abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96594905
Zoals jullie weten waren wij "mensen" vele duizenden jaren geleden gewoon apen en ook met het verstand van een aap. Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens. Zou het ook mogelijk zijn bij andere dieren? Ik praat dan natuurlijk wel over een evolutie die misschien wel 100.000 jaar of langer zou kunnen gaan duren.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:32:36 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_96594998
Planet of the Apes. In theorie is alles mogelijk denk ik trouwens. Als kakkerlakken ooit duimen krijgen kunnen zij over een aantal miljoen jaar ook de dominantie levensvorm zijn.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:34:53 #3
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96595085
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:30 schreef Wesleybrabant het volgende:
Zoals jullie weten waren wij "mensen" vele duizenden jaren geleden gewoon apen en ook met het verstand van een aap. Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens. Zou het ook mogelijk zijn bij andere dieren? Ik praat dan natuurlijk wel over een evolutie die misschien wel 100.000 jaar of langer zou kunnen gaan duren.
Eerlijk gezegd verwacht ik het niet. Omdat in die ontwikkelingstak de nadruk op andere dingen is komen te liggen. Kracht, behendigheid dat soort dingen en daardoor zie je bij veel soorten dat een groot hoofd (dat dus ruimte kan bieden aan ontwikkelde hersenen) niet praktisch/mogelijk is.

Maar aan de andere kant alles kan in de evolutie.
Domo Arigato!
pi_96595139
De mens heeft dezelfde voorouder als de aap. Hij stamt er niet vanaf. Maar in principe zou de huidige aap door kunnen evolueren naar iets met een hogere intelligentie. Hetzelfde geldt trouwens voor de huidige mens.
Who motivates the motivator?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:39:30 #5
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_96595332
Beren zijn ook een goeie kandidaat.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_96595924
Apen leven op een andere manier dan wij. Waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat apen zullen doorevolueren naar "mensen".
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:05:59 #7
302192 NML
Ononderbouwde Mening Spuger
pi_96596392
Zekers te weten,
Nibiru komt binnenkort langs en de Annunaki zullen de apen even genetisch manipuleren zodat ook deze soort slimmer word en als piramidebouwers kunnen worden ingezet.

De mens is zijn oorspronkelijke functie uit het oog verloren en onderhand te rebels geworden om voor een buitenaards ras te willen werken.

Heeft nog iemand wat aluminium folie?
pi_96596564
Apen zullen denk ik wel een iets grotere herseninhoud krijgen maar aangezien ze in oerwouden leven zal evolutie vooral op de al bestaande vaardigheden van die apen optreden. Bijvoorbeeld nog flexibeler, beter klimmen e.d.
pi_96596614
quote:
Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens.
Apen evolueren niet alleen in de toekomst, ze evolueren nu op dit moment ook....net als de mens :)
Elke generatie verschilt iets van de vorige, maar om echt verschil te zien moet je niet naar een paar duizend jaar kijken.....eerder miljoenen. Een paar duizend jaar geleden waren wij nog bijna precies hetzelfde....genetisch gezien dan. Je moet ook de effecten van culturele en technologische evolutie niet onderschatten. Als de wereld morgen compleet vernietigd zou worden en alle sporen van het menselijk ras zouden verdwenen zijn.... alleen een groepje menselijke babies zouden het overleven en opgroeien....denk je dat die dan veel zullen verschillen van holbewoners?
pi_96596983
Even offtopic: maar denk je dat de technologische ontwikkelingen van de mens (van fiets tot de computermuis), ook invloed zal hebben op de evolutie van de mens? Of is dit een apart topic waardig?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:21:01 #11
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_96597056
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:19 schreef Jordony het volgende:
Even offtopic: maar denk je dat de technologische ontwikkelingen van de mens (van fiets tot de computermuis), ook invloed zal hebben op de evolutie van de mens? Of is dit een apart topic waardig?
Zeker een apart topic waard :) Ik denk het eigenlijk niet maar dat komt meer omdat ik van mening ben dat de mensheid in zijn huidige vorm niet meer evolueert.
Domo Arigato!
  dinsdag 10 mei 2011 @ 14:51:24 #12
302192 NML
Ononderbouwde Mening Spuger
pi_96598455
Een serieuzere reactie dan mijn vorige:

Doordat we kleren zijn gaan dragen viel de beharing grotendeels weg,
Ik denk dat huidige technologieën zeker invloed kunnen hebben.
Ik betwijfel of de huidige mens lang genoeg aan bepaalde "gewoontes" blijft kleven zodat het lichaam zich hieraan kan gaan aanpassen in de loop der tijd.

Het voorbeeld van de muis bijvoorbeeld,
deze is pas rond 1963 ontstaan en ik vraag me af of deze manier van besturen de blijvende is.
om maar niet te spreken over de ontwikkelingen die er nog steeds gebeuren in het ontwerp en werking van de muis.
(bijvoorbeeld het verschil tussen een eenknops balletjes muis en de Razer naga)

Hetzelfde met een fiets, nog geen 200 jaar oud concept en het veranderd nog steeds,
mensen worden echter steeds luier en zullen steeds minder eigen spiermassa nodig hebben waardoor dit in de loop der jaren/eeuwen alleen maar zal afnemen.

Ik vraag me echter af,
stel je laat vanaf nu iedereen altijd een hoed op zetten,
hoe lang duurt het dan totdat het lichaam bepaalt dat wenkbrauwen en hoofdhaar onnodig zijn,
en dat ook nooit meer gaat groeien bij de nieuwgeborene.

(oei ik dwaal af naar het foute onderwerp, terug naar andere dieren:)

Ik verwacht dat de mens teveel invloed zal hebben om deze wezens fatsoenlijk te laten evolueren,
waarschijnlijk zijn ze vroegtijdig al uitgeroeid of worden ze in hokjes geplaatst waarin ze geen eigen leefgewoontes kunnen opbouwen en daardoor evolueren zoals de mens wil dat ze evolueren.

[ Bericht 0% gewijzigd door NML op 10-05-2011 14:52:31 (evolueren =/ ovuleren 8)7) ]
pi_96608691
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Spouwerranger het volgende:
De mens heeft dezelfde voorouder als de aap. Hij stamt er niet vanaf. Maar in principe zou de huidige aap door kunnen evolueren naar iets met een hogere intelligentie. Hetzelfde geldt trouwens voor de huidige mens.
Je was me voor.
pi_96611672
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 14:19 schreef Jordony het volgende:
Ja, dat geloof ik wel. De omgeving heeft invloed op de evolutie, maar evolutie ook op de omgeving. Kijk maar naar de aarde zoals hij nu is met drukke dichtbevolkte steden. Is dat dezelfde omgeving als de aarde van duizenden jaren geleden? Dus als de omgeving complexer gemaakt wordt, moeten de mensen ook complexer worden om de omgeving aan te kunnen.

quote:
Schoener writes: "If ecology affects evolution (long supported) and evolution affects ecology (becoming increasingly supported), then what? The transformed ecology might affect evolution, and so on, back and forth in a feedback loop."
Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110129081543.htm
pi_96613372
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:38 schreef Johannes_VIII het volgende:

[..]

Ja, dat geloof ik wel. De omgeving heeft invloed op de evolutie, maar evolutie ook op de omgeving. Kijk maar naar de aarde zoals hij nu is met drukke dichtbevolkte steden. Is dat dezelfde omgeving als de aarde van duizenden jaren geleden? Dus als de omgeving complexer gemaakt wordt, moeten de mensen ook complexer worden om de omgeving aan te kunnen.

[..]

Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110129081543.htm
Bovendien zijn niet alleen mensen een diersoort die hun omgeving aanpassen aan hun samenleving. Denk maar aan beverdammen, termietenhopen; praktisch alle soorten nestdieren oefenen invloed uit op hun omgeving.
pi_96623210
Ik denk eerder dat mensapen aan het uitsterven zijn.

Is is geen rede te geven waarom mensapen succesvoller zouden zijn als ze intelligenter zouden zijn. Verder is het alleen voor de voorouder van de mens de moeite waard geweest om te evolueren in wat de mens nu is. Voor alle andere organismen was dit een slechte oplossing.

Het idee dat evolutio convergent is op het ontwerp van de mens is duidelijk foutief. Als het waar zou zijn dan zouden enorm veel organismen uiteindelijk mensachtigen worden. Dit is niet wat gebeurd.
pi_96626488

Bonobo's staan redelijk dicht bij de mens, ongeveer 98% van ons dna is gelijk! Dus de kans is denk ik groot dat bonobo's kunnen evolueren tot iets wat op de homo sapiens sapiens lijkt.

Maar als je ziet dat bijv. orang-oetans al véél eerder zijn afgesplitst van onze stamboom, dan is het denk ik goed mogelijk dat de intelligente evoluties daarvan, niet echt op de homo sapiens sapiens lijken. :)
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:36:02 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96657897
Voor evolutie heb je niet alleen een soort nodig die er mee bezig is (SIC) maar ook de omstandigheden die het resultaat bewerkstelligen. Laten we vooral niet vergeten dat de levensomstandigheden voor primaten niet echt gunstig zijn om een evolutionaire sprong te gaan maken. Ze zullen alleen maar overleven als wij mensen hun laten overleven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 mei 2011 @ 19:41:51 #19
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_96664054
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 22:50 schreef Booomer het volgende:
[ afbeelding ]

Bonobo's staan redelijk dicht bij de mens, ongeveer 98% van ons dna is gelijk! Dus de kans is denk ik groot dat bonobo's kunnen evolueren tot iets wat op de homo sapiens sapiens lijkt.

Of de homo sapiens kunnen evolueren tot iets wat op de bonobo lijkt
O)))
  woensdag 11 mei 2011 @ 19:43:53 #20
45206 Pietverdriet
pi_96664178
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 19:41 schreef arucard het volgende:

[..]

Of de homo sapiens kunnen evolueren tot iets wat op de bonobo lijkt
Homo Sapiens kan zelfs tot eencellige evolueren, als de omstandigheden daartoe leiden, en eencelligen tot dinosaurussen of papegaaiduikers.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:59:10 #21
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_96777952
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor evolutie heb je niet alleen een soort nodig die er mee bezig is (SIC) maar ook de omstandigheden die het resultaat bewerkstelligen. Laten we vooral niet vergeten dat de levensomstandigheden voor primaten niet echt gunstig zijn om een evolutionaire sprong te gaan maken. Ze zullen alleen maar overleven als wij mensen hun laten overleven.
En dus is elke aanpassing die die kans groter maakt functioneel.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_96798378
quote:
Die grijze massa tussen onze oren vraagt veel energie om te kunnen werken
Dus als een groep chimpansees die al zo nu en dan vlees eten overgaan op een dieet wat meer vlees bevat is er wellicht genoeg energie te besteden in volgende generaties om grotere hersenen te verkrijgen.
Wat weer kan leiden tot betere samenwerking en efficiëntere voedselverzameling -> hersens die groot genoeg zijn om gereedschap te kunnen maken en nog betere voedsel bronnen te kunnen gebruiken -> vuur te ontdekken en voedsel koken waardoor er nog makkelijker energie te onttrekken is aan het voedsel...
pi_96799746
Kunnen we evolutie niet forceren in een groep apen? Iets als eugenics, maar dan aapvriendelijk. Bouw een wereld voor ze waar niet fysieke dingen, maar mentale mogelijkheden beloond worden, zowel in voedsel als in meer mogelijkhede tot reproduceren.
Maak gebruik van reageerbuisbevruchting om de aller intelligentste apen nog dominanter te laten worden in de genenpoel. Houd dit een paar duizend jaar vol, en misschien is er resultaat.

Echt communiceren met apen op een redelijk gelijkwaardig niveau zou erg nuttig kunnen zijn, want misschien werken hun gedachtenprocessen wel heel anders. En dat kan leiden tot nieuwe inzichten.

Dat of gebruik een compleet andere maar itnelligente diersoort als beginpunt, dolfijnen of raven misschien. Dan zullen de gedachtenprocessen zeker anders zijn.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 17:45:45 #24
45206 Pietverdriet
pi_96800011
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:37 schreef Naxilor het volgende:
Kunnen we evolutie niet forceren in een groep apen? Iets als eugenics, maar dan aapvriendelijk. Bouw een wereld voor ze waar niet fysieke dingen, maar mentale mogelijkheden beloond worden, zowel in voedsel als in meer mogelijkhede tot reproduceren.
Maak gebruik van reageerbuisbevruchting om de aller intelligentste apen nog dominanter te laten worden in de genenpoel. Houd dit een paar duizend jaar vol, en misschien is er resultaat.

Echt communiceren met apen op een redelijk gelijkwaardig niveau zou erg nuttig kunnen zijn, want misschien werken hun gedachtenprocessen wel heel anders. En dat kan leiden tot nieuwe inzichten.

Dat of gebruik een compleet andere maar itnelligente diersoort als beginpunt, dolfijnen of raven misschien. Dan zullen de gedachtenprocessen zeker anders zijn.
Dat heet fokken, je kan op eigenschappen selecteren, doen we al eeuwen met runderen, varkens, honden, paarden, duiven.
pi_96800113
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat heet fokken, je kan op eigenschappen selecteren, doen we al eeuwen met runderen, varkens, honden, paarden, duiven.
Ja, maar volgens mij wordt er niet zozeer op intelligentie geselecteerd. Meer wat voor ons handig is op dat moment en wat binnen bereik van de dieren is. Varkens worden bijvoorbeeld voornamelijk gefokt om zoveel mogelijk vlees op te leveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')