abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:10:48 #201
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92917749
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 14:55 schreef Xa1pt het volgende:
Ah, de bekende stokpaardjes worden weer van stal gehaald. :O
Maar gelukkig geef jij wel een lekker inhoudelijke reactie!

...

Oh wacht.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:16:22 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92917935
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 14:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Hobby's vergelijken met geloof.
Mijn gitaar bestaat wél, dus idd een slechte vergelijking. Gitaristen zouden extra rechten moeten hebben!

- Een wet tegen belediging van gitaren en gitaarmuziek
- Een verplichte gitaardag
- Vrijheid van spelen en gitaar-scholen
- Belastingkorting voor gitaristen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:21:20 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92918104
quote:
2s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Omdat mensen niet met die vrijheden om kunnen gaan.
Vooral politici en bedrijven hebben daar moeite mee. :Y
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:26:35 #204
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92918277
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 15:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Mijn gitaar bestaat wél, dus idd een slechte vergelijking. Gitaristen zouden extra rechten moeten hebben!

- Een wet tegen belediging van gitaren en gitaarmuziek
- Een verplichte gitaardag
- Vrijheid van spelen en gitaar-scholen
- Belastingkorting voor gitaristen.
Ghe. Zal je zien dat de Fender- en Gibsonfans elkaar vervolgens de hersens gaan inslaan, dat het Fenderkamp middels een schier eindeloze reeks schisma's uiteenvalt in de Stratocaster-, Telecaster, Jaguar- en Jazzmasteraanhangers, etcetera etcetara... :)
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:29:57 #205
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92918402
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 15:26 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ghe. Zal je zien dat de Fender- en Gibsonfans elkaar vervolgens de hersens gaan inslaan, dat het Fenderkamp middels een schier eindeloze reeks schisma's uiteenvalt in de Stratocaster-, Telecaster, Jaguar- en Jazzmasteraanhangers, etcetera etcetara... :)
En de Ibanez-Umma grijpt dan de macht! :o
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:33:07 #206
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92918509
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 15:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]En de Ibanez-Umma grijpt dan de macht! :o
Waarna alle Squires en Epiphones als valse profeten verbrand zullen worden. :)

(We moeten er nu alleen nog wel even snel een of ander absurdistisch onzichtbaar fabeldier bij verzinnen. Dan heeft Xa1pt tenminste automatisch diep respect voor onze overtuigingen, anders niet.)
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:44:03 #207
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_92918939
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 15:33 schreef Telecaster het volgende:
(We moeten er nu alleen nog wel even snel een of ander absurdistisch onzichtbaar fabeldier bij verzinnen.
De Rastafari deden daar ook niet moeilijk over. :{w

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:45:03 #208
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92918967
quote:
7s.gif Op donderdag 17 februari 2011 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
De Rastafari deden daar ook niet moeilijk over. :{w
Toegegeven, daar is tenminste nog wat puike muziek uit voortgekomen.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  donderdag 17 februari 2011 @ 15:51:15 #209
335101 Ille_Kommunikaassie
Fucked up & Out of place
pi_92919181
quote:
2s.gif Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Omdat mensen niet met die vrijheden om kunnen gaan.
Nee, mensen als Balkenende moeten dat voor mij beslissen zeker :D

Ga heen.

Ik snap best dat niet alles kan, maar andermans moraal heb lak aan tenzij er normaal gepraat en geluisterd kan worden. Gek genoeg hebben veel fatsoensrakkers een broertje dood aan andere meningen.
Haten is blaten...
  donderdag 17 februari 2011 @ 16:03:04 #210
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_92919656
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 14:53 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Maar die betalen daar tenminste nog belasting voor.
Niet overal....... :s)
pi_92940083
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 14:54 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Ik kan me niet herinneren dat recentelijk in naam van een hond een toneelstuk is verboden, een cartoonist met veel machtsvertoon van z'n bed is gelicht, of cineasten ritueel zijn geslacht.
Wel mensen gedood.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:P
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:05:01 #212
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_92943283
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 10:59 schreef Devion het volgende:
Eerste Godwin is weer gevallen.....
Nee, dat is helemaal geen Godwin. Er was iemand die van mening was dat het Christendom en Jodendom "verlicht" was tegenover de Islam. Ik geef alleen maar enkele geschiedkundige feiten dat wij als westerse wereld nog lang niet zo "verlicht" zijn als men schijnt te denken. Het is slechts twee generaties terug gebeurd, en gezien wat we hebben laten gebeuren in Joegoslavië, kan ik nou niet zeggen dat de huidige generatie ook zo "verlicht" is als sommigen beweren.

Verder: Je hoef ook niet bij elk vergelijk met de geschiedenis van 1933 - 1945 meteen met "Godwin" te gooien. Alsof je met dat ene woord de discussie kunt bezegelen, en niet meer hoeft te onderbouwen. Want kijk: Godwin. Nu hoeft het niet meer. :)

Eerste Godwin is weer gevallen.....

quote:
Hier krijg je geen Kalashnikov tegen je hoofd als je overspel pleegt.
Dat zegt iets over de wetgeving van andere, verre landen. Het zegt niets over de status van moslims in Nederland bijvoorbeeld. Er zal vast een en ander gebeuren, maar daar hebben we in Nederland wetten voor, en dus worden op dergelijke personen gewoon het strafrecht toegepast.

Maar van de 200 moorden die jaarlijks gepleegd worden in Nederland zijn er heel wat meer die te maken hebben met drugs, afpersingen, afrekeningen, en andere - redelijk westerse - zaken, dan met moslims die een pistool trekken wegens overspel. Er zullen best wat moslims tussen zitten die moorden plegen, maar de redevoering is niet zoals jij die hierboven aangeeft, en hebben zeker niet te maken met Islam-specifieke zaken.

Ik vind het ook een slechte vergelijking verder, en het gebeurd te vaak: landen als Saudie-Arabie of Iran worden er bij gehaald, en vervolgens worden deze landen gebruikt om aan te geven hoe slecht moslims zijn en de islam is.

Beperk je voortaan tot Nederland, daar gaat het immers over. Dat de allochtone bevolking in Nederland (moslims en niet-moslims) een stuk crimineler is dan de autochtone, staat buiten kijf en keihard vast. Maar dat moslims in Nederland zich op grote schaal zouden bezig houden met mensonterende praktijken uit het midden-oosten, is gewoon klinkklare onzin.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:08:34 #213
8369 speknek
Another day another slay
pi_92943541
Als je niet denkt dat het Christendom verlicht is tov de Islam dan heb je je hersens echt ingeruild voor een strontberg.

Dat laat uiteraard onverlet dat atheisme >> alles.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_92943652
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:08 schreef speknek het volgende:
Als je niet denkt dat het Christendom verlicht is tov de Islam dan heb je je hersens echt ingeruild voor een strontberg.

Dat laat uiteraard onverlet dat atheisme >> alles.
niet zo'n verlichte stellingname van je... maar dat is per definitie bij het type 'verlichters' uit vreemdelingenhaat
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:14:42 #215
8369 speknek
Another day another slay
pi_92943936
I am rubber you are glue.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:17:18 #216
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_92944109
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:08 schreef speknek het volgende:
Als je niet denkt dat het Christendom verlicht is tov de Islam dan heb je je hersens echt ingeruild voor een strontberg.
Leg uit.

Onze westerse oosterburen gedroegen zich 70+ jaar geleden nog als enorme beesten, en of ze dat nu vanuit het Christendom of vanuit Atheisme deden kan me weinig boeien eigenlijk..... een land waaruit ook destijds al de beste kwaliteit werktuigbouw, prachtige architectuur, geleerden zoals Einstein, wist binnen 10 jaar te veranderen van een land dat respect genoot in vrijwel geheel Europa, naar een land dat zich vergreep aan 6 miljoenen onschuldigen, en ze op beestachtige wijze afslachtte.

Of hebben we als westerse superieuren echt geleerd van die geschiedenis, en zijn we in 70 jaar echt zo "verlicht" geraakt? Overigens hadden ze het destijds ook al over een "superieure cultuur" trouwens, maar dat terzijde.

Nee, wij zijn niet zo verlicht als je denkt. Ga het aantal moslima's maar eens tellen in een "blijf van mijn lijf" huis.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 17 februari 2011 @ 23:24:49 #217
8369 speknek
Another day another slay
pi_92944616
Tegelijkertijd deden de Japanners hetzelfde in het Oosten. China en Rusland deden het bij zichzelf. In Congo deed iedereen het bij elkaar. In Darfur waren het weer de moslims. Oorlog is van alle tijden, ze zijn in Duitsland alleen een stuk efficienter geweest, juist omdat ze zo ontwikkeld waren (en vergassing werd gezien als een 'humane' beeindiging van het probleem).

Ik heb nooit gezegd dat we zo verlicht zijn, ik zei dat het Christendom verlichter was. En dat zie je in alles, van de theologie, de filosofie, de wetenschap, de architectuur, de kunsten, het humanisme, hulpverlening enzovoorts enzovoorts.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_92953200
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:17 schreef maartena het volgende:

[..]

Leg uit.

Onze westerse oosterburen gedroegen zich 70+ jaar geleden nog als enorme beesten, en of ze dat nu vanuit het Christendom of vanuit Atheisme deden kan me weinig boeien eigenlijk..... een land waaruit ook destijds al de beste kwaliteit werktuigbouw, prachtige architectuur, geleerden zoals Einstein, wist binnen 10 jaar te veranderen van een land dat respect genoot in vrijwel geheel Europa, naar een land dat zich vergreep aan 6 miljoenen onschuldigen, en ze op beestachtige wijze afslachtte.
Iets meer dan 6 miljoen he, je vergeet bijvoorbeeld de Roma/Sinti, homosexuelen, gehandicapten, politieke tegenstanders, andersdenkenden, enz.
pi_92953257
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 23:24 schreef speknek het volgende:
Tegelijkertijd deden de Japanners hetzelfde in het Oosten. China en Rusland deden het bij zichzelf. In Congo deed iedereen het bij elkaar. In Darfur waren het weer de moslims. Oorlog is van alle tijden, ze zijn in Duitsland alleen een stuk efficienter geweest, juist omdat ze zo ontwikkeld waren (en vergassing werd gezien als een 'humane' beeindiging van het probleem).
Er zit wel een verschil tussen oorlog en genocide (hoe barbaars oorlog zelf ook is). Daarnaast vind ik het hebben van efficiëntere manieren om mensen om te brengen nou niet bepaald een goed voorbeeld van "verlichter" zijn.
pi_92953726
Ik had laatst een gesprek met een aantal allochtonen over Nederland, maar het viel me toch wel op dat deze mensen ook totaal niet kunnen aarden in een pluriforme samenleving zonder te vervallen... in eenzelfde misantropie (alleen dan 180o gedraaid) als menige PVV-aanhanger... Het is weliswaar zo dat zij iig nog kunnen schuilen achter het feit dat ze in feite totaal niet weten hoe onze samenleving werkt, dat kunnen PVV-aanhangers in principe niet, maar dat maakt het wmb niet minder fnuikend. Zit je hier op Fok! de boel een beetje te verdedigen voor de pluriforme zaak, zodat ook anderen (zoals die allochtonen er kunnen leven), blijkt dat ze Nederland als een dictatuur zien, alles beter is in hun eigen land (dat volgens hen geen dictatuur is) en Nederlanders alleen maar domme achterelkaar lopende schapen te vinden, die ook nog eens slap zijn en eigenlijk geen knip voor de neus waard...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 18-02-2011 09:30:22 ]
I´m back.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 09:54:28 #221
8369 speknek
Another day another slay
pi_92954872
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 08:31 schreef morg78 het volgende:

[..]

Er zit wel een verschil tussen oorlog en genocide (hoe barbaars oorlog zelf ook is). Daarnaast vind ik het hebben van efficiëntere manieren om mensen om te brengen nou niet bepaald een goed voorbeeld van "verlichter" zijn.
ik gaf dan ook enkel voorbeelden van genocides. En verlichting houdt rationaliteit en abstractieniveau in. Ook humaniteit natuurlijk, maar het ging me dan ook om de manier van ombrengen, niet de daad op zich.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 10:00:20 #222
8369 speknek
Another day another slay
pi_92955039
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 09:02 schreef Ryan3 het volgende:
Ik had laatst een gesprek met een aantal allochtonen over Nederland, maar het viel me toch wel op dat deze mensen ook totaal niet kunnen aarden in een pluriforme samenleving zonder te vervallen... in eenzelfde misantropie (alleen dan 180o gedraaid) als menige PVV-aanhanger... Het is weliswaar zo dat zij iig nog kunnen schuilen achter het feit dat ze in feite totaal niet weten hoe onze samenleving werkt, dat kunnen PVV-aanhangers in principe niet, maar dat maakt het wmb niet minder fnuikend. Zit je hier op Fok! de boel een beetje te verdedigen voor de pluriforme zaak, zodat ook anderen (zoals die allochtonen er kunnen leven), blijkt dat ze Nederland als een dictatuur zien, alles beter is in hun eigen land (dat volgens hen geen dictatuur is) en Nederlanders alleen maar domme achterelkaar lopende schapen te vinden, die ook nog eens slap zijn en eigenlijk geen knip voor de neus waard...
Waarom zouden ze dan ook Nederlander worden? De gemiddelde Nederlander luistert naar Frans Bauer en stemt PVV. Vertel me nog wat over je prachtige thuisland. Oh hoe fascinerend.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_92955472
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 10:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dan ook Nederlander worden? De gemiddelde Nederlander luistert naar Frans Bauer en stemt PVV. Vertel me nog wat over je prachtige thuisland. Oh hoe fascinerend.
Nee, ik bedoel niet dat ze Nederlander moeten zijn, laat staan accorderen aan het plaatje dat jou voor ogen staat mbt de gemiddelde Nederlander, maar dat zij zich nooit of te nimmer thuis zullen voelen in een Nederland dat pluriformiteit voorstaat, sterker nog ze begrijpen niet eens waar je het dan overhebt. Zij (dus die lui die ik sprak) spreken slechts in vaststaande zekerheden (twijfel kennen zij niet) en die zekerheden komen niet overeen met die van mij als zijnde iemand die geïnteresseerd is in epistemologie (ik bedoel ik denk bijvoorbeeld niet dat al ons morele handelen bepaald kan worden door 1 bepaald boek, daaromtrent komt meer bij kijken) en last but not least zo'n beetje alles in en aan Nederland en aan Nederlanders wordt... dus wel heel erg negatief omschreven als het ware.
Als alle moslims zo zijn, schrijf dan een liberale-democratie in de Maghreb en het Midden-Oosten ook maar op je buik...
Wrs zullen ze niet allemaal zo zijn toch. Hoop ik althans.
Dat soort gesprekjes zijn wel een cultuurshock iig voor mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 18-02-2011 10:25:53 ]
I´m back.
pi_92956184
Dit artikel is een mooie aanvulling op dit onderwerp en het komt grotendeels overeen met hetgeen ik de laatste dagen hier heb betoogd:

quote:
Inburgering antwoord op falen multiculturalisme

Merkel, Cameron en Sarkozy verwoorden alvast onze mening, wanneer zij vaststellen dat de “doctrine van het staatsmulticulturalisme” gefaald heeft. Participeren aan onze samenleving kan niet zonder de publieke cultuur te delen waarop ze rust, schrijven minister Geert Bourgeois en Ceylan Kara van de Federatie van Zelforganisaties in een opiniestuk.

Na bondskanselier Angela Merkel van Duitsland en de Britse eerste minister David Cameron, heeft nu ook president Nicolas Sarkozy het multiculturalisme in Europa een mislukking genoemd. In De Standaard van 8 februari vroeg Rik Pinxten (hoogleraar Culturele antropologie, Universiteit Gent) zich af in wiens naam Cameron en Merkel – en dus nu ook Sarkozy - spreken. De drie staatsleiders verwoorden alvast onze mening, wanneer zij vaststellen dat de “doctrine van het staatsmulticulturalisme” (Cameron) gefaald heeft.

Voor een goed begrip willen wij er vooraf op wijzen, dat de feitelijke aanwezigheid van verschillende culturen in onze samenleving geen multiculturalisme is (zoals Rik Pinxten schreef), maar multiculturaliteit. Die culturele pluraliteit is niet terug te draaien en kan een verrijking zijn.

Multiculturalisme staat voor de beleidslijn die in tal van Europese landen en ook bij ons is gevolgd. Het is een aanpak die er vrede meeneemt – of aanmoedigt – dat die verschillende culturen gewoon naast elkaar bestaan, als gesegregeerde gemeenschappen, in plaats van – om het met Sarkozy te zeggen – “te versmelten in een enkele gemeenschap”. Een dergelijke samenleving willen wij niet – en willen ook Angela Merkel, David Cameron en Nicolas Sarkozy niet.

Ook Vlaanderen heeft na de Tweede Wereldoorlog buitenlandse arbeidskrachten naar hier gehaald, aanvankelijk uit West-Europa (Italië, Spanje, Griekenland), vanaf de jaren 1960 ook en steeds meer uit niet-West-Europese landen, meer bepaald Turkije en Marokko. Men noemde ze “gastarbeiders” en dacht dat ze na verloop van tijd met hun gezin naar hun land zouden terugkeren. Maar ze bleven hier en ze kregen kinderen en kleinkinderen die hier opgroeiden. En wij – autochtonen en allochtonen – wij leefden naast en langs elkaar, in plaats van met en bij elkaar. Het beleid nam weinig of geen initiatieven om dat “leven naast elkaar” om te zetten in “leven met elkaar”, in “samen-leven”.

Hebben migranten dan niet het recht hun eigen cultuur te behouden? Rik Pinxten maakt in zijn bijdrage voor De Standaard de manke vergelijking tussen een (Vlaamse) toerist die in een exotisch land aanspraak maakt op zijn biefstuk-friet, en een vreemdeling die zich permanent in ons land vestigt. Natuurlijk zou het de toerist sieren als hij zich op reis meer openstelt voor een andere (eet)cultuur. Natuurlijk mag de migrant zijn variant van onze biefstuk-friet eten. Maar eigenlijk gaat het om iets anders.

Migranten hoeven hun cultuur, identiteit en verleden niet achter te laten aan de grens. Mensen die hier hun toekomst willen uitbouwen, moeten wél actief deelnemen aan onze samenleving en hun competenties optimaal gebruiken om ze mee vorm te geven.

Participeren aan onze samenleving kan niet zonder de publieke cultuur te delen waarop ze rust. Onder publieke cultuur verstaan wij het geheel van (geschreven en ongeschreven) normen en waarden die onze samenleving ordenen en onze omgang met elkaar leiden. Onze publieke cultuur is geen statisch gegeven. De diverse private culturen hebben er invloed op en kunnen haar verrijken. Maar aan de grondslagen ervan kan niet worden getornd. Die grondslagen zijn: democratie, rechtsstatelijkheid, vrije meningsuiting, vrijheid van godsdienst, scheiding van kerk en staat, gelijkheid van man en vrouw, gelijke rechten ongeacht ras, geslacht, seksuele geaardheid, enzovoort.

Deze verworvenheden kunnen wij niet prijsgeven en moeten wij krachtig verdedigen - in de woorden van Cameron: “We need a much more active, muscular liberalism”. Het zijn die verworvenheden die migranten gelijke kansen geven, die garant staan voor gelijke rechten en gelijke plichten voor iedereen.

Deelname aan de publieke cultuur begint met communicatie. Uit de bereidheid en de wil te communiceren, volgt de noodzaak en de plicht de omgangstaal van het land te leren. Autochtonen en allochtonen kunnen maar met elkaar leven, wanneer ze dezelfde taal spreken. Onze omgangstaal is Nederlands. Wie in Vlaanderen woont en geen Nederlands kent, blijft een vreemde en ontneemt zichzelf kansen. Taalkennis is bovendien de sleutel die de poort opent naar onderwijs en arbeidsmarkt, naar verenigingen en sportclubs, naar participatie aan samenleving en democratie.

Deelname van migranten aan onze publieke cultuur verplicht de ontvangende samenleving open te staan voor nieuwkomers. Invloeden van private culturen op de publieke cultuur confronteren haar met nieuwe uitdagingen. Dat kan spanningen en conflicten veroorzaken, en het vraagt inspanningen van zowel de migrant als van de ontvangende samenleving om die uitdagingen het hoofd te bieden.

Daarom voert de Vlaamse overheid een krachtig inburgeringsbeleid. Ze biedt nieuwkomers een gratis vormings- en begeleidingstraject aan en verplicht ze om dat te doorlopen (oudkomers krijgen de kans om het volgen). Het bestaat uit basiskennis van het Nederlands en maatschappelijke oriëntatie. Het aantal inburgeraars stijgt van jaar tot jaar; in 2010 waren het er 18.608.

Met dat inburgeringsbeleid zijn we op de goede weg. Het inburgeringstraject is echter maar een eerste stap naar inschakeling in onze samenleving. Inburgering gebeurt immers niet alleen in het leslokaal, maar ook – vooral – op de werkvloer, in de straat, de buurt, de wijk, het dorp, de gemeente, de stad... Daar kunnen autochtone en allochtone Vlamingen elkaar ontmoeten en met elkaar in contact komen. Zulke contacten zijn van onschatbare waarde voor de inburgering van nieuwe Vlamingen in onze samenleving. Inburgering is een zaak van overheid en nieuwkomer. Daarmee houdt het echter niet op. Als “ontvangende samenleving” zijn we het aan nieuwkomers verplicht om ook nadien actief mee te werken aan hun integratie. Dat is ons antwoord op de mislukte aanpak van het multiculturalisme. Bron
Wanneer migranten de wil hebben en de keuze maken zich hier permanent te vestigen is de enige manier succes van hun leven te maken volledige deelname aan de samenleving door de taal te leren, opleiding te volgen of te werken.
Ik vind dit belangrijker dan dat nieuwkomers een bepaalde test afleggen, maar wanneer het besluit ten gunste van de migrant valt en het Nederlanderschap (of ieder andere nationaliteit) wordt verkregen is dat een bijzonder moment van een nieuw begin.

Natuurlijk wordt er een soort homogenisering bewerkstelligd, omdat de invloed van de cultuur op nieuwkomers nu eenmaal groot en dwingend is. Cultuur is echter niet statisch of niet beïnvloedbaar en de (culturele) achtergrond en het verleden van de migranten uit de diverse exotische landen is hun bagage en maakt hen de unieke individuen die zij zijn.
Niet de homogenisering, dus het aanleren van de taal, het overnemen van culturele gewoonten of deelname aan de samenleving door bijvoorbeeld een baan, zorgt voor problemen, maar het overdreven etiketjes plakken op allochtonen en autochtonen.
Het gebruiken van het woord 'cultuur' in meervoud geeft de werkelijkheid statischer weer dan deze is. Dit zorgt juist voor polarisering.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_92956612
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 10:40 schreef damian5700 het volgende:
Dit artikel is een mooie aanvulling op dit onderwerp en het komt grotendeels overeen met hetgeen ik de laatste dagen hier heb betoogd:

[..]

Wanneer migranten de wil hebben en de keuze maken zich hier permanent te vestigen is de enige manier succes van hun leven te maken volledige deelname aan de samenleving door de taal te leren, opleiding te volgen of te werken.
Ik vind dit belangrijker dan dat nieuwkomers een bepaalde test afleggen, maar wanneer het besluit ten gunste van de migrant valt en het Nederlanderschap (of ieder andere nationaliteit) wordt verkregen is dat een bijzonder moment van een nieuw begin.

Natuurlijk wordt er een soort homogenisering bewerkstelligd, omdat de invloed van de cultuur op nieuwkomers nu eenmaal groot en dwingend is. Cultuur is echter niet statisch of niet beïnvloedbaar en de (culturele) achtergrond en het verleden van de migranten uit de diverse exotische landen is hun bagage en maakt hen de unieke individuen die zij zijn.
Niet de homogenisering, dus het aanleren van de taal, het overnemen van culturele gewoonten of deelname aan de samenleving door bijvoorbeeld een baan, zorgt voor problemen, maar het overdreven etiketjes plakken op allochtonen en autochtonen.
Het gebruiken van het woord 'cultuur' in meervoud geeft de werkelijkheid statischer weer dan deze is. Dit zorgt juist voor polarisering.
Nou ben ik het niet altijd met je eens, maar bovenstaande kan ik toch in ieder geval grotendeels onderschrijven. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')