abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 december 2009 @ 19:09:17 #1
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75491706
Dit topic is bedoeld om ervaringen over het volgen van twee studies tegelijkertijd uit te wisselen. Ook kan hier gepraat worden over de Plasterk-perikelen rondom het volgen van twee studies.

De laatste ontwikkeling in deze is dat de LSVb een akkoord schijnt te hebben gesloten met de universiteiten en hogescholen. Hierbij is afgesproken dat mensen die vóór het afronden van de eerste studie beginnen met een tweede studie, die tweede opleiding tegen wettelijk collegegeld mogen afmaken (link). Plasterk wil de instellingen aan deze afspraak houden.

Vorige delen:
Deel 1 | Deel 2

[ Bericht 39% gewijzigd door Rene op 12-12-2009 23:52:01 ]
  donderdag 10 december 2009 @ 19:18:48 #2
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75492123
Dit nieuwsbericht wordt wel opgepikt, zie hier vanuit Nijmegen:
http://www.ans-online.nl/(...)ijft-toch-betaalbaar

en hier in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuw(...)e_niet_duurder_.html

[ Bericht 35% gewijzigd door RobertoCarlos op 10-12-2009 19:24:20 ]
!!! Go 49-ers !!!
pi_75492226
tvp
know'm sayin?
×
word? word.
pi_75492375
tvp
pi_75492437
tvp, overweeg om economie te laten vallen
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 10 december 2009 @ 19:43:13 #6
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_75493124
tvp, zo te horen nog snel even aanmelden voor de master van de 2de studie.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 10 december 2009 @ 20:03:48 #7
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75493989
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dit nieuwsbericht wordt wel opgepikt, zie hier vanuit Nijmegen:
http://www.ans-online.nl/(...)ijft-toch-betaalbaar

en hier in Trouw:
http://www.trouw.nl/nieuw(...)e_niet_duurder_.html
Wel slecht dat LSVb en ISO het zelf niet op hun website hebben. In ieder geval, zoals de voorzitter van de LSVb al zegt, het moet nog wel eventjes in een wet worden vastgelegd. Een gentlemen's agreement is leuk zolang niemand het schendt.
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:25 schreef zquing het volgende:
tvp, overweeg om economie te laten vallen
Te zwaar? Of gewoon niet meer interessant?
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:43 schreef dr.dunno het volgende:
tvp, zo te horen nog snel even aanmelden voor de master van de 2de studie.
Dat is sowieso aan te raden voor iedereen die ook maar overweegt om een tweede bachelor/master te gaan doen. Het kost je niks, maar kan duizenden euro's schelen.

Ben zelf deze zomer weer begonnen met Filosofie (naast Communicatiewetenschap), de Verkorte Bachelor-variant in Nijmegen. De hele maand januari heb ik tentamens van Filosofie, als dat een beetje goed gaat zal ik die opleiding afmaken. Anders ga ik het heroverwegen.
pi_75494802
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:48 schreef Horloge het volgende:

[..]

Dat is niet wat er bedoeld wordt. Onder 'laatste nieuws' heeft NOS Headlines het nu op een andere (volgens mij de juiste) manier geformuleerd:
[..]

Je kunt volgens mij dit jaar niet meer inschrijven voor (laat staan beginnen aan) een WO-studie dit schooljaar, en als dat zo is geldt het helaas niet voor jou.
http://translate.google.nl/#nl|en|stervendehoerenkankerkachel



btw.... ik hoef me ook niet voor dit schooljaar in te schrijven maar voor aankomende schooljaar?

[ Bericht 4% gewijzigd door ReWout op 10-12-2009 20:27:39 ]
pi_75494858
Ach ja de wet moet toch trouwens nog steeds door de 1ste kamer komen en zolang dat niet gebeurd is er nog niets aan de hand.
pi_75494887
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:03 schreef Horloge het volgende:


Te zwaar? Of gewoon niet meer interessant?
[..]
omstandigheden waardoor ik haast onmogelijk nog genoeg punten kan halen om geen BSA te krijgen..... Wel interessant, maar denk dat ik maar keuzevakken ga nemen voor de extra verdieping, want sommige dingen zijn echt te saai voor woorden.

Verder zijn mn interesses wel een beetje veranderd
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 10 december 2009 @ 22:34:59 #11
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_75500002
opvallend is overigens dat
1. het nog door de eerste kamer moet, nog moet worden gepubliceerd in het staatsblad enz en dat er dus nog wel een paar jaar overheen gaat.
2. het gaat om een aanmelding op zichzelf, er staat niet dat die poging succesvol moet zijn.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 10 december 2009 @ 23:07:21 #12
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75501304
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:34 schreef dr.dunno het volgende:
opvallend is overigens dat
1. het nog door de eerste kamer moet, nog moet worden gepubliceerd in het staatsblad enz en dat er dus nog wel een paar jaar overheen gaat.
De bedoeling is dat het al per 2010-11 in gaat, dus dat zal technisch wel mogelijk zijn. Vergeet niet dat het al in een eerste behandelingsronde is geweest in de Eerste Kamer. Ik weet alleen niet wat nu de verdere procedure is.
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:34 schreef dr.dunno het volgende:
2. het gaat om een aanmelding op zichzelf, er staat niet dat die poging succesvol moet zijn.
Nee, je moet het echt al studeren om in aanmerking te komen. Zie bij het nieuwsbericht uit ANS:
quote:
De onderwijsminister heeft gezegd erop toe te zien dat universiteiten geen instellingscollegegeld mogen vragen bij studenten die aan een tweede studie begonnen zijn tijdens hun eerste studie, maar ’slechts’ het wettelijk vastgestelde collegegeld.
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:11:31 #13
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75507704
Als ik dit artikel lees, zou de invoeringsdatum 2011 zijn.....
http://www.mareonline.nl/artikel/0910/14/0501/
En kennelijk komt de wet op 22 december voor besluitvorming in de 1e kamer, maar dat staat nog niet in de planning van hun website.,,,,

Hou er trouwens maar rekening mee dat je flink opgejaagd gaat worden door de uni's op het moment dat je je afstuderen van je 1e studie uitstelt om je 2e studie af te maken.... De uni's ontvangen immers geen geld meer voor je...
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:33:34 #14
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75511416
Als dit doorgaat, vind ik het goed nieuws!

Betekent wel dat ik flink moet gaan goochelen om én dit jaar m'n Bachelor niet af te ronden, én me dan volgend jaar moet inschrijven voor een nieuwe Bachelor én ergens tussendoor ook nog een Master wil doen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:47:58 #15
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75511921
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:11 schreef RobertoCarlos het volgende:
Als ik dit artikel lees, zou de invoeringsdatum 2011 zijn.....
http://www.mareonline.nl/artikel/0910/14/0501/
En kennelijk komt de wet op 22 december voor besluitvorming in de 1e kamer, maar dat staat nog niet in de planning van hun website.,,,,
Waarom al die onduidelijkheid zeg. Vandaag zeggen ze dit, morgen dat, en nergens wordt het via een officieel kanaal gecommuniceerd.
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:11 schreef RobertoCarlos het volgende:Hou er trouwens maar rekening mee dat je flink opgejaagd gaat worden door de uni's op het moment dat je je afstuderen van je 1e studie uitstelt om je 2e studie af te maken.... De uni's ontvangen immers geen geld meer voor je...
Dat zou ik in mijn geval zeer onterecht vinden. Als ik verder ga met Filosofie (en die kans is groot), dan zal ik het komende half jaar niets aan mijn eerste studie doen. 67 ECTS is té veel voor één semester, 42 kan ik wel aan. De VU heeft derhalve ook geen kosten aan mij, maar ontvangt wél een bedrag. Volgend jaar doe ik dan in het tweede semester de resterende 25 ECTS en strijkt de VU alsnog geld op voor mijn afstuderen. Op geen enkel moment lopen ze dus geld mis.

Ze kunnen mij overigens achter de broek aan zitten wat ze willen, de 2 vakken die ik nog moet doen kunnen alleen in het tweede semester worden gevolgd dus het zou vrij zinloos zijn als ze mij het hele schooljaar 2010-11 gaan lastigvallen.
pi_75536559
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 11:33 schreef BlaatschaaP het volgende:
Als dit doorgaat, vind ik het goed nieuws!

Betekent wel dat ik flink moet gaan goochelen om én dit jaar m'n Bachelor niet af te ronden, én me dan volgend jaar moet inschrijven voor een nieuwe Bachelor én ergens tussendoor ook nog een Master wil doen.
Zo stimuleert minister Plasterk dus studievertraging, wat een ashole . Studenten met een diploma straffen en trage studenten belonen en dat de LSVB hiermee akkoord gaat, ongelofelijk . Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen. Ongelofelijk
  zaterdag 12 december 2009 @ 00:37:12 #17
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75539064
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 23:18 schreef Tirza het volgende:

[..]

Zo stimuleert minister Plasterk dus studievertraging, wat een ashole . Studenten met een diploma straffen en trage studenten belonen en dat de LSVB hiermee akkoord gaat, ongelofelijk .
Dat is inderdaad het meest schrijnende van dit hele gebeuren, dat ijverige studenten worden gestraft en lamballen die 5 jaar over een studie van 3 jaar doen gewoon mogen blijven aankloten. Het LSVb komt overigens juist op voor dat soort lamballen. (Volgens mij zijn ze trouwens nooit akkoord gegaan met het eerder genoemde schrijnende feit, dat was Plasterk's idee, maar dat terzijde.)
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 23:18 schreef Tirza het volgende:
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen. Ongelofelijk
Word je dan wel toegelaten aan de uni? (Op basis van je propedeuse neem ik aan?) En heb je dan geen bindend studieadvies? Anders heeft het nog geen zin.
  zaterdag 12 december 2009 @ 09:57:16 #18
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75543301
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 23:18 schreef Tirza het volgende:

[..]
Ik ben momenteel bezig met afstuderen, maar twijfel serieus om dat volgend schooljaar pas te gaan doen. Dat scheelt duizenden euro's, aangezien ik een wo-bachelor wil gaan volgen.
Dus je wilt jouw afstuderen minimaal 3 jaar uitstellen? Dat wordt lastig...
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 12 december 2009 @ 10:05:13 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_75543360
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:09 schreef Horloge het volgende:


De laatste ontwikkeling in deze is dat de LSVb een akkoord schijnt te hebben gesloten met de universiteiten en hogescholen. Hierbij is afgesproken dat mensen die vóór het afronden van de eerste studie beginnen met een tweede studie, die tweede opleiding tegen wettelijk collegegeld mogen afmaken (link). Plasterk wil de instellingen aan deze afspraak houden.
Is die afspraak ook beperkt geldig of niet?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 12 december 2009 @ 11:03:25 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75543998
Ze zijn nu aan het bepalen wanneer het voorstel centraal behandeld wordt. Het gaat wel erg snel nu....
quote:
a. Door het ministerie van OCW is voorgesteld de plenaire behandeling van het
wetsvoorstel 31821 (versterking besturing) uit te stellen tot na het kerstreces. De
commissie blijft bij haar voorstel de plenaire behandeling plaats te laten vinden op 21/22
december 2009. Zij kan zich echter ook vinden in een plenaire behandeling op 26 januari
2010 indien het College van Senioren daartoe mocht besluiten. De commissie hecht er aan
dat op dit punt op korte termijn duidelijkheid bestaat.
http://www.eerstekamer.nl(...)antekening_8/f=y.pdf
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 12 december 2009 @ 18:15:10 #21
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75554633
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 09:57 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dus je wilt jouw afstuderen minimaal 3 jaar uitstellen? Dat wordt lastig...
Waarom 3 jaar uitstellen? Het hele idee is dan toch juist dat je je nieuwe studie geheel ook tegen wettelijk collegegeld kan volgen?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:07:21 #22
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75556209
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 18:15 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Waarom 3 jaar uitstellen? Het hele idee is dan toch juist dat je je nieuwe studie geheel ook tegen wettelijk collegegeld kan volgen?
Zoals ik het begrepen heb, moet je dan wel gelijktijdig 2 studies volgen.
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:33:27 #23
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75556988
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:07 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Zoals ik het begrepen heb, moet je dan wel gelijktijdig 2 studies volgen.
Wat is dan het verschil met het oude voorstel? Een tweede studie tijdens je eerste doen blijft toch 'altijd' voor wettelijk collegegeld (wat je maar 1 keer betaalt)?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:34:52 #24
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75557043
In het linkje staat:
quote:
Goed nieuws voor studenten: een tweede studie wordt niet duurder. Tenminste, als studenten zich daarvoor aanmelden tijdens een eerste studie.
Wat de praktische invulling daarvan precies gaat worden, weet ik alleen ook nog niet.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:42:28 #25
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75557251
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 10:05 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Is die afspraak ook beperkt geldig of niet?
Zolang er niets op papier staat is het de vraag wat de status is van deze afspraak. Er wordt ontzettend slecht (beter: gewoon niet) gecommuniceerd door de studentenorganisaties, dus van hen worden we niets wijzer. Het is dus afwachten wat ze precies hebben afgesproken en hoe dit wordt vastgelegd.
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:03 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ze zijn nu aan het bepalen wanneer het voorstel centraal behandeld wordt. Het gaat wel erg snel nu....
[..]

http://www.eerstekamer.nl(...)antekening_8/f=y.pdf
Leuk ook om het zo'n algemene naam als "versterking besturing" (sowieso een té positieve naam) te geven, terwijl het veel meer omvat.
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:33 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Wat is dan het verschil met het oude voorstel? Een tweede studie tijdens je eerste doen blijft toch 'altijd' voor wettelijk collegegeld (wat je maar 1 keer betaalt)?
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:34 schreef BlaatschaaP het volgende:
In het linkje staat:
[..]

Wat de praktische invulling daarvan precies gaat worden, weet ik alleen ook nog niet.
Het gaat erom dat je twee studies naast elkaar doet. Dus het gaat NIET alleen de aanmelding, je moet de studies tegelijk doen. Als de ene studie dan afgerond is vóór de andere, kun je de tweede studie tegen wettelijk collegegeld afmaken.

Bij het 'oude' voorstel kon je ná het afronden van de eerste studie, instellingscollegegeld gaan dokken voor de tweede studie.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:45:20 #26
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75557337
Sorry, maar ik snap het nog steeds niet.

Hoe kun je twee studies naast elkaar doen maar de een toch voor de ander afronden en dan de 2e nog afmaken tegen wettelijk collegegeld?

Waar ligt dan de grens tussen naast elkaar doen en niet naast elkaar doen?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:46:13 #27
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75557369
Of gaat het erom dat je tegelijkertijd begint met de studies?
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:47:46 #28
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75557422
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:45 schreef BlaatschaaP het volgende:
Sorry, maar ik snap het nog steeds niet.

Hoe kun je twee studies naast elkaar doen maar de een toch voor de ander afronden en dan de 2e nog afmaken tegen wettelijk collegegeld?
Als je een studie begint, en in het tweede jaar van die studie een opleiding er naast gaat doen bijvoorbeeld?

In dat geval studeer je bij die tweede studie een jaartje later af.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:51:43 #29
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75557562
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:47 schreef Horloge het volgende:

[..]

Als je een studie begint, en in het tweede jaar van die studie een opleiding er naast gaat doen bijvoorbeeld?

In dat geval studeer je bij die tweede studie een jaartje later af.
Ja, dat is toch precies wat ik zeg? Om even mijn eigen voorbeeld te gebruiken.

Dit jaar zou ik theoretisch mijn Bachelor af kunnen ronden. Dit ga ik echter niet doen, ik laat een vak nog openstaan. Volgend studiejaar begin ik aan een nieuwe Bachelor. Dat studiejaar rond ik ook mijn eerste Bachelor af. Gedurende de rest van de tweede Bachelor mag ik nu wettelijk collegegeld betalen. Toch?
pi_75557600
Dus deze plannen stimuleren studenten om hun afstuderen uit te stellen, en tegelijkertijd wil Plasterk opleidingen minder geld geven als veel studenten langer over hun studie doen dan er officieel voor staat?

Interessant.
  zaterdag 12 december 2009 @ 19:59:24 #31
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75557813
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:51 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ja, dat is toch precies wat ik zeg? Om even mijn eigen voorbeeld te gebruiken.

Dit jaar zou ik theoretisch mijn Bachelor af kunnen ronden. Dit ga ik echter niet doen, ik laat een vak nog openstaan. Volgend studiejaar begin ik aan een nieuwe Bachelor. Dat studiejaar rond ik ook mijn eerste Bachelor af. Gedurende de rest van de tweede Bachelor mag ik nu wettelijk collegegeld betalen. Toch?
Ik zie niet waar jij dat zegt hoor. Maar goed, het klopt wel wat je nu schrijft.

Edit: Ah, volgens mij zeg je het hier. Ik had die "toch" anders geïnterpreteerd, mijn excuses.

[ Bericht 4% gewijzigd door Horloge op 12-12-2009 20:06:30 ]
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:13:07 #32
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75558229
quote:
Tweede studie: Plasterk maakt gebaar

De universiteiten en hogescholen hebben minister Plasterk toegezegd dat studenten een tweede studie mogen afmaken tegen het normale collegegeld. In ruil daarvoor ontvangen de universiteiten tijdelijk wat subsidie voor tweede masterdiploma’s.

Universiteiten en hogescholen hebben in 2007 met de studentenbonden afgesproken dat studenten twee of zelfs meer opleidingen tegelijk mogen volgen tegen het wettelijk vastgestelde collegegeld, hoe lang ze daar ook over zouden doen. Minister Plasterk vond dat te ruim geformuleerd. Twee studies tegelijk volgen mag van hem tegen het lage tarief, maar niet onbeperkt: in zijn wetsvoorstel dat nu bij de Eerste Kamer ligt, staat dat instellingen geen bekostiging meer krijgen voor dubbelstudenten die in één van beide opleidingen zijn afgestudeerd. Met als consequentie dat ze vanaf dat moment een kostendekkend collegegeld in rekening mogen brengen.

Maar gezien de afspraken met de studentenbonden verwacht de minister dat de instellingen dat niet zullen doen. Dat zouden ze onlangs aan hem hebben bevestigd, al wilden de universiteiten daar wel wat voor terugzien. Tijdens het periodieke overleg met de studentenbonden maakte Plasterk donderdag bekend dat de universiteiten drie jaar lang een diplomaopslag krijgen voor studenten die een tweede masteropleiding afronden. Het macrobudget voor het hoger onderwijs wordt er niet voor verhoogd.

De studentenbonden zegde hij toe dat hij de instellingen zou blijven herinneren aan hun belofte om het collegegeld niet te verhogen. Die leidden daaruit af dat hun lobby bij de Eerste Kamer vruchten begint af te werpen. Ingefluisterd door hun jongerenafdelingen en de studentenbonden plaatsten zelfs de regeringspartijen in de senaat eind oktober kritische kanttekeningen bij de plannen met de tweede studie. Zo vindt het CDA dat studenten na het behalen van hun eerste bachelor- of masterdiploma nog minstens twee jaar de tijd moeten krijgen om hun tweede studie tegen het wettelijke collegegeld af te maken. Maar ook vandaag maakte minister Plasterk geen aanstalten om zijn wet in die zin aan te passen.
http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/3/wa/Nieuws?id=1037566

Ik weet niet of het hiermee duidelijker wordt...
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:25:21 #33
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75558620
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:59 schreef Horloge het volgende:

[..]

Ik zie niet waar jij dat zegt hoor. Maar goed, het klopt wel wat je nu schrijft.

Edit: Ah, volgens mij zeg je het hier. Ik had die "toch" anders geïnterpreteerd, mijn excuses.
Mooi! Ik schrok namelijk al van je berichtje, maar ben blij om te horen dat mijn toekomstplannen niet in duigen zijn gevallen .
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:27:51 #34
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75558693
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 20:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.woa/3/wa/Nieuws?id=1037566

Ik weet niet of het hiermee duidelijker wordt...
Ja, godver, nu snap ik er dus écht niets meer van. Het berichtje in de OP doet mij echt geloven dat je een tweede studie mag afronden met wettelijk collegegeld als je er maar mee gestart bent voor het afronden van je eerste. Maar blijkbaar is dat dus niet zo?

Weet je, wat het besluit ook wordt, ik zou het wel fijn vinden als er een keer duidelijkheid over kwam. Ik moet zo langzamerhand ook gaan beslissen wat ik dit jaar en volgend jaar ga doen .
  Moderator zaterdag 12 december 2009 @ 23:52:13 #35
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_75565412
Linkje gewijzigd !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 13 december 2009 @ 13:10:11 #36
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75574580
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 20:27 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ja, godver, nu snap ik er dus écht niets meer van. Het berichtje in de OP doet mij echt geloven dat je een tweede studie mag afronden met wettelijk collegegeld als je er maar mee gestart bent voor het afronden van je eerste. Maar blijkbaar is dat dus niet zo?
Niet zo panikeren meteen.

Er staat precies hetzelfde, maar hier staat de 'geschiedenis' ook bij die voorafgaat aan de laatste ontwikkeling. Kort gezegd komt er in de wet te staan dat universiteiten/hogescholen het collegegeld mogen verhogen voor mensen die al een bachelor/master hebben. Echter, dat zullen ze niet doen, want dat hebben ze afgesproken met de studentenorganisaties. (Voor de insiders: dit is waarschijnlijk het convenant waar we het al vaker over hebben gehad.)

Deze afspraak is niet 100% waterdicht, je moet het zien als een gentlemen's agreement. Maar Plasterk heeft nu gezegd dat hij de onderwijsinstellingen aan de afspraak gaat houden, dus er is meer zekerheid in deze. In ruil daarvoor krijgen de universiteiten de komende tijd ook geld als iemand een tweede masterdiploma haalt (dat is nu niet het geval).

Het is dus een win-win-win situatie voor de komende drie jaar. Plasterk krijgt zijn zin (al is het nog niet door de Eerste Kamer), de studenten mogen 2 studies afmaken voor een redelijk tarief (mits ze met de tweede beginnen terwijl ze nog met de eerste bezig zijn) en de universiteiten krijgen ook extra geld.

De vraag is wat er van deze afspraken overblijft voor de generatie ná ons.

@Renesite: thanks!
  zondag 13 december 2009 @ 13:17:45 #37
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75574861
quote:
Op zondag 13 december 2009 13:10 schreef Horloge het volgende:

[..]

Er staat precies hetzelfde, maar hier staat de 'geschiedenis' ook bij die voorafgaat aan de laatste ontwikkeling. Kort gezegd komt er in de wet te staan dat universiteiten/hogescholen het collegegeld mogen verhogen voor mensen die al een bachelor/master hebben. Echter, dat zullen ze niet doen, want dat hebben ze afgesproken met de studentenorganisaties. (Voor de insiders: dit is waarschijnlijk het convenant waar we het al vaker over hebben gehad.)

Het is dus een win-win-win situatie voor de komende drie jaar. Plasterk krijgt zijn zin (al is het nog niet door de Eerste Kamer), de studenten mogen 2 studies afmaken voor een redelijk tarief (mits ze met de tweede beginnen terwijl ze nog met de eerste bezig zijn) en de universiteiten krijgen ook extra geld.
Helaas kloppen de vetgedrukte zaken, zoals je die hier formuleert niet.

Daarom hier maar de relevante tekst uit het wetsvoorstel, kan iedereen zelf kijken. Verder is het geen gek idee om dit draadje eens door te lezen, daar staat het allemaal ook al in
quote:
Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld

1. Het wettelijk collegegeld is verschuldigd door een student die:
a. blijkens het Centraal register inschrijving hoger onderwijs, bedoeld in artikel 7.52, voor een inschrijving aan een bacheloropleiding niet eerder een bachelorgraad heeft behaald of voor een inschrijving aan een masteropleiding niet eerder een mastergraad heeft behaald,
b. woonachtig is in Nederland, België, Luxemburg of één van de bondsstaten Noord-Rijnland-Westfalen, Nedersaksen en Bremen van de Bondsrepubliek Duitsland, en
c. tot één van de groepen van personen, bedoeld in artikel 2.2 van de Wet studiefinanciering 2000, behoort of de Surinaamse nationaliteit bezit.
De voorwaarde, bedoeld onder a, geldt niet voor een student die voor de eerste maal een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg volgt.
2. Bij algemene maatregel van bestuur kan de categorie studenten, bedoeld in het eerste lid, worden uitgebreid.
3. Een student als bedoeld in het eerste lid, die is ingeschreven voor een voltijdse opleiding is het volledige wettelijk collegegeld verschuldigd.
4. Een student als bedoeld in het eerste lid, die is ingeschreven voor een deeltijdse of duale oplei­ding, is een door het instellingsbestuur te bepalen deel van het wettelijk collegegeld verschuldigd dat ligt tussen een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te bepalen bedrag en het bedrag, bedoeld in het derde lid.
5. Een student als bedoeld in het eerste lid, die is ingeschreven voor een onderwijseenheid bij de Open Universiteit, is collegegeld OU verschuldigd ter grootte van ten minste één zestigste deel en ten hoogste één dertigste deel van het bedrag, be­doeld in het derde lid, vermenigvuldigd met het aantal studiepunten dat een onderwijseenheid groot is. Het instellingsbestuur van de Open Universiteit bepaalt met in achtneming van de vorige volzin de hoogte van het collegegeld OU.
6. Indien een student als bedoeld in het eerste lid meer dan één opleiding volgt en de opleiding waarvoor hij het eerst is ingeschreven met goed gevolg afrondt, is deze student het wettelijk collegegeld verschuldigd voor het resterende deel van het studiejaar. Het verschuldigde bedrag wordt in dat geval berekend naar rato van het aantal resterende maanden van het desbetreffende studiejaar.
7. Bij algemene maatregel van bestuur wordt de hoogte van het wettelijk collegegeld, bedoeld in het derde lid, vastgesteld. Dit bedrag wordt jaarlijks volgens de consumentenprijsindex geïndexeerd, op de wijze bij of krachtens algemene maatregel van bestuur bepaald. De eerste en tweede volzin zijn van overeenkomstige toepassing op het bedrag, bedoeld in het vierde lid.
8. Met bachelorgraad en mastergraad als bedoeld in het eerste lid, worden gelijkgesteld op grond van artikel 7.20 behaalde titels.
!!! Go 49-ers !!!
pi_75574903
tvp.
Ben nog steeds een beetje verbijsterd over de gang van zaken en Plasterk ijzersterke (not) redenatie
Profiel opgeheven.
  zondag 13 december 2009 @ 13:37:26 #39
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75575551
quote:
Op zondag 13 december 2009 13:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Helaas kloppen de vetgedrukte zaken, zoals je die hier formuleert niet.

Daarom hier maar de relevante tekst uit het wetsvoorstel, kan iedereen zelf kijken. Verder is het geen gek idee om dit draadje eens door te lezen, daar staat het allemaal ook al in
[..]

Dit is inderdaad wat er in het wetsvoorstel staat, maar die afspraak die donderdag is gemaakt, valt daar toch volledig buiten? Want daar heeft die vetgedrukte tekst betrekking op.
  zondag 13 december 2009 @ 13:40:33 #40
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75575650
Ziejewel dat ik niet de enige ben die het onduidelijk vindt .

Ik volg het topic al van het begin en zoals ik het zie is er éérst het wetsvoorstel gekomen om een tweede studie meteen vanaf het moment dat de eerste is afgerond tegen instellingscollegegeld te laten betalen. Afgelopen week is er echter een afspraak gemaakt om de mensen die tijdens de eerste studie nog aan een tweede beginnen de mogelijkheid te bieden de rest van de tweede studie óók tegen wettelijk collegegeld af te maken, ook al is de eerste studie daarvoor al afgerond. En dit voorstel geldt naar mijn idee maar 3 jaar, daarna kijken ze verder.
  zondag 13 december 2009 @ 14:09:31 #41
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_75576815
Afgezien van of het wettelijk- of instellingscollegegeld betreft: indien je 2 studies volgt moet je in het nieuwe voorstel dus wel sowieso 2x het collegegeld betalen i.p.v. 1x wat nu gebruikelijk is?
Oh really?
  zondag 13 december 2009 @ 14:09:36 #42
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75576819
Het was even zoeken, maar dit het convenant waar steeds naar verwezen wordt:

http://www.hbo-raad.nl/pu(...)b-hbo-raad-vsnu-2007

Bron en toelichting: http://www.hbo-raad.nl/pe(...)tel-voor-bekostiging

Zoals ik de laatste uitspraak van Plassert interpreteer, zegt hij nu dat hij er op aan zal dringen dat dit 'akkoord' nagekomen zal worden. Of hem dat gaat lukken, vraag ik mij trouwens af, maar goed....

Hopelijk is het nu wat..... eh, duidelijker :S)
Jullie mogen mij zeggen wat er precies in staat, kmoet nu ff weg...
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 13 december 2009 @ 14:25:15 #43
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75577413
quote:
Op zondag 13 december 2009 13:40 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ziejewel dat ik niet de enige ben die het onduidelijk vindt .

Ik volg het topic al van het begin en zoals ik het zie is er éérst het wetsvoorstel gekomen om een tweede studie meteen vanaf het moment dat de eerste is afgerond tegen instellingscollegegeld te laten betalen. Afgelopen week is er echter een afspraak gemaakt om de mensen die tijdens de eerste studie nog aan een tweede beginnen de mogelijkheid te bieden de rest van de tweede studie óók tegen wettelijk collegegeld af te maken, ook al is de eerste studie daarvoor al afgerond. En dit voorstel geldt naar mijn idee maar 3 jaar, daarna kijken ze verder.
Dat is ook mijn interpretatie.
quote:
Op zondag 13 december 2009 14:09 schreef Matthijs- het volgende:
Afgezien van of het wettelijk- of instellingscollegegeld betreft: indien je 2 studies volgt moet je in het nieuwe voorstel dus wel sowieso 2x het collegegeld betalen i.p.v. 1x wat nu gebruikelijk is?
Neen, blijft gewoon één keer.
quote:
Op zondag 13 december 2009 14:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het was even zoeken, maar dit het convenant waar steeds naar verwezen wordt:

http://www.hbo-raad.nl/pu(...)b-hbo-raad-vsnu-2007

Bron en toelichting: http://www.hbo-raad.nl/pe(...)tel-voor-bekostiging

Zoals ik de laatste uitspraak van Plassert interpreteer, zegt hij nu dat hij er op aan zal dringen dat dit 'akkoord' nagekomen zal worden. Of hem dat gaat lukken, vraag ik mij trouwens af, maar goed....

Hopelijk is het nu wat..... eh, duidelijker :S)
Jullie mogen mij zeggen wat er precies in staat, kmoet nu ff weg...
Duidelijkheid, at last. Goed gevonden, thanks!

De passage die voor dit topic relevant is, is de volgende.
quote:
Het collegegeld dat de student voor zijn opleiding dient te betalen is niet rechtstreeks gekoppeld aan de bekostiging of de studieduur van de student, maar is het wettelijk tarief ongeacht de leeftijd van de student voor zo lang de betreffende student nog niet het getuigschrift voor de (bachelor- of master-) opleiding die gevolgd wordt, heeft behaald. De student wordt daarbij aangemoedigd zich maximaal te ontplooien door zijn recht op (gratis) tweede inschrijving bij een andere opleiding en/of instelling. Indien een student het getuigschrift behaalt, maar tegelijkertijd nog bezig is met het volgen van een tweede opleiding blijft het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld behouden. Voor een student echter die wenst in te stromen in een opleiding terwijl hij reeds een bachelor (resp. master) getuigschrift heeft behaald, mag de instelling een instellingstarief in rekening brengen. Het is denkbaar dat de overheid voor bepaalde (groepen van) opleidingen vanwege arbeidsmarkt-tekorten een (tijdelijke) uitzondering maakt, waarbij de student (opnieuw) het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld voor die (groep van) opleidingen kan krijgen en de instelling tevens (opnieuw) gedurende de normatieve cursusduur bekostiging ontvangt.

Toelichting:
De instellingen accepteren het daarbij dat studenten die langer dan de normatieve cursusduur over hun opleiding doen het recht houden op inschrijving tegen het wettelijk collegegeldtarief, voor zolang zij hun opleiding niet hebben afgerond en daarbij dus geen directe consequenties kunnen verbinden ingeval de student bijvoorbeeld binnen de betreffende opleiding onvoldoende studievoortgang heeft (behaald), behoudens een eventueel bindend studieadvies in het eerste studiejaar. Voor studie-vertraging kunnen overigens volledig gerechtvaardigde oorzaken zijn, zoals tijdens de studie opdoen van (internationale) ervaring, bestuurswerk naast de studie, het (gelijktijdig) volgen van een tweede opleiding of persoonlijke omstandig-heden. De studenten accepteren dat na afronding van een bachelor of master geen aanspraak meer kan worden gemaakt op instroom tegen wettelijk collegegeld voor een tweede bachelor of master, ondanks dat de studenten in principe tegen beperkingen op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs zijn.
Volgens mij is dit 100% helder. Plasterk gaat hier op toezien en in ieder geval voor de komende drie jaar is dit gewaarborgd.

Overigens interessant ook dit stukje:
quote:
De studenten accepteren dat na afronding van een bachelor of master geen aanspraak meer kan worden gemaakt op instroom tegen wettelijk collegegeld voor een tweede bachelor of master, ondanks dat de studenten in principe tegen beperkingen op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs zijn.
Dit is een serieuze concessie geweest van de studentenorganisaties. Als ze nu nog in het geweer komen tegen het feit dat je straks geen twee studies na elkaar tegen wettelijk collegegeld mag doen, zijn ze totaal ongeloofwaardig. Ze zijn er immers zelf mee akkoord gegaan!
pi_75605715
Wat als je BA per 1 september 2009 hebt afgerond, en per die datum ook bent begonnen aan Geneeskunde? Eerste drie jaar zijn dan niet zo'n probleem met de bachelor, maar de driejarige master dan weer wel. Hoe groot is de kans dat je flink veel moet dokken voor die drie jaar?
"If the last Pope was called JOHN PAUL, the new one shoulda been called GEORGE RINGO."
- Noel Gallagher
pi_75636785
Dit is een serieuze concessie geweest van de studentenorganisaties. Als ze nu nog in het geweer komen tegen het feit dat je straks geen twee studies na elkaar tegen wettelijk collegegeld mag doen, zijn ze totaal ongeloofwaardig. Ze zijn er immers zelf mee akkoord gegaan!
[/quote]

Dat ze hiermee akkoord hebben kunnen gaan, ongelofelijk . Zeker in deze tijden, studenten gaan na hun tweede studie doorstuderen, omdat er momenteel weinig werk is. Wat moeten ze anders gaan doen? een jaar thuis gaan zitten en uitkering trekken of de MBO'ers gaan verdringen op de arbeidsmarkt ?
pi_75640253
ik weet niet hoe jij MBO-ers wilt verdringen op een arbeidsmarkt?

Ik denk niet dat ze een WO geschoolde op een MBO-functie zullen zetten

maar tevens wel even een meeleespost.. interessant, al ben ik niet van plan NOG een studie te doen na deze (die ik voor de verandering wel eens af ga maken! )
Ja doei.
  † In Memoriam † woensdag 16 december 2009 @ 08:39:29 #47
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75677028
Ik doe 3 studies tegelijkertijd
Genaaid word ik dus toch waarschijnlijk!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 16 december 2009 @ 17:31:56 #48
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_75695531
quote:
Op woensdag 16 december 2009 08:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik doe 3 studies tegelijkertijd
Genaaid word ik dus toch waarschijnlijk!
Dan zeg ik: welke, hoe ver ben je per studie en vooral: waarom?
!!! Go 49-ers !!!
pi_75698445
quote:
Het collegegeld dat de student voor zijn opleiding dient te betalen is niet rechtstreeks gekoppeld aan de bekostiging of de studieduur van de student, maar is het wettelijk tarief ongeacht de leeftijd van de student voor zo lang de betreffende student nog niet het getuigschrift voor de (bachelor- of master-) opleiding die gevolgd wordt, heeft behaald. De student wordt daarbij aangemoedigd zich maximaal te ontplooien door zijn recht op (gratis) tweede inschrijving bij een andere opleiding en/of instelling. Indien een student het getuigschrift behaalt, maar tegelijkertijd nog bezig is met het volgen van een tweede opleiding blijft het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld behouden. Voor een student echter die wenst in te stromen in een opleiding terwijl hij reeds een bachelor (resp. master) getuigschrift heeft behaald, mag de instelling een instellingstarief in rekening brengen. Het is denkbaar dat de overheid voor bepaalde (groepen van) opleidingen vanwege arbeidsmarkt-tekorten een (tijdelijke) uitzondering maakt, waarbij de student (opnieuw) het recht op inschrijving tegen wettelijk collegegeld voor die (groep van) opleidingen kan krijgen en de instelling tevens (opnieuw) gedurende de normatieve cursusduur bekostiging ontvangt.
Ik voel me echt zoooooooooooo ongelofelijk hard genaaid zeg... Serieus ik vind het echt niet normaal!!!!

Ik ga dus aankomende maart beginnen met afstuderen, HBO Bachlor & Duits Diplom, en volgend schooljaar wou ik beginnen aan informatica of wiskunde aan de TU/e... Het afstuderen kan ik wel uitstellen maar dan zit ik nog met het probleem dat ik me (zeer waarschijnlijk) niet meer kan inschrijven aan de TU/e, ze zullen natuurlijk niet gaan meehelpen omdat ze dan weten dat ze volgend jaar toch lekker poen kunnen gaan vangen. Nu kan het zijn dat de TU/e niet zoveel instellingscollegegeld vraagt maar nog steeds vind ik het dan nog ontzettend kut voor mijzelf en andere ijverige hbo/wo studenten.

Daarnaast wil ik me afstuderen helemaal niet uitstellen je krijgt er alleen maar gestress van en al niet te spreken over het gestress wat je dan aan de TU/e omdat je even moet instromen zodat je daarna tegen wettelijkcollegegeld kan studeren krijgt.

Het is gewoon een groot kankerzooi wat ze hier flikken. Ik had alles al gepland toen ik me propedeuse haalde 't eerste jaar en nu flikkert die Plasterk er in een half jaar even alles overboord.

I.p.v. de slechte studenten aan te pakken pakt Plasterk de goeie studenten aan ONGELOFELIJK!!!! Ten eerste schaf maar eerst eens die kut wet af dat mensen 10 jaar over hun studie mogen doen, zou al een hoop geld schelen. Als je je studie niet in 5 jaar kunt afronden ben je gewoon een vette kneus imo en heb je gewoonweg het niveau niet. Net zoals uni's gewoon lekker limiete op tentamens moet zetten je mag 3x proberen 3x niet gelukt huppa wegwezen! Sta er echt verstelt van dat mensen sommige tentamens gewoon 6x mogen doen tjah als het zo vaak kunt doen zal het wel 1x goed gaan...

Het is gewoon ronduit belachelijk als jij 2 studies kunt doen in 6 jaar dat je die 2de studie extra moet voor gaan betalen. Terwijl een andere kneus lekker 6/7 jaar studeert en steeds hetzelfde betaalt.



Ik wist wel dat ik na me prop naar de uni moest gaan
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:31 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dan zeg ik: welke, hoe ver ben je per studie en vooral: waarom?
Vast niet wiskunde/informatica/elektrotechniek, zo ja respect
  woensdag 16 december 2009 @ 19:49:42 #50
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75700778
quote:
Op maandag 14 december 2009 10:35 schreef thomasss het volgende:
Wat als je BA per 1 september 2009 hebt afgerond, en per die datum ook bent begonnen aan Geneeskunde? Eerste drie jaar zijn dan niet zo'n probleem met de bachelor, maar de driejarige master dan weer wel. Hoe groot is de kans dat je flink veel moet dokken voor die drie jaar?
Voor de duidelijkheid: Je mag één Bachelor doen en één Master. Dus in jouw geval wordt juist die Bachelor Geneeskunde een probleem, die Master niet.
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 08:39 schreef motorbloempje het volgende:
ik weet niet hoe jij MBO-ers wilt verdringen op een arbeidsmarkt?

Ik denk niet dat ze een WO geschoolde op een MBO-functie zullen zetten

maar tevens wel even een meeleespost.. interessant, al ben ik niet van plan NOG een studie te doen na deze (die ik voor de verandering wel eens af ga maken! )
Ook niets erbij? Iets als Europese Studies is niet gek naast een opleiding Engels.
quote:
Op woensdag 16 december 2009 08:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik doe 3 studies tegelijkertijd
Genaaid word ik dus toch waarschijnlijk!
Drie?! Heb je tijd teveel ofzo?
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:54 schreef ReWout het volgende:

[..]

I.p.v. de slechte studenten aan te pakken pakt Plasterk de goeie studenten aan ONGELOFELIJK!!!! Ten eerste schaf maar eerst eens die kut wet af dat mensen 10 jaar over hun studie mogen doen, zou al een hoop geld schelen. Als je je studie niet in 5 jaar kunt afronden ben je gewoon een vette kneus imo en heb je gewoonweg het niveau niet. Net zoals uni's gewoon lekker limiete op tentamens moet zetten je mag 3x proberen 3x niet gelukt huppa wegwezen! Sta er echt verstelt van dat mensen sommige tentamens gewoon 6x mogen doen tjah als het zo vaak kunt doen zal het wel 1x goed gaan...

Het is gewoon ronduit belachelijk als jij 2 studies kunt doen in 6 jaar dat je die 2de studie extra moet voor gaan betalen. Terwijl een andere kneus lekker 6/7 jaar studeert en steeds hetzelfde betaalt.
Ik begrijp je frustratie volledig. Het is onrechtvaardig omdat juist zeer ijverige studenten worden genaaid. Je kunt het bedrag trouwens wel lenen (collegegeldkrediet), maar da's natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Sowieso begrijp ik niet waarom een HBO Bachelor dezelfde status krijgt als een WO Bachelor, want het zijn totaal verschillende dingen.

Naar mijn mening zouden ze een systeem in moeten voeren waarbij je maximaal 1 à 1,5 jaar extra over je studie mag doen waarbij de studiefinanciering wordt omgezet in een gift. Kom je hier boven, dan moet je het uit eigen zak gaan betalen. Dit lijkt me een redelijke termijn: je kunt eventueel een 'jaartje bestuur' ( ) doen, en studies in Nederland kun je over het algemeen makkelijk afronden in die tijd.

Zo'n systeem zou in ieder geval al wat kosten drukken, wellicht dat ze daarmee de twee studies kunnen financieren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')