abonnement Unibet Coolblue
pi_94764684
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

peak-oil SA *O*
  woensdag 30 maart 2011 @ 15:42:15 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94811408
quote:
Obama wants to curb U.S. oil imports by a third

WASHINGTON (Reuters) President Barack Obama will set an ambitious goal on Wednesday to cut oil imports by a third over 10 years, focusing on energy security amid high gasoline prices that could stall the U.S. economic recovery.

"He'll be laying out the goal ... that in a little over a decade from now we'll reduce the amount of oil we import from the rest of the world by about a third," a senior administration official told reporters.

Democrat Obama will lay out four areas to help reach his target of curbing U.S. dependence on foreign oil -- lifting domestic energy production, encouraging the use of more natural gas in vehicles like city buses, making cars and trucks more efficient, and encouraging biofuels.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 30 maart 2011 @ 15:54:16 #53
141482 Q.
JurassiQ
pi_94811868
quote:
Op woensdag 30 maart 2011 15:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als ze daar nou eens niet allemaal in van die halve vrachtwagens rond zouden rijden zou dat al heel wat schelen.
For great justice!
pi_94818240
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 15:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ze zullen wel moeten 8-)
pi_94818874
hehe, de prijs zal hen vanzelf wel dwingen ja :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:32:43 #56
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95072649
Going up... (Bloomberg: Asia Pac Tapis Crude Spot)



.. en Mexico binnen enkele jaren een olie-importeur ipv exporteur (nu nog #2 leverancier van de VS):

quote:
Mexico oil output slips

Pemex pumped 2.584 million bpd in January of this year, Reuters reported. Oil exports also fell last month to 1.234 million bpd, 14.4% less than a month earlier, Pemex said.

Mexican oil production fell by nearly a quarter from its 2004 peak to late 2009, raising the spectre that the country, a top crude supplier to the United States, could become a net oil importer before 2020.

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_95078257
Ah, de prijs. Het fundament van elke marktwerking.

De EIA heeft trouwens een puike nieuwe website opgezet. Voor de geïnteresseerde zeker waard om eens rond te neuzen: http://www.eia.doe.gov/countries/

[ Bericht 0% gewijzigd door waht op 05-04-2011 18:07:00 ]
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_95157923
quote:
'Olie boven de 130 dollar in 2011' Uitgegeven: 7 april 2011 09:27
Laatst gewijzigd: 7 april 2011 09:27

NEW YORK/LONDEN - Olieprijzen stijgen later dit jaar tot boven de 130 dollar per vat. Dat blijkt uit een peiling van persbureau Reuters onder 32 oliehandelaren. Een op de vijf rekent zelfs op een niveau van 150 dollar per vat.

© ThinkstockEen einde aan de onrust in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is voorlopig niet in zicht, zo luidt de consensus. Brentolie kwam deze week voor het eerst sinds 2008 boven de 120 dollar per vat uit.

Bij olieprijzen tussen de 130 en 150 dollar per vat gaan bij economen de alarmbellen af. ''Dat zou verwoestend zijn, zou ik denken'', aldus econoom Yelena Shulyatyeva van BNP Paribas. Haar groeiramingen zijn gebaseerd op 110 dollar per vat.

Economische gevolgen

Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Decision Economics valt in de Verenigde Staten de groei 0,5 tot 0,75 procentpunt lager uit bij een niveau van 130 dollar per vat. 's Werelds grootste economie groeit momenteel in een tempo van 2,5 tot 3 procent.
Ach ja vraag het aan anderen en dan kunnen die voorspellen dat de prijs naar de 80 dollar terug gaat, of vraag het aan BNW mensen en die zeggen dat het komend jaar naar de 500 dollar per vat gaat. Maar we gaan het zien aan het eidn van dit jaar.
  donderdag 7 april 2011 @ 10:21:58 #59
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95158397
Lang voordat de prijs $500 bereikt, vindt er weer 'demand destruction' (vraaguitval) plaats en zakt de prijs, net als eind 2008.

Misschien wordt de prijspiek wat hoger dan in 2008, omdat degenen met relatief weinig koopkracht de afgelopen jaren al uit de markt gedrukt werden en iedereen inmiddels hoge olieprijzen wat normaler is gaan vinden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_95158524
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:21 schreef Perrin het volgende:
Lang voordat de prijs $500 bereikt, vindt er weer 'demand destruction' (vraaguitval) plaats en zakt de prijs, net als eind 2008.

Misschien wordt de prijspiek wat hoger dan in 2008, omdat degenen met relatief weinig koopkracht de afgelopen jaren al uit de markt gedrukt werden en iedereen inmiddels hoge olieprijzen wat normaler is gaan vinden.
Zolang de vraag niet enorm afneemt, en de toevoer wel, zie ik geen reden om tot de $500 te komen.
  donderdag 7 april 2011 @ 10:26:35 #61
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95158551
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:25 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Zolang de vraag niet enorm afneemt, en de toevoer wel, zie ik geen reden om tot de $500 te komen.
Geen reden om niet tot de $500 te komen, bedoel je?

Teveel negatieven in 1 zin error :)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_95158669
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Geen reden om niet tot de $500 te komen, bedoel je?

Teveel negatieven in 1 zin error :)
Eh ja, dat :)
  donderdag 7 april 2011 @ 10:31:16 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95158710
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:29 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Eh ja, dat :)
Zonder enorme verdere devaluatie van de dollar zie ik dat prijspeil niet de komende tijd bereikt worden.

Lang daarvoor haken kopers al af, en neemt de vraag dus af. Deels omdat potentiele kopers een prijsafweging maken, deels omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben om net zoveel olie te kopen als voorheen en nog geld over te houden voor andere zaken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_95158813
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zonder enorme verdere devaluatie van de dollar zie ik dat prijspeil niet de komende tijd bereikt worden. Lang daarvoor haken kopers al af, en neemt de vraag dus af. Deels omdat potentiele kopers een prijsafweging maken, deels omdat ze simpelweg niet genoeg geld hebben.
Hoe kun je nou afhaken als je het wel nodig hebt? Ja goed, die $500 hoeft niet bereikt te worden, maar ben erg benieuwd hoe het dan voor die tijd gaat.
pi_95158836
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:21 schreef Perrin het volgende:
Lang voordat de prijs $500 bereikt, vindt er weer 'demand destruction' (vraaguitval) plaats en zakt de prijs, net als eind 2008.
Kwam het zakken van de prijs toendertijd door demand destruction omdat de prijs te hoog geworden was, of omdat er gewoon een complete crisis was en er gewoon geen olie meer nodig was omdat er een tijdelijk uitval van verschillende sectoren plaats vond.

Dat er een bepaald optimum is kan ik me voorstellen, maar die 500 had ik ook alleen maar opgeschreven om iets te schrijven wat BNW mensen zouden kunnen beweren.

Ik ben in ieder geval benieuwd tot welke hoogtes olie door kan stijgen voordat we overstappen naar duurzame/niet duurzame alternatieven.
pi_95158951
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kwam het zakken van de prijs toendertijd door demand destruction omdat de prijs te hoog geworden was, of omdat er gewoon een complete crisis was en er gewoon geen olie meer nodig was omdat er een tijdelijk uitval van verschillende sectoren plaats vond.

Dat er een bepaald optimum is kan ik me voorstellen, maar die 500 had ik ook alleen maar opgeschreven om iets te schrijven wat BNW mensen zouden kunnen beweren.

Ik ben in ieder geval benieuwd tot welke hoogtes olie door kan stijgen voordat we overstappen naar duurzame/niet duurzame alternatieven.
Ik ben vooral benieuwd of we dan nog op tijd zijn voor die overstap.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:03:00 #67
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95159736
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:

Kwam het zakken van de prijs toendertijd door demand destruction omdat de prijs te hoog geworden was, of omdat er gewoon een complete crisis was en er gewoon geen olie meer nodig was omdat er een tijdelijk uitval van verschillende sectoren plaats vond.
Wat is het verschil tussen de 2e optie (minder olie 'nodig' door recessie) en de 1e (demand destruction)?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:03:15 #68
141482 Q.
JurassiQ
pi_95159745
quote:
Op donderdag 7 april 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval benieuwd tot welke hoogtes olie door kan stijgen voordat we overstappen naar duurzame/niet duurzame alternatieven.
Dat overstappen is niet iets wat je met een druk op de knop doet hoor, zo'n transitieperiode kost vele decennia. En in de tussentijd hebben we toch betaalbare energie nodig. Vooral de transitieperiode gaat bijzonder onaangenaam worden...
For great justice!
pi_95159918
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:03 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen de 2e optie (minder olie 'nodig' door recessie) en de 1e (demand destruction)?
Het verschil is mijns inziens dat de 2e optie door extrene factoren veroorzaakt wordt, en de 1e door een te hoge prijs voor 1 grondstof. Maar dan komt de vraag wat is een te hoge prijs voor olie. Het vervoer in de wereld kan op dit moment niet zonder olie, er zijn geen stoom schepen/ auto's meer die we ook met kolen of hout zouden kunnen stoken.

Shell is trouwens druk bezig om op veel plaatsen GTL fabrieken te bouwen. Dus hiermee gaan ze wel wat van de terugvallende oliereserves opvangen.
pi_95159991
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:03 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat overstappen is niet iets wat je met een druk op de knop doet hoor, zo'n transitieperiode kost vele decennia. En in de tussentijd hebben we toch betaalbare energie nodig. Vooral de transitieperiode gaat bijzonder onaangenaam worden...
Niet zo negatief, toen we van hout naar kolen en vervolgens naar olie overstapten waren er ook geen onaangename periodes. Het zijn juist spannende tijden met veel nieuwe uitdagingen voor de mensheid.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:17:13 #71
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_95160233
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het zijn juist spannende tijden met veel nieuwe uitdagingen voor de mensheid.
Dat zeker :s)
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_95160272
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet zo negatief, toen we van hout naar kolen en vervolgens naar olie overstapten waren er ook geen onaangename periodes. Het zijn juist spannende tijden met veel nieuwe uitdagingen voor de mensheid.
Toen vonden we iets beters terwijl er nog genoeg van de voorganger was. Alternatieve bronnen zijn niet beter dan olie (sterker nog...). Ook is het toen heel geleidelijk gegaan, tientallen jaren, terwijl hout en kolen niet alsmaar duurder werden.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:20:46 #73
141482 Q.
JurassiQ
pi_95160349
quote:
Op donderdag 7 april 2011 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet zo negatief, toen we van hout naar kolen en vervolgens naar olie overstapten waren er ook geen onaangename periodes. Het zijn juist spannende tijden met veel nieuwe uitdagingen voor de mensheid.
We stapten toen niet gedwongen over maar omdat er een beter alternatief was (beter als in: eenvoudiger in winning, gebruik en energiedichtheid van de grondstof). Alle alternatieven die er zijn hebben een vele malen slechtere energiedichtheid dan olie.

Daarbij is onze maatschappij sinds de overstap van kolen naar olie vele malen complexer en afhankelijker geworden van goedkope en overvloedige energie. Het gaat inderdaad een uitdaging worden. Als individuen en naties om deze te overleven want deze periode zal gepaard gaan met oorlog, geweld en hongersnood.
For great justice!
pi_95160451
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:18 schreef stbabylon het volgende:
Toen vonden we iets beters terwijl er nog genoeg van de voorganger was. Alternatieve bronnen zijn niet beter dan olie (sterker nog...). Ook is het toen heel geleidelijk gegaan, tientallen jaren, terwijl hout en kolen niet alsmaar duurder werden.
Daar zijn de historische meningen volgens mij toch wel wat over verdeeld over de depletie van hout en kolen. Het is alleen idd dat olie energie efficienter te winnen was als kolen en hout. En als bijkomend voordeel ook nog eens dat de energieinhoud van olie heel hoog is.

Maar dat alternatieve bronnen niet beter zijn als olie is over te discussieren, als ik naar vervuiling die de niet duurzame bronnen met zich meebrengen kijk vind ik die alternatieven toch echt beter. Dat ze niet zo'n grote energieinhoud hebben tot nog toe daar gaan we vast ook nog wel iets voor bedenken.
pi_95160972
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daar zijn de historische meningen volgens mij toch wel wat over verdeeld over de depletie van hout en kolen. Het is alleen idd dat olie energie efficienter te winnen was als kolen en hout. En als bijkomend voordeel ook nog eens dat de energieinhoud van olie heel hoog is.

Maar dat alternatieve bronnen niet beter zijn als olie is over te discussieren, als ik naar vervuiling die de niet duurzame bronnen met zich meebrengen kijk vind ik die alternatieven toch echt beter. Dat ze niet zo'n grote energieinhoud hebben tot nog toe daar gaan we vast ook nog wel iets voor bedenken.
Helaas kijken de mensen met geld niet in de eerste plaats naar vervuiling. Dus tenzij de consument echt grote druk gaat uitoefenen en bereidt is om meer te betalen, zal het grootste gedeelte van de productie gedaan worden mbv energie gewonnen uit olie (en gas/kolen).

En ja, de energiedichtheid/inhoud van alternatieve bronnen zal echt nog wel omhoog gaan, maar nu is die nog niet hoog genoeg. Daarom zeggen Q en ik dat het nog spannend wordt voor we helemaal om zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')