abonnement Unibet Coolblue
pi_91509655
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:09 schreef Toryu het volgende:
Ik wil Ubuntu toch ook maar eens op mijn goede pc gaan installeren :) In Dual Boot dus met Windows 7.
Kan ik het beste voor 32, of 64-bit gaan? Mijn pc ondersteunt 64-bit en heeft 6 gb geheugen, dus het zou mooi zijn als ik daar gebruik van kan maken. Van de andere kant zit ik ook niet te wachten op allerlei problemen met drivers etc.
Ik draai zelf op mijn 64bit laptop gewoon Ubuntu 64bit zonder problemen. Je kan ook gewoon de live cd starten en dan ff spelen om te kijken of alles werkt.
pi_91513376
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:09 schreef Toryu het volgende:
Ik wil Ubuntu toch ook maar eens op mijn goede pc gaan installeren :) In Dual Boot dus met Windows 7.
Kan ik het beste voor 32, of 64-bit gaan? Mijn pc ondersteunt 64-bit en heeft 6 gb geheugen, dus het zou mooi zijn als ik daar gebruik van kan maken. Van de andere kant zit ik ook niet te wachten op allerlei problemen met drivers etc.
Flash werkt inmiddels ook op 64-bit primaniet volkomen kut, dus sowieso 64bit doen. Veel sneller.
pi_91513911
Ok dan wordt het dus 64-bit :D Heb ik dan nog een grotere ext3 partitie nodig? Ik zat te denken aan 20 gb, is dat een beetje redelijk? Dat is dus alleen voor OS en programma's. Documenten en andere data staan dan gewoon op de ntfs partitie. Ik ga er verder ook niet echt aparte dingen mee doen, ik wil wel Matlab en wat andere programma's kunnen installeren.
pi_91514122
20GB is ruim. En ik zou voor EXT4 gaan.
pi_91514137
en natuurlijk een aparte /home partitie.
pi_91514497
oh ja, ext4 :) Wat is het voordeel van een aparte partitie voor /home?
pi_91514696
Dat je installaties en instellingen gescheiden zijn. Kortom je hoeft niet iedere keer al je instellingen en bestanden weer terug te zetten als je een (her)installatie doet.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 14:52:39 #108
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_91515479
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:33 schreef Toryu het volgende:
oh ja, ext4 :) Wat is het voordeel van een aparte partitie voor /home?
Wat KomtTijd... zegt met een aanvulling: in /home staan niet alleen al je settings maar ook je lokale mail, voor deluge de gedownloade torrents die nog niet af zijn, browser bookmarks+favorieten etc etc. Een beetje Linux-programmeur zal altijd zoiets in de home dir van de gebruiker zetten en niet alleen globaal.

Zorg trouwens ook altijd voor een aparte partitie waar je je data op zet (films etc) Dat is dan een partitie die je nooit formatteert en alleen maar een naam aan toekent tijdens herinstallatie.
Dan kun je naar believen alles, alles behalve je data of alles behalve data+settings weggooien.
Want ... des te minder schijf te formatteren des te sneller de herinstallatie.

Ik kan mijn systeem herinstalleren met /home intact en na installatie van deluge kan ik dus de downloads gewoon weer door laten gaan met waar deluge was gebleven door even de torrents op te zoeken in de home dir en deze in te lezen in deluge. Echt geweldig :D
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_91606375
Bedankt voor de hulp nog! Ik had em dinsdag avond al geinstalleerd, ge-update en de drivers geinstalleerd. Verder nog niet veel mee gedaan ivm tijdgebrek, maar nog geen vreemde foutmeldingen gehad in ieder geval :D

De partitie is uiteindelijk ongeveer 35 GB geworden, dat was het minimale als ik de installatie voor dummies volgde. Bij de Advanced mode zou het vast wel kleiner gemaakt kunnen worden, maar ik begreep niet hoe dat werkte.
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:16:36 #110
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91606419
Fijn in ubuntu:
Met je scrollbalk klikken op de titelbalk schopt het venster helemaal naar achteren.
pi_91606957
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:16 schreef PiRANiA het volgende:
Fijn in ubuntu:
Met je scrollbalk klikken op de titelbalk schopt het venster helemaal naar achteren.
Nice! Misschien moeten we een lijst met van die handige dingetjes samenstellen.
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:38:55 #112
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91607116
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 12:34 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Nice! Misschien moeten we een lijst met van die handige dingetjes samenstellen.
Alt, en dan met je scrollbalk schuiven op het venster resized het window.

Handiger dan die 1-pixel-brede windowborders.
pi_91607135
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 14:52 schreef wdn het volgende:

[..]

Wat KomtTijd... zegt met een aanvulling: in /home staan niet alleen al je settings maar ook je lokale mail, voor deluge de gedownloade torrents die nog niet af zijn, browser bookmarks+favorieten etc etc. Een beetje Linux-programmeur zal altijd zoiets in de home dir van de gebruiker zetten en niet alleen globaal.

Zorg trouwens ook altijd voor een aparte partitie waar je je data op zet (films etc) Dat is dan een partitie die je nooit formatteert en alleen maar een naam aan toekent tijdens herinstallatie.
Dan kun je naar believen alles, alles behalve je data of alles behalve data+settings weggooien.
Want ... des te minder schijf te formatteren des te sneller de herinstallatie.

Ik kan mijn systeem herinstalleren met /home intact en na installatie van deluge kan ik dus de downloads gewoon weer door laten gaan met waar deluge was gebleven door even de torrents op te zoeken in de home dir en deze in te lezen in deluge. Echt geweldig :D
dat is wat ik zelf ook doe met windows. het liefst dan 1 partitie apart en daar alles op pleuren maar die heeft niet mooi dat je de insteling mapjes kan behouden dat moet allemaal weer apart.
Daarom ook linux ^O^
Redacted
pi_92041103
Is OpenSuse iets voor iemand die al wat met Ubuntu heeft gewerkt? Ik zou mezelf een semi-beginner willen noemen. Ubuntu was ok, maar ik vond het te veel programma's hebben die ik toch nooit gebruikte. Ik heb liever een vrij lichte distro, maar of ik het een command line kan werken weet ik niet.

Wat zijn de voordelen van OpenSuse ten opzichte van Ubuntu?

En: OpenSuse KDE of Gnome?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2011 15:21:07 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:35:43 #115
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92041816
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:18 schreef Sloggi het volgende:
Is OpenSuse iets voor iemand die al wat met Ubuntu heeft gewerkt? Ik zou mezelf een semi-beginner willen noemen. Ubuntu was ok, maar ik vond het te veel programma's hebben die ik toch nooit gebruikte. Ik heb liever een vrij lichte distro, maar of ik het een command line kan werken weet ik niet.

Wat zijn de voordelen van OpenSuse ten opzichte van Ubuntu?

En: OpenSuse KDE of Gnome?
Ik zou bij een debiandistro blijven als ik jou was. Daar heb je als het goed is net wat dingetjes van opgepakt.

Misschien is debian wel wat voor je dan?

Ik heb het zelf ook even gebruikt en da's goed te doen en zeer herkenbaar allemaal.
heitieh
pi_92041935
Ik draai nu alweer een tijd Windows 7, maar ik heb weer zin om wat met m'n computer te kloten. Dus zo gewend aan Ubuntu ben ik niet meer, maar ik ben geen complete beginner met Linux.

Is er voor Debian veel ondersteuning op het net?

En waarom raad je Suse af?
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:41:19 #117
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_92042031
Suse is niet lichter dan Ubuntu.
Plus Suse zal dezelfde programma's kennen als Ubuntu.
Geldt ook voor Redhat trouwems. Er zijn wat andere namen en ander programma's maar het grootste deel is wel identiek.

Je kijkt er verkeerd tegenaan: de basis van Ubuntu is goed genoeg voor een groot gedeelte van de gebruikers maar ik gebruik daarnaast nog andere software en een hoop van de standaard niet. Dus ik heb een script met allemaal apt-get remove en apt-get install commando's dat ik na install doorvoer om mijn gewenste setup te krijgen.

Bij ons op de zaak gebruiken we beide dus ik heb een beetje ervaring met Opensuse.
Ubuntu gebruikt .deb en Opensuse .rpm. .deb installeert bijbehorende programma's beter dan rpm is mijn ervaring. Ubuntu is een CD install. Opensuse een DVD install.
Ubuntu heeft betere driver ondersteuning voor wireless dan Opensuse.

quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:38 schreef Sloggi het volgende:
Is er voor Debian veel ondersteuning op het net?

En waarom raad je Suse af?
De meeste ondersteuning op het web voor Linux based is Debian en Ubuntu.
En al helemaal als je ook nog Nederlandse ondersteuning wil.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_92042187
Dan zal ik toch Debian eens proberen. Over Ubuntu had ik weinig klachten, maar ik wil graag wat nieuws proberen.

Ik zie op de website van Debian een 'netinst', is die gemakkelijk te installeren of kan ik beter voor een complete image gaan?

Nederlandse ondersteuning maakt me trouwens niet veel uit, ik heb wel graag een Nederlandse versie.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2011 15:45:47 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:45:59 #119
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_92042207
Page hit ranking van de websites kun je hier vinden: http://distrowatch.com/

1 Ubuntu 2070
2 Mint 1548
3 Fedora 1458
4 Debian 1137
5 openSUSE 1124

Gebruikers weten Ubuntu en Debian goed te vinden. Top 5 is 3x debian based plus de 2 grootste niet-debian based systemen.

Nee voor een gebruiker die help nodig heeft zou ik nog steeds Ubuntu aanraden.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:47:04 #120
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92042249
Ik raad het niet af hoor, maar ik heb ook ooit OpenSuse geinstalleerd en het is net weer even wat anders (bv. .rpm installatie t.o.v. .deb).

Debian is meteen herkenning t.o.v. ubuntu. Ook door Gnome bijv.
heitieh
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:47:30 #121
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92042268
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:45 schreef Sloggi het volgende:
Dan zal ik toch Debian eens proberen. Over Ubuntu had ik weinig klachten, maar ik wil graag wat nieuws proberen.

Ik zie op de website van Debian een 'netinst', is die gemakkelijk te installeren of kan ik beter voor een complete image gaan?

Nederlandse ondersteuning maakt me trouwens niet veel uit, ik heb wel graag een Nederlandse versie.
Netinst wekte bij mij goed ^O^
heitieh
pi_92042296
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:47 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Netinst wekte bij mij goed ^O^
Overschat mijn Linux-kennis niet :7. Of is het gewoon een GUI-installatie?
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:48:34 #123
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_92042307
Oh je kunt ook nog een Gentoo versie proberen natuurlijk. Dan heb je in elk geval iets compleet anders.
Kijk maar eens naar Sabayon of zo :D
edit http://www.sabayon.org/
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zaterdag 29 januari 2011 @ 15:50:01 #124
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92042356
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Overschat mijn Linux-kennis niet :7. Of is het gewoon een GUI-installatie?
Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik weet wel dat je functies aan kon vinken en dat de hele zooi dan van het internet wordt gehaald tijdens de installatie. Wel handig.
heitieh
pi_92042765
Ik ben de 'business-card'-versie van Debian aan het downloaden, komende week ga ik er mee aan de slag.

Bedankt voor de hulp, maar jullie zullen me vast nog terug zien hier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')