abonnement Unibet Coolblue
pi_100782145
quote:
Maar, hoe kom je aan die volle tank ?
Neem tenminste niet aan dat je een volledig geprepd voertuig klaar hebt staan die je verder niet gebruikt & tanken zodra shtf ... forget it ;(

Heel Europa is te dicht bevolkt.
Dichte grenzen lig ik niet wakker van, maar denk zelfs dat je hier al een probleem hebt met wegblokkades e.d.

Low Alpine Saracen :7
We hebben twee auto's en de gewoonte om degene waar we niet mee rijden vol te hebben staan. Gewoon voor het geval we toevallig van auto moeten wisselen. De staande auto is ook altijd goed van olie, ruitensproei etc. En goed van onderhoud.

Wegblokkades heb ik ook over zitten denken, toen zag ik net een paar paarden lopen hierachter in een wei. Wellicht werkt dat toch handiger dan auto's. En je kunt benzine niet lang bewaren, natuurlijk. Dus al heb je je jerricans klaar staan, dan moet je daar wel rekening mee houden. Dus daar moet ik nog eens over denken wat handig is. En paardrijles nemen.

Die rugzak ga ik eens van dichtbij bekijken, dank voor de tip ^O^

@BarraCupraCuda boeken over EHBO en natuurlijke geneeskunde, tuinieren, slagers-handboek, eetbaar in europa?
Dat is mijn nachtkastje op dit moment. Bouwkunde (simpele, doeltreffende huisjes bouwen dan) is volgend. Of bedoel je boeken als the road? (ik ga het boek misschien maar lezen, de film heb ik na 20 minuten uitgezet wegens ontzettend on-boeiend en dat die man een sukkel was)
If something good smashes into you, you have to hold on to it until it's time to let go.
  maandag 15 augustus 2011 @ 23:18:07 #127
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_100785435
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:28 schreef Theke het volgende:
<snip>
je kunt benzine niet lang bewaren, natuurlijk. Dus al heb je je jerricans klaar staan, dan moet je daar wel rekening mee houden.
<snip>
In een goed afgesloten jerrycan lukt het wel een jaartje. Er zijn ook nog middelen te krijgen die je er in kan gooien om het tot een jaar of 5 te kunnen bewaren.
Diesel is (ook) wat dat betreft een betere keus. (als je ooit die keus hebt ;) )
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:24:09 #128
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_103586440
Mijn gear die aanwezig is (en binnen een minuut bijelkaar geraapt en klaar om te vertrekken):

• bandplakset
• esbitbrander + esbitblokjes
• canteencups (eten opwarmen en water koken, tevens te gebruiken om kleine voorwerpen in te vervoeren)
• kompas
• weerbestendig notepad + potloden + gum
• Swedish firesteel
• koudweermasker (tegen kou en bloedspetters)
• machette
• Instant Fisherman + kunstaas
• draadzaag
• seinspiegel
• horloge (tijd checken en backup voor als kompas kwijt/kapot is)
• multifunctionele schep (schep, zaag, hamer, flesopener, tang, sleutel 14 en bijl)
• 80Liter backpack met 10 Liter camelbak
• zippo + 2 flessen zippobenzine + vuursteentjes
• waslucifers
• MRE (oneindig houdbare blikken voedsel, koud en warm te eten)
• cup-a-soup (zonder eten kun je prima overleven, elke dag een kop bouillon vult je zouten weer aan)
• blik met knopen, naalden en draad om kleding te repareren
• paracord
• polaroid zonnebril (gepolariseerde bril maakt dat je door water kan kijken, makkelijker als je wil vissen en niet lang op 1 plek kunt blijven)
• plastic speelkaarten
• Ka-bar (full-size black serrated edge)
• opinel #10
• opvouwbare hangmat
• leren handschoenen + mofjes
• parachute (om te gebruiken als dak boven hangmat)
• tentharingen
• ibuprofen, paracetmol, strepsils en trachitol
• ducttape + tie-wraps
• slijpsteen met diamantstof
• zonnehoed
• nagelknippertje + schaar
• potje vaseline (smeren van hengel, messen roestvrij houden, huidverzorging)
• bivak slaapzak (geschikt tot -25)
• parka

Mes, machette, multifunctionele schep hangen aan mijn koppel. De kleine dingen die vaak nodig zijn zitten in een pukkel, de rest in vakjes in backpack.
Als vervoersmiddel neem ik de altijd betrouwbare (en in geval van te grote schade makkelijk te vervangen) fiets. Het eerste wat uit zal vallen is het electriciteitsnetwerk dus de pompen voor benzine zullen niet meer werken en, zoals al eerder opgemerkt, is benzine niet lang houdbaar.
Kleding is een lange zwarte leren jas (goed stevig en water- en winddicht), kisten en een stevige broek met veel zakken.

Ik ben klaar voor de apocalypse. ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door beelz op 26-10-2011 16:52:36 ]
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_103588358
quote:
14s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:24 schreef beelz het volgende:
Mijn gear die aanwezig is (en binnen een minuut bijelkaar geraapt en klaar om te vertrekken):

Ik ben klaar voor de apocalypse. economic collapse ^O^
Lekker happen
  woensdag 26 oktober 2011 @ 17:20:53 #130
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_103589114
quote:
14s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:24 schreef beelz het volgende:
• bandplakset
^O^ Die had ik nog niet op m'n lijstje staan ;)

quote:
• parachute (om te gebruiken als dak boven hangmat)
Que?
Neem je echt een hele parachute mee, puur als tent :?
Is een tarp o.i.d. niet genoeg ?
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 17:28:59 #131
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_103589413
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:20 schreef R0N1N het volgende:

[..]

^O^ Die had ik nog niet op m'n lijstje staan ;)

[..]

Que?
Neem je echt een hele parachute mee, puur als tent :?
Is een tarp o.i.d. niet genoeg ?
Tarp zou wel genoeg zijn idd, maar hele parachute is handig om ook andere dingen mee te doen. Het is een kleine parachute en goed winddicht. Als het nodig is kan ik er een strook afsnijden om een eventuele wond af te binden of om was zippobenzine op te doen en gebruiken als vuurstarter.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_103616719
Hallo mannen en vrouwen,

na een lange tijd weer eens terug.
Gezien de financiële crisis die speelt ben ik weer aan het denken gezet en verder gegaan met mijn voorbereidingen voor een eventuele verandering van de samenleving.

misschien nog een tip voor de mede "doemdenkers" "rekeninghouders".
Op dit moment ben ik elke maand "ruilwaar" aan het inslaan om bij een financiele crisis te kunnen ruilen.. dingen die nu geen drol kosten , niet bederven, maar wel belangrijk zijn voor levens onderhoud.

Lijkt het jullie een idee om hierover te brainstormen? misschien dat iemand nog goede tips heeft.

Ikzelf heb de volgende ideeën:

- ehbo goederen, verband, jodium, (hecht)pleisters, maar ook hechtdraad en hechtnaalden.
spalken, gips (zakken van de bouwmarkt), paracetamol , anti diaree pillen
- zout
- suiker
- flesjes gootsteen ontstopper, dit is de basis om zeep mee te maken.
- brandbare vloeistoffen, VRAAG, wie weet welk brandstof het langste houdbaar is?? spiritus?
- WATER ook voor jezelf natuurlijk.. ik moet het met 25 liter jerry cans doen, helaas geen plek voor een 1000 liter IBC tank.. welke maar 30 euro kosten op marktplaats!!
- tandenborstels , tandpasta, pincetten, tandenstokers
- pennen / papier / schriften
- spijkers gereedschap e.d.

en natuurlijk alles vacuum lucht en licht dicht verpakt.. zodat het "oneindig" houdbaar is

iemand nog meer ideeen?

En iemand nog goede boeken wat betreft het houden/slachten/opdelen van vleesdieren??
ik heb diverse kippenboeken.. maar het echte slachtwerk kan ik in boekvorm niet vinden.. iemand een tip?
pi_103673211
Mooi dat dit topic weer eens nieuw leven ingeblazen wordt na een maand geen post. Zeker nu natuurlijk de winter des doods eraan komt... :P

@beels: Waarom doe je eigenlijk een machete in je BOB? Daar heb je in dit klimaat niet zoveel aan. Je kan dan toch beter een bijl meenemen?
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:32:41 #134
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_103701508
quote:
14s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:24 schreef beelz het volgende:

Ik ben klaar voor de apocalypse. ^O^
Is het niet een idee om ook een breekijzer/klauwhamer bij je te hebben? Voor het geval je iets moet openbreken of heffen?
Een machete is handig maar wat dacht je van een klein scherp (zak)mes/scalpel?

Je hebt ook niet zoveel kleding en toilet artikelen. Ik zou er ook nog een opvouwbare tandenborstel en flosdraad en extra sokken en ondergoed meenemen. Niets is zo vervelend en slecht voor je voeten dan rondlopen in natte schoenen en tandheelkunde zal ook niet meer beschikbaar zijn.

Oh, en een verrekijker natuurlijk, zodat je gevaar/voedsel/hindernissen van veraf kan zien. En een kleine zaklamp/knijpkat. Als je er nog plek voor hebt en je vermoedt dat je nog wel mensen kan tegenkomen zou ik er ook sigaretten bij doen. Niet om zelf te roken maar om te ruilen.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:08:14 #135
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_103707492
Vergeet je NVG niet, voor het geval van langdurige duisternis. (Night Vision Goggles) ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:41:50 #136
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_103708656
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 11:32 schreef Elegy het volgende:

[..]

Is het niet een idee om ook een breekijzer/klauwhamer bij je te hebben? Voor het geval je iets moet openbreken of heffen?
Een machete is handig maar wat dacht je van een klein scherp (zak)mes/scalpel?
Breekijzer/klauwhamer is de multifunctionele schep voor te gebruiken, klein scherp zakmes is al aanwezig, dat is de Opinel #10.

quote:
Je hebt ook niet zoveel kleding en toilet artikelen. Ik zou er ook nog een opvouwbare tandenborstel en flosdraad en extra sokken en ondergoed meenemen. Niets is zo vervelend en slecht voor je voeten dan rondlopen in natte schoenen en tandheelkunde zal ook niet meer beschikbaar zijn.
Veel kleding is handig maar onnodig imho, ik ga ervanuit dat er snel vertrokken moet worden dus kleren pakken is te veel tijd verliezen. Er komt ook nog bij dat kleding zwaar is en je reist het beste met zo weinig mogelijk gewicht. De kleding die ik aanheb is alles wat nodig is, voor de nacht wassen en ophangen is wat ik zou doen.
Je hebt wel gelijk dat toiletartikelen nodig zijn. Een tandeborstel + een tube tandpasta neem ik zeker wel mee.

quote:
Oh, en een verrekijker natuurlijk, zodat je gevaar/voedsel/hindernissen van veraf kan zien. En een kleine zaklamp/knijpkat. Als je er nog plek voor hebt en je vermoedt dat je nog wel mensen kan tegenkomen zou ik er ook sigaretten bij doen. Niet om zelf te roken maar om te ruilen.
Verrekijker is wel een goed punt. Die heb ik hier liggen dus die gaat ook op mijn lijst ^O^
Zaklamp/knijpkat vind ik persoonlijk onnodig en zelfs onverstandig, ik ga van de slechtste situatie uit, licht is dan iets wat je locatie weggeeft en dat is wat ik in zo'n geval niet zou willen. Ik zie erg goed in het donker, maar mocht extra licht echt nodig zijn dan gaat de zippo aan als lichtbron. Als ik langer licht nodig heb dan pak ik een dikke tak en daar maak ik dan een toorts van.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 15:51:23 #137
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_103709003
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 15:41 schreef beelz het volgende:
Zaklamp/knijpkat vind ik persoonlijk onnodig en zelfs onverstandig, ik ga van de slechtste situatie uit, licht is dan iets wat je locatie weggeeft en dat is wat ik in zo'n geval niet zou willen. Ik zie erg goed in het donker, maar mocht extra licht echt nodig zijn dan gaat de zippo aan als lichtbron. Als ik langer licht nodig heb dan pak ik een dikke tak en daar maak ik dan een toorts van.
Hier ontgaat me de logica enigszins. Soms is het wel verdomt handig om licht (als in zaklamp) bij je te hebben. Bovendien kun je die direct (weer) uitdoen bij het minste teken van onraad. De lichtbundel is ook nog eens 'gericht' & niet rondom.

Een 'toorts' daarentegen verspreid licht in ALLE richtingen & maak je niet in 1/10de seconde uit.

Voor genoemd geval/gevaar heb ik dus liever een zaklamp dan een fakkel. Liefst zelfs een hoofdlamp o.i.d. zodat je beide handen vrij hebt.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 16:27:06 #138
352784 Spiky-Hair
but not really
pi_103710137
...aan de lijstjes wil ik nog toevoegen...

een hond!

Ik heb een geweldig jachthondje als onderdeel van mijn gezin. Als er daadwerkelijk een chaos ontstaat, dan denk ik dat hij niet alleen onderdeel van gezin is, maar ook een daadwerkelijk goede trouwe en gelijkwaardige metgezel.

Hij is vliegensvlug, jachtinstinct is intact (hij vangt muizen :') ), als mijn kinderen vermoeid of ziek zijn kruipt hij dicht tegen ze aan nadat ze met hun gezicht bovenop de treinrails (speelgoed) in slaap zijn gevallen... dus hij verschaft warmte en geborgenheid. Daarnaast hoort en ruikt hij velen malen beter dan wij, dus hij waarschuwt voor alles wat niet bij de groep/ het gezin hoort en er zal dus weinig "opeens" 's nachts of overdag pal naast ons kunnen staan.
En als het erop aan komt.... hij zal voor ons vechten.

En mocht het nodig zijn is hij ook nog van formaat die eventueel gedragen kan worden.
The only time you run out of chances is when you stop taking them.
pi_103822948
Wat ik wel zou willen weten, hebben jullie ook water opgeslagen, zo ja hoe veel??

tot nu toe heb ik 250 liter water.. mijn doel is 1000 liter
voor die 250 liter heb ik 10 jerrycans van 25 liter, a 5 euro nieuw en 1 euro water denk ik.
Dus nu voor 51 euro voor 20 dagen water, voor 4 personen.. ieders 3 liter per dag.

Nu zie ik op marktplaats ook wel jerrycans voor 1,50 per stuk staan.. dat drukte de prijs wel, alleen moet wel in de buurt zijn. dan zit je op 16 euro voor 250 liter water.. en 32 euro voor 1000 liter.
pi_103824106
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:34 schreef 08091981 het volgende:
Wat ik wel zou willen weten, hebben jullie ook water opgeslagen, zo ja hoe veel??

tot nu toe heb ik 250 liter water.. mijn doel is 1000 liter
voor die 250 liter heb ik 10 jerrycans van 25 liter, a 5 euro nieuw en 1 euro water denk ik.
Dus nu voor 51 euro voor 20 dagen water, voor 4 personen.. ieders 3 liter per dag.

Nu zie ik op marktplaats ook wel jerrycans voor 1,50 per stuk staan.. dat drukte de prijs wel, alleen moet wel in de buurt zijn. dan zit je op 16 euro voor 250 liter water.. en 32 euro voor 1000 liter.
Je bedoelt 64 voor 1000 liter. :+

Voor mij is water geen probleem. Ik zet een peilbuis -2m maaiveld en heb de onderste meter grondwater. Aanvoer is GIGANTISCH dat wil je niet weten hier in zeeuwse polders. Elektrisch pompje op een autoaccu maar kan ook met de hand gedraaid worden. Ik weet niet het werkelijke debiet maar een emmer (10l) lukt makkelijk in een minuut.

Bovendien, wshtf hoop ik als eerste (en een van de weinige) te zijn om het bad vol te laten lopen en alles wat ik kan vinden te vullen met water zolang er nog wat door de leidingen stroomt.
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_103824568
Shit, ik ga reageren in een TEOTWAKI topic :')

We wonen in een land vol water wat ook nog eens relatief schoon is, dus waarom 1000 liter water in je tuin zetten wat binnen no-time vol met algen zit? Ik heb een regenton, een oud houten wijnvat, en dat water stinkt, dat wil je niet weten... Opslaan werkt dus niet.
Water in bijvoorbeeld de vinkeveense plassen wordt door zand gefilterd, en is zo helder: dat kun je al bijna gewoon drinken.

beste alternatief: koop een waterfilter, geen fancy elektrolyse ding of zuiveringstabeltten, maar gewoon een goed membraan filter met handpomp. Leg de zuigslang in een plas blubber, en je krijgt het nog schoon. Zo'n membraan kun je uitspoelen/wassen, en gaat tot 20.000 liter mee.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_103830145
Daar zeg je wat, inderdaad filters en dergelijken.

Zou het met de algengroei niet mee vallen? ik heb licht en luchtdichte jerrycan,s en heb ze in de kruipruimte/kelder van ons huis staan. Maar goed, anders misschien een druppel chloor er bij ?

Tijdens mijn zoektocht op het internet met alles wat maar met teotwawki te maken zou hebben ben ik een term tegen gekomen welke voor een grote nieuwe schat aan informatie opleverd.. namelijk:

preppers

vooral in amerika zijn het grote community's die met teotwawki bezig zijn. erg leuk en interessant om een beetje te volgen.
pi_103860237
Ja, die preppers pakken het groots aan. De docu hieronder is wel leuk om te zien. :)

  zaterdag 5 november 2011 @ 19:30:54 #144
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_104006164
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 16:27 schreef Spiky-Hair het volgende:
...aan de lijstjes wil ik nog toevoegen...

een hond!

Ik heb een geweldig jachthondje als onderdeel van mijn gezin. Als er daadwerkelijk een chaos ontstaat, dan denk ik dat hij niet alleen onderdeel van gezin is, maar ook een daadwerkelijk goede trouwe en gelijkwaardige metgezel.

Hij is vliegensvlug, jachtinstinct is intact (hij vangt muizen :') ), als mijn kinderen vermoeid of ziek zijn kruipt hij dicht tegen ze aan nadat ze met hun gezicht bovenop de treinrails (speelgoed) in slaap zijn gevallen... dus hij verschaft warmte en geborgenheid. Daarnaast hoort en ruikt hij velen malen beter dan wij, dus hij waarschuwt voor alles wat niet bij de groep/ het gezin hoort en er zal dus weinig "opeens" 's nachts of overdag pal naast ons kunnen staan.
En als het erop aan komt.... hij zal voor ons vechten.

En mocht het nodig zijn is hij ook nog van formaat die eventueel gedragen kan worden.
Zou er graag een hebben, liefst een malamute of husky, maar heb er de tijd niet voor. Kan zo'n beest niet de halve dag alleen laten terwijl ik op m'n werk zit ;(

Misschien pik ik tzt wel een hond op onderweg ;)
Op z'n minst als "diner" :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:34 schreef 08091981 het volgende:
Wat ik wel zou willen weten, hebben jullie ook water opgeslagen, zo ja hoe veel??

tot nu toe heb ik 250 liter water.. mijn doel is 1000 liter
voor die 250 liter heb ik 10 jerrycans van 25 liter, a 5 euro nieuw en 1 euro water denk ik.
Dus nu voor 51 euro voor 20 dagen water, voor 4 personen.. ieders 3 liter per dag.

Nu zie ik op marktplaats ook wel jerrycans voor 1,50 per stuk staan.. dat drukte de prijs wel, alleen moet wel in de buurt zijn. dan zit je op 16 euro voor 250 liter water.. en 32 euro voor 1000 liter.
Nee. Niet echt. Heb een liter of 10 'reserve', maar meer heeft geen zin aangezien mijn plan zich richt op een bug-out waarbij ik alles moet kunnen dragen & 1000l op m'n bult meedragen gaat niet lukken. Daarvoor heb ik m'n filter ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 11:26 schreef Gripper het volgende:
Shit, ik ga reageren in een TEOTWAKI topic :')
Welkom ;)
Het is nog niet te laat :o
quote:
We wonen in een land vol water wat ook nog eens relatief schoon is, dus waarom 1000 liter water in je tuin zetten wat binnen no-time vol met algen zit? Ik heb een regenton, een oud houten wijnvat, en dat water stinkt, dat wil je niet weten... Opslaan werkt dus niet.
Water in bijvoorbeeld de vinkeveense plassen wordt door zand gefilterd, en is zo helder: dat kun je al bijna gewoon drinken.
Schijn bedriegt. De helderheid zegt niets over de drinkbaarheid, helaas. Opslaan werkt op zich wel, voor korte periodes of in een water arme omgeving, je kunt ook dat water weer behandelen & filteren.

Binnen Nederland totaal overbodig, maar daarbuiten kon het wel eens handig zijn. Bij menig scenario kun je ook maar beter uit Nederland vertrekken. Staar je dus niet blind op wat wij hier zoal hebben.

quote:
beste alternatief: koop een waterfilter, geen fancy elektrolyse ding of zuiveringstabeltten, maar gewoon een goed membraan filter met handpomp. Leg de zuigslang in een plas blubber, en je krijgt het nog schoon. Zo'n membraan kun je uitspoelen/wassen, en gaat tot 20.000 liter mee.
De mijne zelfs tot 50.000 liter. :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 14:25 schreef 08091981 het volgende:
Daar zeg je wat, inderdaad filters en dergelijken.

Zou het met de algengroei niet mee vallen? ik heb licht en luchtdichte jerrycan,s en heb ze in de kruipruimte/kelder van ons huis staan. Maar goed, anders misschien een druppel chloor er bij ?
Licht & luchtdicht met een druppel chloor scheelt al een slok op een borrel, maar dan nog is een filter veel praktischer. Weegt nog geen kilo en is kleiner dan een liter fles, maar wel goed voor 50.000 liter drinkbaar water ;)

& anders: Zand, grind & houtskool.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_105485085
Ik was benieuwd of de posters in dit topic ook nog actief aan het preppen zijn geslagen?
Op dit moment ben ik bezig met het vullen van mijn "zuurkoolvaten" .. met name met basic benodigdheden bij wanneer tshtf. zoals pasta's rijst en blik voedsel., dit is hoe ik het doe:
ik gooi eerst de blikken en zakjes er in, en vul de gaten op met zout of suiker omstebeurt.. dan een vat met zout, dan een vat met suiker.. en dan de deksel er op.. ik heb even zitten nadenken hoe en waar de vaten nu weer op te slaan, maar heb uiteindelijk gekozen om ze te begraven.., elk vat doe ik in 2 dikke vuilnis zakken en dan de grond in.. dit om 2 redenen.. Muizen en warmte..
De houdbaarheid van alle producten zijn vele malen langer als deze koel bewaard blijven.. nu is het onder de grond natuurlijk koeler als op zolder. En de reden muizen.. ow ow, wat klote, ik had al 5 tonnen in de kruipruimte staan.. maar wat schetst mijn verbazing toen ik een nieuwe ton wou toevoegen.... 2 tonnen waren open geknaagd door muizen!!!! SHIITTT!!
Dus mochten mensen spul in hun kruipruimte bewaren, zorg dan dat er ook een stuk staal of aluminum plaat omheen zit... gelukkig waren het maar 2 tonnen, maar stel je voor als je 20 tonnen onder je huis hebt, en allemaal opgevreten.. en je zult het dan maar net nodig hebben!
pi_105517523
Ik prep helemaal niks behalve veel voedsel wat ik toch al altijd in huis heb.
Ik vertrouw op mijn kennis en verzamel kunsten als het er op aan komt, om ons heen ligt het dan bezaaid met bruikbaar spul. En je kunt thuis nog net zo veel stallen maar wat als je er niet bij kunt, wegens wateroverlast of een aardbeving, wij mensen zijn van nature verzamelaars en aas eters zelfs als je ver terug gaat.
Ik vertrouw op instinct,kennis en mijn omgeving op zo,n moment minder is dan vaak meer....
Echte mannen eten geen honing , die kauwen op bijen.....
  donderdag 15 december 2011 @ 00:06:22 #147
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_105601934
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:13 schreef 08091981 het volgende:
Ik was benieuwd of de posters in dit topic ook nog actief aan het preppen zijn geslagen?
Niet echt. Al vaak overwogen, maar wat voedsel betreft is het er nog niet van gekomen.
quote:
Op dit moment ben ik bezig met het vullen van mijn "zuurkoolvaten" .. met name met basic benodigdheden bij wanneer tshtf. zoals pasta's rijst en blik voedsel., dit is hoe ik het doe:
ik gooi eerst de blikken en zakjes er in, en vul de gaten op met zout of suiker omstebeurt.. dan een vat met zout, dan een vat met suiker.. en dan de deksel er op.. ik heb even zitten nadenken hoe en waar de vaten nu weer op te slaan, maar heb uiteindelijk gekozen om ze te begraven.., elk vat doe ik in 2 dikke vuilnis zakken en dan de grond in.. dit om 2 redenen.. Muizen en warmte..
De houdbaarheid van alle producten zijn vele malen langer als deze koel bewaard blijven.. nu is het onder de grond natuurlijk koeler als op zolder.
...maar wel veel vochtiger. (bewaren=koel, droog & donker)
Denk ook aan condensvorming, grondwater en uiteraard, beesten ;)
quote:
En de reden muizen.. ow ow, wat klote, ik had al 5 tonnen in de kruipruimte staan.. maar wat schetst mijn verbazing toen ik een nieuwe ton wou toevoegen.... 2 tonnen waren open geknaagd door muizen!!!! SHIITTT!!
Dus mochten mensen spul in hun kruipruimte bewaren, zorg dan dat er ook een stuk staal of aluminum plaat omheen zit... gelukkig waren het maar 2 tonnen, maar stel je voor als je 20 tonnen onder je huis hebt, en allemaal opgevreten.. en je zult het dan maar net nodig hebben!
:D _O-
Sowieso een probleem met voedsel voorraden. (kelder, zolder, schuur, kast - overal)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_105646726
Ik heb er nog over na zitten denken , en ben tot het volgende idee gekomen..,
ik graaf een gat, groter dan de ton, doe grind op de bodem, zuurkoolvat er in (met die dikke vuilniszakken erom), en grind rondom het vat, daar na afdichten met zand/modder..

Mijn idee, het zuurkoolvat is water/lucht dicht, hier zit zo'n schroefdeksel op welke je 10x moet draaien om vast te zetten. Daarna de vuilnis zakken om het een beetje schoon te houden, de buitenste vuilniszak aan de onderkant van het vat dicht maken, zodat er geen grond water in kan sijpelen..
Het grind heb ik voor eventuele mollen, alhoewel die erg weinig te zoeken hebben in klei grond.. maar door grind kunnen ze niet graven., wormen en dergelijke zullen vast geen kwaad kunnen.

Volgens mij blijven die vuilniszakken ook een eeuwigheid goed, ik heb vroeger eens een houten kistje gevonden welke in een vuilniszak zak, en hierin zaten nog voedselbonnen van de 2e wereld oorlog, dus zal daar een tijd gelegen hebben!!!

wat denken jullie?, dit moet toch de beste manier zijn om op te slaan voor de lange termijn??
pi_105647195
Niet als je onder zeeniveau zit...
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_105657779
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:56 schreef 08091981 het volgende:
Ik heb er nog over na zitten denken , en ben tot het volgende idee gekomen..,
ik graaf een gat, groter dan de ton, doe grind op de bodem, zuurkoolvat er in (met die dikke vuilniszakken erom), en grind rondom het vat, daar na afdichten met zand/modder..

Mijn idee, het zuurkoolvat is water/lucht dicht, hier zit zo'n schroefdeksel op welke je 10x moet draaien om vast te zetten. Daarna de vuilnis zakken om het een beetje schoon te houden, de buitenste vuilniszak aan de onderkant van het vat dicht maken, zodat er geen grond water in kan sijpelen..
Het grind heb ik voor eventuele mollen, alhoewel die erg weinig te zoeken hebben in klei grond.. maar door grind kunnen ze niet graven., wormen en dergelijke zullen vast geen kwaad kunnen.

Volgens mij blijven die vuilniszakken ook een eeuwigheid goed, ik heb vroeger eens een houten kistje gevonden welke in een vuilniszak zak, en hierin zaten nog voedselbonnen van de 2e wereld oorlog, dus zal daar een tijd gelegen hebben!!!

wat denken jullie?, dit moet toch de beste manier zijn om op te slaan voor de lange termijn??
Ik denk dat je dan wel vergrote kans op schimmel en andere micro organismen heb, mocht het echt voor langere tijd de grond in moet en al is het langs de tonnen....
Als je toch zo veel moeite wilt doen, waarom ga je niet alle eetbare planten uit je hoofd leren,
leer hoe je een beetje kan stropen(strikjes zetten en dergelijke zelfs bijna elk onderdeel van dieren kun je gebruiken),straks kun je nergens bij wegens wateroverlast of wat anders en dan ben je alsnog het haasje...

Ik vertrouw op mijn kennis wat mij zal doen overleven, leren werken met de spullen en voedsel wat je in je omgeving heb. En daar heb je enkel kennis voor nodig dat weegt niks heb je altijd bij en mocht je moeten vluchten kun je altijd op die situatie weer inspelen met de kennis die je heb opgedaan....

Ik heb al menig survival lessen gevolgd en aan vrienden gegeven en het is gewoon aandoenlijk om te zien wat voor onnodige bagage mensen soms meenemen wat op ten duur gaat opbreken....
Ik persoonlijk zal me in zo,n situatie nooit vastpinnen op 1 plek en altijd zo licht als mogelijk is(om energie te sparen) zien me te verplaatsen.(en kennis weegt niks en heeft al menig leven gered in dergelijke situatie,s...

[ Bericht 0% gewijzigd door foxtrotcharlybravo op 16-12-2011 16:04:06 ]
Echte mannen eten geen honing , die kauwen op bijen.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')