De Ierse politiek wordt al sinds de jaren '30 gedomineerd door twee partijen, Fianna Fáil en Fine Gael.quote:De Ieren gaan vrijdag naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Dat de regerende Fianna Fáil gaat verliezen lijdt weinig twijfel. Er wordt zelfs rekening mee gehouden dat de partij die de Ierse politiek bijna tachtig jaar heeft overheerst wordt verpletterd. De oppositiepartij Fine Gael staat te boek als de gedoodverfde winnaar.
Het economische wonder dat zich jarenlang in Ierland voltrok is snel omgeslagen in een ramp en het is niet verwonderlijk dat kiezers de regerende partij daarvan de schuld geven. Het land zag zich eind vorig jaar gedwongen een noodlening van 67,5 miljard euro te accepteren van het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Unie. Het begrotingstekort van het land bedroeg vorig jaar 85 miljard euro, een naoorlogs Europees record. Het tekort werd voor een groot deel veroorzaakt door een reddingsoperatie voor vijf Ierse banken.
Nee, je hebt gelijkquote:
Volgens mij valt dat erg tegen in Ierland. Ze hebben daar te maken met een ingestorte vastgoedsector, en enorm gestegen werkeloosheid en een voornamelijk jongere bevolking die naar het vaste land vertrekt op zoek naar werk. Daarbij hebben ze ook nog eens een begrotingstekort van meer dan 30%. Wat wel gedekt wordt door het noodfonds, maar die nationalistische Ieren staan volgens mij niet te springen om die Europese afhankelijkheid.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 11:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk
Ik denk dat de kredietcrisis financieel een beetje over lijkt (het gaat toch weer goed met de economie?) maar dat de politieke bijltjesdag er nog moet komen. En niet allen Ierland.
Ik denk dat iedereen dat hadquote:
Geen wonder dat ze in de huidige situatie zitten dus, gebrek aan duidelijk rechts.quote:Zowel Fine Gael als Fianna Fáil zijn lastig in te delen op de links/rechts-schaal. Beide partijen hebben omvangrijke linker- en rechtervleugels, en overlappen elkaar behoorlijk qua standpunten.
Och, ik had zelf op de FP dat grapje ook al gemaakt.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:13 schreef kingmob het volgende:
maar idd beetje klote na zo'n uitgebreide OP
Jij hoopt dat de Verenigde Staten van Europa worden opgericht?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:42 schreef Holograph het volgende:
Ik hoop dat ze op Sinn Féin stemmen, en dat dan het scenario van 'Het jaar dat de euro valt' ook uitkomt.
Dat was toch het scenario dat de Euro zou vallen? In ieder geval gunnen de Europese lidstaten elkaar niks. Kijk naar het Europees parlement. Ze verhuizen elke maand naar Straatsburg omdat Frankrijk het België niet gunt dat daar alle besluiten worden genomen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij hoopt dat de Verenigde Staten van Europa worden opgericht?
In 'Het jaar dat de Euro valt' brak eerst overal de pleuris uit waarna de boel werd gered door een massale machtsoverdracht naar Brussel en de oprichting van de Verenigde Staten van Europa. De euro viel niet, maar werd juist steviger omarmd. Nooit geweten dat jij zo'n Eurofiel bent.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:54 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat was toch het scenario dat de Euro zou vallen? In ieder geval gunnen de Europese lidstaten elkaar niks. Kijk naar het Europees parlement. Ze verhuizen elke maand naar Straatsburg omdat Frankrijk het België niet gunt dat daar alle besluiten worden genomen.
Wanneer dat gebeurd verhuis ik naar de Verenigde Staten of Australië, ik weiger in een Verenigde Staten van Europa te leven, pertinent.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In 'Het jaar dat de Euro valt' brak eerst overal de pleuris uit waarna de boel werd gered door een massale machtsoverdracht naar Brussel en de oprichting van de Verenigde Staten van Europa. De euro viel niet, maar werd juist steviger omarmd. Nooit geweten dat jij zo'n Eurofiel bent.
Waarom? Jij als rechtgeaarde republikein zou zie toch moeten kunnen vinden in een federaal Europa met sterke macht in de deelstaten...quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wanneer dat gebeurd verhuis ik naar de Verenigde Staten of Australië, ik weiger in een Verenigde Staten van Europa te leven, pertinent.
Dan hoop ik dat de VSE snel gestalte krijgt. Weer een rechtse stem minder.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:06 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wanneer dat gebeurd verhuis ik naar de Verenigde Staten of Australië, ik weiger in een Verenigde Staten van Europa te leven, pertinent.
In ieder land en staat buiten Europa, ja.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:09 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Waarom? Jij als rechtgeaarde republikein zou zie toch moeten kunnen vinden in een federaal Europa met sterke macht in de deelstaten...
Beste tijd van m'n leven gehad als emigrant daar.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de VSE snel gestalte krijgt. Weer een rechtse stem minder.
Overigens voel ik niks voor Australie. Mijn tante woont daar en die heeft last van nattigheid en gevaarlijke dieren.
Vanwaar die zelfhaat?quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
In ieder land en staat buiten Europa, ja.
Zelfpreservatie, Europa is niet geschikt voor het opgeven van individuele waarden, cultuur en geschiedenis. Al helemaal niet om een monster van een Brussel te creëren. Ik wil niet leven onder een blauwe banier met sterren, ik wil onder Oranje-blanje-bleu leven, en niet meer en niet minder.quote:
Ik begin mij steeds meer Europeaan te voelen. En als ik zie wat voor idioten hier de regering vormen, dan verlang ik wanhopig naar een Europees staatsbestel.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zelfpreservatie, Europa is niet geschikt voor het opgeven van individuele waarden, cultuur en geschiedenis. Al helemaal niet om een monster van een Brussel te creëren. Ik wil niet leven onder een blauwe banier met sterren, ik wil onder Oranje-blanje-bleu leven, en niet meer en niet minder.
Nee, ik ben Nederlander. Ik hou van kaas, ik hou van Oranje, ik heb klompen in de kast, hou van rookworst en zing uit volle borst het volkslied mee en hou van het Koningshuis. Ik ben geen Belg, geen Duitser, geen Pool en ook geen Roemeen, ik hoef ze dus ook niet als mijn bestuurder of vertegenwoordiger in een ver onbereikbaar klote parlement waar hun bazen ook nog eens onverkiesbaar zijn.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik begin mij steeds meer Europeaan te voelen. En als ik zie wat voor idioten hier de regering vormen, dan verlang ik wanhopig naar een Europees staatsbestel.
Rustig man. Het feit dat er een VSE wordt gesticht betekent niet dat we van de een op de andere dag een compleet ander volk zijn. Je mag nog steeds kaas vreten, het volkslied zingen en een klomp op je hoofd dragen. We hebben enkel een groot deel van onze overheidstraken overgedragen aan Brussel.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nee, ik ben Nederlander. Ik hou van kaas, ik hou van Oranje, ik heb klompen in de kast, hou van rookworst en zing uit volle borst het volkslied mee en hou van het Koningshuis. Ik ben geen Belg, geen Duitser, geen Pool en ook geen Roemeen, ik hoef ze dus ook niet als mijn bestuurder of vertegenwoordiger in een ver onbereikbaar klote parlement waar hun bazen ook nog eens onverkiesbaar zijn.
Europa komt daar met haar vuige klauwen aan, en alles buiten economische samenwerking is dus een verkrachting van waar we met z'n allen eeuwen naar gestreefd hebben, ik moet er niks, maar dan ook niks van hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |