abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76857498
Ambtenaar mag toegang tot woning eisen
quote:
DEN HAAG - Miljoenen Nederlanders moeten binnenkort controleambtenaren binnenlaten, zonder verdenking, maar op straffe van verlies van kinderbijslag, AOW of bijstand.

Ook voor weduwen en weduwnaren, wezen en oudere arbeidsongeschikten geldt: wie de controleur niet binnenlaat, wordt daarvoor gekort. Dat staat in een wetsvoorstel van het kabinet dat in behandeling is bij de Tweede Kamer. De kinderbijslag wordt in het wetsvoorstel wanneer de controleambtenaar niet binnenmag in zijn geheel ingehouden, de andere uitkeringen voor de helft. Rechtsgeleerden achten het wetsvoorstel in strijd met het thuisrecht van burgers, dat is vastgelegd in de grondwet, en met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Op grond van de nieuwe wet mogen gemeenten, de Sociale Verzekeringsbank en het UWV zelf bepalen wanneer zij toegang tot iemands woning willen. Dit om na te gaan of iemand echt alleen woont, of zijn eigen kinderen verzorgt.

Draagvlak
Het kabinet acht de wet noodzakelijk om 'het draagvlak van sociale voorzieningen' in de samenleving te behouden. Van het wetsvoorstel moet 'een preventieve werking' uitgaan. Maar het kabinet verwacht dankzij de ruimere controlebevoegdheden níet meer fraude op te sporen dan nu het geval is. Dit omdat het allang is toegestaan huisbezoeken te doen bij burgers, als zij worden verdacht van fraude.

Het doorzoeken van een woning van iemand die niet verdacht is, mag sinds 2007 alleen nog wanneer de burger vrijwillig meewerkt. Veel gemeenten willen echter al bij de eerste aanvraag van een uitkering een kijkje kunnen nemen in de woning van de aanvrager; het wetsvoorstel moet dat mogelijk maken.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoe vaak hebben ze jou al zomaar, zonder reden, of wat dan ook, om je ID gevraagd?
Ik heb me pas één keer moeten legitimeren en dat was omdat ik getuige was van een vechtpartij tussen een jonge man en een oude man.
De hoeveelheid etc, daar gaat het niet om. Dat heb ik al zo vaak gezegd.
quote:
Ja, ze mogen bij oploopjes de omstanders om hun ID vragen, ook als je niks van doen hebt met wat er gebeurd is. Wil je dat niet? Blijf dan niet staan kijken maar loop gewoon door.
en als ik geen fout gedrag vertoon dan moet ik niet mijn gedrag te hoeven aanpassen zonder onwenselijk in contact met politie te komen. Toch de wereld op zijn kop dit.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_76857551
En weer verder, ben benieuwd of we het de komende 7 pagina's wel duidelijk kunnen maken aan mensen met tunnelvisie zoals Gia en Perin.
pi_76857579
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Zo is de wet. Geldt zo ook voor de AOW-ers.
Heb je het wetsartikel waarin staat dat je een duurzame huishouding voert als je 4* per week ergens anders blijft slapen maar wel nog een eigen huis aanhoudt, waarbij je ook nog alle lasten betaald.
pi_76857584
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Zo is de wet. Geldt zo ook voor de AOW-ers.
Mogen die naar binnen?

Blijven de vragen over.
Wat vind je van mijn post die revolution nl ook al herpost heeft?
en waar ligt voor jou de grens en op basis van welke argumenten?
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 15 januari 2010 @ 16:51:48 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76857594
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:50 schreef bloodymary het volgende:
En weer verder, ben benieuwd of we het de komende 7 pagina's wel duidelijk kunnen maken aan mensen met tunnelvisie zoals Gia en Perin.
Beetje lastig een zinnige discussie te hebben als iedereen het met elkaar eens is, niet?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 16:52:32 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_76857623
Dat we hier überhaupt over discussiëren. De overheid heeft niets te zoeken achter mijn voordeur. Een gevaarlijke wet die de overheid alleen maar meer en meer grip geeft op de burgers.
De burger moet vooral de overheid controleren en niet andersom.
Ze gebruiken maar andere middelen om fraudeurs op te sporen.
pi_76857638
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:50 schreef bloodymary het volgende:
Idd, ik ben erg benieuwt naar de inhoudelijke reacties op de posts van one_of_thefew.
Ik heb nog steeds geen reactie gezien.

Het enigste wat ik constateer is dat het tegenkamp door de voorstanders weg wordt gezet als paranoide en belachelijk wordt gemaakt zonder daarvoor met tegenargumenten of een feitelijke onderbouwing aan te komen. Perrin spant de kroon met het simpel op de persoon spelen.
pi_76857642
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Beetje lastig een zinnige discussie te hebben als iedereen het met elkaar eens is, niet?
Aangezien er mensen worden betiteld als doemdenkers, paranoia en er wetvoorstellen liggen om het daadwerkelijk in te voeren en er daarnaast veel tegengeluiden zijn lijkt het mij allezins dat iedereen het met elkaar eens is.
Wel makkelijk natuurlijk, geen discussie.

edit: komt bij: twijfel is de motor van vooruitgang.
And that is the news.''
pi_76857717
quote:

[..]

Het word een lastige discussie voeren als men niet ingaat op feitelijke onderbouwde posts Perrin!
Het lijkt wel of ik een discussie aan het voeren bent met de PVV. Die kunnen ook alleen maar roepen.
pi_76857748
quote:

[..]

Een discussie voer je op basis van argumenten en die heb ik bij jullie nog niet gelezen.
pi_76857785
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wilders is juist voorstander van zulke maatregelen.
Kijk, dat bedoel ik nou. Wilders klopt netjes op je achterdeur om een aalmoes want hij heeft niets te vertellen en je laat de voordeur wagenwijd openstaan om de boel leeg te laten roven door de beleidsmakers en achteraf bedank je ze ook nog voor hun diefstal.
Blijkbaar vind jij het prima wat de beleidsmakers voor jou verzinnen aangezien je een selectieve quote plaatst.

Maar ik zou wel een bronnetje willen zien dat Wilders daar wel zo'n voorstander van is.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 16:57:29 #12
3542 Gia
User under construction
pi_76857818
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je het wetsartikel waarin staat dat je een duurzame huishouding voert als je 4* per week ergens anders blijft slapen maar wel nog een eigen huis aanhoudt, waarbij je ook nog alle lasten betaald.
Ik weet van mijn man dat dat door sociaal rechercheurs als criterium wordt gezien.
Al heb je ieder een eigen woning, als je alle dagen bij elkaar bent, deel je bepaalde kosten en wordt je als samenwonend bestempeld. Leuker kunnen we het niet maken.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 16:57:52 #13
38496 Perrin
pi_76857827
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:53 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Aangezien er mensen worden betiteld als doemdenkers, paranoia en er wetvoorstellen liggen om het daadwerkelijk in te voeren en er daarnaast veel tegengeluiden zijn lijkt het mij allezins dat iedereen het met elkaar eens is.
Wel makkelijk natuurlijk, geen discussie.

edit: komt bij: twijfel is de motor van vooruitgang.
Er komt een tijd aan van bezuinigen en zwaar de broekriem aantrekken. Niet iedereen zal dat snappen, of de gevolgen hiervan accepteren. Een groot onderdeel van vertrouwen in de effectiviteit van de overheid is de wetenschap dat het systeem zoals we dat hebben niet misbruikt wordt. In de afgelopen 40-50 vette jaren kon het systeem best wat misbruik en fraude verdragen, we hadden met zijn allen meer dan genoeg. Dit gaat veranderen de komende tijd, en dat is het van groot belang dat profiteurs en fraudeurs streng aangepakt kunnen worden. Helaas zal de overheid daarvoor wat strenger moeten optreden dan de afgelopen decennia. Vervelend, maar noodzakelijk.
pi_76857851
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het word een lastige discussie voeren als men niet ingaat op feitelijke onderbouwde posts Perrin!
Het lijkt wel of ik een discussie aan het voeren bent met de PVV. Die kunnen ook alleen maar roepen.
tja, je moet vooral geen discussie voeren over politieke maatregelen. Zit de van hearsma buma's niet in de weg.
And that is the news.''
  vrijdag 15 januari 2010 @ 16:58:53 #15
3542 Gia
User under construction
pi_76857871
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:51 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Mogen die naar binnen?

Blijven de vragen over.
Wat vind je van mijn post die revolution nl ook al herpost heeft?
en waar ligt voor jou de grens en op basis van welke argumenten?
Post die even hier, heb geen zin om nog in dat andere topic te gaan zoeken.
pi_76857921
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik weet van mijn man dat dat door sociaal rechercheurs als criterium wordt gezien.
Al heb je ieder een eigen woning, als je alle dagen bij elkaar bent, deel je bepaalde kosten en wordt je als samenwonend bestempeld. Leuker kunnen we het niet maken.
maar laten we vooral niet nadenken of de relaties die we leggen in beleidsmaatregelen nog kloppen met de werkelijkheid of uberhaupt wenselijk zijn. Beleidsregels zijn heilig lijkt het wel.
And that is the news.''
pi_76857934
Goed daar gaan we weer.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:26 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

En hier zit direct de crux. Het geloof dat het niet gebeurt. Ik durf je op een briefje te geven dat het wel gaat gebeuren. Waarom, omdat er niet alleen maar nobele mensen werken die perfect zijn.
Ik werken mensen die per ongeluk een foutje maken. Er werken mensen die niet zo per ongeluk 'een foutje maken' etc.
De laatste tijd heb ik al meerdere keren meegemaakt dat het enkel wijzigen van mijn gegevens al niet lukt bij de overheid zonder problemen. En dan ga ik uit van de goedheid van de mensen die het gedaan hebben, kan immers gebeuren en software technisch is ook niet alles op orde.

Deze discussie gaat toch ook niet over de 95% waar het wel goed bij gaat? Dat is niet interessant, het gaat erom over de momenten dat het niet goed gaat. en is de impact die de overheid dan kan hebben te groot. Imo ja.

Jij mag het doemdenken vinden, ik niet. Dezelfde mensen vonden de kritiek tegen de ID plicht doendenken. En wat stellen partijen voor die toen zeiden: alleen bij ongeval of speciale omstandigheden maar een plicht. Die zeggen nu: het is een logische stap dat de politie altijd om je ID mag vragen. Daar is niks logisch aan en weer een stap verder weg.
Nog een voorbeeld. DNA afgifte voor opsporing. Alleen bij concrete verdachte situaties. Werd gezegd. Nu zegt het CDA al dat je DNA afstaan een burgerplicht is. Weer een stapje verder. Het is geen doemdenken dus, het is een constatering van de werkelijkheid. Als ik zou doemdenken zou ik denken dat de overheid een DDR achtige structuur wil installeren.

We moeten dus maar alle maatregelen over ons heen laten komen omdat we anders doemdenken, niet voldoen aan de burgerplicht of geen controle zouden willen? op die manier kan je elke maatregel van de overheid goedpraten. Het minste wat je kan doen is een discussie hebben over de balans tussen vrijheid, veiligheid en controlerend vermogen. Want dat is de discussie waar het om gaat. Maar zodra de discussie gestart wordt worden er algemen argumenten bijgehaald om een specifieke maatregel te onderbouwen. Dat vind ik ondeugdelijke argumenten waarop een maatregel niet zou moeten worden ingevoerd.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:31 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Reageer je ook even inhoudelijk op de post van one_of_thefew? Deze post staat namelijk bom vol met feiten die zich de afgelopen jaren hebben voltrokken.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Net als op je voorgaande post krijg je ook op deze post geen inhoudelijke reactie.
Die hebben ze namelijk niet.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Typerend dat een inhoudelijk post met zeer sterke onderbouwing weer massaal genegeerd word.
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Goed proberen we het nog een keer. Gia en alle andere voorstanders, reageren jullie nog even op onderstaande post.
[..]

Het tegenkamp komt steeds met feiten op de proppen maar het voorkamp gaat hier niet op in en gaat gewoon door met het afspelen van de grammafoon plaat.

Dit is natuurlijk geen manier van discussie voeren
pi_76857981
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:00 schreef Revolution-NL het volgende:
Goed daar gaan we weer.
[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Thanks, ik was net bezig.
And that is the news.''
pi_76857992
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Een criterium is natuurlijk nog geen wettelijk kader.

Welke kosten vallen dan weg als je elke dag bij elkaar bent maar toch elk een eigen huis aan houdt?
pi_76857998
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Post die even hier, heb geen zin om nog in dat andere topic te gaan zoeken.
dus laat je anderen zoeken.
And that is the news.''
pi_76858174
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:57 schreef Perrin het volgende:

[..]

Er komt een tijd aan van bezuinigen en zwaar de broekriem aantrekken. Niet iedereen zal dat snappen, of de gevolgen hiervan accepteren. Een groot onderdeel van vertrouwen in de effectiviteit van de overheid is de wetenschap dat het systeem zoals we dat hebben niet misbruikt wordt. In de afgelopen 40-50 vette jaren kon het systeem best wat misbruik en fraude verdragen, we hadden met zijn allen meer dan genoeg. Dit gaat veranderen de komende tijd, en dat is het van groot belang dat profiteurs en fraudeurs streng aangepakt kunnen worden. Helaas zal de overheid daarvoor wat strenger moeten optreden dan de afgelopen decennia. Vervelend, maar noodzakelijk.
Controle als bezuinigheidsmaatregel? Briljant.

Ik wil het bewijs wel zien dat deze uitbreiding meer geld oplevert dan kost.

Nee, het is niet noodzakelijk. Het is een kwestie van keuze.
Maar zolang je dat niet inziet begrijp ik ook waarom je geen discussie wil.
Je kan geen discussie hebben als er ook geen keuze is. Je maakt het jezelf wel heel makkelijk, maar zo werkt de praktijk nu eenmaal niet. Je stelt hier immers een schijnbare tegenstelling neer.Het is geen tegenstelling tussen bezuinigingen en privacy.
And that is the news.''
  vrijdag 15 januari 2010 @ 17:08:30 #22
38496 Perrin
pi_76858257
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:06 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Controle als bezuinigheidsmaatregel? Briljant.

Ik wil het bewijs wel zien dat deze uitbreiding meer geld oplevert dan kost.

Nee, het is niet noodzakelijk. Het is een kwestie van keuze.
Maar zolang je dat niet inziet begrijp ik ook waarom je geen discussie wil.
Je kan geen discussie hebben als er ook geen keuze is. Je maakt het jezelf wel heel makkelijk, maar zo werkt de praktijk nu eenmaal niet. Je stelt hier immers een schijnbare tegenstelling neer.Het is geen tegenstelling tussen bezuinigingen en privacy.
Ik zeg enkel dat ik dit soort aanscherpingen van controlemogelijkheden toejuich, juist omdat de werkenden de komende tijden geen legioen frauders op hun rug kunnen meezeulen. Ze zullen al genoeg hebben aan gepensioneerden en de werkelijk hulpbehoevenden.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 17:11:27 #23
3542 Gia
User under construction
pi_76858367
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:00 schreef Revolution-NL het volgende:
Goed daar gaan we weer.
[..]
Ik heb op die post gereageerd met de opmerking dat je niet bij opstootjes of rellen moet gaan staan kijken, omdat men dan om je ID gevraagd kan worden. Er wordt een willekeurige burger op straat niet om zijn ID gevraagd, alleen omdat hij daar loopt. Daar is dan ook altijd een reden voor.

Zo ook met deze huisbezoeken. Ze gaan niet bij willekeurige mensen op de koffie, maar alleen als er een reden voor is. En dat er weleens eens iets fout kan gaan, is een feit, dat is toch makkelijk recht te zetten.
Heb hier ook weleens een deurwaarder aan de deur gehad voor de zoon van de vorige bewoonster. Heb die doorverwezen naar het nieuwe adres van de vorige bewoonster.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 17:14:01 #24
3542 Gia
User under construction
pi_76858461
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 17:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een criterium is natuurlijk nog geen wettelijk kader.

Welke kosten vallen dan weg als je elke dag bij elkaar bent maar toch elk een eigen huis aan houdt?
Het is wel wettelijk. Mensen worden gekort omdat ze meer dan 4 dagen per week bij elkaar slapen. Dat is een feit. Kom op zeg, heb al vaak genoeg van die verhalen gehoord dat ze weer zo'n gevalletje te pakken hadden.

Kosten voor voeding. Het is goedkoper om voor 4 te koken dan een keer voor 3 en de ander voor zichzelf. Kosten voor verwarming. 'T Is verdorie niet voor niks dat mensen op twee adressen wonen, beide een bijstandsuitkering hebben, maar gewoon wel bij elkaar zitten. Dat mag gewoon niet.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 17:16:25 #25
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_76858551
Weer een typisch voorbeeld van een verschuivende regel.

Vingerafdrukkendatabase. Internetgeschiedenisdatabase. We gebruiken het echt-echt-echt alleen maar als er wat aan de hand is, echt waar!
Totdat er een tankstation wordt overvallen waarvan jij toevallig gisteren op Google Streetview hebt bekeken hoe het eruit zag. Of jouw vingerafdrukken daar gevonden worden op een bus motorolie. Maar hé, jij hebt niks te verbergen, toch.

En nu roepen alle hotemetoten wel dat het niet de bedoeling is, en misschien ontbreekt voor dit moment nog wel de wettelijke mogelijkheid ook. Maar straks niet meer.

Iemand schreef iets over een quotum voor controleurs. Wel een goeie, dat zie ik nog wel gebeuren ook.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')