abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2010 @ 16:44:13 #51
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83647226
quote:
Militant anti-katholicisme is de oorsprong van een van de oudste
broederschappen in de engels-sprekende landen.
Na een veldslag tussen protestanten en rooms-katholieken in 1795 in het Ierse Armagh, een groep pratestanten organiseerde zich in de Loyal Orange Lodge, om zo hun steun aan de Britse troon en hun afkeer van het katholicisme te uiten. De Oranjemannen hebben hun orde genoemd naar Willem III, Prins van Oranje, die 105 jaar eerder protestantse legers naar een overwinning had geleid tegen de katholieke James II in de slag om de Boyne.
De Oranjeloges groeiden snel en hadden een paar jaar na hun oprichting al zo’n 200.000 nieuwe leden ingewijd. In 1828-1829 ontstonden er zeer bloedige gevechten tussen de Oranjeorde en katholieken. Dit had tot gevolg dat de orde in 1836 in Ierland werd ontbonden. Een aantal jaren later ontsonden ze toch weer.
Inmiddels waren ze ook naar Engeland, Schotland en het Amerikaanse continent verspreid. Aan het eind van de negentiende eeuw ontstonden ook afdelingen in Australië en Nieuw-Zeeland. Er zou tot in de jaren zeventig ook een orde in Nederland actief geweest zijn, maar hier is geen spoor meer van te vinden.
In de loop van de jaren is er een groot aantal scheuringen ontstaan met als gevolg dat er nu verschillende groepen met de term ‘oranje’ in de naam actief zijn. Buiten Noord-Ierland is het aantal leden van vele tienduizenden teruggelopen tot maximaal enkele duizenden.
De orde is alleen toegankelijk voor mannen die belijdend protestant zijn. Bij de inwijding moeten de leden beloven geen katholiek te zijn en dit nooit te zijn geweest, niet met een katholieke getrouwd te zijn en dit nooit te zullen doen en hun kinderen nimmer naar een katholieke school of andere instelling te sturen.

In Noord-Ierland zijn de verschillende oranje-orden tegenwoordig nog actief. De meeste publiciteit weten ze te halen met hun jaarlijkse ‘oranje-marsen’, ter herdenking van de overwinningen op katholieken in vervlogen tijden.

Er zijn veel overeenkomsten tussen de oranje-orden en vrijmetselarij. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de VS zijn veel leden van deze orden ook vrijmetselaar. Ook uit de inwijdingsritualen en de ceremoniële kleding van oranjemannen komen maçonnieke invloeden naar voren.
Vanuit de oranje-orden is de Royal Black Association of the Knights of Malta ontstaan, de moederorganisatie van de Ancient and Illustrious Order Knights of Malta.
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/frame.html
En nee, dit geen beschrijving van een conspiracy.

Nog een lijstje met een aantal Lodges.
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/frame.html

En is dit conspiracy dan?
quote:
Het wereldnieuws verstrekt door een familie loyaal aan de banken, de kroon en de vrijmetselarij
Het nieuws uit de wereld bereikt het Algemeen Nederlands Persbureau via internationale persbureaus. Het belangrijkste en grootste ter wereld is het financieel georiënteerde Reuters, opgericht in 1851 door de naar Groot-Brittannië gevluchte en door koningin Victoria tot de adelstand verheven Israel Beer Josaphat (Paul) Reuter.4 Voor de stichting van dit persbureau werkt Israel in de bank van zijn oom.5 In 2008 fuseert de Reuters Group met de Canadese Thomson Corporation, op het moment van fusie een van ’s werelds belangrijkste mediagiganten met kranten als het prestigieuze The Times (1967, nu bezit v. R. Murdoch) en eigendom van de familie Thomson. De Thomson familie is de rijkste van Canada en staat op de 31ste plaats in Forbes Magazine van 2007. David Thomson, derde baron Thomson of Fleet, bekleedt thans het voorzitterschap van het nieuwe bedrijf Thomson-Reuters. Net als de familie Reuter destijds, zijn de Thompsons in 1964 door de Britse monarch tot de adelstand verheven: de wijze waarop de Kroon appelleert aan het statusgevoel en de ijdelheid van invloedrijke personen en zo hun loyaliteit koopt. De Grand Lodge van British Colombia refereert aan deze verheffing en ook aan het feit dat de oprichter van dit media-imperium is toegetreden tot de hogere gelederen van de vrijmetselarij – dé manier om macht en invloed te vergroten – en gerekend wordt tot een van zijn beroemdste representanten.
http://www.argusoog.org/2(...)nieuws-in-nederland/
John Pilger heeft hier onderzoek naar gedaan?
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_83647991
Aah een post met allemaal aangehaalde artikeltjes en links.
Tja ik dacht al, waar blijven ze.
Het is ook altijd hetzelfde liedje in dit soort topics.

Zoveel verenigingen noemen zich in de wereld loge.
Dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk erkend zijn of worden als zodanig.
Dat is en blijft het venijn van dat soort verenigingen.
Zo kan je uiteraard allerlei "vreemde" dingen vinden, maar heeft mijnsinziens niets met de reguliere vrijmetselarij zoals we die kennen in een groot gedeelte van de wereld e waar ik zelf lange tijd onderdeel van ben geweest.
En zelfs binnen die reguliere vrijmetselarij heb je nog veel verschillen onderling.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zondag 4 juli 2010 @ 17:15:41 #53
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83648059
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:13 schreef huhggh het volgende:
Aah een post met allemaal aangehaalde artikeltjes en links.
Tja ik dacht al, waar blijven ze.
Het is ook altijd hetzelfde liedje in dit soort topics.
Zeg, ga je nog inhoudelijk worden of blijf je kakken?
  zondag 4 juli 2010 @ 17:22:33 #54
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83648255
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:13 schreef huhggh het volgende:

Zoveel verenigingen noemen zich in de wereld loge.
Dat wil nog niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk erkend zijn of worden als zodanig.
Dat is en blijft het venijn van dat soort verenigingen.
Zo kan je uiteraard allerlei "vreemde" dingen vinden, maar heeft mijnsinziens niets met de reguliere vrijmetselarij zoals we die kennen in een groot gedeelte van de wereld e waar ik zelf lange tijd onderdeel van ben geweest.
En zelfs binnen die reguliere vrijmetselarij heb je nog veel verschillen onderling.
Na jouw inziens. Dat is geen onderbouwing of wat dan ook.
Blijf jij op jouw frequentie zitten, dan blijf ik op de mijne.
pi_83648773
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:22 schreef heartz het volgende:

[..]

Na jouw inziens. Dat is geen onderbouwing of wat dan ook.
Blijf jij op jouw frequentie zitten, dan blijf ik op de mijne.
Prima, blijf jij, net zoals al die andere conspiracy-gelovers en BNW-stamgasten op allerlei vage artikeltjes op internet leunen, zonder enige eigen ervaring (al was het maar uit de tweede hand)....en dan denken dat dat inhoudelijk is.
Faal van de eeuw.
  zondag 4 juli 2010 @ 18:06:51 #56
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83649475
quote:
Op zondag 4 juli 2010 17:39 schreef huhggh het volgende:

[..]

Prima, blijf jij, net zoals al die andere conspiracy-gelovers en BNW-stamgasten op allerlei vage artikeltjes op internet leunen, zonder enige eigen ervaring (al was het maar uit de tweede hand)....en dan denken dat dat inhoudelijk is.
Wat weet jij nou van mij en mijn ervaringen. Zo bevooroordeeld.
Leuk he op de man afspelen.
Scheer alle ' BNW-ers' over 1 kam, anderen in hokjes plaatsen.
En maar doorgaan. Doet je ego zeker goed.
Prima, als jij er happy van word.

Moge wijsheid je tegemoet komen.
Ik ga niet meer op jouw in.
Wat een kakkerij.

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 04-07-2010 20:50:24 ]
  zondag 4 juli 2010 @ 21:10:01 #57
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83655365
quote:
Op zondag 4 juli 2010 16:07 schreef heartz het volgende:

[..]

Er zijn vele Lodges.
Bij Aberdeen mogen er geen vrouwen, zou het niet toegankelijk moeten zijn voor vrouwen?
Vandaar mijn vragen ook over deze Lodge.

Dus jij hebt alle Lodges van de vrijmetselarij onderzocht?
Ik ben wel nieuwsgierig naar je onderbouwing.
Roepen dat iets nonense is, zonder uit te leggen waarrom.
Jij neemt de moeite niet om de OP te lezen, blijf dan ook alsjeblieft weg uit F&L en start een topic in BNW.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:14:07 #58
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83655566
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:10 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Jij neemt de moeite niet om de OP te lezen, blijf dan ook alsjeblieft weg uit F&L en start een topic in BNW.
Als ik dat doe wordt ie ook wel es naar FL gestuurd.
Wat een hokjes toch allemaal
  zondag 4 juli 2010 @ 21:33:19 #59
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83656536
Kijk, als je de rol en geschiedenis van vrouwen binnen de vrijmetselarij wilt bespreken dan kan dat wel in dit topic.

Zie ook de OP en de Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Freemasonry_and_women

http://nl.wikipedia.org/w(...)Vita_Feminea_Textura

http://www.ordevanweefsters.nl/

Maar als je mogelijke invloeden van vrijmetselaars op de media wilt bespreken, zoals je in je post over Reuters en de adel insunueert, dan kan dat veel beter in BNW.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:38:41 #60
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83656865
Over je opmerking van de lodge in Aberdeen:

Bij sommige loges kan je alleen lid worden op uitnodiging.
Echter, bij verreweg de meeste loges kan iedereen lid worden. Mits de vereniging je geschikt vindt.

Zo kan een gereformeerde kerk een atheïst weigeren. Een postzegelverzamelaarsvereniging kan iemand weigeren die geen postzegels bezit. Een volleybalvereniging kan iemand weigeren die geen armen (meer) heeft.

Zo kan een loge iemand weigeren die geen kennis of interesse heeft van de filosofie of esotorie.

Dat is een recht dat verenigingen hebben.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:41:52 #61
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83657105
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:33 schreef Q.E.D. het volgende:
Kijk, als je de rol en geschiedenis van vrouwen binnen de vrijmetselarij wilt bespreken dan kan dat wel in dit topic.

Zie ook de OP en de Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Freemasonry_and_women

http://nl.wikipedia.org/w(...)Vita_Feminea_Textura

http://www.ordevanweefsters.nl/

Maar als je mogelijke invloeden van vrijmetselaars op de media wilt bespreken, zoals je in je post over Reuters en de adel insunueert, dan kan dat veel beter in BNW.
Ok, mijn punt was of mijn vraag was of dat onderzoek een beetje deugde.
Misschien een beetje misplaatst idd.
Alles wordt zo gauw in het 'BNW' - hoekje gedumpt.
De verschillen in de toegankelijkheid in verschillende lodges vond ik ook wel gepast.

Maar goed, sorry voor eventuele misgeplaatste info.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:43:58 #62
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83657246
Het BNW-hoekje is daarom ook voor mij onvermijdelijk en dus maak er met alle liefde gebruik van hoor.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:44:31 #63
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83657276
Geen probleem hoor.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:50:33 #64
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_83657632
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:38 schreef Q.E.D. het volgende:

Bij sommige loges kan je alleen lid worden op uitnodiging.

Vertel
  vrijdag 9 juli 2010 @ 21:25:46 #65
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_83864656
Vrijmetselarij is duivelaanbidding.
Lees maar eens morals and dogma van Albert Pike. Lucifer wordt er vaak in genoemd als degene die aanbeden wordt.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 21:41:35 #66
13250 Lod
Sapere aude!
pi_83865376
Los van de duivelsaanbiddingen hoe zit het eigenlijk met de vrijmetselarij en het (christelijk) geloof. De indruk die ik heb is dat die nauw verweven zijn. Dat heeft mij, als overtuigd atheïst, altijd tegen gestaan aan die organisatie.
GNU Terry Pratchett
pi_83865615
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:25 schreef Manke het volgende:
Vrijmetselarij is duivelaanbidding.
Lees maar eens morals and dogma van Albert Pike. Lucifer wordt er vaak in genoemd als degene die aanbeden wordt.
GEEN complottheorieën staat er toch?

En als je wat wilt weten over Lucifer:

http://www.theosofie.net/(...)ril1997/lucifer.html

Lucifer is GEEN duivel of satan.

Alvast bedankt
  vrijdag 9 juli 2010 @ 21:49:20 #68
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_83865714
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:46 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

GEEN complottheorieën staat er toch?

En als je wat wilt weten over Lucifer:

http://www.theosofie.net/(...)ril1997/lucifer.html

Lucifer is GEEN duivel of satan.

Alvast bedankt
Is geen (complot)theorie, is een feit dat ze Lucifer aanbidden.
Ligt er dus aan wie je denkt dat Lucifer is.

Bedankt voor de link wel interessant.
pi_83867750
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:41 schreef Lod het volgende:
Los van de duivelsaanbiddingen hoe zit het eigenlijk met de vrijmetselarij en het (christelijk) geloof. De indruk die ik heb is dat die nauw verweven zijn. Dat heeft mij, als overtuigd atheïst, altijd tegen gestaan aan die organisatie.
De komt voornamelijk terug in de wat hogere graden,m voorbij de blauwe graden.
Zo zijn er, in de rode graden, ritualen waar bidden een onderdeel uitmaakt van het rituaal.
En ja, het weerhoudt sommigen om zich te bevorderen tot hogere graden, voorbij de blauwe.
Faal van de eeuw.
pi_83901329
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 22:34 schreef huhggh het volgende:

[..]

De komt voornamelijk terug in de wat hogere graden,m voorbij de blauwe graden.
Zo zijn er, in de rode graden, ritualen waar bidden een onderdeel uitmaakt van het rituaal.
En ja, het weerhoudt sommigen om zich te bevorderen tot hogere graden, voorbij de blauwe.
Een vraag van mij, wordt er wat mee gedaan met de opgedane kennis of is dit puur ter verbreding van inzicht en kennis?
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83903152
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:49 schreef shadow117 het volgende:

[..]

Een vraag van mij, wordt er wat mee gedaan met de opgedane kennis of is dit puur ter verbreding van inzicht en kennis?
Dat laatste eigenlijk.
Het is en blijft een persoonlijke aangelegenheid, dus "de loge" doet collectief eigenlijk niks met kennis.
Vrijmetselaren houden voornamelijk "bouwstukken" tijdens "open loges" over dit soort zaken, waarbij zij hun persoonlijke kennis en/of visie op zaken in een soort lezing uiteenzetten.
Daarna volgt er een discussie-ronde met de overige broeders.
De geheel wordt vaak als vergadering genotuleerd, waarbij ook de inhoud van zo'n bouwstuk wordt meegenomen.
In die notulen wordt eigenlijk zo'n beetje alles wel megenomen wat er die avond besproken is.
Faal van de eeuw.
pi_83903830
quote:
Op zondag 11 juli 2010 00:32 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dat laatste eigenlijk.
Het is en blijft een persoonlijke aangelegenheid, dus "de loge" doet collectief eigenlijk niks met kennis.
Vrijmetselaren houden voornamelijk "bouwstukken" tijdens "open loges" over dit soort zaken, waarbij zij hun persoonlijke kennis en/of visie op zaken in een soort lezing uiteenzetten.
Daarna volgt er een discussie-ronde met de overige broeders.
De geheel wordt vaak als vergadering genotuleerd, waarbij ook de inhoud van zo'n bouwstuk wordt meegenomen.
In die notulen wordt eigenlijk zo'n beetje alles wel megenomen wat er die avond besproken is.
Ik heb ook begrepen dat het heel hierargisch is opgebouwd, heeft dit nog een duidelijke functie, en zoja waarom?
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
  zondag 11 juli 2010 @ 01:29:49 #73
171516 Tuig
Freaks!
pi_83904754
Het enige wat ik aan boeken heb van vrijmetselarij is bijna antiek, weet niet of iemand er uberhaupt iets aan heeft..
Take a shotgun.
And blow out your brain.
You're not using it anyway.
pi_83908262
quote:
Op zondag 11 juli 2010 00:53 schreef shadow117 het volgende:

[..]

Ik heb ook begrepen dat het heel hierargisch is opgebouwd, heeft dit nog een duidelijke functie, en zoja waarom?
Hoe bedoel je "hierarchisch"?
Kun je dat wat meer toelichten?
Faal van de eeuw.
  zondag 11 juli 2010 @ 15:37:53 #75
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83918897
quote:
Op zondag 11 juli 2010 00:53 schreef shadow117 het volgende:

[..]

Dat staat symbool voor persoonlijke ontwikkeling en het "slijpen van de diamant".
Je bent natuurlijk nog geen grootmeester als je net komt kijken.

In het leger promoveren je ze ook niet meteen tot generaal als je een tank hebt gepoetst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')