abonnement Unibet Coolblue
pi_72783359
Net Beatles for sale (stereo) van A tot Z beluisterd met de hoofdtelefoon. Tjonge jonge, wat heerlijk. Het is eigenlijk gewoon een goed album! Klinkt echt super allemaal: lekker vol en stevig. Kan me niet herinneren wanneer ik dit album voor het laatst compleet heb gedraaid...
pi_72783874
Het enige album dat me echt tegenvalt van de remasters is Please Please Me, zo ondervond ik vandaag.
Ik kan er gewoon NIET naar luisteren

Ben de monoversie gewend, dus dit is wel een verschil.
Die lelijke galm (die dus in 1987 is toegevoegd) is bij de meeste nummers zo evident dat het de liedjes totaal ruïneert. Normaal valt het nog mee, maar omdat op PPM bijna alle stemmen volledig aan de rechterkant zitten hoor je aan de linkerkant nog louter galm. En er zit ook nog es een vertraging tussen, dus die galm zit helemaal buiten het ritme. Echt vreselijk irritant en daardoor totaal onluisterbaar. De laatste paar tracks hebben dan weer een beter stereobeeld (Love Me Do is volgens mij zelfs mono), dus die kunnen er wél mee door.

Uiteraard hebben de andere platen ook die galm, maar door de drukkere arrangementen issie (godzijdank) wat meer weggestopt. Please Please Me heeft nou eenmaal een redelijk open geluid, en dan valt het een stuk meer op.
pi_72784521
Dat is nu eenmaal de authentieke stereo-mix. Er is niets toegevoegd in 1987, dat is alleen op de standaard releases van "Rubber Soul" en "Help!". Het is nu eenmaal zo opgenomen als het klinkt, het is bijna een live-album.

Je kunt nu zelf al een eigen remix maken, zoals Dr. Ebbetts dat al jaren geleden gedaan heeft. Simpelweg door het linker- en rechterkanaal los te halen en het daarna naar smaak in het stereobeeld te plaatsen. Precies wat ik nu dus ook met de remasters van plan was, maar voor het eerst erger ik mij niet aan deze ping-pong stereo-mixen...

"Love Me Do" en "P.S. I Love You" zijn in mono, omdat de multi-tracks van de sessies en de masters al 46 jaar geleden vernietigd zijn, en de oude nep-stereo masters "niet gewenst" waren voor de remasters.
pi_72784894
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:13 schreef Aisumasen het volgende:
Dat is nu eenmaal de authentieke stereo-mix. Er is niets toegevoegd in 1987, dat is alleen op de standaard releases van "Rubber Soul" en "Help!". Het is nu eenmaal zo opgenomen als het klinkt, het is bijna een live-album.
Die mix is authentiek, dat snap ik, maar die galm komt toch uit '87 mag ik veronderstellen?
pi_72785081
Nee, echt niet! Het zijn de warmen klanken uit de originele Abbey Road echo chamber . Diezelfde 'echo chamber' die naar verluidt bezet was tijdens de haastklus die de CD-release in 1987 heette...

"Please Please Me" en "Ask Me Why" hebben op de originele 7" mono mix trouwens minder galm. Al denk ik soms dat het dezelfde mix is, met minder compressie, zodat de galm minder opvalt, als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_72785187
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:24 schreef Aisumasen het volgende:
Nee, echt niet! Het zijn de warmen klanken uit de originele Abbey Road echo chamber . Diezelfde 'echo chamber' die naar verluidt bezet was tijdens de haastklus die de CD-release in 1987 heette...

"Please Please Me" en "Ask Me Why" hebben op de originele 7" mono mix trouwens minder galm. Al denk ik soms dat het dezelfde mix is, met minder compressie, zodat de galm minder opvalt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Hmmm frappant. Ik vind de galm werkelijk storend. En dan vooral door die delay, die het hele ritme verstoort.
Voorheen nooit last van gehad (omdat het in mono dus niet zo opvalt), maar ik kon er vanmiddag gewoon ECHT niet naar luisteren, dus inmiddels de Dr. Ebbetts -versie maar weer terug op mijn iPod gezet
  dinsdag 15 september 2009 @ 22:31:00 #82
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72785348
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:27 schreef webfreak het volgende:

[..]

Hmmm frappant. Ik vind de galm werkelijk storend. En dan vooral door die delay, die het hele ritme verstoort.
Voorheen nooit last van gehad (omdat het in mono dus niet zo opvalt), maar ik kon er vanmiddag gewoon ECHT niet naar luisteren, dus inmiddels de Dr. Ebbetts -versie maar weer terug op mijn iPod gezet
Ik ben het geheel met je eens. Die galm valt soms enorm op, iig dermate dat het me stoort. Ik vind Please Please Me sowieso een mono-album, dat hele stereogebeuren vind ik nogal gemaakt klinken, overdreven sowieso.
pi_72786110
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:27 schreef webfreak het volgende:
maar ik kon er vanmiddag gewoon ECHT niet naar luisteren
De enige track waar ik dat gevoel ooit bij gehad heb, is Revolution #9. Ik snap wat je bedoelt met de galm, maar zo erg is het toch niet? En daarnaast vind ik het idee van een soort live-album dat op een dag wordt opgenomen niet zo slecht, dus luister ik met plezier naar de remasters.

Maar dat is dan weer het toffe aan de remasters: Iedereen heeft een andere mening
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  dinsdag 15 september 2009 @ 23:06:26 #84
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72787103
HEY. Wat krijgen we nou. Bij de stereoversie van I Should Have Known Better hebben ze de mondharmonica in het intro onderbroken
pi_72787202
Lol . Maak kennis met de stereo mixen .
  dinsdag 15 september 2009 @ 23:10:40 #86
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72787285
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 23:08 schreef Aisumasen het volgende:
Lol . Maak kennis met de stereo mixen .
Verdomme, het begint met een mondharmonica onderbreken, maar bij de remixes laten ze de hele piano in Hey Jude weg om vervolgens de gitaar in I'll Follow The Sun te strippen. Achterlijke gasten bij EMI en Apple
pi_72787593
Hehehe . Maar daar snijdt je wel een heikel puntje aan. Wat houden ze aan bij het remixen van het repertoire? De mono-versie of de stereo-versie? En dan heb ik het niet echt over 'no-brainers' zoals die mondharmonica, maar meer over de verschillen op albums als "Revolver". Verschillende gitaarpartijen, andere geluidseffecten op "Tomorrow Never Knows" etc. En wat te denken van alle verschillen op "Sgt. Pepper"? Wat is "definitief"?

En oh ja, mocht je nu per se een stereo-versie met complete mondharmonica willen hebben: Check de remix uit 1982 op het compilatie-album "Reel Music" . Ja, die met die wanstaltige hoes.
pi_72788931
quote:
De enige track waar ik dat gevoel ooit bij gehad heb, is Revolution #9.
Het valt me op dat ik dit nummer de laatste tijd steeds vaker draai. Ik vind 'm leuker om te luisteren dan bv. Only a Northern Song, het heeft gewoon iets.
pi_72789003
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:45 schreef Arn0 het volgende:

[..]

De enige track waar ik dat gevoel ooit bij gehad heb, is Revolution #9. Ik snap wat je bedoelt met de galm, maar zo erg is het toch niet? En daarnaast vind ik het idee van een soort live-album dat op een dag wordt opgenomen niet zo slecht, dus luister ik met plezier naar de remasters.
Uiteraard, dat vind ik te gek. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een fantastisch album met een geweldige sound, maar ik ben een heel andere mix gewend.
En toen ik vandaag op mijn koptelefoon deze mix luisterde, werd ik even niet goed. Probeer het eens. Ik trek het echt niet.
quote:
Maar dat is dan weer het toffe aan de remasters: Iedereen heeft een andere mening
Deze kritiek heeft in feit niet veel met de remasters te maken, maar met de stereomix opzich.
Voor de rest ben ik erg tevreden met de remasters. Gewoon ongelooflijk goed.
  woensdag 16 september 2009 @ 00:23:26 #90
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_72789831
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 22:27 schreef webfreak het volgende:

[..]

Hmmm frappant. Ik vind de galm werkelijk storend. En dan vooral door die delay, die het hele ritme verstoort.
Voorheen nooit last van gehad (omdat het in mono dus niet zo opvalt), maar ik kon er vanmiddag gewoon ECHT niet naar luisteren, dus inmiddels de Dr. Ebbetts -versie maar weer terug op mijn iPod gezet
Bedankt, nu ben ik begonnen er op te gaan letten
pi_72789966
Ik kon er vroeger ook absoluut niet naar luisteren, maar vind juist die nog duidelijkere stereo-scheiding op de remasters het luisterbaar maken. Het klinkt mooi ruimtelijk, want je hoort in het kanaal van de instrumenten galm van de vocalen, en in het kanaal van de vocalen de aanslag van de snaren van de ritme-gitaar. Maar misschien is het omdat ik al jaren naar de "centered vocals" stereo mix luister, en nu de remasters een stap terug in de tijd doen, ik weer eens wat anders hoor ofzo...

Ben nog niet verder gekomen met analyseren van de rest van de remasters trouwens. "Rubber Soul" is nog lastiger dan "Help!". Die digitale galm is vreselijk, maar de mix klinkt op sommige nummers wel beter. Argh!
  woensdag 16 september 2009 @ 12:14:51 #92
229759 Keepvogel
Een doodgewone superheld
pi_72798266
ah hier waren we gebleven, weer even aanhaken.
pi_72800533
Mono mag dan authentieker zijn, ik ben steeds meer liefhebber van de stereo-albums. De openheid, helderheid en al het detail dat je kan horen, maken dat ik met veel meer plezier hiernaar luister dan naar de mono-versies. Zelfs met koptelefoon. En ook al rocken de mono's soms meer... Stereo is gewoon lekker!

Het is dan ook balen dat de complete-stereo box niet in replica's is uitgegeven...
pi_72803061
Ik haak even aan... Na 31,5 deel van de discussie.
Net bracht de postbode me de stereo-box en zit nu heerlijk te luisteren met m'n koptelefoon op.

Ben ik heel erg naïef als ik verwacht had een stereomix te kunnen luisteren waar de links/rechts kanalen ook gemixd waren?

However, prachtige box. Ga vast nog veel ontdekken. Temeer omdat ik langzaamaan de discussie hier eens ga bijlezen...
pi_72803913
quote:
Op woensdag 16 september 2009 14:44 schreef Michiel72 het volgende:
Ik haak even aan... Na 31,5 deel van de discussie.
Net bracht de postbode me de stereo-box en zit nu heerlijk te luisteren met m'n koptelefoon op.

Ben ik heel erg naïef als ik verwacht had een stereomix te kunnen luisteren waar de links/rechts kanalen ook gemixd waren?

However, prachtige box. Ga vast nog veel ontdekken. Temeer omdat ik langzaamaan de discussie hier eens ga bijlezen...
Als je alles had bijgelezen vóórdat je de stereo box besteld had , had je geweten dat de nieuwe cd's alleen maar remasters zijn en geen remixes! Alle cd's klinken dus net zo als de oude cd's, alleen zijn ze opnieuw van de mastertapes op cd gezet (waardoor je bijv. meer detail hoort in de instrumenten) en hebben ze her en der het geluid verbeterd (clicks en plops weggewerkt, meer bas, meer volume, wat EQ hier en daar, etc.). Aan het stereobeeld is niets veranderd: de boel is dus niet geremixed.
  woensdag 16 september 2009 @ 16:34:49 #96
73930 Blinker
Only one Go Ahead Eagles
pi_72807400
Ik draaide net per ongeluk het origineel van Let it Be ipv de remaster.
Wat een wereld van verschil zeg! Het viel me direct op dat het origineel echt vele malen doffer klinkt.
pi_72809256
Heb de remasters binnen (download dat wel )
Weet zeker dat 't de remasters zijn, de intro van A Hard Days night en zeker al Twist and Shout klinken zo verschillend

Ongelofelijk dat ik hier nog geen TVP had trouwens

edit: normale bass van Think For Yourself hoor je nu ook een stuk beter, hiervoor hoorde ik 'm nooit zo goed boven die Fuzz bass uit

[ Bericht 9% gewijzigd door blckbb op 16-09-2009 17:46:59 ]
pi_72810803
quote:
Op woensdag 16 september 2009 16:34 schreef Blinker het volgende:
Ik draaide net per ongeluk het origineel van Let it Be ipv de remaster.
Wat een wereld van verschil zeg! Het viel me direct op dat het origineel echt vele malen doffer klinkt.
Had ik ook toen ik Let it Be -> Let it Be ... Naked.. wat klonk dat orgel van Billy Preston toch echt, de gitaar van John, de mix van Don't Let Me Down
pi_72811136
quote:
LOS ANGELES - The Beatles boasted some of the best-selling albums on the U.S. pop chart on Wednesday after nostalgic fans scooped up the Fab Four's much-hyped reissues.

In all, the Beatles sold 626,000 albums during the week ended September 13, according to tracking firm Nielsen SoundScan. Until last week, they had sold 635,000 copies this year, a low tally by their standards as buyers held out until the 09-09-09 release date.

Their best-seller last week was 1969's "Abbey Road," which moved 89,000 copies, making it the third-most-popular album in the United States. "Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band," the 1967 release that often tops lists of the greatest albums of all time, was No. 5 overall with 74,000 copies.

But don't look for either album to appear on the benchmark Billboard 200 chart, which generally ranks only those albums released in the last 18 months -- not catalog items.

On Billboard's Top Catalog Album Chart, the Beatles claimed 15 of the top 18 places with their 13 studio albums, the "Past Masters" compilation reissue and the 2000 "1" compilation. Michael Jackson was at No. 6, No. 15 and No. 16.

Behind "Abbey Road" and "Sgt. Pepper's" were "The Beatles" with 60,000, "Rubber Soul" with 58,000, and "Revolver" with 46,000. All were among the 10 biggest albums in the United States. The least-popular Beatles reissue was "Yellow Submarine" with 14,000 copies.

The Billboard 200 was led by rapper Jay-Z, who sold 476,000 copies of "The Blueprint 3," his fifth No. 1 album. The only other act to reach the top more times is the Beatles with 19.

Disney starlet Miley Cyrus was No. 2 after selling 120,000 of "The Time of Our Lives" in its third week of release.

The Beatles managed to log two new entries on the Billboard 200 -- the boxed sets containing all their albums. The new packages were offered in stereo and mono configurations, stirring up an intense debate about which one was better.

Consumers cast their votes for the stereo version, which sold 26,000 copies and landed at No. 15. The mono version, preferred by purists, ranked at No. 40 with 12,000 copies. Each boxed set counts as one unit.

The stereo version has 13 CDs plus "Past Masters," while the mono version omits "Yellow Submarine," "Abbey Road" and "Let It Be," which were recorded in stereo.

The Beatles albums were released in the United States by Capitol Records, a unit of private-equity partnership Terra Firma's EMI Group Ltd.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_72811184
Toch nog 3418 exemplaren van "1" verkocht in Engeland vorige week. Arme mensen ! Zelfs meer dan de losse "Beatles For Sale" en "Yellow Submarine"...

In Engeland zijn er 3305 exemplaren van de mono boxset verkocht, en 7671 van de stereo boxset. Het één na best verkochte album in Engeland aller tijden ("Sgt. Pepper") was ook vorige week weer goed voor 17.830 exemplaren, net iets minder dan het nieuwe meesterwerk van Arctic Monkeys. Vera Lynn heeft zoals bekend deze week de meeste albums verkocht, maar alles bij elkaar hebben The Beatles elke andere artiest verslagen natuurlijk. In Amerika hebben ze in die paar dagen bij elkaar zelfs 626.600 albums verkocht! En dan te bedenken dat dit nog niet eens een volledige week, maar een paar dagen (09/09/09 was een woensdag) is geweest.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')