abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:30:35 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93826862
Na aanleiding naar deze posts in dit topic.
Hoe hoger de gelukslat hoe meer depressies?

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:45 schreef Culthit. het volgende:
Ik denk trouwens dat de huidige tendens is dat als je afwijkt van de norm je nu sneller als ziek of abnormaal bestempeld wordt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 18:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja, klopt. Hele slimme mensen zitten nu thuis omdat ze het etiket 'autisme' opgeplakt hebben gekregen. De maatschappij ziet dat als ziekte en daarom is men huiverig zo'n 'zieke' aan te nemen. Daar zit je dan, hoogopgeleid, met zo je eigen dromen op 900 euro pm! Frustratie ten top.

Ik denk dat veel van deze mensen niet ziek maar gewoon 'anders' zijn. Zelfde geldt voor ADHD. Het lijkt me wel een goed idee om deze dingen niet langer als ziekte te behandelen, om zo een mentaliteitsverandering tot stand te doen komen. Homoseksualiteit was ook ooit een ziekte. ;) Schrap het maar uit die DSM.

Ook mensen die niet al te slim zijn maak deze maatschappij graag tot patient. Met een IQ dat 15 punten onder het gemiddelde ligt ben je al 'licht verstandelijk gehandicapt'. Dat is 15% van de bevolking!

Zelfs hoogbegaafdheid wordt hier als 'probleem' gezien, de lobby voor hoogbegaafden probeert ons vooral ervan te overtuigen hoe 'zielig' ze wel niet zijn.
Vond ik wel een eigen topic waard. :P

Maakt deze maatschappij mensen te snel ziek?
Zou het behulpzaam zijn als we bepaalde manieren van denken niet meer als 'aandoening' beschouwen?
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:38:56 #2
283800 Suphomes
Dat dit kan in Nederland
pi_93827360
Ik denk het wel, tegenwoordig moet alles een label hebben.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:40:37 #3
336502 The_Sperminator
Hasta la vista, baby!
pi_93827459
Deze maatschappij zou mensen wel wat sneller mogen aanmerken als zijnde ziek.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:40:57 #4
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93827472
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:38 schreef Suphomes het volgende:
Ik denk het wel, tegenwoordig moet alles een label hebben.
Ik ben niet tegen het label an sich, 'homo' of 'vrouw' is ook een 'label'. Waar ik moeite mee heb is dat het meteen als 'handicap' wordt gezien.

We zijn allemaal verschillend!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:41:17 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93827492
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef The_Sperminator het volgende:
Deze maatschappij zou mensen wel wat sneller mogen aanmerken als zijnde ziek.
Want? :P
pi_93827523
Ja. Pedofielen worden bijvoorbeeld ook als ziek bestempeld terwijl het een geaardheid is :)
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:42:31 #7
336502 The_Sperminator
Hasta la vista, baby!
pi_93827544
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Want? :P
Er lopen helaas veel te veel malloten op straat rond i.p.v. dat ze achter slot en grendel zitten.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:53:00 #8
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_93828219
Geen idee
  dinsdag 8 maart 2011 @ 19:53:17 #9
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_93828241
Ik hoop het wel
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:39:12 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_93831254
Ik denk dat vroeger de meeste autisten het veel erger hadden dan nu.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 8 maart 2011 @ 20:48:19 #11
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93831833
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 20:39 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk dat vroeger de meeste autisten het veel erger hadden dan nu.
Ja, maar dat komt denk ik omdat de maatschappij toen helemaal geen geduld had met mensen die afweken.

Ook hebben de echt zware gevallen wel degelijk hulp nodig.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:07:28 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93833041
De "leuke" baggerusers mogen best wegblijven uit dit topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:19:02 #13
297051 schaal_9
Caissière B
pi_93833765
Zie het aantal kinderen dat naar het speciaal onderwijs gaat. ADHD wordt tegenwoordig erg snel opgeplakt, of het broertje ADD. Soms worden bepaalde diagnoses gegeven met de reden dat er allerlei deuren opengaan zoals het persoonsgebonden budget of de Wajong. Ook met Asperger (normale intelligentie!) KAN het voorkomen dat je naast Wajong ook PGB hebt (over veel vrije tijd gesproken...).

Ik geloof niet dat autisten het tegenwoordig gemakkelijker hebben. Van werknemers wordt veel meer gevraagd dan in vroeger tijden, met name zachte vaardigheden. En juist mensen met autisme hebben daar over het algemeen moeite mee.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 21:44:20 #14
120364 Electrocute
Girls don't poop
pi_93835498
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen. Wat ik me dus afvraag is of mensen het niet gewoon fijn vinden om zich achter een label te kunnen verschuilen, of dat ze er misschien wel trots op zijn.

Daar kom ik vooral mee op de proppen omdat ik ook mijn labels heb, maar daar normaliter niet mee te koop loop. Ik heb ze gekregen en besloten er alleen voor mezelf iets mee te doen, zonder de 'hulp' van anderen. Misschien wel omdat ik niet gezien wil worden als gehandicapt. Ik ben me namelijk wel bewust van het mogelijke negatieve effect van een bepaald label.

Ik ken echter ook genoeg mensen bij wie hun label al ter sprake komt bij een eerste kennismaking, als een soort van unique selling point. ADHD bijvoorbeeld lijkt soms wel hip te zijn. Dus bij wie leg je dan de schuld als het gaat om mensen met een dergelijk label 'ziek' noemen? Bij 'de maatschappij', of bij de mensen die graag benadrukken dat er iets mis met ze is?

Even als disclaimer: het is niet mijn bedoeling om te generaliseren. Ik heb het puur over mijn eigen beleving. Ik kan me voorstellen dat die niet representatief is voor de werkelijkheid.
Legally, it's questionable. Morally, disgusting. Personally, I like it.
pi_93836687
Alsof je met de term autisme meteen als ziek wordt gezien...

Nee, het is gewoon een naam voor jouw afwijkende persoonlijkheid. Sociaal minder capable, maar op andere vlakken des te meer. Als je slim bent krijg je echt niet meteen dat etiketje. Voordat je het 'labeltje' asperger krijgt, moet je wel aan een stuk meer eisen voldoen. Kan me ook niet voorstellen dat mensen dan maar thuis blijven zitten omdat ze autisme hebben. Dan waren die mensen ook zonder etiketje wel thuis gebleven door persoonlijke problemen.
pi_93836960
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen. Wat ik me dus afvraag is of mensen het niet gewoon fijn vinden om zich achter een label te kunnen verschuilen, of dat ze er misschien wel trots op zijn.

Persoonlijk ken ik iemand met asperger en zij worstelde erg met zichzelf. Door een zelfmoordpoging, depressieve gevoelens en paniekaanvallen is uiteindelijk besloten om te achterhalen waar dat vandaan komt. Toen is gebleken dat zij asperger heeft en later nog dat ze ook hoogbegaafd is. Ze vond dat eerste heel erg omdat ze toen zeker wist dat ze anders was dan anderen, en 'abnormaal' of 'gestoord' zoals ze zelf zei, maar door dit inzicht weet ze er inmiddels goed mee om te gaan. Doordat het erkent is mag zij ook langer over haar studie doen en andere hulpdingen, anders had zij nooit kunnen gaan studeren en was ze ook mss wel geeindigd met een uitkering.
pi_93837023
Ja.
Le deuxième sexe
pi_93837129
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 19:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen het label an sich, 'homo' of 'vrouw' is ook een 'label'. Waar ik moeite mee heb is dat het meteen als 'handicap' wordt gezien.

We zijn allemaal verschillend!
^O^
Maar vaak is het zo dat iemand een diagnose krijgt als die persoon problemen heeft. In zo'n geval kan het wel een handicap zijn. Al heb je gelijk dat in veel gevallen al iemand getest wordt voor vanalles, alleen omdat die persoon 'anders' is. Er worden ook te vaak verkeerde diagnoses gesteld.

[ Bericht 1% gewijzigd door -Strawberry- op 08-03-2011 22:16:35 ]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:07:19 #19
297051 schaal_9
Caissière B
pi_93837180
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:
Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik heb het idee dat de meeste mensen met een label als bijvoorbeeld ADHD, Asperger of hoogbegaafd er zelf ook nogal de nadruk op leggen. Wat ik me dus afvraag is of mensen het niet gewoon fijn vinden om zich achter een label te kunnen verschuilen, of dat ze er misschien wel trots op zijn.

Daar kom ik vooral mee op de proppen omdat ik ook mijn labels heb, maar daar normaliter niet mee te koop loop. Ik heb ze gekregen en besloten er alleen voor mezelf iets mee te doen, zonder de 'hulp' van anderen. Misschien wel omdat ik niet gezien wil worden als gehandicapt. Ik ben me namelijk wel bewust van het mogelijke negatieve effect van een bepaald label.

...
Klopt, velen leggen er sterk de nadruk op, voelen zich trots op hun anders-zijn. Op een bekend Asperger-forum kunnen ze zich heel goed achter hun diagnose verschuilen. Ze noemen zichzelf Aspies. En nee, met ‘een Asperger kan sowieso wel 2 dagen van 4 uur werken’ moet je niet aankomen. Ik kreeg een gordel van kritiek over me heen :')

Ik kan het me helemaal voorstellen, dat je zo niet gezien wil worden en gewoon zo normaal mogelijk wil leven :)
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_93837306
Maar wanneer ben je dan wel ziek?

Is depressie een ziekte, of is dat gewoon hoe iemand is? En borderline dan? Bipolaire stoornis? Die mensen hebben het zwaarder dan menig ander persoon om gelukkig te zijn. Het gevaar is wel dat ze hun stoornis als een excuus gaan gebruiken wanneer ze het als 'label' krijgen. Maar als dit stoornissen zijn, of abnormaliteiten, dan behoort autisme daar ook toe, wat meer is dan enkel verlegen of introvert zijn. Er zijn autisten die prima functioneren en ook die dat niet doen.

Maar het is een feit dat de hersenen van een autist anders werken of ontwikkeld zijn dan die van een 'normaal' persoon. Then again, werken al onze hersenen niet net ietsje anders dan die van een ander?
  † In Memoriam † dinsdag 8 maart 2011 @ 22:11:17 #21
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_93837482
Sowieso is iedereen "ziek" en "gezond" in zijn kop. Iedereen heeft wel iets van elke ziekte zowat in min of meerdere mate. Je krijgt een label als symptomen bij jou sterker zijn dan bij anderen.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:24:12 #22
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93838466
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:44 schreef Electrocute het volgende:

Ik ken echter ook genoeg mensen bij wie hun label al ter sprake komt bij een eerste kennismaking, als een soort van unique selling point. ADHD bijvoorbeeld lijkt soms wel hip te zijn. Dus bij wie leg je dan de schuld als het gaat om mensen met een dergelijk label 'ziek' noemen? Bij 'de maatschappij', of bij de mensen die graag benadrukken dat er iets mis met ze is?

Maar maken zij zichzelf ziek? Doet een homo die zijn geaardheid vermeld dat? Hem noemen we niet ziek.
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar wanneer ben je dan wel ziek?

Is depressie een ziekte, of is dat gewoon hoe iemand is? En borderline dan? Bipolaire stoornis? Die mensen hebben het zwaarder dan menig ander persoon om gelukkig te zijn. Het gevaar is wel dat ze hun stoornis als een excuus gaan gebruiken wanneer ze het als 'label' krijgen. Maar als dit stoornissen zijn, of abnormaliteiten, dan behoort autisme daar ook toe, wat meer is dan enkel verlegen of introvert zijn. Er zijn autisten die prima functioneren en ook die dat niet doen.

Maar het is een feit dat de hersenen van een autist anders werken of ontwikkeld zijn dan die van een 'normaal' persoon. Then again, werken al onze hersenen niet net ietsje anders dan die van een ander?
Lastig. Het ligt eraan hoeveel last een persoon ervan heeft.

Maar het kan ook de andere kant op werken. Vroeger toen homoseksualiteit nog 'een ziekte' heette hadden de 'patiënten' er ook veel meer last van. Juist omdat de maatschappij ze als 'ziek' behandelde. Ze werden niet geaccepteerd.

Daarom denk ik dat autisme uit de DSM halen een sterk signaal kan zijn.Meer acceptatie, en minder last.

[ Bericht 10% gewijzigd door Rubber_Johnny op 08-03-2011 22:35:49 ]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:35:17 #23
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93839249
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:19 schreef schaal_9 het volgende:

Ik geloof niet dat autisten het tegenwoordig gemakkelijker hebben. Van werknemers wordt veel meer gevraagd dan in vroeger tijden, met name zachte vaardigheden. En juist mensen met autisme hebben daar over het algemeen moeite mee.
Als vrouwen in een bedrijf niet tegen de haantjes cultuur kunnen, hebben ze dan een gebrek aan 'haantjes-vaardigheden'? En wat moet dan veranderen. De vrouw of de bedrijfscultuur?
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:07 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Klopt, velen leggen er sterk de nadruk op, voelen zich trots op hun anders-zijn. Op een bekend Asperger-forum kunnen ze zich heel goed achter hun diagnose verschuilen. Ze noemen zichzelf Aspies. En nee, met ‘een Asperger kan sowieso wel 2 dagen van 4 uur werken’ moet je niet aankomen. Ik kreeg een gordel van kritiek over me heen :')

Ik kan het me helemaal voorstellen, dat je zo niet gezien wil worden en gewoon zo normaal mogelijk wil leven :)
Ik denk dat het voor een deel ook angst is. Als je sociaal niet al te denderend bent boezemen sociale situaties je angst in. Straks doe ik iets doms.. staks lachen ze me uit, en dan heb ik het niet eens door..

Als een meneer met witte jas je dan ook nog vertelt dat je altijd een sociaal onhandige blunderkont zult blijven wordt je angst nog eens fijn bevestigd. Wat zeg ik, het wordt in steen geslagen.

En dan heb je daar de grotemensenwereld: De arbeidsmarkt. Waar teamwork heilig is maar waar het tevens ieder voor zich is, waarin politieke spelletjes gespeeld worden, die de naam heeft keihard en zakelijk te zijn, waar je fijn op van alles en nog wat wordt afgerekend, en geacht wordt daar mee om te kunnen gaan...

Geen wonder dat veel autisten doodsbang zijn voor een mislukking in wat zij zien als een groot mijnenveld.
pi_93839278
quote:
Lastig. Het ligt eraan hoeveel last een persoon ervan heeft. Maar het kan ook de ander kant op werken.

Vroeger toen homoseksualiteit nog 'een ziekte' heette hadden de 'patiënten' er ook veel meer last van. Juist omdat de maatschappij ze als 'ziek' behandelde. Ze werden niet geaccepteerd. Daarom denk ik dat autisme uit de DSM halen een sterk singaal kan zijn.
Ik denk dat homo's het nu makkelijker hebben omdat het meer geaccepteerd wordt. Ik weet niet of autisten momenteel niet geaccepteerd worden, maar misschien heeft het vooral te maken met zelfacceptatie. :Y

Maar je bent dus enkel ziek als je er zelf veel last van hebt? Maar waarom dan wel en niet in lichtere mate, terwijl het beide gaat om een afwijkende persoonlijkheid. Bij psychoses en wanen is het duidelijk dat een persoon ziek is. Ook bij paranoïde schizofrenie. Waarom? Omdat de hersenen van die personen niet normaal functioneren.

Ik denk wel dat het heel lastig te bepalen is wanneer hersenen nog volgens onze standaard 'normaal' functioneren of wanneer iemand afwijkend functioneert. Sommige mensen hebben eerst de diagnose borderline, leren er beter mee omgaan, waarna ze nog enkel borderline trekken kennen. Maar ze reageren nog wel hetzelfde op prikkels als een borderliner. Is iemand met borderline trekken dan dus niet ziek meer? Misschien is het anders met persoonlijkheidsstoornissen...ik vind het lastig.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:36:57 #25
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93839364
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik denk dat homo's het nu makkelijker hebben omdat het meer geaccepteerd wordt. Ik weet niet of autisten momenteel niet geaccepteerd worden, maar misschien heeft het vooral te maken met zelfacceptatie.

Ik denk dus dat het niet langer tot ziek verklaren een essentiële stap in de acceptatie is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')