abonnement Unibet Coolblue
pi_80424849



Na deel 3, nu verder met goud #4.



Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.



Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

Onlangs bereikte de goudprijs een nieuw record in euro's, daarbij vooral geholpen door een zwakkere euro als gevolg van de schuldencrisis in Griekenland. Bovendien lijkt er een substantieel risico te bestaan dat deze schuldencrisis zich langzaam als een olievlek zal uitbreiden over de hele eurozone. Dit laatste kan grote gevolgen hebben voor de koers van de euro, en zelfs voor het voortbestaan daarvan. Het blijft echter de vraag hoeveel van de nog te verwachten ellende al verwerkt is in de huidige goudprijs.

Daarnaast houden de geruchten over het bestaan van vervalste goudbaren (gold-plated tungsten) aan. Daar bovenop kwam onlangs ook nog eens de suggestie dat veel "papieren goud" niet gedekt zou zijn door fysiek goud, terwijl het wel als zodanig aan de man is gebracht. Over wat een dergelijke fraude voor de goudprijs zou kunnen betekenen, lopen de meningen nogal uiteen. Zie hiervoor ook de discussie aan het eind van het vorige topic.



De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Goud #1
Goud #2
Goud #3

[ Bericht 5% gewijzigd door veterdiploma op 18-04-2010 13:26:09 ]
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 19:43:14 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80427006
tvp

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80427154
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 21:03:18 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80429293
Ik mis een beetje de facts & figures in dit topic, dus hierbij mijn bijdrage. Zet deze maar in de OP:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80429404
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:03 schreef SeLang het volgende:
Ik mis een beetje de facts & figures in dit topic, dus hierbij mijn bijdrage. Zet deze maar in de OP:

[ afbeelding ]
Wel grappig om te zien dat de fysieke staaf voorraad (dat is bar hoarding toch?) overgaat op op ETF's en ander unallocated spul
pi_80429466
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:03 schreef SeLang het volgende:
Ik mis een beetje de facts & figures in dit topic, dus hierbij mijn bijdrage. Zet deze maar in de OP:

[ afbeelding ]
Ik wil best zoiets erin zetten, om jou een plezier te doen, maar niet deze. Reden: te korte tijdspanne en bovendien irrelevant omdat we al lang en breed in 2010 zitten.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80429656
Overigens wel opvallend hoe groot de vraag naar goud voor juwelen is vergeleken met de rest, en hoezeer die vraag het afgelopen jaar is afgenomen.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 21:29:46 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80429946
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:09 schreef veterdiploma het volgende:

[..]

Ik wil best zoiets erin zetten, om jou een plezier te doen, maar niet deze. Reden: te korte tijdspanne en bovendien irrelevant omdat we al lang en breed in 2010 zitten.
Het ging mij vooral om de verhoudingen tussen verschillende catagorieen. Ik wou oorspronkelijk een plaatje maken van alleen 2009, maar aangezien ik ook data heb van 2008 heb ik maar deze gemaakt. Dan heb je de data voor 2 jaren ipv één jaar. Maar ik wil ook best een plaatje maken van alleen 2009 hoor
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 21:32:31 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80430013
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:17 schreef veterdiploma het volgende:
Overigens wel opvallend hoe groot de vraag naar goud voor juwelen is vergeleken met de rest, en hoezeer die vraag het afgelopen jaar is afgenomen.
Juwelen is altijd de grote demper op de goudprijs omdat het verreweg de grootste catagorie is en de vraag uiterst flexibel. De vraag neemt gewoon af als functie van de prijs (je koopt juwelen voor een bepaalde prijs omdat je niet meer wilt uitgeven dan bijvoorbeeld $1000. Als de goudprijs stijgt koop je voor diezelfde $1000 iets met minder goud content).

Vraag naar ETFs e.d. neemt juist toe bij stijgende prijs: beleggers willen meeliften op de bubble.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80430105
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het ging mij vooral om de verhoudingen tussen verschillende catagorieen. Ik wou oorspronkelijk een plaatje maken van alleen 2009, maar aangezien ik ook data heb van 2008 heb ik maar deze gemaakt. Dan heb je de data voor 2 jaren ipv één jaar. Maar ik wil ook best een plaatje maken van alleen 2009 hoor
Aha, op die fiets. Ja, dat is misschien wel een goed plan. Een cirkeldiagram met de data van 2009 lijkt mij persoonlijk dan het mooiste!

Ik heb me al ff geregistreerd op www.gold.org voor een beter plaatje, maar die doen volgens mij niet zo in plaatjes.

Trouwens, sinds wanneer ben jij Andromeda Research? Onderzoek je ook nog wat anders dan de financiële markten?
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80430178
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Juwelen is altijd de grote demper op de goudprijs omdat het verreweg de grootste catagorie is en de vraag uiterst flexibel. De vraag neemt gewoon af als functie van de prijs (je koopt juwelen voor een bepaalde prijs omdat je niet meer wilt uitgeven dan bijvoorbeeld $1000. Als de goudprijs stijgt koop je voor diezelfde $1000 iets met minder goud content).

Vraag naar ETFs e.d. neemt juist toe bij stijgende prijs: beleggers willen meeliften op de bubble.
Ja da's logisch. Een kennis van mij zit in sportprijzen (medailles, wisselbekers etc.) en die vraag is ook helemaal opgedroogd. Ja goedkope plastic rommel loopt natuurlijk altijd wel, maar daar valt niks mee te verdienen.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 21:39:49 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80430209
Je wordt weer op je wenken bediend

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 april 2010 @ 21:46:03 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80430387
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:36 schreef veterdiploma het volgende:

Trouwens, sinds wanneer ben jij Andromeda Research? Onderzoek je ook nog wat anders dan de financiële markten?
Yup

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80430549
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:39 schreef SeLang het volgende:
Je wordt weer op je wenken bediend

[ afbeelding ]
Tanx

Heb er ook nog maar ff een verhaaltje aan toegevoegd om het geheel meer "body" te geven.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80430643
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 21:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Yup


lol die kende ik al!
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80435707
Op deze pagina van de World Gold Council staan leuke aanvullende grafiekjes over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod.

Verdere mogelijk interessante links die misschien in de OP kunnen:

World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - Actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - actuele en historische goudprijzen
Gold Eagle - info en propaganda van handelaren en speculanten
Antal Fekete - Economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

We zouden misschien ook links kunnen opnemen naar goudhandelaren als HBU, Middelkoop en Kevelam, en naar ETFs en Bullionvault e.d.?
pi_80437523
quote:
Op zondag 18 april 2010 01:13 schreef dvr het volgende:
We zouden misschien ook links kunnen opnemen naar goudhandelaren als HBU, Middelkoop en Kevelam, en naar ETFs en Bullionvault e.d.?
Mwoah ik wil er eigenlijk geen reclamezuil van maken...

Bovendien staat er al een link naar bullionvault (en kitco) in de tekst. Maar ik zal een aantal van je overige links erin zetten.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 april 2010 @ 10:39:11 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80439256
Okee, ik heb nog even een plaatje gemaakt van de vraag over de afgelopen 7 jaar. Je kunt mooi zien dat de "echte" vraag afneemt (waarschijnlijk door de gestegen prijzen) terwijl de speculatieve (bubble) vraag toeneemt. Per saldo blijft de totale vraag min of meer gelijk.



P.s. In dit plaatje heb ik de catagorieen "official coins","Medals/ imitation coins" en "other retail invest" samengevoegd in de catagorie "Retail invest" omdat sommige catagorieen in bepaalde jaren negatief waren en dat moeilijk is weer te geven in het plaatje. De som van alle retail invest tezamen is wel atijd positief geweest.

[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 18-04-2010 10:46:40 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 18 april 2010 @ 11:27:48 #19
258335 Harde_Kip
Ga eens aan het werk
pi_80440367
De vraag naar goud zal exploderen. Dit omdat ik verwacht dat na de mondiale collapse men opnieuw moet beginnen. Ik verwacht dat men de goudstandaard weer zal introduceren.
pi_80440377
quote:
Op zondag 18 april 2010 10:39 schreef SeLang het volgende:
Okee, ik heb nog even een plaatje gemaakt van de vraag over de afgelopen 7 jaar. Je kunt mooi zien dat de "echte" vraag afneemt (waarschijnlijk door de gestegen prijzen) terwijl de speculatieve (bubble) vraag toeneemt. Per saldo blijft de totale vraag min of meer gelijk.

[ afbeelding ]

P.s. In dit plaatje heb ik de catagorieen "official coins","Medals/ imitation coins" en "other retail invest" samengevoegd in de catagorie "Retail invest" omdat sommige catagorieen in bepaalde jaren negatief waren en dat moeilijk is weer te geven in het plaatje. De som van alle retail invest tezamen is wel atijd positief geweest.
tanx, dies nog beter!
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
pi_80440424
Nog iemand commentaar op de tekst? Ik wil het een beetje oppervlakkig en neutraal houden, zoals het nu is, maar het kan natuurlijk zijn dat er aperte onwaarheden in staan.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 april 2010 @ 11:34:35 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80440529
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:30 schreef veterdiploma het volgende:
Nog iemand commentaar op de tekst? Ik wil het een beetje oppervlakkig en neutraal houden, zoals het nu is, maar het kan natuurlijk zijn dat er aperte onwaarheden in staan.
Het is prima. Lange teksten leest toch niemand. Catchy plaatjes en grafiekjes werkt beter imo, dan kan iedereen z'n eigen conclusies wel trekken.

Btw: de goudprijsgrafiek moet eigenlijk op een logarithmische schaal, maar dat is waarschijnlijk lastig te vinden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_80440635
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:30 schreef veterdiploma het volgende:
Nog iemand commentaar op de tekst? Ik wil het een beetje oppervlakkig en neutraal houden, zoals het nu is, maar het kan natuurlijk zijn dat er aperte onwaarheden in staan.
Ik vind hem wel oke, misschien nog een plaatje met het aanbod van goud.

Het blijft overigens grappig dat vrijwel iedereen zo bullish over goud is, terwijl goud fundamenteel gezien alleen een goede belegging is in tijden van inflatie. Daar wijst tot nu toe nog geen enkele teken op de komende tijd, speculatie pur sang dus. Daarnaast moet iedere goldbug toch vrezen voor een hogere (reele) rente de komende tijd, wat een hogere carry cost voor goudbezit betekent.
pi_80440654
Heb nog ff gekeken wat er gebeurt als ik die telefoons van jou erin zet, maar dan werd het een beetje teveel, had ik het idee. Bovendien wordt de prijs daarvan waarschijnlijk voor een groot deel bepaald door de diamanten.
Op zondag 18 april 2010 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom ga je zelf niet googlen om je punt te maken?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 18 april 2010 @ 11:43:10 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_80440757
quote:
Op zondag 18 april 2010 11:38 schreef veterdiploma het volgende:
Heb nog ff gekeken wat er gebeurt als ik die telefoons van jou erin zet, maar dan werd het een beetje teveel, had ik het idee. Bovendien wordt de prijs daarvan waarschijnlijk voor een groot deel bepaald door de diamanten.
Die moet je ook niet in de OP zetten want dat plaatje voegt verder niks toe aan de discussie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')