abonnement Unibet Coolblue
pi_98738012
Kwam een artikel tegen over een aantal amerikaanse studenten met studieschuld. Ik schrok me een hoedje!

Sinds er ook veel studenten in dit forum zitten vroeg ik me af of ze wel eens nagaan hoeveel ze zich zelf in de schulden gooien om een carriere op te bouwen. Deze heeft tijdens zijn studie maar liefst $185.000 schuld opgebouwd! Wtf!

Volledige artikel: http://finance.yahoo.com/(...)-worth-debt-cnnmoney


Erik Solecki
Student debt: $185,000
Degree: Bachelor's in industrial engineering from Kettering University

quote:
http://finance.yahoo.com/(...)-worth-debt-cnnmoney

Facing college costs that are rising far faster than incomes, many Americans are relying on massive amounts of debt.

We talked to people overloaded with student loans.

Courtesy: Erik Solecki

Erik Solecki
Student debt: $185,000
Degree: Bachelor's in industrial engineering from Kettering University

Was my college degree worth it? Hell no.

I graduated from one of the top engineering schools in the nation, thinking my starting salary would be between $70,000 and $80,000 a year.

Such a specialized, technical degree is supposed to lead to a great career, so I was willing to take out the debt.

Instead, I was hit with nine months of unemployment after graduating. And now that I finally have a job, I'm making about $15,000 a year less than I had hoped.

Even if I were able to afford the $1,800 payments each month, it will probably take me 30 years to pay off my student loans.

I engineer high-end autos. Ironically, I'll probably never be able to afford one.

Courtesy: Saniquah Robinson

Saniquah Robinson

Student debt: $82,000
Degrees: Master's in Health Science from Chatham University; Bachelor's in psychology from Temple University

After holding my Master's for three years, I'm still fighting to find a Master's level position.

I have been seeking employment in the medical field and after about a hundred interviews, I'm left doing contract work for $19 an hour.

I once believed that part of the American Dream was to earn a college education and this would ensure a great career and financial freedom. Unfortunately I am losing hope.

I'm a mother of three, and my husband and I have been turned down from purchasing a home due to our income-to-debt ratio.

I don't want people to think they shouldn't go to college -- it definitely gives you a great foundation to start your career. But it's very important that when you do, you know exactly what you want to study and you're knowledgeable about debt.

Courtesy: Shane Dixon

Shane Dixon

Student debt: $72,800
Degrees: Master's in public health from University of South Carolina; Bachelor's in biology from Clemson University

In my early years after high school, I wavered between trade school and college, but eventually opted for college and earned a Bachelor's in biology.

I quickly found work, but at an abysmal wage of $7.25 per hour, which did not even allow me to live on my own.

After an exasperating year at that wage, I decided to go back to school and I graduated in 2004 with a Master's in Public Health, thinking I was on the road to recovery.

During that time, I had been married, had a child, gotten divorced, and ended up raising my son on my own. I took a low paying government job in Southern Florida, and because I couldn't even make the minimum payments on my debt, I took forbearance after forbearance.

I have had a good life, but now at age 37, the weariness of carrying this financial burden frustrates me to no end.

My son is nine years old now and will want to attend college when he graduates high school. But what will I tell him? First I have to decide if the college degree is worth the debt. I hope by the time he is making his decision, I will have figured it out.

Courtesy: Michelle Shipley

Michelle Shipley

Student debt: $140,000
Degree: Bachelor's in political science and international development from Tulane University

Like many, I had no idea what money meant when I was 17. My family is not wealthy. I simply didn't have the information or knowledge to know what it would be like now.

I had to pay for college on my own and took out loans for everything - rent, food, books, tuition, etc.

Then, during my sophomore year, I lost everything to Hurricane Katrina. I finished my degree, but continued to take loans to make it possible.

I'm now working at a non-profit and I love it -- but I don't make much. I've been able to put off the payments through forbearance, but I know the $1,400 a month bills are coming soon. Not to mention, I've also racked up about $7,000 in credit card debt.

My debt is a life-swallowing, all-consuming, hole in my life. No college degree is worth
Is er eigenlijk een maximum schuld wat je kunt hebben bij DUO?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98738369
Waarschijnlijk is dit wel een heel extreem geval. Voordat hij dit heeft terug betaald kan hij nog net wat bij elkaar sprokkelen voor zijn pensioen en dan is het voorbij.
  maandag 27 juni 2011 @ 21:53:52 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98738667
Hoe de fuck krijg je je schuld zo hoog :')

Ik heb echt extreem m'n best gedaan en de lening op maximaal gehad, maar ik kom nog niet eens op een tiende..
  maandag 27 juni 2011 @ 21:58:45 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98738967
Kan je jezelf dan niet beter failliet laten verklaren oid?
pi_98738988
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2011 21:49 schreef Habork het volgende:
Waarschijnlijk is dit wel een heel extreem geval. Voordat hij dit heeft terug betaald kan hij nog net wat bij elkaar sprokkelen voor zijn pensioen en dan is het voorbij.
Ja maar er gaat als je 50k$ schuld staat toch al wel een lampje branden? Ik bedoel, 185.000$ schuld!

Zelfs al zou je 2000 per maand kunnen aflossen ben je nog 10 jaar bezig! En wat te denken van de rente die het je kost! 8)7
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98739037
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 21:58 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Kan je jezelf dan niet beter failliet laten verklaren oid?
Dat zou ik inderdaad wel doen. Ik bedoel, hoe geloofwaardig is het dat je als student ff 185k aftikt? :{
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98739265
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 21:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja maar er gaat als je 50k$ schuld staat toch al wel een lampje branden? Ik bedoel, 185.000$ schuld!

Zelfs al zou je 2000 per maand kunnen aflossen ben je nog 10 jaar bezig! En wat te denken van de rente die het je kost! 8)7
Er zijn zat mensen die 50k+ schuld staan in Amerika, vooral Graduate school (Law of Medicine bv) is daar zo ontiegelijk duur.
Het komt niet omdat ze niks uitvoeren, vaak werken ze er ook nog bij.
Reden die ik voornamelijk hoorde is dat het in Amerika zo is dat als je niet aan een top school (ivy league) rechten studeert, je simpelweg geen baan krijgt omdat er zo'n overvloed aan mensen is in Amerika.
pi_98739706
In de VS zijn de studies een heel stuk duurder. Meer dan 20k lenen in Nederland is echt vragen om problemen. Maar niet te vergelijken met de VS.

Overigens meteen een voorbeeld van wat een kutland het eigenlijk is. Jammer dat wij met de VVD voorop hier ook een soor Amerika van gaan maken. Lekker, komt er ook nog een hypotheecrisis aan...
Whatever...
pi_98739958
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:03 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die 50k+ schuld staan in Amerika, vooral Graduate school (Law of Medicine bv) is daar zo ontiegelijk duur.
Het komt niet omdat ze niks uitvoeren, vaak werken ze er ook nog bij.
Reden die ik voornamelijk hoorde is dat het in Amerika zo is dat als je niet aan een top school (ivy league) rechten studeert, je simpelweg geen baan krijgt omdat er zo'n overvloed aan mensen is in Amerika.
Mja, maar 50, of zelfs 75k is een ander verhaal in vergelijking met 185.000. Gezien via het perspectief van een bank zou ik niet zo maar 185k aftikken voor een student waarvan ik niet zeker weet of hij het terugbetaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 27-06-2011 22:19:05 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98740580
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, maar 50, of zelfs 75k is een ander verhaal in vergelijking met 185.000. Gezien via het perspectief van een bank zou ik niet zo maar 185k aftikken voor een student waarvan ik niet zeker weet of hij het terugbetaald.
Ik heb wel eens gehoord dat de vader en moeder een hypotheek op hun huis hadden genomen om zodoende de lening van hun zoon door te krijgen. Lijkt mij dat 185k inderdaad wel een uitzondering is..of tenminste dat hoop ik dan maar :D

[ Bericht 3% gewijzigd door JohnSpek op 27-06-2011 22:27:23 ]
  maandag 27 juni 2011 @ 22:58:58 #11
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_98742942
100k is zeker geen extreme uitzondering in Amerika, zeker voor mensen die ook een Master's doen.

Ik zou dat ook wel voor een studie overhebben als ik wist dat ik in de toekomst ook lage inkomstenbelastingen kon verwachten, zoals in de VS.

Ik ken trouwens geen betrouwbaar Nederlands onderzoek dat laat zien dat Nederlandse studenten enorm anti-lenen zijn. Dit is wel wat de LSVB &co de Nederlandse student toedicht. Alle onderzoeken die polls van studenten zijn (en niet gegevens van acties van studenten) geven sowieso geen goed beeld. Uit onderzoek van het Nibud (2010) blijkt in ieder geval dat studenten met ouders met een laag inkomen net zo veel lenen als studenten van rijke ouders.
pi_98743025
Om even te reageren op de titel, welgeteld 32 cent.

Om de reageren op de OP; je zou denken dat er ergens iets van een belletje zou moeten branden, niet waar?
  maandag 27 juni 2011 @ 23:07:43 #13
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_98743478
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:03 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Er zijn zat mensen die 50k+ schuld staan in Amerika, vooral Graduate school (Law of Medicine bv) is daar zo ontiegelijk duur.
Het komt niet omdat ze niks uitvoeren, vaak werken ze er ook nog bij.
Reden die ik voornamelijk hoorde is dat het in Amerika zo is dat als je niet aan een top school (ivy league) rechten studeert, je simpelweg geen baan krijgt omdat er zo'n overvloed aan mensen is in Amerika.
Dit is juist veel minder in de VS dan in Nederland. Daarom (en het feit dat het duurder is) lenen ze ook meer. Ze besteden extra tijd veel meer aan extracurriculaire activiteiten.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_98744000
quote:
WTF! 43 een schuld van boven de 100.000 euro's :o
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98744328
Ruwe schatting:

Je kan maximaal 800 euro lenen per jaar bij de DUO.
Stel van die 100k is 140*12*4 = 5760 prestatiebeurs. Dan hebben ze dus nog 94k~ extra geleend.
Je kan maximaal 800 euro extra lenen per maand bij de DUO.
Je moet dus 117.5 maanden lenen om 94k bij elkaar te sprokkelen.
~10 jaar lang elke maand 800 bijlenen dus. Goed gedaan student :P

Rente gaat pas na 9 jaar (geloof ik, als je niks haalt?) in, dus rente hoeft niet echt te worden meegerekend.
pi_98748295
Het is louter toevallig dat ik deze video tegenkwam (dankzij een link naar een andere video die iemand hier had geplaatst): ABC 20/20 College is a rip off
Ik moet hem zelf nog bekijken dus ik garandeer niet dat het interessant is, ik wijs er maar eventjes op. Hoe dan ook, je kan gelukkig ook voor heel wat minder geld een goede opleiding volgen, wij bijv. in België en Duitsland indien onze masteropleidingen al te veel collegegeld vragen, Americanen kunnen ook uitwijken naar Canada waar het studeren per jaar volgens mij (ik heb het van 1 prominente universiteit eens opgezocht) zo'n C$10 000 per jaar kost (mooi geld by the way, net als onze gulden heel wat mooier dan die Euro's, naar mijn bescheiden smaak).
Ik begrijp echt niet de obsessie om voor zoveel geld in de USA te studeren, als je dan toch zoveel talent hebt ga dan aan een van die 5 of 6 goede Engelse universiteiten, aan een van de twee Canadese topuniversiteiten, die Zwitserse technische universiteit of iets dergelijks studeren: goede kwaliteit, goede connecties, minimale kosten voor die topkwaliteit. Als je daar goed presteert dan kan je in een later stadium alsnog bij Harvard of iets dergelijks binnen geraken maar dan betaalt Harvard jou in plaats van dat jij Harvard betaalt.
Wie zijn er nou slimmer: deze studenten of die andere groep studenten? ;)

Just my two cents.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98748736
Ik snap die drang opzich wel. Men wil natuurlijk presteren en bij de beste werkgever zitten en daar hoort de beste universiteit bij.

Maar die dure masters/mba worden als je bij een goede werkgever zit gewoon vergoed. Ik hoorde bij mijn huidige werkgever dat ze dat bijv. ook doen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_98755195
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is louter toevallig dat ik deze video tegenkwam (dankzij een link naar een andere video die iemand hier had geplaatst): ABC 20/20 College is a rip off
Ik moet hem zelf nog bekijken dus ik garandeer niet dat het interessant is, ik wijs er maar eventjes op. Hoe dan ook, je kan gelukkig ook voor heel wat minder geld een goede opleiding volgen, wij bijv. in België en Duitsland indien onze masteropleidingen al te veel collegegeld vragen, Americanen kunnen ook uitwijken naar Canada waar het studeren per jaar volgens mij (ik heb het van 1 prominente universiteit eens opgezocht) zo'n C$10 000 per jaar kost (mooi geld by the way, net als onze gulden heel wat mooier dan die Euro's, naar mijn bescheiden smaak).
Ik begrijp echt niet de obsessie om voor zoveel geld in de USA te studeren, als je dan toch zoveel talent hebt ga dan aan een van die 5 of 6 goede Engelse universiteiten, aan een van de twee Canadese topuniversiteiten, die Zwitserse technische universiteit of iets dergelijks studeren: goede kwaliteit, goede connecties, minimale kosten voor die topkwaliteit. Als je daar goed presteert dan kan je in een later stadium alsnog bij Harvard of iets dergelijks binnen geraken maar dan betaalt Harvard jou in plaats van dat jij Harvard betaalt.
Wie zijn er nou slimmer: deze studenten of die andere groep studenten? ;)

Just my two cents.
De studie leningen die de overheid in Amerika garandeerd, drijven de prijzen ook flink op. Vroeger was het niet zo.

Noodles
  dinsdag 28 juni 2011 @ 10:06:01 #20
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_98755346
Het zijn ook niet echt de meest snuggere mensen in de OP.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 11:07:36 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98757600
Als je 310 miljoen inwoners hebt, heb je er ook altijd een paar malloten bij zitten die het uiterste opzoeken. Of dat nou wat zegt over de Amerikaanse student..
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_98760077
80.000 dollar verwachten als startsalaris :')
pi_98762098
quote:
Ik snap die drang opzich wel. Men wil natuurlijk presteren en bij de beste werkgever zitten en daar hoort de beste universiteit bij.
Alsof die Engelse topuniversiteiten minder goed zijn dan bijv. een Harvard University of dat die Zwitserse technische universiteit (al jarenlang top in Europa op de ranglijsten (voor wat ze waard zijn), ver boven onze TU's) minder goed zijn dan een MIT.
Je kan dan toch beter voor 20%-25%. Een McGill lijkt mij bijv. toch ook weinig onderdoen voor de Ivy-League, Canada heeft een enorm competitief onderwijsstelsel, ook met zowel publieke als private universiteiten, je hoeft er alleen niet die absurde bedragen voor te betalen (wel altijd nog meer dan hier wegens de relatief lage belastingen). Met zulke universitaire studies geraak je volgens mij ook overal binnen, inclusief de Ivy-league als je daar je onderzoekscarrière zou willen starten.

quote:
Maar die dure masters/mba worden als je bij een goede werkgever zit gewoon vergoed. Ik hoorde bij mijn huidige werkgever dat ze dat bijv. ook doen.
Tja, die MBA is natuurlijk een verhaal apart, het lijkt meer om het netwerken te gaan dan om iets anders.
Moest een toekomstige werkgever van mij zo gek zijn om mij dat ooit aan te bieden (of er zelfs op aan te dringen) dan zou ik er zeker geen nee tegen zeggen. Ik hoop echter dat die MBA-hype als een zeepbel uit elkaar spat doordat mensen alternatieven vinden om minstens zo efficiënt te netwerken. Een goede economische master hoeft niet zo duur te zijn. Hell, in Duitsland kan je die zelfs gratis volgen en in België betaal je minder dan ¤600 per jaar: je hoeft daar alleen maar tijdelijk te gaan wonen of wat reiskosten te betalen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98762373
quote:
De studie leningen die de overheid in Amerika garandeerd, drijven de prijzen ook flink op. Vroeger was het niet zo.
Het lijkt er op dat zoals zo vaak in het leven de grootste kracht tevens de grootste zwakte is. Dankzij het Americaanse private stelsel met torenhoge leningen hebben die universiteiten hallucinante bedragen gekregen (oplopende van meer dan 1 miljard tot meer dan 25 miljard voor de rijkste universiteiten). Maar ja, tegelijk steken die Americanen zich hevig in de schulden waardoor het studeren niet meer zoveel oplevert en waardoor wellicht op een gegeven moment zelfs de beste talenten in het buitenland gaan studeren.
Ik vraag me al enige tijd af hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Moest ik in het bestuur zitten van zo'n Americaanse topuniversiteit dan zou ik voorstellen om de admission fee te verlagen tot $10 000.
1. Die inkomsten aan admission fees vormen (het zal velen van jullie vast verbazen) slechts een klein deel van de totale inkomsten.
2. Alle toptalenten willen bij jouw universiteit studeren, je hebt ze nog meer voor het uitzoeken dan je concurrenten. Zie dat je die studenten aan je bindt en je hebt 10 jaar later de beste wetenschappers en docenten van het ´land`.

Hoelang gaan die Americanen nog zo'n lening aangaan, hoelang gaan ze nog zo'n lening aan kunnen gaan?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98762570
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Alsof die Engelse topuniversiteiten minder goed zijn dan bijv. een Harvard University of dat die Zwitserse technische universiteit (al jarenlang top in Europa op de ranglijsten (voor wat ze waard zijn), ver boven onze TU's) minder goed zijn dan een MIT.
Je kan dan toch beter voor 20%-25%. Een McGill lijkt mij bijv. toch ook weinig onderdoen voor de Ivy-League, Canada heeft een enorm competitief onderwijsstelsel, ook met zowel publieke als private universiteiten, je hoeft er alleen niet die absurde bedragen voor te betalen (wel altijd nog meer dan hier wegens de relatief lage belastingen). Met zulke universitaire studies geraak je volgens mij ook overal binnen, inclusief de Ivy-league als je daar je onderzoekscarrière zou willen starten.

Het gaat er ook vooral om wat de werkgevers vinden. Misschien wilt een werkgever in Amerika liever een harvard diploma dan een diploma van een niet-Amerikaanse school.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 13:13:37 #26
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98762704
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 11:07 schreef Ryon het volgende:
Als je 310 miljoen inwoners hebt, heb je er ook altijd een paar malloten bij zitten die het uiterste opzoeken. Of dat nou wat zegt over de Amerikaanse student..
Van de extremen kun je de normalen makkelijk afleiden.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 13:28:57 #27
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_98763461
In de VS vragen ook alle universiteiten die in de lijstjes ongeveer net zo hoog staan als Nederlandse universiteiten hetzelfde extreem hoge collegegeld als Harvard e.d.
pi_98764771
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Alsof die Engelse topuniversiteiten minder goed zijn dan bijv. een Harvard University of dat die Zwitserse technische universiteit (al jarenlang top in Europa op de ranglijsten (voor wat ze waard zijn), ver boven onze TU's) minder goed zijn dan een MIT.
Je kan dan toch beter voor 20%-25%. Een McGill lijkt mij bijv. toch ook weinig onderdoen voor de Ivy-League, Canada heeft een enorm competitief onderwijsstelsel, ook met zowel publieke als private universiteiten, je hoeft er alleen niet die absurde bedragen voor te betalen (wel altijd nog meer dan hier wegens de relatief lage belastingen). Met zulke universitaire studies geraak je volgens mij ook overal binnen, inclusief de Ivy-league als je daar je onderzoekscarrière zou willen starten.

Het gaat om de signalereing op de arbeidsmarkt. Een werkgever krijgt beperkte informatie over zijn sollicitanten en moet dus uitgaan van singalen. Een Harvard veel staat beter aangeschreven dan bijv de Londense unis of Zwitserland, dus om voorop te komen zijn mensen bereid om te betalen. Wat daarna volgt heet marktwerking.
Het is natuurlijk ook mogelijk omjezelf omhoog te werken, maar het is wel moeilijker, want de mensen die meteen aan Harvard etc beginnen zijn ook best goed en laten zich moeilijk omlaag slaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 12:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Tja, die MBA is natuurlijk een verhaal apart, het lijkt meer om het netwerken te gaan dan om iets anders.
Moest een toekomstige werkgever van mij zo gek zijn om mij dat ooit aan te bieden (of er zelfs op aan te dringen) dan zou ik er zeker geen nee tegen zeggen. Ik hoop echter dat die MBA-hype als een zeepbel uit elkaar spat doordat mensen alternatieven vinden om minstens zo efficiënt te netwerken. Een goede economische master hoeft niet zo duur te zijn. Hell, in Duitsland kan je die zelfs gratis volgen en in België betaal je minder dan ¤600 per jaar: je hoeft daar alleen maar tijdelijk te gaan wonen of wat reiskosten te betalen.
Je zegt het zelf, een MBA is een verhaal apart. Het gaat niet zozeer om wat je leert, maar om wie je leert kennen en wat voor stempel je krijgt. Een economische master uit DE/BE kan dat nooit vervangen. Ow en btw: economie studeren in DE/BE :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 13:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

...
Ik vraag me al enige tijd af hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Moest ik in het bestuur zitten van zo'n Americaanse topuniversiteit dan zou ik voorstellen om de admission fee te verlagen tot $10 000.
1. Die inkomsten aan admission fees vormen (het zal velen van jullie vast verbazen) slechts een klein deel van de totale inkomsten.
2. Alle toptalenten willen bij jouw universiteit studeren, je hebt ze nog meer voor het uitzoeken dan je concurrenten. Zie dat je die studenten aan je bindt en je hebt 10 jaar later de beste wetenschappers en docenten van het ´land`.
...
Dat hadden ze bij Princeton al voorgesteld. Ze hebben namelijk geen tuition fees meer nodig :).
Dat is geweigerd. Wat iemand al zei, de mensen die de volle prijs betalen zijn een fractie van de totale bevolking. Een groot deel krijgt een gedeeltelijke of volledige beurs. De mensen die dus daadwerkelijk belachelijk veel betalen zijn of a) gemiddelde studenten van goede afkomst, b) relatief slechte studenten. Uiteindelijk zijn dat niet de mensen die later de beste wetenschappers/docenten zullen worden. Tuition fees maken het mogelijk om enige controle uit te oefenen op de candidaat-studenten.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  dinsdag 28 juni 2011 @ 13:59:52 #29
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98764862
MBA is sowieso overrated.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 14:09:12 #30
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_98765382
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 23:23 schreef JohnSpek het volgende:
Ruwe schatting:

Je kan maximaal 800 euro lenen per jaar bij de DUO.
Stel van die 100k is 140*12*4 = 5760 prestatiebeurs. Dan hebben ze dus nog 94k~ extra geleend.
Je kan maximaal 800 euro extra lenen per maand bij de DUO.
Je moet dus 117.5 maanden lenen om 94k bij elkaar te sprokkelen.
~10 jaar lang elke maand 800 bijlenen dus. Goed gedaan student :P

Rente gaat pas na 9 jaar (geloof ik, als je niks haalt?) in, dus rente hoeft niet echt te worden meegerekend.
Rente telt al vanaf het begin mee.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  dinsdag 28 juni 2011 @ 17:12:36 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98774458
Zo extreem hoog is het collegegeld niet.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_98777876
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 17:12 schreef GSbrder het volgende:
Zo extreem hoog is het collegegeld niet.
Bovendien moet je bedenken dat mba-studenten en rechtenstudenten in de VS zulke bedragen relatief snel terug kunnen betalen. Mijn huisgenote is bijvoorbeeld rechtenstudente op Harvard en zal, wanneer zij over een jaar haar JD behaalt, bijna een ton (in dollars) aan studieschuld hebben. Maar deze zomer heeft zij een internship bij een law firm in NY waar zij voor nog geen twee maanden werk al $30 000 verdient (en dit schijnt niet uitzonderlijk te zijn)...
  dinsdag 28 juni 2011 @ 18:31:52 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98778000
Het zijn vooral mensen die belachelijk veel lenen voor een studie als Political Science of Social Work die in de problemen komen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 21:36:44 #34
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_98790870
Een grote scam daar in USA. :W

Hhmmm, laten we iets pakken dat veel mensen nodig hebben en de prijs als een malle ervan opblazen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_98799647
quote:
Bovendien moet je bedenken dat mba-studenten en rechtenstudenten in de VS zulke bedragen relatief snel terug kunnen betalen. Mijn huisgenote is bijvoorbeeld rechtenstudente op Harvard en zal, wanneer zij over een jaar haar JD behaalt, bijna een ton (in dollars) aan studieschuld hebben. Maar deze zomer heeft zij een internship bij een law firm in NY waar zij voor nog geen twee maanden werk al $30 000 verdient (en dit schijnt niet uitzonderlijk te zijn)...
Ook hier word je als advocaat gemakkelijk rijk. :?
Het zal zeker zijn omdat de belangen van de klanten zo groot zijn?

quote:
Een Harvard veel staat beter aangeschreven dan bijv de Londense unis of Zwitserland, dus om voorop te komen zijn mensen bereid om te betalen.
Ik weet niet hoe die Americanen denken maar Harvard staat internationaal toch niet hoger aangeschreven dan Cambridge? Rankings die veel gewicht geven aan nobelprijzen plaatsen Harvard bovenaan, rankings die minder gewicht geven aan nobelprijzen plaatsen Cambridge bovenaan. Harvard zal best goed zijn maar koopt het ook niet heel wat nobelprijzen door onderzoekers die al top zijn aan te trekken?
Imperial moet misschien wat onderdoen voor MIT qua reputatie maar ik kan me niet voorstellen dat de studenten van de eerste ooit een nadeel daarvan ondervinden. Als je voor zo'n topfunctie solliciteert is je werkervaring dan niet de doorslaggevende factor?
Stel dat een Nederlander wordt aangenomen door Harvard, MIT of iets dergelijks, zou hij dan ook een sterk gereduceerd collegegeld moeten betalen indien hij geen rijke ouders heeft?

quote:
Ow en btw: economie studeren in DE/BE :')
Misschien niet het beste voorbeeld nee. :)
Als echter de opzet is dat de ingenieur een voldoende economische basis krijgt...
Maar ja, is dat altijd de opzet van het volgen van een MBA-opleiding?

quote:
Dat hadden ze bij Princeton al voorgesteld. Ze hebben namelijk geen tuition fees meer nodig :).
Dat is geweigerd. Wat iemand al zei, de mensen die de volle prijs betalen zijn een fractie van de totale bevolking. Een groot deel krijgt een gedeeltelijke of volledige beurs. De mensen die dus daadwerkelijk belachelijk veel betalen zijn of a) gemiddelde studenten van goede afkomst, b) relatief slechte studenten. Uiteindelijk zijn dat niet de mensen die later de beste wetenschappers/docenten zullen worden. Tuition fees maken het mogelijk om enige controle uit te oefenen op de candidaat-studenten
Gebruikt elke topuniversiteit in de USA een sterk gereduceerd collegegeld in functie van het inkomen en vermogen van de ouders?

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-06-2011 15:28:44 (d/t-fout verbeterd) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98800237
185.000, dat is toch eigenlijk peanuts. Menigeen leent meer dan dat voor een eerste hypotheek.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 23:52:13 #37
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98800400
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:49 schreef twaalf het volgende:
185.000, dat is toch eigenlijk peanuts. Menigeen leent meer dan dat voor een eerste hypotheek.
Menigeen heeft meer restwaarde dan een diplomaatje Master in Social Work.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_98800443
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:49 schreef twaalf het volgende:
185.000, dat is toch eigenlijk peanuts. Menigeen leent meer dan dat voor een eerste hypotheek.
Ja, maar dan heb je ook een huis en meestal een baan. Bij een studieschuld kun je heb je alleen een papiertje, waar nog redelijk wat mensen geen baan mee kunnen vinden.
pi_98800705
$185000 valt reuze mee als je het collegeld alleen al ziet: http://www.admissions.kettering.edu/money/tuition.cfm
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
  woensdag 29 juni 2011 @ 00:03:18 #40
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98800957
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:58 schreef Nelis89 het volgende:
$185000 valt reuze mee als je het collegeld alleen al ziet: http://www.admissions.kettering.edu/money/tuition.cfm
US$ 28,500 t.o.v. US$ 185,000 is toch vrij fors.
Want je studeert in de states maar 4 jaar.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 29 juni 2011 @ 09:42:48 #41
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_98808303
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 00:03 schreef GSbrder het volgende:

[..]

US$ 28,500 t.o.v. US$ 185,000 is toch vrij fors.
Want je studeert in de states maar 4 jaar.
Maar 4 jaar? Is dat weinig dan?
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:17:47 #42
333583 Djoezt
Argumentative with the face on
pi_98810917
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:42 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Maar 4 jaar? Is dat weinig dan?
Voor een alpha niet echt, nee.
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:23:33 #43
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_98811133
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2011 09:42 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Maar 4 jaar? Is dat weinig dan?
Nee, daar haal je gewoon 60 punten per jaar, 240 punten voor een studie.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_98812668
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 00:03 schreef GSbrder het volgende:

[..]

US$ 28,500 t.o.v. US$ 185,000 is toch vrij fors.
Want je studeert in de states maar 4 jaar.
4 x $28,500 = $114000, gevolg is dat je +/-1500 per maand hebt om van te leven. Niet heel extreem geval zoals het hier geschetst wordt.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, daar haal je gewoon 60 punten per jaar, 240 punten voor een studie.
Wordt niet gewerkt met "60 punten per jaar". Maar met credits afhankelijk van studie. Meestal ergens tussen de 30 - 40 per jaar
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_98813133
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 22:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mja, maar 50, of zelfs 75k is een ander verhaal in vergelijking met 185.000. Gezien via het perspectief van een bank zou ik niet zo maar 185k aftikken voor een student waarvan ik niet zeker weet of hij het terugbetaald.
Die leningen waren(zijn?) 100% gegarandeerd door de amerikaanse overheid, de grote overheid komt uit een pot voor leningen aan studenten door de overheid.
Leuk genoeg is dat ook het enige wat je niet kwijt raakt als je failliet wordt verklaard, dus je zult je leven lang er aan vast blijven zitten tot ze zijn afbetaald.
Beneath the gold, bitter steel
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 12:15:39 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_98813201
ik had 0 schuld zo moeilijk is het in nederland niet maarja je hebt natuurlijk altijd mensen die lenen als geld verdienen zien.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 29 juni 2011 @ 12:25:34 #47
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_98813520
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:
ik had 0 schuld zo moeilijk is het in nederland niet maarja je hebt natuurlijk altijd mensen die lenen als geld verdienen zien.
Als je het in Nederland niet terug kunt betalen, is het inderdaad een vorm van makkelijk vedienen ja. Een regeling is hier zo getroffen, in de VS weet ik dat nog zo niet.
pi_98818684
quote:
US$ 28,500 t.o.v. US$ 185,000 is toch vrij fors.
Want je studeert in de states maar 4 jaar.
Dan heb je alleen nog maar een bachelor waarmee ze in de USA de straten plaveien. In de USA doe je vier jaar over een bachelor (soms 3), 5-7 jaar over een master (ingenieursopleiding duurt daar vaak 6-7 jaar), om een soort van basisarts te worden ben je 8 jaar kwijt (4 jaar bachelor + 4 jaar medical school) maar dat is inclusief stage.

quote:
ik had 0 schuld zo moeilijk is het in nederland niet maarja je hebt natuurlijk altijd mensen die lenen als geld verdienen zien.
Het hangt er van af wat je studeert (voor de ene WO-studie volstaat 20 uur per week al, voor de andere heb je als modale student 40 uur per week nodig wanneer je nominaal wil afstuderen (toegegeven, dat is een uitzondering maar die uitzondering bestaat en daar moet dus rekening mee worden gehouden)), hoe serieus je je studie aanpakt, hoe snel je wil afstuderen, ofdat je extra vakken volgt, waar je woont en hoe het met de economie gaat.
Als jij braaf 40 uur per week studeert dan kan je enkel in de weekends en op de doordeweekse avonden werken dus moet je werk vinden wat je op die tijdstippen kan uitvoeren. 's Nachts werken is niet echt een verstandige keuze als je studeert, in ieder geval niet wanneer je eerste les voor 9 uur begint en je laatste les rond 18 uur eindigt.

[ Bericht 33% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-06-2011 14:36:29 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98854229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ook hier wordt je als advocaat gemakkelijk rijk. :?
Het zal zeker zijn omdat de belangen van de klanten zo groot zijn?
$15k/m is veel maar niet ongehoord. Een i-bankier begint rond de $100k/j (excl. bonus) met een bachelor. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat een advocaat met bachelor + wat werk ervaring(je werkt meestal voordat je naar law school gaat) +3j law school het equivalent van $180k/j verdient. (al verdienen advocaten minder dan i-bankiers)
quote:
[..]

Ik weet niet hoe die Americanen denken maar Harvard staat internationaal toch niet hoger aangeschreven dan Cambridge? Rankings die veel gewicht geven aan nobelprijzen plaatsen Harvard bovenaan, rankings die minder gewicht geven aan nobelprijzen plaatsen Cambridge bovenaan. Harvard zal best goed zijn maar koopt het ook niet heel wat nobelprijzen door onderzoekers die al top zijn aan te trekken?
Een kennis van me heeft moeten uitleggen wat LSE was aan een potentiële werkgever in de VS (sector: financieel/economisch). Vandaag gehoord van een andere kennis (over zijn tijd bij een economic consultancy) dat bij hen alles wat niet uit een top VS/CA uni of Oxbridge/LSE binnen kwam aan sollicitaties, meteen in de prullenbak verdween. En als laatste: mijn programma heeft de mogelijkheid om 1 jaar bij Columbia te doen en elk jaar schrijft 1/4 tot 1/3 zich daarvoor in, vaker non-US en altijd met als argument: naamsbekendheid. (en qua ranking staan wij hoger aangeschreven (naar mijn weten én in mijn veld) en is Columbia duurder)

quote:
Imperial moet misschien wat onderdoen voor MIT qua reputatie maar ik kan me niet voorstellen dat de studenten van de eerste ooit een nadeel daarvan ondervinden. Als je voor zo'n topfunctie solliciteert is je werkervaring dan niet de doorslaggevende factor?
Werkervaring ja, maar goede werkervaring doe je op in goede (starters)functies, en daarvoor is je diploma je sterkste signaal: goede opleiding, goede cijfers (en goede nevenactiviteiten, ook belangrijk).
quote:
[..]

Misschien niet het beste voorbeeld nee. :)
Als echter de opzet is dat de ingenieur een voldoende economische basis krijgt...
Maar ja, is dat altijd de opzet van het volgen van een MBA-opleiding?
Ik zie het anders, jij bekijkt het meer van een bètaperspectief. Ik denk dat een MBA 2 functies heeft: signalering en netwerken. Signalering: Persoon X was aangenomen aan een prestigieuze opleiding en heeft deze goed volbracht. Netwerken: je leert veel andere waardevolle mensen kennen die ook staan ingeschreven aan een prestigieus programma.
quote:
[..]
Stel dat een Nederlander wordt aangenomen door Harvard, MIT of iets dergelijks, zou hij dan ook een sterk gereduceerd collegegeld moeten betalen indien hij geen rijke ouders heeft?
...
Gebruikt elke topuniversiteit in de USA een sterk gereduceerd collegegeld in functie van het inkomen en vermogen van de ouders?
Ik weet niet of elke topuniversiteit dat doet. Ik kan alleen zeggen dat het vaak een rol speelt. Ik kan wel zeggen dat ik toen ik me aanmeldde voor mijn post-grad een aantal keer geld los heb gekregen van de desbetreffende universiteiten, altijd ook omdat ik kon aantonen dat het volledige bedrag voor mij ondragelijk zou zijn. Ik zou bijv. +-1/3 krijgen van mijn school, maar nadat ik een HSP kreeg, werd dat teruggetrokken, omdat ik het nu wel in mijn eentje kon betalen. Echter, ik denk dat je kwaliteit belangrijker is dan je draagvermogen. Als je matig bent en niet rijk, ben je dus de sjaak: wel een plek maar geen geld.

Even terug on topic: voor mijn studie was ik bereid om me tot wel 80k in de schulden te steken. Dat bleek gelukkig niet nodig te zijn. Als ik dat wel had gedaan, zou mijn carrièrekeus anders zijn dan wat ik nu ga doen.

P.S. Bram, alweer hele goede posts voor iemand die nog VWO doet.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_98856531
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Stel dat een Nederlander wordt aangenomen door Harvard, MIT of iets dergelijks, zou hij dan ook een sterk gereduceerd collegegeld moeten betalen indien hij geen rijke ouders heeft?

[..]

Gebruikt elke topuniversiteit in de USA een sterk gereduceerd collegegeld in functie van het inkomen en vermogen van de ouders?
De Ivy League universiteiten hebben volgens mij allemaal een financial aid systeem waarbij je aangevuld krijgt wat je zelf niet kunt betalen. Toelating is gebaseerd op hoe goed je bent, als je goed genoeg bent zorgt de universiteit ervoor dat je ook genoeg hulp krijgt om het te kunnen betalen. Dit geldt in ieder geval als je wilt instromen als bachelorstudent, voor graduates of exchange programs zou ik het niet weten.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 03:37 schreef miro86 het volgende:

Vandaag gehoord van een andere kennis (over zijn tijd bij een economic consultancy) dat bij hen alles wat niet uit een top VS/CA uni of Oxbridge/LSE binnen kwam aan sollicitaties, meteen in de prullenbak verdween.

[..]

Werkervaring ja, maar goede werkervaring doe je op in goede (starters)functies, en daarvoor is je diploma je sterkste signaal: goede opleiding, goede cijfers (en goede nevenactiviteiten, ook belangrijk).
Ik heb overigens wel de indruk dat dit bij werkgevers in Nederland een minder grote rol speelt, ook multinationals. Strategy consultants in de UK/VS bijvoorbeeld kijken niet eens naar een CV waar geen Ivy League/Oxbridge/LSE op staat, maar vestigingen van diezelfde kantoren in Nederland geven er niks om aan welke Nederlandse universiteit je gestudeerd hebt. Ik denk dat dit komt doordat (in tegenstelling tot de VS/UK) hier alle universiteiten min of meer een uniform niveau aanbieden. Als je dan eenmaal bij zo'n bedrijf werkt kun je vrij gemakkelijk doorstromen naar een kantoor waar dan ook in het buitenland.
pi_98856933
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 21:53 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Hoe de fuck krijg je je schuld zo hoog :')

Ik heb echt extreem m'n best gedaan en de lening op maximaal gehad, maar ik kom nog niet eens op een tiende..
Het onderwijssysteem in America werkt iets anders dan hier een jaar college geld in Nederland is zwaar gesubsidieerd, veel meer dan 2000 euro voor een uni zal je niet betalen per jaar.

In Amerika werkt dat niet zo, daar kost een jaar opleiding gewoon 20000 dollar. En dan heb je nog geen woonruimte.

Startsalarissen zijn ook anders daar, in Nederland hoef je niet te rekenen op 50,000 als starter.

:z
pi_98862932
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 09:43 schreef leysha het volgende:

Ik heb overigens wel de indruk dat dit bij werkgevers in Nederland een minder grote rol speelt, ook multinationals. Strategy consultants in de UK/VS bijvoorbeeld kijken niet eens naar een CV waar geen Ivy League/Oxbridge/LSE op staat, maar vestigingen van diezelfde kantoren in Nederland geven er niks om aan welke Nederlandse universiteit je gestudeerd hebt. Ik denk dat dit komt doordat (in tegenstelling tot de VS/UK) hier alle universiteiten min of meer een uniform niveau aanbieden. Als je dan eenmaal bij zo'n bedrijf werkt kun je vrij gemakkelijk doorstromen naar een kantoor waar dan ook in het buitenland.
Je maakt wel meer kans bij een strategy consultant in Nederland met een Ivy League/Oxbridge/LSE diploma dan met eentje uit Nederland. Je cv/motivatiebrief moeten wel erg karig zijn om dat niet te krijgen (lees: spelfouten enzo). Dat je een diploma in het buitenland hebt gehaald is een vrij sterk signaal dat je 'goed' bent. Het is niet zo dat iemand die in(bijv.) Groningen heeft gestudeert automatisch in de prullenbak verdwijnt, zij moet dan gewoon op een andere manier aantonen dat ze 'goed' is (topsport, nevenactiviteiten etc).

Een andere reden waarom sollicitaties van minder goed aangeschreven unis eerder weg mogen in de VS/VK is dat het daar competitiever is. Voor een (karige) internship bij de consumentenbond in de VK ("Which?") ontvangen ze al 100 sollicitaties per vacature. Bovendien, als je in Nederland solliciteert met een uitstekend diploma, ben je een van de weinigen, de meesten studeren gewoon in Nederland. In de VS/VK heb je meteen te maken met alle andere mensen die aan een Ivy League uni /Oxbridge/LSE hebben gestudeerd
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  donderdag 30 juni 2011 @ 15:09:45 #53
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98867866
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:05 schreef miro86 het volgende:

[..]

Je maakt wel meer kans bij een strategy consultant in Nederland met een Ivy League/Oxbridge/LSE diploma dan met eentje uit Nederland. Je cv/motivatiebrief moeten wel erg karig zijn om dat niet te krijgen (lees: spelfouten enzo). Dat je een diploma in het buitenland hebt gehaald is een vrij sterk signaal dat je 'goed' bent. Het is niet zo dat iemand die in(bijv.) Groningen heeft gestudeert automatisch in de prullenbak verdwijnt, zij moet dan gewoon op een andere manier aantonen dat ze 'goed' is (topsport, nevenactiviteiten etc).

Een andere reden waarom sollicitaties van minder goed aangeschreven unis eerder weg mogen in de VS/VK is dat het daar competitiever is. Voor een (karige) internship bij de consumentenbond in de VK ("Which?") ontvangen ze al 100 sollicitaties per vacature. Bovendien, als je in Nederland solliciteert met een uitstekend diploma, ben je een van de weinigen, de meesten studeren gewoon in Nederland. In de VS/VK heb je meteen te maken met alle andere mensen die aan een Ivy League uni /Oxbridge/LSE hebben gestudeerd
Dat zoekt elkaar ook op. Mensen hebben snel de neiging om zich blind te staren op een paar vierkante kilometer aan kantoor complexen (van de Zuidas tot aan de city) en denken dat er verder geen werk te vinden is, terwijl hun talenten daar buiten misschien beter op hun plek zouden zijn.

De Europese top vind je niet in Nederland. Maar vestigingen en lokale kantoren hier zijn ook van buitengewoon hoog niveau (we zijn niet voor niets een van de rijkste landen ter wereld per vierkante meter). Met een mooie master uit Groningen kan je daar al je voordeel mee doen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_98889692
Als het zo zou zijn dat ik aan de universiteit meer zou leren dan ik zelf uit een boek kan halen, (lees: interessante discussies over de meest prangende problemen met docenten en studenten, uitgedaagd worden om het beste uit mijzelf te halen, met medestudenten samenwerken die de spellingschecker aanzetten, etc), ja dan had ik er best wat voor over gehad. Helaas is dat niet het geval. Straks betaal ik nog een x1000 euro voor een studie waarbij ik overal verplicht mag zitten luisteren naar een verhaal wat ik zelf wel uit het boek kan halen.
Ik kost echt geen flikker voor het WO. Kom alleen op het tentamen opdagen en studeer vooralsnog nominaal.
zelfde als diginoob
pi_98890558
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 13:05 schreef miro86 het volgende:
In de VS/VK heb je meteen te maken met alle andere mensen die aan een Ivy League uni /Oxbridge/LSE hebben gestudeerd
Goede vriend van me is recruiter geweest bij een grote financiele instelling. Ze hadden daar een nieuwe HR dame uit Amerika gekregen en was direct begonnen met een nieuwe interne applicatie voor een baan. Alle CV's met UCL, LSE etc. gooide ze direct weg, ze keek alleen naar Cambridge en Oxford. Ze had als Amerikaan nooit van UCL, LSE etc. gehoord _O- Al die cv's kwamen direct in de prullenbak :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')