abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81917794
Ik ben dus min of meer bezig met het schrijven van een filmscript. Ik ben een redelijke filmfanaat en heb in de loop der jaren zelf wat ideetje opgedaan en samengevoegd tot een verhaal voor een film. Nu bleek al snel genoeg dat een verhaaltje verzinnen wat anders is dan een volledig filmscript uitschrijven. En aangezien ik hierin nooit enige ervaring heb opgedaan ben ik maar wat scripts online gaan lezen om me daar aan vast te klampen, want tijd om een studie tot scriptschrijver te volgen heb ik niet.
Zijn er meer mensen die op eigen houtje een script proberen te schrijven of ben ik de enige mafkees op dit vlak? Ik kan best wat goede tips gebruiken namelijk.
// www.geboortejaarshirts.nl //
Vette prints met een geboortejaar naar keuze.
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:41:17 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_81918173
Gebruik software die gemaakt is om scripts/boeken te schrijven. Die helpen je je verhaal te structureren. Kijk eens naar bijvoorbeeld Kabikaboo
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:45:50 #3
273744 Torrio
More.Whore.More
pi_81918372
Hmm tvp.

Ook wel vet om bijvoorbeeld het script van Army of Darkness na te lezen. Al met al interessant..

http://www.imsdb.com/

[ Bericht 16% gewijzigd door Torrio op 26-05-2010 13:53:10 ]
pi_81921065
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:31 schreef -Jynx- het volgende:
Ik ben dus min of meer bezig met het schrijven van een filmscript.
Ik ben een redelijke filmfanaat en heb in de loop der jaren zelf wat
ideetje opgedaan en samengevoegd tot een verhaal voor een film.

Nu bleek al snel genoeg dat een verhaaltje verzinnen wat anders is
dan een volledig filmscript uitschrijven. En aangezien ik hierin nooit
enige ervaring heb opgedaan ben ik maar wat scripts online gaan
lezen om me daar aan vast te klampen, want tijd om een studie tot
scriptschrijver te volgen heb ik niet.

Zijn er meer mensen die op eigen houtje een script proberen te
schrijven of ben ik de enige mafkees op dit vlak? Ik kan best wat
goede tips gebruiken namelijk.
Leuk dat je iets probeert maar houdt er rekening mee dat miljoenen
mensen over de hele wereld dit ook proberen,de film studio's zelfs
betaalde mensen in dienst hebben die zich elke dag alleen maar
bezighouden met het verzinnen van een nieuw filmscript en er
in burelen van menig filmproducent stapels filmscripts liggen die
nog steeds niet gebruikt zijn.

Your changes are 1%
75 topics = FIN
  woensdag 26 mei 2010 @ 15:33:19 #5
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_81923311
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:45 schreef FP128 het volgende:

[..]

Leuk dat je iets probeert maar houdt er rekening mee dat miljoenen
mensen over de hele wereld dit ook proberen,de film studio's zelfs
betaalde mensen in dienst hebben die zich elke dag alleen maar
bezighouden met het verzinnen van een nieuw filmscript en er
in burelen van menig filmproducent stapels filmscripts liggen die
nog steeds niet gebruikt zijn.

Your changes are 1%
Oftewel houdt het script simpel, zodat je het zelf met weinig middelen kan verfilmen. Voor je het weet staat je dan in Hollywood The Dark Knight te maken.
  woensdag 26 mei 2010 @ 15:33:54 #6
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_81923337
tip: zet er niet boven "filmscript"

Staat onprofessioneel.
Intelligent, but fucked up.
pi_81923907
@ wijsneus:
Ik had Final Draft 8 kort geleden gedownload om eens te proberen. Maar ik snap er eigenlijk niks van. Dat programma wat jij aandraagt is volgens mij vooral nuttig als je nog vollop aan het verhaal moet werken. Maar het verhaal is in mijn geval al helemaal af. Ik moet het alleen als script zien op te schrijven.

@ FP128:
Uiteraard verwacht ik ook niet even in Hollywood een knalsucces te gaan scoren. Maar misschien dat een kleine Nederlandse filmmaker eventueel haalbaar zou kunnen zijn? En de grotere studio's hebben inderdaad zelf schrijvers in dienst. Maar het gros van de Hollywood films moet het toch nog altijd niet van hun weldoordachte verhaal lijn hebben. Ik wil niet zeggen dat ik het meest ingenieuze verhaal ooit heb verzonnen. Maar het is ook niet het zoveelste uitgekauwde, voorspelbare liefdesverhaaltje, of de zoveelste "jullie hebben mijn geliefde wat aangedaan, nu ben ik pislink" actiefilm.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:32:54 #8
45726 bravo
Proud Odery player!
pi_81929488
Nee joh, als je een makkelijk programma wil, dat met een voorbeeld werkt, dan gebruik je celtx En het is gratis!
There's no point in living if you can't feel alive
pi_81938077
Probeer eerst je verhaal in een synopsis van 3 regels te vertellen.

Werk het dan uit naar een versie van 1 bladzijde, waar in je de 3 actes beschrijft.

Deze kun je dan weer uitwerken naar een outline, waarin je de belangrijke beats / scenes kunt beschrijven.

Daarna kun je het uitwerken tot een scenario met dialogen enzo, maar probeer niet naar het volgende stadium te gaan als het huidige nog niet goed zit. Je kunt elk stadium aan enkele mensen tonen, om te zien of het verhaal helder is.

Nog enkele tips:

* Ontwikkel een premisse bij je verhaal, dat werkt zeer goed als steun om je verhaal concreet te houden. De sterkste premisses bevatten een actief werkwoord.
* in een scenario beschrijf je enkel wat je in beeld ziet, dus geen gedachtes van personages enzo.
* actie/reactie: telkens als er iets gebeurd/iemand iets doet, laat dan een reactie erop zien van bv. een ander personage.
* het hoofdpersonage maakt een verandering door, zoek eens naar 'The Hero's Journey'.
* maak een apart karakterprofiel waarin je de achtergrond, de pschychologie en het doel van elk personage beschrijft. Hierdoor heb je referentie om te zien of elk karakter logisch reageert in bepaalde situaties.
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:00:32 #10
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_81939624
Heb ik dit zelfde topic een aantal maanden geleden ook niet eens gezien?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 31 mei 2010 @ 19:42:20 #11
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_82158275
Als scriptschijfprogramma is Celtx erg handig. Open Source (of in ieder geval gratis te downloaden) en werkt gewoon heel fijn.
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 15:45 schreef -Jynx- het volgende:
@ FP128:
Uiteraard verwacht ik ook niet even in Hollywood een knalsucces te gaan scoren. Maar misschien dat een kleine Nederlandse filmmaker eventueel haalbaar zou kunnen zijn? En de grotere studio's hebben inderdaad zelf schrijvers in dienst. Maar het gros van de Hollywood films moet het toch nog altijd niet van hun weldoordachte verhaal lijn hebben. Ik wil niet zeggen dat ik het meest ingenieuze verhaal ooit heb verzonnen. Maar het is ook niet het zoveelste uitgekauwde, voorspelbare liefdesverhaaltje, of de zoveelste "jullie hebben mijn geliefde wat aangedaan, nu ben ik pislink" actiefilm.
Grote studio's doen veel aan pitchen met "ingestuurde" screenplays. Je kan je screenplay versturen naar een studio zelf, maar ook naar een agency die het namens je willen verkopen.

Je moet er wel rekening mee houden dat er duizenden scripts en ideeen binnen komen en daarvan worden slechts enkelen gebruikt. Vaak zelfs zo dat het hele script herschreven wordt op de "hollywood" manier en alleen het basisidee gebruikt wordt.

Houd er rekening mee dat in de eerste +- 10 pagina's een interessante plottwist moet zitten, anders kun je er van uitgaan dat als iemand 't leest hij het meteen weer weg legt.

Lees anders het boek "Rijk door 1 zin". Het is ietwat overenthousiast (lees "amerikaans") geschreven, maar je hebt er wellicht wat aan. Er staan adressen van agencies en pitchers in. Verder is het ook gewoon leuk om te lezen.

[ Bericht 88% gewijzigd door klaasdj op 31-05-2010 19:53:39 ]
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  maandag 31 mei 2010 @ 22:33:09 #12
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_82168772
Het schrijven zonder ervaring kan best, maar zorgen dat iemand het te lezen krijgt is volgens mij een ander verhaal. Doe je het in het Engels en wil je het naar Hollywood sturen? Weinig producenten lezen scripts die zomaar opgestuurd worden, in verband met eventuele rechtzaken, e.d. Dus je zou dan moeten proberen om in ieder geval een pitch te doen, wat als onervaren onbekende buitenlander (voor hen) ook niet echt makkelijk lijkt. Hier werkt het volgens mij hetzelfde, al zal de brug iets kleiner zijn.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_82169289
Het verhaal opzich is al zo goed als rond. Hier en daar nog wat fine-tunen. En misschien nog wat scenes erbij omdat het zo wat aan de korte kant is. Maar het gaat me nu meer om het uitschrijven als volwaardig filmscript. Ook daar ben ik al vollop mee bezig. Ik heb nog niet het hele verhaal uitgeschreven, en het deel wat ik wel heb uitgeschreven blijf ik ook nog keer op keer bijschaven. Ik ben het script overigens in het Nederlands aan het schrijven en denk er ook aan om wanneer het af is te kijken of er een Nederlandse filmmaker is die er wat mee denk te kunnen.
  donderdag 30 september 2010 @ 11:21:32 #14
319669 Happyherpes
kicks ass in lasergaming
pi_87014265
keihard googlend: http://vollmer.nl/zelf-een-scenario-schrijven/

bedank me in je oscar praatje, man.
pi_87134330
Ik heb inmiddles mijn ruwe script af en er een logline en synopsis van rond gestuurd. Vervolgens kreeg ik de volgende mail terug van de niet onbekende Paul Ruver:

-------------------------
Beste Bas,

Op zich een erg leuk idee!

We kennen het "verwisselen" van films als DE JURK van Alex van Warmerdam en de vorige film van Johan Kramer, waar je steeds mensen volgt, wat begint met een ticket wat doorgegeven wordt.

Dus dan kan erg leuk worden.

Om het voor mij als producent nu verder te ontwikkelen heeft het te weinig "haakjes". Dat komt omdat het allemaal nog wat "algemeen" is, niet echt ingevuld ("een verwaaide jongeman"..)

Ook volgt het niet helemaal de voorwaardes uit het boek, wat ook te vinden is op de site http://rijkdooreenzin.blogspot.com/

Ik kan me voorstellen dat je bij meer uitwerking (bijv eerste 10 blz van het script) een regisseur zou kunnen vinden, die zegt: Ja.

Maar dat hangt van vele factoren af.

Kun je hier iets mee?

Met vriendelijke groet
Paul Ruven
------------------

Daar word ik best vrolijk van. En mijn volledige (doch ruwe) script heeft uiteraard meer hooks en verdere invulling dan de synopsis.
  zondag 3 oktober 2010 @ 16:49:28 #16
177948 Daskaar
cake or death?
pi_87136459
leuk man!
ga zo door!
ik kreeg destijds niets meer dan een standaard brief terug "wat een interessant idee, maar momenteel zoeken wij geen scripts" van twee of drie producers. auw..
gelukkig weet ik zelf wel dat het de moeite waard is. :)
pi_87144520
klinkt zeker als een coole reactie! laat je weten hoe het verder gaat?
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_89033623
Ik heb vorige week een korte synopsis op het prikbord van een filmsite gezet. En de afgelopen dagen hebben drie filmmakers te kennen gegeven het script te willen lezen. Ze hebben het alle drie in bezit nu. Dus ik ben benieuwd.
  maandag 22 november 2010 @ 22:34:17 #19
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_89033653
Intresse TVP mede omdat ik het zelf ook nog ooit wil gaan doen :P
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  Donald Duck held maandag 22 november 2010 @ 23:01:23 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_89035312
Plak 3D achter de titel, dat doet je kansen tegenwoordig enorm stijgen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_89036288
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 23:01 schreef __Saviour__ het volgende:
Plak 3D achter de titel, dat doet je kansen tegenwoordig enorm stijgen
Hiermee kan natuurlijk niemand wat... :{

Maar leuk! ook leuk om te lezen dat men daadwerkelijk reageert! Misschien moet ik ook maar eens een poging wagen om een producent te benaderen! :)
pi_89063254
Nadat ik gisteren avond dezelfde synopsis ook nog op een andere site heb geplaatst, heb ik vandaag alweer 5 reacties mogen ontvangen. Onder andere een van een profesioneel scriptschrijver die mijn idee erg interessant vindt en zijn hulp aanbiedt. Het plaatsen van een kort synopsis op deze twee sites werd me aangeraden door Paul Ruven. En het blijkt dus een goede tip. Ik ben benieuwd wat eruit rolt.
  dinsdag 23 november 2010 @ 22:59:20 #23
177948 Daskaar
cake or death?
pi_89075367
misschien lees ik er over heen, maar waar gaat het verhaal over in het kort?

echt benieuwd wat uit al de reacties op je verhaal komt! hou ons op de hoogte!
  woensdag 24 november 2010 @ 01:57:40 #24
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_89081123
-Jynx- Welke twee sites gaat het over?
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  woensdag 24 november 2010 @ 08:46:37 #25
177948 Daskaar
cake or death?
pi_89082820
hee klaas, wattup homey?
zijn jullie ooit nog verder gegaan eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')