waarom gebruik je die medicijnen? Depressief geworden van derealisatie of staat het er los van?quote:Op maandag 20 juni 2011 18:55 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat is wel een heel zweverig stukje.
Ik heb trouwens antidepressiva, maar het helpt niet tegen mijn derealisatie/depersonalisatie.
Dat staat er los van. Derealisatie staat zelfs in mijn diagnose en komt dus vaker voor bij mensen die hetzelfde hebben als ik.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:25 schreef Jack_is_Back het volgende:
[..]
waarom gebruik je die medicijnen? Depressief geworden van derealisatie of staat het er los van?
het is ook een zweverig onderwerpquote:Op maandag 20 juni 2011 18:55 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat is wel een heel zweverig stukje.
Ik heb trouwens antidepressiva, maar het helpt niet tegen mijn derealisatie/depersonalisatie.
Ik zeg niet dat het allemaal zo simpel is, maar je graaft te diep naar mijn mening naar wat voor angst het is. Het is niet een speciaal bewustzijn oid.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:20 schreef jmex het volgende:
Ik begrijp dat het voor anderen zweverig kan overkomen, daarom gebruik ik ook het woord zweverig
maar als jij het allemaal hartstikke simpel vindt, dan mag je wel eens uitleggen hoe het nu precies zit
incl. een simpele oplossing
maar volgens mij kan je dat niet..
Lekker makkelijk gezegd, lekker tegen je angst vechten. ooit gedacht aan angst die diep geworteld is uit trauma's? of misschien gedacht aan waar dit geregeld wordt in je lichaam? In je hersenen inderdaad, lekker zweverig doen hoeft van mij niet in zo'n topic. bij mij heeft dat zweverige kutgedoe alleen maar geleid tot psychose. Dus niks van aantrekken wat hier voor zweverig gezever wordt geblaat dit zijn serieuse problemen over een aandoening in je lever/nier/heup weet ik veel wat ga je ook niet zweverig zitten doen. dus laten we het bij deze aandoeningen ook niet doen. tot hoeverre je derealisatie een aandoening kan noemen. zoals eerder gezegd.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 01:54 schreef jmex het volgende:
[..]
het is ook een zweverig onderwerp
zolang de wetenschappers het niet helemaal kunnen verklaren blijft het iets spiritueels
ik heb ook zitten nadenken waar de angst vandaan komt
en ben er van overtuigd dat de angst de angst is om de controle over jezelf kwijt te raken
het heeft dus met zelfvertrouwen te maken
dit geldt trouwens voor elke irreële angst, zoals hoogtevrees, claustrofobie, noem maar op
dit zelfvertrouwen is te trainen, maar het heeft vooral te maken met het gevecht tegen de angst durven aangaan
het is alsof je tegenover een boxer in de ring staat
en het gaat er nu niet om of je wint (de angst is immers irreëel) maar het gevoel dat je de boxer aan kan
durf de confrontatie aan te gaan met je angst en maak je angst belachelijk
en het beste is om uiteindelijk je angst kunnen negeren
dus ga van de confrontatie aan gaan met je angst (boos worden)
tot je boven je angst staat
en zodra je boven je angst staat, negeer je die angst
de angst is geen partij voor jou
iedere keer als die angst naar boven komt
negeer het.
denk maar zo, "Ik ben dit gevecht al aangegaan, I won, ik ben sterker dan de angst"
uiteindelijk zullen al je beperkingen voor je weg vallen en leef je een vrijer en blijer leven
weg uit die gevangenis "angst" genoemd
je bent onschuldig, je komt daar niet meer terecht.
Dat klinkt eerder als dissociatie of catatonie dan depersonalisatie.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 23:58 schreef TheHolyTiamat het volgende:
Ik zelf heb hier ervaring mee, maar zoals het hier wordt beschreven is derealisatie/depersonalisatie toch echt iets heel anders volgens mijn psych. maar ik kan het ook hebben verward.. Ik hoop niet dat ik het verwar met dissociatie maar deze termen worden voor hetzelfde gebruikt, ook volgens me arts.
je voelt je inderdaad vervreemd, en kan het gevoel hebben dat het niet jouw lichaam is waar je in zit, de buitenwereld voelt anders, en het kan plotseling gebeuren dat je naar een punt staart en na een minuut of 5, misschien 10, misschien langer, "wakker wordt" en totaal vergeet wat er in die periode is gebeurd, en er ook helemaal niks van af weet. De omgeving verteld dat ik dan totaal niet reageerde meer ook al kijk ik ze aan volgens hun, dat ik dingen riep, schreeuwde, etc. hier weet ik dan totaal niks meer van af en naar mijn gevoel ben ik gewoon naar een punt wezen staren en weer verder gegaan met mijn leven. dat is depersonalisatie wat in de psychiatrie die ik ken wordt beschreven. natuurlijk gaat er vooraf dat je vervreemding voelt enz.
Ik las dat je op vakantie wilde etc, als je hier nu al niet fijn onder voelt zou ik er maar goed over nadenken want derealisatie kan dus overgaan tot psychoses en een aanloop zijn en daar heb ik zelf ervaring mee gehad. heel veel sterkte.
Euh nee, het is geen ziekte. Het is een symptoom van angst. Als je weet wat het is zijn er genoeg aanknopingspunten om er grotendeels vanaf te gerakenquote:Op donderdag 23 juni 2011 15:48 schreef Jack_is_Back het volgende:
Zou hier in de toekomst ooit een medicijn voor komen?!
Kun je dat nader verklaren? Je hebt het hier over dissociatie(s)?quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:48 schreef 1299 het volgende:
[..]
Euh nee, het is geen ziekte. Het is een symptoom van angst. Als je weet wat het is zijn er genoeg aanknopingspunten om er grotendeels vanaf te geraken
Derealisatie en depersonalisatie zijn dissociatie's inderdaad. Maar de reden waarom je brein dat doet is niet vanwege een afwijking maar omdat deze eigenlijk fout gedrag heeft aangeleerd. Het is een zelfbeschermingsmechanisme wat is blijven hangen als het ware.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:16 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Kun je dat nader verklaren? Je hebt het hier over dissociatie(s)?
Als ik Wikipedia erop nasla krijg ik het navolgende:quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:26 schreef 1299 het volgende:
[..]
Derealisatie en depersonalisatie zijn dissociatie's inderdaad. Maar de reden waarom je brein dat doet is niet vanwege een afwijking maar omdat deze eigenlijk fout gedrag heeft aangeleerd. Het is een zelfbeschermingsmechanisme wat is blijven hangen als het ware.
De eerste paar dagen last van derealisatie hebben na bv een auto ongeluk is heel normaal. Sterker nog volgens onderzoek (heb ik ook maar gelezen) heeft de meerderheid van de mensheid eens of meermalen in diens leven wel eens zulke verschijnselen.
Het gaat pas fout op het moment dat je gaat focussen op die gevoelens en daar continue mee bezig bent. Op dat moment leer je jouw brein het gedrag aan is het steeds makkelijker voor je brein om in die staat terug te vallen op het moment die besluit dat dat nodig is. (bv door een angstige situatie).
Je brein is op den duur continue gefocussed op angst, en zelfs als er niet een aanwijsbare reden is om bang te zijn ga je dus zitten foccusen op dingen waar je niet bang voor hoeft te zijn. Zo flipte ik heb bv heel erg bij documentaires over het heelal over hoe immens groot dat is. Als ik me dat probeerde in te beelden kreeg ik gewoon een paniek aanval.
Rationele gezien slaat dat nergens op, maar aangezien je tegen je brein zegt ik ben bang zoekt die vanzelf dingen om die angst in te visualiseren.
Ok, ik moet toegeven nu begin ik zelf ook zweverig te klinken, maar zo is het iig niet bedoeld
En dit verband is het inderdaad iets anders. Bij depersonalisatie / derealisatie is je toetsing van de realiteit niet aangetast en je geheugen werkt nog gewoon. Je hebt alleen het gevoel dat je alles meemaakt alsof je achter een glazen muur staat. Alles komt niet helemaal correct aan voor je gevoel. Het idee alsof je in een droomwereld zit.quote:Op donderdag 23 juni 2011 18:53 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Als ik Wikipedia erop nasla krijg ik het navolgende:
Dissociatie: is een geestesgesteldheid waarin bepaalde gedachten, emoties, waarnemingen of herinneringen buiten het bewustzijn worden geplaatst, tijdelijk niet 'oproepbaar' zijn of minder samenhang vertonen.
Depersonalisatie en derealisatie: Het is het gevoel buiten de werkelijkheid te staan. Voor iemand die aan depersonalisatie lijdt, lijkt het of hij een andere rol in de wereld speelt, vaag, als in een droom, onbelangrijk. Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid. Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder (vandaar de naam). Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit
Verder van Wikipedia:
Naast de term depersonalisatie wordt ook de term derealisatie gebruikt. De grens is niet altijd duidelijk, maar de richtlijn is dat bij depersonalisatie de persoon zijn geest of lichaam als vreemd ervaart en dat hij bij derealisatie zijn omgeving ziet als onwezenlijk of onecht.
Ik vind geen verdere onderbouwing het een met het ander uit te kunnen wisselen. Ook blijkt uit de verklaringen dat het een toch anders kan zijn dan het ander, alhoewel het mogelijk dicht bij elkaar kan liggen. Daarnaast kom ik tegen dat veelal een psychisch trauma als oorzaak van voornoemde laatste twee genoemd wordt.
Dat je angst noemt trok mijn aandacht vanwege een situatie die een behoorlijke impact had waarbij ik als omstander zelf betrokken bij was.
Zelf ben ik nu wel op zoek naar de kenmerkende verschillen tussen derealisatie/depersonalisatie versus dissociatie. Iemand?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |