abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:17:51 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_72239248
Hee, waar zijn de donutsen gebleven?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:21:41 #3
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_72239323
Heej, waar is mijn resize programma gebleven?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_72239328
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:17 schreef Rewimo het volgende:
Hee, waar zijn de donutsen gebleven?
Die waren het leukst
Ik pak een CD, zet de radio aan, geniet van honkietonkiemuziek.
pi_72239347
Bij mij in de buurt zit de vestiging van budgedglas, of het is wel heel budget, of budged is een soort glas dat ik niet ken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:23:14 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_72239357
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:21 schreef Dropdown het volgende:
Die waren het leukst
Ik zag vandaag een bordje: gesuikerde donuts bij de AH. Toch nog even gekeken of er echt donuts stond
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_72239404
Nummer 10 al?
pi_72239654
gr gr
pi_72239744
Zonde dat ik mn fototoestel niet mee had, was vandaag in de supermarkt moest bijna huilen toen ik Goergette bij de courgette zag staan
Als er 12 kuikens in een baksteen passen, hoeveel pingpongballen moet een krokodil dan eten om sneller te kunnen zwemmen dan een wasmachine?
pi_72239918
En ook hier ga ik melezen en als ik wat tegenkom posten
pi_72240490
Op de rommelmarkt, geschreven op een koelkast: 100% goet

In het lokale krantje: Er moest een sjofel aan te pas komen om de zandberg op te ruimen

Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:07:14 #12
10197 Zapper
Zapperdeflap
pi_72240597
Bewaard voor dit topic:



En zo stond het op iedere doos bij Bart Smit
Damn dude that sucks goat balls. I wonder if you'll ever be able to look at your mom in the face again, lol
pi_72240842


Schijnt toch goed te zijn.
quote:
Een lezer vroeg hoe dat zat met statten. Dat (werk)woord stond vorige week groot op de voorpagina van deze krant: Limburgers statten veel, of zoiets. Betekenis: gezellig naar de stad gaan – winkelen, slenteren, terrasje. Hij deelde mee op school stadten geleerd te hebben.

Kan, hoewel het woord nog niet zo oud is. Twintig jaar? In elk geval heeft de spelling stadten bestaan, en woordenboeken willen die nog wel eens vermelden, maar dan tussen haakjes. Terecht, want midden in een woord één klank weergeven met twee verschillende medeklinkers, dt bijvoorbeeld, dat is ongebruikelijk in het Nederlands. Daarom spellen we nu 'statten'.

De spelling stadten was natuurlijk geen grapje. Ze is ontstaan omdat het grondwoord stad is. De nieuwste vorm is ietwat logischer, maar nu zie je niet makkelijk dat statten met stad te maken heeft.

Normaal was geweest stadden, maar de taalgebruiker heeft anders beslist, en die heeft het voor het zeggen – in Nederland. Statten valt wel te verklaren, want er eindigen meer werkwoorden op -atten dan op -adden. Je hebt (be)kladden, en dan wordt het al zoeken naar nummer twee. Ze staan tegenover woorden als bezatten, jatten, matten, katten, iets laten verratten. Hier zitten nogal wat eigentijdse woorden bij, en mensen kiezen vaak voor het bekende – dus nieuwe woorden met de klank /at/ zullen vaak op –atten eindigen.
Bron
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_72241594
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 20:17 schreef Felixa het volgende:
[ afbeelding ]

Schijnt toch goed te zijn.
[..]

Bron
Wat een larie, dat verhaal. "De taalgebruiker heeft het voor het zeggen in Nederland" is op zich al een uitspraak waar je grote vraagtekens bij kunt plaatsen. En dat 'de taalgebruiker' voor de spelling statten zou hebben gekozen lijkt me nog onwaarschijnlijker, aangezien de relatie met het woord 'stad' zo overduidelijk is dat de meeste mensen die het werkwoord willen opschrijven die in de spelling zullen proberen weer te geven.

Verder lijkt de bewering dat de spelling met dubbel t logischer is me moeilijk te verdedigen. Zelf vind ik het bijvoorbeeld veel logischer om de etymologie te volgen en 'stadten' te spellen.
pi_72241821
Ik zou zelf ook "stadten" schrijven.
Statten klinkt/staat bovendien voor geen meter.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_72243145
Ze bekijken het maar met hun 'statten'.
pi_72245227
Ik zeg 'stadten'. Als ik het al zou zeggen
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_72245261
Net even iemand gebeld en "statten" staat in de Van Dale.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_72247134
We vanmorgen langs een sigarenzaak met zo'n led lichtkrant achtig ding..

"Wij zijn weer geopent"

Maandag maar eens proberen om daar een foto van te maken
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_72247179
IK MIS DE DONUTSEN, IEDERE KEER ALS IK DIE ZIE, MOET IK ENORM GNIFFELEN
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_72247188
aah, kutcaps
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_72247609
The Return of the Donutsen!!

Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_72247618
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 23:31 schreef Felixa het volgende:
Ik wil ze ook terug.
The Return of the Donutsen!!

[ afbeelding ]
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:11:22 #24
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_72249885
Trugvintpozd, morgen foto's van mijn werkplaats (bouwmarkt in Dronten) waar het stikt van de fouten.
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_72249917
Van nu.nl
quote:
Wolkbreuken verstoren festivals
Uitgegeven: 28 augustus 2009 22:43
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2009 00:04

AMSTERDAM - Wolkbreuken die vrijdagavond over het land trokken hebben festivals in Amsterdam, Amersfoort en Alphen aan de Rijn verstort.
Stam + t.
Of zoiets.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')