abonnement Unibet Coolblue
pi_81707855
Pff wat een rot trainingswedstrijd gisteren. Ging helemaal niet goed omdat ik strontverkouden ben, ben maar met de nieuwelingen gaan afsprinten. Een drama zeg. Nu maar weer aan de tijmsiroop en hibitane en hopen dat het zakt want ik heb van het weekend 2 wedstrijden.

Een mooie fiets die Cube!
Haters gonna hate.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:41:36 #152
281157 AskBrad
Heracles Almelo
pi_81707863
Hmm Cube is niet helemaal mijn ding, zoals Oksel ook al zegt te druk en schreeuwerig.
Ik zal vanavond even foto's plaatsen van mijn nieuwe liefde .

Gisteren de eerste kilometers gemaakt. Fiets rijdt super, al moet ik nog wel een beetje wennen aan het feit dat ze iets slapper is dan mijn vorige fiets. De trillingsdempende eigenschappen in het frame merk ik goed, trillingen komen minder door in m'n polsen en billen. Sowieso dempt het Carbon frame+vork al een stuk meer dan de alu die ik hiervoor had.

Helaas stond mijn zadel iet wat te hoog waardoor ik al redelijk snel last kreeg van mijn knieen .
I'm Back Again!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:45:27 #153
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81707957
Ik heb helaas geen kluisje, maar heb een tas hangen die als kastje fungeert. En inderdaad, kleding meenemen met de auto, en dan de volgende dag op de fiets. Heb trouwens wel een rugzak op, die ik pas bij de Aldi gekocht heb voor 8 euro. Tip van iemand hier van het forum, bedankt daar voor! Super klein ding speciaal voor fietsen, gaat alleen mijn pomp, boterhammen, wallet en telefoons in. Merk niet eens dat ik hem op heb!



Mijn route is inderdaad werkelijk waar prachtig!
pi_81708202
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 05:33 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

heb je goed gelezen .
Je hebt PM
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:35:18 #155
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_81709500
Zomaar een vraagje, ben ik dan de enige die met anti-lekbanden rijdt?
Op mijn vorige fiets had ik er banden van Schwalbe en daar ben ik nooit mee lek gereden. En nu op mijn nieuwe fiets zaten standaard Michelins, maar die zijn na 2 lekke banden vervangen door weer anti-lek banden. Misschien dat ze zwaarder zijn dan de gewone band, of valt dat mee? Maar ik vind het wel een prettig idee dat ik toch niet zo snel lek rijdt. (Lijkt me ook prettig als ik de volgende keer weer een echte berg wil bedwingen.)
Live life to the Ender :D
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:39:20 #156
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_81709603
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:35 schreef Ender_W het volgende:
Zomaar een vraagje, ben ik dan de enige die met anti-lekbanden rijdt?
Op mijn vorige fiets had ik er banden van Schwalbe en daar ben ik nooit mee lek gereden. En nu op mijn nieuwe fiets zaten standaard Michelins, maar die zijn na 2 lekke banden vervangen door weer anti-lek banden. Misschien dat ze zwaarder zijn dan de gewone band, of valt dat mee? Maar ik vind het wel een prettig idee dat ik toch niet zo snel lek rijdt. (Lijkt me ook prettig als ik de volgende keer weer een echte berg wil bedwingen.)
Ik rijd met Conti GP 4000 en rijd bijna nooit lek. Tuurlijk soms kan het gebeuren, vooral als het wegdek wat natter is. vriend van mij har Schwalbe Ultremo R en die reed continue lek. Nieuwe versie van deze band schijnt beter te zijn.
Superhero to the rescue!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:00:48 #157
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_81710367
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 09:38 schreef CyclingGirl het volgende:
Je hebt van die speciale bidons voor binnenband en co2 module, hoef je niet met een tasje te fietsen
Ik kan maar twee bindons kwijt op m'n fiets en die heb ik bij langere tochten en warmer weer absoluut nodig.
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:11 schreef Mr_DG het volgende:
Ik lees hier van alles over lek rijden en reserve banden, ik vraag me af of jullie vaak lek rijden. Heb op m'n huidige fiets op 3000 km eenmaal een lekke achterband gehad. En ik heb verder nooit reservespullen bij me. Is het misschien handig om een setje aan te schaffen voor de zekerheid?
Gaan fietsen zonder reservebandje + lifters en pompje lijkt mij niet echt handig. Kans op lek rijden is nou eenmaal veel groter op een racefiets en ik heb geen zin om ergens in de middle-of-nowhere te staan met een lekke band.
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:39 schreef Superher0 het volgende:

[..]

Ik rijd met Conti GP 4000 en rijd bijna nooit lek. Tuurlijk soms kan het gebeuren, vooral als het wegdek wat natter is. vriend van mij har Schwalbe Ultremo R en die reed continue lek. Nieuwe versie van deze band schijnt beter te zijn.
Ik heb dezelfde bandjes. Laatst wel een keertje lek gereden, was een doorn dwars door de buitenband heen geprikt. Dit merkte ik op een paar honderd meter van huis, dus hoefde toen gelukkig niet onderweg de zooi te gaan wisselen.
.
pi_81719818
Ik zie niet helemaal wat er mis is met een fietstasje. Ik heb er eentje die gewoon mooi weggewerkt zit onder mijn zadel. Past een band plus lichters is. Rammelt niet, niet belachelijk groot en kan tenminste gewoon thuis komen als ik lek rijd.
pi_81719840
Het is gewoon niet soignee
  FOK!fotograaf vrijdag 21 mei 2010 @ 14:44:30 #160
73911 ultra_ivo
pi_81720397
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:31 schreef Tommeke het volgende:
Het is gewoon niet soignee
Dat boeit mij totaal niet. Wat mij wel boeit is dat ik mezelf kan redden als ik ergens lek rij (of andersinds pech heb).
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:54:28 #161
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_81720870
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat boeit mij totaal niet. Wat mij wel boeit is dat ik mezelf kan redden als ik ergens lek rij (of andersinds pech heb).
maar Ivo je begrijpt het verkeerd, Tommeke heeft gewoon een volgauto ;-)
Superhero to the rescue!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:58:13 #162
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81721055
Tommeke heeft een driewieler, dan maakt het niet uit als je 1 band lekt rijdt.
pi_81721081
Beste mensen ik heb het hier misschien al eerder gevraagd maar dat is al een tijdje terug en ik kan het topic niet terugvinden.

Ik heb een Bianchi Campagnolo 10 speed met 53/39 voor. Nu wil ik binnenkort eens de bergen in trekken om daar te trainen maar dan gaat mijn kleinste versnelling vermoedelijk te groot zijn om de hele dag rond te draaien.

Wat raden jullie mij aan? Is het handig om voor een kleiner blad te monteren? Kan ik er dan één monteren naast de andere twee, of moet ik de 39 vervangen voor een kleinere? (Of moet ik allebei vervangen door een set anderen mét een kleinere erbij?) Een derde blad erbij lijkt mij persoonlijk niet onprettig maar ik ben er niet zeker van of dat technisch wel de makkelijkste optie is?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:58:40 #164
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81721085
Verschil tussen Tommeke en ivo is ook dat Tommeke zijn benen scheert, en ivo niet.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:00:56 #165
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81721185
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:58 schreef JohnDDD het volgende:
Beste mensen ik heb het hier misschien al eerder gevraagd maar dat is al een tijdje terug en ik kan het topic niet terugvinden.

Ik heb een Bianchi Campagnolo 10 speed met 53/39 voor. Nu wil ik binnenkort eens de bergen in trekken om daar te trainen maar dan gaat mijn kleinste versnelling vermoedelijk te groot zijn om de hele dag rond te draaien.

Wat raden jullie mij aan? Is het handig om voor een kleiner blad te monteren? Kan ik er dan één monteren naast de andere twee, of moet ik de 39 vervangen voor een kleinere? (Of moet ik allebei vervangen door een set anderen mét een kleinere erbij?) Een derde blad erbij lijkt mij persoonlijk niet onprettig maar ik ben er niet zeker van of dat technisch wel de makkelijkste optie is?
Goede vraag, ik zit met hetzelfde probleem, zelfde groep, zelfde fiets.

3e blad kan sowieso niet zomaar. Kleiner blad voor kan alleen als het op je crankstel (?) past. Dan moet je volgens mij een compact krank hebben.

Wat ook nog kan.. is een andere cassette achterop. Of een een aantal tandwielen van je cassette vervangen.

Ik weet dus niet wat ik ga doen. Of een 34 voor er bij (heb een compact crank, dus dat kan), of een andere cassette met een 27 achterop, of gedeeltelijk een andere cassette met een 27 erop.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:02:46 #166
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81721268
Kun je eigenlijk de versnelling berekenen? Dat er een constante uit komt? Hoe trap je lichter, met een 39x27, of met een 34x24 ?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:09:43 #167
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_81721610
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:02 schreef Oksel het volgende:
Kun je eigenlijk de versnelling berekenen? Dat er een constante uit komt? Hoe trap je lichter, met een 39x27, of met een 34x24 ?
Hoe minder tandje je op je voorblad hebt hoe lichter. Achter is het precies omgekeerd. Hoe meer tandjes hoe lichter. stel je hebt 27 tanden op je voorblad en 27 op je achterblad dan is één pedaalomwenteling nodig om één wiel omwenteling te maken.

Elk tandje dat je er achter afhaalt levert meer afstand per omwenteling op. Hoe minder omwenteling je achterwiel maakt per trapomwenteling hoe lichter je fietst. De verhouding tussen het aantal tanden op je kleinste voorblad gedeeld door aantal tanden van jouw grootste achter tandwiel moet dus zo klein mogelijk zijn voor de steile heuveltjes. 27 : 27 = 1 ! heb je een voorblad van zeg 32 en een achterblad van 27 dan maak je 32:27 = 1,18 omwenteling achterwiel per trapomwenteling. Kind kan de was doen.... de rest kan je zelf verzinnen.

In het kort het ene delen met de andere...

39x27 = 1.444
34x24 = 1.416

Dus 34x24 trapt net wat lichter.

Zie ook http://www.fiets.nl/verzettentabel.asp
Superhero to the rescue!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 15:25:03 #168
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81722348
Ah, tof, dat is makkelijk.

(Aantal tandjes voor) / (aantal tandjes achter) = cijfer.
Cijfer lager = lichter = meer omwentelingen.
pi_81722892
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:00 schreef Oksel het volgende:

[..]

Goede vraag, ik zit met hetzelfde probleem, zelfde groep, zelfde fiets.

3e blad kan sowieso niet zomaar. Kleiner blad voor kan alleen als het op je crankstel (?) past. Dan moet je volgens mij een compact krank hebben.

Wat ook nog kan.. is een andere cassette achterop. Of een een aantal tandwielen van je cassette vervangen.

Ik weet dus niet wat ik ga doen. Of een 34 voor er bij (heb een compact crank, dus dat kan), of een andere cassette met een 27 achterop, of gedeeltelijk een andere cassette met een 27 erop.
Ze hebben mij gezegd dat de cassette achter vervangen in principe gecompliceerde is dan er een nieuw blad voor bij zetten.

Bovendien denk ik dat het handiger is om er voor een 34 bij te hebben dan achter een iets groter tandwiel, aangezien een kleiner voorblad achter héél veel tandwielen "kleiner maakt" maar een kleiner tandwiel achter voor maar 2 bladen beïnvloedt.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:02:41 #170
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81724106
Als je een 2e wielset hebt is dat natuurlijk altijd makkelijker. En een blad voor ERBIJ is niet makkelijker, een blad voor VERVANGEN is makkelijker. Maar een cassette vervangen kost volgens mijn minder werk dan een blad voor vervangen.

En je hebt maar 2 bladen verandering nodig, dat is al voldoende.

En het nadeel van een blad voor; je hebt er in Nederland geen zak aan. Wat moet je nou met een 34 in NL? Betekent dat je altijd met een hele schuine ketting fietst, omdat je kleine blad te klein is, en je grote blad te groot.
pi_81724245
Tripple
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:09:19 #172
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81724469
Tripple is lelijk. Maar wel handiger. Ik weet niet wat ik er tegen heb eigenlijk. Beetje wat sommigen hier tegen handzadeltasjes hebben.
pi_81725065
Tja compact staat mooier maar zolang ik niet de versnelling van Contador heb heb ik ook niets aan zijn versnellingen Het is het minst gebruikte tandwiel maar als ik zondag op de Redoute zit dan ben ik blij dat ik niet heb hoeven na te denken over wat ik zou steken.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:24:46 #174
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_81725174
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:35 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ze hebben mij gezegd dat de cassette achter vervangen in principe gecompliceerde is dan er een nieuw blad voor bij zetten.
Dit is een grapje neem ik aan?! Die FM zou ik maar links laten liggen

Derde blad kan niet bij een dubbel volgens mij. Daarnaast kan je die 39 waarschijnlijk ook niet vervangen voor een 34 daar dat simpelweg niet past. Kortom, of je zet er een compact op (dit gaat je best wel wat kosten) of je neemt een andere cassette. Campa heeft in ieder geval een 28 achter dacht ik, dus dat scheelt al weer minimaal 1. Verder misschien een bergcassette? Weet even niet welke kransjes die heeft.

Andere optie is ombouwen tot een triple, maar dan heb je ook andere shifters nodig dus dat kost nog een hoop meer.
.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:26:02 #175
58560 Oksel
Gezellig.
pi_81725223
Zondag ws. tochtje met collega (43) fietsen. Heeft porno-Pinarello met een geil stel wielen. Volgens mij kan het ook wel fietsen, dus ben benieuwd. Echt zo'n smalle, pezige vent die veel te vaak op fietsvakanties is geweest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')