Ik rijd met Conti GP 4000 en rijd bijna nooit lek. Tuurlijk soms kan het gebeuren, vooral als het wegdek wat natter is. vriend van mij har Schwalbe Ultremo R en die reed continue lek. Nieuwe versie van deze band schijnt beter te zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:35 schreef Ender_W het volgende:
Zomaar een vraagje, ben ik dan de enige die met anti-lekbanden rijdt?
Op mijn vorige fiets had ik er banden van Schwalbe en daar ben ik nooit mee lek gereden. En nu op mijn nieuwe fiets zaten standaard Michelins, maar die zijn na 2 lekke banden vervangen door weer anti-lek banden. Misschien dat ze zwaarder zijn dan de gewone band, of valt dat mee? Maar ik vind het wel een prettig idee dat ik toch niet zo snel lek rijdt. (Lijkt me ook prettig als ik de volgende keer weer een echte berg wil bedwingen.)
Ik kan maar twee bindons kwijt op m'n fiets en die heb ik bij langere tochten en warmer weer absoluut nodig.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 09:38 schreef CyclingGirl het volgende:
Je hebt van die speciale bidons voor binnenband en co2 module, hoef je niet met een tasje te fietsen
Gaan fietsen zonder reservebandje + lifters en pompje lijkt mij niet echt handig. Kans op lek rijden is nou eenmaal veel groter op een racefiets en ik heb geen zin om ergens in de middle-of-nowhere te staan met een lekke band.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:11 schreef Mr_DG het volgende:
Ik lees hier van alles over lek rijden en reserve banden, ik vraag me af of jullie vaak lek rijden. Heb op m'n huidige fiets op 3000 km eenmaal een lekke achterband gehad. En ik heb verder nooit reservespullen bij me. Is het misschien handig om een setje aan te schaffen voor de zekerheid?
Ik heb dezelfde bandjes. Laatst wel een keertje lek gereden, was een doorn dwars door de buitenband heen geprikt. Dit merkte ik op een paar honderd meter van huis, dus hoefde toen gelukkig niet onderweg de zooi te gaan wisselen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 10:39 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ik rijd met Conti GP 4000 en rijd bijna nooit lek. Tuurlijk soms kan het gebeuren, vooral als het wegdek wat natter is. vriend van mij har Schwalbe Ultremo R en die reed continue lek. Nieuwe versie van deze band schijnt beter te zijn.
Dat boeit mij totaal niet. Wat mij wel boeit is dat ik mezelf kan redden als ik ergens lek rij (of andersinds pech heb).quote:
maar Ivo je begrijpt het verkeerd, Tommeke heeft gewoon een volgauto ;-)quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat boeit mij totaal niet. Wat mij wel boeit is dat ik mezelf kan redden als ik ergens lek rij (of andersinds pech heb).
Goede vraag, ik zit met hetzelfde probleem, zelfde groep, zelfde fiets.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:58 schreef JohnDDD het volgende:
Beste mensen ik heb het hier misschien al eerder gevraagd maar dat is al een tijdje terug en ik kan het topic niet terugvinden.
Ik heb een Bianchi Campagnolo 10 speed met 53/39 voor. Nu wil ik binnenkort eens de bergen in trekken om daar te trainen maar dan gaat mijn kleinste versnelling vermoedelijk te groot zijn om de hele dag rond te draaien.
Wat raden jullie mij aan? Is het handig om voor een kleiner blad te monteren? Kan ik er dan één monteren naast de andere twee, of moet ik de 39 vervangen voor een kleinere? (Of moet ik allebei vervangen door een set anderen mét een kleinere erbij?) Een derde blad erbij lijkt mij persoonlijk niet onprettig maar ik ben er niet zeker van of dat technisch wel de makkelijkste optie is?
Hoe minder tandje je op je voorblad hebt hoe lichter. Achter is het precies omgekeerd. Hoe meer tandjes hoe lichter. stel je hebt 27 tanden op je voorblad en 27 op je achterblad dan is één pedaalomwenteling nodig om één wiel omwenteling te maken.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:02 schreef Oksel het volgende:
Kun je eigenlijk de versnelling berekenen? Dat er een constante uit komt? Hoe trap je lichter, met een 39x27, of met een 34x24 ?
Ze hebben mij gezegd dat de cassette achter vervangen in principe gecompliceerde is dan er een nieuw blad voor bij zetten.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:00 schreef Oksel het volgende:
[..]
Goede vraag, ik zit met hetzelfde probleem, zelfde groep, zelfde fiets.
3e blad kan sowieso niet zomaar. Kleiner blad voor kan alleen als het op je crankstel (?) past. Dan moet je volgens mij een compact krank hebben.
Wat ook nog kan.. is een andere cassette achterop. Of een een aantal tandwielen van je cassette vervangen.
Ik weet dus niet wat ik ga doen. Of een 34 voor er bij (heb een compact crank, dus dat kan), of een andere cassette met een 27 achterop, of gedeeltelijk een andere cassette met een 27 erop.
Dit is een grapje neem ik aan?! Die FM zou ik maar links laten liggenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:35 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ze hebben mij gezegd dat de cassette achter vervangen in principe gecompliceerde is dan er een nieuw blad voor bij zetten.
Meestal wel, staan 4 reservefietsen op. Een fiets met een lekke band laat ik doorgaans ook in de berm liggen voor de gelukkige vinder.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:54 schreef Superher0 het volgende:
[..]
maar Ivo je begrijpt het verkeerd, Tommeke heeft gewoon een volgauto ;-)
Gewoon een beetje naar links hangenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:58 schreef Oksel het volgende:
Tommeke heeft een driewieler, dan maakt het niet uit als je 1 band lekt rijdt.
Gemiddelde van 31,2 Netjes hoor. Dat redt ik bij lange na niet, ik rij niet op een racefiets (wil er wel een keer 1 voor erbij ) maar op mijn hybride fiets redt ik dat niet. Op weg van werk naar huis (wel voornamelijk stadsverkeer) haal ik bij stevig doortrappen gemiddeld tusen de 25 en 26km/u. Kruissnelheid ligt dan rond de 30-31km/u maar al de verkeerslichten en bochten remmen flink af.quote:Op donderdag 20 mei 2010 11:21 schreef Oksel het volgende:
Vast omdat het 0,045 gram scheelt..
Vanochtend voor het eerst naar mijn werk op de racefiets! 07:00 vertrokken, prachtige, prachtige route. Eerste 10km over de landweggetjes en landerijen, toen 10km dwars door het bos, langs de Holterberg. Laatste 15km over een superstrak fietspad langs een doorgaande weg, maar ook langs de landerijen. In totaal 36km, had briesje tegen, gemiddelde van 31,2 kwam ik aan.. 2 keer moeten stoppen voor stoplicht, paar keer moeten remmen voor scholieren, die dan 3 - 3 fietsen. 3 tegen, 3 in mijn richting. Op een fietspad. En dan niet oppassen. Probeerde er nog 1 een tik op z'n achterhoofd te geven, maar miste omdat ik te hard fietste..
Inderdaad. Het enige wat relatief simpel is, is een andere cassette. Gangbaar is 12-25, maar je hebt ook 12-27 en 11(?)-28. Waarbij de laatste een stap van 24 tandjes naar 28 maakt. Ik weet niet hoe getraind je bent, maar ik denk dat 39x28 nog te zwaar is in bijv. de Ardennen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:24 schreef Yankee het volgende:
[..]
Dit is een grapje neem ik aan?! Die FM zou ik maar links laten liggen
Derde blad kan niet bij een dubbel volgens mij. Daarnaast kan je die 39 waarschijnlijk ook niet vervangen voor een 34 daar dat simpelweg niet past. Kortom, of je zet er een compact op (dit gaat je best wel wat kosten) of je neemt een andere cassette. Campa heeft in ieder geval een 28 achter dacht ik, dus dat scheelt al weer minimaal 1. Verder misschien een bergcassette? Weet even niet welke kransjes die heeft.
Andere optie is ombouwen tot een triple, maar dan heb je ook andere shifters nodig dus dat kost nog een hoop meer.
Het verschilt van wat voor training ik doe. Maar als ik aan 't toeren ben zit m'n gemiddelde meestal tussen de 27 en 30 denk ik... Veel wielrenners overdrijven hun gemiddelde ook hequote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Gemiddelde van 31,2 Netjes hoor. Dat redt ik bij lange na niet, ik rij niet op een racefiets (wil er wel een keer 1 voor erbij ) maar op mijn hybride fiets redt ik dat niet. Op weg van werk naar huis (wel voornamelijk stadsverkeer) haal ik bij stevig doortrappen gemiddeld tusen de 25 en 26km/u. Kruissnelheid ligt dan rond de 30-31km/u maar al de verkeerslichten en bochten remmen flink af.
Verder rij ik ook op een ligfiets, daar ligt de kruissnelheid wat hoger, tussen de 33 en 35 als ik een beetje doortrap en zo rond de 29 als ik rustig aan doe
OT: Het valt mij op dat er best veel wielrenners echt hard kunnen rijden (zie de Giro toertocht, gemiddeldes van 50 km/u ed) maar als ik wielrenners in het wild tegenkom dan rijden ze vaak echt niet veel sneller dan 30-35km/u, dan is het echt wel op. Soms kom je wel eens zo'n bikkel tegen die je met 35km/u alsnog even stof laat happen maar ok, dat zijn wel echt de uitzonderingen.
Hoe hard rijden jullie zo gemiddeld?
Dat hangt er vanaf. Campa Ergopower is standaard geschikt voor een triple. Gebruik je een triple met maximaal een 21 of 23 achter dan kun je je korte achterderailleur blijven gerbruiken. Hoef je naat je crankstel alleen je voorderailleur te vervangen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:24 schreef Yankee het volgende:
Andere optie is ombouwen tot een triple, maar dan heb je ook andere shifters nodig dus dat kost nog een hoop meer.
Maar dan betaal je alsnog best veel geld en heb je achter als grootste dus maximaal een 23. Als je niet goed getraind bent kom je daar de eerste de best berg ook niet mee boven denk ik.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:08 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf. Campa Ergopower is standaard geschikt voor een triple. Gebruik je een triple met maximaal een 21 of 23 achter dan kun je je korte achterderailleur blijven gerbruiken. Hoef je naat je crankstel alleen je voorderailleur te vervangen.
Gemiddelde van 50 bij een toertocht? Daar geloof ik echt helemaal niks van. Dergelijke gemiddelden rijden de profs....quote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
OT: Het valt mij op dat er best veel wielrenners echt hard kunnen rijden (zie de Giro toertocht, gemiddeldes van 50 km/u ed) maar als ik wielrenners in het wild tegenkom dan rijden ze vaak echt niet veel sneller dan 30-35km/u, dan is het echt wel op. Soms kom je wel eens zo'n bikkel tegen die je met 35km/u alsnog even stof laat happen maar ok, dat zijn wel echt de uitzonderingen.
Hoe hard rijden jullie zo gemiddeld?
Met 30/23 kun je al heel wat aan. En ik vindt 30/42/52 met 13-23 te verkiezen boven compact. Zo heb je een hele serie mooi aansluitende versnellingen. 30/23 = 34/26 = 39/30.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:14 schreef Yankee het volgende:
[..]
Maar dan betaal je alsnog best veel geld en heb je achter als grootste dus maximaal een 23. Als je niet goed getraind bent kom je daar de eerste de best berg ook niet mee boven denk ik.
Als je een beetje geregeld zo'n rondje fietst kun je al best wel snel dat eens uitbreiden tot 60 km.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 19:30 schreef 3rdRock het volgende:
rondje van ca. 40km en dan hoop ik dat in de loop van de zomer langzaam uit te bouwen tot 60 á 70km.
Alsnog best zieke snelheid. Ik haal dat net 2 seconden ofzo en dan wind mee, maar als ik de snelheden hier zie hoef ik me niet direct te schamenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:20 schreef Yankee het volgende:
[..]
Gemiddelde van 50 bij een toertocht? Daar geloof ik echt helemaal niks van. Dergelijke gemiddelden rijden de profs....
39-28 is prima voor in de Ardennen. Ik deed alles (Australie, Duitsland) met een 27 achter, en ik ben echt geen klimmer (te zwaar) en fiets pas 2 jaar.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:04 schreef marcodej het volgende:
[..]
Inderdaad. Het enige wat relatief simpel is, is een andere cassette. Gangbaar is 12-25, maar je hebt ook 12-27 en 11(?)-28. Waarbij de laatste een stap van 24 tandjes naar 28 maakt. Ik weet niet hoe getraind je bent, maar ik denk dat 39x28 nog te zwaar is in bijv. de Ardennen.
Op een dubbel kan alleen nog een 38-blad dacht ik, kleiner gaat niet. Op een compact kan wel zowel een 34 als 39-blad. Maar dat gaat bestwel veel kosten, net zoals het ombouwen naar een triple. Het is niet zo dat je makkelijk een voorblad erbij kan steken.
Staat er wel op als het goed is, anders inderdaad even tellen.quote:Op zaterdag 22 mei 2010 12:15 schreef hetsjhokleek het volgende:
Misschien een vrij stomme vraag maar hoe kan ik zien hoeveel tandjes mijn tandwielen hebben. Staat het ergens op de tandwielen of is het een zaak om ze te tellen?
Ik heb overigens een shimano Ultergra triple volgens mij vrij standaard afgemonteerd.
quote:Op vrijdag 21 mei 2010 17:07 schreef Tommeke het volgende:
[..]
... Veel wielrenners overdrijven hun gemiddelde ook he
quote:Op vrijdag 21 mei 2010 23:42 schreef Tommeke het volgende:
en een gemiddelde van 39, dat stemt wel weer tevreden
Gezien mijn tijd, en de tijden van vorig jaar denk ik dat ik zelfs 39,5 gereden hebquote:
In ieder geval een knappe prestatiequote:Op zaterdag 22 mei 2010 12:25 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Gezien mijn tijd, en de tijden van vorig jaar denk ik dat ik zelfs 39,5 gereden heb
Uitslag staat helaas nog niet online
Thnx, 't ging ook best goed naar m'n idee. Hier een daar misschien een paar secondjes laten liggen, maar m'n bochten gaan eigenlijk wel steeds beter. En ook 't blijven letten op m'n hartslag en snelheid gaat ook steeds beter, heb m'n teller steeds minder nodigquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |