abonnement Unibet Coolblue
pi_75748104
Goed,

Ik loop al een tijdje met dit probleem en ik weet niet goed bij wie ik dat nu moet plaatsen, in dat geval is Fok meestal wel een wijze raadsheer. Dit heb ik nog nooit onder woorden gebracht eigenlijk, omdat ik altijd wel veronderstelde dat het zich wel zou oplossen, maar dat gebeurt steeds niet.

Al sinds een paar jaar hebben m'n ouders steeds meer moeite om met hun budget het einde van de maand te halen, dit heeft verschillende oorzaken. Zelf ben ik nu begin 20 en ben sinds bijna 2 jaar uitwonend vanwege m'n studie. Voor die tijd heb ik nog een tijdje fulltime gewerkt en beheerde ik vanaf 19 jaar m'n eigen financiën. Vóór die tijd had mijn vader volledige controle over m'n bankrekening en heeft daar dus ook goed gebruik van gemaakt. Waarschijnlijk is dat niet echt de bedoeling, maar ik wist nooit beter eigenlijk, totdat ik natuurlijk begon te werken.

Die ommekeer zal er al voor hebben gezorgd dat hij al minder te besteden had. Let wel, dat ik nog steeds af en toe een paar keer moest bijspringen. Een paar 100 euro hier, een paar 100 euro daar, er is zelfs een jaar of 2 geleden een voorval geweest waar ik snel even 2500 euro moest bijleggen om de deurwaarders buiten te houden zodat we de woning niet zouden kwijtraken. Dit bedrag heb ik wel, voor het merendeel, over de loop der maanden weer teruggekregen.

Maar het verslechtert nu dus steeds en ik begin ook op mijn limiet qua financiele mogelijkheden en geduld te komen. Ik betaal me al scheel aan huurkosten enz en probeer dus zuinig met m'n geld om te gaan, maar al sinds een jaar krijg ik nu elke maand wel een verzoek om wat bij te dragen, wat ik vaak niet eens meer terugkrijg ook omdat m'n vader het simpelweg niet meer heeft. Deze week nu al, heb ik bijna 100 euro moeten voorschieten, omdat ik nu al een week even terug thuis zit, omdat er anders gewoon niets te eten is. Aangezien het eten morgen weer al op zal zijn, en ik nu echt compleet blut ben dankzij deze rotzooi (deze maand al 300 bijgedragen), wordt het weer op een houtje bijten tot dinsdag waar hij eindelijk weer betaald wordt en ik m'n studiefinanciering krijg.

Ik focus voornamelijk op m'n vader omdat mijn moeder al jarenlang niet meer kan werken. Ze heeft gekampt met hevige depressies en is door al de behandelingen eigenlijk veranderd in een schim van haarzelf die in het huis zelf ook weinig meer kan bijdragen. Gepaard met financiele nood, is het hier dus verre van een ideale situatie geworden.

Wat kan ik nu eigenlijk doen? Ik heb het gevoel dat m'n vader ook totaal de controle kwijt is nu, vooral omdat hij zéér slecht tegen kritische noten kan, als ik hem eens wijs op zijn rookgedrag, naar schatting, als ik kijk naar het hoeveelheid eten dat die 100 euro deze week al heeft opgebracht bijvoorbeeld, zal daar zo'n 30 euro insteken terwijl hij de overige 70 spendeert aan benzine en rookwaren. (een pakje shag per dag)

Ik zit nu eigenlijk een hele lap tekst te schrijven, dus ik ga maar even wat dingetjes opsommen en de eerste reacties maar bekijken.

Verdere korte info:

- Kerstcadeaus en verjaardagscadeaus kunnen we voor elkaar al een jaar of 2 niet meer kopen. Het is zelfs zo dat ik vorig jaar 50 euro kreeg voor mn verjaardag, die hij de dag daarna alweer moest gebruiken.

- Ik heb nog een broer van net 18, die nog thuiswoont en zelf ook enorm chaotisch aan het worden is. Waarschijnlijk maakt hij nu hetzelfde door als ik op die leeftijd, waar hij financiele controle wil terwijl m'n vader nog teert op de stufi die hij binnenkrijgt.

- Zelf loop ik nu een maand achter met mn zorgverzekeringspremie, wat ik dus echt haat, ik wil dus dat dit allemaal stopt voordat ik zelf ineens diep in de schulden ga zitten.

- Wat betreft verdere oorzaken waarom hij steeds geldtekort heeft; veel schulden denk ik. En hij valt dus in een vicieuze cirkel waar hij 1 acceptgiro steeds vooruit schuift, om er maar 1 te kunnen betalen. Hij heeft, want ik zie soms de post, deze week een telefoonrekening van 75 euro moeten betalen, wat al 200% van de normale kosten is, zover laat hij het steeds komen. Vooruit schuiven. Hij is te trots om in de schuldsanering of wat dan ook te gaan, wimpelt hij af met ''dat doe ik toch verdomme niet meer op mijn leeftijd''. Een gevalletje te trots dus, wetend dat hij eigenlijk in zijn hele leven nu heeft gefaald en wil het niet accepteren. In de tussentijd draag ik dus de lasten, en dat als student die nu zijn examenperiode binnengaat.
pi_75748194
Cursus financieel management?
Feyenoord Rotterdam
pi_75748281
De hamvraag blijft nu: Werkt ie of zit hij de hele dag TV te kijken? Werkt ie 40 uur, of maar 2 dagen? En kan hij mentaal/fysiek ander werk aan, of doet hij het voor een mager loontje?
pi_75748331
Dweilen met de kraan open dus dat bijdragen....als je vader te eigenwijs is om hulp te vragen zullen jullie er nooit uitkomen en dat kan maar 1 ding betekenen...je vader moet de bodem eerst raken voordat hij weer omhoog kan krabbelen. Je haalt hem steeds weer net op tijd uit de problemen waardoor hij denkt dat het wel zo kan doorgaan dus dan zit er maar 1 ding op...kraan dichtdraaien...hoe moeilijk dat ook zal zijn
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_75748339
Jonko wordt veelste duur, want m'n buurman en ik roken vier jonko's in een uur man.
  donderdag 17 december 2009 @ 22:15:50 #6
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_75748357
Ouders moeten het kind ondersteunen, niet andersom. Als hij niet in ziet dat zijn leefwijze hem naar de klote helpt, en je hebt dit herhaaldelijk aangegeven terwijl ze het niet willen accepteren, kun je toch weinig voor ze blijven doen? Hoe hard het ook klinkt? Sommige mensen moeten eerst alles kwijtraken voordat ze inzien hoe het beter kan.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_75748366
tvp voor morgen
pi_75748385
In ieder geval zorgen dat je zelf niet in de problemen komt. Dat je de behoefte voelt om te helpen snap ik, maar houd in ieder geval je eigen rekeningen gewoon in de gaten.

Verder, als hij zo heftig reageert op schuldsanering, kan je misschien een stapje terug nemen. Heeft je moeder nog bepaalde hulp? Je zou met ze naar maatschappelijk werk toe kunnen stappen, dat zou ook al een hoop kunnen schelen. Dan kan je je moeders toestand ook een beetje als reden gebruiken, zodat het niet je vaders schuld is dat hij daar terecht komt, in zijn ogen.
pi_75748449
Ik wou ook net zeggen, kan je iets meer kwijt over hoe je vader zijn dagelijkse leven besteed?

Je verteld niet of hij werkt, AOW, WAO, of wat dan ook heeft. Ken je hun basisinkomen, vaste lasten, uitgaven patroon? Kijk eens bij het NIBUD, www.nibud.nl of je daar nog wat tips en trucs kan vinden. Het begint bij een huishoud boekje.

Wel de omgekeerde wereld zo!
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_75748460
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:13 schreef mafkees01 het volgende:
De hamvraag blijft nu: Werkt ie of zit hij de hele dag TV te kijken? Werkt ie 40 uur, of maar 2 dagen? En kan hij mentaal/fysiek ander werk aan, of doet hij het voor een mager loontje?
Hij werkt. Welisweer is de situatie eigenlijk zo ver van de norm af dat ik het ook niet helemaal precies weet. Maar hij werkt toch zeker een uur of 5 per dag, maar is voor normale banen ooit arbeidsongeschikt verklaard. Zal me niet verbazen als dat op mentale gronden is gebeurd.

Wat betreft de kraan dichtdraaien, dat denk ik dus bij mezelf na iedere keer. Gewoon in m'n studentenkamer blijven en ze het laten uitzoeken want het helpt toch steeds niet. Maar dat is echt de doodssteek voor het gezin, wat het een moeilijke beslissing maakt.

Maar nu zit ik hier dus weer, zelf ook even totaal geen geld en morgen hebben we waarschijnlijk niks, terwijl ik alle energie even nodig hebben bij het leren voor tentamens.
pi_75748533
En natuurlijk wat mijn voorganger al zegt. Je moet zelf niet in de problemen komen door je vader.

Als jij de geldkraan dichtdraait redden ze het misschien niet en MOET ie wel de sanering in. Misschien is dat niet eens zo gek. Het zal op korte termijn wel frictie geven, maar op lange termijn echt wel beter. Jij moet nog een leven en kapitaal opbouwen. Op deze manier gooi je elke cent in een bodemloze put waar geen realiteitsbesef inzit.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  donderdag 17 december 2009 @ 22:22:22 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75748637
Ik vind wel dat je enigzins een morele verplichting hebt om je ouders te ondersteunen, dat hebben zij immers bij jou ook jarenlang gedaan.

Maar ik zou wel eisen om hun financiën op orde te mogen brengen. Kosten die vaak slepen en veel geld kosten zijn:
- Overbodige verzekeringen (te hoge inboedel, dubbele verzekeringen, verzekeringen die elders goedkoper zijn)
- Abonnementen (krant, bladen, etc)
- Onnodig energieverbruik
- Roken/drank/etc. Maar de praktijk wijst uit dat daarop mensen eigenlijk nooit willen bezuinigen
- Een te dure auto / een te groot of duur huis, etc. Dat doet helemaal pijn om op te geven maar je maakt er wel de grootste klappers mee. In een veel kleinere auto rijden scheelt al snel honderden euro's per maand.

Bovenstaande zijn allemaal min of meer "vaste lasten" die iedere maand terugkomen. Daar moet je het denk ik van hebben.

Verder kost het hebben van leningen ook enorm veel geld natuurlijk! Het is slimmer om deze af te lossen door iets te verkopen en vanaf dan weer op te bouwen dan schuld op schuld te stapelen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_75748665
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:18 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:

[..]

Hij werkt. Welisweer is de situatie eigenlijk zo ver van de norm af dat ik het ook niet helemaal precies weet. Maar hij werkt toch zeker een uur of 5 per dag, maar is voor normale banen ooit arbeidsongeschikt verklaard. Zal me niet verbazen als dat op mentale gronden is gebeurd.

Wat betreft de kraan dichtdraaien, dat denk ik dus bij mezelf na iedere keer. Gewoon in m'n studentenkamer blijven en ze het laten uitzoeken want het helpt toch steeds niet. Maar dat is echt de doodssteek voor het gezin, wat het een moeilijke beslissing maakt.

Maar nu zit ik hier dus weer, zelf ook even totaal geen geld en morgen hebben we waarschijnlijk niks, terwijl ik alle energie even nodig hebben bij het leren voor tentamens.
Onthoud dit: als het op je gezin aankomt is het het moeilijkste wat je kan doen om een stap terug te nemen, en je ziet al die doenscenario's en je weet zeker dat het fout gaat, maar dat hoéft niet. Het kan ook dat ze doorkrijgen dat ze het anders aan moeten pakken of in ieder geval niet op jou kunnen teren. En dat klinkt nu heel ongeloofwaardig, dat weet ik, maar ik weet ook uit ervaring dat het doorgaans echt zo werkt.
pi_75748672
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:18 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:

[..]

Hij werkt. Welisweer is de situatie eigenlijk zo ver van de norm af dat ik het ook niet helemaal precies weet. Maar hij werkt toch zeker een uur of 5 per dag, maar is voor normale banen ooit arbeidsongeschikt verklaard. Zal me niet verbazen als dat op mentale gronden is gebeurd.

Wat betreft de kraan dichtdraaien, dat denk ik dus bij mezelf na iedere keer. Gewoon in m'n studentenkamer blijven en ze het laten uitzoeken want het helpt toch steeds niet. Maar dat is echt de doodssteek voor het gezin, wat het een moeilijke beslissing maakt.

Maar nu zit ik hier dus weer, zelf ook even totaal geen geld en morgen hebben we waarschijnlijk niks, terwijl ik alle energie even nodig hebben bij het leren voor tentamens.
Je vader zal toch moeten inzien dat met een klein inkomen er toch bezuinigd moet worden....moest ik ook toen mijn inkomen achteruit ging...is niet leuk nee...zeker niet als je zoals je vader al wat ouder bent maar is de enige oplossing....zo gaan jullie allemaal te gronde...je ouders en jij.

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 17-12-2009 22:30:47 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_75748713
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:19 schreef Adolecens het volgende:
En natuurlijk wat mijn voorganger al zegt. Je moet zelf niet in de problemen komen door je vader.

Als jij de geldkraan dichtdraait redden ze het misschien niet en MOET ie wel de sanering in. Misschien is dat niet eens zo gek. Het zal op korte termijn wel frictie geven, maar op lange termijn echt wel beter. Jij moet nog een leven en kapitaal opbouwen. Op deze manier gooi je elke cent in een bodemloze put waar geen realiteitsbesef inzit.
Dat limiet qua geduld heb ik ook echt wel bereikt eigenlijk, dus dat zal spoedig wel gebeuren. Maar toch, ik heb in het verleden wel eens getracht te zeggen dat ik echt niks kan bijdragen toen hij er eens om vroeg, wat hem dus blijkbaar zo emotioneel maakt in de trant van ''Dan rij ik wel van een brug af'' of ''Nou, hoor je het ma? Dit gezin is gewoon kapot'', dat ik dan toch maar weer toegeef aan de druk, waarna hij weer verandert in een normaal man.

Ik kan zelf inderdaad niks opbouwen. Een paar maanden geleden achtte ik mezelf nog rijk, maar dat is al lang weer vervlogen. Kleding, andere benodigdheden, het zou een riskante aankoop zijn om dat te doen.
pi_75748791
Ga alles is goed op een rijtje zetten financieel, dat gaat wat tijd kosten maar desnoods kan je in overleg met pa onder curatele gesteld worden (gevaar voor zichzelf, financieel niet capabel).

verminder kosten en heel snel.
No Guts, No Glory
  donderdag 17 december 2009 @ 22:27:42 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75748854
Je staat er van te kijken hoeveel je in kosten kunt snijden als je bereid bent wat pijn te lijden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 17 december 2009 @ 22:29:49 #18
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_75748922
Even een tvp.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_75748923
Je moet gewoon met je vader om de tafel gaan zitten en zijn financieen doornemen of schuldhulpverlening of zoiets.

Als hij zegt dat hij dat niet wil, dan ook niet sponsoren.
Klinkt hard maar op deze manier blijf je met dat gezeik zitten en gaat het nooit wat worden.
pi_75748928
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:
Ik vind wel dat je enigzins een morele verplichting hebt om je ouders te ondersteunen, dat hebben zij immers bij jou ook jarenlang gedaan.

Maar ik zou wel eisen om hun financiën op orde te mogen brengen. Kosten die vaak slepen en veel geld kosten zijn:
- Overbodige verzekeringen (te hoge inboedel, dubbele verzekeringen, verzekeringen die elders goedkoper zijn)
- Abonnementen (krant, bladen, etc)
- Onnodig energieverbruik
- Roken/drank/etc. Maar de praktijk wijst uit dat daarop mensen eigenlijk nooit willen bezuinigen
- Een te dure auto / een te groot of duur huis, etc. Dat doet helemaal pijn om op te geven maar je maakt er wel de grootste klappers mee. In een veel kleinere auto rijden scheelt al snel honderden euro's per maand.

Bovenstaande zijn allemaal min of meer "vaste lasten" die iedere maand terugkomen. Daar moet je het denk ik van hebben.

Verder kost het hebben van leningen ook enorm veel geld natuurlijk! Het is slimmer om deze af te lossen door iets te verkopen en vanaf dan weer op te bouwen dan schuld op schuld te stapelen.
Mee eens. Morele gronden wel, maar zodra TS de geldschieter is, heeft hij dus de macht. Hij kan/ moet voorwaarden stellen. Bekijk het andersom, kreeg jij vroeger zakgeld, als je maar hard genoeg schreeuwde omdat het alweer op was?
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:24 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:

[..]

Dat limiet qua geduld heb ik ook echt wel bereikt eigenlijk, dus dat zal spoedig wel gebeuren. Maar toch, ik heb in het verleden wel eens getracht te zeggen dat ik echt niks kan bijdragen toen hij er eens om vroeg, wat hem dus blijkbaar zo emotioneel maakt in de trant van ''Dan rij ik wel van een brug af'' of ''Nou, hoor je het ma? Dit gezin is gewoon kapot'', dat ik dan toch maar weer toegeef aan de druk, waarna hij weer verandert in een normaal man.

Ik kan zelf inderdaad niks opbouwen. Een paar maanden geleden achtte ik mezelf nog rijk, maar dat is al lang weer vervlogen. Kleding, andere benodigdheden, het zou een riskante aankoop zijn om dat te doen.
Dit is emotionele chantage. Hij maakt misbruik van je en wil je een schuldgevoel aanpraten, terwijl je vader juist diegene is die er een zooitje van maakt, niet jij.

Als jij ze te hulp schiet, kan dat op jouw voorwaarden, dat hij je vervolgens emotioneel wil chanteren moet ie zelf weten. Hij moet weten dat hij hier zelf schuldig aan is en jouw geen blaam valt te verwijten. Hij mag dankbaar zijn dta je al zoveel hebt gedaan.
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_75748937
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:22 schreef LXIV het volgende:
Ik vind wel dat je enigzins een morele verplichting hebt om je ouders te ondersteunen, dat hebben zij immers bij jou ook jarenlang gedaan.
Maar die ouders hebben er voor gekozen om kinderen te nemen, dan weet je dat je beiden zwaar mag dokken de komende 18 jaar.
pi_75749015
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:24 schreef Even_Ein_Kloon het volgende:

[..]

Dat limiet qua geduld heb ik ook echt wel bereikt eigenlijk, dus dat zal spoedig wel gebeuren. Maar toch, ik heb in het verleden wel eens getracht te zeggen dat ik echt niks kan bijdragen toen hij er eens om vroeg, wat hem dus blijkbaar zo emotioneel maakt in de trant van ''Dan rij ik wel van een brug af'' of ''Nou, hoor je het ma? Dit gezin is gewoon kapot'', dat ik dan toch maar weer toegeef aan de druk, waarna hij weer verandert in een normaal man.

Ik kan zelf inderdaad niks opbouwen. Een paar maanden geleden achtte ik mezelf nog rijk, maar dat is al lang weer vervlogen. Kleding, andere benodigdheden, het zou een riskante aankoop zijn om dat te doen.
Je vader gebruikt emotionele chantage en dat vind ik, zachtjes gezegd, not done voor een vader richting een kind.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_75749052
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:27 schreef LXIV het volgende:
Je staat er van te kijken hoeveel je in kosten kunt snijden als je bereid bent wat pijn te lijden.
...eigen ervaring, niet leuk maar alles went.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_75749074
quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:27 schreef LXIV het volgende:
Je staat er van te kijken hoeveel je in kosten kunt snijden als je bereid bent wat pijn te lijden.
Ik zou toch hebben gedacht, dat na bijvoorbeeld 50 euro vorige week zaterdag, en 50 euro gisteren, we het toch qua voedsel zouden kunnen uitzingen tot volgende week. Dat lijkt me logisch, maar als ik dan het karige zie wat hij aan inkopen meeneemt en hoe snel dat allemaal opgaat, dan lijkt het merendeel weer op te gaan aan rookwaren, benzine en wat dan ook.

Samen met hem financieel dingen op een rijtje zetten heb ik al eens geprobeerd, om dan alleen maar te worden gerustgesteld met beloftes als ''Volgende maand krijgen we sowieso dit en dat erbij, en je broer krijgt nog eens extra stufi, dus je hoeft niks meer bij te dragen.''. Iets waar ik dus steeds intrap helaas.

Het is zelf eigenlijk een heel intelligent persoon, in het verleden heeft hij al zo vaak de belastingaangiftes ingevuld voor familieleden, zelf kent hij het systeem heel goed. Maar toch is hij ergens mentaal te onstabiel om het te handlen als we zelf in de problemen zitten, bijvoorbeeld door zelf enige verantwoordelijkheid te ontkennen als ik hem confronteer met mogelijke bezuinigingen zoals zijn rookgedrag.

Het is altijd al een karig bestaan geweest, nooit vakanties enzo, maar in de laatste 3-4 jaar is het echt ineens geimplodeerd.
  donderdag 17 december 2009 @ 22:34:30 #25
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_75749089
Direct mee kappen zoals ik het lees. Dit is toch van de zotte?! Je vader die over jouw rug heen uit jouw zak teert? Straks ben je oud genoeg om een huis te gaan kopen, en zal ie nog van je willen lenen. Laat hem de WSNP induiken. Hij maakt pure misbruik van je.
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')