De meeste juist met een gordel. Die met isofix zijn nog in de minderheid.quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Kan zo'n achterwaartse stoel dan ook met de gordels in de auto? Wij hebben zo'n fix systeem niet in de auto.
En dan gaat het verhaaltje wat daar bijstaat nog nergens over:quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:23 schreef Kuukske het volgende:
Ik zag bij BabyPark zo'n stoel. Ik vind het behoorlijke bakbeesten.
http://www.babypark.nl/au(...)-1/cybex-sirona.html
Leuk dat bewezen is dat achterwaarts vervoer 80% veiliger is, maar de regel daarboven zegt juist dat dat stoeltje voor kinderen van 1-4 jaar voorwaarts gebruikt wordt, en alleen van 0-9 maanden achterwaarts.... net als alle andere groep 0 stoeltjes.quote:De Sirona van Cybex is geschikt voor kinderen van 0-4 jaar en is één van de meest veilige autostoeltjes. De autostoel kan zowel voorwaarts (1-4 jaar) als achterwaarts (0-9 mnd) in de auto met het Isofix systeem gemonteerd worden. Onlangs is bewezen dat achterwaarts vervoer in de auto maar liefst 80% veiliger is ten opzichte van een autostoeltje die voorwaarts gericht is.
Dat viel mij ook op idd. Staat bij andere stoeltjes ook:quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan gaat het verhaaltje wat daar bijstaat nog nergens over:
[..]
Leuk dat bewezen is dat achterwaarts vervoer 80% veiliger is, maar de regel daarboven zegt juist dat dat stoeltje voor kinderen van 1-4 jaar voorwaarts gebruikt wordt, en alleen van 0-9 maanden achterwaarts.... net als alle andere groep 0 stoeltjes.
Dat komt uit de manual die we gedownload hebben, ik zal een dezer dagen het boekje eens uit de auto halen, kijken of het in de Nederlandse versie ook staat.quote:Saab recommends rearward facing restraints for children 3 and under.
Volvo adviseert dat ook. Volvo heeft zelf ook kinderstoelen, konden we bij de lease mee bestellen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 14:41 schreef Leandra het volgende:
Overigens las ik dit in de gebruiksaanwijzing van onze auto:
[..]
Dat komt uit de manual die we gedownload hebben, ik zal een dezer dagen het boekje eens uit de auto halen, kijken of het in de Nederlandse versie ook staat.
Ik gok dat dat bij Saab geen optie meer isquote:Op woensdag 13 maart 2013 15:08 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Volvo adviseert dat ook. Volvo heeft zelf ook kinderstoelen, konden we bij de lease mee bestellen.
quote:Auto's en zitjes zijn beter op elkaar afgestemd. I-size zitjes passen op ieder "I-size ready" gelabelde zitplaats. Autofabrikanten voorzien nieuwe auto's van deze labels. Dit lost ook het probleem op van de onuidelijkheid rond universele en niet-universele zitjes in de R44 norm.
En wat ik helemaal vreemd vind: in mijn zoektocht naar een fatsoenlijk autostoeltje kwam de Maxi Cosi Priori als een van de betere stoeltjes naar voren en de Ellermeyers (en aanverwanten) maar matig tot slecht, maar die laatsten worden dan nu wel opeens aangeraden om je kind achterwaarts in te vervoeren door diezelfde consumentenbondquote:Huidige R44- en nieuwe I-size regelgeving tijdelijk samen
Zitjes die goedgekeurd zijn onder de R44-regelgeving mogen voorlopig nog worden verkocht. Als I-size volledig (in drie fasen) is ingevoerd zullen de oudere zitjes van de markt verdwijnen. Fase 1 (vanaf juni 2013) geldt voor isofix-zitjes met zitschaal, fase 2 voor grotere iso-fixzitjes zonder zitschaal, fase 3 voor zitjes met gordelbevestiging.
Mijn papa woont in zweden ,dus zweedse martkplaats is vrij ideaal voor onsquote:Op vrijdag 15 maart 2013 13:32 schreef octopussy het volgende:
Ticoo, het loont ook wel om op Amazon te kijken in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland. Daar zijn de stoeltjes een stuk goedkopen dan in Nederland en vaak geen verzendkosten.
Nou ja, dát dus. De cijfers die ze presenteren zijn helemaal niet gebaseerd op kinderen in autostoeltjes maar op aanrijdingen in het algemeen! Én dan nog alleen maar op degene die het zwaarst gewond was in de auto. De rest van de inzittenden tellen niet eens mee. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van 20 jaar geleden! Met auto's van 20 jaar geleden (sterker nog 30% van de auto's uit het onderzoek waren van bouwjaar vóór 1985 en 36% van bouwjaar 1985-1990).quote:Op vrijdag 15 maart 2013 14:22 schreef mefke79 het volgende:
Ik zag het ook Asy, leuk bedacht maar niet iedereen koopt elk jaar (of twee jaar) een nieuwe auto of rijdt een lease-bak.
Bovendien vraag ik me echt af hoe je dat moet combineren met een kleine auto en lange ouders. Wij kregen al problemen met de oudste in de Tobi en de stoelen in de achterste stand in de Twingo. En dat is wel een compact autootje maar er zijn echt modellen met nog veel minder ruimte op de achterbank. En hoe ga je dat doen met een kind van 15 maanden (en dus genoeg kilo's), drie deuren en achterwaarts op de stoel zetten? Kind erin zetten als de stoel er al staat is lastig en stoel + kind tillen lijkt me een uitdaging.
Dat van die frontale aanrijding tov de achterwaartse aanrijding ga ik eens thuis navragen, misschien dat mijn man daar meer van weet. google was sneller
Hier staat een tabel met uitleg. Site lijkt me weinig mis mee, er wordt verwezen naar een onderzoek door de SWOV
Komt er op neer dat de frontale botsing vaker voorkomt en ook vaker letsel oplevert. Gevolgd door zijwaarts-frontaal en achterwaarts-frontaal. Frontaal tegen de muur is ook gevaarlijk volgens dat onderzoek. Enige opmerking die ik er bij wil maken...het is een onderzoek uit 2000 met data uit de jaren 90. Er is sindsdien het een en ander veranderd in het verkeer met andere airbags (zij airbags, ruit airbags ed) en de enorme kreukelzone tbv voetgangers bijvoorbeeld.
Dat zeg ik niet, maar wel dat dát specifieke onderzoek in elk geval niet representatief is voor deze tijd.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:51 schreef Ticootje het volgende:
tuurlijk weten de fokvrouwen het weer beter.
Nee, het is allemaal onzin en daarom wordt het ook ingevoerd. Puur om ons te pesten. Niet omdat het veiliger is.
Sorry dat we kritisch zijn Dit is natuurlijk ook wel weer heel handig om de oude stoeltjes uit de omloop te halen en mensen te dwingen om nieuwe stoeltjes te kopen (want veiliger en wetgeving blabla).quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:51 schreef Ticootje het volgende:
tuurlijk weten de fokvrouwen het weer beter.
Nee, het is allemaal onzin en daarom wordt het ook ingevoerd. Puur om ons te pesten. Niet omdat het veiliger is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |