abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 29 november 2010 @ 09:01:00 #76
45833 crew  Fogel
pi_89287044
http://cdon.no/b%C3%B8ker/
http://cdon.no/musikk/

Ik ken ze alleen van de reclame op TV, dus geen idee hoe goed/slecht/duur/goedkoop ze zijn. Mijn CDs komen bij play.com vandaan (en als ze daar niet te koop zijn van http://www.platekompaniet.no/)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_89804486
Degene die langer in Noorwegen wonen kennen ze vast al, geniale Noorse humor in het Nederlands:





Echt te melig _O-

De verklaring waarom iedere Noor hier "Schipper mag ik overvaren" begint te zingen als ik zeg dat ik Nederlander ben _O-
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:22:54 #78
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91588428
Zijn er hier mensen die in Tromsø wonen? Ik krijg binnenkort een aanbod om daar te gaan werken, en afgelopen weekend wezen kijken. De baan lijkt me erg leuk en het plaatsje zelf zie ik ook wel zitten, je bent alleen wel een dag onderweg om ergens anders in Europa te komen. Dat heeft ook wel weer z'n charme.

Maargoed, even een paar vragen:
• Wat zijn ongeveer de kosten voor levensonderhoud in Noorwegen? Dus voedsel, huur (ben alleen, dus hoeft niet al te groot), water/stroom, auto.
• Het belastingstelsel is me niet helemaal duidelijk, als ik het goed begrijp is er een nationale en regionale belasting. Hoeveel % loonbelasting betaal je nou uiteindelijk ongeveer?
• Kun je je Nederlandse rijbewijs gewoon blijven gebruiken. Hierover veel wisselende info, met name belangrijk omdat sommige websites aanraden om binnen een jaar je rijbewijs om te ruilen.
• Volgens veel websites mag je als EU burger gewoon in Noorwegen wonen en werken zonder verblijfsvergunning o.i.d. Klopt dat?

Alvast bedankt :D
  Moderator woensdag 19 januari 2011 @ 22:34:06 #79
45833 crew  Fogel
pi_91589274
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:22 schreef Heremeteit het volgende:
Zijn er hier mensen die in Tromsø wonen? Ik krijg binnenkort een aanbod om daar te gaan werken, en afgelopen weekend wezen kijken. De baan lijkt me erg leuk en het plaatsje zelf zie ik ook wel zitten, je bent alleen wel een dag onderweg om ergens anders in Europa te komen. Dat heeft ook wel weer z'n charme.

Maargoed, even een paar vragen:
[1]Wat zijn ongeveer de kosten voor levensonderhoud in Noorwegen? Dus voedsel, huur (ben alleen, dus hoeft niet al te groot), water/stroom, auto.
[2]Het belastingstelsel is me niet helemaal duidelijk, als ik het goed begrijp is er een nationale en regionale belasting. Hoeveel % loonbelasting betaal je nou uiteindelijk ongeveer?
[3]Kun je je Nederlandse rijbewijs gewoon blijven gebruiken. Hierover veel wisselende info, met name belangrijk omdat sommige websites aanraden om binnen een jaar je rijbewijs om te ruilen.
[4]Volgens veel websites mag je als EU burger gewoon in Noorwegen wonen en werken zonder verblijfsvergunning o.i.d. Klopt dat?

Alvast bedankt :D
[1] http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=99&id=130
[2] Ik heb nog nooit meer dan 30% loonbelasting af moeten dragen, er daar zitten dan alle sociale verzekeringen, incl. ziektekosten, al bij inbegrepen.
[3]Ja, officieel mag je 1 jaar je Nederlandse rijbewijs blijven gebruiken. Omwisselen voor een Noorse is totaal geen probleem (in ieder geval niet als je een Noors personnummer "sofinummer" hebt)
[4]De eerste 3 maanden kan je zonder enige vorm van extra papierwerk aan de slag, maar daarna moet je even bij de vreemdelingenpolitie langs. Wat de regels voor EU burgers tegenwoordig zijn, weet ik niet, ik woon hier al te lang. Vroeger kreeg je voor 5 jaar per keer een werk- en verblijfsvergunning zonder problemen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 20 januari 2011 @ 10:45:41 #80
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91603313
Oei, ik wist niet dat je je rijbewijs na een jaar om moest ruilen....ik dacht pas als ie vervangen moest worden als ie op de vervanging-datum was.....
Als ik aangehouden word en ze er over beginnen zal ik maar heeeeel onschuldig gaan kijken haha
"ikke niet weten, ikke stomme buitenlander zijn ". :)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  donderdag 20 januari 2011 @ 13:12:20 #81
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91608419
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:45 schreef KarinJ. het volgende:
Oei, ik wist niet dat je je rijbewijs na een jaar om moest ruilen....ik dacht pas als ie vervangen moest worden als ie op de vervanging-datum was.....
Als ik aangehouden word en ze er over beginnen zal ik maar heeeeel onschuldig gaan kijken haha
"ikke niet weten, ikke stomme buitenlander zijn ". :)
Als ik de volgende bron mag geloven, is het gewoon toegestaan om je rijbewijs uit een EU land te blijven gebruiken.
  Moderator donderdag 20 januari 2011 @ 13:18:48 #82
45833 crew  Fogel
pi_91608705
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:12 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Als ik de volgende bron mag geloven, is het gewoon toegestaan om je rijbewijs uit een EU land te blijven gebruiken.
De regels zijn in 2006 aangepast, dat wist ik niet. http://www.vegvesen.no/Fo(...)k+forerkort/EOS-land
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:10:13 #83
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_91875298
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

[1] http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=99&id=130
[2] Ik heb nog nooit meer dan 30% loonbelasting af moeten dragen, er daar zitten dan alle sociale verzekeringen, incl. ziektekosten, al bij inbegrepen.
[3]Ja, officieel mag je 1 jaar je Nederlandse rijbewijs blijven gebruiken. Omwisselen voor een Noorse is totaal geen probleem (in ieder geval niet als je een Noors personnummer "sofinummer" hebt)
[4]De eerste 3 maanden kan je zonder enige vorm van extra papierwerk aan de slag, maar daarna moet je even bij de vreemdelingenpolitie langs. Wat de regels voor EU burgers tegenwoordig zijn, weet ik niet, ik woon hier al te lang. Vroeger kreeg je voor 5 jaar per keer een werk- en verblijfsvergunning zonder problemen.
Als ik het goed heb hoef je tegenwoordig maar 1x een werk/verblijfsvergunning aan te vragen en die blijft dan altijd geldig. Zal even kijken of ik daar de bron voor terug kan vinden.

edit:
En gevonden op de wesite van de UDI (Klik), de verblijfsvergunning bestaan voor EU inwoners dus niet meer.
quote:
EEA national can register at a police station or at a service centre for foreign workers. Those who satisfy the registration requirements primarily those who meet the current residence permit requirements will receive a registration certificate instead of a residence permit. The registration certificate is valid for an unlimited period and does not have to be renewed.


[ Bericht 10% gewijzigd door MewBie op 25-01-2011 23:19:01 ]
pi_91876160
Ik zit er ook wel eens aan te denken om na mijn studie naar Noorwegen te emigreren. Iemand misschien tips om de Noorse taal vanuit Nederland te leren? Boeken, websites of iets anders misschien? (Ja, ik weet dat je het het snelste leert in Noorwegen zelf)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_91877314
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Fogel het volgende:

[2] Ik heb nog nooit meer dan 30% loonbelasting af moeten dragen, er daar zitten dan alle sociale verzekeringen, incl. ziektekosten, al bij inbegrepen.
Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:33:45 #86
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91879243
Op de Volksuniversiteit leer je Noors degelijk, maar langzaam.
Alleen heb je grote kans dat , als je niet in Oslo gaat wonen, je je nieuwe buren niet verstaat.....
Er bestaat geen Algemeen Beschaafd Noors, ieder dorp heeft zijn eigen dialect......na n maand of 3 ga je ze wel verstaan. Tenminste, dat is mijn ervaring.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_91879909
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:40 schreef AMDB het volgende:
Degene die langer in Noorwegen wonen kennen ze vast al, geniale Noorse humor in het Nederlands:





Echt te melig _O-

De verklaring waarom iedere Noor hier "Schipper mag ik overvaren" begint te zingen als ik zeg dat ik Nederlander ben _O-
Whehe geniaal. Had iets soortgelijks meegemaakt als jou. Stond op een camping af te wassen en hoor ik twee gasten naast mij ineens gebrekkig 'schipper mag ik over varen' zingen. Dus ik begin mee te zingen. Zij helemaal dubbel..begint vervolgens ook nog zo'n Noor van een jaar of 60 het mee te zingen :')
Heb mij echt tot jou post afgevraagd hoe ze er zo bij kwamen _O-
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:00:05 #88
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91879931
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Light het volgende:

[..]

Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.
Dat zou wel mooi zijn. :D Ik heb vandaag getekend, begin in maart al. Mijn werkgever vergoedt taalcursussen, maar gelukkig spreekt iedereen ook gewoon Engels.
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:01:59 #89
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91879969
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:58 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Whehe geniaal. Had iets soortgelijks meegemaakt als jou. Stond op een camping af te wassen en hoor ik twee gasten naast mij ineens gebrekkig 'schipper mag ik over varen' zingen. Dus ik begin mee te zingen. Zij helemaal dubbel..begint vervolgens ook nog zo'n Noor van een jaar of 60 het mee te zingen :')
Heb mij echt tot jou post afgevraagd hoe ze er zo bij kwamen _O-
Toen ik een paar weken geleden even was gaan kijken, kreeg ik ook meteen een iphone onder m'n neus met dat filmpje en ze konden het nog zingen ook. Geweldig :D
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:08:06 #90
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91880094
Ook als EU burger heb je een verblijfsvergunning ( oppholdstillatelse) nodig.
Bij het politiebureau kan je die krijgen.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:13:38 #91
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91880176
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 01:08 schreef KarinJ. het volgende:
Ook als EU burger heb je een verblijfsvergunning ( oppholdstillatelse) nodig.
Bij het politiebureau kan je die krijgen.
Maar daar hoef je voor aankomst niks aan te doen toch?
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:18:25 #92
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91880267
Nee, dat kan je regelen als je er bent.
Wat je wél kan regelen is een D-nummer ( een voorlopig sofie-nummer) daarmee kan je een fødselnummer aanvragen.
Een D-nummer kan je krijgen als je een bankrekening opent.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:25:17 #93
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91880364
trouwens, gefeliciteerd met je nieuwe baan. :)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:36:43 #94
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91880542
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 01:25 schreef KarinJ. het volgende:
trouwens, gefeliciteerd met je nieuwe baan. :)
Dank je! Een bankrekening daar heb ik nog niet en neem niet aan dat ik dat van hieruit al kan aanvragen. Zal allemaal moeten wachten tot ik daar ben.
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:40:00 #95
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_91880595
Als je er bent, meteen je fødselnummer regelen, die heb je overal voor nodig.

Veel plezier met de voorbereidingen voor je verhuizing.
Ben je van plan hier te blijven wonen of is het werk voor een bepaalde periode?
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  woensdag 26 januari 2011 @ 01:55:40 #96
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91880814
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 01:40 schreef KarinJ. het volgende:
Als je er bent, meteen je fødselnummer regelen, die heb je overal voor nodig.

Veel plezier met de voorbereidingen voor je verhuizing.
Ben je van plan hier te blijven wonen of is het werk voor een bepaalde periode?
Goede tip, dank je!
Het contract is voor onbepaalde tijd maar ik doe niet aan permanent. Eerder zo lang als het me bevalt. :P
  Moderator woensdag 26 januari 2011 @ 18:11:33 #97
45833 crew  Fogel
pi_91904371
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Light het volgende:

[..]

Er is/was toch ook een regeling dat je belastingkorting krijgt als je in het noorden woont? Volgens mij valt Tromsø daar ook nog onder.
Finnmark en Nord-Troms. Tromsø hoort daar net niet bij.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_91915976
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:11 schreef Fogel het volgende:

[..]

Finnmark en Nord-Troms. Tromsø hoort daar net niet bij.
Ahja :) Tromsø hoort wel bij Nord-Troms, maar niet bij het gebied met de belastingvoordelen. Zal er ook wel mee te maken hebben dat Tromsø een van de grotere steden in Noorwegen is.
  Moderator donderdag 27 januari 2011 @ 08:58:52 #99
45833 crew  Fogel
pi_91929847
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:50 schreef Light het volgende:

[..]

Ahja :) Tromsø hoort wel bij Nord-Troms, maar niet bij het gebied met de belastingvoordelen. Zal er ook wel mee te maken hebben dat Tromsø een van de grotere steden in Noorwegen is.
Balsfjord telt ook niet mee.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 28 januari 2011 @ 00:05:16 #100
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_91971111
Nog een vraag. Ik wil heel graag een auto kopen zodra ik daar zit, geeft vrijheid en natuurlijk is het leuk om de omgeving te verkennen. Hoeft niet groot te zijn maar liefst wel probleemvrij, dus niet al te oud. :P Is het de moeite om tweedehands te kopen of kun je net zo goed voor een nieuwe gaan?

Nadeel van tweedehands is dat de leukste aanbiedingen allemaal in het zuiden zijn en die krijg je niet zo even in Tromsø, laat staan dat even gaan kijken tot de mogelijkheden behoort. Zijn er nog belangrijke dingen waar je op moet letten?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')