Absurd .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
Toen ik HET belangrijkste verslag inleverde, het grote eindverslag, verslag van een eigen onderzoek dat je op je school gedaan had, met allemaal verwijzingen naar onderzoeken enz. (althans dat was de opdracht, dus die verwijzingen heb ik er op het allerlaatste moment met de haren bijgesleept), dacht ik: "met dit in elkaar geflanst prutswerk kom ik nooit weg". Niet veel later kreeg ik het terug met alleen de melding "en hier is je eindverslag". Ik kon niet geloven dat ik er geen onvoldoende voor kreeg en flapte eruit: "heb je 't gelezen?". Antwoord: "nee, heb ik geen tijd voor".
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ Razztwizzle: hebben jullie op de opleiding lessen over het mentoraat gehad? Dat vind ik wel een positief punt. Ik heb de eerste twee jaren meegelopen met een rot in het vak, en die heeft me de kneepjes geleerd. Daarna nog een keertje een ééndaagsecursus gehad, maar dat was niet zo veel soeps.
En wat die mentornotities betreft: ik hamer er elk jaar opnieuw op dat dit soort dingen doorgegeven moeten worden. Dit jaar heb ik me voorgenomen dat ik flink in de kuiten ga bijten. Zie ik bij mentorleerlingen niets in het dossier of wat dan ook, dan ga ik eens even informeren bij de mentor waarom er niks staat. Ik doe, net zoals jij, ook erg veel moeite om alles zo goed mogelijk over te dragen, dus ik verwacht op z'n minst hetzelfde.
Zen... dat vind ik een goeie! Die houden we er in!
Ik heb de spelfouten in de notities van anderen verbeterd vond het zo lullig, zeker omdat ouders die notities ook in mogen zien.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:20 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me deze week ook ingelezen over m'n mentorleerlingen en van 1 bepaald jaar staat er bij niemand ook maar 1 letter in. Nou weet ik wie in die klas altijd mentor is in dat jaar en het verbaast me niets .
De mentor van vorig jaar heeft wel hele verhalen geschreven, erg nuttig, maar mijn hemel, het wemelt van de d/t-fouten. Een docent bovenbouw VWO! Maar goed, het is wel informatie waar ik wat aan heb, zal ik mezelf dan maar heel zen vertellen.
Klinkt inderdaad erg interessant!quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig .
En nu op school worden nieuwe mentoren verplicht drie jaar een mentorcursus te volgen. Afgelopen jaar deed ik dus "deel 1", met de dramadriehoek ( ) etc., maar ook samen met andere nieuwe mentoren bespreken hoe het gaat, etc. Heel fijn, vind ik!
Het zijn soms net leerlingen hequote:Wel typerend dat de mentor waar ik de klas nu van overneem (op verzoek van de klas ...) over geen één leerling notities heeft gemaakt meteen de docent is die als nieuwe mentor nooit is op komen dagen op die cursus .
Welkom!quote:
Maar zo'n IHP lijkt me dan wel veel uitgebreider dan wat je van je VO-mentorklas bij houdt. In de dossiers van de leerlingen schreef ik wat er op ouderavonden besproken werd, hoe die leerling zich over het algemeen gedroeg in de les, waar problemen waren (geweest), welke hulptrajecten waren ingeschakeld (indien..) en waar de mentor volgend jaar op moest letten.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:34 schreef Viking84 het volgende:
Mijn zus werkt op een basisschool (30 lln heeft ze komend jaar) en ze moet voor elke leerling een IHP schrijven en dat na een half jaar weer aanpassen . Ze zegt dat ze maar wat copy paste als leerlingen een beetje gelijkwaardig zijn aan elkaar. Lijkt me anders ook níet te doen, maar ik zie mezelf alweer nachten achter m'n pc'tje zien zitten, omdat ik het per se goed en serieus zou willen doen .
Hier idemquote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:30 schreef Hippos het volgende:
Kanonnen...1 dag lesgegeven en helemaal
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:22 schreef Naamah het volgende:
Mentor is ook heel erg zen
Mijn ervaring leert me dat dat soort afspraken altijd het beste werkt.quote:maaaaar we hebben nu gewoon een soort van 'we zien het wel en het komt allemaal wel goed' afspraak met hem en daar heb ik wel alle vertrouwen in!
Mijn tip inderdaad, leest ook lekker weg. Klassenmangement was en is misschien (na 2 jaar) nog niet mijn sterkste punt. Ik had vandaag voor het eerst 4Mavo. Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...was geen goede les, maar ik hoop dat vrijdag goed te maken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Thx ShadyLane! De schrik is eraf hoor ik ga gewoon met goede moed weer beginnen. Ben dit jaar een beetje huiverig voor een paar valkuilen van het afgelopen jaar (te snel de teugels laten vieren in bepaalde klassen, veel te hard werken, overspannen raken), maar heb ook zin om dit jaar te voorkomen dat die dingen weer gebeuren.
En was het nou Hippos die het boek "Lessen in Orde" aanraadde? Ik heb het net uit de bieb gehaald en ben meteen door de eerste drie hoofdstukken heengegaan, erg interessant! Orde is wel mijn zwakste punt.
Ik heb al een fotolijst van mijn nieuwe mentorklas bij elkaar gepuzzeld en die ben ik al driftig uit mijn hoofd aan het leren. Als ze over 2 weken voor m'n neus zitten hoop ik ze allemaal bij naam te kennen. Als de eerste week voorbij is, denk ik dat ik weer helemaal in het schoolgebeuren zit.. dus ik neem het er nu nog even van.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:02 schreef Hippos het volgende:
Waarom heb ik toch elk jaar hetzelfde gevoel in de eerste weken: 'waar ben ik aan begonnen?' Al die nieuwe leerlingen, al die nieuwe namen...ik heb echt een aantal weken nodig om er helemaal in te komen heb ik het gevoel
Ik laat me dat soort dingen dan ook niet meer aanpraten door collega's. Leerlingen hebben m.i. ook het recht om een nieuwe start te maken, en dat gun ik ze dan ook. En daarbij, misschien reageren ze op jou wel heel anders dan op die collega's. Ik trek me er ook vrij weinig van aan wat collega's op dat gebied zeggen en ik zie wel hoe het gaat lopen met die leerlingen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:05 schreef Hippos het volgende:
Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...
Och, da's alleen maar leukquote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:40 schreef mane het volgende:
Ik heb dit jaar een leerling in de vijfde die vorig jaar voor de cabaretavond een briljante film heeft gemaakt waarin hij op weergaloos goede manier leraren nadeed. Daaruit bleek wel dat hij de details van onhebbelijkheden en het optreden van docenten meedogenloos observeert en opslaat. Die jongen had ik vandaag voor het eerst in de les en natuurlijk deed ik niet anders dan anders maar ik dacht wel steeds: oh god nu ziet ie vast iets om na te doen. .
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:00 schreef Aardvarkin het volgende:
Al mijn klasgenoten lopen allemaal stage en beginnen met kleine lesjes, maar ik moet al een hele klas (5 klassen zelfs) runnen vanaf volgende week donderdag. Waarschijnlijk voel ik me minder onzeker nadat ik morgen de introdag van de school waar ik ga werken heb gehad
Uit het verhaal op te maken wel. Net als mijn 15 studiegenoten die bij 't IVLOS de baanvariant en niet zoals ik de stagevariant deden. Die sprongen ook gewoon in het diepe, vaak ook met drie, vier of zelfs vijf klassen. Mij niet gezien ik wilde rustig aan stage-ervaring opdoen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Spreek die jongen/dame even moed in .quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Okéquote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:53 schreef Jentin het volgende:
[..]
Spreek die jongen/dame even moed in .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |