor was bij mijn studiekeuze. Pas toen ik begon met solliciteren (1991) ging ik links en rechts eens wat vragen om een idee te hebben wat een normaal salaris was. En dat gold voor alle mensen in mijn directe vrienden en kennissenkring. Het kan best zijn dat ik zelf (en mijn toenmalige omgeving) een uitzondering was hoor (toegegeven: een stelletje nerds), maar ik vraag het me dus af.

Btw: wat wel een rol speelde in studiekeuze was de mogelijkheid om überhaupt een baan kunnen vinden. Een overblijfsel van de gloom en doom tijd in m'n middelbare school periode (Lubbers zou gaan opstappen bij 1.000.000 werklozen en velen begonnen hem alvast uit te zwaaien).
In de goede oude tijd kon je nog riant leven van je stufi, je studies duizend keer verkloten en alsnog rekenen op een prima salaris, aangezien de kosten vergeleken met nu laag waren.

Nu kan dat allemaal niet meer, bovendien wilt men ook resultaten zien en niet zien dat men na 4-5 jaar studeren (in mijn geval wordt dat zelfs 9 :r ) een flutsalaris ontvang.

Daarnaast zijn er mensen die enorm veel spit hebben van hun studiekeuze en domme dingen hebben gedaan. Na omzwervingen wilt men toch wel de juiste keuze kunnen maken.
pi_102008424
Sorry, misschien heb ik iets gemist, maar is de koopkracht in Nederland dan zo strek gedaald de afgelopen jaren? Wat een kul verhaal. Zes jaar geleden kon ik ook prima leven als student, ik moest gewoon een leuk bijbaantje erbij nemen, was nog goed voor me ook. En startsalarissen zijn echt niet gekelderd ofzo, ook niet als je langer studeert. Het is gewoon een kwestie van de te hoge verwachtingen die jij blijkbaar hebt, of in ieder geval een flink vertekend beeld van de werkelijkheid...

[ Bericht 0% gewijzigd door Drive-r op 16-09-2011 09:42:19 ]
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:45:51 #169
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_102008599
quote:
17s.gif Op donderdag 15 september 2011 13:00 schreef Oneironaut het volgende:
Ik ga bij een grote verzekeraar in Utrecht werken.
Ik heb mijn B.Sc nog niet (nog één vak :') ), die zal ik eind dit jaar wel halen dan.
Het betreft een werkweek van 32u (4 dagen). Ik zou het hoe dan ook doen, tegen welk bod dan ook (dacht eerst aan een stageplek-dus stagevergoeding) omdat ik gewoon graag bij zo'n bedrijf zou willen werken.... Om relevante ervaring op te doen.
Maar goed, ik krijg minimumloon (21 jaar), en mensen zeggen dat ik dom ben om dit te gaan doen omdat je dat ook kan verdienen in een schoenenzaak ofzo. Het gaat mij meer om relevante ervaring en een kans om door te groeien. Maar op hoeveel kan ik eigenlijk rekenen? Heb minimumloon opgezocht, maar heb geen verstand van bruto/netto etc. dus hoeveel zou ik netto ongeveer vangen? 500 euro? Overigens zag ik net dat het bedrijf nogal betrokken is bij woekerpolissen.... :D
Inderdaad dom... Je gaat toch niet tegen minimumloon werken (en dan ook nog vier dagen) met een B.Sc? Waar wil je van rond gaan komen?
pi_102008644
Nou ja, dom.... Blijkbaar heeft O een bepaalde richting waar hij/zij heen wilt. Ik denk alleen dat O onderschat wat zijn eigen waarde is, je kunt ongetwijfeld ook binnenkomen in dezelfde sector op een net-iets-leukere plek, die beter bij je opleiding past. De eerste stapjes in je carriere zijn de moeilijkste, dus hoger beginnen is altijd makkelijker...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_102010254
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:37 schreef Drive-r het volgende:
Sorry, misschien heb ik iets gemist, maar is de koopkracht in Nederland dan zo strek gedaald de afgelopen jaren? Wat een kul verhaal. Zes jaar geleden kon ik ook prima leven als student, ik moest gewoon een leuk bijbaantje erbij nemen, was nog goed voor me ook. En startsalarissen zijn echt niet gekelderd ofzo, ook niet als je langer studeert. Het is gewoon een kwestie van de te hoge verwachtingen die jij blijkbaar hebt, of in ieder geval een flink vertekend beeld van de werkelijkheid...
Ik denk dat ik te hoge verwachtingen heb. Mij werd altijd verteld dat het goed is om langer door te studeren. Naarmate ik vorder, zie ik dat het juist de vroege keuzes zijn die belangrijk zijn.

Een off day op de cito toets? Tadaa! Je heel toekomst is verneukt omdat je als 11-jarig puppie naar vmbo bent gegaan. Maar geeft niets hoor je kan altijd nog hoger komen wordt er dan geluld om de ouders (veelal onopgeleid) om te lullen, dus ja wilt die vmbo'-er wel op zijn 26e nog met een master beginnen? Denk het niet, hij neemt wel genoegen met een vrij matig baan.

Ik heb ook dromen om in het buitenland te werken trouwens :@ Ik zie alleen dat het hebben van een bachelor mij best tegenwerkt, ik weet dat ik meer kan, maar goed. Zelfmedelijden is een bitch...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 11:07:27 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102010613
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:53 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik denk dat ik te hoge verwachtingen heb. Mij werd altijd verteld dat het goed is om langer door te studeren. Naarmate ik vorder, zie ik dat het juist de vroege keuzes zijn die belangrijk zijn.

Een off day op de cito toets? Tadaa! Je heel toekomst is verneukt omdat je als 11-jarig puppie naar vmbo bent gegaan. Maar geeft niets hoor je kan altijd nog hoger komen wordt er dan geluld om de ouders (veelal onopgeleid) om te lullen, dus ja wilt die vmbo'-er wel op zijn 26e nog met een master beginnen? Denk het niet, hij neemt wel genoegen met een vrij matig baan.
Waar je uiteindelijk terechtkomt heeft meer te maken met wat je kunt dan met je opleiding. Waar ik werkte zag ik dat mensen die door pech of omstandigheden een "te lage" opleiding hadden uiteindelijk toch op de plek terecht komen die ze aankunnen. Wel denk ik dat een hogere opleiding een makkelijker weg is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:53 schreef EngineerA het volgende:

Ik heb ook dromen om in het buitenland te werken trouwens :@ Ik zie alleen dat het hebben van een bachelor mij best tegenwerkt, ik weet dat ik meer kan, maar goed. Zelfmedelijden is een bitch...
Bachelor is prima. Ik zou niet weten waarom je dat belet om naar het buitenland te gaan :?
Sowieso zie ik weinig correlatie tussen opleiding en mogelijkheden om te emigreren.

[ Bericht 40% gewijzigd door SeLang op 16-09-2011 11:13:16 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102010747
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bachelor is prima. Ik zou niet weten waarom je dat belet om naar het buitenland te gaan :?
Sowieso zie ik weinig correlatie tussen opleiding en mogelijkheden om te emigreren.
Als lokalen makkelijker te recruiten zijn dan buitenlanders, waarom zou men dat doen dan? :?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 16 september 2011 @ 11:17:34 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102010881
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:12 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Als lokalen makkelijker te recruiten zijn dan buitenlanders, waarom zou men dat doen dan? :?
Waar ik woon is 10% van de bevolking Pools. En die zijn hier niet gekomen omdat ze meer skills hebben dan de locals.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102011565
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar ik woon is 10% van de bevolking Pools. En die zijn hier niet gekomen omdat ze meer skills hebben dan de locals.
Nu wil ik weten hoe ik daar kan komen natuurlijk :9
Ben elektrotechnisch ingenieur met 2 jaar ervaring afgewisseld in nucleair onderzoek, microchips/LABview, spoorwegsystemen en openbare verlichting.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')