abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:50:01 #126
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84899308
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:28 schreef mvdlubbe het volgende:
Wat is het voordeel van Mint tov Ubuntu?
Er zit meer standaard in voor de beginnende gebruiker. Codecs en Flash zijn al geinstalleerd bijvoorbeeld.... meer "out of the box" zeg maar.

Alhoewel de multimonitor ellende die Merkie beschrijft er nog steeds in zit..... maar dat is gebaseerd op de Ubuntu kernel/Xserver natuurlijk.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:53:13 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84899412
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:24 schreef Merkie het volgende:
Frustraties alom. Nee, het werkt echt heel makkelijk allemaal out-of-the-box, en wat is Windows toch slecht zeg :') :') :') . Echt debiel dat mensen zo'n OS gebruiken waarbij de resolutie uit zichzelf goed staat! Wat een rare mensen.
Ga de topics eens tellen met Windows-problemen... Zelfs laptops die met Windows geleverd zijn krijgen het vaak niet eens voor elkaar om op te starten! Laat staan de problemen die mensen hebben met zelf installeren...

Als je een bepaalde Linux-distributie niet werkend krijgt zijn er grofweg enkele mogelijkheden:
-probeer een andere distributie (makkelijkste optie)
-Google op je probleem en vindt vele oplossingen
-je hardware wordt stomweg nog niet ondersteund, koop dan hardware die wel ondersteund wordt, of ga bij de fabrikant klagen voor drivers.

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:38 schreef Merkie het volgende:
Ook zo'n mooie klacht dat Windows er als een Teletubbie-OS uit ziet, ik snap het totaal niet.

Vergelijk dit:
[ afbeelding ]

Met dit:
[ afbeelding ]

Windows ziet er 1000x strakker en professioneler uit.
Je vergelijkt een opengeklapt menu met een achtergrondplaatje? Je zal beter je best moeten doen, er zijn diverse grafische schillen te krijgen onder Tux, van "zo goed als hetzelfde als Windows" tot "animeert alles wat beweegt" en "minimalistisch voor powerusers die geen performance aan het OS kwijt willen"...

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:45 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja... multimonitor is nog echt een PIJNLIJKE zaak onder Linux..... waar je onder Windows zonder iets te hoeven doen even je 1920x1080 tweede scherm kunt afkoppelen door je laptop te un-docken van je dockingstation, vervolgens naar een vergaderzaal te lopen waar je tweede monitor een 1024x768 projector wordt voor een presentatie, en het werkt allemaal vlekkeloos zonder reboots etc.... is dit onder Linux nog steeds een enorme RAMP.
Aan de andere kant kan je met enig werk wel dingen voor elkaar krijgen die onder win nooit lukken, zoals een multiseat-setup: meerdere monitors/toetsenborden/muizen die aan 1 computer hangen. En dankzij efficient filecache gebruik wordt een computer daar eerder sneller dan langzamer van voor "kantoorgebruik"!
censuur :O
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:53:46 #128
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_84899425
Een OS waarbij basis-functionaliteit niet eens goed werkt kan je toch niet serieus nemen. OS X en Windows zijn volwaarde besturingssystemen, Linux blijft gewoon aankloten waarbij hele simpele basisdingen onmogelijk gemaakt zijn.
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ga de topics eens tellen met Windows-problemen... Zelfs laptops die met Windows geleverd zijn krijgen het vaak niet eens voor elkaar om op te starten! Laat staan de problemen die mensen hebben met zelf installeren...

Als je een bepaalde Linux-distributie niet werkend krijgt zijn er grofweg enkele mogelijkheden:
-probeer een andere distributie (makkelijkste optie)
-Google op je probleem en vindt vele oplossingen
-je hardware wordt stomweg nog niet ondersteund, koop dan hardware die wel ondersteund wordt, of ga bij de fabrikant klagen voor drivers.
[..]

Je vergelijkt een opengeklapt menu met een achtergrondplaatje? Je zal beter je best moeten doen, er zijn diverse grafische schillen te krijgen onder Tux, van "zo goed als hetzelfde als Windows" tot "animeert alles wat beweegt" en "minimalistisch voor powerusers die geen performance aan het OS kwijt willen"...
Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij de resolutie instellen een probleem is, alleen met Linux heb je dat probleem. Ik heb Ubuntu en Linux Mint geprobeerd, als het met deze twee besturingssystemen al een lastig verhaal wordt dan wil ik aan andere distributies net eens beginnen. Daarnaast is met mijn hardware niks mis, laptopje van een jaar oud met prima driver-support.

Text rendering vind ik trouwens ook irritant, het blijft allemaal een wazige brij imo.
2000 light years from home
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:56:31 #129
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84899523
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:53 schreef Merkie het volgende:
Een OS waarbij basis-functionaliteit niet eens goed werkt kan je toch niet serieus nemen. OS X en Windows zijn volwaarde besturingssystemen, Linux blijft gewoon aankloten waarbij hele simpele basisdingen onmogelijk gemaakt zijn.
Sure!
Geef ome Bill een hand en blijf hem geld doneren. Het leuke van Linux is dat het VRIJWILLIG is, het hoeft niet! Als jij het niks vindt: prima toch? Blijkbaar ben je nog niet toe aan vrijheid en zit je te vast in je gewoontes, en niet te vergeten je weet ongetwijfeld precies hoe je met alle problemen van win om moet gaan om toch te kunnen doen wat eigenlijk veel logischer zou kunnen...

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:53 schreef Merkie het volgende:
Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij de resolutie instellen een probleem is, alleen met Linux heb je dat probleem. Ik heb Ubuntu en Linux Mint geprobeerd, als het met deze twee besturingssystemen al een lastig verhaal wordt dan wil ik aan andere distributies net eens beginnen. Daarnaast is met mijn hardware niks mis, laptopje van een jaar oud met prima driver-support.
Tsja, ik niet. Al mijn computers draaien de gewenste resolutie :)
censuur :O
  donderdag 5 augustus 2010 @ 16:58:46 #130
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_84899591
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sure!
Geef ome Bill een hand en blijf hem geld doneren. Het leuke van Linux is dat het VRIJWILLIG is, het hoeft niet! Als jij het niks vindt: prima toch? Blijkbaar ben je nog niet toe aan vrijheid en zit je te vast in je gewoontes, en niet te vergeten je weet ongetwijfeld precies hoe je met alle problemen van win om moet gaan om toch te kunnen doen wat eigenlijk veel logischer zou kunnen...
[..]

Tsja, ik niet. Al mijn computers draaien de gewenste resolutie :)
Ik ben prima toe aan vrijheid, maar een half uur lang moeten klooien om je dual monitor-setup aan de praat te krijgen terwijl het in Windows 3 seconden werk is vind ik geen vrijheid, dat vind ik frustratie.
2000 light years from home
  donderdag 5 augustus 2010 @ 17:05:32 #131
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84899818
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:58 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ik ben prima toe aan vrijheid, maar een half uur lang moeten klooien om je dual monitor-setup aan de praat te krijgen terwijl het in Windows 3 seconden werk is vind ik geen vrijheid, dat vind ik frustratie.
Hoeveel jaar Windows-ervaring zet je nu tegen hoeveel uur Linux-ervaring? De enkele keer dat ik achter Windows zit, erger ik me kapot aan hoe traag en vooral onlogisch alles in elkaar zit...
censuur :O
  donderdag 5 augustus 2010 @ 17:10:13 #132
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_84899987
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoeveel jaar Windows-ervaring zet je nu tegen hoeveel uur Linux-ervaring? De enkele keer dat ik achter Windows zit, erger ik me kapot aan hoe traag en vooral onlogisch alles in elkaar zit...
In Windows is het heel logis hoor, rechtermuisknop > schermresolutie aanpassen en je bent er. In Ubuntu moet ik eerst nVidia-drivers installeren (vooruit dan maar), rebooten, monitor setup aanpassen en weer rebooten :') .
2000 light years from home
  donderdag 5 augustus 2010 @ 17:12:43 #133
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_84900083
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoeveel jaar Windows-ervaring zet je nu tegen hoeveel uur Linux-ervaring? De enkele keer dat ik achter Windows zit, erger ik me kapot aan hoe traag en vooral onlogisch alles in elkaar zit...
In Windows is het heel logis hoor, rechtermuisknop > schermresolutie aanpassen en je bent er. In Ubuntu moet ik eerst nVidia-drivers installeren (vooruit dan maar), rebooten, monitor setup aanpassen en weer rebooten :') .

Het valt me overigens wel mee dat standby nu wel werkt.
2000 light years from home
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:18:22 #134
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_84902135
Dit begint verdacht veel op een bashtopic te lijken. Jammer, want het ging zo goed.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:35:12 #135
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84902602
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Ga de topics eens tellen met Windows-problemen... Zelfs laptops die met Windows geleverd zijn krijgen het vaak niet eens voor elkaar om op te starten! Laat staan de problemen die mensen hebben met zelf installeren...
Dat neemt nog niet weg dat Linux geen problemen kan hebben, en deze ook heeft op bepaalde gebieden. Soms lijkt het wel alsof Linux gebruikers best willen toegeven dat Linux fouten kan hebben..... maar NOOIT dat Windows wel eens minder fouten zou kunnen hebben op bepaalde gebieden. ;)

1 van de problemen die mij steekt, en dit is voor een deel natuurlijk gewoon de schuld van Microsoft, is dat Linux nog steeds niet het in 2006 geintroduceerde Network Level Authentication ondersteund. Vanaf Vista, en ook in Windows 7, kun je bij de Remote Desktop instellingen kiezen voor een meer veilige methode van communicatie, omdat RDP zelf als protocol niet zo veilig is.

In de Engelse versie van Windows Vista, 7, Server 2008 en Server 2008 R2 kun je RDP instellen met de instelling: "Allow connections only from computers running Remote Desktop with Network Level Authentication (more secure)".

En er is dus GEEN EEN Linux RDP client die dit ondersteund. Ja, dit is deels Microsofts schuld natuurlijk, maar er wordt ook geen moeite gedaan om het te reverse-engineeren. Wellicht is dat ook niet mogelijk natuurlijk.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:37:05 #136
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_84902656
Klinkt als X tunneling over SSH.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:55:42 #137
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_84903215
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:38 schreef Merkie het volgende:
Ook zo'n mooie klacht dat Windows er als een Teletubbie-OS uit ziet, ik snap het totaal niet.

Vergelijk dit:
[ afbeelding ]

Met dit:
[ afbeelding ]

Windows ziet er 1000x strakker en professioneler uit.
je kan toch ook gewoon zoiets maken:
heitieh
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:57:24 #138
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84903282
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoeveel jaar Windows-ervaring zet je nu tegen hoeveel uur Linux-ervaring? De enkele keer dat ik achter Windows zit, erger ik me kapot aan hoe traag en vooral onlogisch alles in elkaar zit...
Ik deel zijn ervaring met meerdere schermen. Het werkt gewoon niet als je je laptop undockt van een dock met een 1920x1080 scherm, en dan een vergaderzaal inloopt om op een 1024x768 beamer een presentatie te geven.

Windows 7 doet dit vlekkeloos, Linux doet dit gewoon.....erm.... niet. ;) Althans, in mijn geval in ieder geval niet.... met een ATI kaartje in de laptop.

Wat betreft Linux ervaring, ik beheer al vele jaren linux servers, maar dat is voornamelijk command prompt werk. O.a. Ubuntu servers, Vroeger veel met Fedora en CentOS gewerkt, en de VMWare ESX clusters die ik nu beheer. Op de desktop begon ik in 1995 voor het eerst mer Linux, destijds met RedHat versie 2 geloof ik die bijna tegelijk met Windows 95 uitkwam.

Maar het blijft gewoon een feit dat Linux achter de feiten aan blijft lopen, en in sommige gevallen is dat dus zelfs JAREN, zoals met USB ondersteuning die eigenlijk pas 5 jaar na de introductie in Windows echt redelijk werkte, de NTFS ondersteuning die eigenlijk pas in de afgelopen 5 jaar volwassen is geworden, en nu zien we dat nog steeds met NLA RDP ondersteuning, en NLA SMB ondersteuning, waar in beide gevallen je aan de Windows kant naar een lager beveiligingsmodel moet wisselen om het werkend te krijgen.

Ik begrijp ook wel waarom.... een commercieel bedrijf kan gemakkelijk de licentiekosten betalen die Microsoft vraagt voor het ondersteunen van propriatary technologies..... en een bedrijf dat geen geld verdiend gaat geen centen neerleggen voor iets wat ze vervolgens gratis willen verspreiden.

Een ander groot probleem bij Linux blijft software installaties. De repositories zijn geweldig, software uitzoeken en installeren daaruit gaat gemakkelijk, geweldig eenvoudig, en je hoeft er maar weinig kennis voor te hebben.

Maar dan heb je dingen die niet in de repository zitten, of slechts mondjesmaat ge-update worden. Een voorbeeld van een leuk spel dat niet in de repo zit is Ultimate Stunts. Een geweldige remake van het oude DOS spel "stunts". Onder Windows heb je een simpele installer, maar onder Linux moet je het met de broncode doen, en dan zelf gaan compileren. Kijk, ik kan wel even rommelen met ./Configure en make install, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Een ander voorbeeld is OpenTTD. Deze zit in de repository, maar als je online speelt zul je bij een nieuwe versie release er al snel achter komen dat binnen 1 week 80% van de servers op de nieuwe versie zit, en dat de repository pas een maand later weer eens de nieuwe versie toevoegt. Met Ubuntu heb je niet zo'n enorm probleem, want er is een .deb beschikbaar. Draai je echter Redhat-based, Mandriva-based, Suse-Based of een andere distro zoals Gentoo of Slackware, dan moet je wederom weer aan het compileren als je online wil spelen.

En reken maar dat ik dat vaak gedaan heb, ik draai namelijk 5 OpenTTD servers..... en die hebben 2 jaar of zo op Linux gedraaid, maar draaien nu alweer ruim anderhalfjaar op Windows 2008, en nu 2008 R2. Veel sneller met updaten zodra de nieuwe versie uit is: Even zip file downloaden en unzippen. ;)

Wat linux nodig heeft is een UNIVERSELE installatiemethode, zodat iedere linux-software maker slechts 1 install file hoeft te leveren, die onder alle distros werkt. Een soort ".bin on steriods" of zoiets. :) Het wordt dan ook veel interessanter voor softwaremakers die graag hun broncode willen beschermen TOCH een linuxversie te maken, en te verkopen.

Maar ja.... krijg alle distros maar eens met de koppen bij elkaar om dat voor elkaar te krijgen. Dat is onderhand nog ingewikkelder dan de Verenigde Naties en haar bureaucratie. ;)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 5 augustus 2010 @ 18:58:46 #139
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84903336
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 18:37 schreef mvdlubbe het volgende:
Klinkt als X tunneling over SSH.
Ohw okee. Bel jij even Microsoft op om ze uit te leggen dat hun NLA RDP toch echt de verkeerde methode is, en dat ze even naar SSH moeten switchen? ;)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 5 augustus 2010 @ 21:06:43 #140
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_84909251
Linux vind ik leuk en aardig maar hier...

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 16:38 schreef Merkie het volgende:
Ook zo'n mooie klacht dat Windows er als een Teletubbie-OS uit ziet, ik snap het totaal niet.

Vergelijk dit:
[ afbeelding ]

Met dit:
[ afbeelding ]

Windows ziet er 1000x strakker en professioneler uit.
... ben ik het volledig mee eens. _O- Het irritante is dit. Linux kan er heel mooi uitzien. (Logisch, je kan van alles en nog wat zelf regelen.) Maar standaard is het bijna altijd lelijk. Kijk maar eens wat sommige Ubuntu gebruikers hebben, ze laten vaak hun shit zien in een Screenshots topic, en dat allemaal ziet er veel beter uit dan hoe Ubuntu er standaard uitziet.

Ik heb het altijd zeer vreemd gevonden, dat het altijd er zo verdomd lelijk uitziet. Altijd met die grote letters en zo. Van daar dus dat ik zo'n fan ben van Arch Linux en andere doe-het-je-zelf distro's, want die zijn tenminste niet zo pretentieus als Ubuntu.

Kijk maar eens voor de gein, wat de officiële kleur was van Ubuntu tot voor kort. Ik bedoel, wat is de kleur van Windows? Blauw toch? Dat zie vaak bij Windows, dat blauw de kleur is van de standaard wallpaper. En dat is mooi. Hemelsblauw bij een klaarlichte dag, dat vindt iedereen mooi. En Ubuntu? Bruin. Ja, bruin. Hoe kom je er toch op. Watvoor excuus gebruiken ze dan. Is bruin de kleur van samenwerking? De kleur van de mensheid? Nee, het is de kleur van poep.
En wat is nu de officiële kleur van Ubuntu? Paars. Tja, misschien een verbetering.

Linux is leuk en zo, maar als het op creativiteit en design aankomt faalt dit hele opensource gebeuren. Waar het wel ongelofelijk goed werkt is met kleine projecten. En dan kom ik weer terug bij Arch Linux. Sinds ik Arch heb ontdekt, ben ik erachter gekomen dat ik een lange tijd helemaal verkeerd naar Linux aankeek.

Als je Linux wilt gebruiken als vervanging voor Windows, dan zal je naar mijn mening alleen maar gefrustreerd raken en zal je te vaak bij jezelf denken "Wat is dit in Windows toch veel beter..." (Het is natuurlijk mogelijk, Linux als vervanger, maar waarom die risico nemen als je toch geen zin hebt om te experimenteren?)
Maar als je Linux wilt gebruiken naast Windows of Mac OS, en dat je Linux gebruikt puur omdat je benieuwd bent en wilt experimenteren, dan ga je echt genieten. Voor mij is gebruik maken van een computer nooit zo spannend geweest. Windows is erg mooi, maar ook erg saai (maar daardoor ook minder frustrerend).
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 21:49:29 #141
104871 remlof
Europees federalist
pi_84911510
Ik gebruik Ubuntu ipv Windows op alledrie m'n computers en ik ben volledig tevreden *O*

In het verleden wel eens eerder gedaan, maar dan viel ik na een paar weken weer teleurgesteld terug op Windows omdat het één of ander niet werkte. Het lijkt erop dat Ubuntu wat dat betreft nu eindelijk volwassen is geworden. Ik draai het nu al meer dan vier maanden naar volle tevredenheid.

Ow en de basiskleur van Ubuntu is en blijft oranje natuurlijk :P
pi_84915857
Ik ben ervan overtuigd dat als ik me helemaal op Ubuntu stort, me erin ga verdiepen en 'echt' overstap, ik het uiteindelijk een verbetering zal vinden. Maar ik twijfel eraan of die verbetering de tijd en energie waard is die ik erin moet steken. Ik kick wel op allerlei software helemaal zo installeren en instellen en uitbreiden dat het helemaal naar mijn zin werkt, maar ik ben er niet nerd genoeg voor om het daadwerkelijk leuk te vinden om te leren hoe het allemaal werkt. Daarnaast ben ik ook vanaf kleins af aan ondergedompeld in Windows, en dat betekent dat voordat ik me alles van Ubuntu kunt aanleren ik moet beginnen met me van alles af te leren, wat nog lastiger is. :)

Het eerste wat altijd wordt geroepen wordt als argument om over te stappen is spyware en virussen en dergelijke, maar daar heb ik nu ook geen last van. Al die mensen die dat nu wel continu hebben zijn dezelfde mensen die er met linux ook een teringzooi van zouden maken. Voor een beetje onderlegde gebruiker is het echt wel mogelijk om Windows stabiel en veilig genoeg te houden voor normaal gebruik.

Wat zou het nou alle moeite waard kunnen maken?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 5 augustus 2010 @ 23:10:22 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_84916207
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 18:57 schreef maartena het volgende:
Maar het blijft gewoon een feit dat Linux achter de feiten aan blijft lopen, en in sommige gevallen is dat dus zelfs JAREN, zoals met USB ondersteuning die eigenlijk pas 5 jaar na de introductie in Windows echt redelijk werkte, de NTFS ondersteuning die eigenlijk pas in de afgelopen 5 jaar volwassen is geworden, en nu zien we dat nog steeds met NLA RDP ondersteuning, en NLA SMB ondersteuning, waar in beide gevallen je aan de Windows kant naar een lager beveiligingsmodel moet wisselen om het werkend te krijgen.
Nu haal je selectief dingen van het MS-front uit de kast, om te klagen dat de Linuxsupport slecht is...
Hoe is de MS-support voor EXT2 na 15 jaar? Of voor ReiserFS? Aanzienlijk slechter dan de Linux-support voor NTFS! Of zelfs maar de MS-support voor het ISO-bestandsformaat ODF?
Het probleem hierbij is natuurlijk dat MS als marktleider en vrijwel-monopolist z'n eigen standaarden opdwingt aan de wereld, zonder ze open te maken. Dat kan je Linux-distributies niet kwalijk nemen.

quote:
Wat linux nodig heeft is een UNIVERSELE installatiemethode, zodat iedere linux-software maker slechts 1 install file hoeft te leveren, die onder alle distros werkt.
Dat gaat natuurlijk principieel niet werken, alleen al vanwege verschilen in distributies. Een bin-distributie kan nooit hetzelfde installeren als bijvoorbeeld Gentoo, waar alles van source gecompileerd wordt.

quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 21:06 schreef Wii-Style het volgende:
Sinds ik Arch heb ontdekt, ben ik erachter gekomen dat ik een lange tijd helemaal verkeerd naar Linux aankeek.
Een van de voordelen: je hebt vele smaken, en als je er genoeg probeert kom je er vast een tegen die je lekker vindt.

quote:
Als je Linux wilt gebruiken als vervanging voor Windows, dan zal je naar mijn mening alleen maar gefrustreerd raken en zal je te vaak bij jezelf denken "Wat is dit in Windows toch veel beter..."
Kan je je voorstellen dat er miljoenen mensen zijn die precies andersom redeneren? Ik zie Windows niet als vervanger voor Linux, alleen al het gebruik aan bash-terminal kan ik niet mee leven, wat een tijdsverspilling dat grafisch gedoe... Om het over de standaard muisacceleratie maar niet te hebben, waardoor je bij elke muisbeweging over het doel heenschiet en terug moet gaan...
censuur :O
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 00:35:28 #144
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84920691
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 23:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Nu haal je selectief dingen van het MS-front uit de kast, om te klagen dat de Linuxsupport slecht is...
Hoe is de MS-support voor EXT2 na 15 jaar? Of voor ReiserFS? Aanzienlijk slechter dan de Linux-support voor NTFS! Of zelfs maar de MS-support voor het ISO-bestandsformaat ODF?
Het probleem hierbij is natuurlijk dat MS als marktleider en vrijwel-monopolist z'n eigen standaarden opdwingt aan de wereld, zonder ze open te maken. Dat kan je Linux-distributies niet kwalijk nemen.
Klopt, als je marktleider bent zet je de standaard. Dat is ook gebeurd met standaarden als de DVD, de GSM netwerken, etc.

Het verschil is natuurlijk wel dat support voor Ext2 helemaal niet interessant is voor de gemiddelde Windows gebruiker, waar support voor NTFS uitermate interessant is voor Linux gebruikers. En overigens was de standaard ook beschikbaar voor 3d party bedrijven, je moest alleen wel de licentie voor het gebruik ervan kopen en de broncode mag niet beschikbaar zijn.

Geen probleem voor bedrijven als Symantec die al jarenlang producten als Partition Magic en Ghost op de markt zetten met NTFS support, maar wel voor de Linux ontwikkeling die alles perse gratis willen. Dus werd er "reverse enigineerd" en kwam het na jarenlang hameren tot een redelijke implementatie van NTFS, die overigens nog steeds niet 100% bugvrij is, en geen encryptie ondersteund.

quote:
Dat gaat natuurlijk principieel niet werken, alleen al vanwege verschilen in distributies. Een bin-distributie kan nooit hetzelfde installeren als bijvoorbeeld Gentoo, waar alles van source gecompileerd wordt.
En dat is HET grootste probleem, en waarom Linux nooit groot wordt. Software fabrikanten willen niet 20 verschillende installatiepakketten maken voor hun software. Tegenwoordig is het met Windows (tenzij je 9x nog wil ondersteunen) redelijk simpel: 1 voor 32bit, en 1 voor 64bit, en die laatste is vaak niet eens nodig aangezien 32bit ook prima draait op 64bit platforms.

En voor Linux zou het ook zo moeten zijn.... 1 installatie pakket voor 32bit, en 1 voor 64bit. Een commercieel pakket als Adobe Photoshop zou dus met het starten van 1 installatie programma, geïnstalleerd moeten kunnen worden op ALLE mogelijke distributies.

En zo niet belangrijker voor de corporate wereld: Gedeployed kunnen worden vanaf een centrale server, en zonder gebruikers-interactie op een werkstation geïnstalleerd kunnen worden.

quote:
Een van de voordelen: je hebt vele smaken, en als je er genoeg probeert kom je er vast een tegen die je lekker vindt.
Dat heeft voordelen, maar ook ENORME nadelen. Ik bedoel, 2% van de DESKTOP gebruikers gebruikt Linux.... waarvan - even zwaar gegokt - 0,7% debian/ubuntu based, 0,4% Suse based, 0,3% Fedora/Redhat based, 0,2% Mandriva 0,1% Gentoo, 0,1% BSD in verschillende varianten, 0,1% Slackware, 0,1%, en 0,1% 1 van de andere 20+ smaken.....

Leuk, maar hoe kun je als software leverancier of hardware leverancier in hemelsnaam verwachten dat je daarvoor support gaat geven? De kans dat de installatie van een softwarepakket in Ubuntu heel andere problemen kan opleveren dan onder SUSE is behoorlijk realistisch, en hetzelfde geldt voor hardware. Mijn oude laptop met een oud Linksys PCMCIA kaartje werd in Mandriva bijv. out of the box herkend, maar met Ubuntu moest ik eerst met een of ander firmware tooltje en windows NDIS bestanden gaan knoeien om de juiste firmware info eruit te halen en weet ik al niet meer.

Als Linux de wereld wil veroveren moet het toch echt eerst een standaard creëren waar softwareschrijvers en hardware makers wat mee kunnen, want nu is het meestal het geval dat de sourcecode online wordt gezet, en de verschillende package managers - vaak vrijwillgers - maken er een .deb of .rpm van of een ander formaat. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Geen software fabirkant die daar aan wil beginnen.

Om maar even in Windows termen te denken, de implementatie van Linux wereldwijd is te gedefragmenteerd ;)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_84921087
ho ho ho niet zo snel jullie. Een prima werkende EXT2 file system driver voor XP en hoger is er al (2 eigenlijk: EXT2FSD en EXT2IFS). Heck, je kan in principe elk / je eigen file systeem schrijven met de windows DDK.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 01:20:51 #146
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_84922220
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 00:45 schreef ErictheSwift het volgende:
ho ho ho niet zo snel jullie. Een prima werkende EXT2 file system driver voor XP en hoger is er al (2 eigenlijk: EXT2FSD en EXT2IFS). Heck, je kan in principe elk / je eigen file systeem schrijven met de windows DDK.
http://sourceforge.net/projects/ext2read/

Kan ook EXT3 en EXT4 lezen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 07:29:23 #147
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_84925511
In Ubuntu kun je zo'n beetje elk filesystem aankoppelen (bijv. usbstick) en het werkt. Daar heeft de user in zoverre iets aan dat-ie zich dus NIET hoeft bezig te houden met de techniek van het filesystem. Dat is absoluut een voordeel.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 07:42:42 #148
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_84925614
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 23:05 schreef heiden6 het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat als ik me helemaal op Ubuntu stort, me erin ga verdiepen en 'echt' overstap, ik het uiteindelijk een verbetering zal vinden. Maar ik twijfel eraan of die verbetering de tijd en energie waard is die ik erin moet steken. Ik kick wel op allerlei software helemaal zo installeren en instellen en uitbreiden dat het helemaal naar mijn zin werkt, maar ik ben er niet nerd genoeg voor om het daadwerkelijk leuk te vinden om te leren hoe het allemaal werkt. Daarnaast ben ik ook vanaf kleins af aan ondergedompeld in Windows, en dat betekent dat voordat ik me alles van Ubuntu kunt aanleren ik moet beginnen met me van alles af te leren, wat nog lastiger is. :)

Het eerste wat altijd wordt geroepen wordt als argument om over te stappen is spyware en virussen en dergelijke, maar daar heb ik nu ook geen last van. Al die mensen die dat nu wel continu hebben zijn dezelfde mensen die er met linux ook een teringzooi van zouden maken. Voor een beetje onderlegde gebruiker is het echt wel mogelijk om Windows stabiel en veilig genoeg te houden voor normaal gebruik.

Wat zou het nou alle moeite waard kunnen maken?
Ik ga nu als een nerd klinken, een paar jaar geleden was ik het trage windows zo ontiegelijk zat dat ik windows er af heb gegooid en ubuntu er op heb gezet. Heerlijk gevoel was dat, en als ik nu achter een windows pc gebruik dan denk ik echt van, de tering wat duurt het lang voordat ie op gestart is en wat is die virusscanner irritant.

Maar bovenal het gevoel van, ik doe nu alles wat ik eerst op een windowsmachine deed, maar dan gratis (en ja op een windowsmachine kun je ook gratis, maar dan zit je met illegale zooi, keygens en dat soort dingen).
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_84925659
Ubuntu nav dit topic maar eens gedownload, zal het eens gaan bekijken.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 07:49:21 #150
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_84925666
Veel plezier *O*
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')