abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90814267
En als je door je onderneming in 52% komt, moet je zorgen dat je of investeert, of dat je door partneraftrek er onderblijft. Zonde man. En als je echt niets weet om in te investeren, weet ik nog wel wat voor je: zonnepanelen! Kleine installatie op je prive-woning, voor je zakelijke verbruik. Verdien je terug in 2-3 jaar, als je in de 52% groep komt. Gebruik je mooi alle aftrekposten, 'krijg' je 70-80% terug van de Belastingdienst, en heb je nog 25 jaar een lagere stroomrekening.
pi_90817308
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 21:54 schreef Oksel het volgende:
Ik heb hetzelfde.. ben vorig jaar in mei begonnen met werken. Ongeveer 20.000 inkomst uit werk voor 'baas', en 13.000 winst uit eigen onderneming. Mag ik al mijn kosten ook aftrekken van de belasting die ik betaal over die 20.000 euro?
Je haalt 13.000 winst uit onderneming. De daarmee corresponderende kosten zijn aftrekbaar (tenzij die in aftrek zijn beperkt). Het overige is loon uit dienstbetrekking (weliswaar ook box 1), maar daar gelden niet (onverkort) de regels van de winstsfeer. Veel kosten zijn daar ook in aftrek beperkt.

Kort: je kunt dus alleen de kosten die verband houden met je onderneming (tenzij in aftrek beperkte) aftrekken.
pi_90817554
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:49 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je haalt 13.000 winst uit onderneming. De daarmee corresponderende kosten zijn aftrekbaar (tenzij die in aftrek zijn beperkt). Het overige is loon uit dienstbetrekking (weliswaar ook box 1), maar daar gelden niet (onverkort) de regels van de winstsfeer. Veel kosten zijn daar ook in aftrek beperkt.

Kort: je kunt dus alleen de kosten die verband houden met je onderneming (tenzij in aftrek beperkte) aftrekken.
Mja, maar als hij (kort door de bocht) meer dan 13.000 (stel z'n kosten op 21.000; volledig zakelijk) verdient, kan hij deze in box 1 óók in aftrek brengen op die 20.000. Z'n belastbaar inkomen wordt (wederom; kort door de bocht) dan 13.000 - 21.000 (zakelijke kosten) + 20.000 (inkomen uit loon) = 12.000 belastbaar inkomen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_90817764
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, maar als hij (kort door de bocht) meer dan 13.000 (stel z'n kosten op 21.000; volledig zakelijk) verdient, kan hij deze in box 1 óók in aftrek brengen op die 20.000. Z'n belastbaar inkomen wordt (wederom; kort door de bocht) dan 13.000 - 21.000 (zakelijke kosten) + 20.000 (inkomen uit loon) = 12.000 belastbaar inkomen.
Zo zou je het kunnen zien. Het enige dat je hier doet is natuurlijk z'n belastbaar inkomen verlagen door een verlies te genereren in het winstgedeelte.

Doet uiteraard niets af aan het feit dat hij slechts kosten kan aftrekken die betrekking hebben op zijn onderneming.
pi_90817854
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:57 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Zo zou je het kunnen zien. Het enige dat je hier doet is natuurlijk z'n belastbaar inkomen verlagen door een verlies te genereren in het winstgedeelte.

Doet uiteraard niets af aan het feit dat hij slechts kosten kan aftrekken die betrekking hebben op zijn onderneming.
Dat zijn we eens :Y
pi_90817922
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat zijn we eens :Y
:Y

Overigens is het redelijk hypothetisch. Hogere (belastbare) bedragen in de winstsfeer en hogere belastbare bedragen in de 'dienstbetrekkingssfeer' doen zich zelden gelijktijdig voor (ook in verband met het urencriterium, verbondenheidscriterium etc.)
pi_90818039
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

:Y

Overigens is het redelijk hypothetisch. Hogere (belastbare) bedragen in de winstsfeer en hogere belastbare bedragen in de 'dienstbetrekkingssfeer' doen zich zelden gelijktijdig voor (ook in verband met het urencriterium, verbondenheidscriterium etc.)
Ik kan me voorstellen dat MAW ermee te maken heeft gehad :Y (ik ook namelijk ;) )
pi_90818433
Kosten, die zullen best hoog zijn. Flink wat Km's gemaakt, kantoormeubilair, electronica, huurkosten (mag je die aftrekken?), telefoonkosten. Ik denk dat m'n kosten zo'n 10.000 euro zijn. 13.000 euro winst. Dan 25.000 euro inkomsten bruto uit werk voor baas. Zoiets.

Maargoed, we zien het wel. M'n pa zal het wel fixen, ik heb er weinig kaas van gegeten, op dit moment. Startersaftrek, partneraftrek, etc. zijn er ook nog..
  maandag 3 januari 2011 @ 23:11:49 #34
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90818638
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 21:57 schreef Oksel het volgende:
En als je door je onderneming in 52% komt, moet je zorgen dat je of investeert, of dat je door partneraftrek er onderblijft. Zonde man. En als je echt niets weet om in te investeren, weet ik nog wel wat voor je: zonnepanelen! Kleine installatie op je prive-woning, voor je zakelijke verbruik. Verdien je terug in 2-3 jaar, als je in de 52% groep komt. Gebruik je mooi alle aftrekposten, 'krijg' je 70-80% terug van de Belastingdienst, en heb je nog 25 jaar een lagere stroomrekening.
Gelukkig geef je het zelf al aan: op een privé woning.
Dan moet je de investering wel zakelijk kunnen opvoeren. En aangezien het op een privé woning is, zal dat niet makkelijk worden. Hoogstens voor een deel.
En dan nog: terugverdienen in 2-3 jaar,... ik ben nog geen rekenmodel tegen gekomen die dat haalt. (Maar natuurlijk heb jij dit tot in de puntjes uitgezocht en zal het wel kloppen.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 3 januari 2011 @ 23:12:45 #35
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90818694
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat MAW ermee te maken heeft gehad :Y (ik ook namelijk ;) )
Klopt.
Heb vandaar maar even het verzoek om te middelen ingediend. Krijg ik toch nog een paar euro terug van de klap belasting die ik toen moest betalen.
  maandag 3 januari 2011 @ 23:14:46 #36
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90818808
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:08 schreef Oksel het volgende:
Kosten, die zullen best hoog zijn. Flink wat Km's gemaakt, kantoormeubilair, electronica, huurkosten (mag je die aftrekken?), telefoonkosten. Ik denk dat m'n kosten zo'n 10.000 euro zijn. 13.000 euro winst. Dan 25.000 euro inkomsten bruto uit werk voor baas. Zoiets.

Maargoed, we zien het wel. M'n pa zal het wel fixen, ik heb er weinig kaas van gegeten, op dit moment. Startersaftrek, partneraftrek, etc. zijn er ook nog..
Sommige dingen die je noemt, mag niet niet volledig als kosten opvoeren als het als bedrijfsmiddel kwalificeert. En ja, je zou iets met de huur kunnen doen.
Maar als je pa het wel fixt, weet die dat vast allemaal.
pi_90819149
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het zal ongetwijfeld voorkomen. Maar niet met een erg hoge regelmaat en ook niet echt jaren achtereen, dat zou dan ook minder logisch zijn :+
pi_90845620
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 23:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Gelukkig geef je het zelf al aan: op een privé woning.
Dan moet je de investering wel zakelijk kunnen opvoeren. En aangezien het op een privé woning is, zal dat niet makkelijk worden. Hoogstens voor een deel.
En dan nog: terugverdienen in 2-3 jaar,... ik ben nog geen rekenmodel tegen gekomen die dat haalt. (Maar natuurlijk heb jij dit tot in de puntjes uitgezocht en zal het wel kloppen.)
Zolang het los op je dak staat is het geen probleem. Bedrijfsmiddel, 100% afschrijven.

En ja, ik ben er expert in.. ;)
  dinsdag 4 januari 2011 @ 19:23:26 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_90847975
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 18:34 schreef Oksel het volgende:

[..]

Zolang het los op je dak staat is het geen probleem. Bedrijfsmiddel, 100% afschrijven.

Eerder zeg je dat je er geen kaas van hebt gegeten en dat je paps het wel weet :W

Tenzij je een schrijven van de inspecteur hebt dat het mag, dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_90848632
quote:

[..]

En jij wilt dus volhouden dat een 'bedrijfsmiddel' voor de uitoefening van jouw bedrijf volledig afschrijfbaar is als het op het dak van je privéwoning staat? Hoe precies is dat bedrijfsmiddel dienstbaar aan je onderneming? Hoe zie je dat precies voor je? :s). Zoals aangegeven is het hoogstens verdedigbaar voor een klein gedeelte.

Overigens ben je geloof ik in de war met de "terugverdienperiode". Je kunt die zonnepanelen (zonder subsidie) slechts binnen 2 jaar "terugverdienen" als je ze in 2 jaar willekeurig gaat afschrijven, en zelfs dan is het niet echt "terugverdienen". En wederom kunnen alleen ondernemingen dit doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Maharbal op 04-01-2011 19:39:10 ]
  dinsdag 4 januari 2011 @ 19:43:37 #41
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90849208
quote:

[..]

Aan de opmerkingen van sanger en Maharbal heb ik niks toe te voegen met uitzondering van: _O- _O- :W
pi_90851844
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Eerder zeg je dat je er geen kaas van hebt gegeten en dat je paps het wel weet :W

Tenzij je een schrijven van de inspecteur hebt dat het mag, dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen :Y
Ik heb geen kaas gegeten van het opgeven van inkomstenbelasting. Ik heb wel kaas gegeten van investeren in zonnepanelen, en het bereken van de belastingvoordelen je hebt. Verder mag je, zolang het LOS op je dak staat, gewoon zakelijk zonnepanelen aanschaffen, en die gebruiken om je zakelijke stroomverbruik op te wekken, en ze zakelijk af te schrijven.
pi_90851955
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 19:33 schreef Maharbal het volgende:

[..]

En jij wilt dus volhouden dat een 'bedrijfsmiddel' voor de uitoefening van jouw bedrijf volledig afschrijfbaar is als het op het dak van je privéwoning staat? Hoe precies is dat bedrijfsmiddel dienstbaar aan je onderneming? Hoe zie je dat precies voor je? :s). Zoals aangegeven is het hoogstens verdedigbaar voor een klein gedeelte.

Overigens ben je geloof ik in de war met de "terugverdienperiode". Je kunt die zonnepanelen (zonder subsidie) slechts binnen 2 jaar "terugverdienen" als je ze in 2 jaar willekeurig gaat afschrijven, en zelfs dan is het niet echt "terugverdienen". En wederom kunnen alleen ondernemingen dit doen.
Zonnepanelen zijn 170% afschrijfbaar. EIA, IA en TWA. Val je in de 52% belastingtariefgroep, 'krijg' je dus bijna 90% terug. Die overige 10% verdien je in 2-3 jaar terug met de stroom die je uitspaart..
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:31:33 #44
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90852003
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:29 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik heb geen kaas gegeten van het opgeven van inkomstenbelasting. Ik heb wel kaas gegeten van investeren in zonnepanelen, en het bereken van de belastingvoordelen je hebt. Verder mag je, zolang het LOS op je dak staat, gewoon zakelijk zonnepanelen aanschaffen, en die gebruiken om je zakelijke stroomverbruik op te wekken, en ze zakelijk af te schrijven.
We wachten wel even op onderstaande schrijven. ;)
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef sanger het volgende:
Tenzij Als je een schrijven van de inspecteur hebt dat het mag, dan zou ik daar graag een kopie van ontvangen :Y
pi_90852095
Verder heb ik het over zonnepanelen die je ZAKELIJKE VERBRUIK opwekken. Ik heb het dus NIET over panelen die je op je privepand zet om ze vervolgens voor je priveverbruik in te zetten. Verder kan ik over een paar weken inderdaad een brief van de inspecteur hier plaatsen. Ik heb overigens ZELF een privepand waarop ik ZAKELIJK 68 zonnepanelen heb staan.. los. Dus NIET nagelvast. Gewoon 100% bedrijfsmiddel, ik gebruik de stroom 100% zakelijk.

Nu jullie weer. Als ik zeg dat ik expert ben, dan ben ik dat ook.
pi_90852235
ManAtWork.. het is heel logisch. Als je zonnepanelen koopt, die in je kantoortje aan huis zet, achter het raam, en daarmee je zakelijke laptop aanstuurt, is het een bedrijfsmiddel. Zet je vervolgens die panelen in je tuin, is het nog steeds een bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze LOS (LOS) op een plat dak. Bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze met gemiddeld 2,1 schroef vast aan een profiel wat LOS aan het dak hangt. Of het dan nog een bedrijfsmiddel is, is de vraag. Dat ga ik over 2 weken oplossen met de inspecteur.

Waarom zou het geen bedrijfsmiddel zijn? Leg me dat eens uit.. als je een generator koopt, waarmee je zakelijk je stroom op wekt, is het toch ook een bedrijfsmiddel? En als je die op je dak zet toch ook nog? Zonnepanelen zijn hetzelfde!
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:36:01 #47
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90852313
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:32 schreef Oksel het volgende:
Als ik zeg dat ik expert ben, dan ben ik dat ook.
Rustig maar, rustig maar. We geloven je wel.
Maar zoals jij het brengt is het net of het in iedere situatie geldt, en dat is niet zo. Dus voordat je hoog van de toren begint te blazen, zou ik eerst even duidelijk de voorwaarden en omstandigheden schetsen welke van toepassing zijn.
pi_90852502
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Rustig maar, rustig maar. We geloven je wel.
Maar zoals jij het brengt is het net of het in iedere situatie geldt, en dat is niet zo. Dus voordat je hoog van de toren begint te blazen, zou ik eerst even duidelijk de voorwaarden en omstandigheden schetsen welke van toepassing zijn.
Of.. voordat jullie commentaar geven, en zeggen dat iets niet kan, eerst vragen of je de situatie wel duidelijk voor ogen hebt!.. ;)

Maargoed, het is mijn werk. Mijn rekenmodel is gecontroleerd door een AA-accountant, ik werk samen met een van de grootste Energieleveranciers van Nederland om mijn model, en adviseer dagelijks bedrijven hier over. En daarin kom ik ook ZZP'ers tegen, met een bedrijf aan huis. Privepand. Die dan bijv. 2 servers hebben draaien, 4000 kWh/jaar. Hup, 20 panelen op 't platte dak, en gaan. EIA, IA en TWA, terugverdientijd vanaf 2 jaar, tot max. 7 jaar. Afhankelijk van belastingtariefgroep. De komende maand plaats 'ik' 600 zonnepanelen op bedrijfspanden.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:39:02 #49
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90852516
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:34 schreef Oksel het volgende:
ManAtWork.. het is heel logisch. Als je zonnepanelen koopt, die in je kantoortje aan huis zet, achter het raam, en daarmee je zakelijke laptop aanstuurt, is het een bedrijfsmiddel. Zet je vervolgens die panelen in je tuin, is het nog steeds een bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze LOS (LOS) op een plat dak. Bedrijfsmiddel. Nu zet ik ze met gemiddeld 2,1 schroef vast aan een profiel wat LOS aan het dak hangt. Of het dan nog een bedrijfsmiddel is, is de vraag. Dat ga ik over 2 weken oplossen met de inspecteur.
Ahh, er zitten dus toch nog een paar haken en ogen aan die nog niet zijn vastgeschroeft.
quote:
Waarom zou het geen bedrijfsmiddel zijn? Leg me dat eens uit.. als je een generator koopt, waarmee je zakelijk je stroom op wekt, is het toch ook een bedrijfsmiddel? En als je die op je dak zet toch ook nog? Zonnepanelen zijn hetzelfde!
Ik zeg niet dat het geen bedrijfsmiddel kan zijn! (Ik wil ook even een ! gebruiken.)
Ik zeg (en met mij sanger en Maharbal) dat het van de feiten en omstandigheden afhangt. Nogmaals: jij doet het voorkomen dat het bij iedere ondernemer en onder alle omstandigheden geldt.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:41:42 #50
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_90852669
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 20:38 schreef Oksel het volgende:

[..]

Of.. voordat jullie commentaar geven, en zeggen dat iets niet kan, eerst vragen of je de situatie wel duidelijk voor ogen hebt!.. ;)
Nogmaals: we reageren alleen op je opmerking dat je rekenmodel onder alle omstandigheden geldt! (Damn, die ! tikt echt lekker!) En da's gewoon niet waar.
quote:
Maargoed, het is mijn werk. Mijn rekenmodel is gecontroleerd door een AA-accountant, ik werk samen met een van de grootste Energieleveranciers van Nederland om mijn model, en adviseer dagelijks bedrijven hier over. En daarin kom ik ook ZZP'ers tegen, met een bedrijf aan huis. Privepand. Die dan bijv. 2 servers hebben draaien, 4000 kWh/jaar. Hup, 20 panelen op 't platte dak, en gaan. EIA, IA en TWA, terugverdientijd vanaf 2 jaar, tot max. 7 jaar. Afhankelijk van belastingtariefgroep. De komende maand plaats 'ik' 600 zonnepanelen op bedrijfspanden.
Ik zeg: ga vooral zo door! Maar pas wel op voor een burn-out. 600 panelen is een boel werk. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')