abonnement Unibet Coolblue
pi_71559836
quote:
Verhagen krijgt 'kolossale min' van Van Agt
Uitgegeven: 3 augustus 2009 10:53
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2009 11:01
AMSTERDAM – Oud-premier Dries van Agt heeft grote kritiek op het pro-Israëlbeleid van minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken.
© ANP

Bekijk video

In een vraaggesprek met NU.nl geeft de CDA-prominent zijn partijgenoot een ‘kolossale min’.

“Zijn kennis van de feiten moet groter zijn dan ik destijds had. Dat is een plus voor hem en een min voor mij.”

“Maar dit is tegelijk ook een kolossale min voor hem. Op basis van zoveel meer kennis is het des te merkwaardiger en verwijtbaarder dat hij zo pro-Israël blijft”, vergelijkt Van Agt zich met Verhagen.

Van Agt, premier van 1977 tot 1982 en kortstondig minister van Buitenlandse Zaken in 1982, zette zich de afgelopen tien jaar in voor de rechten van de Palestijnen.

'Te weinig alert'

Hij geeft toe tijdens zijn actieve politieke loopbaan ‘te weinig alert’ op de Palestijnse kwestie te zijn geweest.

“Ik ben daarin te kort geschoten, ik neem mezelf kwalijk dat ik daarin heb gefaald en beweeg nu dus hemel en aarde om dat alsnog goed te maken.”

Besmet

Op de vraag of het zijn premierschap en functioneren als minister van Buitenlandse Zaken besmet, antwoordt hij bevestigend. “Ja, voor mijzelf wel.”

Van Agt vindt het onbegrijpelijk dat de Nederlandse regering het handelen van Israël in de recente oorlog in de Gazastrook verdedigt.

Laatste redmiddel

“Verhagen en Balkenende beweerden dat Israël het recht had zichzelf te verdedigen. Maar van dat recht mag je pas gebruikmaken als laatste redmiddel, als er geen alternatieven zijn. In dit geval waren die er wel!”

“Als je ten strijde trekt moet je te allen tijde proportioneel optreden. Daarvan was natuurlijk geen sprake: meer dan 1400 Palestijnse doden, tegenover 13 Israëlische slachtoffers."

Europese Unie

Hij ziet een grote rol weggelegd voor de Europese Unie. “We hebben geen politieke of militaire macht maar met de EU wel veel economische macht. We zouden grote druk kunnen uitoefenen op Israël”, betoogt de oud-politicus.

“Maar Nederland houdt de laatste jaren de Europese Unie tegen als er ook maar een kritisch woord jegens Israël dreigt te worden gesproken.”

Visie

Tien september verschijnt zijn boek "Een Schreeuw om Recht" over zijn visie op de huidige stand van zaken in de door Israël bezette gebieden.

“Ik heb het boek niet alleen willen schrijven aan regering en parlement maar allereerst aan hen die de verantwoordelijkheid vandaag dragen”.

Geen illussies

Van Agt hoopt dat zijn boek een verandering teweeg brengt, maar maakt zich daarover geen illussies. “De luisterbereidheid bij de ministers, ook de geestverwante ministers van het CDA , is klein.”

Hij noemt het verdrietig dat hetzelfde geldt voor de parlementariërs van zijn partij.

“Ze willen niet luisteren naar mijn betogen en noodkreten, omdat het ze niet uitkomt. Mijn visie is niet verenigbaar met het vooroordeel waarin ze zichzelf hebben vastgegraven.”
De eerlijkheid siert hem, en ik vind hem ook een erg goed punt hebben mbt. verdedigen en hoe Verhagen pro-israïlisch beweegt, het komt op mij dan ook vaak over alsof de palestijnen niks goeds kunnen doen en zij geen enkel recht hebben anders dan om het minste/geringste platgebombardeerd te worden. Ook het punt dat oa. Verhagen hierover veel meer kennis zou moeten hebben en dus de zaak objectiever zou moeten bekijken vind ik erg sterk.

Kortom reden voor een goede discussie!

Ben overigens benieuwd of Verhagen dergelijke dingen toe zou kunnen geven.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:48:07 #2
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71560033
Gut, een steuner van de Palestijnse kant vindt dat iemand die Israel steunt het niet goed doet.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71560062
Gaat hij de slachtoffers tellen om te bepalen hoeveel slachtoffers er aan de andere zijde mogen vallen. Wat een geestelijke armoe.
pi_71560242
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:49 schreef Picchia het volgende:
Gaat hij de slachtoffers tellen om te bepalen hoeveel slachtoffers er aan de andere zijde mogen vallen. Wat een geestelijke armoe.
Het is geestelijke armoe op het moment dat je niet uit de tekst opmaakt dat hij pas in het uiterste geval defensieve maatregelen zou willen zien. Het lijkt dan ook alsof er geen duidelijke redenen voor defensieve maatregelen zijn geweest mede doordat er maar 13 israëlische slachtoffers zijn tov. 1300 palestijnse.

Het is mijns inziens dan ook niet echt een eerlijke strijd, waardoor ik het dus ook raar vind dat het net lijkt alsof wij pal achter alle beslissingen staan die Israël maakt. Mjah, de Palestijnen zijn dan ook terroristen!
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:57:31 #5
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71560276
Natuurlijk geeft Verhagen dat niet toe. Verhagen is niet van het recht, van de onpartijdigheid, de waarheid of de eerlijkheid. Verhagen is typisch iemand die Machiavelli goed heeft gelezen en vooral redeneert vanuit macht, diplomatie en politieke steun. Dat zag je in de succesvolle CDA-verkiezingscampagne en dat zie je ook met zijn buitenlandbeleid.

Natuurlijk hebben de Israël-critici een goed punt. Maar Verhagen denkt aan de zetels van joodse kiezers, aan de maatschappelijke steun door de joodse lobby, aan de handel met de VS en aan de lekkere goedkope Israëlische sinaasappeltjes (die ik ook graag eet trouwens). Dus zelfs als hij eigenlijk vindt dat Israël fout zit, zal hij die gedachte niet snel openlijk uitspreken, of slechts heel voorzichtig.

Verhagen doet me vooral denken aan Lord Beckett, uit de Pirates-films.


"It's nothing personal - it's just good business"
pi_71560471
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:57 schreef Pool het volgende:
Natuurlijk geeft Verhagen dat niet toe. Verhagen is niet van het recht, van de onpartijdigheid, de waarheid of de eerlijkheid. Verhagen is typisch iemand die Machiavelli goed heeft gelezen en vooral redeneert vanuit macht, diplomatie en politieke steun. Dat zag je in de succesvolle CDA-verkiezingscampagne en dat zie je ook met zijn buitenlandbeleid.

Natuurlijk hebben de Israël-critici een goed punt. Maar Verhagen denkt aan de zetels van joodse kiezers, aan de maatschappelijke steun door de joodse lobby, aan de handel met de VS en aan de lekkere goedkope Israëlische sinaasappeltjes (die ik ook graag eet trouwens). Dus zelfs als hij eigenlijk vindt dat Israël fout zit, zal hij die gedachte niet snel openlijk uitspreken, of slechts heel voorzichtig.

Verhagen doet me vooral denken aan Lord Beckett, uit de Pirates-films.

[ afbeelding ]
"It's nothing personal - it's just good business"
Goed punt, Verhagen was dan ook niet voor niets de voorloper van twitterend politiek Nederland. Alles voor de opinie! Jammer eigenlijk dat zulke figuren aan de macht kunnen komen. Tekent ook des te meer de macht van de Israëlische lobby overigens.

Ben ook niet echt bekend met van Agt, vind zijn standpunten in deze kwestie echter wel goed, al kan ik het wel inzien dat ook hij subjectief kan denken mbt. deze kwestie. Mjah, niet veel mensen durven op te staan voor de Palestijnen, mede daardoor vind ik het knap dat van Agt dit durft.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:06:55 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71560559
Jammer dat dat soort mensen nooit wijs doen als het er op aan komt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71560608
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer dat dat soort mensen nooit wijs doen als het er op aan komt.
Ik zou zijn mening over Geert Wilders dan ook graag willen weten.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_71561075
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:09 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik zou zijn mening over Geert Wilders dan ook graag willen weten.
...en daar gaan we weer
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:25:37 #10
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_71561088
Hij zegt weinig vernieuwends. Dit hebben we al zo veel eerder gehoord.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_71561258
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:25 schreef huhggh het volgende:

[..]

...en daar gaan we weer
Deze discussie stopt dan ook nu meteen, het gaat over een andere mening hehe.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_71564213
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jammer dat dat soort mensen nooit wijs doen als het er op aan komt.
Toen hij minister was lag het ook nog heel anders. Israel is sterk veranderd, van een behoorlijk beschaafde underdog met extremistische invloeden in een racistische agressor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71565793
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:40 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

De eerlijkheid siert hem, en ik vind hem ook een erg goed punt hebben mbt. verdedigen en hoe Verhagen pro-israïlisch beweegt, het komt op mij dan ook vaak over alsof de palestijnen niks goeds kunnen doen en zij geen enkel recht hebben anders dan om het minste/geringste platgebombardeerd te worden. Ook het punt dat oa. Verhagen hierover veel meer kennis zou moeten hebben en dus de zaak objectiever zou moeten bekijken vind ik erg sterk.

Kortom reden voor een goede discussie!

Ben overigens benieuwd of Verhagen dergelijke dingen toe zou kunnen geven.
Van Agt, palestijnen vriend die door gerda duisenberg gepijpt wordt.

Verhagen is eindelijk een minister met ballen die het terrorisme van de pallies hard veroordeeld en wordt direct als Pro-Israël afgeschreven.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  Admin maandag 3 augustus 2009 @ 15:31:21 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_71565882
Ik stopte eigenlijk bij "Van Agt, de wijze.."
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:36:02 #15
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71566041
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:27 schreef Harlon het volgende:

[..]

Van Agt, palestijnen vriend die door gerda duisenberg gepijpt wordt.

Verhagen is eindelijk een minister met ballen die het terrorisme van de pallies hard veroordeeld en wordt direct als Pro-Israël afgeschreven.
Alle eerdere ministers hebben (terecht) ook het terrorisme van de 'pallies' hard veroordeeld. Verhagen is echter een minister zonder ballen, die slechts de toch al zwakkere partij veroordeelt, en de andere agressor niet durft aan te spreken op onrechtmatig gedrag.
pi_71566131
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 15:31 schreef yvonne het volgende:
Ik stopte eigenlijk bij "Van Agt, de wijze.."
In het artikel komt hij anders redelijk wijs over.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_71566746
Van Agt heeft zijn tijd gehad. Zou ie Alzheimer's hebben?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 3 augustus 2009 @ 16:06:57 #18
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_71566850
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:03 schreef Lyrebird het volgende:
Van Agt heeft zijn tijd gehad. Zou ie Alzheimer's hebben?
Ik heb 'm een paar jaar geleden ontmoet en kreeg eerlijk gezegd ook die indruk.
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_71567381
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:06 schreef kasper het volgende:

[..]

Ik heb 'm een paar jaar geleden ontmoet en kreeg eerlijk gezegd ook die indruk.
Misschien dat iemand in zijn naaste omgeving 'm tegen zichzelf in bescherming kan nemen. Een Gretta Duisenberg is wel genoeg.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71567478
Van Agt is toch een van de weinige zinnige en redelijke politici als het gaat om de kolonisatie en bezetting van Palestina. Ik denk dat als je constant belachelijk wordt gemaakt door rechts-conservatieven, je kennelijk wel een goed punt zult hebben.
pi_71567609
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:32 schreef Monidique het volgende:
Van Agt is toch een van de weinige zinnige en redelijke politici als het gaat om de kolonisatie en bezetting van Palestina. Ik denk dat als je constant belachelijk wordt gemaakt door rechts-conservatieven, je kennelijk wel een goed punt zult hebben.
Dat is ook een manier van redeneren. En ach, "kolonisatie en bezetting van Palestina"... Lees je eens in waar het grootste deel van Palestina ligt, en wie daar wonen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71567649
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:32 schreef Monidique het volgende:
Van Agt is toch een van de weinige zinnige en redelijke politici als het gaat om de kolonisatie en bezetting van Palestina. Ik denk dat als je constant belachelijk wordt gemaakt door rechts-conservatieven, je kennelijk wel een goed punt zult hebben.
Dat is zeker waarschijnlijk, hoewel zijn tegenstanders weer uitblinken in volledig inhoudsloos dom geblaat en gescheld en zijn punt dus niet op tegenspraak overeind kan blijven. Als hij een vergevorderd stadium van Alzheimer zou hebben zouden ze in ieder geval op niveau met elkaar in discussie kunnen gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71567697
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 16:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is ook een manier van redeneren. En ach, "kolonisatie en bezetting van Palestina"... Lees je eens in waar het grootste deel van Palestina ligt, en wie daar wonen.
En wie ervoor zorgden dat die mensen daar nu wonen, en dat dit land van oudsher al Palestina heette. Het zijn ook de Israëliers die telkens willen uitbreiden, als ik me niet vergis.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_71568863
Deze seniele bejaarde moet een boekje aan de man brengen? Kun je niet meer rentenieren van je wachtgeld Dries? Mja, dan maar publiciteit zoeken over de rug van de NAVO-dependance/soevereine staat Israel
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_71568918
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 11:57 schreef Pool het volgende:
Verhagen is niet van het recht, van de onpartijdigheid, de waarheid of de eerlijkheid. Verhagen is typisch iemand die Machiavelli goed heeft gelezen en vooral redeneert vanuit macht, diplomatie en politieke steun. Dat zag je in de succesvolle CDA-verkiezingscampagne en dat zie je ook met zijn buitenlandbeleid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')